iMiEV sähköauto

M

mikada

Guest
Tuo Mitsun i-Miev sähköauto olis oikeasti pirun kätevä kampe työmatka autona. Tulis halvaksi kulkea töissä, kun aina latais sen duunissa työnantajan laskuun ;D Tai siis sitten tulis halvaksi kun sen raskis ensin ostaa (Saksassakin maksaa 34000€). Onhan se pirun kallis noin pikkuseksi kipoksi.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1729115
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
hmm.. no joo.. tietty jos toisen piikkiin lataa..

11senttiä kilometrille.. halpaa ja halpaa.. 11€/100km. Jos lasketaan pelkkää polttoainehintaa, niin ei ole mitenkään halpa verraten tämänpäivän autoihin.

Ja sitten ku tuo jutun kirjoittaja puhuu "nollapäästökilometreistä".. Niin kauan ku sähköä tuotetaan jollakin muulla ku aurinko- ja vesivoimalla niin ei kanata juuri päästöttömästä puhua. se polttoaine poltetaan vain muualla, ei siinä auton moottoritilassa..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
MVa~1 sanoi
11senttiä kilometrille.. halpaa ja halpaa.. 11€/100km. Jos lasketaan pelkkää polttoainehintaa, niin ei ole mitenkään halpa verraten tämänpäivän autoihin.

Kallista sähköä Ilta-sanomilla. Tekniikan Maailmassa oli vähän realistisempi lukema, 2.5 euroa / 100 km laskettuna kohtuu kalliilla 13 senttiä / kWh hinnalla. Itse maksan tällä hetkellä sähköstä siirtoineen 10.04 senttiä / kWh paitsi talvipäivisin 13.10 senttiä / kWh jolloin ei paljon autoakaan latailtaisi.

Akuston kapasiteetti 16 kWh
Latauksen hyötysuhde ~90%
Tarvittava sähkö yhteen lataukseen 17.8 kWh, tämä maksaisi siis minulle noin 1.79 euroa / lataus talvipäivän ulkopuolella

Valmistajan ilmoituksen mukaan täysillä akuilla ajaisi 144 km mikä ei kuitenkaan näissä testeissä toteutunut. Iltalehti pääsi melkein 100 km, tekniikan maailma hieman vähemmän. Jos akustolla ajaa vaikkapa 90 km niin sähkö maksaisi tämänhetkisellä hinnalla 2 euroa / 100 km. Siis alle puolet siitä mitä vihreät ovat kaavailemassa pääkaupunkiseudun ruuhkamaksuksi vaikka työmatka olisi 50 km suuntaansa.

Kaikkea ei kannata uskoa mitä iltapäivälehdistössä lukee :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Voi luoja niiden ruuhkamaksujenkin kanssa. Ainoa minkä voisin ymmärtää on se, että joutuu maksamaan jos haluaa ruuhka-aikaan ydinkeskustaan, eli 7-9 ja 15-17. Mutta miksi ihmeessä jossain Kehä I/III ympäristössä seilaamisesta tulisi maksaa, siellä varsinaisia ruuhkia ole koskaan ollutkaan.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
MakeM sanoi
Mutta miksi ihmeessä jossain Kehä I/III ympäristössä seilaamisesta tulisi maksaa, siellä varsinaisia ruuhkia ole koskaan ollutkaan.

Et ilmeisesti ole koskaan ollut Hämeenlinnan motarin tuntumassa kehä kolmosella iltapäivän ruuhka-aikaan? Tai vielä tovi sitten menemässä samoihin aikoihin kehä ykköstä Otaniemestä länteen päin? Ei tästä kovin pitkään ole kun lähdin kotoa (Espoon Kauklahdesta) hakemaan koiraa Korsosta. Edestakaisessa matkassa meni n. 2,5 tuntia. Matkaa ei kuitenkaan ole yhteensä kuin n. 80 km. Monasti aikoinaan taksia ajaessa Lauttasaaresta lentokentälle meni kehä ykkösen kautta n. tunti. Minun kirjoissa nämä on kyllä jo ihan oikeita ruuhkia. Kehä ykkönen toimii kyllä nykyisellään paljon paremmin kun Vallikallion valot on saatu ohitettua.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
nokonzok sanoi
Et ilmeisesti ole koskaan ollut Hämeenlinnan motarin tuntumassa kehä kolmosella iltapäivän ruuhka-aikaan? Tai vielä tovi sitten menemässä samoihin aikoihin kehä ykköstä Otaniemestä länteen päin? Ei tästä kovin pitkään ole kun lähdin kotoa (Espoon Kauklahdesta) hakemaan koiraa Korsosta. Edestakaisessa matkassa meni n. 2,5 tuntia. Matkaa ei kuitenkaan ole yhteensä kuin n. 80 km. Monasti aikoinaan taksia ajaessa Lauttasaaresta lentokentälle meni kehä ykkösen kautta n. tunti. Minun kirjoissa nämä on kyllä jo ihan oikeita ruuhkia. Kehä ykkönen toimii kyllä nykyisellään paljon paremmin kun Vallikallion valot on saatu ohitettua.

Huomannut saman että kehä tuntuu toimivan vähän paremmin siihen suuntaan. Mutta kyllä täällä ihan oikeita ruuhkia on :)
 
M

mikada

Guest
MVa~1 sanoi
hmm.. no joo.. tietty jos toisen piikkiin lataa..

11senttiä kilometrille.. halpaa ja halpaa.. 11€/100km. Jos lasketaan pelkkää polttoainehintaa, niin ei ole mitenkään halpa verraten tämänpäivän autoihin.

Ja sitten ku tuo jutun kirjoittaja puhuu "nollapäästökilometreistä".. Niin kauan ku sähköä tuotetaan jollakin muulla ku aurinko- ja vesivoimalla niin ei kanata juuri päästöttömästä puhua. se polttoaine poltetaan vain muualla, ei siinä auton moottoritilassa..
En minä noita päästö hommia ole miettinytkään. Tarkoitus olisi päästä kulkemaan vain mahdollisemman edullisesti. Sitten kun duunissakaan vaikuta ikinä saavan mitään palkankorotuksia, vaikka kuinka pyrit kehittymään uralla ja ottaa hoitaakseen vaativampia tehtäviä, niin yksi konsti olisi saada palkankorotus luontaiseduilla eli hyödyntämällä vaikka firman sähkötolppaa liikkumiseen :p. Samalla kun heittää vielä työkeikan ja napsii kilometrikorvaukset, niin ajella vielä työkeikatkin työnantajan sähköllä. Täydellistä eikö totta :peukku
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Tekniikan Maailmassa oli laskeskeltu myös hiilidioksidipäästöjä.

Suomen sähköntuotannon keskiarvolla hiilidioksidipäästö olisi luokkaa 30 g / km eli kolmasosa kaikkein taloudellisimpien polttomoottoriautojen lukemasta. Pohjoismaisen sähköntuontannon keskiarvolla 20 g / km.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: iMiev sähköauto

nokonzok sanoi
Et ilmeisesti ole koskaan ollut Hämeenlinnan motarin tuntumassa kehä kolmosella iltapäivän ruuhka-aikaan? Tai vielä tovi sitten menemässä samoihin aikoihin kehä ykköstä Otaniemestä länteen päin? Ei tästä kovin pitkään ole kun lähdin kotoa (Espoon Kauklahdesta) hakemaan koiraa Korsosta. Edestakaisessa matkassa meni n. 2,5 tuntia. Matkaa ei kuitenkaan ole yhteensä kuin n. 80 km. Monasti aikoinaan taksia ajaessa Lauttasaaresta lentokentälle meni kehä ykkösen kautta n. tunti. Minun kirjoissa nämä on kyllä jo ihan oikeita ruuhkia. Kehä ykkönen toimii kyllä nykyisellään paljon paremmin kun Vallikallion valot on saatu ohitettua.

Otaniemessä koulussa, että sikäli tullut kyllä kyseistä väliä sahattua. Onhan siellä hidasta, mutta ei nyt mitään ruuhkia ison maailman malliin voi sanoa olevan.
Aiemmin asuin Vallikalliossa, joten sekin pätkä tullut aika usein sahattua.

Jännä kyllä kun aika päiväkohtaisesti menee nuo ruuhkat. Liekö sitten joskus sattuu pari kaveria sähläämään jolloin tulee seisahdus kohtaan x, ja jonossa ilmiö etenee..

Imo sähköautoilla on kyllä enemmän tulevaisuutta kuin vetyautoilla, vedyn valmistamiseen, jakeluun ja kuljettamiseen vaadittaisiin kuitenkin melko älytön määrä energiaa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: iMiEV sähköauto

Niin kyllähän nuo hybridit olleet lähinnä vitsi tähän mennessä (?) kun miettii niitten kulutusta verrattuna pieniin dieseleihin. Autobildin jutun perusteella tosta mitsun uutuudesta oikeasti on johonkin. Ainakin just tuommosessa kehä3 sisäpuoliliikenteessä. Mulle ainakin ruuhka meinaa sitä että joutuu pysähtymään useammin kuin kerran per valot. :D Ja kyllä siellä jo ratissa huudetaan siinä vaiheessa että "v***u mitä h**onkostoo" Lievenisköhän vitutus yhtään jossei ruuhkassa seisoessa palais energiaa hukkaan? Tosiaan joinain päivinä voi päästä ihan ongelmitta. Mä uskon että se on just sitä et joku päättää just et kolaroinpas tän perhekärryni tässä rampin suussa, tai sitten muuten vaan niitä jotka kiilaa jonoon. Se jonoon kiilaaminen hidastaa oikeesti ihan pirusti kun usein kumpikin kaista tökkää sen takia.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: iMiEV sähköauto

taikka sitten tuohon 11snt/km on laskettu kaikki mahdolliset huollot yms tai sitten tuossa on vain virhe. Onko kukaan ikinä laskenu, et paljonkos tuommosen nykyaikaisen dieselin kulut on näinä päivinä? siis huoltoineen? olisi jotaki vertauspohjaa.

Tuleekos muuten sähköautoon käyttövoimavero? eikös se tule jossei ole bensamoottoria autossa? vai onko tässä sarvikuonojen maassa tehty jonkinmoinen ekoteko ja helpotettu sähköautojen verotusta?

Ja niin kauan kun suurin osa sähköstä tulee venäjältä meille, niin ei noilla maailmaa pelasteta, mutta jääpähän saasteet venäjälle jossei satu tuulemaan väärästä suunnasta ;D
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: iMiEV sähköauto

MVa~1 sanoi
taikka sitten tuohon 11snt/km on laskettu kaikki mahdolliset huollot yms tai sitten tuossa on vain virhe. Onko kukaan ikinä laskenu, et paljonkos tuommosen nykyaikaisen dieselin kulut on näinä päivinä? siis huoltoineen? olisi jotaki vertauspohjaa.

Ei nyt auto ole ihan samasta luokasta mutta TM:ssä oli nuo pienet citymaasturit jossa oli laskettu volvon XC60:n käyttökustannuksiksi noin 14e/km, jossa siis kaikki huollot ja arvon alenemiset yms.

ps. kyl se olis vaan halvempaa ajaa taksilla :D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: iMiEV sähköauto

Wlooffy sanoi
Ei nyt auto ole ihan samasta luokasta mutta TM:ssä oli nuo pienet citymaasturit jossa oli laskettu volvon XC60:n käyttökustannuksiksi noin 14e/km, jossa siis kaikki huollot ja arvon alenemiset yms.

Eli keskimääräisen 18000 km / vuodessa ajaminen maksaa 252000 euroa vuosittain? Melko kallista... ::)
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: iMiEV sähköauto

ast sanoi
Eli keskimääräisen 18000 km / vuodessa ajaminen maksaa 252000 euroa vuosittain? Melko kallista... ::)

Jos taas oletetaan, että tuo TM:n lukema tosiaan on 14 € / 100 km sisältäen huollot, arvon alennukset jne, niin on kyllä aivan liian alakanttiin. Keskimääräisellä ajosuoritteella 2520 € / vuosi? Ei taida Volvon tapauksessa riittää edes ensimmäisen kuukauden arvon alennukseen.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: iMiEV sähköauto

Tuo arvio oli laskettu muistaakseni että ajetaan 60tkm 3v sisällä, jonka jälkeen autohan menee tietysti vaihtoon, kun se on jo niin vanha.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: iMiEV sähköauto

Wlooffy sanoi
Tuo arvio oli laskettu muistaakseni että ajetaan 60tkm 3v sisällä, jonka jälkeen autohan menee tietysti vaihtoon, kun se on jo niin vanha.

Väitän edelleen, että 7500 € kolmessa vuodessa ei ole sielläpäinkään kun aletaan laskemaan todellisia kustannuksia. Itse esim. yhden suht tuoreen käytettynä ostetun Bemarin omistaneena voin todeta 1,5 vuoden ja 45 tkm jälkeen pelkän arvonalenemisen olleen n. 9000 €. Uusi Volvo tuskin sen paremmin hintaansa pitää ja tässä ei olla päästy vielä edes vakuutuksiin tai huoltoihin, saati polttoainekuluihin.

edit: Oli pakko tarkistaa mitä ne siellä TM:ssä oikein kirjoittelee. Volvon 3 vuoden ja 60 tkm kustannuksiksi oli laskettu rapiat 10000 €, eli n. 18 senttiä / kilometri. Tämä hinta sisältää vain huollot, talvirenkaat, käyttövoimaveron ja vakuutukset. Tuohon kun lisätään polttoaine ja arvonalennus niin aletaan olemaan omastakin mielestä oikealla tontilla.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: iMiEV sähköauto

Tjooh, olin itsekin juuri tarkistelemassa tuota että mitäs siellä oikein lukikaan ja väärinhän se sitten menikin :) no aina ei voi voittaa.

Ja nyt kun sai tuo TM:n nettihärpäkkeen auki niin piti tarkistaa tuollainen lukema saman kokoluokan autolle. Eli esim mazda 2 ja hyundai i20 tuo 60tkm 3v on ~4500e

Ja yhdistettykulutus ~6.0L/100km

Tämän päivän keskihinnalla bensa 95e = 1.32e
60 000/100*6*1.32=4752e

4500+4752=9252e
9252/60000=0,15e/km

Ja jatketaan nyt samaan syssyyn vähän lisää eli

MakeM sanoi
Imo sähköautoilla on kyllä enemmän tulevaisuutta kuin vetyautoilla, vedyn valmistamiseen, jakeluun ja kuljettamiseen vaadittaisiin kuitenkin melko älytön määrä energiaa.

Valmistettaahan, jaetaan ja kuljetetaanhan sitä bensaa/dieseliä tälläkin hetkellä ympäriinsä, Eli sinänsä eihän tuossa olisi kysymys kuin kaluston muuttamisesta, itse ainakin olen enemmän tuon vedyn kannalla koska, siinä korostuu se autoilun perusidea eli vapaus, voin ajaa itse minne huvittaa eikä tarvitse jokaisen 100km jälkeen odotella 8h akkujen latautumista. Itsellä tulee ainakin viikonloppureissuja aika tiuhakseltaan jossa ajetaan 200-300km päivän aikana.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: iMiEV sähköauto

Wlooffy sanoi
Valmistettaahan, jaetaan ja kuljetetaanhan sitä bensaa/dieseliä tälläkin hetkellä ympäriinsä, Eli sinänsä eihän tuossa olisi kysymys kuin kaluston muuttamisesta, itse ainakin olen enemmän tuon vedyn kannalla koska, siinä korostuu se autoilun perusidea eli vapaus, voin ajaa itse minne huvittaa eikä tarvitse jokaisen 100km jälkeen odotella 8h akkujen latautumista. Itsellä tulee ainakin viikonloppureissuja aika tiuhakseltaan jossa ajetaan 200-300km päivän aikana.

Ei ole vaan juuri mitään tekemistä näiden kahden tuotteen valmistuksessa ja kuljetuksessa.

Valmistamiseen tarvitaan melkoisia määriä energiaa tällä hetkellä, tämä voi tietysti mahdollisesti muuttua kunhan ideat kypsyy. Ainakin jotain aurinkoenergiaan perustuvia kehitelmiä on ollut.

Kuljettamisessa on semmoinen ongelma että vetyä ei voi nestemäisenä kuskata, joten kuljetussäiliön energiasisältö jää aika onnettoman pieneksi bensiiniin verrattuna. Samoin huolto-asemilla pitäisi olla aika mielettömän kokoiset vetysäiliöt, joskin siellä sitä olisi ehkä mahdollista pitää nestemäisenä, tosin se kuluttaisi taas aika älyttömiä määriä energiaa.

Vety ei edes nestemuodossa sisällä tilavuuteen nähden läheskään bensiiniä vastaavaa energiamäärää. Vedyn energiatiheys on melko korkea 143 MJ/kg ja bensalla 47 MJ/kg, mutta nestevedyn tiheys on vain 70g/l. Bensan energiasisältö on jotain 34 MJ/l luokkaa, niin vedyllä jäädään 10 MJ/l kulmille, puhumattakaan siitä että se nesteenä säilytys on melkoinen haaste itsessään.

Polttokennot tietysti seuraava ongelma, tällä hetkellä homma ei toimi pakkasessa ja hinnat ovat vielä liian korkeita.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: iMiEV sähköauto

Niinno jos tällähetkellä tuo hondan FCX clarity tankki vetää 3.92kg vetyä 344 bar:n paineessa ja kilolla ajelee sen 60 mailia niin range:ksi tulee ~240 mailia = 385 mailia.

Ja jos tuolla amerikan mantereella tuo vety maksaa 5 dollaria kilolta siinä missä bensa maksaa 4 dollaria gallona. Niin eipä tuo nyt niin metsässä tuo vety hanke ole kun kuvittelis

http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/specifications.aspx

http://green.autoblog.com/2007/11/18/first-drive-2009-honda-fcx-clarity-on-the-road/
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: iMiEV sähköauto

Wlooffy sanoi
Ja jos tuolla amerikan mantereella tuo vety maksaa 5 dollaria kilolta siinä missä bensa maksaa 4 dollaria gallona. Niin eipä tuo nyt niin metsässä tuo vety hanke ole kun kuvittelis

Tosiaan ympäristöasioihin liittyen kirjoitin tuota, eli vetyauto ei tällä hetkellä ole CO2-päästöjen osalta bensa-autoa kummoisempi.
Tosin itse en hiilidioksidia niin pelkää, varsinkaan autoilun osalta.

Polttokennon hyötysuhde on jossain 50% hujakoilla, bensamoottorilla 25-35% kulmilla. Sikäli ei vielä mitenkään mielettömän mullistavaa.
 
M

mikada

Guest
Vs: iMiEV sähköauto

Aurinkokennon yhdistäminen sähköautoonhan olis fiksu juttu (jatkuvasti akut olis latauksessa ja tolpasta lisää sähköä tarvittaessa), mutta mitenkähän akut kestäis tuommosta hommaa. Ja olen kuullut semmoisen väitteen, että nykyään aurinkokennon valmistamiseen kuluu miltei enemmän energiaa kuin mitä se kenno ehtii elinkaarensa aikana tuottaa (ei kovin kestävää kehitystä). Eli mitä sitten opittiin tästäkin topikista. Liikkuminen on kallista ja päästöjä tulee teki sitä millä kulkuvälineellä tahansa. Eli pysykäämme kaikki kotona ja syljeskellään kattoon, niin on halpaa ja ei tuu päästöjäkään ;D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: iMiEV sähköauto

MitsuMi sanoi
Ja olen kuullut semmoisen väitteen, että nykyään aurinkokennon valmistamiseen kuluu miltei enemmän energiaa kuin mitä se kenno ehtii elinkaarensa aikana tuottaa (ei kovin kestävää kehitystä).

Kuulostaa kyllä minun korvaan melko hatusta vedeltyltä.

Maksaa nykyisin itsensä takaisin kuitenkin pariin vuoteen tuollainen hankinta. Lisäksi melkein kaikilla euroopan mailla on sangen kovatasoiset tavoitteet aurinkosähkön suhteen lähitulevaisuudessa, luulisin että eivät rakentele mokomia jos niihin menee enemmän energiaa kun niistä elinaikana saa? ;D
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: iMiEV sähköauto

Nojoo... Nyt on sitten toi iMiev maisteltu ja vannoutuneena polttomoottorin kannattajana täytyy kyllä sanoa että en taida enää ihan vannoutunut ollakaan :)

Kyllä toi kiva pikkukiesi on, loppujen lopuksi jopa sympaattisen näköinenkin (naispuoliset vois kutsua jopa söpöksi :D) ja voisin jopa kuvitella itseni tuommoisella ajelemassa työmatkoja ja kaupunkia ihan mielellään.

Toki ajelu oli vain liikkeen pihalla pyöritystä mutta kyllä siinä sai hyvän kuvan minkälaisesta pelistä on kysymys, pieneksi autoksi yllättävänkin tukevan oloinen, ja jopa tilavakin, ainakin "kauppakassiksi", lapsetkin mahtuu hyvin kyytiin ja kontiin mahtuu reput ja vehkeet hyvin.
Hauskinta oli se käyntiinlaitto, esittelijä käski vaan kääntämään avaimesta niinkuin normaalisti, ja ainoa mitä tapahtui oli että mittarit heräs eloon, mitään ääniä ei kuulunut, sitten vain vaihteenvalitsin D-asentoon ja menoksi, ihan se oli ku olis autolla ajellut, ainoa vaan kun mitään ei kuulunut, ei mitään vaihteenvaihtoja, ei mitään tuttua autollessa tapahtuvaa meteliä :)

Yllättävän laadukkaankin oloinen sisusta, muovisuudesta huolimatta, kaiki normaalit kytkimet ja säätimet löytyi, sähköikkunat y.m.

Negatiivista sanottavaa en kyllä keksi, ehkä auton tuleva hinta mutta sehän ei ole auton vika...

Kyllä, minä olen ainakin valmis muuttamaan käsitykseni sähköautoista ja jos joskus noiden hinta sopii lompakolleni niin en yhtään epäile etteikö tuommoinenkin tulisi kyseeseen autoa hankittaessa...

Jos saatte mahdollisuuden mennä koeajolle niin se kannattaa, iMiev pyörii vielä jonku viikon ympäri Suomen Mitsubishi jälleenmyyjien.


Jos joku haluaa niin minulla on tossa muutama (4kpl) esite jonka voin postittaa halukkaille :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: iMiEV sähköauto

En ole tuolla ajellut, mutta muilla sähköautoilla kyllä. Ja todellakin, ottaisin heti sellaisen työmatka-autoksi, jos eivät Lipposlovakian tekovihreät olisi verottaneet ostoa (täysi autovero) JA käyttöä (maksat polttoaineveron, eli kansan kielellä dieselveron). Siinä ne kauniit puheet liikenteen verotuksesta mukamas ympäristösyistä taas realisoituvat...
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: iMiEV sähköauto

MakeM sanoi
Valmistamiseen tarvitaan melkoisia määriä energiaa tällä hetkellä, tämä voi tietysti mahdollisesti muuttua kunhan ideat kypsyy. Ainakin jotain aurinkoenergiaan perustuvia kehitelmiä on ollut.

Kuljettamisessa on semmoinen ongelma että vetyä ei voi nestemäisenä kuskata, joten kuljetussäiliön energiasisältö jää aika onnettoman pieneksi bensiiniin verrattuna. Samoin huolto-asemilla pitäisi olla aika mielettömän kokoiset vetysäiliöt, joskin siellä sitä olisi ehkä mahdollista pitää nestemäisenä, tosin se kuluttaisi taas aika älyttömiä määriä energiaa.
Itseasiassa jo useamman vuoden ajan on tuskasteltu sellaisen ongelman kanssa kuin sahkon siirrossa tapahtuva energiahukka (ja etta voimalat halutaan sijoittaa kauaksi sielta missa sita virtaa tarvitaan). Yksi ehdotetuista ratkaisuista on ollut runkolinjoissa siirtyminen suprajohtimiin. Tarkkaan en enaan muista miten homma meni mutta eraassa suprajohdin mallissa tarvittiin vetya joko eristykseen tai muuhun siina putkistossa. Ja kyseisen menetelman hyotyja oli mm. juuri tuo siina ohessa tapahtuva vedyn jakeluverkoston muodostuminen. Aiheesta tais olla joskus TM:ssakin, muistaakseni.
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: iMiEV sähköauto

Kun en ole sattumoisin tarkemmin tuohon iMieviin tutustunut niin mites tuossa lataus hoidetaan? Normaaliin pistorasiaan (16A) kiinni vai?
Kun kaupungissa harvalla on mahdollisuus edes siihen 16A 2h ajan, saatikka 8h..
Puolisko kun ajelee toihin ja takas naapuri kaupungin puolelle (5-40km suuntaansa) epamaarasiin aikoihin, niin tuollainen sahkoauto olisi poikaa jos sen vaan sais kerrostalon parkkiksella ladattua..
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: iMiEV sähköauto

Jeps, tulisihan se verkko siinä samalla "kätevästi".
Säilöminen on ongelma, metalleihinhan noita saatetaan saada imeytettyä. Siltikin on kyllä niin, että vety on vaan energian varastoimismuoto, sillä sen tekemiseen kuluu kuitenkin valtavasti energiaa.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: iMiEV sähköauto

Hyeena sanoi
Kun en ole sattumoisin tarkemmin tuohon iMieviin tutustunut niin mites tuossa lataus hoidetaan? Normaaliin pistorasiaan (16A) kiinni vai?
Kun kaupungissa harvalla on mahdollisuus edes siihen 16A 2h ajan, saatikka 8h..
Puolisko kun ajelee toihin ja takas naapuri kaupungin puolelle (5-40km suuntaansa) epamaarasiin aikoihin, niin tuollainen sahkoauto olisi poikaa jos sen vaan sais kerrostalon parkkiksella ladattua..
Joo, normaaliin pistorasiaan vaan kiinni ja ei muutaku kovaa ajoa, se vaan on harmillista tällä hetkellä että toi latausaika on tosian sen 7 tuntia täyteen, mutta Mitsu kehittelee yhdessä Fortumin kanssa asiaa kuntoon niin että auto saatais "tankattua" n. 5minuutissa 80% täyteen.
Ja valmista se lienee siihen mennessä kunhan autoja rupeaa saamaan???
Näin mäkin sen mietin että työautona toi ois kätevä ku meillä saa auton tolppaan työmaallakin ihan vuorokauden ajasta riippumatta :) Työmatka 25 kilsaa suuntaansa, ni eihän tuota tarvis kotona "tankkailla" ollenkaan :D
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: iMiEV sähköauto

Tossa muuten on noi loput koeajo mahdollisuudet:

27.10 Turku klo 10-17

28.10 Pori klo 12- 17

29.10 Kouvola klo 12-17

30.10 Järvenpää klo 12- 17

Ja TÄÄLLÄ voi tutustua tuohon laitteeseen :peukku
 
M

mikada

Guest
Vs: iMiEV sähköauto

Kerpele sentään kun ei eksy tuo sähkökulkine tänne pohjoiseen :(
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: iMiEV sähköauto

Kävin Järvenpäässä katsomassa autoa ja ajamassa pihan ympäri. Auto oli vielä oikeanpuoleisella ohjauksella varustettu protoversio brittikilvissä, mutta vaikutti valmiilta pikku yksityiskohtia lukuunottamatta. Myynti Japanissa on alkanut heinäkuussa. Esittelijöiden mukaan LHD euro-versio olisi tulossa ensi vuonna(?)

Ajamisen puolesta ei eronnut mitenkään automaattivaihteisesta autosta eli ryömintä yms. on toteutettu kuten automaatissa. Auto "käynnistettiin" samalla tavalla kuin normaali polttomoottorikäyttöinen auto eli kiertämällä avainta start asentoon asti. "Vaihteenvalitsin" oli samanlainen kuin normaalissa automaatissa, alueita tosin oli eteenpäin D, Eco ja B jossa on erilainen moottorijarrutus kuin D:ssä. Akuston kohdalla puhuttiin 10 vuoden takuusta mikä on jo aika hyvä turva koska akut kuitenkin lienevät auton arvokkain osa.

"i" mallin kori on toki pieni, mutta sisätilat vaikuttivat kokoluokan huomioiden kohtuu hyviltä. Akut on piilotettu pohjarakenteeseen niin että suurin osa on penkkien alla. Sähkökäyttöisyys ei siis syö auton käyttökelpoisuutta kuin toimintamatkan osalta. Talvitestejä on kuulemma ajettu Norjassa.

Teknisesti vaikutti toimivalta työmatkakäyttöön ja pääkaupunkiseudulla tai muulla isolla kaupunkialueella pyörittelyyn jos vaan latausmahdollisuus omalla parkkipaikalla ja mahdollisesti töissä on olemassa. Verotuskohtelu ja hinnoittelu tietysti vaikuttavat paljon kannattavuuteen. Huoltotarpeen ainakin luulisi olevan pienempi kuin polttomoottoriautoissa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: iMiEV sähköauto

Kiitti ast vinkistä, kyllähän mekin käytiin tuo kokeilemassa. Todella valmiin oloinen laite, eipä juuri eroa pienestä automaattivaihteisesta. Hauska kokemus ja hieno peli.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere

Liitetiedostot

  • 2050824_001_1M.jpg
    2050824_001_1M.jpg
    41.5 KB · Lukukerrat 415

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: iMiEV sähköauto

Tulipa tuosta mieleen, ennemmin tai myohemmin nuo sahkoautot paatyvat "suuren yleison kisoihin", niin yksi polttonesteiden vaikutus haviaa, nimittain tayden ja lahes tyhjan tankin painoero.
(ikava jatkoajatus, le mans 24h, jossa autot viettaa 12h latureissa.. :nykii )
 

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Vs: iMiEV sähköauto

Empä usko että mitään latausrulianssia kisoissa tarvitaan, vaan tuollaisiin tapahtumiin missä kierretään koko ajan samaa rataa, voi hyvin tehdä lataavan tien. Koreassa tuollainen on jo kehitteillä ja testikäytössä. Siitä oli juttua tiede lehdessä. Eli auto lataa itseään koko ajan tiestä. Samalla saa virtaa poiketa vähän lataavan tien ulkopuolellakin. Ei tarvitse pistää autoa tolppaan, eikä edes käydä huoltoasemilla tai tankata varikolla. :)

Ainut ongelma lataavassa tiessä tietysti oli aivan älytön hinta.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: iMiEV sähköauto

Tai sitten tehdään niistä akkupaketeista vaihdettavia kunhan kapasiteetit kehittyy vähän.
 

Zygi

New Member
Liittynyt
25 Elokuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: iMiEV sähköauto

masa- sanoi
Empä usko että mitään latausrulianssia kisoissa tarvitaan, vaan tuollaisiin tapahtumiin missä kierretään koko ajan samaa rataa, voi hyvin tehdä lataavan tien. Koreassa tuollainen on jo kehitteillä ja testikäytössä. Siitä oli juttua tiede lehdessä. Eli auto lataa itseään koko ajan tiestä. Samalla saa virtaa poiketa vähän lataavan tien ulkopuolellakin. Ei tarvitse pistää autoa tolppaan, eikä edes käydä huoltoasemilla tai tankata varikolla. :)

Ainut ongelma lataavassa tiessä tietysti oli aivan älytön hinta.
Näppärää, tukka pystyssä lataa auton, puhelimen, villapaidan ja ylläpitää naapurin leiffin jääkaappia ja telkkaria.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: iMiEV sähköauto

Basbarduu sanoi
Kerkesi mennä kun jahkailin niin pitkään mutta hyvä niin.

Jep. Onneksi et ehtinyt :driver. Jos olisit kerennyt kokeilemaan, niin nyt sinua ottaisi päähän kun jäit ilman ;D.

i-MiEV:stä on lähes mahdoton kieltäytyä ajokokemuksen jälkeen. ;D Meilläkin I-MiEV:n ottaa aamulla se joka ehtii ;D.

Itse olen vakavasti harkinnut jo toisenkin ostamista tähän talouteen, mutta näitä tahtoo olla vaikea saada. Harva omistaja haluaa luopua. Hintakehityskin on ollut nousujohteinen jo parin vuoden ajan, etenkin Ruotsissa.

i-MiEV:stä muodostui Entry Level EV ja hauska sellainen. Ja sellaisena se pysyy maailman tappiin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: iMiEV sähköauto

Mun ajo on pääasiassa moottoritieajoa ja työmatkaa tulee päivässä 100km. Uskoisin että CZT on tossa vielä toistaiseksi tuohon parempi vaihtoehto kuin i-Miev.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: iMiEV sähköauto

Onkos meillä muita i-Miev kuskeja foorumilla kuin Mizushima?
 
Ylös Bottom