(irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Eli hommasin tuossa toisen tankin wanhukseen, Galant Sigmaan. Se on sikäli kuiva, että bensa ei ainakaan hölsky sisällä, mutta miten sen saisi niin kuivaksi että pinnan uskaltaisi mansikalla ajaa puhtaaksi irtoruosteesta? Siitä kun yleensä jonkinlaista kipunointia syntyy.

Ja sitten toinen asia, kun se paikoillaan oleva tankki nyt joka tapauksessa on erittäin ruostunut päältä ja siihen pitää lisää peltiä saada, niin milläs sen voi sitten valmiina testata että vuotaako se enää? Ei liene kovin viisasta laittaa ainakaan vettä sinne sisälle. Dieselikin on sen verran arvokasta ettei huvikseen kehtaisi sitä ~50 litraa sinne laittaa, ja paineilmalla tehty koeponnistus ei kuulemma tee kovin hyvää tankille?
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

hyvä ruostuttaa sisältä heti alkuun?
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

nostokurki sanoi
hyvä ruostuttaa sisältä heti alkuun?

ei taida ruostua ihan nii äkkiä....laita öljyä sekaan...tai täytä jopa öljyllä :D
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Harri K sanoi
ei taida ruostua ihan nii äkkiä....laita öljyä sekaan...tai täytä jopa öljyllä :D

no hittolainen, tuoppas mulle 50 litraan vaikkapa Castrolin Edgeä niin täytellään! :D tollanen wanha tankki on niin ohutta paperia jo valmiiksi, että epäilen pienenkin vesimäärän ruostuttavan sen sisältä justiinsa.

Muita hyviä ideoita?
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

paineilmaa sisään pa-letkutsta ja jatkoa täyttöputkeen jonka pään vie ulos?
ja antaa tuhista hyvän aikaa ennen käsittelyä ja käsittelyn aikana?

ja tulisko isompi pommi? ;D
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Otat 200l tynnyrin->halkaiset kahtia,teet "pöydän" sille jne,sitten haet 50l liuotinpesua,täytät tankin sillä (saat samalla pestyä sen KUNNOLLA sisältä),kaadat muljut vastatekemääsi "osienpesualtaaseen",ja pääset pesemään pajen paskasia osia..

Kaksi kärpästä samalla iskulla!
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

ja liuotinpesu on halvempaa kuin diesel? Ei.

ja minulla on tilat missä säilyttää puolikasta tynnyriä täynnä jotain litkua? Ei.
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Räjähdysturvallisuuden kannalta tuo Mr mmc: n ehdotus on ilman muuta paras. Se kulkee näissä räjähdyssuojatuissa laitteissa nimikkeellä "suojatuuletettu rakenne". Kun seos on tarpeeksi laihaa, se ei syty eikä räjähdä. Itse katkaisin kerran muistaakseni kolmen litran nestekaasupulloja keskeltä poikki useita kymmeniä ja tuuletuslaitteena oli vanha pölynimuri (puhallussuunasta päästävä). Tosin oli tuota alan "sivistystäkin" ;D. Sisäpuolen voi sitten putsailla pienemmällä riskillä - ei avotulta eikä sähkötyökaluja. Tankin täyttö vedellä tulee helposti mieleen tankkia hitsattaessa ja sieltähän se puhaltaa silmille lähes heti :eek:. Paras tapa korjata teräksistä tankkia taitaa olla juottaminen? Useita olen korjannut suojatuuletettua rakennetta käyttäen ihan toholla lämmittäen;).

Tiiveyskokeilussa kannattaa käyttää vettä (usko tai älä) eikä juuri 0,5 baaria enempää paineita. Lopuksi kuivataan ilmapuhalluksella käännellen. Ei se ruostuminen niin salamanopea reaktio ole ;). Bensiinitankissa voi pikkuvikoja korjata Pastic Padding sarjan tiivisteaineella edellyttäen että korjattava kohta ei pääse liikkumaan rakenteessa. Dieselissä vaatii asetoonipesun.
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Mulla olisi sulle tuossa irrallaan muovitankki siihen wanhukseen.... et tarviis arpoo ::)
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Mitsu sanoi
Mulla olisi sulle tuossa irrallaan muovitankki siihen wanhukseen.... et tarviis arpoo ::)

noni. Enhän tässä parin vuoden aikana olekaan kertaakaan kysynyt että myytkö sitä...
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Siksi en aikaisemmin voinut sitä myydä, kun oli projekti pihassa, nyt ei ole :p
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Dodii, jatketaampas vanhaa aihetta.

Eli nyt on se varsinainen potilas, Galant Sigman vuotava bensatankki, irroiteltu ja huuhdeltu vedellä pariin otteeseen eikä enää bensiini lemahda. Jos tässä nyt asiat menee putkeen, niin tankki on tänään vielä hiekkapuhallettu ruosteista puhtaaksi.

