JDM-syndrome

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Also known as RHD-syndrome, vaiettu aihe josta epäilemättä useat ja useat autoharrastajat kärsivät. Tautiluokituksesta sitä ei löydy koska se on hyvin salattu ja häpeää aiheuttava aihe.

Aloitan tästä keskustelun koska häpeäkseni myönnän siitä kärsiväni. Työautossa usein vilkuttamisen sijasta pyyhkäisen tuulilasia ja joskus yritän kaapata vaihdekeppiä vasemmalta puolelta ovesta. Pahemman asiasta tekee se että usein tilanteilla on todistajia jotka epäuskoisesti mulkoilevat kuljettajaansa. Varsinkin väsymyksen alaisena tätä tapahtuu tai uppoutuessani ajatusten pohjattoman suohon.

Missä kohtalotoverit, samasta vaivasta kärsivät?
 
Vs: JDM-syndrome

Hepp Tunnustan, mulla on sama tauti... ;) Olen ylpeä että olen saanut sitä ja en koskaan haluu päästä sitä eroon. :driverjdm Mulla on kohta enemmän vuosia RHD-ratin taakse kun LHD-ratin taakse. "Commitment I say!!" :peukku
 
Vs: JDM-syndrome

No mullakin on ollut ongelmia välillä firman ja vaimon kärryjen kanssa ;D
Vaimo kyllä sano tossa yksikerta että seuraavakin mun auto saa olla oikealta ajettava ja sitä mäkin itse haluaisin :peukku
 
Vs: JDM-syndrome

Välillä on, mutta olen hoitanut ongelmaa yksinkertaisesti ajattelemalla että se käsi joka ohjaa, se käsi käyttää vilkkua.. onnistuminen on sitten ollut enenmmän tai vähemmän päivästä kii..
Tosin oli mulla jenkkiautossa kans sarvet vääreinpäin.
 
Vs: JDM-syndrome

Evoaikoina oli aika hankalaa jos joutu hyppäämään LHD:n rattiin ja meni ekat kilometrit taas hakiessa ajolinjoja ja vilkkuviikseä, mutta nyt kun on kaksi autoa, Mazda RHD ja Civic LHD niin on oppinut aikalailla kaksikätiseksi. Jotenkin melkein tykkään tosta RHD:llä ajamisesta kyllä enemmän, johtuneeko sitten vasenkätisyydestä vai ihan vaan siitä että on hauskaa olla erilainen :)
 
Vs: JDM-syndrome

jep hep, kun vr4sta hyppää takas TDhen niin saattaa välillä pyyhkijöitä laitella päälle, yleensä töitten jälkee väsyneenä...
et taitaa olla täälläkin päin vähän syndromea..
 
Vs: JDM-syndrome

Onneks ite löysin lääkkeen siihen.. Varaosaauto ja sit pientä hitsailua, rälläköintiä, porailua yms. ja vaiva oli hoidettu.
 
Vs: JDM-syndrome

Varmaan ekan vuoden kärsin tosta. Nykyään menee jo hyvin. ;D Paljon tulee vietettyä työn puolesta auton ratissa niin oppinut hyvin molempikätiseksi.

joskus väsyneenä ehkä voi vielä mennä viikset sekaisin. ;)
 
Vs: JDM-syndrome

Meillä on RHD ja LHD autot enkä ekan puolenvuoden RHD:llä ajamisen jälkeen huomannut mitään ongelmaa ajaa välillä RHD:llä ja välillä LHD:llä
 
Vs: JDM-syndrome

Itse ajan kesällä arkisin jatkuvasti LHD-autoa päivät, mutta eipä ole kyllä kumpikaan toistaan haitannut.
 
Vs: JDM-syndrome

Mulla menee silleen et manuaali = LHD ja automaatti = RHD. Esim LHD-automaatti tuntuu jotenkin oudolta... :D ja RHD manuaali tietty aina vähän "hankalampi"
 
Vs: JDM-syndrome

MakeM sanoi
Itse ajan kesällä arkisin jatkuvasti LHD-autoa päivät, mutta eipä ole kyllä kumpikaan toistaan haitannut.

sama, eri autoil ajelen, ja noin 1/100:sta kerrasta saattaa mennä viikset väärin. Sekin yleensä kun alkaa satamaan niin sillo vilkut menee päälle tai päinvastoin.
 
Vs: JDM-syndrome

Ajan sen 500-700 eri autoa kuukaudessa ja ehkä just se yksi tai kaksi autoa kuussa on RHD. Joutuu kyllä kieltämättä keskittymään viiksien käyttöön, mutta yleisesti ottaen on kyllä Legnumista jäänyt jotain selkäytimeen kun se itse ajaminen ei ole mikään ongelma.

Postiautoissa hämää vaan se kun niissä on viikset käännetty "oikein päin", eli just päinvastoin kuin JDM:issä.
 
Vs: JDM-syndrome

Ehkä itselle huvittavinta tulee aina kesän jälkeen kun siirtytään LHD-manuaalikesäautosta talveksi RHD-automaattiin. Miksi siinä harotaan vaihdetta vaihtaessa ikkunan avauskampea.. jota kummassakaan ei edes ole. ;D Eihän noissa muuten mitään ihmettä ole, tosin perspektiivi aina hetken näyttää hassulta jos on pidempään ajellu toiselta puolelta. RHD-automaatti on suorastaan hermolepoa raa´an kesäauton jälkeen. :)

Tosin sen myönnän, että joskus oikein ajatuksissaan ajellessa voi tulla lasia pyyhittyä ajaa sitten kummalta puolelta tahansa. :) Olen ajatellut sen niin että on ikävä aina toiselta puolen ajettavaa autoa.
 
Vs: JDM-syndrome

Näistä viiksien sijoitteluista sen verran, että on muuten idioottimaista jos vaihdekeppi ja valoviiksi ovat samalla puolella..
 
Vs: JDM-syndrome

MakeM sanoi
Näistä viiksien sijoitteluista sen verran, että on muuten idioottimaista jos vaihdekeppi ja valoviiksi ovat samalla puolella..

Joo muutama työkaveri on manaillut brittiläisiä vuokra-autoja, joissa on vilkkuviiksi vasemmalla ja ratti oikealla. Näitä tekee mm. renu.
 
Vs: JDM-syndrome

Mulla menee kans joskus viikset sekasin, enkä ole edes ikänä RHD autoa ajanu ;D en tiedä mistä johtuu, mutta väsymys pahentaa asiaa..
 
Vs: JDM-syndrome

Olinkohan aamulla vähän väsynyt. Ensin menin RVR:ään vasemmalle puolelle ja sitten jouduin liikenne valoissa miettimään että millähän puolella mä istun ja missähän mulla on tässä vekottimessa vilkut. ??? Aivot löi tyhjää hetken aikaa ja lopulta sitten pyyhkäisin tuulilasia. ;D Väärin meni siis vaikka useita sekuntteja käytin asiaan hyväksi. Nyt on tullut LHD-autolla ajettua muutama viikko niin taas on hakusessa heti jos ajatus alkaa harhailemaan tai on kauhean väsynyt.

Ja muksut on hauskoja, joskus ne alkaa vetämään turvavyötä auton keskiosasta ja hetken päästä tajuavat että harovat vain ilmaa. ;D
 
Vs: JDM-syndrome

Itsellä oli tuo Legnum ~2,5 vuotta ja aina välillä kun ajoi jotain muuta autoa (LHD) niin kyllähän sitä pyyhkijöitä saatoi kääntymisen merkiksi silloin tällöin heilauttaa ;D

Ja kun sain tuo työsuhdeauton niin monesti lähti jo kävelemään väärälle ovelle kun autolle meni, kerran ehdin jo hypätä apparin penkille ja ihmettelin että mihis se ratti on hävinny :D
 
Vs: JDM-syndrome

itte oppinnu kyl hyvin kaks kätiseks ku ajellu niin vaihtelevasti molemmilta puolin mutta kyllä pari kertaa on sillee käyny et ku oon colttiaki tankannu ja tankinluukku on apparin puolella ni ajatuksissaan on pariin otteeseen vaan istahtanu apparin puolelle tankkauksen jälkee ihmettelemään ;D
 
Vs: JDM-syndrome

Mulla on sama juttu pyyhkijöiden kanssa. Ei koskaan muista kummasta vivusta ne menee päälle =)

Tamus sanoi
Olinkohan aamulla vähän väsynyt. Ensin menin RVR:ään vasemmalle puolelle ja sitten jouduin liikenne valoissa miettimään että millähän puolella mä istun ja missähän mulla on tässä vekottimessa vilkut. ??? Aivot löi tyhjää hetken aikaa ja lopulta sitten pyyhkäisin tuulilasia. ;D Väärin meni siis vaikka useita sekuntteja käytin asiaan hyväksi. Nyt on tullut LHD-autolla ajettua muutama viikko niin taas on hakusessa heti jos ajatus alkaa harhailemaan tai on kauhean väsynyt.

Ja muksut on hauskoja, joskus ne alkaa vetämään turvavyötä auton keskiosasta ja hetken päästä tajuavat että harovat vain ilmaa. ;D
 
Vs: JDM-syndrome

timppa811 sanoi
Mulla on sama juttu pyyhkijöiden kanssa. Ei koskaan muista kummasta vivusta ne menee päälle =)

Ne menee aina siitä vivusta päälle jolla et pidä ratista kii. :)

Olettaen että LHD autossa ajat Vasemmalla ja shiftaat oikealla (pyyhkijät on oikealla)
ja RHD autossa ajat oikealla kädellä niinku oikeakätisten pitääkin ja vaihdat vasemmalla, joilloin pyyhkijät vasemmalla.

Samasta syystähän ne vilkut noin periaatteessa on kans rattia pitävän käden puolella ;D

Toimii ainakin mitsujen kanssa.
 
Vs: JDM-syndrome

kyllä sitä välillä joutuu vasemmalta ohjattavan auton kiertämään olevinaan edestä kun on pannu niin jumissa ettei muista kummalta puolelta autoa ajetaan.. kavereidenkin kyytiin välillä yritän kovasti mennä kuskin paikalle vaikka apparin puolelle pitäis hiippailla..
 
Vs: JDM-syndrome

Muutaman kerran menny istumaan LHD:n apparin paikalle ottanu vasurilla kepistä kiinni, heiluttanu vapaata sit koittanu polkimia... misssss ne polkimet!

Eikös niitä oo ollu jollai tullu vastaa sellasiakin, missä on LHD puolen vilkut RHD autossa? Se, se vasta ois perssiisstä vääntää viiksee ja keppiä yhtäaikaa.
 
Vs: JDM-syndrome

Maxxximus sanoi
Eikös niitä oo ollu jollai tullu vastaa sellasiakin, missä on LHD puolen vilkut RHD autossa? Se, se vasta ois perssiisstä vääntää viiksee ja keppiä yhtäaikaa.

Ainakin mulla oli Briteistä tuoduissa Honda s2000 ja wrx impussa LHD puolen vilkut.
 
Vs: JDM-syndrome

Maxxximus sanoi
Muutaman kerran menny istumaan LHD:n apparin paikalle ottanu vasurilla kepistä kiinni, heiluttanu vapaata sit koittanu polkimia... misssss ne polkimet!

Eikös niitä oo ollu jollai tullu vastaa sellasiakin, missä on LHD puolen vilkut RHD autossa? Se, se vasta ois perssiisstä vääntää viiksee ja keppiä yhtäaikaa.

