käynti häiriöitä kylmänä...

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
kylmänä kun käynnistän moottorin alkaa muutaman minuutin tyhjäkäynnin jälkeen kierrokset junnaamaan n.500 kiekkaa edestakaisin.
Eli kierrokset nousee nopeasti ja sitten vaikkuttaa kuin ruisku katkaisisi polttoaineen syötön pariksi sekunniksi ja jälleen sama taas alusta.
Ja jos auton antaa käydä tyhjäkäyntiä saattaa samaa jatkua pitkäänkin elikkäs moottorin hieman lämmettyä se loppuu ja lämpimänä se ei tee sitä ollenkaan eikä ihan aina kylmänäkään.
Ja mitä kylmempi sitä veemäisempi!

Työkaverin muijan vm90 Lancer 1.5GLXi teki samaa ajoittain ja huoltomiehen mukaan pieni halkeama pakosarjassa aijeuttaa vian.
Pakosarja vaihdettiin eikä auttanut. Sitten auto vaihtoon...

Onko jollakulla klubilaisella saman kaltaista ongelmaa??

Olisiko lämpötila- tai lambda-anturi vika

niin, auto on vm91 lancer1.8GTi 4g67
 
M

miksu2003

Guest
Tulis kyl mieleen et lämpötila anturi antais väärää tietoa boxille jolloin se saa vääränlaista seosta palotilaan. Saattais olla yks mahdollisuus siinä. :-/
Ja jos se käy lämpösenä normaalisti niin mielestäni se saa silloin liian laihaa seosta kylmänä jolloin seoksen pitäs olla rikkaampaa. Tällänen tuli mielee. Voin olla väärässäkin.
Kannattas mitata pakokaasupäästöt se paljastaa paljon auton ytimestä. Se paljastaa lambda viankin esim. ;D Nää arvot pitäs tietystikkin saada kylmänä ja lämpösenäkin niin näkee muuttuuko ne paljonkin.
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Moottorin joutuu käyttämään tosi kuumaksi, että menee läpi pakokaasu päästöistä. HC-arvo tyhjäkäynnillä on tosikorkea (eli rimaa hipoen läpi).
kuvittelin viimeksi, että katti saattais olla jo hieman heikkotehoinen... jaa-a

Auto on ollut mulla kohta vuoden ja ostessa myyjä (liike) sanoi vaihdattaneensa siihen "tyhjäkäyntimoottorin".
 
M

Molmatsalo

Guest
Kaverilla oli GTi corolla-88 takaveto.. muistaakseni joku efi tai eci.. ? dont remembe.. mut kuiteski..

Sain ottaa pienen ek:n ja otínkin pudotin semmootteet 70km about 160-200km/h..

Tän jälkeen koneessa oli lämmöt aikas korkeella..ei pahasti kuitenkaan.. ja tietysti kaikki muukin oli lämmintä jarruista alkaen..

Mut asiaan ajon jälkeen auto rupes käymään sellasta heiluri käyntiä.. kiekkamittaria tuijottaessa.. kiekat seilas 500 ja 1500 väliä.. ilmeisesti kuten sullakin?
tilanne ei korjautunut..koneen jäähdyttyä vaan seuraavana päivänäkin tilanne oli sama..

Syy kuitenkin löytyi.. yksi ns. alipaine ohjaus koho oli jumittanut "tyhjäkäyntimoottorissa"..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
lambda vikahan on nopeasti testattu:

nappaa lambdan johto irti hetkeksi, tämä sytyttää "check engine" valon, mutta jos vika on lambdassa tai siinä, että pakosarja vuotaa happea lambdalle, niin soutaminen pitäisi hävitä....

MUTTA: en usko lambda vikaan, ensinnäkin, ne kai harvemmin hajoavat muuten kuin siten, että ne pimenevät kokonaan jolloin "check engine"kin syttyy. Toiseksi: JOS pakosarja vuotaisi happea lambdaa sekoittamaan, niin se ei selitä miksi vika ilmenee KYLMÄNÄ: kylmänähän lambda ei normaalistikaan lähetä signaalia, eli periaatteessa ylimääräinen happikaan ei voi sitä sekoittaa -kylmänä boksi säätää seosta "open loop" asennossa, samassa, jossa se toimii myös jos lambda hajoaa, eli säätää seosta pelkästään ilmamäärämittarin, kaasun asennon, lämpötila antureiden ja kierrosluvun mukaan. Oikaiskoon joku jos käsitykseni on väärä.

Asiaan sen kummemmin perehtymättä, veikkaukseni kohdistuu jo mainittuun tyhjäkäynti säätimeen, lämpötila-anturiin tai kaasuläpän jumittamiseen tms....

Onko koneesta vedetty vikakoodit? palaako check engine?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
mitähän muuten tekis imuvuoto kaasuläpän jälkeen?

voisko se käyttäytyä esim näin? ->

moottori saa ilmaa mittarin ja läpän ohi -> kierrokset nousee -> boksi huomaa kaasuläpän olevan kiinni, eli tyhjäkäynti asennosssa ja säätää kierroksia alaspäin hetkeksi, palaa normaali asentoon ja sama rumba uudestaan.

???
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Checkengine palaa hetken käynnistettäessä kuten kait pitääkin.
Minun aikana ei vikakoodeja ole otettu ulos. Voisiko sieltä ilmetä jos esim lämpötila-anturi pätkii.