Työkaluja olisi käytössä seuraavat: täytelanka-mig, peltiä, nestekaasupuhalluslamppu, tinaa. Millä alkaisi reikiä paikkaamaan? Migillä liimaa peltiä päälle ja vetäisee pinnat sen jälkeen hartsikäsittelyllä tiiviiksi, vaiko?
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

oman nelikon tankin paikkasin ihan normaalin ruostekorjauksen tapaan.käytössä miggi suojakaasulla varustettuna. tankki pois ja tyhjäksi.sit kun tyhjä niin kaasut "räjäytin" tulitikulla.eka tikku pöhähti pikkasen vapaana olevista reijistä ja se siitä.sitten laikalla paska pelti pois,ja uutta tilalle hyvällä saumalla.tulos hikoili parista kohtaa(ennen sitä muutama reikä ohuimpaan kohtaan palo,mutta ne taasen migillä vaan kii ) hikoilun koitin tilkalla bensaa,ja tankkia sit ympäri ämpäri kieputtaen.näky hikoavat kohdat heti,niihin merkki tai muuten muistiin ja niiden yli plastic paddinkin tankkien korjaukseen tarkoitettua tököttiä.lopputulos pirun hyvä ja tiivis,nyt jo 3 vuotta toimii eikä vuoda.

loppu tulosta parantaaksen vedin kyllä koko saumat sillä padinkin mönjällä varmistaakseni että on tiivis,ja tyytyväinen olen lopputulokseen.

ps itekkin pelkäsin miten tankki pamahtaa bensahöyryistä,mutta melko laimeesti tuntu syttyvän ja ei se räjähdä kun ottaa anturin ja täyttöputken irti.sen verran vähä painetta kerää vaikka olis litra tolkulla bensaa,korkeintaan palaa reijissä aikansa.paskaa toi nyky pensa oli jo 15vuotta sitten kun yritettiin märkää jätkänkynttilää sytyttää,pikkasen palo pinnas ja samantien sammu.

toki en yllytä mihinkään ja kaiki sit omalla vastuulla,mutta jos tankissa vettä käytät sisällä ni ihan turhaa sen jälkeen säikkyä ja pelätä mitään mossauksii
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

ite paikkasin tankin siten että annoin tuulettua paineilman kanssa useemman tunnin pihalla ennen toimin piteitä, sitte uskals alkaa jo hitsaamaan ku laitto toisesta migistä suoja kaasut suhisemaan tankin sisälle.. viimosena paineilmalla testailin mistä antaa ilmaa läpite..

kaverilta lähti nahat käestä ku testas sytkärin kanssa et vieläkö leimahtaa, eli ei näin

tosin paikkaamassani tankissa oli "kiitettävän" kokonen reikä että tuulettaminen onnistui helposti ;)
 

Liitetiedostot

  • 09112010188.JPG
    09112010188.JPG
    70.6 KB · Lukukerrat 1,162
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

No onhan tossa aika ravakka reikä ollut :D

Päädyin nyt siis huuhtelemaan tankin ihan vedellä pariin otteeseen, sitten värkkäilinkin hiekkapuhalluskaukalon ja puhaltelin tankin pinnan puhtaaksi. Sieltähän ruosteen ja vanhan pinnoitteen alta löytyikin muutama reiäntapainen, suurin oli n. peukalon mentävä.

Miggiliimaa ja peltiä päälle, sitten ruosteensyöjäkäsittely joka nyt jäi kuivumaan.

Huomenna sitten vetäisen hartsilla pinnan tiiviiksi, sinne kuitenkin on jäänyt joku neulanmentävä reikä jota en huomannut. Eiköhän sillä taas muutaman vuoden sitten ajele :)
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

...ja niin tuli tankista tiivis. Päälle tuli kaksi kerrosta polyesterihartsia (eli n. 3dl yhteensä) sekä hitsattujen paikkojen päälle kangasvahvikkeet jotka kyllästettiin hartsilla tiiviiksi.

Ei muuten vuoda enää, tänä kesänä taitaa päästä ensimmäistä kertaa kerhon tapahtumiin tuolla :)
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

...ja vitut se mitään piti. Kolmas tankkaus täyteen ja 30 litraa bensiiniä kankaalle. Nykybensan etanoliko lienee ollut vai mikä, mutta hartsi lähti iloisesti kävelemään... Ei pidä enää se paikkaustyyli nykypolttoaineiden kanssa :(

Eli kunhan taas inspiraatiota tulee, niin vedän tankin kuivaksi, leikkaan auki ja paikkaan hitsaamalla kaikki pienimmätkin ruostekohdat, tarvittaessa vedän reunasaumankin auki ja hitsaan terveellä pellillä kiinni ja lopuksi koritinalla saumat tiiviiksi. Jospa sillä taas ensi kesänä tulisi ajeltua...
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Polyesteritankeista on venekäytössä raportoitu paljon ongelmia jenkeissä, siellä se etanoli on ollut pidempään "jatkona".
Eli en ihmettelisi yhtään, jos se olisi syypää.

Muovit ovat siitä inhottavia, että löytyy muoveja jotka kestävät ainetta A ja ainetta B, mutta eivät aineiden A ja B sekoitusta.
Tai saattaa kestää jotain tiettyä seossuhdetta, mutta toista taas ei.

Bensan ja alkoholin sekoitus on juurikin ikävä, koska siinä on kahta eri liuotinta.
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

nostokurki sanoi
...ja vitut se mitään piti.

hehee,mun paikkaus pitää edelleen ;D ( tuli tossa luettuna jo epäiltyäkin tota hartsi juttua)

mutta sulla hyvän laatuiset suunnitelmat,ja hyvin tehnynä nekin pitää ;)
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

mitenkähän vanhemmat muovitankit kestää näitä etanolisotkuja?
 
Vs: (irtonaisen) bensatankin höyryjen poisto ja tiiviyden testaus?

Polyeteeni-runkoiset (joita suurin osa ei-kuitutankeista on) kestävät kyllä, eteenin käytön ongelmat liittyvät enemmänkin sen rajallisiin barrierominaisuuksiin (=ituhipit saa halvauksen, jos hiilivety hiipii silloin tällöin tankin seinän läpi).

Kuitutankitkin saa kyllä kestämään, pitää vaan valita sellainen hartsi, jonka valmistaja on tarkoittanut tankki+etanolikäyttöön.
 
Takaisin
Ylös Bottom