Kaaharin Evo VII

Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#1
Hakusessa oli jo pitkän aikaa harresteauto jossa saisi myös olla tekemistä.... viimein sellainen löytyi.
Ja on muuten sitä tekemistä (kuten pitikin :D ). Itsellä ei ole kiire tämän kanssa joten ns. pitkäaikainen projekti. Tulee kuntoon jos on tullakseen.

Eli RHD Evo 7 fq300, 2002. Melko vakiokuntoinen muutamaa modia lukuunottamatta. Auto on ollut viimeksi käytössä ~ 2014.

Havaintoja kunnosta....
-Lähtee erittäin huonosti käyntiin ja jos käyntiin saa, kuumana tyhjäkäynti pumppaa.
-Ayc valot loistaa joulukuusena.
-Moottorin vikavalo palaa.
-Syyläri vuotaa.
-Valojen korkeusäätö ei toimi toisella puolella.
-ABS valo toimii... oudosti.
-Pisteosia puuttuu jonkin verran, ei kriittisiä.
-Kynnyskotelossa ja toisessa ovessa lommo
-Takakaaret ruostuneet
-Maali yms ulkopinnoissa paljonkin tekemistä... ei jaksa edes luetella.
-Sisusta erittäin likainen
-Jarrut jumii ja muutama jarrukilpi puhkiruostunut


Aluksi:
-Putsattu konehuoneen kaikki maadotuspisteet. Olivat melko hapettuneita. Varsinkin ecun maadoitus ja "päämaa" akulta.
-Akun kenkien navoissa on useampikin johto kiinni... osa näistä oli enää vain muutamalla karvalla. Korjattu, ja samalla vedetty vielä ylimääräinen lisämaa runkoon.
-Startin liittimet putsattu.
-Normi kuparitulpat vaihdettu.
-Kaasuläpän tienoo putsattu.
-Vaihdettu öljyt ja suodatin

Edellisen jälkeen moottori lähti käyntiin normaalisti mutta edelleen lämpimänä tyhjäkänti alkoi humpaamaan.
-Syynä oli yksi irtonainen ja yksi haljennut alipaineletku, paljastui painetestissä sekä FPR:n solenoidin liittimen kontakti.
-Samalla myös mittasin lambdan ja MAF:n, ne tuntuu antavan järkeviä arvoja.

Joten nyt myös pyörii tyhjäkäyntiä lämpimänä hyvin ja moottorin vikakoodit poistui.


Muuta:
-Öljyä vuotaa venttiilikopan tulipellin puoleiselta reunalta --> Kolmesta kohtaa venttiilikoppa halki, niistä poteroista. N. 1mm, usean sentin pitkä halkeama. Korjattu ja kasattu uudella tiivistellä --> nyt pitää.
-Vuotava syyläri vaihdettu. Päädyin aftermarket alumiinisyyläriin.
-Ilmasuodattimen koteloksi löysin orkkiksen. En oikein luota HKS tekeleeseen.
-Siiven jalat korjattu. Tehty polykarbonaatista uudet päätypalat.
-Kontin ruosteet hiottu ja maalattu.
-Apulaitehihna kiristin --> TÄYSIN jumissa. Liottelin vuorokauden mutta ei auttanut --> avasin koko pömpelin ja syyksi paljastui korroosio kartion muotoisen liukumuovin päällä olevassa alumiiniosassa. Erittäin yksinkertainen pömpeli sisältä ja helppo avata. Voitelin lämmön kestävällä vaseliinilla, toimii kuin unelma. Jossain oli juttua että sitä on rasvattu ulkoapäin mutta mielestäni tämä vain siirtää ongelmaa eteenpäin pömpelin sisäisestä rakenteesta ja varsinaisesta ongelmasta johtuen.
-Samalla vaihdoin myös apulaitehihnan kiristimen laakerin ja uuden hihnan.
-Ihmettelin hiukan ABS:n valon toimintaa ja syy löytyi mittariston takaa --> varoitusvalolle oli vedetty hyppylangat laturin merkkivalolta. Kun purin virityksen pois, vikakoodi 22 (vasen etu) --> Itse ABS sensorin runko oli halki --> laitoin uuden sensorin tilalle --> ei enää vikakoodia
-Vaihdettu vaihteistoöljyt, "keskiperän öljy" ja normi peräöljyt.
-AYC liittyvään en ole vielä koskenut, ainostaan otin releen irti. Tulee työn alle jossain vaiheessa. Perus koodi 82 ja vuotaa AYC öljyä jostain pumpun tienoolta jos rele kiinni.
-Takasumari kiinnitetty ja kytkin laitettu kojelautaan


Kuvatus evon rievusta



Siinäpä alkuun...

Keskustelu
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=60931.0
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#2
Vs: Kaaharin Evo VII

Ayc pumppu irroitettu. Ayc nesteen vuodon syy oli kovettuneet säiliön ja pumpun väliset kumiputket jotka mehivät nestettä liitoksesta.

Ihme ja kumma, päällepäin aivan hirveän näköiset letkujen liittimet (ayc, acd) lähti auki kevyellä lämmöllä.

Mutta itse pumppu: Moottorin laippa oli korrosiosta vääntynyt täysin vinoon ja laakeri oli loppu. Kaikki 3 solenoidia oli vääntyneet ja rungosta halki. Käytännössä kaikki osat täysin "liimautuneet" toisiinsa kiinni.

Taidan päätyä tässä ostamaan suoraan, esim briteistä, korjatun pumpun ja samalla korvaan nuo orkkisletkut uusilla ja laitan pumpun konttiin.
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#3
Vs: Kaaharin Evo VII

Tänään tehtyä:
-Tutkin pyöräkotelot, kynnyskotelot, pohjaa yleensä ja takakelkkaa/kiinnityskohtia. Pintaruostetta on, mutta en löytänyt mitään vakavampaa. Olisikohan nuo fq300 saaneet massauksen orkkiksena? Eli on tuossa pohjassa kyllä tekemistä mutta ei mahdottomia... en löytänyt ainakaan niin pahoja vaurioita kuin hurjimmissa brittifoorumin kuvissa.

-Toisen etuvalon korkeudensäädön toimimattomuus olikin helppo homma, liitin hapettunut. Puhdistus -> alkoi pelaamaan.

-Sisältä poistin loput ylimääräiset johtoviritykset. Helkkari kun kojelaudassa on rumat jäljet kun jossain vaiheessa elämää laitettu kiinni "komea" kiinamittari suoraan ruuveilla kojelaudan yläpintaan :mad:

-Mittariston palaneet polttimot vaihdettu.

-Sisustan putsaus aloitettu. Tarvitsee tosin vsrmaan kunnollisen tekstiilipesurin/vast, on muutama ikävä tahra juuri niissä kuvioiduissa pinnoissa. Oon moista miettiny aiemminkin... josko nyt hankkisi.

Hankittu rompetta:
-Sisälokasuoja vasemmalle eteen
-Lokareihin tulevat vilkut
-Vasen etuovi
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#4
Vs: Kaaharin Evo VII

Keskikonsolin fiksausta... vaihdekepin ympäröivä muoviosa oli naarmuilla, purin osat irti ja tinnerillä kumipäällyste irti ja maalia päälle.

Purin & putsasin samalla koko hökötyksen muutenkin. Käytännössä kasasin kaksista keskikonsolin osista yhden käyttäen aina kummankin ehjempiä osia.

Vaihdekepin nupista päällyste pois, alla oli uutta vastaava peruslancerin vaihdekepin nuppi kaavioineen






Soviteltu oem tyyppinen etulippa puuttuneen tilalle. Vielä musta... suunnittelin että menee aikanaan korin väriin, tosin, musta/gunmetal/tumma lippa ja mustapohjaiset umpiot voisi olla hyvän näköinen ???

 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#5
Vs: Kaaharin Evo VII

Aloin käymään alustaa läpi. Edestä puuttui apujouset kokonaan eli pääjouset oli "irti" auto nostettuna. Takalevyt oli erittäin huonot.

-Takalavyt ja palat vaihdettu. Kässäri säädetty samalla.
-Kaikkien kulmien jarrut muutenkin putsailtu, ilmeisesti etulevyt ja palat vaihdettu jossain vaiheessa koska ruosteen/lian alta löytyi "semi-ok" levyt ja "ok" palat.
-Etuiskarit oli aivan loppu --> foorumilta löytynyt halpis coilover alusta kiinni (jonka ostin alunperin "varaosiksi"), aikanaan sitten oem alusta, jos tästä on "autoksi"
-Toinen jarrukilpi eteen vaihdettu koska oli ruostunut puhki.
-Osat kasattu käyttäen kuparitahnaa että lähtee tulevaisuudessa paremmin irti jos siihen tarvetta.

Yliesesti, osat oli jonkin verran jumissa mutta lähti kuitenkin irti viimeistään lämmittämällä pl. harmaita hiuksia tuotti yksi takasatulan pultti joka lopulta sitten katkesi kannasta :seina Siinä sitten paloikin aikaa ihan huolella mutta sain lopulta irti poraamalla / hajottamalla pultin satulan kiinnikkeen sisään, oli käytännössä aivan liimautunut alumiiniin kiinni. Tein sen verran varovasti että satulassa olevat kierteet säilyi ehjänä.

Muutamia puuttuvia pisteosia on löytynyt ulos ja sisälle mutta vielä puuttuu pari joista teinkin ostoilmoituksen :)


Keskustelu
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=60931.0

Ostoilmoitus puuttuville osille
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=60873.0
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#6
Vs: Kaaharin Evo VII

Vkloppuhommina:

-Ehjään etuoveen (raakaovi) siirretty vanhasta mööpelit. Aikanaan maalaukseen.
-Uusi etusisälokari paikalleen
-Puskurin "verkot" ehostettu ja diamond logo kiinni joka löytyi GTO jäämistöstä

-Etuvalot ehostettu, värinä erittäin tumma gunmetal, hiukan sinertävä. Kokeilin muutamaakin väriä mutta tuo näytti omaan silmään parhaalta. Aloin alunperin tekemään kun valoja ei oltu kunnolla kasattu ja tod näk olisivat imeneet vettä... Luulin että valot olisivat olleet RHD:stä käännetyt mutta varjostimet näyttivät hyviltä ja kuvio on tarkka. Hionta, maalaus, vanhat tiivisteaineet pois ja kasasin butyylimassalla.


Jätin ensin vilkun ja parkin "kotelon" maalaamatta mutta erottuivat sen verran muusta umpiosta että päädyin lopulta vetämään myös niiden taustat tummiksi. Saa nähdä riemastuuko katsastusmies jos joskus sinne asti pääsee :eek: Vilkku ja parkki kyllä loimottaa ihan hyvin, itse linssiinhän ei ole koskettu mutta selvästi tummempi "lookki" taustan takia.




 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#7
Vs: Kaaharin Evo VII

Vähemmän puuhaa mitsulle tänä vkloppuna toisen harrasteauton kesäkuntoon laittamisen takia.. mutta jotain pientä:
-Sisusta kasattu loppuun, keskikonsoli jne
-Puuttuneet sisustan pisteosat nyt löytyneet ja kiinnitelty paikoilleen.
-Kojelautaa jne putsattu
-Rattia käytetty irti ja putsattu kunnolla, keskirinkula maalattu. Itse nahkaosa on tosi kulunut.
-2din kehys ja ac kehys säilytyskotelon tilalle tulossa... saa ylimääräisenä olevan 2din soittimen kiinni autoon.

Fiilistelykuvaa...
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#8
Vs: Kaaharin Evo VII

Tuoreempi soitin ja ilmastoinnin/lämppärin säätimen paneeli asenneltu paikalleen.

Tuote on LHD tarkoitettu joten:
-Lämppärin säätimen "naamat" piti vaihtaa ristiin
-Dremelillä piti sipaista sisuksia että taustavalot näkyvät oikein

Muuten tuote oli helppo asennella mukana tulleilla ohjeilla. Muuten ei brobleemia pl. alemmat radion kiinnikkeet (pienet metalliosat) vaihdoin toisiin kun ei mahtunut niiden kanssa soitin paikoilleen. Paneelien pinta on mattamusta, vähän kumimainen. Voi olla kohtalaisen arka naarmuille. Erittäin hyvä istuvuus. Merkki oli Metra.

Yleisilmeeseen voisi käydä paremmin tummalla pinnalla/kehyksellä oleva ratti, ilmeisesti MR malleissa ollut moinen? Sekä pitää tutkia jossain vaiheessa voiko noille "hiilikuitu" paneeleille tehdä jotain, hiukan ovat kellastuneet (oletettavasti lakka pinnassa kellastunut?)

Pakolliset kuvatukset:


 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#9
Vs: Kaaharin Evo VII

Otin auton muutamaksi päiväksi siirtolapuilla ajoon että löytää "loput" viat. Kone pelaa hyvin ja ei löytynyt hippuja öljystä / suodattimesta. Luulin ensin että perä jollottaa mutta syyllinen oli takapyörän laakeri.

