JDM autojen paikkaluku

Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#1
itellä varmaan suomen ensimmäinen evo IV joka on rekisteröity 2 paikkaseksi. 3 olisi saanu mut penkkiä ei leikattu. eli 3 suomalaista vastaa painoltaan 5 japanilaista. tullu akelta uudet ohjeet....!!
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#2
EDIT: Ohjeistus löytyikin jo

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5C21C5A7-1B5E-43F3-9B25-F083C2143268/0/ATT102008.pdf
 

Saki

EVO 5 + S13 Silvia
Liittynyt
13 Elokuu 2008
Tykkäykset
0
#4
K1 asemalla sai ainakin pitää takapenkin ehjänä vaikka Evo 3:sta tuli myös kolme paikkainen. Jos olisi ollut moni osainen penkki olisi siitä joutunut sitten poistamaan osan. Tämä viime viikolla.

Toi penkkien rikkomis vaatimus on aivan käsittämätön kun samalla vaaditaan todistuksia penkkien kiinnityksistä etc. Kuka sellaisen puolikkaan penkin, mistä on myös puolet kiinnikkeistä pois, kiinnityksen luotettavuuden on valmis hyväksymään?
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#5
Ei EY-tyyppihyväksyttyyn saa käsittääkseni melko vapaasti vaihtaa penkkejä ja tehdä omia kiinnitysosia kunhan kiinnityspisteet koriin ovat alkuperäiset. Eli kyllä kai takapenkkiäkin koskee sama eli kiinnitykset olisi tehtävissä tarpeeksi vanhoihin malleihin, mutta järjetön vaatimus joka tapauksessa. Vaikuttaa vaan siltä DNSF foorumilta lueskelemani perusteella että AKE:n E.A. on valmis testaamaan tulkintansa oikeudessa joten helppoa ja nopeaa ratkaisua ei ole odotettavissa.

Itsehän jänkäsin samasta aiheesta jo kesäkuussa konttorilla edellä aikaansa olevan katsastusmiehen kanssa. Silloin asian ratkaisi lopulta AKE:n antama ohje ettei henkilöautosta pidä poistaa penkkejä. Nyt näköjään ääni kellossa on muuttunut. Ehkä kaikki menikin taas liian sujuvasti jonkun aikaa?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lohja
#6
Tätä on jo pari viikkoa spekuloitu. Nokon kanssa tulimme siihen tulokseen, että näillä jo katsastetuillakin voi tulla ongelmia vuosikatsastuksessa. Inhottava katsuri kun saattaa vaatia tuota penkkien poistoa vuosikatsastuksessakin. Ja kun asia tulee tietoisuuteen, niin voipi olla että poliisikin pysäyttelee ja tutkii montako paikkaa autossa on, eli tilapäisessä, katsastuksenaikaisessa penkkien poistossa saattaa olla omat riskinsä. Tiettyjä ratkaisumalleja aiheeseen etsitään ja selvitellään, mutta homma on vielä vaiheessa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
5
Sijainti
Tampere
#7
Mut tuossaha puhutaa "Japanin tuontiautoista". Eli eikös meidä ny kannata alkaa importtaa UK:sta autoja ;D ;) Vastataan samalla tavalla kiertämällä E.A:n "pykälät" 8)
 
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Tykkäykset
0
#9
Vs: JDM autojen paikkaluku

pexi sanoi
Tätä on jo pari viikkoa spekuloitu. Nokon kanssa tulimme siihen tulokseen, että näillä jo katsastetuillakin voi tulla ongelmia vuosikatsastuksessa. Inhottava katsuri kun saattaa vaatia tuota penkkien poistoa vuosikatsastuksessakin. Ja kun asia tulee tietoisuuteen, niin voipi olla että poliisikin pysäyttelee ja tutkii montako paikkaa autossa on, eli tilapäisessä, katsastuksenaikaisessa penkkien poistossa saattaa olla omat riskinsä. Tiettyjä ratkaisumalleja aiheeseen etsitään ja selvitellään, mutta homma on vielä vaiheessa.
Tämä koskenee niitä autoja, jotka on katsastettu kolme- tai kaksipaikkaisiksi? Vaikeaa olisi kuvitella, että jos rekisteriotteessa lukee neli- tai viisipaikkainen, niin siitä vaadittaisiin penkkejä poistettavaksi. Täysin hullua hommaa tämä joka tapauksessa on :nykii

nokonzok sanoi
Tätä ollaan lähdössä koeponnistamaan hallinto-oikeuteen. Joku raja se on kyykyttämiselläkin.
Onnea ponnisteluun :peukku

