JDM autojen paikkaluku

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: JDM autojen paikkaluku

Kait tästä voi sen johtopäätöksen tehdä että oman auton arvo on tainnut nyt nousta kun on paikkoja tarpeeks ;D ..ainakin vielä ::)
Vois myydä ny pois kyl tuonki jo... 11/09 seuraava katsastus ;)
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Lähden viikonloppuna hakemaan Briteistä autoa. Sillä päästään kokeilemaan EU-kytköksen toimivuus.

Kyse on ilmeisesti tästä ?:

"Vastaanottavan jäsenvaltion teknisissä vaatimuksissa ei saa turhaan edellyttää
muutoksia ajoneuvoon. Se että ajoneuvo oli jo aiemmin rekisteröity toisessa
jäsenvaltiossa merkitsee sitä, että tuon valtion toimivaltaiset viranomaiset olivat
katsoneet, että ajoneuvo täyttää siellä sovellettavat tekniset vaatimukset.
Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo
hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat
ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle."

http://ec.europa.eu/enterprise/regulation/goods/car_registration/docs/sec_2007_169_fi.pdf

Eli esim harrik/skydriverin uk tuontiauto olisi pitänyt hyväksyä suoriltaan suomenliikenteeseen ??? :)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

tepi sanoi
Kyse on ilmeisesti tästä ?:

"Vastaanottavan jäsenvaltion teknisissä vaatimuksissa ei saa turhaan edellyttää
muutoksia ajoneuvoon. Se että ajoneuvo oli jo aiemmin rekisteröity toisessa
jäsenvaltiossa merkitsee sitä, että tuon valtion toimivaltaiset viranomaiset olivat
katsoneet, että ajoneuvo täyttää siellä sovellettavat tekniset vaatimukset.
Toimivaltaiset kansalliset viranomaiset voivat siis evätä toisessa jäsenvaltiossa jo
hyväksytyn moottoriajoneuvon hyväksynnän vain siinä tapauksessa, että ne katsovat
ajoneuvon aiheuttavan todellisen riskin kansanterveydelle."

http://ec.europa.eu/enterprise/regulation/goods/car_registration/docs/sec_2007_169_fi.pdf

Eli esim harrik/skydriverin uk tuontiauto olisi pitänyt hyväksyä suoriltaan suomenliikenteeseen ??? :)

Juuri tästä on kysymys. Ja kyllä, Harrien autot olisi PITÄNYT hyväksyä sellaisenaan. AKEn kommentti tähän on se, että Suomessa sovelletaan Suomen lakia. Paitsi milloin esim. direktiivin soveltamisesta on enemmän kiusaa (toim. huom.)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Jos tähän asiaan ei löydy järkiratkaisua, niin mitenkäs sellainen menettely toimisi, että JDM-autot rekisteröitäisiin ensin esim. Briteissä ja tuotaisiin sen jälkeen Suomeen? Eikös näin saataisi tuo AKE:n keksimä paikkalukupelleily kierrettyä? Toki tämä aiheuttaisi lisäkuluja ja lisävaivaa mutta eipä tarvitsisi penkkiasiaa miettiä.

Tällä hetkellä se ei auta, koska tasan sama ongelma koskee myös EU-alueelta tuotuja ongelmia. Vaikka ei tietenkään pitäisi. EU-valituksen avulla voidaan kuitenkin saada järkeä myös suoraan Japanista tuotaviin vehkeisiin, koska ei voi olla edes AKEn mielestä kovin järkevää pitää yllä järjestelmää, jossa auto pitää ensin rekisteröidä jossain muualla.

Vielä tämän vuoden puolella on tarkoitus kokeilla sellainenkin ratkaisu, että käyn Ruotsissa rekisteröintikatsastamassa auton. Saas nähdä mitä sanovat konttorilla kun vaadin kilpiä sillä perusteella.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: JDM autojen paikkaluku

