Ilmastointi ei pysy päällä

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Kun sää on nyt + 30,niin ilmastoinnin pitäisi toimia.
Vaan ei toimi.
Kompressori vaihdettu uuteen
(käytettyyn) ja systeemi huuhdeltu typellä ja täytetty R 12 kylmäaineella joka on
se alkuperäinen. Täyttömäärä konepellissä 0.96kg.
Kompura kytkeytyy,mutta n 5 sekunnin jälkeen pudottaa pois.
Jos kytkintä räplää kokoajan kylmää tulee ihan asiallisesti.
Mistä lähdetään etsimään ongelmaa?
Diamantemitsu
Ps kyllä mitta täyttyy piahkoin kun ei vehettä saada toimimaan.
Ilmastointi ja vaihteisto?
Olen ajellut vikamoodilla nyt n.5000 km ilman ongelmia.Paitis lähdöt jyrkkään ylämäkeen
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Ilmastointi ei pysy päällä

Pyöriikö flektit,jos ei niin siinä syy toimimattomuuteen koska järjestelmän paine nousee niin korkeaksi että pumppu/joku muu paikka hajoaisi paineen takia. Käyppä kokeileen toimiiko esim 80km/h vauhdissa yhtään paremmin,jos toimii niin flekteissä sen salaisuus.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Ilmastointi ei pysy päällä

Eipä ole käsillä kirjaa mistä tarkastaa tuo kylmäaineen määrä, mutta jos vertaa EA Galantiin jossa on n. 700g niin kuullostaa tuo 960g aika isolta. Voihan se toki olla ihan oikeakin määrä jos kerta autossa on maininta siitä. Kompressori tekee kyllä juuri noin jos on liikaa ainetta/painetta järjestelmässä.

Edit: Onhan otettu huomioon se käytetyssä kompressorissa oleva öljymäärä.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Ilmastointi ei pysy päällä

Kiitos kommenteista ja vinkeistä!
Ensin öljypointtiin.Mitsuhuolto asensi ns peruskorjatun kompuran.Se öljy on ns niiden vastuulla.Voiko tarkastaa ja miten?
Täyttövaiheessa kun ainetta meni vacumilla jossain vaiheessa kompura lähti päälle ja sitten putosi pois ja jatkoi sitä täyteen täyttöön asti.
Kun ei toiminut kaveri lisäsi ainetta niin että remmi vinkaisi.Ainetta paastettiin sitte pois epämääräinen määrä,joten kukaan ei nyt varmaan tiedä paljonko siellä on.
Kokeilin matkalla kytkeä päälle n 100ssa niin muutaman kerra jälkeen remmi vinkaisi.
Kotona laskin taas ainetta pois kun oletin että vinkaisu tulee ylitäytöstä.
Ei toiminut edelleen lasken huomenna lisää pois vähän kerrallaan ja kokeilen
niinkauan ettei lyö päälle,jos ei sitä ennen jää toimimaan.
Tarkistan sen flektin myös.
Täyttö maksaa 35e ja lisäksi r12 ei saisi enää myydä eikä laittaa!
Kokella voi siis halvalla1
diamantemi
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Ilmastointi ei pysy päällä

Flekti pyörii!
Päästin pois vaikka kuinka paljon,mutta edelleen kytkeytyy pois ihan samalla tavalla.
Poispäästön alussa tulee öljymäistä möhnää ja sitten vasta kaasua?
Tämä kai viittaa siihen että öljy,joka on systeemissä/ Mitsuhuolto on sopimatonta r12 aineelle.Nykyaineet 134a ja 413a.
Onko teitoa ko öljyn sekoittumisesta r12 kaasuun?
Diamantemitsu
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Ilmastointi ei pysy päällä

joskus lukenu jostain vastaavasta viasta niin magneetti kytkin ei pidä kompuraa päällä kun hetken ja päästää.apuna ollu joku väliprikkojen poisto muistini mukaan.oisko ollu jossain volvois samaa vaivaa.. ja ilmeisesti siinä voitelu öljyssä juuri juju miksi ei kestä aineet sekasin,kun kerran kylmäaine huollos täytätin r12 järjestelmän.ens kaveri tunki väärää tököttiä ja sen pomo sen onneks huomas ja homma meni uusiksi ennen ekaa kokeiluakaan. sit vaihto kylmäaine pullon ja täytti niin pelas .muistaakseni sillon puhu siitä et voitelussa ois eroo noiden r12 ja uusien aineiden kans ;)

tää muistin varas parinvuoden takaa
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Ilmastointi ei pysy päällä

Freonin ja korvaavien aineiden öljy on mineraalipohjaista.

Uuden aineen R134A kanssa käytetään synteettistä öljyä.
R134A ei osaa kuljettaa mukanaan mineraalipohjaista öljyä, sitä en tiedä mitä käy jos on freonit / korvaavat ja synteettiset öljyt, epäilisin että ei ole hyvä yhdistelmä sekään.

R413 taas osaa kuljettaa mineraaliöljyjä kylmäaineiden mukana, lisäaineistuksen takia, se sopii siis korvaavaksi aineeksi freonijärjestelmään sellaisenaan. Toinen hyvä/parempi? korvaava aine on RS-24.

6g galantin täyttömäärä on 930 grammaa, eli uskoisin että sigmassa se on samaa luokkaa.
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Ilmastointi ei pysy päällä

Öljy asia on ymärretty.Täytyy tarkistaa.Tutkin vanhaa kompuraa ja päädyssä oli anturi?ja venttiilin näköinen 14mm kälkky,jonka irroitin selvä takaiskuventtiili,joka päästää mielestäni vain oluspäin?Voisiko olla joku täyttö/tarkistus venttiili?
Mutta sitä kuivainta/ suodatinta ei ole miestäni vaihdettu.
Se kai pitäisi vaihtaa aina kun systeemi on ollut auki(kompuran vaihto)
Koitan löyttä vaihtajan ja samalla asiantuntijan,joka huuhtelee typellä ja täytön.
diamantamitsu
 
Ylös Bottom