Jälkiasennus xenon-valot

TeamEetu

2.5 v6
Liittynyt
6 Syyskuu 2006
Sijainti
kangasala
Onkos kukaan foorumilla laitellu noita autoihin? Tarkoitan näitä sarjoja joissa korvataan vain halogeenipolttimo xenonpolttimolla. Sarjoihin sisältyy joku johtohässäkkä ja muuntaja sekä tietysti polttimot. Noi sarjat ei enää ole kauheissa hinnoissa, jos jollain on kokemusia näistä niin olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ja kokemuksia.
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

TeamEetu sanoi
Onkos kukaan foorumilla laitellu noita autoihin? Tarkoitan näitä sarjoja joissa korvataan vain halogeenipolttimo xenonpolttimolla. Sarjoihin sisältyy joku johtohässäkkä ja muuntaja sekä tietysti polttimot. Noi sarjat ei enää ole kauheissa hinnoissa, jos jollain on kokemusia näistä niin olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ja kokemuksia.

Mulla on ollut tollanen sarja kiinni kohta kaks vuotta. Ihan ok peli.
 

Sormus

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2007
Sijainti
Janakkala
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Ihan ketään moralisoimatta täytyy kyl kysyä että minkälaiseen autoon noita yleensäottaen saa asentaa AKE:n mielestä? Vaikka tossa -94 Galantissa onkin tosi hyvät valot, niin silti kiinnostais mahdolliset parannukset
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Sormus sanoi
Ihan ketään moralisoimatta täytyy kyl kysyä että minkälaiseen autoon noita yleensäottaen saa asentaa AKE:n mielestä? Vaikka tossa -94 Galantissa onkin tosi hyvät valot, niin silti kiinnostais mahdolliset parannukset

Noita halpoja ei mihinkään "vielä".
Noilla vaan saattaa käydä niinkuin lisäjarruvalolle, ensin kielletty sitten pakollinen. Noi nyt tuskin pakolliseksi tulee mutta
varmaan sallia vois kumminkin.
Bemareihin ja ehkä joihinkin muihinkin merkkeihin saa esim. Hellalta kokonaisia umpioita tarvikkeena.
 

Evo driver

ex. Evolution IX GSR -06
Liittynyt
11 Marraskuu 2005
Sijainti
Pohja
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Itellä Lancerissa H4 Xenon jälkiasennussarja. Muuten ihan hyvä mutta kuin H4 pitkät ja lyhyet ovat samassa polttimossa niin polttimon liikerata ei riitä. Eli kuin lyhyet valot ovat säädetty oikein ja lyö pitkät päälle niin valoteho ei parane juuri ollenkaan! Ja jos valot säätää niin että pitkät valaisevat kunnolla niin silloin lyhyet häikäisevat oikein kunnolla vastaantulioita!


Tämä on 100 viesti!
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

M.V sanoi
Itellä Lancerissa H4 Xenon jälkiasennussarja. Muuten ihan hyvä mutta kuin H4 pitkät ja lyhyet ovat samassa polttimossa niin polttimon liikerata ei riitä. Eli kuin lyhyet valot ovat säädetty oikein ja lyö pitkät päälle niin valoteho ei parane juuri ollenkaan! Ja jos valot säätää niin että pitkät valaisevat kunnolla niin silloin lyhyet häikäisevat oikein kunnolla vastaantulioita!

Itellä on kans ja voin yhtyä edelliseen. Mutta lyhkäsien valo teho on älyttömästi parempi kuin normi halogeeniellä! Pitkille voi sitten laittaa vaikka lisävalot jos ei meinaa nähdä.

Xenon valohan on paljon mukavamman väristä kuin halogeeni. Mm. heijastimen sun muut näkyvät paljon paremmin. :)

Mutta näitäkin myydään erillaisia sarjoa. Siis H4.
Mullakin on sellaiset missä on yksi poltin ja solenoidi liikuttaa poltinta pitkille vaihdettaessa.
Sit on niitä missa on kaksi poltinta. Niissä on vissiin hyvä valo teho molemmilla.

