JDM autojen paikkaluku

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Sinänsä kyseessä on hyvin tyypillinen tilanne katsureiden kanssa. Ensin päätetään miten asia on ja sitten etsitään joku etäisesti sinnepäin viittaava pykälä (jos edes sitä) ja lukkiudutaan siilipuolustukseen. Ja koska Trafi ei valvo aiheettomia hylkyjä, katsurin kannattaa aina sanoa ei, koska siitä ei tule koskaan sanomista.

Hiukan liian nopeasti vedetty johtopäätös siitä, että sanotaan varmuuden vuoksi ei. Mua ainakin kiinnostaa saada katsastukset hoidettua mahdollisuuksien mukaan asiakkaan hyödyksi. Mutta jos kuvitellaan tilanne, jossa Trafista käsketään hoitamaan asia tietyllä tavalla, on siinä hieman huono alkaa rimpuilemaan vastaankaan. Trafi on kuitenkin loppupeleissä se, joka määräykset ja ohjeet antaa. Hyvä, että joku ns. kolmas taho nostaa asioita pöydälle, siihen kun ei rahkeet katsastajilla riitä.

Vielä tuohon aikaisempaan ("Olet väärässä.") pakko sanoa, että jos luet viestin ajatuksella, en ottanut kantaa asian oikeellisuuteen. Kerroin vain linjauksen joka on annettu.

Mulla olis paljonkin esimerkkejä siitä, miten katsastaja joutuu puun ja kuoren väliin, kun ohjeet vaativat sellaisia asioita, joita asiakkaan on aivan mahdoton toteuttaa. Nämä ohjeet eivät sitten ole juuri tekemisissä järjen kanssa ja esimerkiksi tuontimoottoripyöriä on jäänyt peltoleluiksi tämän takia.

Mutta se siitä, toivoisin vaan vähän vähemmän katsastajien syyllistämistä. Ohjeistukset tulevat jostain muualta. Moni katsastaja varmasti tekisi juuri niin kuin maalaisjärki sanoo, jos siihen vaan olisi mahdollisuus.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: JDM autojen paikkaluku

lelumaan.niksu sanoi
Mikä sen estäisi, että soittaisi Janne Meriläiselle Delta-autoon? Hän ei edes veloita paperista mitään. Aikalailla turhaa on väitellä foorumeilla vöistä yms., kun maahantuoja ystävällisesti auttaa. Mitään velvoitetta tähän heillä ei ole mutta auttavat silti ja vielä ilmaiseksi. Jos tuv-lappu on hukassa, niin voi joutua jotain ehkä maksamaan, jos siis kirjoittavat lausunnon ilman tuv:n paperia mutta tätä kannattaa kysyä, kun ei ole tietoa asiasta.

Vetomassoista ei välttämättä saa todistuksia mutta paikkalukuasia ratkeaa tuolla yhdellä lapulla+ muutoskatsastuksella

Juu Jannelta todistuksen hommasin samasta paperista jota tyrkytin katsastajallekkin, ei vaan kelvannut ilman "allekirjoitusta", sillä erotuksella että tuohon aikaan todistus vaan maksoi.
Itsellä siis on ihan täysmassainen VR-4 (1900kg) Kiitokset siitä maahantuojan todistukselle.

Hauskana kuriositeettina kun trafille tästä mussutin puhelimessa useamman tunnin että mikä järki tässä on niin siellä laulettiin ohjeistuksen vastaisesti eri säveltä. sanottiin että trafi ei vaadi yksilöityä todistusta vaan KATSASTAJA päättää mitä pitää tarpeellisena todistuksena massoista tai muista asioista. (oliko ne jotain C-kategorian juttuja en muista enään) (Luki jopa silloisessa tarkistuspäiväkirjassakin), sittemmin varmaan hävinnyt.. (Ja tosiaankin alkuperäinen valmistajan workshop manual ei ollut siis riittävä, mutta käytännössä valokopio siitä allekirjoituksella oli, ts. lausunto) Katsastaja taas vaan oli lukossa että trafi vaatii ohjeistuksella runkonumerolle yksilöidyn todistuksen.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

miikka sanoi
Mutta se siitä, toivoisin vaan vähän vähemmän katsastajien syyllistämistä. Ohjeistukset tulevat jostain muualta. Moni katsastaja varmasti tekisi juuri niin kuin maalaisjärki sanoo, jos siihen vaan olisi mahdollisuus.

Trafi aina ensimmäisenä ilmoittaa, että Katsastaja tekee päätöksen. Niitä ohjeistuksia on itseasiassa yllättävän vähän olemassa ja juridisesti sitovia määräyksiä on vieläkin vähemmän. Katsastajalla on halutessaan aika paljonkin mahdollisuuksia käyttää järkeään. Huomauttaisin myös, että täysin riippumatta siitä mistä ohjeistus tulee, katsurilla on lakisääteinen velvollisuus perustella päätöksensä lainkohtaviitteineen. Trafilta puhelimessa saatu "näin se varmaan menee" ei ole mikään viraston virallinen linjaus, tämä on tehty näissä omissa prosesseissa hyvinkin selväksi.

Kaiva nyt vaikka esimerkiksi ohjeistus noista takapenkeistä niin spekuloidaan joukolla miten se menee.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Trafi aina ensimmäisenä ilmoittaa, että Katsastaja tekee päätöksen. Niitä ohjeistuksia on itseasiassa yllättävän vähän olemassa ja juridisesti sitovia määräyksiä on vieläkin vähemmän. Katsastajalla on halutessaan aika paljonkin mahdollisuuksia käyttää järkeään. Huomauttaisin myös, että täysin riippumatta siitä mistä ohjeistus tulee, katsurilla on lakisääteinen velvollisuus perustella päätöksensä lainkohtaviitteineen. Trafilta puhelimessa saatu "näin se varmaan menee" ei ole mikään viraston virallinen linjaus, tämä on tehty näissä omissa prosesseissa hyvinkin selväksi.

Kaiva nyt vaikka esimerkiksi ohjeistus noista takapenkeistä niin spekuloidaan joukolla miten se menee.

Tuossa ainakin AKEn ajoilta tiedotteesta napattu pätkä:

AKE muistuttaa, ettei japanilaiseen rekisteröintitodistukseen merkittyjä akseli- ja kokonaismassoja saa ylittää, ja ajoneuvon paikkalukua on alennettava, ellei ajoneuvosta esitetä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan selvitystä suuremmista massoista. Ajoneuvon istuinten tai niiden kiinnittämiseksi tarkoitettujen laitteiden lukumäärä tulee rekisteröintikatsastuksessa muuttaa vastaamaan eurooppalaisten määräysten mukaista kantavuutta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: JDM autojen paikkaluku

^ Ei tossakaan AKEn tekstissä sanota ettei takana sais olla leveää yhden henkilön penkkiä.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

miikka sanoi
Tuossa ainakin AKEn ajoilta tiedotteesta napattu pätkä:

AKE muistuttaa, ettei japanilaiseen rekisteröintitodistukseen merkittyjä akseli- ja kokonaismassoja saa ylittää, ja ajoneuvon paikkalukua on alennettava, ellei ajoneuvosta esitetä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan selvitystä suuremmista massoista. Ajoneuvon istuinten tai niiden kiinnittämiseksi tarkoitettujen laitteiden lukumäärä tulee rekisteröintikatsastuksessa muuttaa vastaamaan eurooppalaisten määräysten mukaista kantavuutta.

Ihan ensimmäiseksi totean, että sitten AKE:n aikojen pykälät ovat muuttuneet. Massat ja mitat ovat vaatimustasolla C, eli periaatteessa rohkea katsuri voisi rekisteröidä auton viisipaikkaiseksikin sillä perusteella, että "direktiivin yleiset vaatimukset täytetään". Viittaan siihen peräänkuuluttamaasi maalaisjärkeen.

Muistan tämän tekstin itsekin jossain nähneeni. Huomautan kuitenkin, että kyseessä ei ole juridisesti sitova ohjeistus. Katsastajan on siis tämän mukaan toimiessaan löydettävä ratkaisulleen juridinen perustelu. Trafi määrää ei ole riittävä perustelu. Viime kädessä poistamalla turvavyö poistetaan myös istuin direktiivin merkityksessä. Istuimeille on olemassa vaaditut minimimitatm mutta ei maksimimittoja. Jos takapenkillä on yhdet turvavyöt, siellä on yksi istumapaikka. Kerro toki mihin pykälään perustuu vaatimus takapenkkien poistamisesta.