Keskilaatikko vaikuttaa aika valmiilta, ääntää aika reilusti moottorijarrutuksessa >40kmh. Myös osa vaihteista rusahtaa kierroksilla.

Tehtyä:
-Edestä vas ulompi raidetangon pää vaihdettu
-Taakse vas pyörän laakeri vaihdettu, oli tiukassa saada irti.
-Eteen uudet jarrulevyt ja palat
-Konehuone putsattu

Valsseja etsin jonkin aikaa kun et/puolan design aika kranttu... lopulta löytyi old-school valssit, eli Volk Racingin F-zero Challenget, 17" koossa ja erittäin hyvin jää bremboille tilaa. Tein nopean ehostuksen vaaleahkolla gunmetal värillä.




Konehuoneen putsausta


 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#10
Vs: Kaaharin Evo VII

Puuhailua:

-kulmavaihde/keskiloota irroitettu ja toimitettu st-motorsille tutkittavaksi
-hälytin alkoi pelaamaan nyt oikein, kontista purettu pois useampi boxi, kiinni oli mm gsm träkkeriä ja toista hälytintä tms. Lisäksi häly luuli että kontti on kokoajan auki jne. Nyt näyttää häly ja keskuslukko toimivan kuten kuuluukin.
-Alustaksi oem bilsteinin tolpat ja vakiojouset. Paikallaan ollut aftermarket turhan matala omaan makuun. Jos joku tarvitsee moista jolla auton saa todella alas, siirtoalustaksi yms laita pm :peukku
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#11
Vs: Kaaharin Evo VII

ST-motorsilta käytetty kulmavaihde :peukku

Kun sen saan kiinni --> leimalle :nykii
(ts. hakemaan lopun vikalistan ::) )
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#12
Vs: Kaaharin Evo VII

Toimiva kulmavaihde kiinni, loppui voimansiirron vihellys. Oli melko kinkkinen purkaa pois / asentaa paikalleen, kohtalaisen ahdas kolo. Vasta kun älysin *reilusti* kääntää konetta, mahtui juuri ja juuri. Kun kamppeet oli irti, uusin samalla kulmavaihteen stefat (ml. sen ison ja pienen O-renkaan) sekä vaihdelaatikon vetarin stefan. Öljyksi tuli Mitsun OEM öljyt, sai tilattua paikallisesta (Delta jkl). Komeissa peltipukeissa tulivat ;D

Toisena projektina tarmac, gravel&snow "joulukuusi" himmeämmäksi ts. AYC/ACD kuntoon. Auton oma pumppu oli kohtalaisen heikossa hapessa, mutta purin sen osiin: periaatteessa venttiilirunko, paineakku ja paineanturi olisi kunnossa mutta olisi tarvinnut uuden pumppurungon, sähkömoottorin ja kaikki 3 x venttiiliä. Yritin noita kamoja löytää jonkin aikaa mutta sattumalta ebayssä tuli myyntiin "working condition" siistin näköinen 9:n ACD/AYC pumppu *erittäin* edullisesti jonka ostin samatien pois. Ajoin pumpun ennen asentamista täyteen AYC nestettä ja samalla testasin että venttiilit toimii. Putsasin myös venttiilirunkojen ja sen kiinnityspellin välit ihan kaiken varalta vaikka pumppu meneekin konttiin (venttiilit katkeaa siitä kun kerää aluminnimuhjua väliin painaa "niskan" katki).

HEL -racingilta tuli pidemmät letkut että sain pumpun konttiin korroosiolta piiloon. Yllättävän hyvin lähti vanhat liittimet irti. Samalla vaihdoin perän AYC puolen öljyn, aivan älyttömässä paikassa täyttöproppu. Ilmauksen tein omatekoisella virityksellä että sain halutun / halutut venttiilit (ACD / AYC propotional+AYC L/R) auki, en oikein löytänyt tarkkaa tietoa noiden venttiilien jännitteestä joten "kaiken varalta" alensin jännitteen 6 volttiin. Ilmaa piireissä oli tietty reilusti letkujen uusinnan takia. Myös pumpun pyörittäminen meni aika tuuripelillä, käytännössä ajoin pumppua aina 2-5sek ja sammutin aina tuntui alkavan ottamaan reilummin kuormaa. HEL racingin letkut muuten hyvät mutta pumpunpäässä yhtä kokoa liian iso kanta (AYC L/R jotka lähekkäin) , ei mahdu pyörimään vierekkäin jos ei ota pikkaisen kanttia pois toisesta kannasta.

