JDM evojen hintakeskustelua

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

marko_h sanoi
Auton käyttöönottokustannukset ovat käytännössä suuremmat kuin tuo pari tonnia, kun kaikki tehdään kunnolla.

Oma karkea laskelmani on:

Lohkolämmitin + huolto (nesteet+jakohihna) 1000 euroa
Ruostesuojaus 560 euroa (Finikorin hinta)
Cobra-hälytin asennettuna 420 euroa (hinta Vantaalla). Hälytin on käytännössä pakko olla, jos autoa säilyttää kaupungissa pihalla, kun minkäänlaista ajonestoa ei ole
15" Talvirenkaat + "perus"aluvanteet 800-1000 euroa

Eli "talvipaketti/käyttöönottopaketti" on teetettynä 3 tonnin paketti. Jälleenmyynnissä ei tietenkään näistä saa omiaan pois mutta ammattilaisen tekemä ruostesuojaus + laatuhälytin + hyvät talvirenkaat vanteilla nostavat varmasti arvoa verrattuna autoon, jossa näitä ei ole. Itse tehdyn ruostesuojauksen arvo jälleenmyynnissä on mielestäni aika lähellä nollaa ja itse asennettu halpishälytin laskee hintaa tai ei ainakaan nosta sitä (joutuu todennäköisesti purkamaan jonkin ajan päästä väärien hälytysten tai toimimattomuuden takia).

Talvipaketillahan meinasin vaan talvipakettia, en mitään pre-gimmikkejä kuten hälytintä, voihan siitä repiä vaikka tulpan johdot aina pois kun lähtee nukkumaan, säästää 420e ;D
Mutta totta turiset, sellaisen auton hinta jossa nuo kaikki on, on luonnollisesti eri kuin auton jossa niitä ei ole, mutta se ei todellakaan mäppäännyt että pistinpä 3ke käyttöönottopaketin, auton hintaa voi siis nostaa 3ke :peukku (itse laskisin ehkä että jos autossa ois kaikki nuo, niin siitä voisi ehkä tonnin enemmän pyytää kuin autosta jossa niitä ei ole, realistinen arvo, varsinkin jos nuo on esim. 2 vuotta käytettyjä, vai tuskin kukaan myy autoaan heti kun siihen on huollot tehty?)

Ja mitä itse olen siis seurannut, suurin osa myytävistä evoista on ollut kyllä ilman mitään herkkuja, tai huoltoja.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Mielenkiintoista keskustelua :) Viestiä on tullut niin paljon, että alkaa lainaaminen olla jo hankalaa. Yritä kuitenkin parhaani mukaan kommentoida esiin tulleita pointteja.

1. Jälkivarustelun vaikutus hintaan

Valitettava tosiasia on, että näillä ei ole käytännössä juuri lainkaan merkitystä. Uskallan jopa väittää, että ne eivät auton hintaa nosta lainkaan. Ero tulee lähinnä siitä, että jos vieressä on varustelematon ja varusteltu auto, jälkimmäinen lähtee samalla hinnalla aikaisemmin. Ero vain kapenee mitä pidemmälle "varusteluajankohdasta" mennään. Käytetyille talvirenkaille on vaikea laskea kovin paljon rahallista arvoa, vaikka ne ihan käytökelpoiset olisivatkin. Sama koskee poikkeuksellisen hyvin pidettyjä autoja. Entisen omistajan vaivannäöstä ei olla valmiita maksamaan. Omakohtainen esimerkki: meillä on myynnissä kilvetön Caldina, jossa hintaan kuuluu mm. uudet etuvalot (joita siis katsastuksessa luonnollisesti tarvitaan) ja talvirenkaat. Ensimmäinen autosta tullut kysymys oli voiko sen ostaa ilman näitä varusteita. Alkaa aika kouriintuntuvasti tässä huomata, että käyttämättömistäkään "jälkivarusteista" ei saa omiaan pois, saati voittoa. Tässä tapauksessa kysymys on vielä 100 % pakollisista varusteista, ei esim. mainitusta varashälyttimestä, jonka tarpeellisuudesta voidaan olla montaa mieltä.

2. Hintapyynnin vaikutus kaupankäyntiin

Taisi olla Marko_H, jolla oli omasta mielestä erinomaisen hyvä vertaus asuntokaupan puolelle pohdittaessa hintapyynnin vaikutusta kaupankäyntiin. Itse ainakin allekirjoittaisin väitteen, että ylisuuri hintapyynti karsii heti kättelyssä potentiaalisia ostajia. Potentiaalisella ostajalla on yleensä varsin realistinen käsitys hintatasosta, ja ainakin itse aloittaisin kaupankäynnin myyjien kanssa, joilla hintapyynti on edes lähempänä realistista tasoa. Jos näkemysero on heti kärkeen tuhansia euroja, on neuvotteluissa hieman hankala löytää yhteistä säveltä. Omakohtainen esimerkki: oma Chevrolet on kaupan hintaan 15900 €. Nettiautosta löytyy identtinen auto samoilla kilometreillä, mutta vuoden uudempana hintaan 23000 €. Jos olet ostamassa Chevroletin maasturia, kummalle soitat ensin?

3. Autosta on "oikeus" pyytää mitä tahansa

No tottakai on, eihän sitä kukaan täällä ole kieltänyt. Itse olen käynyt keskustelua lähinnä siltä pohjalta, että siinä ei ole mitään järkeä. JDM-autoissa näkyy edelleen elävän se tapa, että heti ostamisen jälkeen laitetaan auto myyntiin, "jos sen vaikka joku ostaisi". Ennen muinoin tuo toimikin kun tarjontaa oli vähän ja hintatietous heikkoa. Ilmiö on sama kuin aikanaan Saksan tuontien alkaessa, kaupaksi meni melkein mikä tahansa melkein mihin hintaan tahansa. Ei mene enää. Viitaten edelliseen kohtaan, jos nettiautossa on samanlaisia autoja myynnissä joiden hintaero voi parhaimmillaan olla 50 %, ei kukaan ihan oikeasti ole niin hölmö, että ostaisi sen kalliimman. Tehdyt huollot, varusteet yms. toki vaikuttavat hintaan, mutta hyvin vähän. Kahden tonnin maahantulohuollon arvo vuoden päästä myytäessä on oman näkemyksen mukaan aivan maksimissaan satasia, jos edes sitä. Ylisuurten hintapyyntien jo mainittu negatiivinen sivuvaikutus on kasvavat verot. Enkä todellakaan edellytä, että autoharrastajien pitäisi olla niin empaattinen yhteisö, että pitäisi ajatella koko ajan kaikkien etua. Pointti on siinä, että ei se ylisuuri hintapyynti anna kyllä mitään etua sille myyjällekään, jolloin saldoksi pelkkää miinusta. Mutta en tästä rutise, pyrin omalla toiminnallani saamaan hintatasoa kohtuullisemmaksi, kyllä ne verot siinä sivussa tulevat alas. Ja vielä kerran on todettava, että perusongelma on typerässä verojärjestelmässä, jossa markkinatoimijat voivat vaikuttaa toisten verotasoon.

4. Yksityisten hinnat vs. yritysten hinnat

Ast toi ihan hyvän pointin esille. Erinäisistä vastuukysymyksistä johtuen autokaupassa on aina ollut se tilanne, että liikkeestä ostettuna auto maksaa enemmän kuin yksityiseltä. Se on tosiaan mielenkiintoinen näkökulma, että autosta pitäisi saada enemmän kuin itse maksanut siitä liikeestä haettuaan. Toki esim. rekisteröinti nostaa objektiivisesti arvoiden hintaa jonkin verran enemmän kuin faktisten kulujen määrä, mutta rajansa silläkin. Lisäksi ei ole edes erityisen harvinaista, että niitä myydään ihan tax freenäkin.

5. Sudon hintalaskelmat kolmosista

Älä ota henkilökohtaisesti, en halua "hyökätä" vastaan :) Tänä päivänä kolmosten hinnat on todella Japaniassa sen verran korkealla, että helposti ollaan toisella kympillä kun auto on kilvissä. Tarkoittaako se silti sitä, että kolmosten arvo todella on yli 10k? Ei minun mielestä. Jos uudempaa mallia saa samaan hintaan niin kyllä normaalisti se vanhempi jää kauppaan, kunnes sen hinta tippuu tarpeeksi paljon. Laskelman rahtihintaan voin sanoa sen verran, että irtorahti maksaa tulleineen ja alveineen n. 1100 euroa. Kontin hinta riippuu siitä tuleeko auto yksin vai ei. Yksin kontissa rahdattuna hinta on n. 2500 euroa + n. 700 euron huolintakulut. Neljä autoa kerralla isossa kontissa tuodessa hinta on enää hieman kalliimpi kuin irtorahtina ja huolintakulutkin jakautuvat useampien autojen kesken. Eli 1700 euroa ei oikein osu yksiin todellisuuden kanssa, ellei sitten kerralla tosiaan tuoda 4 autoa isossa kontissa.

Nämä tässä päällimmäisenä mielessä, jotain oli vielä aikaisemmin päivällä mielessä, mutta täytynee palata asiaan :)
 

nrx

New Member
Liittynyt
3 Heinäkuu 2008
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Eli ei se ole tyhmä joka pyytää vaan tyhmä joka maksaa. ;)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Mielestäni on typerää myydä mitä tahansa pienemmällä hinnalla, kuin mitä on mahdollista saada.
Todellista hintaeroa tuskin tulee jälkivarusteltuun tai varustelemattomaan malliin, mutta ajatustasolla on liene kohtuullisempaa pyytää 10 keur + 5 keur varustellusta autosta 12 keuroa, kuin pelkästä autosta.

Eikö jokaiselle automallille "oikea" hintataso ole juurikin se, millä ne menevät kaupaksi Suomessa? Jos hinnat ovat liian kovat, ostajat valitsevat toisen mallin tai hakevat omansa ulkomailta.

Itseäni ainakin kiinnosti, minkä arvoinen auto nyt käytännössä olisi tuonnin jälkeen. Jos nyt joku osaisi suoraan sanoa kyseisestä autosta toteutuvan kauppahinnan, niin ei kai kukaan niitä kokeilun vuoksi laittaisi myyntiin.
 
V

veikka81

Guest
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Keskustelu kaatu näköjään pelkkiin kolmosiin. Laittakaas nyt hinnat muistakin evoista esiin ;) Siis japsi hinnat ;D Jos vaikka saatais vitosen ja kutosen hinnat tippumaan

Mutta mites muuten nettiautossa on 5 paikkanen kolmonen myynnissä. Millä kepuli konsteilla se on saatu 5 paikkaseksi ??
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

marko_h sanoi
Tässä ikuinen totuus: ostaja katsoo halvinta mahdollista yksilöä, joka on tarjolla ja laskee siitä tinkivaran verran pois. Myyjä katsoo kalleinta myynnissä olevaa yksilöä ja laskee siihen päälle extraa, koska oma on kuitenkin erityisen hyvä ja näin saadaan tuo gappi aikaiseksi ostajan ja myyjän välille. --> lopputulos kumpikin joutuu joustamaan. Ei herneitä nenään tästä ;)

Erittäin hyvin kiteytetty mielestäni!
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Keskustelussa tullut hyvin esiin, että halvin kiinnostaa aina.

No, halvallahan saa aina hyvää ja huoltaminen on edullista ja mukavaa, eikö? ;D
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

osku sanoi
Keskustelussa tullut hyvin esiin, että halvin kiinnostaa aina.

No, halvallahan saa aina hyvää ja huoltaminen on edullista ja mukavaa, eikö? ;D

No ei se ihan niinkään mene, että enemmän maksamalla saa aina parempaa.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Ei toki, mutta todennäköisyys saada huono on suurempi kun ostaa halvan.

Yleensä vaan hyvästä on maksettava :-\
 

Zom

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2008
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Osaako kukaan sanoa suoralta kädeltä missä hinnoissa evo 6:sen verot on?

Ja tosiaan noista pyyntihinnat eivät tunnu olevan kuin tonnin alle sen mitä aikaisempi omistaja on maksanut. Tai sitten pyydetään saman verran mitä autoliikekin josta autoon saa sentään osittaisen takuun. No onneksi nyt on ostajan markkinat :)
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Eli jos bisnesmielessä tuo auton kannattaa tuoda joku 200tkm ajettu Grade R,jonka voi sitten myydä halvalla,niin kaikki pysyy tyytyväisinä ;D
Kutosen verot pyörii 4500€-6500€ välillä,riippuu kilometreistä kunnosta ja onko tme vai normi kutonen kyseessä.
 

Zom

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2008
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Kyllä sitä ihan itselleni olen hankkimassa :D Kyseessä on toistaiseksi peruskutonen 98tkm -99, mutta tiedä sitten jos kallistuukin uudempaan "suomi" evoon 8 tai 9. Aika epätodennäköistä kuitenkin kun suunitelmissa olisi pistää konetta uusiksi.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Jos EVO VII :tä saa maailmalta alle 7k€ niin kuka haluaa ajaa vanhan Ulko Wessannäkösellä Kolmosella !?? (**ja porot nokkaan nyt !!!**)


??? ooon vaan ihmeissäni.... ja tämä on faktaa... :peukku
 

Sudo

New Member
In Memoriam
Liittynyt
22 Toukokuu 2007
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

nokonzok sanoi
5. Sudon hintalaskelmat kolmosista

Älä ota henkilökohtaisesti, en halua "hyökätä" vastaan :) Tänä päivänä kolmosten hinnat on todella Japaniassa sen verran korkealla, että helposti ollaan toisella kympillä kun auto on kilvissä. Tarkoittaako se silti sitä, että kolmosten arvo todella on yli 10k? Ei minun mielestä. Jos uudempaa mallia saa samaan hintaan niin kyllä normaalisti se vanhempi jää kauppaan, kunnes sen hinta tippuu tarpeeksi paljon. Laskelman rahtihintaan voin sanoa sen verran, että irtorahti maksaa tulleineen ja alveineen n. 1100 euroa. Kontin hinta riippuu siitä tuleeko auto yksin vai ei. Yksin kontissa rahdattuna hinta on n. 2500 euroa + n. 700 euron huolintakulut. Neljä autoa kerralla isossa kontissa tuodessa hinta on enää hieman kalliimpi kuin irtorahtina ja huolintakulutkin jakautuvat useampien autojen kesken. Eli 1700 euroa ei oikein osu yksiin todellisuuden kanssa, ellei sitten kerralla tosiaan tuoda 4 autoa isossa kontissa.

Ei hätiä, oma pointti olikin siinä minkä verran joutuisi tänä päivänä helposti maksamaan saadakseen hyväkuntoisen kolmosen kilpiin ja valmiiksi ympärivuotista ajoa varten. Eli jokainen arvostelkoon itse oman autonsa, mutta jos joku myy halvemmalla pois kuin mitä vastaavan hankkiminen japanista + rekisteröintiprosessi + talvipaketti tulisi kustantamaan niin se on edelleen mielestäni halpa hinta.

Tykkääkö uudemmasta vai vanhemmasta mallista on sitten täysin mieltymyskysymys.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Ja sitten jatkellaan offtopikkia täällä: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25343.0

Montahan kertaa näitä saa vielä jakaa..
 

ColtC24

Nissanimies eksynyt mitsufoorumille?
Liittynyt
29 Elokuu 2005
Sijainti
Hamina
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Tyhmiä kysymyksiä tähän väliin...mikä voisi olla järkevä hinta n.170tuhatta ajetulle EvoII:selle,kilvitetty suomeen yms. ja ei virityksiä.
Härveli leimattu äskettäin.

Ihan sitä vaan tässä haen,että en mene tyhmyyspäissäni ylihintaa maksamaan ;)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

marko_h sanoi
Kannattaa katsoa, kuinka monta paikkaa lukee rekisteriotteessa. Jos niitä on 4 tai 5, niin on hyvä (jos haluat takapenkin säilyttää jatkossakin).

Onko tähän tullut jotain tietoa että rekisteröintikatsastukseen tulleet uudet ohjeet koskisivat takautuvasti jo rekisteröintikatsastettuja autoja? Vai miksi tuo kommentti säilyttämisestä?
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

marko_h sanoi
Noin se taitaa olla kuten kirjoitit.

Toisessa ketjussa kirjoiteltiin, että on epävarmaa, miten "vajaapaikkaisiin" suhtaudutaan vuosikatsastuksissa. Eli jos rekisteriotteessa lukee 2 tai 3 paikkaa, niin joku innokas katsastaja voi (ehkä) vaatia ylimääräisten penkkien poistamista.

Teoriassa mahdollista, mutta pidän aika kaukaa haettuna, että tällä olisi käytännön merkitystä hintaan.

Cherrymies: noilla kilometreillä hinnan pitäisi minun mielestä olla paljon alle 10k. Perustelen sillä, että ei näytä kolmosetkaan menevän kaupaksi yli kympillä, varsinkaan noilla kilometreillä.
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

terve emännän kolmosesta tuli vero päätös auto ihan ok kuntonen etupuskurissa vähän kauneus virheitä mut kokonaisuus varmaan siin grade 3.5 kuntoisuus löytyy toult talvipäivät videolt harmaa väri.
vähän hinta tietoo...
auto makso 5000€
verot 2080€
rekisteröinti katastus 230€
valot ja vilkut 150€
talvirenkaat 250€
huollot,korjaukset,suojaukset ja tarvittavat muutostyöt teen itse niin niille en hintaa laske mut tos vähä lisää hinta esimerkkiä e3 hinnoista......
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Vastaavuustodistus ja lohkolämmitin vielä pitää laskea mukaan
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Tunari-82 sanoi
Vastaavuustodistus ja lohkolämmitin vielä pitää laskea mukaan

Juu se on iha mitä siihen autoon laittaa. Vaikkapa ruostesuojaus/massaus + jakopäärempat jos teettää, niin äkkiä hujahtaa tas yks touhutonni. 250e ite en löydä omiin kulkineisiin käypäsiä renkaita mistään, toiset vanteet jne. Paljonhan se autoon menevä raha heittää prosentuaalisesti tällasissa noin 10ke laitteissa ihan perus varustelun mukaan. Paljonko voi tehdä itse ja minkälaisilla osilla autoa kunnostaa.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Melko hyvin tullu joka tapauksessa hinnat alaspäin...
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

terve tottakai autoon saa menemään vaikka kuinka paljon ja varsinkin jos joutuu teettää noi suojaukset ja jakopään rempat muualla siksi en laskenut niille hintaa kun teen ne itse ja maksaa sen mitä osat ja pohjan mömmöt sun muut. joo lohkolämmitinkin on sitte lisävaruste et jokainen lisä varustelee autonsa jälkeen päin miten haluaa lämmitin ja vanteita sun muuta mitsu roinaa kun löytyy jo entuudestaan niin en laskenut niillekään hintaa kyl niit kertyy ku mitsui harrastaa ;D
vaan tällee yleisesti ajatellen laskin noit kuluja ja okei talvirengas hinnan laitoin varmaa hiukan ala kanttiin mut se olikin se hinta minkä ite maksoin rengastöineen mut saahan niihinkin menemään vaikka kuinka paljon mut jokainen ostaa tarpeittensa mukaan.....
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

kyllä on hinnat tippunu reilun vuoden aikana aika reilusti mutta uskon et ne on nyt aika hyvin jo tasottunut näissäkin huonost menee jos näit saa kilvissä vuoden pääst tyylii 5000tonniii...
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Jännä laskentatapa,jos jakopääremppa kerran täytyy tehdä niin pitäähän niistä osista maksaa silloin,samoin kuten massoista,vaikka ne itse pohjaan ruiskuttelee.
Itse lasken taas niin että jos autoon täytyy laittaa klemmari ja joudun sen kaupasta ostaa 2€urolla ,niin silloin sekin tulee laskuihin mukaan.
Jotenkin sellainen tunne että tälle iltaa tulee taas tähän ketjuun pari sivua lisää tekstiä ;D
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

heh okei ymmärretään tämä minun laskenta tapa niin että mitä tämä e3 tulee maksamaan kun se seisoo kilvet paikallaan tossa pihalla kaikki muu sitten erikseen käykö näin ;D ;D vain niisanotut ihan pakolliset kulut että siihe laput saa.....
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

^ Nyt ollaan samaa mieltä,vielä kun tuo kesällä niin tulee 250€ halvemmaksi kun ei tarvi talvirenkaita :)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Jooh, no jokkai tässä jo aiemminkin tuli todettua että joissain laskelmissa on vedetty ns. vitusti yläkanttiin arviot, mutta ne onkin sitä, arvioita.. jos lasketaan vaikka just ne talvirenkaat, eikös tuolla jossain puhuttu että tonni tai kaksi niihin.. toki jos haluaa jotkut 18" bing bingit. mutta varmasti selviää vähemmällä kun kietasee esim. niille vanteille jotka auton alla tulee vain uudet kumit. (esim. juurikin tuolla 250e :)
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

J. Puhakka sanoi
Jooh, no jokkai tässä jo aiemminkin tuli todettua että joissain laskelmissa on vedetty ns. vitusti yläkanttiin arviot, mutta ne onkin sitä, arvioita.. jos lasketaan vaikka just ne talvirenkaat, eikös tuolla jossain puhuttu että tonni tai kaksi niihin.. toki jos haluaa jotkut 18" bing bingit. mutta varmasti selviää vähemmällä kun kietasee esim. niille vanteille jotka auton alla tulee vain uudet kumit. (esim. juurikin tuolla 250e :)

Noh. Kuka oikeasti ajaa yksillä vanteilla autolla? En ole ajanut yksillä vanteilla edes 50 euron ladalla. Ja jos tosiaankin ostaa evon alle niin kuka ihme laittaa 250eur talvirenkaat siihen? Huippu nelivedon omaavaan autoon paskimmat renkaat mitä ikinä voi löytää? No voihan näin tehdä, mutta...
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Cirrus sanoi
Noh. Kuka oikeasti ajaa yksillä vanteilla autolla? En ole ajanut yksillä vanteilla edes 50 euron ladalla. Ja jos tosiaankin ostaa evon alle niin kuka ihme laittaa 250eur talvirenkaat siihen? Huippu nelivedon omaavaan autoon paskimmat renkaat mitä ikinä voi löytää? No voihan näin tehdä, mutta...

Meinasin juuri sanoa samaa, mutta ehdit väliin. Eiköhän niille talvirenkaille voida 16" koossakin laskea 400 euroa hintaa. Mutta toisaalta, itse kun lähden joskus Legnumia myymään, ei niitä talvirenkaita ole ostajan pakko ottaa. Yksillä vanteilla+renkailla hinta tippuu talvivanteiden+renkaiden arvon verran, that's it. Jäävätpä sitten renkaat seuraavaan autoon jo valmiiksi.

Itellä meni renkaisiin plus vanteisiin 420e+530e+250e = 1200 euroa. Tuossa siis kesä- että talvirenkaat ja yhdet vanteet.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Cirrus sanoi
Noh. Kuka oikeasti ajaa yksillä vanteilla autolla? En ole ajanut yksillä vanteilla edes 50 euron ladalla. Ja jos tosiaankin ostaa evon alle niin kuka ihme laittaa 250eur talvirenkaat siihen? Huippu nelivedon omaavaan autoon paskimmat renkaat mitä ikinä voi löytää? No voihan näin tehdä, mutta...

Ööh, eli eli.. vetää hivenen sanattomaksi.. Hankinta kustannuksiin lasketaan siis se että jos joku haluaa laittaa asiaa X autoonsa? esim jos haluan korisarjan niin tottakai, hintoihin lisää, kuka nyt ilman korisarjaa ja ralliteippejä ajais, edes 50 euron ladalla?, ja ainakin minä laittasin 250e-300e talvirenkaat, sillä kuitenkin saa helvetin hyvät talvirenkaat evon vakiokoossa, ja vakiovanteilla, juuri oikea valinta. (ja kysehän oli talvirenkaista). Kesärenkaiksi voi ostaa sitten mitä haluaa, mutta yleensähän nuo autot menee myyntiin ennenkuin näkevät yhtään kesää, mutta silti niissä on hinnoissa jo "kesärenkaat" huomioitu (eli lisätty laskuun) Mitkä talvirenkaat siihen sitten PITÄISI laittaa? 1250e talvirenkaat? tuotu suoraan japanista muulilla ja palvelija tuli mukana asentamaan ja on niin JDM että?

niin ja evo on ralliauton siviiliversio, ralliautossa on mahdollisimman pienet vanteet. pienet vanteet ovat halpoja. Isot vanteet niissä ei ole siksi että ne ois niin v*tun siistejä ja voi essoa pyörittää ympäri.. ei.. Vaan siksi että kun ei pienemmät mahdu. Keveät ja pienet vanteet taas ovat kalliimpia kuin ne kertakäyttövanteet joita ihmiset hyvin usein evoihinsa ostavat. Evossa isot blingbling-pirkkavanteet, onko naurettavampaa näkyä nähty. (paitsi JOS jarrut kasvaa samassa suhteessa) (ja silloinkin jätetään ne pirkkavanteet sinne teboilille), esim. jos itse ostaisin vanteet, niin ne olisi jotkut team dynamicsin proracet jollain toyon kumeilla, halpaa kuin makkara, mutta ostaisin ne itselle.. en siksi että voin sitten kun oon ne radalla vetänyt kankaille laittaa niiden hinnan auton hintaan.

Huomaa kyllä tässäkin topicissa valitettavasti että miehet ovat kohdanneet karun todelisuuden ja nyt sitä ei kukaan halua myöntää jolloin pitää vääntää ja liioitella kaikkea ja keksiä ihan uskomattomia menoeriä joita ei oikeasti ole.. (poislukien toki ne jotka OIKEASTI ovat autoaan laittaneet ko. summilla, niiden osalta se on vain tyhjä arpa), omiaan ei saa mistään pois, ostat vanteet, laitat alle, ei niitä kukaan uutena osta, esim minulle yhden talven ajetut vanteet on sama asia kuin vaikka 10 talvea ajetut, lopputulos on sama (vinkki: käytetyt)

Ja kaveri kertoi rehellisesti että mitä itse maksoi autostaan että sai sen ajokuntoon, niin hirveä sota heti perään, että EI VOI OLLA, minkä ikänen, paljon ajettu plaa pala :p
paljonko maksoit talvirenkaista, auto seisoo hinta laskee, ei voi olla wut tut tut tut kuuteen piste neljään wututututt.

Mutta jatkakaa, kuhan vähän kohennan hiiliä :peukku
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

no menihän tämäkin nyt sit tavan väännöks renkaat jotka ostin on BFgoodrich g-Force Studit jos noi on sit ihan paskat ni sit ne varmaan on riittää mulle kyllä ihan hyvin ja edelleen pakko sanoo et hinta kohallaan vähä hämmennetään soppaa viel ;D
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Kyllä tässä nyt mielestäni J.Puhakka kolistelee taas sitä aivan toista ääripäätä. Kukin tyylillään. Tässähän nyt laskeskeltiin vaan noita hankintahintoja. Nyt ei ollut puhe pyyntihinnoista myydessä. Siihen ei tietysti voi laskea kaikkea mukaan mitä on autoon laittanut, mutta mielestäni nämä antaa kuitenkin kuvaa auton ostoa haaveilevalle siitä mitä kannattaa varata rahaa sen auton + verojen lisäksi, että siitä saa edes vähän mieleisen. Jos laskee, että 250e renkaisiin ja se on siinä, voi mennä sopivien etsiminen vaikeaksi.

En noista vanhempien jarruista niin tiedä. Niissä käsittääkseni vähän pienemmät, mutta vitosesta uudempiin saa etsiä renkaita 17" ylöspäin. Näissä kun nuo pienet jarrut on jätetty vain niihin RS malleihin ja niihinkin siviilikäytössä yleensä päivitetty GSR:n kamoilla jossain vaiheessa.

Mielestäni tuo realistinen kulujen esiintuminen on järkevämpää kuin hintojen vähättely. Autot ovat kuitenkin sinällään "erikoisautoja". Monesti olleet kovassa ajossa ja vaativat varsinkin näin vanhemmiten tarkkaa huoltoa jotta pysyvät kunnossa. Nyt kun näitä saa kohtuu rahalla, helposti moni erehtyy ostamaan ja kuvittelee pääsevänsä perus ylläpitokuluilla mitä vastaavan ikäinen Corolla imee rahaa. Voi toki päästä, mutta mieluummin varaisin sen verta tuohta taskunpohjalle, että se JDM unelma ei seisoisi seuravaa viittä vuotta pihassa, kun kesätyörahat ei riitä ylläpitoon.
 
V

veikka81

Guest
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Itellä meni nastarenkaisiin 250 € ja vanteisiin 370 € Ja vaikka renkaat on marangonit, niin ihmettelen sitä että miten niin halvassa renkaassa pysyy nastat niin hyvin paikoillaan, vaikka possua saa joka kerta kun sillä olen liikenteessä. Se joka ei evoaan rankaise, puhuu pas.... ;)

Ja miksi nastarenkaat, sen takia kun ne oli huomattavasti halvemmat kuin kitkat.

Jatkakaa.

Ja monia yllätyksiä tulee matkaan evoilessa ;D Mihkä kanssa sitä rahaa menee, mutta menkööt.

Mutta toivottavasti noitten uudempienkin hinnat saataisiin tippumaan vauhdilla niin kuin näitten paljon puhuttujen kolmosienkin.

Että laittakaahan vaan ne evonne myyntiin pilkkahinnalla niin saadaan niiden verot tiputettua huomattavasti alemmaksi ja sitä myöten lisää evoja suomeen
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Samppa sanoi
Kyllä tässä nyt mielestäni J.Puhakka kolistelee taas sitä aivan toista ääripäätä. Kukin tyylillään. Tässähän nyt laskeskeltiin vaan noita hankintahintoja. Nyt ei ollut puhe pyyntihinnoista myydessä. Siihen ei tietysti voi laskea kaikkea mukaan mitä on autoon laittanut, mutta mielestäni nämä antaa kuitenkin kuvaa auton ostoa haaveilevalle siitä mitä kannattaa varata rahaa sen auton + verojen lisäksi, että siitä saa edes vähän mieleisen. Jos laskee, että 250e renkaisiin ja se on siinä, voi mennä sopivien etsiminen vaikeaksi.

En noista vanhempien jarruista niin tiedä. Niissä käsittääkseni vähän pienemmät, mutta vitosesta uudempiin saa etsiä renkaita 17" ylöspäin. Näissä kun nuo pienet jarrut on jätetty vain niihin RS malleihin ja niihinkin siviilikäytössä yleensä päivitetty GSR:n kamoilla jossain vaiheessa.

Mielestäni tuo realistinen kulujen esiintuminen on järkevämpää kuin hintojen vähättely. Autot ovat kuitenkin sinällään "erikoisautoja". Monesti olleet kovassa ajossa ja vaativat varsinkin näin vanhemmiten tarkkaa huoltoa jotta pysyvät kunnossa. Nyt kun näitä saa kohtuu rahalla, helposti moni erehtyy ostamaan ja kuvittelee pääsevänsä perus ylläpitokuluilla mitä vastaavan ikäinen Corolla imee rahaa. Voi toki päästä, mutta mieluummin varaisin sen verta tuohta taskunpohjalle, että se JDM unelma ei seisoisi seuravaa viittä vuotta pihassa, kun kesätyörahat ei riitä ylläpitoon.

Totta turiset, viestini on hyvinkin provoava ja se siis oli tarkoitettukin kolistelemaan juurikin sitä "ääripäätä" jonka mukaan tuntuu monesti laskennat menevän.
Ja nimenomaan tuo on se tärkein pointti, mitä olen tuolla toisaallakin kuuluttanut, eli: "mitä minulla meni että sain autoni minulle sopivaan kuntoon, ja mitä se maksoi, ilman turhaa kritismiä". Jollon itse kukin voi katsella hieman suntaa mitä "minä tarvin, ja mihin minun pitää varautua"

Muistaakseni kolmosessa on vakiona 15" rengaskoko, ja itse ehkä laittasin myös "halvat mutta hyvät" talvirenkaat koska luulen että evon luonteen vuoksi ne nastat kuitenkin on jonkun muun tuulilasissa viimeistään kevällä, joten seuraavana vuonna saa ostaa kuitenkin uudet talvirenkaat ;D

Ja tuo kesätyörahat, todellisuus yllätti, on luultavasti se suurin syy miksi autot menevät niin nopeasti yleensä myyntiin..
Valehtelematta itselläkin kyllä tekis varsin tiukkaa pyyhkiä joku 25tkm vuodessa evolla, nurkkapyörityksessä vielä vois huollot onnistua (ie. tasataksa*-alueella asuessa)

Kaikin puolin asiallinen postaus ja täyttä asiaa :peukku

* tasataksa-alue(tm), oulun kaupungin alue josta pääsee vielä perus bussilipun hinnalla kotia
 

Cirrus

Member
Liittynyt
26 Marraskuu 2007
Sijainti
Oulu
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Veikka sanoi
Itellä meni nastarenkaisiin 250 € ja vanteisiin 370 € Ja vaikka renkaat on marangonit, niin ihmettelen sitä että miten niin halvassa renkaassa pysyy nastat niin hyvin paikoillaan, vaikka possua saa joka kerta kun sillä olen liikenteessä. Se joka ei evoaan rankaise, puhuu pas.... ;)
:eek:fftopic
Se että renkaissa pysyy nastat ei tee niistä vielä hyviä.

En vaan voi ymmärtää mitenkään surkeita renkaissa tällaisissa autoissa. Autoni edellinen omistaja oli laittanut siihen käytettynä ostetut halvan luokan kitkarenkaat :seina
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Itse ainakin huollan itse siksikin että se on mukavaa ja voin olla varma että homma tulee kunnolla tehtyä. Olkoon suomalaista tai ei.

Ehkä suojaukseen käyttämässäni Dinitrolin tuotesarjassakin oli jotain vikaa? Tai siinä että minulla oli aikaa irroittaa suojausta tehdessäni 2 kertaa enemmän osia kuin "ammattisuojaamossa" että hankaliin paikkoihin pääsi kunnolla käsiksi?

Autokerhon jäsenistä varmasti aika suurikin osa haluaa huoltaa autojaan itse, annettakoon heille siihen mahdollisuus ilman että ollaan vinoilemassa työn jäljestä jota ei ole edes nähty.
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

nyt tää keskustelu rupee jo vaikuttaa siltä et joitakin vituttaa tosi kovasti kun on maksanut omasta e3 reilusti yli kympin ja teettänyt huoltoja ja muita laittoja monel tonnil ja auton arvot nyt tätä tasoa. toiset on jo hävinnyt 50% toiset ei. mut ei sitä sillee pitäs ajatella arvot tippuu aina ja auto on aina huono sijoitus rahallisesti. mut jos ite jaksaa nähdä vähän enemmän vaivaa vertailla ja ajan kanssa katsoa asiat eikä osta suuna päänä niin sitä voi jopa säästääkin. ja tämäkin kolmonen ei todellakaan ole mikään bisnes auto vaan ihan emännän päivittäinen kulkine ja sen mukaan myös laitellaan. jos luulee ettei halvemmalla voi hyvää saada ni sit menee ja ostaa sen kalliimman ja ei käy ees kattoo sitä halvempaa ja puhuu sit sokkona et se varmaa oli iha paska ku oli niin halpa. ja saa hyvän mielen itelle ja ei menetä yö unia sen takia et ei harmittele, oisko sittenkin pitänyt käyä kattoo se halvempi....no nyt riittää tuli taas tarinaa. mut ne jotka ei itse tiedä esim. evosta muuta kun sen merkkin ja minkä näköne se on niin voi tosiaan varautua vähän suuremmilla summilla sen hankintaan...
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

ast sanoi
Itse ainakin huollan itse siksikin että se on mukavaa ja voin olla varma että homma tulee kunnolla tehtyä. Olkoon suomalaista tai ei.

Ehkä suojaukseen käyttämässäni Dinitrolin tuotesarjassakin oli jotain vikaa? Tai siinä että minulla oli aikaa irroittaa suojausta tehdessäni 2 kertaa enemmän osia kuin "ammattisuojaamossa" että hankaliin paikkoihin pääsi kunnolla käsiksi?

Autokerhon jäsenistä varmasti aika suurikin osa haluaa huoltaa autojaan itse, annettakoon heille siihen mahdollisuus ilman että ollaan vinoilemassa työn jäljestä jota ei ole edes nähty.
marko_h sanoi
Tää on sitä suomalaista normaalia toimintaa. Eli ostetaan halvin mahdollinen auto, halvimmat renkaat, huolletaan itse, levitellään halvinta mahdollista tahnaa pohjaan ja sitten kehuskellaan, että sain tosi halvalla. Ja eikä tästä puutu kuin se, että "testataan" Nettiautossa 5000 euroa kovemmalla hinnalla, että paljonkohan tästä oikein saa :seina

Minä näkisin, että molemmat on omalla tavallaan oikeassa. Fakta on se, kuten marko_h sanoi, että valitettavan usein suomalainen ei halua maksaa laadusta. Se johtaa juuri tuohon, että kaikki tehdään mahdollisimman halvalla ja yleensä lopputulos on sitten sen mukainen. Kunnon harrastaja tekee varmasti oivallista jälkeä niin halutessaan. Valiettavasti "harrastajiakin" on hyvin erilaisia...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Fakta: JDM:ään JOUDUT ostamaan AINA _melkein_ renkaat. On ne sitten kesä tai talvi ni ei niillä japanin renkailla _harvoin_ mitää tee. Eli jos myyt auton ni tarvii toi min. 250e laskee enivei auton hinnan "korotukseen".

Tokiha voit myydä jdm renkailla sen auton sille kesätyörahoilla ostajalle pois... ;D
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

niin aivan ja jos tekee bisnes mielessä niin ei varmasti käytä niin paljon aikaa ja tee asioita niin huolellisesti kun jos itselle tekee ja harrastuksen kannalta tosi on että meitä ihmisiä on paljon erillaisia ja dinitrolin tuotteet on tunnetusti laadukkaita ja taitaapi moni ruosteen ehkäsy firma myös käyttää kyseisiä tuotteita tollasenkin jos jaksaa hyvin tehdä ja käyttää aikaa suojaamiseen tulee varmasti parempi kun firmoissa ja säästää esim talvivanteiden hinnan......
 

AeTc

GALANT VR4 RS//SUBARU IMPREZA WRX (ratapeli)
Liittynyt
27 Lokakuu 2003
Sijainti
Lappeenranta
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

ainahan + on jos löytyy kuitteja kaikesta mitä on tehty myynnin kannalta mut silti tähä ruostesuojaus asiaan jaksan viel ottaa kantaa et jos tietää mite tekee ja oikeilla aineilla niin varmasti tulee ihan yhtä hyvä ja jopa parempi kun likkeessä teetettynä niinkuin ast totesi. ei firmat rupee siihe liikaa aikaa käyttää kun aika on rahaa niin esimerkiksi ei siel mitään pureta tai vastaavaa eestä ja tuumailla kunnol kaikkii paikkoi se on vaan ruosteet pois mitä silmä siin pohjas näkee ja paskat päälle ja seuraava nosturille en sillä et ne huonosti tekis ei varmasti mutku lähettiin vääntää näist hinnoist ja kaikest muust säästöst ni tämä yks esi merkki vain missä voi myös säästää mutta ei silti auton kustannuksella.
eikä toi omanikaan mikää pommi ole. sisutus on kans virheetön ja pohjaki siisti ku mikä ainut mikä on niin ton etupuskimen ja alahuulen maalais ni aikalalla virheetön on koko auton myllytys ja kova vaha niin avot ja kustannukset jääp alle 100€ jopa ehkä reilusti eikä puhuta sit mistään minimani mastoneil maalaamisest eikä muijan hiustupol kiillottamisest ja aurinkovoiteel vahaamisest......
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Ei mitään henkilökohtaista AeTc, mutta viestisi olisivat huomattavasti helpompia lukea jos aloittaisit lauseet aina isolla alkukirjaimella jne. :)

Harvempi tosiaan ostaa mitään halpoja vanteita ja renkaita tämäntasoiseen autoon, vähän tuhlaustahan se kai olisi. Joten kai kokonaiskustannuksiin voi vähän laadukkaammatkin laskea ihan realismin takia. Renkaat on kuitenkin aika olennainen osa autoa, paljoa Evollakaan tee jos jotkut 20v tallissa seisoneet renkaat laittaa alle.
 

Hyeena

Galant Sigma 2000 GLX -80
Liittynyt
15 Toukokuu 2003
Sijainti
Kaarina
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Cirrus sanoi
Noh. Kuka oikeasti ajaa yksillä vanteilla autolla? ...
... Huippu nelivedon omaavaan autoon paskimmat renkaat mitä ikinä voi löytää? No voihan näin tehdä, mutta...
Hep. (kuka oikeasti haluaa maksaa xxx eur ylimaarasta siita etta on metallia jemmattuna jonnekkin kellariin tms ympari vuoden?)
Nelikossani ne suurinpiirtein paskimmat vastaan tulleet renkaat oli merkkihuollon kauppaamat.
(mainittakoon kuitenkin ettei kyse ole evosta tai edes mitsusta)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: JDM evojen hintakeskustelua

Hyeena sanoi
Hep. (kuka oikeasti haluaa maksaa xxx eur ylimaarasta siita etta on metallia jemmattuna jonnekkin kellariin tms ympari vuoden?)

Hep. :)

minä ainakin.... päsee piemmällä vaivalla keväisin ja alkutalvesta kun on renkaan vaihto aika.
 
Ylös Bottom