Tuolta löytyy erillaisia sarjoja. http://www.katuauto.fi/index.php?cPath=33_53

Itse valojen asennus on tedella helppo.
Tossa vielä linkki mun asennuksiin. http://www.teamevo-r.com/artikkelit.html
 

Sassy

Lohja ;D
Liittynyt
14 Helmikuu 2007
Sijainti
Lohja
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Onko 98 carismaan millainen mahdollisuus saada xenonit?
Itse olen tälläisistä kiinnostunut, vaikkakin kokeneet pojat väittävät, että ovat lumisateella huonommat kuin tavalliset valot?
Minun mielestäni niillä näkyy paremmin, vaikkakin tosiaankin tuntuu, että jotkut liikenne merkit suorastaan ovat sokaisevia. (kaverin wolkkarissa on tälläiset valot vakiona)
Millaisia "asennus" töitä ja palikoita pitää hommata, että saa nuo valot sopimaan ja missä hinnoissa pyöritään ;D
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Jos nyt oikein olen asiaa tulkinnut, niin halogeeniumpioon ei mitään muita hehkuja saa laillisesti asentaa. Umpiota ei ole suunnitteltu esim. xenon polttimolle, jolloin hajavalo jää häiritsevän kirkkaaksi. Lyhyisiin valoihin en itse laita koskaan xenoneja juuri tuon häikäisyongelman takia, mutta lisäpitkiinhän vois kyllä laittaakkin. Tuolla pimeässä kun liikkuu alueilla joissa ei ole katuvaloja ollenkaan, niin huomaa kyllä heti kenellä on lyhyissä valoissa laittomat xenonit, koska ne häikäisee todella pahasti, kun taas lailliset xenonit eivät häikäise ollenkaan. Tai sittern pitäis laittaa poliisit pitämään valojensuuntaus ratsiaa tien päälle. Oikeasti V****aa kun vastaantulijoiden valot häikäsee suoran silmiin.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Nuo ns. laittomat xenonit saa suunnattua oikein, kunhan on oikeanlainen polttimo. Jos kyseessä on linssivalo voi laittaa "tavallisen" xenonin, jos taas perinteinen heijastin umpio, pitää käyttää ns. R-mallin polttimoa. Toki jälkiasennus sarjoissa ei ole automaattista korkeuden säätöä ja kaikissa autoissa ei ole lampunpesimiä. Nämä molemmat seikat saattavat tietyissä tilanteissa aiheuttaa häikäisyä. Mutta oikea polttimo, oikeassa umpiossa, oikein suunnattuna ei häikäise, ellei tilapäisesti lastaa takaluukkua täyteen kiviä tms. tai lasin pinnassa ole pa¤*a kerrosta.

Kannattaa myös muistaa että polttimon polttopiste vaikuttaa olennaisesti valokuvioon ja häikäisyyn.

MVa~1 sanoi
Tuolla pimeässä kun liikkuu alueilla joissa ei ole katuvaloja ollenkaan, niin huomaa kyllä heti kenellä on lyhyissä valoissa laittomat xenonit, koska ne häikäisee todella pahasti, kun taas lailliset xenonit eivät häikäise ollenkaan.

Esim meidän outtiksessa on tuollaiset laittomat xenonit, mutta ei halvimmat ja oikeanlaiset sekä oikein suunnattu, eikä varmasti häikäse! Sen asianhan saa helposti tarkistettua KUNNOLLISELLA suuntauslaitteellakin.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf
Tuolta löytyy lakipykälää noista valoista.

Ja tossa olis aika paljon keskustelua noista valoista. Mm. Valojen kauppiaskin kertoo oman mielipiteensä. http://fin-tuning.net/FTBB/index.php?topic=1578.0

pexi sanoi
Esim meidän outtiksessa on tuollaiset laittomat xenonit, mutta ei halvimmat ja oikeanlaiset sekä oikein suunnattu, eikä varmasti häikäse! Sen asianhan saa helposti tarkistettua KUNNOLLISELLA suuntauslaitteellakin.

Itsekkin suuntasin omat valot lyhkäsillä (tietysti). Ja varmuuden vuoksi näyttämään hieman alas. Juurikin tuon häikäisyn takia. Kaverit on sanonut että on kirkaat valot mut ei häikäise yhtään edes pimeellä. :)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

lancer evo-r sanoi
Itsekkin suuntasin omat valot lyhkäsillä (tietysti). Ja varmuuden vuoksi näyttämään hieman alas. Juurikin tuon häikäisyn takia. Kaverit on sanonut että on kirkaat valot mut ei häikäise yhtään edes pimeellä. :)

Outtiksessa pystyy vielä erikseen säätämään lähi- ja kaukovalot, joten suuntauksen saa tehtyä kunnolla.
 

