Jakopää vuotaa -88 lanccu

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli öljyä tulee tasaseen tahtiin jakopään kopan alta (suojat edes,ei nää kunnolla),toistaseks hyvin vähän mut kuitenkin..
Mistä vuotaa,ja onko paha korjata?
 
Perhana.
Jos sit kysyis ihan alusta asti kymysyksiä,joutuuko kantta ottaan,tai oikeestaan mitä kaikkee pitää purkaa/aukasta että sen saa vaihdettua?
 
kantta ei tarvii irroittaa riittää kun ottaa laturin hihna,moottorin korvake,vesipumpun lautaspyörä(jonka pultit kannattaa löysätä ennen kun hihna on löysällä) ja jakopään kopat pois.
laita öljypohjan alle tunkki ja laudan pätkä väliin ettei mee ruttuun ;) kun otat koneen korvakkeen irti.

ois hyvä jos ois käytössä pulttipyssy kun tuo kampiakselin lautaspyörän pultti tuppaa olemaan tosi tiukassa :mad: mutta yleensä sekin irtoaa kun laittaa 5vaihteen päälle ja kaveri painaa jarrua sit vääntää pulttia täysillä.kampi akselin lautas pyörän keskellä on myös 4 kpl pienempiä pultteja,ne kans pois ;)

sitten vaan jakopäästä merkit kohdalleen ja remmi pois päältä.seuraavaksi pidät nokkapyörästä kiinni,vaikka työntämällä ruuvimeisselin nokkapyörän jostain reijästä ja tukemalla se kantta vasten.jonka jälkeen irroitat nokkapyörän pultin.
itse stefan irroitus on melko helppo kunhan niksin vaan tajuaa...eli itse olen lyönyt ohuen tasapää ruuvi meisselin siitä keskeltä stefaa läpi ja kammennut stefan irti.stefan runkohan on metallia joten kannattaa käyttää vasaraa apuna lävistämisessä. ;)
kampiakselin rulla irtoaa ihan vetämällä käsin ja alta löytyy stefa kanssa joka ehdottomasti kannattaa samalla.sen irroitus tapahtuu samalla lailla kun nokan stefa,mutta tilaa on hiukan vähempi.
ennen stefan paikoilleen laittoa ulkokehään kannattaa laittaa vaikka moottori öljyä :)
uuden stefan olen laittanut sopivan kokoisella hylsyllä ja kumivasaralla,hiljalleen vaan naputtaa vasaralla tasaisesti joka puolelta stefaa niin kauan että se on samalla tasolla kun vanha oli :)


sitten kasaa samassa järjestyksessä rojut paikoilleen.kampiakselin rullassa on kiila ja nokka akselin päässä on tappi eli niitä ei pysty laittaa väärään asentoon.
aikaa kannattaa varata noin 3-4 tuntia.
homma voi kuulostaa pahalta mutta todellisuudessa se on aika helppo ;D
ja eikun rassaamaan :peukku
 
Onkohan tuossa minunkin omassa sama homma, öljyä jostakin ihan pikkasen tiputtelee... ei jatkuvasti eikä norona vaan tipoittain... tuossa öljyjä vaihtaessa huomas että märkä on pohjasta, ja moottoriöljyähän se oli, mut ei päältäpäin konehuoneesta katottuna missään oo märkää... eli voiskohan se just tuolta jakopään kopan alta sit hiljakseen tiputella... ???
 
Eipä tuo pahalta kuulosta,pitää tehä samalla ku tekee jakopäänrempankin..
Kiitos ralli artille "yksityiskohtasesta" vastauksesta!
 
MetalMan_ sanoi
Onkohan tuossa minunkin omassa sama homma, öljyä jostakin ihan pikkasen tiputtelee... ei jatkuvasti eikä norona vaan tipoittain... tuossa öljyjä vaihtaessa huomas että märkä on pohjasta, ja moottoriöljyähän se oli, mut ei päältäpäin konehuoneesta katottuna missään oo märkää... eli voiskohan se just tuolta jakopään kopan alta sit hiljakseen tiputella... ???
melko varmasti öljyä tihkuttaa juuri kampiakselin stefasta jakopään kopan alta.ja itse huomanneena esim:kolttiin oli tehty kansiremontti jossa oli uusittu nokka akselin stefa mutta ei kampiakselin stefaa...vaikka sen olisi uusinut samalla vaivalla :p kun jakopää oli auki.
tökkää uusi stefa paikalleen kun uusit seuraavan kerran jakohihnan :peukku

ST:lle eipä kestä! ;D ja jos tulee remontti vaiheessa lisää ongelmia niin pistä vaikka priva viestiä ;)
 
Ois ajankohtanen tääkin asia (2-3dl/1tkm öljyä menee..),eli oiskos siellä muita tiivisteitä kuin kampiakselin tiiviste jotka kannattaisi vaihtaa/voisivat vuotaa?
 
eipä siellä kai muita ole: nokan ja kampuran stefat, öljypumppu. Pystyyköhän öljypumppuun edes vaihtamaan stefaa vai joutuuko siihen vaihtamaan koko kannen?
 
Tuli BTW mieleen,että onkos tuo kampuran stefa painepuolella?
Eli vaikuttiko tuo että kampuran stefa vuosi öljynpaineisiin?

Joutuu muuten vaihtamaan koko kannen,ei ole erillistä tiivistettä.
 
ei ole painepuolella, mutta kyllä sieltä aika vauhtia tulee öljyt pihalle, jos esim. stefe on pullahtanut pihalle.

kokeiltu on. ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom