Hybridiajoa kovilla pakkasilla

out2014

New Member
Liittynyt
11 Huhtikuu 2018
Tässä tilanne tämän aamun työmatkan päätteeksi (toivottavasti kuva tulee näkyviin). Matka koostui 30 km matka-ajosta letkassa n. 80 km/h sekä vähän taajama-ajoa molemmissa päissä. Autona 2014 Outlander phev (Hollannin versio, ilman mitään talvivarusteita, hrrr..). Ulkolämpötila näytti -30 tai -31 ja lisäksi oli super-veri-susi-kuunpimennys. Lähtötilanteessa auto oli ollut roikan nokassa (säteilylämmitin) useita tunteja ja lisäksi laitoin akun lataamaan vajaaksi tunniksi ennen lähtöä.

Polttoaineenkulutuksessa ei päästy ihan siihen valmistajan lupaamaan 2,7/100km, mutta eivät nämä olleet ihan labraolosuhteetkaan.. Aluksi kulutus näytti yli kymmentä, mutta laski tasaisesti koko ajan. Hyvin lähti kuitenkin käyntiin ja toimi ihan napisematta koko matkan. Jostain olin lukevinani, että auto saattaa kovilla pakkasilla ilmoittaa, että akut ovat liian kylmiä, eikä auto käynnisty lainkaan. Liekö kenelläkään koskaan käynyt näin täällä Suomen talvessa?

Perillä ajoakut olivat edelleen lähes täysiä :)

30km30pakkasta.jpg
 
Viimeksi muokattu
Tuo sun auto vaatis ehdottomasti Webaston. Onko tietoa kuinka paljon nuita tuollaisia autoja, joissa ei ole lämmittimiä on Suomessa?
 
Tuo sun auto vaatis ehdottomasti Webaston. Onko tietoa kuinka paljon nuita tuollaisia autoja, joissa ei ole lämmittimiä on Suomessa?

Kummassa on parempi hyötysuhde, tuottaa yhdistettyä lämpöä + kulkua polttomoottorilla, vai tehdä lämpöä erikseen Webastolla ja sen lisäksi tehdä lämpöä ja kulkua polttomoottorilla?
 
Sanoisin että Webasto on tässä kohtaa paras. Laite joka on optimoitu tuottamaan lämpöä. Etenkin lyhyillä matkoilla niin ei tarvitse rykäistä polttomoottoria kylmänä käyntiin. Lisäksi Webastonhan voi aina sammuttaa kun sitä ei tarvitse. Leudommilla keleillä ilmalämpöpumppu voisi olla kanssa hyvä hyötysuhteeltaan mutta koitappa jälkiasentaa sellainen autoon :-D
 
Sanoisin että Webasto on tässä kohtaa paras. Laite joka on optimoitu tuottamaan lämpöä. Etenkin lyhyillä matkoilla niin ei tarvitse rykäistä polttomoottoria kylmänä käyntiin. Lisäksi Webastonhan voi aina sammuttaa kun sitä ei tarvitse. Leudommilla keleillä ilmalämpöpumppu voisi olla kanssa hyvä hyötysuhteeltaan mutta koitappa jälkiasentaa sellainen autoon :-D

Sitten taas toisaalta lyhyillä matkoilla Webaston suhteellinen kulutus on kova. Mitä mahtaa kuluttaa näillä pakkasilla?
 
5kW Webasto kuluttaa täydellä teholla 3dl/½h jossa auton saa kyllä lämpimäksi. Nuo nykyaikaiset Webastothan säätyvät tilanteen mukaan ja lähtiessäsi ajamaan vaikka 20min lämmityksen jälkeen kulutus on jo pienempi.
 
Tuo sun auto vaatis ehdottomasti Webaston. Onko tietoa kuinka paljon nuita tuollaisia autoja, joissa ei ole lämmittimiä on Suomessa?