TeamEetu

2.5 v6
Liittynyt
6 Syyskuu 2006
Sijainti
kangasala
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

olen tyytyväinen xenoneihin, hyvät tuntuu olevan. nyt tuntuu noi pitkät aika tuhnuilta xenonien rinnalla. yritin kattella kuinka pahasti ne häikii vastaan tulevia, kun kanssa ärsyttää jos vastaan tulevassa autossa on valot suunnattu miten sattuu. omasta mielestä ei tunnu häikivän. juu ja lain mukaan vain maastokäyttöön. ;D
 

Evo driver

ex. Evolution IX GSR -06
Liittynyt
11 Marraskuu 2005
Sijainti
Pohja
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Harmittaa vähän. Tuli Lancerista laitettua Xenonit Eclipseen ja nyt näyttää siltä että xenonit on polttanut lampussa olevan "peilin". Eli toi peili on muuttunut täysin harmaaksi ja mattaväriseksi ja toisessa lyhdyssä on pinta alkanut ylhäältä kuplimaan.
Xenonit ovat 8000K asteisia eli ilmeisesti tulevat niin kuumaksi että lyhty menee pilalle. :seina
Saas nähdä jos valokuvio on pilalla nyt siiten kun katsastukseen seuraavan kerran mennään!? Ainakin tuli äkkiä laitettu vakio halogenit takaisin!
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

M.V sanoi
Harmittaa vähän. Tuli Lancerista laitettua Xenonit Eclipseen ja nyt näyttää siltä että xenonit on polttanut lampussa olevan "peilin". Eli toi peili on muuttunut täysin harmaaksi ja mattaväriseksi ja toisessa lyhdyssä on pinta alkanut ylhäältä kuplimaan.
Xenonit ovat 8000K asteisia eli ilmeisesti tulevat niin kuumaksi että lyhty menee pilalle. :seina
Saas nähdä jos valokuvio on pilalla nyt siiten kun katsastukseen seuraavan kerran mennään!? Ainakin tuli äkkiä laitettu vakio halogenit takaisin!

Minä kun olen elänyt siinä uskossa, että xenonit ovat huomattavasti viileämmät mitä normi hehkut ja mm. tuon takia ne pesuritkin niille on laitettu pakollisiksi, koska esim. lumi ei tahdo sulaa kunnolla xenon umpion pinnasta. Ettei vain olisi ollut pilalle palaneet jo ennen asennusta?
 

Evo driver

ex. Evolution IX GSR -06
Liittynyt
11 Marraskuu 2005
Sijainti
Pohja
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Niin kyllä asia voi niinkin olla. Tuli vaan katottua lyhtyä tässä yks päivä ja huomasin tämän asian niin ajattelin että oli xenonit polttanut lyhdyn!
Jos asia näin on niin sit harmittaa viel enemmän kun tuli ne jo pois revittyäkin :seina
Mutta onko siis näin että xenonit ovat viileämpiä kuin halogenit?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

M.V sanoi
Xenonit ovat 8000K asteisia eli ilmeisesti tulevat niin kuumaksi että lyhty menee pilalle.
Ei se mitään "asteita" tarkoita,vaan 8000 KELVINIÄ,eli valon lämpöarvoa,ts tuo on jo sinertävä.

Xenonit tosiaan käyvät viileämpinä kuin peruspolttimot.

Eiköhän tuossakin tapauksessa ole taas joku varsinainen valopää käyttänyt 100W yms polttimoita,joilla polttanut loistepinnan.

Ja kyllähän se harmaantuu muutenkin ajan kuluessa/jos ei ole pölysuojaa paikallaan.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Nostetaanpa tätä takaisin ylös.

Enkä halua vastauksia, joita pyörii netissä joka puolella, vaan lähinnä käytännön kokemusta.

Kaikki tietävät, että xenonit vaativat xenon-hyväksytyt umpiot. Mutta tietääkö joku, mistä se hyväksyntä käy ilmi?

Tässä on nyt kateltu kolmen eri automerkin xenon-umpioita, eikä niissä ole päällepäin näkyviä merkintöjä lainkaan. Onko tuo merkintä joku numerosarja tai kirjainyhdistelmä E-hyväksyntätarran yhteydessä?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Jep,E-hyväksynnän "lähellä" täytyy olla merkintä DR.


Itse ainakin käytän,vaikka ei olekkaan hyväksyttyjä umpioita.
Eikä TAKUULLA häikäise yhtä paljon kuin jonnin uudemman auton,missä "nakkisormi" säätänyt valot liian ylös kabiinista.

Ja jos valtio haluaa siihen puuttua että parannan omaa turvallisuuttani,niin..
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Umpiosta pitää löytyä merkintä DC, DR tai DCR. Jos löytyy sekä DC sekä DR, ovat umpiot hyväksytty kaasupurkausvaloille niin lähi- kuin kaukovalokäytössäkin. Halogeeniumpioissa vastaavat merkinnät ovat HR ja HC.
 

ac474

New Member
Liittynyt
10 Lokakuu 2007
Sijainti
Ikaalinen
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

TeamEetu sanoi
Onkos kukaan foorumilla laitellu noita autoihin? Tarkoitan näitä sarjoja joissa korvataan vain halogeenipolttimo xenonpolttimolla. Sarjoihin sisältyy joku johtohässäkkä ja muuntaja sekä tietysti polttimot. Noi sarjat ei enää ole kauheissa hinnoissa, jos jollain on kokemusia näistä niin olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä ja kokemuksia.

Viikon verran ollut autossa paikoillaan enkä voi olla muuta kuin tyytyväinen, voin myös myydä näitä .

H-4 sarjoja voin myös myydä.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Pajerossa on vakiona lyhyet ksenon valot ja niimpä laittelin pitkiin jälkiasennus-sarjan, kyllähän ne kirkkaat ovat mutta kun se syttyminen täyteen valoon kestää hetken niin voipa sanoa että ajoittain harmittaa niin että voisin kyllä palautella alkuperäiset halogenit takaisin.
Lisäksi on huomattava että alkuperäisten valojen värilämpötila on 6000K, joka on oikein, mutta tämä tarvikesarja on 5000K ja tästä johtuen silmä ei aisti pitkän valotehoa oikein. :nykii
 

progress

New Member
Liittynyt
14 Tammikuu 2008
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

hanski-58 sanoi
kyllähän ne kirkkaat ovat mutta kun se syttyminen täyteen valoon kestää hetken niin voipa sanoa että ajoittain harmittaa niin että voisin kyllä palautella alkuperäiset halogenit takaisin.
jos ne on H1 niin paljollako myyt.. :peukku
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Oman jälkiasennuskitin kanssa oikeastaan ekat oikeat pimeäkokemukset tänään:

Halogeenipitkät on näitten kanssa täysin hyödyttömät. Muuta käytännön eroa pitkien sytyttämisestä ei ole kuin mittaristoon syttyvä pitkien merkkivalo. Tovin ajelin pelkillä lyhyillä kun nekin riittää, mutta vastaantulijat oli sitä mieltä että mulla on edelleen pitkät päällä ja vilauttelivat valojaan. Tästä syystä käytin sitten ihan näön vuoksi pitkiä ja sammuttelin niitä ettei "häikäise" vastaantulijoita. Näin sain heidän vilkuttelunsa kokonaan pois... Oikeaa suuntauslaitetta mulla ei ole, mutta seinää vasten oikeaoppisesti noi on kohdalleen laitettu eikä korkeudensäädön kääntely vilautteluun vaikuta. Ne on vaan niin paljon kirkkaammat kuin alkuperäiset.

Lisäksi täysin pimeässä risteyksessä kääntyessä omat valot on niin kirkkaat, että vievät kokonaan hämäränäön sivuille katsoessa. Eli jos sieltä joku ilman valoja ja pelkillä parkeilla tulisi jäisi varmasti näkemättä. Myös tien reunat on kääntyessä vaikea hahmottaa. Evon valot kun ovat vielä projektorimalliset on valon ja pimeyden raja xenoneilla todella jyrkkä. Sinne pimeyteen ei näekään sitten tasan yhtään.

Eli valotehon lisäys on kyllä hyvästä, mutta tuo mukanaan ongelmiakin.

Xenon-pitkät olisi kivat vaan sitten törmätään tuohon hitaan syttymisen ongelmaan. Onko tähän mitään järkevää ratkaisua?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Itsellä on mopossa H4-pitkä&lyhyt,muuttuvalla polttopisteellä.
Pitkät ovat aika surkeat,lyhyet todella hyvät (ja näin ilmeisesti kaikissa tuontyyppisissä).

Exessä taasen on H4-"low",eli pelkät lyhyet.
Ja NÄKEE!

Pitkiinkin pitäisi laittaa xenonit kunhan kerkiäisi..

Tuo viive ei ole niin paha,jos ovat jo lämmenneet,etc joku tulee vastaan,otat hetkellisesti pitkät pois,ja taas päälle.

Lämpöarvo pitäisi olla 6000K,mutta aika sinertävät ovat mielestäni.

Kertaakaan ei ole kukaan pitkiä väläytellyt,mutta uskon kyllä että jonnin verran vastaantulevaa häikii,ainakin liikennemerkit yms valaistuvat tehokkaasti..

Mutta enpä siitä niin välitä,kun niin moni valopää tulee vastaan niin että häikii enemmän kuin nuo voisi koskaan häikiä,mielestäni pitäisi lailla kieltää kabiinin itsesäätö,kun yleensä se on säädetty miten sattuu..

Tarkoituksella olen säätänyt pelkääjän näyttämään hyvin paljon ojan puolelle,ja täytyy kyllä sanoa että noilla gallun valoilla sen ojanpohjankin näkee.
Kuskinpuoli on säädetty niin että näyttää suurin piirtein keskiviivalle,että häikisi mah vähän vastaantulevia.
Korkeudeltaan säädetty hieman alakanttiin,mutta siltikään ei mitään ongelmia näkemisen kanssa.

Ja koskaan aikaisemmin en ole märällä asfaltilla nähnyt omia valoja,ja nyt näkee hieman enemmänkin..

Olkoot sitten kuinka laitonta tahansa,ei kiinnosta.
Niin paljon kuitenkin omaa turvallisuutta lisää,ja voin suositella kenelle tahansa.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Mitä nyt olen nähnyt autoja joissa luultavasti jälkiasennus xenonit, niin väittäisin että häikäisevät aika lailla riippumatta onko säädöissä vai ei. Tai sitten kaikki on ollut väärin asennettu/suunnattu/halpisversioita tms. Hajavaloa niistä näyttää lähtevän aika reilusti.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

uge sanoi
Mitä nyt olen nähnyt autoja joissa luultavasti jälkiasennus xenonit, niin väittäisin että häikäisevät aika lailla riippumatta onko säädöissä vai ei. Tai sitten kaikki on ollut väärin asennettu/suunnattu/halpisversioita tms. Hajavaloa niistä näyttää lähtevän aika reilusti.

Eikös hajavalo ole enemmänkin umpiosta kuin polttimosta kiinni? Umpio ja mahdollinen linssihän sen valon taittaa määrätyllä tavalla olipa se minkä kelvinin väristä tahansa. :) Toki suurempi intensiteetti tekee enemmän hajavaloa jos umpio sitä muutenkin tekee. Näissä projektorityyppissä lyhyissä tuota ei kyllä tule. Eri asia sitten jos on vaihdettu esim rihlatulla lasilla varustetut umpiot kirkaslasisiin. Niistä tulee hurjasti hajavaloa jo.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Biim sanoi
Eikös hajavalo ole enemmänkin umpiosta kuin polttimosta kiinni? Umpio ja mahdollinen linssihän sen valon taittaa määrätyllä tavalla olipa se minkä kelvinin väristä tahansa. :) Toki suurempi intensiteetti tekee enemmän hajavaloa jos umpio sitä muutenkin tekee. Näissä projektorityyppissä lyhyissä tuota ei kyllä tule. Eri asia sitten jos on vaihdettu esim rihlatulla lasilla varustetut umpiot kirkaslasisiin. Niistä tulee hurjasti hajavaloa jo.

Pointti onkin siinä että ihmiset luulevat että jos hehkuista löytyy e-hyväksyntä se meinaa sitä että ne saa laittaa haluamaansa umpioon. Tiedän vaikka heti useitakin jotka ovat laittaneet vakioihin rihlattuihin umpioihin "xenonit" ja "kyllä näkee", tosin muutpa ei sit näekkään.

Xenon kelpoiset umpiot on hyvin vähissä monellakin merkillä, ja silti tuolla xenon-DX:iä ja vectroja vastaan tulee.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

J. Puhakka sanoi
Pointti onkin siinä että ihmiset luulevat että jos hehkuista löytyy e-hyväksyntä se meinaa sitä että ne saa laittaa haluamaansa umpioon. Tiedän vaikka heti useitakin jotka ovat laittaneet vakioihin rihlattuihin umpioihin "xenonit" ja "kyllä näkee", tosin muutpa ei sit näekkään.

Xenon kelpoiset umpiot on hyvin vähissä monellakin merkillä, ja silti tuolla xenon-DX:iä ja vectroja vastaan tulee.

Pakko yhtyä kyseiseen. Vituttaa suoraansanoen ku ihmiset ei sitten tajua käyttää sitä käsikäyttöistä korkeudensäätöä. Esim. jos porukkaa tai tavaraa kyydissä. Sokaisee ihan tarpeeksi jo valaistuilla tieosuuksillakin. Sen takia nissä pitäisi lain mukaan olla automaattinen korkeudensäätö.
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

nyt on tullut noita xenonsarjoja jotka on tarkotettu erikseen heijastinpinnalla toimiviin lyhtyihin (eli ei linssivaloihin). Niissä on tuo xenon polttimo suojattu jotenkin että hajavaloa ei synny niin paljoa, ite aattelin sarjan hommata legnumiin ja katsoa miten näkee.
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/%22Muutossarjat%2012V%22
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Ensi viikolla selviää konttorin/Aken kanta xenonmuunnos-sarjaan joka asennettaisiin DOT/SAE/ECE/E-hyväksyttyyn tarvikeumpioon.
Juurikin tuon DOT:n puolesta voikin mennä läpi,jolloinka ei tarvita pesureita,k.säätöjä yms.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

ST sanoi
Ensi viikolla selviää konttorin/Aken kanta xenonmuunnos-sarjaan joka asennettaisiin DOT/SAE/ECE/E-hyväksyttyyn tarvikeumpioon.
Juurikin tuon DOT:n puolesta voikin mennä läpi,jolloinka ei tarvita pesureita,k.säätöjä yms.

Eihän niitä pesureita ja (automaattisia) korkeudensäätöjä tarvita muutenkaan jos on tarpeeksi vanha (oliks se nyt 1998 ja vanhemmat) autot. Kysehän ei ole mistään muusta kuin että umpioista täytyy löytyä xenon-hyväksyntä, eikä sitä pysty mielestäni kiertämään millään DOT-merkinnöillä, joilla ei ole taas xenon-hyväksyntöjen kanssa mitään tekemistä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

miikka sanoi
Eihän niitä pesureita tarvita muutenkaan jos on tarpeeksi vanha (oliks se nyt 1998 ja vanhemmat) autot.
Pesurit tarvitaan aina.
Ja vanhemmissakin pitää olla manuaalinen säätö.

Katoppa Akesta/Finlexistä,siellä "epäsuorasti" sallitaan xenonien käyttö DOT-hyväksytyissä umpioissa.
 

GSR

Galant EA farkku V6 2.5 24V -97
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Sijainti
Kokemäki
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

ST sanoi
Pesurit tarvitaan aina.

Uskallan väittää toisin. Mun galantista ei oo rekisteröinnissä, eikä yhdessäkään katsastuksessa huomautettu / annettu korjauskehotusta ajovalojen pesimistä. Ne ei oo toiminu mun aikana koskaan (pumppu jumissa). Ja onhan toi mulla ollu jo yli 3 vuotta. E32 Galant siis.

Asia on toinen jos puhut pelkästään xenon -umpioista. Rihlatussa halogeeniumpioissa ne ei oo pakolliset.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

GSR sanoi
..
Asia on toinen jos puhut pelkästään xenon -umpioista. Rihlatussa halogeeniumpioissa ne ei oo pakolliset.

Pakko sanoa tähän että rihlattuun halogeniumpioon ei pirkka-xenoneita saa asentaa muutenkaan.. :-\
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

GSR sanoi
Uskallan väittää toisin. Mun galantista ei oo rekisteröinnissä, eikä yhdessäkään katsastuksessa huomautettu / annettu korjauskehotusta ajovalojen pesimistä. Ne ei oo toiminu mun aikana koskaan (pumppu jumissa). Ja onhan toi mulla ollu jo yli 3 vuotta. E32 Galant siis.

Asia on toinen jos puhut pelkästään xenon -umpioista. Rihlatussa halogeeniumpioissa ne ei oo pakolliset.
Korjataan sen verran että puhuin nimenomaan LYHYEN xenon-umpiosta,pitkissä ei tuota tarvi muutenkaan.
 

Jalperi

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2008
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf
 

Territorial_

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2006
Sijainti
Imatra
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Toivotaan että tää topikki ei täyty kaikella laillisuus kinastelulla.

Onko kellään kokemusta noista 50w xenoneista.. onko kuinka paljon kirkkaamat kun vastaavat 35w versiot?

näistähä vois askarrella vaikka mitä

http://www.ollohid.com/xenonpictures.htm

Tollaset vois olla mukavat lancerin kirkkaalla lasilla varustetussa umpioissa.

Zenyo eli GT-hidin valmistakin valmistaa vastaavaa tuotetta
 

puerco

VW Scirocco R look
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Eilen tuli GT-HIDn 50w 6000k xenonit himaan. Laitan jotain kuvia kun laitan tammikuun puolen välin jälkeen paikalleen.
 

puerco

VW Scirocco R look
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

puerco sanoi
Eilen tuli GT-HIDn 50w 6000k xenonit himaan. Laitan jotain kuvia kun laitan tammikuun puolen välin jälkeen paikalleen.

Prkl tilasin HB3set ja ne meneekin pitkiin. Nyt piti sitten tilata vielä toiset. HB4nen meneekin sitten lyhkäsiin ohjekirjanm mukaan. Onpa sitten ainakin valoa maailmassa.
 
V

veikka81

Guest
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Terve.
Toiminnaltaan automaattinen valaisimien korkeudensäätölaite tulee olla kaasupurkausvalaisimin varustetussa 1.10.2000 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa.

Tuomas Peltokangas
Tarkastusinsinööri
Ajoneuvohallintokeskus

Ja tuohon vaan lisukkeeksi lampunpesimet ja manuaalisäätö kabinetista ;)

Enpä kertaakaan saanu hylkyä katastuksessa vaikka umpiot eivät olleet xenoneille tarkoitetut. Riitti kun oli manuaali säätö, lampunpesimet ja E hyväksytty jälkiasennus sarja ;D ja auto oli vm.98 linssiumpiolla. Valojen suuntausta kun katottiin niin tuli vaan kehuja tarkasta valorajasta ;D

Ja muutaman kerran vilauttelivat mulle valoja tuolla pimeässä, mutta niitähän riittää aina vaikka valot näyttäis metrin päähän keulasta.

Eniten kyllä vituttaa tuolla tien päällä kun etusumareita käytetään 24/7 oli keli mikä hyvänsä, ja toisilla kun ne sattuu olemaan jotain paukkulanka virityksiä että ne tärisee kuin eukon pillun huulet. Ja siitä valotehosta kun ei ole yhtään mitään hyötyä.

Kannattaa sitten muistaa kun noita polttimoita tilailee että ohan ne siniset hienon näköiset mutta valo teho kärsii siinä, kun paras xenon polttimo on 4300 kelviniä, itelläni oli 6000 kelviniä ja oli liian siniset, vaikkakin hienon näköiset.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

veikka81 sanoi
Ja tuohon vaan lisukkeeksi lampunpesimet ja manuaalisäätö kabinetista ;)

Enpä kertaakaan saanu hylkyä katastuksessa vaikka umpiot eivät olleet xenoneille tarkoitetut. Riitti kun oli manuaali säätö, lampunpesimet ja E hyväksytty jälkiasennus sarja ;D ja auto oli vm.98 linssiumpiolla. Valojen suuntausta kun katottiin niin tuli vaan kehuja tarkasta valorajasta ;D

Ja muutaman kerran vilauttelivat mulle valoja tuolla pimeässä, mutta niitähän riittää aina vaikka valot näyttäis metrin päähän keulasta.

Eniten kyllä vituttaa tuolla tien päällä kun etusumareita käytetään 24/7 oli keli mikä hyvänsä, ja toisilla kun ne sattuu olemaan jotain paukkulanka virityksiä että ne tärisee kuin eukon pillun huulet. Ja siitä valotehosta kun ei ole yhtään mitään hyötyä.

Kannattaa sitten muistaa kun noita polttimoita tilailee että ohan ne siniset hienon näköiset mutta valo teho kärsii siinä, kun paras xenon polttimo on 4300 kelviniä, itelläni oli 6000 kelviniä ja oli liian siniset, vaikkakin hienon näköiset.

Näistähän voi väitellä vaikka maailman loppuun asti, osa vetää mutulla ja osa vähemmän mutulla. Ja siis tämä ei veikka ollut nyt sulle tarkotettu, vaan sanoin yleisesti :)

Xenon-hommissa - niin kuin monessa muussakin - homma on aika pitkälti katsarista kiinni. Ei ole vielä tullut netissä mitään AKE:n pdf:ää vastaan joka koskisi tämän hetken säädöksiä xenoneista, mutta esim tuo pesurijuttu on muuttunut pariinkin otteeseen. Ainakaan viime syksynä niitä ei tarvinnut kun AKElta kyseltiin. Umpioissa pitäisi se hyväksyntä xenoneille aina olla, mutta sekin on katsari-, ja varsinkin tapauskohtaista.
 
V

veikka81

Guest
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Omassa tapauksessa , katsastin auton kolme kertaa xenoneilla, ja joka kerta oli eri katsastaja. Mutta kuten sen sanoit, niin jokainen inssi on erinlainen. Paikassa A voidaan valittaa ulommasta raidetangon nivelestä jossa on väljää, ja paikassa B siitä ei mainita mitään, mutta kehuja tulee sitten auton hyvästä yleiskunnosta, mutta sanomista onkin sitten vaikkapa nastarenkaissa.

Sori taas kerran OT:sta
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Miikan tekstiin vielä pieni lisäys et ei se umpioiden hyväksyntä tee noista laillisia vaan pitää olla lasi myös xenonelle hyväksytty näin sano katsastuksessa mulle viime talvena kun kävin keskustelua katsastus päällikön kanssa.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

calle sanoi
Miikan tekstiin vielä pieni lisäys et ei se umpioiden hyväksyntä tee noista laillisia vaan pitää olla lasi myös xenonelle hyväksytty näin sano katsastuksessa mulle viime talvena kun kävin keskustelua katsastus päällikön kanssa.

Ei tarvitse olla lasissa. Olikohan C-sarjan mersu esim. jossa ei ole lasissa mitään merkintää.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

ST sanoi
Ensi viikolla selviää konttorin/Aken kanta xenonmuunnos-sarjaan joka asennettaisiin DOT/SAE/ECE/E-hyväksyttyyn tarvikeumpioon.
Juurikin tuon DOT:n puolesta voikin mennä läpi,jolloinka ei tarvita pesureita,k.säätöjä yms.
Hieman "ontuvan" vastauksen sain,mutta vastaus kuitenkin.

JOS DOT-valot ovat xenon-hyväksyttyjä,niin silloin niissä on merkintä myös kyseisestä xenon-polttimosta (D1S/R tai D2S/R) heti tuon DOT-merkinnän jälkeen.
Jenkeillä EI siis ole mitään selkeää tyyppiä xenon-hyväksytylle umpiolle (kuten meillä esim ECE DR).

Jos umpiossa pelkkä DOT-hyväksyntä,ei siis riitä.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

Territorial_ sanoi
näistähä vois askarrella vaikka mitä

http://www.ollohid.com/xenonpictures.htm

Tollaset vois olla mukavat lancerin kirkkaalla lasilla varustetussa umpioissa.

Zenyo eli GT-hidin valmistakin valmistaa vastaavaa tuotetta
Onko noissa e-hyväksyntä? Vai onko nuo edes erilliset umpiot, vai onko aina tarkoitettu asennettavaksi auton oman umpion sisään? Onko kellään havaintoja yleismallin xenon-umpioista joissa olisi hyväksynnät?

Ja toinen: oletteko törmänny Hella 3003 lisävaloihin, joissa olisi sekä halogeeni ja xenon hyväksyntä? Semmoisia pitäisi olla olemassa, mutta ei vielä ole sattunut missään vastaan 3003, jossa olisi toinenkin hyväksyntä.

Tekis mieli laittaa vielä lisää valotehoa tuohon Naperoon, mutta pitää se laillisena, kun se on sitä ollut tähänkin asti.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

MVa~1 sanoi
Ja toinen: oletteko törmänny Hella 3003 lisävaloihin, joissa olisi sekä halogeeni ja xenon hyväksyntä? Semmoisia pitäisi olla olemassa, mutta ei vielä ole sattunut missään vastaan 3003, jossa olisi toinenkin hyväksyntä.

Tekis mieli laittaa vielä lisää valotehoa tuohon Naperoon, mutta pitää se laillisena, kun se on sitä ollut tähänkin asti.

Ilmeisesti lisävaloissa saa käyttää jälkiasennettuja xenoneita.

Lainattu katuauto.fi myyjän kirjoutuksesta:
Jos valaisimessa on DOT-merkintä, voi umpioon suoraan käyttää DOT-merkittyä xenon-muutossarjaa, joskaan tällaisia sarjoja ei ole tullut eteen vielä yhtäkään, yhdeltäkään valmistajalta. Ja lisäyksenä vielä edelliseen: pitkissä tai lisäpitkissä valoissa tuollaista muutossarjaa saa käyttää ihan semmoisenaan kunhan muutossarja on E-hyväksytty, kuten myös luonnollisesti lisäpitkä/pitkien umpiokin pitää olla.

/Kimmo
 

Territorial_

New Member
Liittynyt
4 Huhtikuu 2006
Sijainti
Imatra
Vs: Jälkiasennus xenon-valot

MVa~1 sanoi
Onko noissa e-hyväksyntä? Vai onko nuo edes erilliset umpiot, vai onko aina tarkoitettu asennettavaksi auton oman umpion sisään? Onko kellään havaintoja yleismallin xenon-umpioista joissa olisi hyväksynnät?

Ja toinen: oletteko törmänny Hella 3003 lisävaloihin, joissa olisi sekä halogeeni ja xenon hyväksyntä? Semmoisia pitäisi olla olemassa, mutta ei vielä ole sattunut missään vastaan 3003, jossa olisi toinenkin hyväksyntä.

Tekis mieli laittaa vielä lisää valotehoa tuohon Naperoon, mutta pitää se laillisena, kun se on sitä ollut tähänkin asti.

Uskosin että noista löytyy hyväksyntä.. tai ainakin tuntuvat noita hyväksyntiä printtailevan tuotteisiin aika mielivaltasesti.
Noi kyseiset projektorit on tarkotettu asennettavaksi umpion sisään.. ei tee sen laillisempaa tosin umpiosta

Tässä esimerkkinä vanhemman lancerin umpioon asennettuna
alkuperäinen
http://depoautolights.com/mitsubishi-mirage-9296-black-headlights-smoked-corners-p-440.html?osCsid=b5e425dfbdc850e7f06d0c0a77bbd348
projektorilla
http://depoautolights.com/mitsubishi-mirage-9296-halo-projector-black-headlights-p-934.html?osCsid=b5e425dfbdc850e7f06d0c0a77bbd348
 
Ylös Bottom