Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Pikkasen taustatietoa Suomen 6G Dynamic-4 GTI HB:stä.

Sain tuossa kaiveltua tietoja reksiterinumeron perusteella ja muutaman yhteensattuman kautta. Eli näitä HB:tä on ilmeisesti Suomeen tuotu viisi kappaletta. Kaikki on rekisteröity 12/-91. Ja kas kummaa niillä on peräkkäiset rekisterinumerot. Tämä minun tapaus on sarjan keskeltä -156.

Eli mun tiedossa olevat numerot on. -154, -155, -156, -157 ja -158. -154 ja -158 on poistettu liikenteestä, mutta on vielä kilvissä. -155 on poistettu kilvistä eli mahdollisesti R.I.P. -156 ja -157 on liikenteessä ja katsastettu 2012.
-154, 2007, 293tkm väriltään harmaa.
-155, 2005, poistettu rekisteristä.
-156, 2012, 280tkm väriltään valkoinen.
-157, 2012, 320tkm väriltään punainen.
-158, 2006, 493tkm väriltään punainen

Eli näitä kulkineita on mahdollisesti 4 kappaletta suomessa joista kaksi on ajossa. Itse omistan yhden ja kahden seisonnassa olevan olinpaikan tiedän tällähetkellä.

********************************************************************

Tuli tällänen haalittua tuossa vuoden alussa ja sitä on jo ehditty pikkaisen rempata.

main.php


Tämän tarkoitus olisi olla ihan käyttöauto joten pelkkää peruskorjausta ainakin aluksi.

Jorinat tänne http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=43708.msg350099#msg350099

Auto oli ihan liikkuva. Tietysti pari pikku juttua niinkuin aina. Jarrut aivan jumissa, kun auto on seisonut noin kymmenen vuotta. Pääsylinterin tiiviste vuoti ja poljin painui hiljalleen pohjaan. Tuulilasin ylälaita pikkaisen vuotaa. Tässä muutama pikkuvika.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Niin on tätä jo aloitettu rakentamaan. Eli ekana oli tarkoituksena poistaa kaikki ylimääräiset johdot ja kaapelit. Autossa on ollut joku CD vaihtaja kontissa ja hieno mobiran autopuhelinjärjestelmä. Tietenkin tälle on porattu oma antenni katolle ja se on poistettu. Reikä on paikattu ammattimaisesti sähköteipillä.

Noo samalla, kun tyhjentelin tota takakinttia ja katoin mitä se on syönyt niin poistin sieltä kaikki bitumit ja laitoin tuoreet tilale.

Samalla löysin kontista aikapaljon lasin siruja ja paremmassa valossa huomasin, että oikea pikkuikkuna takana on erisävyinen kuin muut. Eli se on jostakin syystä jouduttu vaihtamaan.


main.php
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Nyt, kun kevät on jo alkanut niin rupesin tuota jarrupuolta katselemaan. Haalin jo aikaisemmin itselleni kaksimäntäiset etusatulat, jotka puhdistin ja maalasin. Samalla katsoin, että kaikki tiivisteet on ok. Taakse tilasin jenkeistä kokonaan uudet satulat kiinnitysrautoineen.

main.php


Takasatulat oli aivan jumissa, kuten voikin arvata. Toisesta satulasta on käsijarrun mekanismin pesä saanut vettä ja neulalaakeri jo paskana. Etusatulat vaikutti ihan kohtuullisilta mitä nyt liukutapit jumissa pikkaisen. Purkaessa tuota etupäätä huomasin, että menee etulevyt uusiksi. Senverran oli ruostetta ja muuta huolta.

main.php


main.php


Niinkuin kaikki projektit niin tämäkin taas pikkaisen venähti. Eli samalla, kun on pyörät pois niin meinasin tukkia isoimmat reijät pyöräkoteloista. Jonkinaikaa koputeltuani sieltä muutama löytyi ja nyt on jo suurinosa tukittukin. Apukuskin puolella sisälokasuojan alla oli tietenkin reikä ja apukuskin lattiamatto aivan märkä. Noo eiköhän sekin saada hoidettua pois.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Tässä on taas tullut aherrettua aina kun kotosalla on ollut ja pienikin motivaation ripe on ollut. Eli kaikki pyöräkaarien reijät on paikattu. Pahoja paikkoja maalattu. Pyöräkotelot kotelosuojattu ja massattu.

Seuraava projekti onkin sitten tuulilasi ja sen karmi. Perinteiseen tapaa auto on ollut firman autona. Eli kilsoja on tullut ja tuulilaseja mennyt. Tottakai pohjia ei ole laitettu kuntoon vaihdon yhteydessä ja aika heikossa hapessa tuntuu olevan. On se lasikin senverran naarmunen et vaihtoon vaan. Onneksi on sävyttömät lasit.

Edellinen vaihtaja on kotipajassa laittanut sen selvästi. Ensin karmin sisälaitaan normaali ikkunatiiviste. Sitten lasi paikalleen ja ulkopuolelta sikalla kiinni. Lopulta, kun listat ei oikein istu niin epoksia väliin. Puuh... Ei ihme, että vuotaa ja ruostuu.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Uh meinas kulkine olla entinen.

Eräs kaunis päivä kurvailin kulkineella. Yhtäkkiä alkoi kabiinissa leijjailla savua ja elekroniikka haista. Ensin luulin, että haju tulee ulkoa, mutta nopeasti talusin et omasta autosta tulee. Moottori toimi moitteettomasti ja arvailin missä vika oli. Onneksi matkaa kotia ei ollut, kuin alta kilometri. Siinä matkalla ehdin jo miettiä missä on lähin käsisammutin.

Sammutin auton pihaan ja kärytys loppui. Eka arvaus oli ecu. Kaivoin ecun pois ja avasin sen. Olihan siellä käry käynyt. Diagnoosiksi saatiin, että tyhjäkäyntimoottori oli oikosulussa ja se poltti ecun. Noo nykäsin tk moottorin johon irti ja kolvasin palaneet komponentit pois. En vielä laittanut uusia ennenkuin saan uuden moottorin. Hyvin toimii kulkine nyt vaikka ei sitä tk moottoriakaan ole.


Katsotaan mitä seuraavaksi tapahtuu.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Noniin auto kotiutui, mutta itse en. Eli huomenna pääsee katsomaan mikä on vialla.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

ZR4 Projekti. :eek:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=44488
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Lisää orkkis kamaa. Onnettoman pieni väläri. :eek:

main.php


Vanhat rojut pois.

main.php

main.php
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Noniin homma on edistynyt. Uusi voimanlähde on nostettu konehuoneeseen ja kaikki muukin on rakennettu kuntoon. Eilen se lähti käyntiin ja jopa liikkui omin avuin. :)

Kyllä se siitä vielä jokupäivä liikenteeseen saadaan.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Kulkine kotiutui tuohon kotipihaan tänään. Keulasta puuttuu puskurit ja koristepellit. Takaiskuna kaasuläppäkotelon nesteenkierron tuloletku vuotaa. Vielä muuta takaiskua ei ole tullut esille. Jos koittas kohta katsastaa sen ja saada tekniikan paperiinkin.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Noniin nyt on leimaa vuodeksi ja tekniikka papereissa. Nyt se on virallisesti harvinainen ZR4.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB

Jotain pientä tietoa tästä kulkineesta. Eli tämä ei ollutkaan ihan normaali Dynamic alunperinkään.

Havaintoja tosta vanhasta moottoritekniikasta:

- ECU oli mallia paksu vaikka auto on -91 ja tässä oli vielä eprommikin.
- Suuttimet oli vihreät eli 275cc.
- Männät oli viimeseltä merkiltään H ja männän laki oli selkeästi korotettu. Eli puristussuhde oli korkeampi, kuin normaalisti.
- Vauhtipyörä oli kevyempi.
- Normaalista poikkeavaa oli myös teeti ole vakiona vakionopeudensäädintä. Ilmastointi ja sumulavot kyllä löytyy. Löytyy myös sumuvalojen alkuperäinen katkaisija eli tehdasasenteiset nekin.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Noniin nyt on hetki ajeltu kulkineella ja ilon sekä surun aiheita on. 280000 on mittariinkin jo pyörähtänyt.

Ensinnäkin moottoritekniikka toimii aivan loistavasti. Siihen auttoi vielä se, kun laitettiin ajotukset kuntoon ja säädettiin tyhjäkäynti kohdalleen. Pikkaisen vain ajossa tuntuu, että olisi boost lagia. Lähtee kunolla vetämään jostain 3000 rpm tienoilta. Tai sitten toi mun RS:ssä on vaan maaginen laite ja tämä ihan normaali.

Nyt niitä surun aiheita. Takaa alko kuulumaan ihme vinkumista. Nopeudesta riippuvaa ulinaa. Pyöränlaaketi tai perä huutaa. :seina

Noo pitää kattoo perän öljytilanne ensin ja sen jälkeen ihmetellä laakereita. Pahimmassa tapauksessa pitää taas purkaa koko takapää. Tästä autostahan sitä ei ole vielä tehty, mutta kaikista kolmesta muusta se on jo kertaalleen tehty.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Tuli tossa lomalla rullailtua tällä kulkineella semmoset tuhat kilsaa ja kulutuskin oli siellä 10 litraa satasella. Ei paha. Ainut vaan et jäähdytysnesteet tulee lohkolämmittimen reijästä pikkuhiljaa ulos. Uuh.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Noniin alkaa toi talvi lähestyä. Talvikulkinettakin on kunnosteltu pikkuhiljaa. Talvipyöräthän siinä on jo valmiiksi alla. ;D

Tuulilasi poistettiin. Lasin karmien kunnostus, kun vuoti ja oli ruosteessa. Uuden lasin liimaus on huomenna.

Samalla tossa laitoin keskuslukitukseen kaukosäätimen niin ei tarvii jäätyneitä lukkoja rassailla.

Vielä pitäs ennen talvea koittaa toi ahdin huoltaa kunhan ensin saa ton tuulilasin paikalleen.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Tämä laitos heräteltiin horroksesta tossa jokunen aika sitten. Ohjelmassa oli takalaakerin vaihtoa. Ahtimen huoltoa ja muuta pientä.

Laakeri saatiin vaihdettua. Samalla joka kulmaan laitettiin teräspunos jarruletkuja ja muuta jarrujen huoltoa.

Ahdin purettiin pois ja sen jälkeen todettiin, että joutuu isompaan remonttiin. Jokusen hetken tuumin ja tutkin mistä hommaan ja mitä. Lopulta päädyin hankkimaan ahtimeen keskiön TD05 turbiinisiivellä. Kompressori siiveksi valitsin 18G:n ja siihen sopivan pesän. Pesä on alumperin 16G jota on työstetty niin, että 18G siipi mahtuu. Samalla tuli pikkaisen työstettyä pakopulta pakosarjan ja pakopesän puolelta.

Ahtimen romut tuli, muttamies oli reissussa. Nyt pääsin lyömään vehkeen nippuun.

Koeajo otettiin rauhallisesti ettei heti leviäisi käsiin. Ihan kivasti se tuntuu vetävän. Tuo orkkis putkisto tuntuu ahistavan oikein urakalla, mutta parempi niin.

Seuraavaksi olisi ohjelmistossa ruoste korjauksia ja jotain muuta jännää.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Jotain uutta takaiskua taas.

Tossa tuli haalittua taas pikkasen tavaraa vehkeeseen. BC:n alista köytys nurkista pyörimästä ja poikkituki etee. Saa nähdä millon jaksaa noita masennella paikalleen.

Sitten niihin huonoihin uutisiin. Mystinen kuskinkulman vuotoa on ihmetelty jo pitkään. Eka epäilys oli tuulilasin kartmi. Se on korjattu ja lasi vaihdettu. Seuraava epäilys oli kattoikkuna, mutta se ei pysty vuotamaan koska on hyvin viemäröity. Seuraava tutkimuskohde on kattoinjan krommi lista ja sen kiinnitys. Listan välissä paljon paskaa. Listojen posito ja puhdistus. Sen jäkeen tutkimaan ja hutkimaan sitä. Katto on pistehitsattu kylkipaloihin ja sinne on laitettu kitti. Kitti rakoillut joistain paikoista ainakin. Ei muuta kun kitin poistoa maalausta ja uudelleen kittausta. Katotaan, jos sitten katto pitäisi.

Ei siinä vielä kaikki. Vaan apukuskin pieni takasivuikkuna on vaihdettu. Ei ole jaksettu irrottaa sisustaa ja väkisin on revitty vanhat kiinnityshimulat irti. No se sit vuotaa sieltä ikkunan välistä takakonttiin oikein urakalla. Tietysti ikkuna on sikamassalla kiinni eikä irtoa millään. Perk... Miksi on pitänyt särkee se kiinnitys sieltä!!! :'( Kiinnitusreijät on 6 mm. Nut siellä on peukalon kokoset reijät. Uh.

Tällästä tällä kertaa.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Tuli tossa hommattua muutama tarra ja nyt pitäisi keksiä mihin ne sijoittaisin. Eli The "Spirit of Competition" pitäs sijoitella.

Nyt tarvitaan mielipidettä minne liimaan. Etuoveen, takaoveen vai jonnekin muualle? Mielipiteitä kaivataan!

main.php

main.php

main.php
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Ilo - Galant Dynamic-4 GTI HB Tbo

Ei niistä ongelmista mihinkään pääse vaikka auto seisoo.

Eli nyt on tullut ongelmaksi tuo MAF. Tai niin ainakin oletan. Eli kiihdytyksen jälkeen veto katoaa täysin. Meneekö ECU vikasieto tilaan hetkeksi? Nyt mietiskelen mitä tälle kulkineelle tekis jatkossa. Tarkotus olis pitää kulkine talviautona ja kohtuu varmana. Ainut vain ettei tuollaista MAF:a varmaan mistään saa. Eli vaihtoehtoja olisi muutama.

- EVOx MAF vanhalla ECU:lla
- EVOx MAF uudemmalla ECU:lla
- MAP conversio uudemmalla ECU:lla

Mikäköhän näistä olisi järkevin ja jos joltakin löytyy sopivia palikoita niin mulle voi tarjoilla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom