hydraulikäsijarru

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
onko ideoita miten toteuttaa? takajarrulinjojen väliin vaan sylinterit? niitähän tarvis olla 2 eli aika tilaavievä ratkaisu....ja mistä sais sellasii sylintereitä joissa siis tulo ja lähtö? vai onko jopa sellasia joissa ois 2 tuloo ja 2 lähtöö?
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: hydraulikäsijarru

jooonas sanoi
onko ideoita miten toteuttaa? takajarrulinjojen väliin vaan sylinterit? niitähän tarvis olla 2 eli aika tilaavievä ratkaisu....ja mistä sais sellasii sylintereitä joissa siis tulo ja lähtö? vai onko jopa sellasia joissa ois 2 tuloo ja 2 lähtöö?
eihä ntommonen tarvi ku yhen sylinterin.

Alconin sylkky on varteenotettava vaihtoehto kyllä, kun se toimi niin ettei hakkaa käsille kun käyttää jalkajarrua ja käsijarrua samaan aikaan.
Tuolla vastaheittofoorumilla on aika hyvä keskustelu hydraulisesta käsijarrusta että miten ne toimii ja mitä kannattaa tehä ja mitä ei kannata tehä, riftereissä kun näitä on järjestään jokaisessa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: hydraulikäsijarru

1 sylkky, jossa 4 yhdettä. Tulevat edestäpäi 2kpl ja taaksepäi lähtevät 2kpl letkuja väliin. Normi poljin toimii tämän lävitse. Tullu asennettua Nasselaisee luokiteltu tommone ja on pätevä :peukku
Ainoa et kalvotuksissa/tarrapuljuis yms normikäyttäjät EI MUISTA että se ei vapauteta painamalla nappia vaan se lukittuu ku nappia painetaa....ovat runnoneet yhden kepin pskaks tämän takia :seina
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: hydraulikäsijarru

Tuollainen löytyi:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17572.0

Ja lainaus toisesta threadista, jossa puhutaan samasta:

Yleensä se hydraulikässäri laitetaan yksinkertaisesti taakse menevän putken/putkien väliin. Jos putkia on kaksi, on myös kässärin sylintereitä oltava kaksi tässä rakenteessa. Putket vedetään yksinkertaisesti poljinsylinteriltä kässärisylinterin "sisään" nippaan (jossa normaalisti olisi säiliöltä tuleva letku kiinni), ja ulostuleva lähtö normaalisti kässärisylkyn perästä takajarruille.
Henkilökohtaisesti pidän tätä huonona systeeminä, koska siitä seuraa mm:
-ilmausongelmia, kun putket mutkittelevat ja neste joutuu kulkemaan sylinterin läpi matkalla takajarruille.
-normaalijarrun käyttö rasittaa jatkuvasti kässärin pääsylkkyä.
-normaalijarrun ja kässärin yhteiskäyttö on hankalaa.

Jos itse tekisin hydraulisen kässärin, kytkisin sen herkkätoimisen 3-tie venttiiliin kautta taakse menevään linjaan, kuten tässä liitteenä olevassa threadissa joku suositteleekin:

http://www.ralli.net/rnet/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2254&highlight=hydraulinen

Tuota paluuvirtausta joskus mietin, että jos/kun tässä systeemissä on kaksi erillistä säiliötä, täyttääkö kolmitieventtiili ainoastaan toista... mutta tuon linkin threadin luettuani huomasin, että näköjään ratkaisuna on käyttää ainoastaan yhtä säiliötä (pääsylinterin), josta haaroitetaan letku kässärin sylinterille.

Yksi ääni meni tuolla ralli.netissä myös "mekaaniselle" kässärille, joka vaikuttaa pedal-boxin kautta takapiiriin. Mahtaa olla rakennelma.

Noita 3-tieventtiilejä myy nykyään useampikin putiikki.
 

RapajuoppoPutkiMies

Galant Gti Dyn4 Ms´n´S V2.2 29q2 -ala Perkamo-
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Sijainti
Jämsä
Vs: hydraulikäsijarru

Ja tämähän on varmin keino tappaa dynyn visko ja kemppiviskolla tulee ongelmia, kun veto ei katkea takapäästä....
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: hydraulikäsijarru

Niin, en ota kantaa siihen kannattaako sellaista tehdä, tuo antamani lainaus koski hydraulisen kässärin rakentamista takavetoiseen. Muistaakseni dyny ei, juuri viskosta johtuen, käänny sen paremmin kässärilläkään. Eli siinäKIN mielessä homman järkevyyttä voi tosiaan pohtia.
 
Ylös Bottom