ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
kävi tuossa pienessä mielessä että jos maantielle tarvii kallistuksen vakaajan
ja metsässä siitä on vain haittaa niin...
mitenkäs rakentaisi on-off vakaajan? ;D muutenkin kuin ruuvailemalla päät irti joka metsä reisulle

joku pikalukko systeemi tankoon? koiranluunhun?
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

vantti ruuvi...
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Tämmöistä itse meinasin (vaatii tosin paineilman autoon, mutta niinhän lukotkin yleensä vaativat):

Koiranluiden tilalle sopivat paineilmasylkyt. (Koko vakaajasysteeminhän ei tarvitsisi jäädä vakiopaikalleen). Sylkkyihin kiinni bi-stabiili sähkö-ilmaventtiili, kiinni-auki, auki-puolelle suodatin. Tikkujen yläpäät yhdistetään tangolla, kuten vakaajissa aina tehdään.

Kun tarvitaan vakaajaa, venttiili kiinni ja tikkuihin paine sisään -> tikku ei painu kasaan (ainakaan yhtä helposti kuin paineettomana), vaan välittää voiman tangolle.

Kun ei tarvita vakajaa, venttiili auki (ilma pääsee liikkumaan sisään ja ulos vapaasti suodattimen läpi), tikku painuu vapaasti kasaan, ilman että voima välittyy vakaajalle.

Lisäbonuksena vakaajan käyttäytymistä voisi säätää sylkkyyn laitettavaa painetta säätämällä.

EVO II:een yksi poikittainen sylkky, koiranluut ja molempiin päihin kolmionmallinen nivelöity "kääntöpala"... :driver

Jos ei paineilmaa ole autossa, niin ainahan tikut voisi tyhjentää maastoon mennessä ja täyttää paluumatkalla ekalla huoltiksella. Ja silloin venttiiliksikin riittäisi vaikkapa renkaan täyttöventtiili.
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Niko Päivinen sanoi
Tämmöistä itse meinasin (vaatii tosin paineilman autoon, mutta niinhän lukotkin yleensä vaativat):

Koiranluiden tilalle sopivat paineilmasylkyt. (Koko vakaajasysteeminhän ei tarvitsisi jäädä vakiopaikalleen). Sylkkyihin kiinni bi-stabiili sähkö-ilmaventtiili, kiinni-auki, auki-puolelle suodatin. Tikkujen yläpäät yhdistetään tangolla, kuten vakaajissa aina tehdään.

Kun tarvitaan vakaajaa, venttiili kiinni ja tikkuihin paine sisään -> tikku ei painu kasaan (ainakaan yhtä helposti kuin paineettomana), vaan välittää voiman tangolle.

Kun ei tarvita vakajaa, venttiili auki (ilma pääsee liikkumaan sisään ja ulos vapaasti suodattimen läpi), tikku painuu vapaasti kasaan, ilman että voima välittyy vakaajalle.

Lisäbonuksena vakaajan käyttäytymistä voisi säätää sylkkyyn laitettavaa painetta säätämällä.

EVO II:een yksi poikittainen sylkky, koiranluut ja molempiin päihin kolmionmallinen nivelöity "kääntöpala"... :driver

Jos ei paineilmaa ole autossa, niin ainahan tikut voisi tyhjentää maastoon mennessä ja täyttää paluumatkalla ekalla huoltiksella. Ja silloin venttiiliksikin riittäisi vaikkapa renkaan täyttöventtiili.

hmm... ei pahempi idea :peukku
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

paitsi että ilma painuu aina vähän kasaan ja silloin vakaaja ei toimi niinkuin sen pitäisi
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

paitsi että ilma painuu aina vähän kasaan ja silloin vakaaja ei toimi niinkuin sen pitäisi

Tiedetään, mutta en näe sitä ongelmana. Normaalivakaajassakin on kumipuslia, jotka myös joustavat. Normaalivakaajan (välitanko) joustaa itsekin, muutenhan akseli olisi yhtä puuta. Esim. ilmajouset saa täytettyä niin, että käytännössä joustoa ei ole.

Kyse on ainoastaan mitoituksesta, paine - sylkyn halkaisija - välitangon joustavuus. Jos paine x sylkyn poikkipinta-ala antaa tulokseksi paljonkin suuremman voiman, joka jousituksessa vallitsee, joustoa ei juuri pitäisi olla. Ja siitähän se säädettävyyskin tulisi: paine <-> ilman kokoonpuristuvuus <-> välitangon jäykkyys.

Ei paineilmapulloakaan pysty polkupyöränpumpulla täyttämään. Sylkkyä voi ajatella pumppuna, käsi on se pää joka on tukivarressa kiinni. Kun vastassa on tarpeeksi painetta, käsi ei jaksa pumppua liikuttaa, vaikka ilma onkin kokoonpuristuvaa. Ja sen maksimivoiman (pumppuesimerkissä vastaava on se mitä ihmiskäsi jaksaisi liikuttaa), joka vakaajan kautta voi edes teoriassa kulkea, pystyy kyllä laskemaan. Ja kun sylinterin (pumpun) toinen pää on siinä joustavassa tangossa (jonka kiertämiseen tarvittava voima tiedetään), koko systeemi on mahdollista mitoittaa siten, että tanko joustaa ennemmin kuin sylinteri painuu. Ja samahan se on renkaissakin, mitä enemmän painetta, sitä vähemmän joustoa. Ja kun tässä ei ole tarkoituskaan tehdä täysin teräksenlujaa rakennetta, riittää että jousto tapahtuu ennemmin välitangossa kuin sylintereissä. :)
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

