Holset HX40

Höylä

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2005
olisko tuollainen Holset HX40 (16 tai 20 pakopesä, molemmat tulis mukana) hyvä/sopivan kokoinen turbo mitsun 6G72 moottoriin (sigman kone alunperin kylläkin, mutta muutettaisiin turbolle soveltuvaksi) ::)

tuplaturbo ratkaisuun ei oikein meinaa budjetti riittää ja tuon holsetin saisin n.500 €:lla :)
 
Turbon sopivuuteen en ota kantaa,mutta onkos koneen
tehon riittävyys nyt jo herättänyt epäilyksiä,eihän se kai
ole vielä ollut autossa kiinnikään...? Ainakin tuo yli 1500
painava Sigma automaatillakin liikahtaa jotenkuten,ja
jos oikein muistan mihin ajokkiin kone on tulossa...? ;D
 
ajattelin tehdä sitten kuitenkin heti alusta asti sellaisilla osilla, että JOS tulee myöhemmin lisätehon tarvetta, ei tarvitse kuin megasquirttia ja turboruuvia säätää :D

ahtopaineet olis tarkoitus kuitenkin pitää aika maltillisina, n. 0.5 bar (ainakin aluksi ::))

ei se 170 hp fiatin TC kone tuota kuitenkaan ihan lentämään vielä saanut, joten ei se n. 200 hp mulle kuitenkaan kauaa riittäis :driver

tarkoitus olis kuitenkin sellainen auto tehdä, ettei sillä ihan ilman pelkotiloja vois ajaa... :p
 
eikö kenelläkään ole antaa mielipidettä asiasta :nykii

kai holsetin 40 hx turboista nyt jollakin on kokemusta tälläkin foorumilla ::)

holsetista ei oikein tahdo löytää kunnon turbokarttaa (ainakaan mulle ei ole tullut vastaan) mutta omat päätelmät olis, että se vastais hieman suurempaa tuotoltaan, kuin kaksi mitsubishi td04-18t turboa ??? (mikä olis jo aika sopiva tehojen kannalta)
 
minkälaisella kierrosalueella haluut yleensäkkin turbon pelaavan...riippuu ihan siitä...tehoa saat varmasti kyseisellä ahtimella..
 
haaveena olis saada se turbo heräämään jossain 2500 rpm paikkeilla ??? ja huippukierrokset jossain n.6500-7000 rpm.
 
kyllä pitäis ihan hyvin pelailla toi hx 40 varsinkin tolla 16 pakopesällä ja voithan vieläkin pienentää 14 jos on tarvis..aikas paljon riippuu myös pakosarjan putkien koosta toi herääminen..
 
eiköhän se tuolla 16 pakopesällä jo herää kuitenkin ihan riittävän hyvin ::) (cossu sierrassa käytetään 14 tai jos halutaan "iso" pakopesä, silloin laitetaan tuo 16, ainakin siinä dyno lapussa jonka näin, oli 14 pakopesä ja cossun kone heräs n. 2500 rpm, huipputeho oli 500 hp)

turbo huollosssa yks asentaja meinas, että 20 vois olla huipputehojen kannalta paras tuollaiseen 3 litran koneeseen ::)
 
no nyt se holset HX 40 super on sitten vihdoin ja viimein saatu kotiin asti :peukku

16 cm2 pakopesä siihen tuli sitten kaiken pähäilyn ja arpomisen jälkeen :p

kuvia
 
Holset HX40 ei ole oikea vaihtoehto jos puhutaan 0,5bar "ylipaineesta"
HX pääsee oikeuksiinsa n.1,5bar tietämillä.
 
laittakaa nyt tosiaan 10:1 puristeisilla "valetuilla" vakiomännillä olevaan koneeseen 1.5 bar ahtopainetta :p

pitää hieman selventää tätä tilannetta, eli aluksi kasaan tuon koneen (ja sovitan sen autoon muiden hilujen kanssa ja yritän saada ajettua sillä pienet tyypit, että näkee mikä kohta kaipaa eniten parantelua) näillä +700 heppaan riittävillä osilla, eli hx 40 super, msd:n 780 cc/suuttimet ym. (paitsi männät, jotka ovat vakiot) ja kun saan kasattua taas n. 1400 € "ylimääräistä" rahaa, hommaan myös ne wisecon takomännät 8:1 puristuksilla... sitten voikin käyttää jo yli 2 bar ahtopaineita...

edit:
holset hx40 superin tuotosta sain tälläistä faktaa tänään ::)

2 bar ahtopaineella tuotto parhaalla hyötysuhteella n. 60 Lbs ja max. tuotto n. 84 Lbs.
3 bar ahtopaineella max. tuotto n. 90 Lbs
3.7 bar ahtopaineella max. tuotto n. 78 Lbs

eli tuo superi riittää karkeasti sanottuna n. 170-200 hp suuremmille tehoille, mitä normaali hx 40 ::)

tuolla superilla ei oikein ole mitään tekemistä norm. hx 40 kans, tuo on holsetin rakentama kisaturbo, jonka tuotto on siis oikeastaan sama mitä hx 50, mutta herkkyys/herääminen on hx 35 luokkaa :nykii
 
Höylä sanoi
laittakaa nyt tosiaan 10:1 puristeisilla "valetuilla" vakiomännillä olevaan koneeseen 1.5 bar ahtopainetta  :p

pitää hieman selventää tätä tilannetta, eli aluksi kasaan tuon koneen (ja sovitan sen autoon muiden hilujen kanssa ja yritän saada ajettua sillä pienet tyypit, että näkee mikä kohta kaipaa eniten parantelua) näillä +700 heppaan riittävillä osilla, eli hx 40 super, msd:n 780 cc/suuttimet ym. (paitsi männät, jotka ovat vakiot) ja kun saan kasattua taas n. 1400 € "ylimääräistä" rahaa, hommaan myös ne wisecon takomännät 8:1 puristuksilla... sitten voikin käyttää jo yli 2 bar ahtopaineita...

edit:
holset hx40 superin tuotosta sain tälläistä faktaa tänään  ::)

2 bar ahtopaineella tuotto parhaalla hyötysuhteella n. 60 Lbs ja max. tuotto n. 84 Lbs.
3 bar ahtopaineella max. tuotto n. 90 Lbs
3.7 bar ahtopaineella max. tuotto n. 78 Lbs

eli tuo superi riittää karkeasti sanottuna n. 170-200 hp suuremmille tehoille, mitä normaali hx 40   ::)

tuolla superilla ei oikein ole mitään tekemistä norm. hx 40 kans, tuo on holsetin rakentama kisaturbo, jonka tuotto on siis oikeastaan sama mitä hx 50, mutta herkkyys/herääminen on hx 35 luokkaa  :nykii

Ahdin on hyvä mutta onko mitään järkeä ruveta kasaamaan konetta vakio männillä (10:1) jos meinaat laittaa siihen HX:n kiinni? Pienempi turbo toimisi paljon paremmin kuin HX. HX:n siivet ei edes toimi alle kilon paineilla kunnolla.
Suuttimet saat kans laittaa vaihtoon jos meinaat ottaa enemmän tehoa uusien mäntien myötä vaikka tosin riittäähän noi aika pitkälle mutta jää pieniksi +700hv tehoilla ;)
 
evo9 sanoi
Höylä sanoi
laittakaa nyt tosiaan 10:1 puristeisilla "valetuilla" vakiomännillä olevaan koneeseen 1.5 bar ahtopainetta :p

pitää hieman selventää tätä tilannetta, eli aluksi kasaan tuon koneen (ja sovitan sen autoon muiden hilujen kanssa ja yritän saada ajettua sillä pienet tyypit, että näkee mikä kohta kaipaa eniten parantelua) näillä +700 heppaan riittävillä osilla, eli hx 40 super, msd:n 780 cc/suuttimet ym. (paitsi männät, jotka ovat vakiot) ja kun saan kasattua taas n. 1400 € "ylimääräistä" rahaa, hommaan myös ne wisecon takomännät 8:1 puristuksilla... sitten voikin käyttää jo yli 2 bar ahtopaineita...

edit:
holset hx40 superin tuotosta sain tälläistä faktaa tänään ::)

2 bar ahtopaineella tuotto parhaalla hyötysuhteella n. 60 Lbs ja max. tuotto n. 84 Lbs.
3 bar ahtopaineella max. tuotto n. 90 Lbs
3.7 bar ahtopaineella max. tuotto n. 78 Lbs

eli tuo superi riittää karkeasti sanottuna n. 170-200 hp suuremmille tehoille, mitä normaali hx 40 ::)

tuolla superilla ei oikein ole mitään tekemistä norm. hx 40 kans, tuo on holsetin rakentama kisaturbo, jonka tuotto on siis oikeastaan sama mitä hx 50, mutta herkkyys/herääminen on hx 35 luokkaa :nykii