Automaattiautoissa (esim jenkkivehkeissä tätä monesti näkee, käsi on vapaana katsos.. Tosin LHD autossa siis vilkut RHD puolella.)
 
Vs: JDM-syndrome

Maxxximus sanoi
Muutaman kerran menny istumaan LHD:n apparin paikalle ottanu vasurilla kepistä kiinni, heiluttanu vapaata sit koittanu polkimia... misssss ne polkimet!

Eikös niitä oo ollu jollai tullu vastaa sellasiakin, missä on LHD puolen vilkut RHD autossa? Se, se vasta ois perssiisstä vääntää viiksee ja keppiä yhtäaikaa.
OT.
Niin paljon annettu tässä löysää kaksimielisyydelle että ollaan jo vaarallisilla vesillä. :tmi
 
Vs: JDM-syndrome

4kk keikka Australiassa tuossa keväällä...
Viime sunnuntaina iltapäivällä klo 16 aikaan niin koomassa ,että kotipitsasta tultuani nakkasin pitsat takakontiin ja vetelin repisikan ovea auki... vaikkakin olin jo ollu reilu 5 viikkoa kotomaassa.

Jesus ,että olin hetken aikaa ,että :nykii ?!

No onneks ei ollu yleisöä.
 
Vs: JDM-syndrome

_AH_ sanoi
OT.
Niin paljon annettu tässä löysää kaksimielisyydelle että ollaan jo vaarallisilla vesillä. :tmi

Ahhaha piti nauraa iha ääneen ku lukasin toiseen otteesee ;D ;D kaksmielisillä on aina hauskempaa ;)
 
Vs: JDM-syndrome

Mites kun tänään oli huollossa postin skootteri, kumpikos se nyt sitten on.?


Itse olen nyt monasti yrittänyt vääntää viiksestä valoja päälle, vaikka on ollut pyyhkijän viiksi kyseessä..
 
Vs: JDM-syndrome

Jep. Täällä on myös kyseinen syndrooma ja erittäin pahanlaatuinen. Se estää VR4:sen EA Galantin hankinnan tykkänään ja sekös vähän vituttaa. On pikkusen harvassa nuo LHD VR4:set :( Moottoripyörissä ei olisi tuota syndroomaa :)
 
Vs: JDM-syndrome

MitsuMi sanoi
Jep. Täällä on myös kyseinen syndrooma ja erittäin pahanlaatuinen. Se estää VR4:sen EA Galantin hankinnan tykkänään ja sekös vähän vituttaa. On pikkusen harvassa nuo LHD VR4:set :( Moottoripyörissä ei olisi tuota syndroomaa :)

VR4nen on EC ;) hehheh.... voi jos minullakin olis tuollainen syndrooma niin olisin kyllä jäänyt paljosta paitsi. Suomessa on vissiin kaks LHD legnumia ja tulikohan se yks virolainen LHD tuning auto jäädäkseen ? en usko kyllä
 
Vs: JDM-syndrome

Englannissa meil oli vuokralla Passatti jossa viikset oli tosiaan "väärin" päin, se oli kyl melko outoa :)

Nyt kun ei oo taloudessa ollu aikoihin muuta lhd autoa käytössä ku Coltiainen ja sekin pojalla ni muutaman kerran kun oon sillä ajanu ni kyllä siinä on tuulilasi pyyhitty muutamia kertoja risteykseen tultaessa

Mielenkiintoinen havainto oli viime kesältä kun poika kortin sai, niin sillä ei tunnu olevan mitään ongelmaa kummalta puolelta ajaa vaikka tietty lhd autolla opeteltiin... Toki auton ajokokemus oli niin vähäistä kummaltakaan puolelta mut ois kuitenkin luullut et jonkunäköinen tottumus olis ollut lhd autoon
 
Takaisin
Ylös Bottom