Ulkomaisella foorumilla olivat sitä mieltä että aina jos on tuo monitoiminäyttö niin on lämmitinkin. Sen sijaan jossain päivityksen yhteydessä ne lämmityskontrollit saattaa hävitä, ja vaatii uuden softapäivityksen että ilmestyy takaisin. Yritin tuota etukäteen kysellä että miten autoa ostaessa voisi varmistua että lämmitin löytyy..

Kyllä tuo polttomoottorikin aika tehokas lämmöntuottaja on. Jossain oli laskeskeltu että litrassa bensaa on 10kWh energiaa, josta saadaan polttomoottorilla 3kWh liike-energiaa ja 5kWh sisätilan lämmitykseen, vain 2kWh menee harakoille. Eli on se tavallaan kylmällä ilmalla ihan fiksua.
 
Sen sijaan jossain päivityksen yhteydessä ne lämmityskontrollit saattaa hävitä, ja vaatii uuden softapäivityksen että ilmestyy takaisin. Yritin tuota etukäteen kysellä että miten autoa ostaessa voisi varmistua että lämmitin löytyy..
Jep.

Se vaan tekee pahaa rykäistä se polttomoottori kylmänä tulille ja lämmittää koko iso alumiini möykky vs. että teet suoraan lämpöä laitteella joka on valmistettu sitä varten. Itse pyrin välttämään turhia polttomoottorin käynnistämisiä.

Auton oma lisävarustelämmitin on tehokas mutta se syö myös samalla rangea vaikka auto olisi latauksessa. En ole kokeillut CHAdeMOn kanssa tosin. Eikä omaa lämmitintä voi käyttää ajon aikana.
 
Tuo 2019 malli meni mukavasti pelkällä sähköllä -25 pakkasessa. EV nappi pohjassa ja varmaankin auto lämmitti akkua. N. 30 km jälkeen oli akussa vielä vähän palkkia näkösällä. Jotain kehitystä on Mitsubishi saanut aikaan. Tämä siis ilman Webastoa ja autoa 20 min. esilämmittäen.
 
Auton oma lisävarustelämmitin on tehokas mutta se syö myös samalla rangea vaikka auto olisi latauksessa. En ole kokeillut CHAdeMOn kanssa tosin. Eikä omaa lämmitintä voi käyttää ajon aikana.

Pakko muuten tarttua vielä tuohon. Kyllähän se ilmiselvästi sähköllä lämmittää ajon aikanakin, jos polttomoottori on sammuksissa.
 
No voihan se olla niinkin mutta on vaan tuntunut että polttomoottori käynnistyy aina kun haluaa lämpöä ajon aikana.
 
Eco-moodissa on kuulemma 7 asteen marginaali. Eli jos autossa on 10C sisälämpötila ja lämppäri säädetty 20C, moottori käynnistyy koska erotus on yli 7C.

Normal-moodissa marginaali on vielä pienempi.

Phevboxissa tulee palikka mikä huijaa sisälämpöanturia niin että se näyttää aina vähintään 13C.. Silloin pitäisi voida laittaa 20C pyyntiä ja moottori ei lähde käyntiin. Tilasin tuon nyt kun näytti olevan tarjouksessa.
 
Jep.

Se vaan tekee pahaa rykäistä se polttomoottori kylmänä tulille ja lämmittää koko iso alumiini möykky vs. että teet suoraan lämpöä laitteella joka on valmistettu sitä varten. Itse pyrin välttämään turhia polttomoottorin käynnistämisiä.
Tämähän alkoi kiinnostamaan sen verran että oli pakko laskea.. onkohan tässä joku pielessä, sain tulokseksi vain 50Wh / aste 200 kg alumiinimöykyn lämmittämiseen?