Harri K sanoi
Mut tuossaha puhutaa "Japanin tuontiautoista". Eli eikös meidä ny kannata alkaa importtaa UK:sta autoja ;D ;) Vastataan samalla tavalla kiertämällä E.A:n "pykälät" 8)
Tätä olen itsekin miettinyt eli brittiautothan ovat EU:n hyväksymiä eli miksi sieltä ei tosiaan voisi hakea autoa?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
5
Sijainti
Tampere
#10
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Tätä olen itsekin miettinyt eli brittiautothan ovat EU:n hyväksymiä eli miksi sieltä ei tosiaan voisi hakea autoa?
Minähän importtasin Galantin UK:sta. Tässä ei mitään apua ole, sillä katsarit kattoo edellee JDM autona niitä. Ei ole mitään apua UK:n rek.otteesta.
Lähinnä huumorilla heitin tuon UK:sta tuonnin kun mr. E.A:n uudessa ohjessa puhutaan Japanin tuonneista ;D
 
Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#11
Vs: JDM autojen paikkaluku

minunki autosta on valituksia laitettu menemään. turvavyöt pois ja istuimen alla oleviin reikiin jouduttiin hitsaamaan peltipalaset et saatiin umpeen. joo ja ensin oli se ku minun evoon oli laitettu japanissa hks imuputki ja sienisuodin niin piti vakiot hommata tilalle. muuten olisi pitänyt olla todistus paperit niistä et paljon tuovat tehoja lisää :mad:
 

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Tykkäykset
0
Sijainti
Espoo
#12
Vs: JDM autojen paikkaluku

jony sanoi
minunki autosta on valituksia laitettu menemään. turvavyöt pois ja istuimen alla oleviin reikiin jouduttiin hitsaamaan peltipalaset et saatiin umpeen. joo ja ensin oli se ku minun evoon oli laitettu japanissa hks imuputki ja sienisuodin niin piti vakiot hommata tilalle. muuten olisi pitänyt olla todistus paperit niistä et paljon tuovat tehoja lisää :mad:
Onpas ollu tarkka inssi, itse melkein oisin jo keskeyttänyt katsastuksen tuossa vaiheessa...

Mutta nyt vaikuttaisi siis juuri oikealta hetkeltä tehdä kunnon putket tuonne kabiiniin. Sitten ei haittaa vaikka henkilömäärä autossa laskisi kun on diagonaaleja vain penkkien tilalla ;D Ja iso hatunnosto nokolle kun se taistelee systeemii vastaan :peukku
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lohja
#13
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Tämä koskenee niitä autoja, jotka on katsastettu kolme- tai kaksipaikkaisiksi? Vaikeaa olisi kuvitella, että jos rekisteriotteessa lukee neli- tai viisipaikkainen, niin siitä vaadittaisiin penkkejä poistettavaksi.
Juuri näin. Tosin nelipaikkainen on tulkinnallisesti hiukan rajatapaus, joten siitä on vaikea sanoa. Kolmipaikkaisessa lienee nykytulkinnalla asia selvä, saha käteen ja penkkiä pienemmäksi. Viisi paikkaisessa ei ole mitään epäselvää, penkit pysyy paikoillaan ja vyöt myös.
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#14
Vs: JDM autojen paikkaluku

Aika mielenkiintoista jos koskee takautuvasti aikaisemmin rekisteröintikatsastettuja. AKE:n ohje aikaisemmin nimenomaan oli ettei penkkejä tarvitse poistaa henkilöautossa, valvonta kuuluu poliisille. Tiedote puhuu vain rekisteröintikatsastuksesta.

"Ajoneuvon istuinten tai niiden kiinnittämiseksi tarkoitettujen laitteiden lukumäärä tulee rekiste-röintikatsastuksessa muuttaa vastaamaan eu-rooppalaisten määräysten mukaista kantavuutta."

Ottaa ehkä hieman päähän jos tuleekin yllättäen kaksipaikkainen auto seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa kun olisin voinut saada sen nelipaikkaiseksikin tässä välissä jos olisin maksanut toisesta TUV todistuksesta muutaman satasen kun TUV massat vielä hyväksyttiin. Tai jos olisin jaksanut keventää autoa tarpeeksi punnitusta varten. Tai jos olisi käynyt tuuri ja olisin saanut katsastusmiehen joka olisi osannut laskea akselimassat ja hyväksyä ensimmäisessä TUV lapussa olleen viiteen paikkaan riittävän massan.

Tasan ei mene nallekarkit tässä maassa. Yleensä vastaavaa on tottunut kuulemaan maista jotka eivät ole olevinaan länsimaisia sivistysvaltioita...
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lohja
#15
Vs: JDM autojen paikkaluku

Niin kuin aikaisemmin kirjoitin "...voi tulla ongelmia...". Eli en kuuluta mitään varmaksi, mutta AKE:n tuntien, hiukan pelottaa niiden puolesta, joilla on otteessa "vajaa määrä" paikkoja.
 
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Tykkäykset
0
#16
Vs: JDM autojen paikkaluku

jony sanoi
oli se ku minun evoon oli laitettu japanissa hks imuputki ja sienisuodin niin piti vakiot hommata tilalle. muuten olisi pitänyt olla todistus paperit niistä et paljon tuovat tehoja lisää :mad:
Mitäs laki muuten sanoo ilmansuodattimen muuttamisesta autossa, joka ei ole tyyppihyväksytty eli ennen 1.1.1998 käyttöönotetusta autosta? Moottorin muuttamista on säädetty laissa mutta lasketaanko ilmansuodatin moottoriin kuuluvaksi?
 

Tunari-82

Active Member
Club Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Tykkäykset
5
#17
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tuonhan voisi alkaa ottaa jo vittuiluna jos alkaa menemään kaksipaikkaisiksi 4-oviset sedan autot,miksikä maalaisjärjen käyttö ei ole ake.ssa sallittua? :seina
Tsemppiä Mikolle taisteluun oikeuden puolesta ;D
Tarkoitus olisi päästä kuukauden sisällä omakin katiska leimaamaan ja vittu jos rekisteriotteessa komeilee istuimien lukumäärän kohdalla 2
 

Saki

EVO 5 + S13 Silvia
Liittynyt
13 Elokuu 2008
Tykkäykset
0
#18
Vs: JDM autojen paikkaluku

Itsellä on toinen JDM auto rekattu yhdelle (oli japanissa alkujaan kahdelle) ja siinä on nyt molemmat etupenkit kuitenkin kiinni. Katsurilta kun nyt kysyin oli hän sitä mieltä että niihin ei enää vuosikatsastuksissa puututa. En tiedä merkataanko otteeseen nyt että penkkejä on poistettu/katkottu jos sellaisia joutuu tekemään(?) -> silloin niitä olisi helppo seurata ettei penkkejä palauteta takaisin.

No jokatapuksessa K1 asemia kannattaa suosia tämän puolesta, koska siellä saa pitää kolmen hengen autossa koko takapenkin jos siinä ei ole erikseen kaatuvaa osaa. -> järkevä tulkinta
 
Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#19
Vs: JDM autojen paikkaluku

Se katsastus olikin pelkkää kiusantekoa. :mad: onneks sain vakio osat hommattua. kiitokset Jommille niistä. :peukku
 
Liittynyt
23 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#20
Vs: JDM autojen paikkaluku

Taas AKE:n hienouksia!
Autohan on tottakai turvallisempi silloin kun se on tuotu muuttoautona. Ilmeisesti jos olet asunut Japanissa vuoden olet myös keventynyt vastamaan Japanilaista ihmistä ;D

Asetuksen (1248/2002) 18 §:n mukaiset ajoneuvot esim. muuttoautot voidaan edellisestä poiketen hyväksyä alkuperäisin rakentein japanilaisen rekisteröintitodistuksen mukaisella henkilöluvulla ja kantavuudella.

Saapa nähdä koska tien varsilla ruvetaan näkemään puntareita henkilöautoille kuten kuorma-autoille ettei kokonaismassat ylity Suomi autoissakaan kun porukka menee kesällä mökille ns. täydellä kuormalla ::)
 
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Tarvasjoki
#21
Vs: JDM autojen paikkaluku

jos tää kerran on rekisteröintikatsastusta koskeva juttu, niin eikö toi ole jälkeenpäin mahollinen muutoskatsastaa takasin takapenkkiversioksi?
 