Korostan edelleen sitä, että katsastajalla on mahdollisuus käyttää hyvinkin paljon omaa harkintaa. Valitettavaa on, että sitä ei käytetä. Sinänsä toki ymmärrän, aiheettomasta hylystä ei tule koskaan sanomista, aiheettomasta läpäisystä saattaa tullakin. Siksi niitä katsastuksia hylätään varmuuden vuoksi. Katsastajat voisi hyvin halutessaan hieman "haastaa" Trafiakin vaatimalla oikeasti jotain perusteluita, mutta ei siihen ole katsureille mitään insentiiviä, joten miksi vaivautua. Vähän ammattiylpeyttä toivoisin, aivot ne on katsurillekin suotu.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: JDM autojen paikkaluku

Heitätkö Noko privaan sun puhelinnumeron? Soitan sulle kun pääsen töistä.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: JDM autojen paikkaluku

miikka sanoi
Tuossa ainakin AKEn ajoilta tiedotteesta napattu pätkä:

AKE muistuttaa, ettei japanilaiseen rekisteröintitodistukseen merkittyjä akseli- ja kokonaismassoja saa ylittää, ja ajoneuvon paikkalukua on alennettava, ellei ajoneuvosta esitetä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan edustajan selvitystä suuremmista massoista. Ajoneuvon istuinten tai niiden kiinnittämiseksi tarkoitettujen laitteiden lukumäärä tulee rekisteröintikatsastuksessa muuttaa vastaamaan eurooppalaisten määräysten mukaista kantavuutta.

Ja tosiaankin "Ajoneuvon valmistajan selvitykseksi" ei käy alkuperäinen workshop manuaali, vaan ihan rohkeasti todettiin että voit olla printannut tän itse. :peukku (suuuure thing..)
Eikä käy myöskään tietokoneelta nähdyt muiden vastaavien autojen massat jotka täsmää runkonumeroon (ja kilolleen mainittuun manuaaliin) koska "vaaditaan" yksilöity todistus :D

Ja vöiden poisto ei riittänyt koska voin "heti konttorilta ulosajon jälkeen ruuvata vyöt takas" (niinku kuulus millään tavalla heille), eikä myöskään se että sinne jätetään yksi turvavyö koska auton takapenkki on niin monelle "tarkoitettu" kuin turvavöitä löytyy. Samaten pelkän istuinosan poisto ei riittänyt koska tyypit voi istua pellillä, eikä takapenkkiä voinut sahata kahtia koska sitten se ei olisi enää turvallinen. "Ja se vaan on näin"

Ja siinä tarkitus päiväkirjassa luki tosiaankin C vaatimuksiin että viimeisenä kohtana: "todistettava muulla katsastajaa tyydyttävällä tavalla" Lainaus päiväkirjastani:

Aken lisäpöytäkirja tuumaa näin:
Lainaus
44. ja 48. Massat ja mitat
Katsastaja tarkastaa
akseli- ja kokonaismassat
C, mittaus ja punnitus

Josta tuo C meinaa pöytäkirjan mukaan:
Hakijan/Valmistajan on hyväksynnän tai katsastuksen suorittajaa tyydyttävällä tavalla osoitettava, että säädöksen keskeiset vaatimukset täyttyvät.

Josta taas päästään siihen että Aken/Trafin huipulta on sanottu tuosta C:Stä

Lainaus
Mikäli kyseessä olisi kirjaintunnus B tai A, se vaatisi lähes poikkeuksetta ilmoitetun tutkimuslaitoksen tai valmistajan tekemiä testejä. C antaa tässä tapauksessa katsastajalle mahdollisuuden yksinkertaistettuun tarkasteluun

Mitä tuo yksinkertaisestettu tarkstelu sitten on? kai tulkinnasta riippuen meinaa sitä että ihan sama mikä viralliselta näyttää pitäisi käydä (jos siis vaan katsastusmiehelle kelpaa) (lue: Käyttöohjekirja, Workshop manuaali, Myyntiesite, mikä tahansa)

Sinä päivänä minun uskoni maalaisjärkeen meni.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
aivot ne on katsurillekin suotu
Valitettavan harvalle. Onneksi meikäläistä lähimmällä konttorilla on yksi.
Mutta muuten, mitä enemmän näiden kanssa joutuu asioimaan, sitä lähemmäs tyhmimpien ammattiryhmien top10 listan kärkeä nää pääsee.
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tässä kun on se selitetty Meriläisen antamia massatodistuksia niin ei vr-4 galantin tapauksessa ollu massalapuista minkään näköistä hyötyä. Meriläisen lappu tosiaan todisti, että painot riittävät kolmelle hengelle. Autoa keventämällä siitä sai sitten 4 paikkaisen eikä viidennestä paikastakaan jääty kuin 10 kilon päähän.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

MäTSi sanoi
Tässä kun on se selitetty Meriläisen antamia massatodistuksia niin ei vr-4 galantin tapauksessa ollu massalapuista minkään näköistä hyötyä. Meriläisen lappu tosiaan todisti, että painot riittävät kolmelle hengelle. Autoa keventämällä siitä sai sitten 4 paikkaisen eikä viidennestä paikastakaan jääty kuin 10 kilon päähän.

Nissanilta saa kanssa lapun, joka todistaa Japanin painot oikeiksi. Kannattaa siis etukäteen selvittää mitä tilaa, ainakin ennen kuin maksaa mistään.

On muuten työn alla tämäkin humppa, liittyy tähän: http://autoharrastajat.fi/?p=177

Perjantaina Trafiin juttelemaan.
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Nissanilta saa kanssa lapun, joka todistaa Japanin painot oikeiksi. Kannattaa siis etukäteen selvittää mitä tilaa, ainakin ennen kuin maksaa mistään.

On muuten työn alla tämäkin humppa, liittyy tähän: http://autoharrastajat.fi/?p=177

Perjantaina Trafiin juttelemaan.


Hienoa! :peukku :peukku
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Kävin kolme tuntia ihmettelemässä pääkallonpaikalla. Oli aidosti rakentava reissu. Muun ohella tästä paikkalukuongelmasta keskusteltiin pitkään ja se todettiin Trafin viskaalienkin toimesta järjettömäksi. Ongelmaan tultaneen puuttumaan jossain välissä tavalla tai toisella.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Kävin kolme tuntia ihmettelemässä pääkallonpaikalla. Oli aidosti rakentava reissu. Muun ohella tästä paikkalukuongelmasta keskusteltiin pitkään ja se todettiin Trafin viskaalienkin toimesta järjettömäksi. Ongelmaan tultaneen puuttumaan jossain välissä tavalla tai toisella.

Tämä on todella hienoa kuulla :peukku Oma tuntuma on, että vaikka Trafi saa ansaitustikin katsoa itseään peiliin monissa näissä maalaisjärjen vastaisissa säännöksissään, niin siellä on kuitenkin aitoa halua ja tahtoa myös kehittää asioita järkevämpään suuntaan, kunhan asiat esitetään rakentavassa hengessä ja kiihkottomasti. Eli juuri näin kun niitä nyt viedään eteenpäin. :peukku Se vaan on niin, että kenellä tahansa nousee niskakarvat pystyyn ja alkaa vastustamaan periaatteesta mitä tahansa, jos hierotaan vastakarvaan. En ole koskaan uskonut, että ärisemällä saa mitään hyvää aikaan ja nyt kun harrastajille on tallainen asiapohjalta ponnistava äänitorvi olemassa, niin se lämmittää mieltä erittäin suuresti. Ihmisiä ne on virkamiehetkin :) ja siksi uskon, että jos he saavat hyvin pureskeltua tietoa päätöksen teon pohjaksi, niin siellä on varmasti halua tehdä tarvittavia muutoksia. Tuntuu nimittäin myös siltä, että se mikä tuntuu harrastajien näkökulmasta katsottuna erittäin selvältä, niin Trafin puolella sitä tietoa ei ole välttämättä ollut aiemmin käytettävissä päättäjätasolla ja siksi näitä säädöskukkasia on sinne päässyt sekaan. En millään jaksa uskoa, että siellä on kuitenkaan kiusallaan niitä tehty. Hidastahan tällainen edunvalvontatyö ja asioiden muuttaminen on tottakai, mutta siksi pitääkin olla etujärjestö, jolla on kykyä ja halua viedä asioita kärsivällisesti ja määrätietoisesti eteenpäin. Siitä erittäin iso kiitos :peukku
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Hitaasti etenee byrokratian rattaat, mutta tällainen tuli tänään vastaan: https://www.lvm.fi/-/trafin-maksuihin-muutoksia-vuodenvaihteessa-914345

Rahastuksen makua, mutta jatketaan vääntämistä. Parempi toki jos paikat saa kuntoon edes rahalla. Täytyy huomenna vielä selvitellä tarkemmin mistä on kysymys.
 
Ylös Bottom