käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
-98 2.0 Galant.

Ilmeni mielenkiintoinen vika näin pakkasilla. Aina silloin tällöin ei riitä virta lähteä käyntiin. Kuulostaa vielä normaalilta, mutta kun virrat häviää ihan yht'äkkiä. Ekan kerran vaimoke ajoi auton pihaan ja 10 min päästä ei lähteny käyntiin. työntämällä käyntiin ja auto illalla laturiin.

Seuraavan kerran yks kaunis aamu olin lähössä töihin ja ei lähteny käyntiin ilman apuvirtaa. Auto kävi noin tunnin sen jälkeen ja lähti taas sen jälkeen ihan normaalisti käyntiin.

Ja tänään.. Mentiin kauppaan ja noin ½ tuntia- tunti, mitä siellä nyt meni, niin sen jälkeen ei taaskaan riittäny virta startilla, mutta mielestäni esim. merkkivalot paloi ihan normaalisti. Siinä apua odotellessa oli aikaa kokeilla akkukaapeleiden kanssa parantaa maadoitusta akulta moottorille, mutta ei auttanu. Kun sain auton taas käyntiin, niin päätin, että lähden ostamaan uuden akun, eli en alkanu lataileen, vaan ajoin suoraan kotiin (noin 5 minuuttia) ja äsken kun aloin uutta akkua asentaan, niin kokeilin ja taas lähti ihan normaalisti käyntiin. Tästäpä heräsi epäilys, että tokkopa akku 5 minuutissa niin paljoa ois latautunu.

-"vanha" akku on näköjään miltei kaksi vuotta vanha Exide, eli ei pitäis iän puolesta olla vielä rikki.
-Lisämaadoitus ei tosiaan auttanu, sen mitä sain sitä kokeiltua, eli maadoituksenkin pitäisi olla kunnossa.
-Kokeilin myös startin + kaapelia ja sen mutteri ei ollu mitenkään kohtuuttoman tiukasti kiinni, mutta kaapeli ei kuitenkaan käsin heilunut. Käytin sen irti ja puhdistin liitospinnat.
-Puhdistin myös akunkengät
-Startti on kyllä aina pyöriny kylmänä aika nihkeästi (tai no ei se mulla ole ollu ku viime keväästä)

Ihmetyttää vain, kun akku tuollalailla "kuolee" ihan yllättäen, vaikka konehuone on lämmin ja akku on silloin siis lämpimässä. Tulikohan ostettua turhaan uusi akku.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

Et ole yksin tämän asian kanssa ... samaa havaittu täällä, että galantti lähtee juuri ja juuri käymään. Akku nyt alle 2 vuotta vanha. Viime talvenakin teki tuota samaa.

Vielä on kuitenkin jaksanut käynnistyä aina, vaikka hiukan jännäksi vetää ennen kuin käynnistyy.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

Ja kulunut starttihan vois kans aiheuttaa tuota, mutta tähän mennessä mitä olen törmänny, niin tekee AINA kylmänä ja toimii lämpimänä..
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

Omassa Galantissa piti 200tkm nurkilla aukaista startti. Teki aika sattuman varaisesti vastaavaa oiretta ja taisipa pakkasilla korostua tuo ongelma.
Taisi kokonainen 1€ mennä korjaukseen kun vaihtoi sen pronssihelan siihen startin päähän. Paikallisesta varaosaputkasta mittojen mukaan löytyi. Hiiliä oli vaikka ja kuinka vielä jäljellä. Niitä en kehdannut rueta vaihtamaan edes vaikka sellaiset ostinkin valmiiksi.
Oli kulunut melko paljon suuremmaksi se hela ja ankkuri pääsi ottamaan kenttään...
Kannattaa ainakin tarkastaa kun tuossa Gallussa startti on niin helpossa paikassa siinä pakosarjan alla ettei irroittamiseen mene 4 minuttia enempää :peukku
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

Pittää toivoa, että toimis uudella akulla ees hetken aikaa. josko tämä työkiire helpottais, että ois ees sen 4 minuuttia aikaa ;D
Ei sulla satu Imperio olemaan sen helan mittoja tallessa? Tai mistä ostit? tunteeko joku varaosakirja vai pitääkö hakia mallin kanssa. Ei tarvis autoa makkuuttaa missään ilman starttia, jos vois vähän varautua ja hommata osia valmiiksi. Mulla kun tuo todennäköisin remonttipaikka on kuites yli 30km:n päässä varaosaliikkeeistä.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

On mulla tuossa tallin seinällä pätkä sitä pronssihelaa.. sisä/ulkomitan siitä saa mitattua.. pituutta sillä oli joku 10-15mm. Tuo minkä ostin oli jonkun verran pitkä ja sitä piti lyhentää.. mittaan kunhan käyn tuossa tallin puolella.
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

sisä/ulko 12mm/16mm
Pituutta nyt en varmaksi muista paljonko tuosta olen pätkäissyt sinne.. 15mm pätkä on jäljellä. 10mm tai 15mm se on ollut mitä on mennyt.
 

Shawn89

New Member
Liittynyt
22 Helmikuu 2011
Sijainti
Oulu
Vs: käynnistysvirta hukassa silloin tällöin.

Osta alennusvaihteella oleva startti. ei normi startti jaksa kylmää konetta pyörittää ku siinä on yks hammasratas vaan. alennusvaihteella olevas on kolme :) nimimerkillä kokemusta on :)
 
Ylös Bottom