Ilmauksen jälkeen pistokkeet kiinni ja testaamaan. Vikakoodit ovat poistuneet :)

Se kiinnostaisi, kuinka monta sekunttia varmasti ehjä pumppu kerää painetta käynnityksessä kaasupoljin kikalla? Tällä pumpulla vei n. 5-7sek ennen kuin sammui, ääni muuttui selvästi ennen sammumista kuormittuneeksi. Jos teki saman uudelleen hetken päästä (ts. valmiiksi paineistettuna), pumppu pyöri ehkä 1 sekunnin.


Asennusta... pumppu makaa orkkis telineessään joka on kumipuslilla vaimennettuna runkoon. Ylimääräiset letkulenkit pitää vielä vetää alle piiloon ja laittaa läpivientikumit. Harmi kun vain ACD letkun päässä oli tuo 90`lähtö, olisi tullut siistimpi asennus eikä veisi niin paljon tilaa. Jos tekisin uudelleen, laittaisin pumpun eri päin ts. lähdöt tuonne koteloon (johdoissa on varaa reilusti pienellä modauksella).


Komeita peltisiä purkkeja mitsulla :peukku
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#13
Vs: Kaaharin Evo VII





Helkkarin hyvä tuo evo9:n alusta (bilstein), vasta nyt pääsin testailemaan kunnolla. Jotain juttua oli että normi gsr:n alusta olisi jäykempi mutta tämä tuntuu hyvältä täällä jyväskylän pomppuisilla sivuteillä.
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#14
Vs: Kaaharin Evo VII

Sen verran kuumat kelit että päätin käydä toimimattoman ilmastoinnin kimppuun. Järjestelmässä oli selvästi painetta (suhahti venttiilistä), AC napin ledi syttyi ja etuflekti lähti pyörimään joten ei tuo ihan toivoton lähtökohta ollut. Ainoa tietysti että itse kompura ei lähtenyt pyörimään.

Ekana uudet kylmäaineet sisään: järjestelmä piti täyttömyllyn testissä painetta hyvin mutta täytönkään jälkeen kompura ei lähtenyt pyörimään. Kompuran pistokkeesta mitattuna jännitettä kompura kyllä sai AC päällä joten syy oli selvästi kompuran päässä. Testasin myös suoraan 12v kompuralle --> hiljainen naksahdus kuului mutta kytkin ei ottanut kiinni ollenkaan. Kytkimen ja rungon väli oli reilusti suurempi kuin korjausmanuaalissa joten toimeen: apulaitehihna pois, muutama muovi ja öljynjäähdytin sivuun. Kompuran kytkin irti: Mylly oli todennäköisesti ollut toimimattomana jo hyvän aikaa koska molemmissa pinnoissa oli *reilusti* ruostetta jotka hioin pois.

Akselilla oli yksi shimmiprikka kytkimen alla.... kokeilin ensin muutamalla erittäin ohuella shimmiprikalla saada kytkin tehdas -spekseihin mutta lopulta päädyin jättämään shimmit kokonaan pois koska värkki oli tehdaspeksin kireässä päässä (0.3mm) ilman mitään shimmiä (!). Oma veikkaus on että, kompuran kytkin on alkanut todennäköisesti luistamaan jossain vaiheessa elämäänsä ja pinnoista on sen takia leikkautunut ajan saatossa materiaalia pois --> lopulta magneetti ei ole enää lopulta jaksanut vetää kytkintä kiinni välyksen ollessa liian suuri.

Kun mylly oli taas kasassa, kokeilin vielä suoraan 12v että magneettikytkin toimii oikein, nyt äänikin oli kunnon kolahdus ja kiinni ollessaan ei ainakaan käsin jaksanut pyörittää kytkintä & hihnapyörää ei suuntiin. Kamat kasaan, auto käyntiin ja ac päälle: kytkin lukittuu/irrottaa kuten pitääkin ja ilmastointi puhaltaa mukavasti kylmää. Ja ilmeisesti kompurakaan ei ole vielä elämänsä ehtoopuolella koska käyntiäänessä ei kuulu ylimääräistä sivuääniä.