Liittynyt
25 Marraskuu 2007
Tykkäykset
0
#22
Vs: JDM autojen paikkaluku

Nyt lyö vähän yli, olen vähän ulkona aiheesta. Eli siis jos tuon japseista auton, niin se rekisteröityy suomeen 2-paikkaiseksi ? Selventäkää hiukan mistä on kyse. ?! ???
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lohja
#23
Vs: JDM autojen paikkaluku

Samis sanoi
Nyt lyö vähän yli, olen vähän ulkona aiheesta. Eli siis jos tuon japseista auton, niin se rekisteröityy suomeen 2-paikkaiseksi ? Selventäkää hiukan mistä on kyse. ?! ???
Japanissa lasketaan kokonaismassa eritavalla, yhden matkustajan painoksi lasketaan 55kg. Ja omamassana käytetään tehtaan ilmoittamaa painoa. Kun tuot auton suomeen, se punnitaan kuljettajan kanssa ja muistaakseni tankissa 3/4 polttoainetta. Näistä tulee omamassa, joka poikkeuksetta on enemmän kuin papereissa oleva paino.
Kun sitten käytetään Japanin otteessa mainittua kokonaismassaa josta vähennetään punnittu omamassa ei yleensä jää riittävästi kantavuutta, jotta kaikki istumapaikat (a 75kg) olisivat lain mukaan käytössä.
 
Liittynyt
25 Marraskuu 2007
Tykkäykset
0
#24
Vs: JDM autojen paikkaluku

pexi sanoi
Japanissa lasketaan kokonaismassa eritavalla, yhden matkustajan painoksi lasketaan 55kg. Ja omamassana käytetään tehtaan ilmoittamaa painoa. Kun tuot auton suomeen, se punnitaan kuljettajan kanssa ja muistaakseni tankissa 3/4 polttoainetta. Näistä tulee omamassa, joka poikkeuksetta on enemmän kuin papereissa oleva paino.
Kun sitten käytetään Japanin otteessa mainittua kokonaismassaa josta vähennetään punnittu omamassa ei yleensä jää riittävästi kantavuutta, jotta kaikki istumapaikat (a 75kg) olisivat lain mukaan käytössä.
tämä selvensi jo hiukan.. naurettavaa touhua. Kun itsekkin olen uutta evoa tuomassa vanhan tilalle japseista myös sen takia että auto on 4 ovinen ja käytännölllisempi jos on kavereita kyydissä. muttta kuten ylempänä oli joku maininnut niin onko sitten mahdollista muutoskatsastaa auto takaisin 4-5 paikkaiseksi. ?
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#26
Vs: JDM autojen paikkaluku

Samis sanoi
muttta kuten ylempänä oli joku maininnut niin onko sitten mahdollista muutoskatsastaa auto takaisin 4-5 paikkaiseksi. ?
Muutoskatsastus on mahdollinen jos saat valmistajan tai maahantuojan todistuksen massoista jotka riittävät kyseiselle paikkamäärälle. Toistaiseksi Mitsubishiin ei ole sellaisia saanut.

Sääntö on ollut voimassa iät ja ajat eli istuinpaikkoja vähennetään. Nyt uutuutena AKE on kehottanut erityisesti huomioimaan asian ja ilmoittanut että paikkoja tulee myös fyysisesti poistaa, ei pelkästään paperilla.

5-paikkaisia JDM autoja on aikaisemmin ollut kilvissä 3-5 paikkaisena riippuen siitä kuka katsastuksen on toimittanut.
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
#27
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tuossa puhutaan että kuljettajan painosta auton paino + kuljettajan paino, niin meinaako tämä sitä parhaimmillaan että jos hommaa oikein kevyen kuljettajan niin voi saada paikan lisää, ja vastaavasti jos kovin ison elintasonvatsan omaava katsastaa auton että ei saa ajaa kuin yksin. ;D
 
Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#29
Vs: JDM autojen paikkaluku

pitää valittaa ensin ARK :hon ja sitten liikenne ministeriöön. uusi sovellutus käytäntö tuli voimaan kuulemma 24.10.08 sano ARK.
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#30
Vs: JDM autojen paikkaluku