Me ollaa vuosia perässä hurrei... nehä osaks rekisteröi UK:ssa ensin importit että saivat Ruotsis ne kilpii...tämä siis vuosia sitten mikäli oikein muistan. Sittemmi niide ei tarvinnu importtei enää käyttää UK:ssa...
Toki siis Ruotsissa on myös hyväksyttyi evoi ollut, mut tarkoitin RHD autoja.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Juuri tästä on kysymys. Ja kyllä, Harrien autot olisi PITÄNYT hyväksyä sellaisenaan. AKEn kommentti tähän on se, että Suomessa sovelletaan Suomen lakia. Paitsi milloin esim. direktiivin soveltamisesta on enemmän kiusaa (toim. huom.)
Tästä puhuttiin pitkään Nokon kanssa ja oli todella lähellä, että olisimme lähteneet hakemaan omasta autosta ennakkotapausta, mutta omassa tapauksessa rekisteröintikatsastus sujui niin hyvin, että en halunnut lähteä kurmuuttamaan mukavaa katsuria. Suurin syy ja hankaluus tässä on kuitenkin pitkästä prosessista johtuva auton rekisteröinnin viivästyminen merkittävästi ja se nostaa suuresti kynnystä alkaa kokeilemaan valitusreittiä. Siksi arvostan erityisen paljon Nokon panostusta tähän asiaan, sillä käytännössä se tarkoittaa merkittävää taloudellista rasitetta auton seisoessa käyttökelvottomana prosessin ajan.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Skydiver sanoi
Tästä puhuttiin pitkään Nokon kanssa ja oli todella lähellä, että olisimme lähteneet hakemaan omasta autosta ennakkotapausta, mutta omassa tapauksessa rekisteröintikatsastus sujui niin hyvin, että en halunnut lähteä kurmuuttamaan mukavaa katsuria. Suurin syy ja hankaluus tässä on kuitenkin pitkästä prosessista johtuva auton rekisteröinnin viivästyminen merkittävästi ja se nostaa suuresti kynnystä alkaa kokeilemaan valitusreittiä. Siksi arvostan erityisen paljon Nokon panostusta tähän asiaan, sillä käytännössä se tarkoittaa merkittävää taloudellista rasitetta auton seisoessa käyttökelvottomana prosessin ajan.

Kyllähän asia niin on, että kaikin puolin helpompaa on taistella omien autojen kanssa. Auton kyllä saa kilpiin taistelusta huolimatta. Homma menee käytännössä niin, että ensin mennään konttorille hakemaan kielteinen päätös. Tästä päätöksestä valitetaan, mutta se ei estä kilvittämästä autoa siitä huolimatta normaalilla TÜV-lappu meiningillä ja vajaalla paikkaluvulla.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Kyllähän asia niin on, että kaikin puolin helpompaa on taistella omien autojen kanssa. Auton kyllä saa kilpiin taistelusta huolimatta. Homma menee käytännössä niin, että ensin mennään konttorille hakemaan kielteinen päätös. Tästä päätöksestä valitetaan, mutta se ei estä kilvittämästä autoa siitä huolimatta normaalilla TÜV-lappu meiningillä ja vajaalla paikkaluvulla.
No däämn, kai se on alettava uskoa, kun kauniimpi puolisko sanoo joskus puukorvaksi... ;D Pitkään tuosta puhuttiin, mutta silti jäin väärään käsitykseen. No lykkyä toivotan joka tapauksessa! :peukku
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Infoa tulevasta. Ei pelkkää hyvää...

http://www.mamasan.fi/foorumi/viewtopic.php?p=544#544
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

En jaksanut noita lähteitä lukea, mites lasien e-merkintöjen kanssa? Ihan hyvä kyllä että valoista katoaa tuo pakko, tuskin ne nyt sen myrkyllisempiä on syötynä ilman sitä merkintää. Mahtaa AKE:n pikkujouluissa olla hauskaa, sahailevat varmaan penkkejä kilpaa...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM autojen paikkaluku

nokonzok sanoi
Infoa tulevasta. Ei pelkkää hyvää...

http://www.mamasan.fi/foorumi/viewtopic.php?p=544#544

Kiitokset updatesta!

Kattoluukullisen Evon massat ovat 20 kg korkeammat Technical Info Manualissa. Luuletko että tämän 20 kg saisi hyödynnettyä jos todistaa että mallien alustarakenteet ovat identtiset? Miten todistaminen käytännössä pitäisi tehdä?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi
Kiitokset updatesta!

Kattoluukullisen Evon massat ovat 20 kg korkeammat Technical Info Manualissa. Luuletko että tämän 20 kg saisi hyödynnettyä jos todistaa että mallien alustarakenteet ovat identtiset? Miten todistaminen käytännössä pitäisi tehdä?

En usko, että siinä tarvitsee todistella sen enempää. Säännöksen mukaan technical info manualin tiedot ovat käypää valuuttaa ja ainakin omasta mielestäni ihan sellaisenaan käytettävissä kun ne siellä on varustetasojen tarkkuudella eritelty.

MakeM sanoi
En jaksanut noita lähteitä lukea, mites lasien e-merkintöjen kanssa? Ihan hyvä kyllä että valoista katoaa tuo pakko, tuskin ne nyt sen myrkyllisempiä on syötynä ilman sitä merkintää. Mahtaa AKE:n pikkujouluissa olla hauskaa, sahailevat varmaan penkkejä kilpaa...

Laseista katoaa myös e-pakko, joten helpottaa ainakin hieman tuoreempien autojen kanssa puuhastelua. Mielenkiintoinen ohjelmanumero AKEn pikkujouluissa :)
 

ragiz

CP9A , ex-CN9A
Liittynyt
13 Heinäkuu 2008
Sijainti
Pudasjärvi
Vs: JDM autojen paikkaluku

Ihan hyvä että tuo valohomma muuttuu, mutta täytyykö ajovaloissa kuitenkin olla edelleen jälkiasenteinen ajovalojen korkeudensäätö(moottorit) paikallaan? Esim EVO IV:ssä
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

ragiz sanoi
Ihan hyvä että tuo valohomma muuttuu, mutta täytyykö ajovaloissa kuitenkin olla edelleen jälkiasenteinen ajovalojen korkeudensäätö(moottorit) paikallaan? Esim EVO IV:ssä

Kaikki valot, jotka joudutaan vaihtamaan täytyy olla hyväksyttyä sorttia. Alkuperäiset valot saa olla ei-hyväksyttyjä, mutta niitä ei siis saa vaihtaa hyväksymättömiin. Niinpä uskoisin, että säätö on edelleen pakollinen. Tai onhan siitä jo nyt päässyt kiemurtelemaan irti.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM autojen paikkaluku

Eli jos japanin valoista saa käännettyä valokuvion,niin ne kelpaa vaikka ei e.tä löydykkään?
Olisiko jostain muun maan mitsubishin maahantuojan kautta mahdollista saada jotain todiseteita noista painoista,esim. ruotsin?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tunari-82 sanoi
Eli jos japanin valoista saa käännettyä valokuvion,niin ne kelpaa vaikka ei e.tä löydykkään?
Olisiko jostain muun maan mitsubishin maahantuojan kautta mahdollista saada jotain todiseteita noista painoista,esim. ruotsin?

Pitäisi kelvata, saa nähdä minkälainen on sitten käytäntö. Painoista ei saa mistään todistuksia, se on niin monta kertaa kokeiltu aina Japania myöten... Omassa Saksan tuonti Evossakin oli JDM-mallin painot otteessa, mutta meni silti 5-paikkaiseksi.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Nyt tarvitaan siis joku, joka alkaa tarjota kevennyspalvelua punnitukseen. Eli lisävarusteet eli ilmastointi yms. ja kaikki muu mahdollinen pois, kunnes paikkaluku riittää viiteen. punnituksen jälkeen takaisin.

Hei älä mee ääneen tuommoisia hulluuksia puheleen ;)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM autojen paikkaluku

En ole alan asiantuntija ja kapulakielen lukeminen tuottaa varmasti virheellisiä tulkintoja. Minusta tämä näyttää nyt kuitenkin huonolta tulevaisuutta ajatellen. Vaatimuksia tulee roppakaupalla lisää joista pitää tehdä testit.

Steering effort 70/311/EEC (ohjauslaite):
Ehdotuksen mukaan: suoritettava direktiivin mukaisia testejä
Nykyinen vaatimus: katsastaja tarkastaa

Audible Warning 70/388/EEC (äänimerkki):
Ehdotuksen mukaan: suoritettava direktiivin mukaisia testejä (äänenvoimakkuuden mittaus)
Nykyinen vaatimus: katsastaja tarkastaa

Indirect vision devices 2003/97/EC (peilit):
Ehdotuksen mukaan: suoritettava direktiivin mukaisia testejä
Nykyinen vaatimus: katsastaja tarkastaa

Radio interference (electromagnetic compatibility) 72/245/EEC (EMC):
Ehdotuksen mukaan: emissioista oltava valmistajan todistus, immuniteettia ei tarvitse todistaa
Nykyinen vaatimus: Dokumentti (TUV on käynyt)

Protective steering 74/297/EEC (ohjauslaitteen toiminta törmäystilanteessa:
Ehdotuksen mukaan: Vaaditaan valmistajan autokohtainen (VIN numerolla yksilöity) todistus direktiivin tai FMVSS tai JDM normin täyttymisestä). Vaihtoehtoisesti testaus hyväksytyssä laitoksessa, testi on destruktiivinen
Nykyinen vaatimus: Katsastaja tarkastaa

Seat belt anchorages 76/115/EEC (turvavöiden kiinnityslaitteet):
Ehdotuksen mukaan: Vaaditaan valmistajan autokohtainen (VIN numerolla yksilöity) todistus direktiivin, tai FMVSS tai JDM normin täyttymisestä
Nykyinen vaatimus: Katsastaja tarkastaa

Retro reflectors 76/757/EEC (heijastimet)
End-outline, front position etc lights 76/758/EEC (valot)
Direction indicators 76/759/EEC (suuntavalaisimet)
Rear registration plate lamps 76/760/EEC (rekisterikilven valaisin)
Headlamps 76/761/EEC (ajovalaisimet)
Front fog lamps 76/762/EEC (etusumuvalaisimet)
Rear fog lamps 77/538/EEC (takasumuvalaisimet)
Reversing lamps 77/539/EEC (peruutusvalaisimet)
Parking lamps 77/540/EEC (pysäköintivalaisimet):
Ehdotuksen mukaan: Ei tarvitse täyttää direktiiviä
Nykyinen vaatimus: oltava E-hyväksynnät, DOT kelpaa 31.12.1997 asti jos ei E-hyväksyttyjä saatavilla

Seat belts and restraint systems 77/541/EEC (turvavyöt):
Ehdotuksen mukaan: vöiden ei tarvitse olla hyväksyttyjä, asennyksen oltava direktiivinen mukainen
Nykyinen vaatimus: dokumentti

Identification of controls, tell-tales and indicators 78/316/EEC (hallintalaitteiden merkinnät):
Ehdotuksen mukaan: direktiivin mukaisista merkinnöistä sallitaan poikkeuksia jos merkinnät ovat ymmärrettäviä
Nykyinen vaatimus: direktiivin mukaiset merkinnät vaaditaan

CO2 emissions/fuel consumption 80/1268/EEC:
Ehdotuksen mukaan: Testattava pakokaasutestin yhteydessä ja jos testiä ei tarvitse tehdä voidaan laskea kaavan mukaisesti
Nykyinen vaatimus: ei vaatimusta

Engine Power 80/1269/EEC:
Ehdotuksen mukaan: vaaditaan valmistajan tieto tehosta
Nykyinen vaatimus: ei vaatimusta

Masses and dimensions 92/21/EEC (massat ja mitat):
Ehdotuksen mukaan: direktiivin vaatimukset täytyttävä, vain valmistajan tieto kokonaismassasta hyväksytään
Nykyinen vaatimus: Katsastaja tarkastaa akseli ja kokonaismassat mittaus ja punnitus (täsmennetty AKE:n ohjein myöhemmin)

Safely glazing 92/22/EEC (turvalasit):
Ehdotuksen mukaan: oltava karkaistua tai laminoitua turvalasia, ei vaadita direktiivin mukaista hyväksyntää
Nykyinen vaatimus: ANSI merkityt lasit hyväksytty 31.12.2002 saakka, vain EY tai E-lasit 1.1.2003 alkaen

Couplings 94/20/EC (perävaunun kytkentälaitteet):
Ehdotuksen mukaan: alle 1500 kg trailerin hinaamiseen tarkoitetut valmistajan omat kytkentälaitteet hyväksytään ilman EU-tyyppihyväksyntää, muiden ja jälkikäteen asennettujen on oltava EU-tyyppihyväksyttyjä
Nykyinen vaatimus: Vain EU-tyyppihyväksytyt kelpaavat

Frontal impact 96/79/EC (etutörmäys)
Side impact 96/27 (sivutörmäys):
Ehdotuksen mukaan: vaaditaan valmistajan autolle VIN-koodilla yksilöimä todistus että direktiivin, FMVSS tai JDM vaatimukset täyttyvät. Vaihtoehtoisesti testit tehtävä hyväksytyssä laitoksessa, destruktiivinen testi. Voidaan soveltaa muihin teknisesti samanlaisiin autoihin
Nykyinen vaatimus: ei vaatimusta

Pedestrian protection 2003/102/EC (jalankulkijan turvallisuus):
Ehdotuksen mukaan: ei vaadita direktiivin mukaista hyväksyntää 1/2013 saakka
Nykyinen vaatimus: ei vaatimusta

Frontal protection systems 2005/66/EC (?):
Ehdotuksen mukaan: oltava tyyppihyväksyttyjä, asennuksen oltava direktiivin mukainen
Nykyinen vaatimus: ei vaatimusta

Air-conditioning system:
Ehdotuksen mukaan: ei vaadita direktiivin mukaista hyväksyntää 1/2011 saakka
Nykyinen vaatimus: ei vaatimusta

Summa summarum: helpotuksia tulee osiin joita on nykyisin pystynyt itse soveltamaan ja vaihtamaan (valot, lasit, heijastimet, kytkinten merkinnät). Uusia vaatimuksia tulee asioihin joita ei pysty itse todistamaan kuin destruktiivisilla testeillä isolla rahalla. Joistain vaatimuksista hyväksytään vain valmistajan dokumentti mitä ei välttämättä ole mahdollista saada, osa voidaan tehdä esim. TUV testinä ja sen jälkeen soveltaa muihin vastaaviin ajoneuvoihin.

En viitsinyt enää ottaa selville minä vuonna mikäkin direktiivi on tullut voimaan eli mitä vaaditaan minkäkin ikäisiltä autoilta, mutta suunta lienee selvä: ympäristöön ja turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa ei jousteta (mikä myös raportissa todetaan).

Koska direktiivi koskettaa kaikkia jäsenvaltioita, luultavasti paljon tuotaville autoille löytyy taho joka pistää muutaman auton romuksi tuhoavissa testeissä ja alkaa sen jälkeen myymään todistuksia hintaan x euroa muille vastaaville autoille. Kokonaan toinen asia on sitten kuinka jäsenvaltiot siirtävät direktiivin kansalliseen lainsäädäntöönsä. Mallioppilas Suomi ei varmasti tulkitse mitään kansalaisille suopealla tavalla.

Ja kuin pisteenä i:n päälle raportin kappaleessa 14.1 Administrative procedures todetaan: "In conclusion, the Commission gave support to Member States to implement the procedures they feel the most appropriate on a national basis."

Nähdäkseni tämä antaa jäsenvaltioille vapaat kädet järjestää juuri niin hankala rekisteröintibyrokratia kuin valtio itse haluaa. Voimme kaikki arvata kuinka helpolla Suomessa tulee pääsemään...

Toivon että olen tehnyt paljon vääriä tulkintoja ja todellisuus ei ole yhtä paha.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Kuulostaa ainakin siltä että ei kohta tarvitse Suomessa paljoa jdm-autoja rekisteröidä.. No kauanhan tätä "hupia" onkin jo kestänyt.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: JDM autojen paikkaluku

Kuinka suuri ero evoissa on tullut punnituksessa siihen, että autosta olisi tullut kolmepaikkaisen sijaan neljä- tai viisipaikkainen Eli paljonko auton olisi pitänyt olla kevyempi?
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM autojen paikkaluku

3,6 paikaa niistä taitaa tulla.
eli 0,4 paikkan verran pitäs saaha kevennettyä = 30kg
Saattaa olla aika lujan takana,omani painoi puntarissa täsmälleen 1360kg,eli saman kuin jaappanin lapuissa oli ilmoitettu.
Tankki oli melkein tyhjä,takakontissa ei ollut käytännössä mitään,edes verhoiluja.
Ja sitten kun 1.1.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa kuljettajan massa lisätään punnittuun omamassaan,niin rekisteriotteessa komeilee istuinten lukumäärän kohdalla numero 2
Eli onko tämä nyt sellainen kaksipaikkainen urheiluauto? ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tunari-82 sanoi
rekisteriotteessa komeilee istuinten lukumäärän kohdalla numero 2
Eli onko tämä nyt sellainen kaksipaikkainen urheiluauto? ;D

Jos siinä niin lukee niin kyllä se silloin kaksipaikkainen on. Kuljettajan massan merkitseminen osaksi omamassaa ei pitäisi tietääkseni muuttaa tähän kenttään kirjoitettavaa arvoa.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi
Jos siinä niin lukee niin kyllä se silloin kaksipaikkainen on. Kuljettajan massan merkitseminen osaksi omamassaa ei pitäisi tietääkseni muuttaa tähän kenttään kirjoitettavaa arvoa.
Inssiltä silloin kyselin asiasta että omien laskujen mukaan pitäisi tulla kolme paikkainen ,niin se vetosi tuohon 1.1.1995 jälkeen rekisteröityjen kohtaan,että ei tule kuin kaksi paikkainen.
 
V

veikka81

Guest
Vs: JDM autojen paikkaluku

Mites, kun mulla on otettu käyttöön 00.00.1995 ???
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: JDM autojen paikkaluku

Ei sen pitäisi muuttaa tilannetta millään tavalla. Kyse on vain siitä mitä omamassa kohtaan merkataan.En kyllä ymmärrä millä logiikalla Tunarin autosta on kaksipaikkainen tehty, jos punnituksen tulos on ollut sama mitä omamassa otteessa alunperin. Inssi ei ole itse ymmärtänyt mitä tuo säädös merkitsee.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tunari-82 sanoi
eli 0,4 paikkan verran pitäs saaha kevennettyä = 30kg

Ilmastointi pois
Poppivehkeet pois
Kevyt kisa-akku vakion tilallle
lattiamatot pois
kevyet vanteet (lainaan jostakin jos on isot ja painavat alla)
hiilikuituinen konepelti (vaikka lainaksi joltakin pientä korvausta vastaan)
Tuulilasinpesunesteet lähes tyhjäksi
kevyet kisapenkit etupenkkien tilalle
takalasinpyyhinjärjestelmä pois
pakoputkisto kevyemmäksi (titaani?)
kaikki muut tarpeeton pois (roskat, tupakansytytin, kauhukahvat, vaihdekepinnuppi yms.)

Eikös näillä pitäisi lähteä helposti 30 kg?
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM autojen paikkaluku

Samppa sanoi
Ei sen pitäisi muuttaa tilannetta millään tavalla. Kyse on vain siitä mitä omamassa kohtaan merkataan.En kyllä ymmärrä millä logiikalla Tunarin autosta on kaksipaikkainen tehty, jos punnituksen tulos on ollut sama mitä omamassa otteessa alunperin. Inssi ei ole itse ymmärtänyt mitä tuo säädös merkitsee.
Pitääpä kokeilla tiedustella asiaa kun menee hakemaan pelti kilpiä,jos saisi vaikka kolmosen tuonne otteeseen,vaikka oikeastaan tuohan on aika sama mitä tuola lukee.
Rekisteriotteessa on Ajoneuvon omamassa 1360kg ja kokonais massa 1635kg mutta istuinten lukumääräksi on merkattu vain kaksi.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi

Eli helposti pitäisi evon olla kevennettävissä siten, että siihen jää 4 paikkaa.

5 x 55kg = 275 kg
4 x 75kg = 300 kg

Yhteensä 25 kg on kevennettävä, jonka ei pitäisi olla kovin vaikea juttu. 5-paikkaiseksi joutuukin keventämään 100 kg, joka vaatii jo paljon enemmän mutta pitäisi olla tehtävissä.

Ja mikään laki ei käsittääkseni estä tekemästä edellä mainittuja kevennystoimia
 
V

veikka81

Guest
Vs: JDM autojen paikkaluku

Pikkuinen todella pieni bensatankki, joka olisi huomattavasti kevyempi kuin originaali. Taka siipi ja puskuri pois väliaikaisesti, ei kait ne pakollisia ole katastuksessa ???
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: JDM autojen paikkaluku

Ei niitä vanteita ja putkistoja tarvi ruveta kevyempiin vaihtelemaan että ton 30 kg sais revittyä painosta pois. Joku vois tuoda auton purettavaksi Tampereelle niin katotaan paljon siitä saa sitä painoa sitten oikeasti pois ihan perusjutuilla. Lattiaverhoilukin painaa kuitenkin jo useamman kilon. Muita mitä tulee mieleen:

- Mahdollinen vararengas = olisko 10 kg?
- takakontista kaikki verhoilu pois = useampi kilo
- takaspoileri irti = pari kiloa
- helmalevikkeet irti = pari kiloa
- soitin ja kaiuttimet pois = useampi kilo
- hanskalokero pois = kilo?
- penkkien välissä oleva lattiakonsoli = useampi kilo
- ovipahvit = reilu 5 kiloa?
- akun vaihto, esim itellä on tollanen jdm-pikkuakku joutilaana = pari kolme kiloa
- poikkituki, tämähän taitaa olla kaikissa evoissa ainakin edessä? painoa en tiedä mutta kai se sen 2-3 kg painaa?
- maski pois, sumuvalot veke, kattoverhoilu pois... onhan noita. Sisustan karsimalla saa jo huomattavan paljon painoa pois.
 
V

veikka81

Guest
Vs: JDM autojen paikkaluku

Eikös vararengas kuulunut pakollisiin varustuksiin, kun punnitaan autoa + siihen tarvittavat työkalut
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: JDM autojen paikkaluku

veikka81 sanoi
Eikös vararengas kuulunut pakollisiin varustuksiin, kun punnitaan autoa + siihen tarvittavat työkalut

Pitääpi tutkia pykäliä. Kaikissa autoissahan vararengasta ei ole, joten sitä voitaneen punnitukseen vaatia jos pykälissä lukee tyyliin "mikäli vararengas kuuluu alkuperäisenä auton varusteisiin, on sen oltava jne". Mutta taas toisaalta kun vararengas ei kuitenkaan ole pakollinen varuste, kuulostaisi järjettömältä että se pitäisi olla punnituksessa. Mutta taas kerran voi sanoa että mitäpä väliä sillä akelle on, onko joku asia järjetön vai ei ;D
 
V

veikka81

Guest
Vs: JDM autojen paikkaluku

miikka sanoi
Pitääpi tutkia pykäliä. Kaikissa autoissahan vararengasta ei ole, joten sitä voitaneen punnitukseen vaatia jos pykälissä lukee tyyliin "mikäli vararengas kuuluu alkuperäisenä auton varusteisiin, on sen oltava jne". Mutta taas toisaalta kun vararengas ei kuitenkaan ole pakollinen varuste, kuulostaisi järjettömältä että se pitäisi olla punnituksessa. Mutta taas kerran voi sanoa että mitäpä väliä sillä akelle on, onko joku asia järjetön vai ei ;D

Ja kerran on muuten kysytty katastuksen yhteydessä varoituskolmiotakin, mikä piti näyttää insille. Eli kaipa sekin kuuluu pakollisiin varustuksiin. Evon hanskalokerossa ois muuten soihtu, kaipa tuo saman asian ajaa ::)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM autojen paikkaluku

miikka sanoi
Ei niitä vanteita ja putkistoja tarvi ruveta kevyempiin vaihtelemaan että ton 30 kg sais revittyä painosta pois. Joku vois tuoda auton purettavaksi Tampereelle niin katotaan paljon siitä saa sitä painoa sitten oikeasti pois ihan perusjutuilla. Lattiaverhoilukin painaa kuitenkin jo useamman kilon. Muita mitä tulee mieleen:

Ja sitten on kivaa kun rekisteröintitodistukseen on merkitty ehdoiksi mm. "kattoverhoilu, ilmastointi ja takaspoileri poistettu". Näinhän tulee tehdä kun autoa on muutettu ja samalla merkitä muutosprosentit (poistaminen tulkitaan osan vaihtamiseksi).

Sen verran pitää vielä lisätä että Jenkkituonteja ajatellen ehdotushan on melko hyvä. Tarvittavat hyväksyntämerkinnät on joka autossa merkitty kilpeen eli se riittää todistukseksi. Valoja tai laseja ei tarvitse enää vaihtaa. Tosin edelleenkin valmistajalta vaadittavia todistuksia tarvitaan joihinkin asioihin. Lähinnä EMC ja Frontal protection systems (airbagit yms.) näyttävät ongelmallisilta.

Mitäs Evo 8:t maksavat rapakon takana?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM autojen paikkaluku

veikka81 sanoi
Ja kerran on muuten kysytty katastuksen yhteydessä varoituskolmiotakin, mikä piti näyttää insille. Eli kaipa sekin kuuluu pakollisiin varustuksiin. Evon hanskalokerossa ois muuten soihtu, kaipa tuo saman asian ajaa ::)

Soihtu ei ole sallittu Suomessa, varoituskolmio on pakollinen.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: JDM autojen paikkaluku

ast sanoi
Ja sitten on kivaa kun rekisteröintitodistukseen on merkitty ehdoiksi mm. "kattoverhoilu, ilmastointi ja takaspoileri poistettu". Näinhän tulee tehdä kun autoa on muutettu ja samalla merkitä muutosprosentit (poistaminen tulkitaan osan vaihtamiseksi).

Ilmastoinnin ja korisarjan asennusta ei tarvitse muutoskatsastaa ja samaa koskenee verhoilujakin. Eli niitä ei ole mitään syytä merkitä rekisteriotteeseen. Jos joku katsastaja sellaista vaatii, niin aina voi pyytää esittämään lainkohdan, johon merkinnän tekeminen perustuu. Jos lainkohtaa ei löydy, niin ei tarvitse suostua merkintäänkään.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Säännösten järkevyydestä kertoo aika paljon, että tällaista keventämisspekulaatiota tarvitsee edes käydä. Tuskin puuttuvaa verhoilua sentään otteeseen merkitään, mutta olisin itse suhteellisen varovainen liian ilmiselvien muutosten kanssa. Ja mitä noihin vararenkaiden yms. puuttumiseen tulee, ne ainakin pitäisi laskennallisesti lisätä punnittuun painoon jos ne puuttuvat. Ehkä lisätään, ehkä ei, joten kokeilla ainakin kannattaa. Silti ylilyönneillä vain mielestäni kaivaa verta nenästä.

Ast:n huoli hankalammasta katsastuksesta on turha. Säännökset on laadittu tietyn automallin hyväksyntää varten. Nykyäänkin homma perustuu täysin yksittäistuonneille annetuista helpotuksista. Lista tulee direktiivissä säilymään samanlaisena kuin tähänkin asti (linkki alla, liiten 4, lisäys 1). Uudet pykälät on kirjoitettu periaatteessa aika pitkälle brittien model report -käytäntöä vastaavaksi. Periaatteessa siis jatkossa voisi riittää esim. kopio todistuksesta, koska sanamuodon mukaan valmistenumerolla yksilöityjä todistuksia tarvitaan vain muutamasta erikseen manitusta asiasta.

Direktiivin mukaan EU:sta yksittäishyväksyttyä autoa tuodessa viranomainen on velvollinen hankkimaan selvitystä siitä, millä normeilla auto on edellisessä jäsenvaltiossa ollut kilvissä. Hyväksyntä on tunnustettava, ellei jäsenvaltio (tässä tapauksessa Suomi) pysty perustelemaan, että säännökset eroavat olennaisesti sen omista säännöksistä. Yksittäishyväksyntiä ei siis edelleenkään edellytetä 100% tunnustettaviksi. Mielenkiintoista nähdä minkälaiseksi käytäntö muodostuu.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:263:0001:0160:FI:pDF
 

mar-ko

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2008
Vs: JDM autojen paikkaluku

Saa kyllä purkaa johtoja myöden kaiken pois ilmastointisysteemistä jos meinaa saada 15kg. Ja epäilen silloinkin.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Ainakin kolmosessa oli tollanen umpinainen levypyörä vararenkaana ja se kyllä paino aivan.. tanasti. Varaston perälle joutu.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: JDM autojen paikkaluku

Mistä kaikesta johtuu Evo III:n RS:n 70 kg kevyempi paino verrattuna GSR:ään? Ilmastointi puuttuu mutta mitä muuta puuttuu tai on kevyempää? Eroista on oma topicinsakin mutta en löytänyt siitä selitystä noin suurelle painoerolle.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

marko_h sanoi
Mistä kaikesta johtuu Evo III:n RS:n 70 kg kevyempi paino verrattuna GSR:ään? Ilmastointi puuttuu mutta mitä muuta puuttuu tai on kevyempää? Eroista on oma topicinsakin mutta en löytänyt siitä selitystä noin suurelle painoerolle.

Ei äänieristettä ja ohuemmat lasit ilmastoinnin lisäksi. Penkit on varmaankin kevyemmät, ei sähköikkunoita, ei keskuslukitusta, ei takalasin pyyhintä, ei takakontin verhoilua. Kilo sieltä toinen täältä.
 

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Vs: JDM autojen paikkaluku

Vakavasti alkaa näyttämään siltä että oma auto sen saapuessa itselleni menee rajulle laihdutuskuurille. Ei se haittaa vaikka hieman ylimääräistä pois lähtisikin. Kyllä GSR:stä sitä ylimääräistä sen verran löytyy että voi nakata pois. Ei kuitenkaan haittaa vaikka jotain mukavuuksia poistaisikin.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

Vararenkaalla lähtee aika paljon, takapenkkien poistolla liene kanssa. Harmi vaan kun paino lähtee väärästä päästä autoa.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM autojen paikkaluku

MakeM sanoi
Vararenkaalla lähtee aika paljon, takapenkkien poistolla liene kanssa. Harmi vaan kun paino lähtee väärästä päästä autoa.

Jos keventämisen idea on saada paikkaluku mahdollisimman suureksi, lienee takapenkkien poistaminen melko järjenvastainen keventämiskeino :)
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: JDM autojen paikkaluku

\AH/ sanoi
Vakavasti alkaa näyttämään siltä että oma auto sen saapuessa itselleni menee rajulle laihdutuskuurille. Ei se haittaa vaikka hieman ylimääräistä pois lähtisikin. Kyllä GSR:stä sitä ylimääräistä sen verran löytyy että voi nakata pois. Ei kuitenkaan haittaa vaikka jotain mukavuuksia poistaisikin.

Varmaankin kannattaa ensin tyhjentää autosta kaikki mikä helposti lähtee eli matot, poppivehkeet, hanskalokeron sisältö, roskat, tuulilasinpesuneste, takakontin verhoilu yms ja sen jälkeen viedä auto puntariin. Sitten tietää paljonko on vielä vähennettävä, jotta saa export certificaten ja punnitun painon välille jää vähintään 300 kg. Ja lopuksi onkin helppo punnita osat sitä mukaa, kun niitä ottaa irti :)

Missäpäin auton pääsee punnitsemaan muualla kuin katsastuskonttorilla?
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: JDM autojen paikkaluku

Tunari-82 sanoi
Inssiltä silloin kyselin asiasta että omien laskujen mukaan pitäisi tulla kolme paikkainen ,niin se vetosi tuohon 1.1.1995 jälkeen rekisteröityjen kohtaan,että ei tule kuin kaksi paikkainen.

Kukahan osaa vastata tähän eli tarkoittaako määräys sitä, että 1.1.1995 jälkeen käyttöön otetussa autossa pitää olla 5x75 kg punnituksen ja export certificaten välillä, jotta autosta tulisi 4-paikkainen?
 
Ylös Bottom