Tämä oli muutenkin positiivinen projekti koska pl. ilmastointiaineet, koko homma tuli maksamaan sen 0€ ja aikaa meni tuohon purku -operaatioon ja kasaukseen 1½h. :peukku

Saattaa tosin olla, että alkaa taas jossakin vaiheessa luistamaan mutta nyt ainakin tietää mistä kiikastaa, silloin uutta osaa tilalle (kytkin jne).



Muuta tehtyä:
Irroittelin joutessani jakopään suojamuovit pois koska halusin tarkastaa missä hapessa jakopää on ja varsinkin tasapainoakselin hihna jne. Tasapainoakselin hihna ja sen kireys näytti maallikolle hyvältä, myös kiristinpyörän laakeri näytti uudelta muihin kamppeisiin verrattuna. Myöskään jakohihna ei ole oem --> tod näk jakopää on siis tähän tehty. Se mitä löytyi --> ohjaustehostimen pumpun laakeri on ehtoopuolella ja hihnapyörä on hiukan kiero!
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#15
Vs: Kaaharin Evo VII

Outoa moottorin sivuääntä on tullut metsästettyä aina ku jotain tullut purettua... esim kun aiemmin purin jakopään muovit, samalla pyöräytin moottoria ilman apulaitehihnaa yms mutta ilman tulosta. Hiukan kuulosti huonolta laakerilta / painelaakerilta, vain tyhjäkäynnillä, selvemmin kuului pyöräkoteloista tai auton alta mutta helkkarin vaikea paikallistaa. Kun sain auton rasvamontun päälle, tuntui tulevan jostain moottorin alta... mutta löytyihän se syy lopulta "autostetoskoopilla", aivan järkyttävä rallatus kun osasi kuunnella oikeasta paikasta: Ääni tuli siitä että hukkaportin läppä rallatti/kolisi tyhjäkäynnillä edestakaisin, klappia tangon päässä ja koko homma oli kiinni siten että hukkaportti on auki koko ajan useita asteita moottori käynnissä.

Muokkasin vähän kiinnitystä ja asensin myllyn siten että nyt portti on kiinni kun kellolla ei ole painetta. Rallatus loppui.... mutta suurin muutos oli moottorin käytös joka muuttui aika merkittävästi kun portti ei enää vuoda. Ahdin herää aiemmin ja moottori vetää jotenkin tasaisemmin pienillä kierroksilla, kun avaa kaasun tms... eipä ihmekään, kun hukkaportti ollut hiukan auki aiemmin koko ajan.




Muuta puuhaa:
-Tekstit konttiin
-Etulippa korin väriin.
-Polttoainetankin syöttöputki vuotaa --> korjaukseen. Näyttää vuotavan metalliputken ja kumiputken liitoskohdasta. Putki on niin pahassa kunnossa että pitää ostaa koko putki.






Että tuosta saisi siistin, pitäisi maalauttaa vähintään kontin pinta, takapuskuri, siipi, etupuskuri, konepelti, molemmat takakyljet, vasen etuovi ja helmat. Tällä hetkellä en tee vielä mitään, saa olla hiukan "rottalookissa" ;D Ehkä, jos pidän auton niin sitten... mutta sitten vaihtuu värikin kokonaan.
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#16
Vs: Kaaharin Evo VII

Noniin...

Nyt kun uskalsin autolla lähteä pois sivuteiltä ajamaan hiukan matkaa, tasaisessa ajossa huomasin oudon vinkumisäänen, siinä 80-90kmh kohdalla voimakkaimmin... kun osaa kuunnella niin tulee joka vauhdissa, voimistuu kuormalla ja moottorijarrutuksessa. Vaikea paikallistaa... pyörän laakeri / perä? Laskin ressun jälkeen perästä öljyt jotka oli erittäin puhtaat. Myös pyörän laakerit oli suht napakassa kunnossa.

Laskin kaiken varalta myös kulmavaihteelta öljyt, "huuhtelutarkoituksessa" ja sieltähän ihmeitä löytyi: öljyt täysin mustat/hopeat ja magneettipropussa puolen sentin kerros metallihilettä, 280km aikana kun kulma ollut kiinni.