Ahdin on hyvä mutta onko mitään järkeä ruveta kasaamaan konetta vakio männillä (10:1) jos meinaat laittaa siihen HX:n kiinni? Pienempi turbo toimisi paljon paremmin kuin HX. HX:n siivet ei edes toimi alle kilon paineilla kunnolla.
Suuttimet saat kans laittaa vaihtoon jos meinaat ottaa enemmän tehoa uusien mäntien myötä vaikka tosin riittäähän noi aika pitkälle mutta jää pieniksi +700hv tehoilla ;)

6 pyttyises nuo 780 cc/min suuttimet pitäis rittää hyvinkin + 700 hv:n tehoille (eli kaikkien kaavojen mukaan vähintään 710 hv:lle) ja tuolla megasquirtilla ei ole ongelmaa asentaa muutamaa lisäsuutinta imusarjaan, jos nuo 780 cc/min suuttimet jää "pieneksi" mitä kyllä jaksan epäillä...

jaahas, sä kuulutkin siihen porukkaan joka rakentaa koneen moneen kertaan uusilla osilla, eli ensin 350 hv:n, sitten 450 hv:n, 550 hv:n, 650 hv:n jne, mulla ei oo siihen valitettavasti rahaa, eli joudun ostamaan heti kerralla kaikki osat sellaisina, mitä lopulliset tehotavoitteet ovat.

edit: oli unohtunut ilmoittaa, että moottoriin tulee myös vesi/metanoli ruiskutus... joka käsittääkseni helpottaa hieman noiden polttoaine suuttimien tehtävää, eli ei tarvitse vetää ahtopaineilla aivan niin paljon ylirikkaalle, mitä normaalisti ::)
 
MetalMan_ sanoi
Seuraavaks herää kysymys että mihin autoon meinaat koneen iskeä :eek:

enkös minä oo muistanu tähän topicciin ilmoittaa, että fiat 600:een (keskimoottori auto) :peukku ja saattaa olla, ettei siihen ikinä sitä 700 heppaa tule, katsotaan nyt mitä tuo audi 100 laatikko kestää :driver
 
Höylä sanoi
enkös minä oo muistanu tähän topicciin ilmoittaa, että fiat 600:een (keskimoottori auto)  :peukku  ja saattaa olla, ettei siihen ikinä sitä 700 heppaa tule, katsotaan nyt mitä tuo audi 100 laatikko kestää  :driver
Ohhoh  :nykii Antaa tuommonen viritys pompannapille melekoset vauhit  :p
 
Höylä sanoi
MetalMan_ sanoi
Seuraavaks herää kysymys että mihin autoon meinaat koneen iskeä :eek:

enkös minä oo muistanu tähän topicciin ilmoittaa, että fiat 600:een (keskimoottori auto) :peukku ja saattaa olla, ettei siihen ikinä sitä 700 heppaa tule, katsotaan nyt mitä tuo audi 100 laatikko kestää :driver

Voi tulla aikas hyvät vauhdit ;D

Ihan puhtaasti rallikäyttöön sit vissiin ;)
 
"peltoautoksi" ja omaksi huviksi asfaltti radalle ja jos jaksaa, niin vois tehdä siitä ET bracket sääntöjen mukaisen ::) niin pääsis edes vartille ottamaan kisaa...
 
Ai että oikeen omaks huvikses :eek:

Noh, tyylinsä kullakin, en kyllä itse ainakaan olis raaskinut noin paljon aikaa & rahaa hommaan uhrata jos en esim. aikois kilpailla sillä jne... ::)
 
MetalMan_ sanoi
Ai että oikeen omaks huvikses :eek:

Noh, tyylinsä kullakin, en kyllä itse ainakaan olis raaskinut noin paljon aikaa & rahaa hommaan uhrata jos en esim. aikois kilpailla sillä jne... ::)

tuo ET bracket taitaa olla ainut mahdollinen paikka kilpailla tuollaisella "itsetehdyllä" autolla nykyään, kiitos akk:n haista paska sääntöjen :-*

ja kyllä tuollaisella huvia irtoaa, vailla ei muita autoja radalla olisikkaan ;) ja saattaa olla turvallisempaakin...
 
Mulla on Holset HX40 2.0 turbo eclipsessa. Pakopesa on uusi kustom valua oleva, sopii suoraan mitsun pakosarjaan.
Kone hengittaa muutenkin kivasti, niin 0,7 bar paineet 3000 RPM:lla.
Omasta mielesta oikein kivasti pelaa, ja jokapaivainen kayttoauto tuo on mullakin.
Aikakestava turbo tuo pitaisi olla. Joudun tyokseni noiden kanssa pelaamaan ja diesel koneissa kestavat aika kummasti, vaikka moottorioljyt ei mitaan synteettisia olekaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom