Jarruletkuista

M

mazu

Guest
Katsastus-äijä sanoi, että jarru letkut pitäis vaihtaa, jos haluat leiman. Onko siinä vaihdossa jotain erityistä huomiotavaa, vai onko se kivuton operaatio? Auto on -93 Lancer.
 
ihan kivuton kunhan ilmaat kunnolla ja muistat lisätä jarrunestettä ettei mene säiliö tyhjäksi.... ilmaaminen onnistuu parhaiten kaverin kanssa...
 
Letkujen liitokset voivat olla todella jumissa, joten kannattaa varautua lämmitysmahdollisuudella jos eivät suosiolla aukea. Hapantunut jarruputkikin voi mennä vaihtoon jos letku ei irtoa suosiolla. Ei siis kannata aloittaa vaihtoa silloin kun seuraavana päivänä on pakko ajaa johonkin.

Ilmaus tosiaan kannattaa tehdä hyvin. Huollatin käyttökotteroa merkkiliikkeessä ja autoon vaihdettiin huolto-ohjelman mukaan jarrunesteet. Tämän jälkeen poljin meni todella syvälle ja tuntuma oli huono. Ottivat parin päivän päästä korjaukseen valitettuani asiasta ja tällä kertaa jarrut oli tosiaan ilmattu huolella. Eivät tainneet olla tehtaan jäljiltäkään yhtä hyvät :)

Uskomatonta sinänsä ettei edes jarrujen huoltoa tehdä kunnolla. Moni vähemmän autoista tietävä ei ehkä ymmärtäisi ollenkaan että jarruissa on jotain vikaa ja ajelisi tyytyväisenä suorastaan vaarallisella autolla. Kaikki pitäisi nykyisin tehdä itse jos haluaa hyvää.
 
Varmaan paikallaan todeta varoituksen sana tuosta "lämmittämisestä" ::) Varovasti ja mielellään suojalasit silmillä 8) !!! Plymouthin etuletkut poksahti komiasti, vaikka vain kuumailmapuhaltimella herkistelin. "Avosilmukka" - avain on kanssa kova sana jumittuneiden "junttureiden" avaamiseen ja tietysti ne lukkopihdit, joilla saa siitä runko-osasta kiinni jos pyörähtää kiinnikkeessään.
 
Aivan oikein tuo varoitus,jos joutuu kuumentamaan,niin
paras väline on kaasupillit tai vastaava,ja kannattaa
katkaista letku ensin juuresta poikki ja sitten "räjäyttää"
tahallaan ennenkuin alkaa ruuvailemaan,tietysti silmät
suojattuna koska muuten voi näkö lähteä yhtä nopeasti
kuin letkuntumppikin,töissä noita joskus poksautellaan...
 
Takaisin
Ylös Bottom