Jarrut takapainoiset

hpniemi

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2017
Katsastusinssi sanoi, jotta jarrut on takapainoiset ja tuli hylätty, L200 1999 2,5TD.

Hiekalla kun koittaa, niin tosiaan näin on, eli takapää lukkiutuu ensin kun etupyörät vielä jatkaa pyörimistään ja asfaltilla takapää ulvahtaa kunnolla heti jarrutettaessa.

Viime talvena toimi ok ja sen jälkeen ei ole tehty tähän vaikuttavia remontteja, joten vika on tullut "itsestään" viime kuukausien aikana.

Putsasin paikat ja vaihdoin kengät taakse ja palat eteen, rasvasin ja kaikki sinänsä siis katsottu, mutta ei vaikutusta asiaan.

En ole ennen rumpujarruja huoltanut, joten anteeksi noviisiuteni, mutta ainoa asia, mitä pisti silmään on se takarummun automaattisäätösormi + tappi, jossa se säätöhammastus: ne tuskin toimivat, olivat sen verran kuluneet ja muutenkin heikossa hapessa, enkä uusinut niitä. Oletin niiden vaikkuttavan vain käsijarrun automaattisäätöön ja kun säädin kässärin vaijerin päästä, se toimii ok.

Asentaessani jarrukenkiä taakse ruuvasin sen säätötapin lyhimpään asentoonsa, kun oletin, että muuten en edes saisi rumpua paikoilleen, siihen oli nääs tullut kunnon polanteet reunoille ja vaikka hioinkin ne melko hyviksi, silti pientä polannetta jäi. Sain rummut paikoilleen, oli aika tiukka ja pyörii pitäen aavistuksen kahinaa, mutta eivät kuumene ajossa.

Nyt tarvisin ajatuksia, mikä tässä mättää: Olenko säätänyt ton takajarrun väärin, pitäskö sitä tappia pidentää? Vai mikä ihme tässä voisi olla?

Katsastusinssin kanssa katottiin se kuorman mukaan jarruja säätävä vipuvekotin, että se toimi näennäisesti, eli ei ollut ainakaan jumissa, mutta sen enempää en siitä osaa sanoa, että toimiiko sitten oikein...

Ajatuksia, mitä mä vielä voisin kokeilla?

Kiitos kiitos.
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Jarrut takapainoiset

Siitä tapista säädetään kengät lähelle rumpua, ei vaijerista. Jarrukilven takana taitaa olla kumitulpalla peitetty reikä mistä tuota säätöä saa pyöritettyä. Kannattaa välillä nyppiä käsijarrua jotta kengät hakee paikkansa. Sitä en tiiä vaikuttaako tämä jarrujen takapainoisuuteen. Onkos auton lavalla painoa koskaan?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: Jarrut takapainoiset

Olisko etupäässä jarrusatulat jumissa?
 

hpniemi

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2017
Vs: Jarrut takapainoiset

Perehdyin tuohon kuormaventtiiliin tänä aamuna. Katsoin jousen oikean pituuden korjaamokäsikirjasta (19cm levossa) ja siinä oli säädettävää. Säädin ja sen jälkeen etujarrut ottaa ensin, mutta toinen ongelma ilmeni sitten:

Nyt kun jarrutan, aluksi toimii kaikki ok, mutta siinä vaiheessa, kun takajarruille alkaa mennä voimaa, jarrupoljin ikäänkuin putoaa pari pykälää yhtäkkiä ja takajarrut haukkaa kiinni välittömästi.
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Jarrut takapainoiset

Onko siellä ne kengät kaukana rummusta, säädä ne niinku kirjotin tuolla ylhäällä.
 

hpniemi

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2017
Vs: Jarrut takapainoiset

Bazeeba sanoi
Onko siellä ne kengät kaukana rummusta, säädä ne niinku kirjotin tuolla ylhäällä.

Mitä tarkoittaa "kaukana"? Jos 2 milliä säädän lähemmäs, laahaa jo rajusti ja kuumenee, kuin F1:ssä, eli mielestäni ei voi olla kaukana...
 

khn1

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: Jarrut takapainoiset

Käytä rummut irti ja hio se pykälä kokonaan pois, löysää käsijarruvaijeri ja koita sitten säätää ne kengät iholle. Sen jälkeen vaijerin säätö. Toimii tai sitten ei.
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Jarrut takapainoiset

Kyllähän ne ihan iholla saa olla. Vaikea sen kummempia mittoja sanoa, kiristää ensin niin että rumpu lakkaa pyörimästä ja löysää sen verran että pyörii kevyesti pienen kahinan kanssa.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Jarrut takapainoiset

Onko kengät oikeinpäin? Etupuolella pitää olla se kenkä jossa on pienempi kitkapinta.
 

hpniemi

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2017
Vs: Jarrut takapainoiset

lancer evo-r sanoi
Onko kengät oikeinpäin? Etupuolella pitää olla se kenkä jossa on pienempi kitkapinta.

Tuossa on symmetriset kengät, ei eroa. Vanhat oli sellaset ja fixus möi mulle uudet myöskin täysin symmetriset.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: Jarrut takapainoiset

Kannattaa olla edessä ja takana saman valmistajan jarrupalat/kengät. L300:n joskus vaihdoin eri valmistajan roippeet ja takaa meni todella äkäisesti lukkoon. Muutaman kerran niitä rassasin ja vaihdoin sitten eteen saman merkkiset, niin alkoi pitämään tasaisesti.

Taisi ne huonosti pitävät palat olla AD laatikossa, joten mitä lie markkinoiden halvinta paskaa ollut.
 
Ylös Bottom