mulle tuli heti mieleen ihan hydrauli sylinterit joissa olis vapaa kierto & lukitus.... ei pumppuja yms vain säiliö + sylinterit + sähköventtiili joka avautuu... :)
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Jos lukituksen palauttaisi aina tasaisella, niin silloinhan venttiilit voisi olla käsin käänneltävät.... tai no, tasaisellahan se olisi tehtävä joka tapauksessa, ettei vakaaja jäisi jännitykseen tai auto kenoon.
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Se vapaakierto pitää sitten mitoittaa aika reiluksi, ettei se toimisi iskarina... sama tietty ilmatikkujen venttiileissä.
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

eikös niissä pro luokan autois trialis ole juurikin tuollain toteutettu vakaus... Ja niis pystyy tarvittaessa sitte kallistaa painopistettä eri suuntaan....
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Luulisin, että trial-autoissa pystyisi säätämään tikkuihin painetta erikseen (joka kulmaan). En tiedä onko niitä tikkuja kytketty mitenkään yhteen (akseleittain), vai onko kyseessä lähinnä vaan kulma kerrallaan säädettävä ilmajousitus. Silloin se olisi periaatteessa eri systeemi kuin kallistuksenvakaaja (sellaisenaan kuin se siviiliautoissa, tai tässä ketjussa on).

Mutta kuten sanottu, en ole varma tästä. Kuvia trial auton systeemistä?
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70607&highlight=Isuzu

Tässä on aihetta etäisesti sivuten juttua. Ei nyt suoranaisesti kallistuksen vakaajasta, mutta kuitenkin aika pätevä systeemi noin muuten tuon joustovara-ajettavuus ongelman ratkaisemiseen.

Sitten suoraan vakaajiin liittyvä yksi, varsin yksinkertainen mekaaninen vaihtoehto on tällainen:
http://youtu.be/NLF6n3nMwww?t=39s

Videota selostaen molemmissa vakaajissa on sylinteri, tasaisella kun paine on sama, vakaajat toimii kuten normaalisti. Sitten kun on epätasainen alusta, toinen rengas kun painuu sisään, se painaa toista puolta ulos, lisäten joustovaroja. Tuo on Toyotan esitteylvideo, mutta tuo systeemi ei ole Toyotan keksimä, vaan alunperin australialaisen offroadpajan sovellus, jota sai sieltä jälkiasennusosana ilmeisesti ihan mihin tahansa maasturiin.

Tuo on niinkuin hieman pidemmälle viety versio tuosta edellä esitetystä sylinterien käytöstä, mutta loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen ja täysin mekaaninen.
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Joo tuo "Sutsun" systeemi näyttää paljon pidemmälle viedyltä kuin pelkkä vakaaja, sehän on kokonainen jousitus. Mutta jonkinlaisella ohjauksella tuohon saa varmasti myös "vakaaja" toiminnon, ja onhan se listattukin siellä "Sutsun" "to-do" listalla.

Minusta tuo Toyotan systeemi on periaatteessa uudelleenlämmitys/jatkosovellus Morriksen 60-lukuisesta hydrolastic-jousituksesta, jossa akselit oli myös yhdistetty nesteellä ja putkilla. Ja tuo saattaa kärsiä ihan samasta ongelmasta kuin sekin. Kaikki nuo tilanteet, jotka videossa on esitetty, toimivat kyllä Morriksessakin. Mutta mitä tapahtuu silloin, kun ajetaan maantiellä töyssyyn, jossa etujousitus painuu sisään molemmilla puolilla samaan aikaan (esim. normaali tien poikki menevä noussut rumpu)? JOS paineakut eivät riitä imemään tärskyä, etupumpuilta tuleva neste painaa taka-akselia alaspäin. Ja heti sen perään taka-akseli osuu siihen rumpuun, jolloin tapahtunee sama toisinpäin (taka-akseli painuu ja keula pyrkii ylös). Ja jos kuoppien/joustojen taajuus osuu huonosti, niin tuloksena on varsinainen keikkulauta, joka tehostaa keinumista akseleiden välillä. Pelkästään maastossa, hitaassa vauhdissa.. miksei..

No, Toyota nyt on tietty vähän eriluokan valmistaja, mutta tulipahan nyt tuokin puitua (jos vaikka joku haluaa ruveta duunaamaan vastaavia, niin tietää varautua.)
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Aivan, se ilmeisesti menisikin juuri noin, jos jouset/iskunvaimentimet olisivat yhteydessä toisiinsa. Mutta, nyt vain molemmista kallistuksenvakaajista, toinen puoli on kiinni sylinterin päässä, jotka ovat yhteydessä toisiinsa.

Eli, sylintereihin kohdistuu liikettä/painetta, vain kun kallistuksenvakaaja taipuu, eli kaarteessa, tai kun vain toinen rengas joustaa sisään/ulos. Jos molemmat renkaat joustavat, kallistuksenvakaajan ei pitäisi sitä estää?

Näin olen asian ymmärtänyt? ???
 
Vs: ideoita miten toteuttaa "pika" säädettävä kallistuksen vakaaja?

Eli, sylintereihin kohdistuu liikettä/painetta, vain kun kallistuksenvakaaja taipuu, eli kaarteessa, tai kun vain toinen rengas joustaa sisään/ulos. Jos molemmat renkaat joustavat, kallistuksenvakaajan ei pitäisi sitä estää?

Joo, niin se muuten taitaa mennä, videossa kohdassa 2:12 näkyy vakaajaan toinen pää, joka on "kiinteästi" kiinni korissa. Mielenkiintoinen systeemi.
 
Takaisin
Ylös Bottom