Ts. tämäkin kulmavaihde tiensä ehtoopuolella, pinnoite tod näk mennyt pienemmältä hammaspyörältä ja mekaaninen kuluminen alkanut. Ja kyllä, oem diaqueenit keskilootassa täytettynä kaikessa rauhassa tehdasmanuaalin määrällä, sen verran lukenut keskiloota brobleemista että sen suhteen olin erittäin tarkka.
 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#17
Auto seisonut tallin tukkeena lähes koko kesän mutta nyt edistyy taas. Tämä oli siis toinen kulma jossa hiukan pinnoitetta lähtenyt pienemmästä hammaspyörästä ja muutama pieni lovi/lohkeama myös. Kulma oli ollut aiemmin ralliautossa josta tod näk vaikea paikallistaa ko sivuääntä. Itsekkin huomasin sen vasta kun muut "ylimääräiset" melunlähteet oli eliminoitu (pyöränlaaakerit tms) ja ääni tuli kapealla nopeusalueella. Pahentunuthan tuo olisi ajan mittaan... mutta nyt pitäisi päästä pitkälle, kulmavaihteeseen tuli loppujen lopuksi sitten upo-uudet hammaspyörät. St motors hoiti homman hyvin :)

Työhommista johtuen pääsin vasta tänään aloittamaan asentamaan kulmaa kiinni. Nyt iltapuhteena auto on kasattu ja huomenna testaamaan.

Jos joku sattuu muuten tietämään mistä kannattaisi ostaa oem öljyjäähyn letkut, laittakaa vinkkiä (oem vai aftetmarket, hyväksihavaittu?). On hiukan rujon näköiset.

Pikku muoviosia on tulossa vielä läjä deltalta ja käytettynä löysin puuttuvan oem imuputken ilmansuod koteloon
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#18
Mitsu sai talvirenkaat ja ollut nyt käytössä satunnaisesti, viikonloppuisin yms. Vaikuttaisi toimivan hyvin... saisi vaan lunta sataa niin näkisi miten tuo ACD / AYC toimii. En ole ennen ikinä millään evolla ajanut talvella :)




 
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#19
Tehtyä
-Molemmat etupyörän laakerit uusittu. Toinen oli loppu ja toinen menossa...
-Laitettu penkkeihin matalemmat kiinnikkeet (ebay, helkkarin hyvät. Japskipenkit aika korkealla vakiona)
-korjattu penkin sivutuki (sisältä muovilipare katki jonka takia penkin reuna heilui, pulttasin sisältä muovisen kehyksen penkin runkoon kiinni)
-asennettu lohkolämppäri ja sisäpistoke.
-lootan öljyt vaihdoin castroleihin (gl-4), foorumin vinkki piti paikkansa, kylmänä menee nyt 2&3 paremmin sisään

Tämähän on helkkarin helppo vehje ajaa lumella / liukkaalla. Sopivasti yliohjaava maltillisen kaasun käytön kanssa :cool: Vetopitoakin tuntuu sen verran olevan että tod näk acd toimii oikein.
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#20
Toisen umpion korkeussäätö moottori pyöri mutta itse valo ei kääntynyt. Alunperin pistoke oli hapettunut ja luulin korjanneeni vian pelkällä putsauksella mutta penkästään moottori hurisi mutta itse valo ei sitten säätynytkään. Myös manuaalisäätö moottorin päästä tosi jäykkä.... Korjaukseen -->

Avasin koko umpion ettei hajoa mitään muuta, irroitin valokehyksen ja säätömoottorin umpiosta (lähtee pyöräyttämällä irti). Säätötanko ei ollut sitten ollenkaan kiinni + vääntynyt usean millin mutkalle. Oletettavasti kiilasi itseään, siksi ilmeisesti säätökin oli jäykkä. Vääntelin viilapenkissä suoraksi. Ihme ja kumma, hammasrattaat ja valokehykseen tuleva muovikiinnike oli ehjä. Aavistus vaseliiniä rattaisiin ja kotelon pyörivään osaan mistä voi pyörittää säätötankoa manuaalisesti (ylös/alas säätö).


Jo toimii taas säätö kabiinista.
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
25 Joulukuu 2011
Tykkäykset
5
#22
Kesävalsseiksi etsin jo pitkään evo8:n oem valsseja, käy "omaan makuun".

Loppujen lopuksi tilasin valssit Japanista, Crooooberin kautta. Merirahtina, 1½kk kesti mutta kunto yllätti: oli paremmat mitä myyntikuvissa. Mietin alunperin näiden puhalluttamista ja maalausta mutta päädyin laittamaan suoraan alle.





 
Ylös Bottom