Tässä laskelmat, tarkistakaa joku ja korjatkaa jos pielessä:
Moottorin massa (alumiinia) 200kg (arvaus)
Alumiinin ominaislämpökapasiteetti 0.896 kJ/K x kg
lämpöenergian tarve / aste: 0.896 * 200 ~ 180 kJ / aste
1Wh = 3600 kJ
Eli wattitunteina tulos on 180000/3600 = 50 Wh/aste

Toisaalta jos möykky lämmitetään -10 asteesta +90 asteeseen niin lämpöä menee 100*50 = 5000 Wh eli 5 kWh. 0.5 litraa bensaa. Mutta miksi sitten kylmä kone on niin epätaloudellinen. Onko näissä laskuissa jotain pielessä?

Edit: onkohan tuo hyötysuhde sitenkään niin hyvä, menisköhän sitä lämpöä pakokaasujen mukana vähän enemmän hukkaan..
 
Heh, se akkuhan kannattaisi lämmittää pakokaasujen lämmöllä... eikös kuorma-autojen lavat lämmitetä samalla tavalla? Periaatteessa mahdollinen ajatus, mutta ei taida käytännössä? Ja ei myöskäään lämmittäisi kuin liikkeellä ollessa.
 
Vielä sellainen juttu että sähkön hinnalla 15c/kWh ja polttoaineen hinnalla 1.5€/l saadaan energian hinnakksi sama 0.15c/kWh. Eli sähköllä lämmittäminen on joka tapauksessa vähintään yhtä edullista kuin polttoaineella. Asia tietenkin muuttuu jos tiedetään että polttomoottoria joudutaan joka tapauksessa pyörittämään, jolloin se kannattaa tehdä silloin kun lämpöä tarvitaan eli alkumatkasta.
 
Tässä tilanne tämän aamun työmatkan päätteeksi (toivottavasti kuva tulee näkyviin). Matka koostui 30 km matka-ajosta letkassa n. 80 km/h sekä vähän taajama-ajoa molemmissa päissä. Autona 2014 Outlander phev (Hollannin versio, ilman mitään talvivarusteita, hrrr..). Ulkolämpötila näytti -30 tai -31 ja lisäksi oli super-veri-susi-kuunpimennys. Lähtötilanteessa auto oli ollut roikan nokassa (säteilylämmitin) useita tunteja ja lisäksi laitoin akun lataamaan vajaaksi tunniksi ennen lähtöä.

Polttoaineenkulutuksessa ei päästy ihan siihen valmistajan lupaamaan 2,7/100km, mutta eivät nämä olleet ihan labraolosuhteetkaan.. Aluksi kulutus näytti yli kymmentä, mutta laski tasaisesti koko ajan. Hyvin lähti kuitenkin käyntiin ja toimi ihan napisematta koko matkan. Jostain olin lukevinani, että auto saattaa kovilla pakkasilla ilmoittaa, että akut ovat liian kylmiä, eikä auto käynnisty lainkaan. Liekö kenelläkään koskaan käynyt näin täällä Suomen talvessa?

Perillä ajoakut olivat edelleen lähes täysiä :)

Näytä liitetiedosto 19631
Itselläni kävi tuo että näyttöön tuli ilmoitus akkujen olevan liian kylmät. Pakkasta -35 ja säteilylämmitin roikka yhdistelmä oli sipannut yöllä sähkökatkoksen takia. Tuota en tietenkään huomannut ennenkuin yritin startata. Muutaman yrityksen ( n. 5-7 ) jälkeen käyttöakku tyhjeni ja kaikki auton näytöt pimeni. Outoa oli että parkit ja takavalot syttyivät ja paloivat himmeinä, ikäänkuin viimeistelläkseen akun tyhjentymisen kunnolla ? Eivät sammuneet katkaisijasta ? Muutaman tunnin lämmityksen jälkeen vara-akulla lähti käyntiin ja kaikki pelas taas niinkuin pitikin. Olen ollut tyytyväinen tuohon auton lämmitystehoon kun noillakin pakkasilla tarkeni ajella hyvin.
 
Takaisin
Ylös Bottom