Tietysti vois ostaa uuden lämp.anturin jos ei ole kallis...

Mut sil "tyhjäkäynti moottorille" ei varmaan voi itse tehdä mitään?
 

fisu

LePakko 3.0A, Voikko 3.3A 4wd, Mirre 5.2A
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
niskan Lidlin takana
mulla tuo caravani joskus kikkaili ja L.A käski irrottamaan akunkengän niin se nollaa tietokoneelta nuo vikaohjaukset ja joskus se helpottikin jos ei lambda ollut sökö.
lambda vika löytyy helpoiten kytkemällä se co-mittariin, ilman kattia -91 D caravan 3.3efi co pompsahti 11 arvoihin, meinas katsastuksessa viedä kilvet :p
käy nyt kuitenkin ensin kaikki alipaineletkut läpi, ne kovettuu ja murtuu aivan sieltä juuresta eikä sitä välttämättä huomaa muutenkuin taivuttelemalla.
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
ISO KIITOS kaikille neuvoja antaneille!

Tuosta Maxpainin linkistä tulee varmasti olemaan hyötyä. Pitää vain syventyä textiin.

Ja jos joku tietää lisää linkkejä 4G67 koneeseen liittyen olisin todella kiitollinen. Varsinkin ruiskun toimintaan ja osiin liittyen.
Mahtaisiko täältä löytyä: http://users.chariot.net.au/~brettl/upgrade.htm Itse en ole löytänyt, ainakaan vielä...

Kuinka samanlaisia on mun auton ja uudemman eli >92 1.8GTi:n moottorit? sopiiko esim pakosarjat ristiin...
 
M

Maxpain

Guest
http://future.quarta.ru/mmcinfo/look/files.html tuolla on lisää mitsujen man uskoja.
 

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
vielä kuuluttaisin jos joku tietäisi mitsujen manuskoita netissä.

Ja toivomuksena clubin sivuille tuonne korimallien yhteyteen: mitä moottorityyppejä on käytetty missäkin korimallissa.

Vai mahtaisko tulla turhan pitkä lista...
 
M

Maxpain

Guest
Ei välttämättä. Se ei vaan ole maailman helpoin homma kaivaa kaikkia niitä tietoja esille.

Sitten kun niissä kaikissa on copyrightiti.... mutta jos täällä boardilla jotain laian vastaista puhuu niin modet kai puuttuu asiaan ;D
 

mattiman

New Member
Liittynyt
9 Lokakuu 2015
Vs: käynti häiriöitä kylmänä...

Kaasuläppä Koteloa ite ainakin veikkaisin tai en tiiä mite se näissä muissa malleissa on mutta gdi:ssä ainakin. Itse ostin kuukausi sitten ensimmäiseksi autoksi mitubishi gdi 1.8 -1998. käytin katastuksessa ei menny päästöjen takia läpi. päätin sitten eilen avat kaasuläppäkotelon koska tiesin että siellä on ainakin ensimmäinen ongelma vähän kyllä pelotti lähtee avaamaan mutta loppujen lopuksi helppo homma. noh kuten arvasin sehän oli ihan karstassa, otin sen kokonaan irti ja puutikulla raaputin suurimman osan pois ja sitten jarru/moottorin puhistus aineella pyyhin loput. Ja sain huomata että kylmänä käynnistäessä kierrosten ollessa 500 ne nousivatkin 1000 ja pysyivät siellä kokoajan sekä autoni on helvetisti enemmän kierros herkempi vastaa kaasuunkin ihan eri tavalla ja lähteekin huomattavasti paremmin..

Mitähän muuta voisin tehdä että menisi läpi enskerralla? kun tulpat vaihtaa jne?
 

Maxx

Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: käynti häiriöitä kylmänä...

mattiman sanoi
Kaasuläppä Koteloa ite ainakin veikkaisin tai en tiiä mite se näissä muissa malleissa on mutta gdi:ssä ainakin. Itse ostin kuukausi sitten ensimmäiseksi autoksi mitubishi gdi 1.8 -1998. käytin katastuksessa ei menny päästöjen takia läpi. päätin sitten eilen avat kaasuläppäkotelon koska tiesin että siellä on ainakin ensimmäinen ongelma vähän kyllä pelotti lähtee avaamaan mutta loppujen lopuksi helppo homma. noh kuten arvasin sehän oli ihan karstassa, otin sen kokonaan irti ja puutikulla raaputin suurimman osan pois ja sitten jarru/moottorin puhistus aineella pyyhin loput. Ja sain huomata että kylmänä käynnistäessä kierrosten ollessa 500 ne nousivatkin 1000 ja pysyivät siellä kokoajan sekä autoni on helvetisti enemmän kierros herkempi vastaa kaasuunkin ihan eri tavalla ja lähteekin huomattavasti paremmin..

Mitähän muuta voisin tehdä että menisi läpi enskerralla? kun tulpat vaihtaa jne?

No siis asioita on monia millä parantaa gdi:n kulkua, itselle ku uusin tulpat, putsasin imusarjan, tulppasin egr:n, niin rupesi meno maistumaan, myös sytytyspuolien liitokset kannattaa tarkistaa, itsellä oli melko hyvin hapettuneet. Ilmansuodattimen voi vaihtaa myös.
 
Ylös Bottom