Mikä on ARK? Tarkoitatko muinaista Autorekisterikeskusta joka on ollut Ajoneuvohallintokeskus AKE vuosikausia?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Club Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
12
#31
Vs: JDM autojen paikkaluku

Samis sanoi
omissa evo III papereissa oli istumapaikkojen lukumäärä 4..
Sama mulla. Pitääkö siis ens katsastukseen leikata slaissi pois takapenkistä? :nykii ::)

Siis tämämähän ihan oikeesti todella typerää. Pistää oikeen vihaksi. :seina
 
Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#32
Vs: JDM autojen paikkaluku

sori AKE se on joo ;) olis pitäny itellä lukea aikoinaan ja ois menny päättämään näistä asioista :seina
 
Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#33
Vs: JDM autojen paikkaluku

senhän näkee sitte ku aika on katsastaa. mulla on valitukset käynnissä ja vastausta odotellaan.
 
V

veikka81

Guest
#34
Vs: JDM autojen paikkaluku

lancer evo-r sanoi
Sama mulla. Pitääkö siis ens katsastukseen leikata slaissi pois takapenkistä? :nykii ::)

Siis tämämähän ihan oikeesti todella typerää. Pistää oikeen vihaksi. :seina
Ja vitut, en varmaan leikkaa yhtään mitään. Auton arvo tippuu entisestään perkele. Ja kuka sen arvon alennuksen sitten maksaa ??

Mites kyllit, onkos ne muuten kaks paikkasia vai mitenkä, ja miten niihin sitten vaikuttaa koko hommeli ?

Mites legnumit, pitääkö niistäkin positaa koko takapenkki ?



Tänää muuten näin Nissan pulsarin, jengiä auto täynnä. Tuleekos siitä sitten ykspaikkanen ;D

tais saku nousta päähän
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#35
Vs: JDM autojen paikkaluku

Nissan Nordic on ilmeisesti ainakin joskus kirjoittanut todistuksia massoista eli tilanne on parempi kuin Mitsubishillä.

Skyline GT-R:ää on tietääkseni kilvissä 2, 2+2, 3 ja 4 paikkaisena riippuen siitä kuka on katsastanut ja mitä massoja on hyväksynyt.

Jos tuollainen tilanne tulee että vanhoihinkin puututaan niin arvonalennuksen kärsii tietysti auton omistaja, kuinkas muuten. Onhan aikaisemminkin joku onnekas saanut 5 paikkaisen auton ja toinen epäonnisempi 3 paikkaisen auton eikä siitä mitään ole korvattu tai verotuksessa huomioitu senttiäkään. Toivotaan ettei tälle linjalle mennä, se olisi melko härskiä toimintaa mutta ei välttämättä yllättävää.

Ainoa järkevä toimintatapa olisi hyväksyä edellisen maan paikkalulu sellaisenaan - aivan kuten muuttoautoissa tehdään.
 

tepi

Active Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Suomi
#37
Vs: JDM autojen paikkaluku

Mitkä todelliset perusteet akella on ettei he voivat hyväksyä tuv lapun massoja, vaikka hyväksyvät lapuista kriittisemmät päästö yms määritykset.
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Järvenpää
#38
Vs: JDM autojen paikkaluku

Mikolle iso kiitos ja arvostus työstä jota teet harrastajien eteen. Ja siitä mitä olet jo tähän mennessäkin tehnyt!
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Tykkäykset
2
Sijainti
Espoo
#39
Vs: JDM autojen paikkaluku

tepi sanoi
Mitkä todelliset perusteet akella on ettei he voivat hyväksyä tuv lapun massoja, vaikka hyväksyvät lapuista kriittisemmät päästö yms määritykset.
Vaatimus perustuu siihen, että massat voi ilmoittaa vain valmistaja tai valmistajan edustaja. TÜV ei ole kumpaakaan. Näin siitä huolimatta, että TÜV-Hessen tekee kaikki Mitsun Euroopan tyyppihyväksynnät.

ast sanoi
Mikolle iso kiitos ja arvostus työstä jota teet harrastajien eteen. Ja siitä mitä olet jo tähän mennessäkin tehnyt!
Eipä kestä. On tässä hieman oma lehmäkin ojassa :)
 

tepi

Active Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Tykkäykset
0
Sijainti
Suomi
#40
Vs: JDM autojen paikkaluku

J. Puhakka sanoi
Tuossa puhutaan että kuljettajan painosta auton paino + kuljettajan paino, niin meinaako tämä sitä parhaimmillaan että jos hommaa oikein kevyen kuljettajan niin voi saada paikan lisää, ja vastaavasti jos kovin ison elintasonvatsan omaava katsastaa auton että ei saa ajaa kuin yksin. ;D
Katsastajan käsikirjasta, joka juuri on päivitetty löytyy omamassan kohdasta:

omamassa on
- ajoneuvon massa täydessä ajokunnossa kuljettaja, kaikki tavanomaiset varusteet,
vararengas, työkalut, ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste ja 90 % polttoaineesta
sekä kuljettaja mukaan luettuina.

Taidankin tulevan auton katsastaa silverstonen avulla, taitaa painaa joku 50kg.

Saako vararenkaan korvata "painepullolla" ???
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Tykkäykset
2
Sijainti
Espoo
#41
Vs: JDM autojen paikkaluku

tepi sanoi
Katsastajan käsikirjasta, joka juuri on päivitetty löytyy omamassan kohdasta:

omamassa on
- ajoneuvon massa täydessä ajokunnossa kuljettaja, kaikki tavanomaiset varusteet,
vararengas, työkalut, ja voiteluaineet sekä jäähdytysneste ja 90 % polttoaineesta
sekä kuljettaja mukaan luettuina.

Taidankin tulevan auton katsastaa silverstonen avulla, taitaa painaa joku 50kg.

Saako vararenkaan korvata "painepullolla" ???
Kannattaa toki kokeilla, mutta periaatteessa puuttuva massa pitäisi laskennallisesti lisätä. Omissa tapauksissa katsuri on itse ollut puikoissa kun auto on punnittu. Kannattaa etsiä joku kukkakeppi :)
 
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Tykkäykset
0
#42
Vs: JDM autojen paikkaluku

lancer evo-r sanoi
Sama mulla. Pitääkö siis ens katsastukseen leikata slaissi pois takapenkistä? :nykii ::)

Siis tämämähän ihan oikeesti todella typerää. Pistää oikeen vihaksi. :seina
Tuskinpa pitää. Onhan niitä Suomi-autojakin, jotka on katsastettu 4-paikkaisiksi. Itsekin omistin joskus Honda Prelude 2.0i-16 4ws:n, jonka penkistä pitäisi sahata nyt slaissi pois tuolla periaatteella. Sama koskisi esim Celicoita ja lukuisia muitakin autoja.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Tykkäykset
28
Sijainti
Manse
#43
Vs: JDM autojen paikkaluku

Mutta mites sitten "2+2" autot,pitääkö niissä sitten ottaa slaissi pois,ja pehmusteet välistä.?
 

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
#44
Vs: JDM autojen paikkaluku

ST sanoi
Mutta mites sitten "2+2" autot,pitääkö niissä sitten ottaa slaissi pois,ja pehmusteet välistä.?
2+2 autothan on kaksi paikkaisia jo vakiona, se +2 meinaa että väliaikaisesti voi kuljettaa kahta.. en tiedä miten tuota lain puolesta luetaan, mutta näin muistelen että periaatteessa se meni. (ie. mikä on väliaikainen kuljetus koska senkin määritelmä tais muuttua tuossa taannoin)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
5
Sijainti
Tampere
#45
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Kannattaa toki kokeilla, mutta periaatteessa puuttuva massa pitäisi laskennallisesti lisätä. Omissa tapauksissa katsuri on itse ollut puikoissa kun auto on punnittu. Kannattaa etsiä joku kukkakeppi :)
Mulla punnittii ilman kuskia ;)
Ja näin pitäisi vissii AINA menetelläkin...eli punnitus ilman kuskia + 75kg.

[quote author=J.Puhakka]
2+2 autothan on kaksi paikkaisia jo vakiona, se +2 meinaa että väliaikaisesti voi kuljettaa kahta.. en tiedä miten tuota lain puolesta luetaan, mutta näin muistelen että periaatteessa se meni. (ie. mikä on väliaikainen kuljetus koska senkin määritelmä tais muuttua tuossa taannoin)[/quote]

Jep..enään ei tunneta 2+2 määritelmää. Mun 3000gt meni 2006 marraskuussa vielä sillein läpi tuontikatsastuksessa mutta kaverin tuoma 2007 huhtikuussa ei mennyt enää...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Tykkäykset
3
Sijainti
Espoo
#46
Vs: JDM autojen paikkaluku

Paljonko teillä on ollu lappujen mukaan kokonaismassa - omamassa kerta kaks- tai kolmepaikkasia tulee?
Mulla näytti olevan omamassa 1360kg ja kokonaismassa 1885kg ja viispaikkanen.

EDIT:
ast sanoi
Mikolle iso kiitos ja arvostus työstä jota teet harrastajien eteen. Ja siitä mitä olet jo tähän mennessäkin tehnyt!
Yhdyn näihin sanoihin :)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Kerava
#47
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
http://hkoski.pp.fi/ake.doc

Asia on isomminkin työn alla.
Hyvät ja selkeät perustelut ja hienoa, että otat kantaa myös vaatimustenmukaisuuteen. Tähän on erittäin mielenkiintoista odottaa vastausta, sillä näiden perustelujen kumoaminen vaatii jo melkoista verbaaliakrobatiaa. Lykkyä asian eteenpäin viemiseen! :peukku
 
Liittynyt
25 Marraskuu 2007
Tykkäykset
0
#48
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi
Mikolle iso kiitos ja arvostus työstä jota teet harrastajien eteen. Ja siitä mitä olet jo tähän mennessäkin tehnyt!
Kiitokset mikko ! ja toivotaan parasta että asia kääntyy parempaan suuntaan :)
 
Liittynyt
22 Lokakuu 2008
Tykkäykset
0
#49
Vs: JDM autojen paikkaluku

Jos valituksen jälkeen ei paikkaluku muutu minun evossa niin pakko alkaa pyytelemään veroja takas ku se verotettiin kuiten 5 paikasta. :-\
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Tykkäykset
2
Sijainti
Espoo
#50
Vs: JDM autojen paikkaluku

jony sanoi
Jos valituksen jälkeen ei paikkaluku muutu minun evossa niin pakko alkaa pyytelemään veroja takas ku se verotettiin kuiten 5 paikasta. :-\
Verot ei suoraan riipu paikkaluvusta koska verot määritellään markkinahinnasta. Periaatteessa kun kaikki JDM-autot on samalla viivalla, ei tämän sinun ole sen huonompi kuin muutkaan eikä alennukselle ole näin ollen aihetta. Jos tästä massasekoilusta jotain positiivista hakemalla hakee niin ainakin verot jäävät pienemmiksi kun auto verotetaan puuttellisella kokonaismassalla. Toki mielelläni maksaisin sen erotuksen kun mistään isosta ei ole kysymys.

Selvittelin tänään lisää kuviota. Yhtenä ajatuksena oli löytää siviilirohkeudella varustettu katsuri, joka uskaltaisi vetää asiasta omat johtopäätökset. Ongelma kuitenkin on se, että AKElta on tullut niin selvät ohjeet asian hoitamiseksi, että kukaan ei ehdoin tahdoin halua kerjätä itselleen ongelmia. Tämä on tietysti täysin ymmärrettävää, mutta omasta mielestäni sotii aika pitkälle lainsäädännön tarkoitusta vastaan. Massakysymyksessä katsurille on annettu valta päättää mikä hänen mielestään täyttää direktiivin yleiset vaatimukset. Nyt AKE on ohjeistuksellaan tämän käytännössä kieltänyt.

Lähden viikonloppuna hakemaan Briteistä autoa. Sillä päästään kokeilemaan EU-kytköksen toimivuus. Tässä ei ilmeisesti muu nyt auta kuin valittaa vaan niin pitkälle kuin mahdollista. Käsittämätöntä, että tällaiseen joudutaan. Tutkivalle journalismille olisi tilausta, Autotuojat Ry:n ja tiettyjen lakia soveltavien ja sen valmisteluun osallistuneiden virkamiesten kytkökset olisi syytä selvittää. Omasta mielestäni tässä ei enää ole kysymys enää edes mistään salaliittoteoriasta, mitään muuta järkeenkäypää selitystä nykyisellä toiminnalle on mahdotonta keksiä.
 
Ylös Bottom