Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
"Talven" aikana keksitään kaikenlaista "hulluutta" (varsinkin kun ei ole lunta missä voi leikkiä...)

Kaari-keskustelu on nostettu pöydälle meillä... ja tämä sivu on katsottu aika paljon

http://www.coordsport.com/blog/2011/05/cusco-roll-cage-guide/comment-page-1/

Onko siitä "escape dash" mallista mitään hyötyä?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

Onhan tuosta varmasti hyötyä, jos "kattokerhoon" liittyy.

Puhtaasti henkilökohtaisena mielipiteenä totean kuitenkin, että jos kaaria laittaa, niin en ymmärrä, miksei kerralla laita kunnollisia.
Siis pilaireita myötäilevät, hitsatut kaaret, jossa on kunnolliset lisätuet ja mielellään luokituksetkin. Silloin se korikin jäykistyy.
Tosin autosta tulee 2 paikkainen, verhoilut lähtee jne., mutta katuautosta ei voi tehdä "oikeaa kaarellista" ilman myönnytyksiä, kaarellisella kilpurilla taas voi kyllä ajaa kadulla...

Jättäkää tuo IX ihan oikeaksi katuautoksi ja tehkää jostain muusta se kaarellinen leikkikalu. :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

Mielestäni Safety Devices tekee huomattavasti Cuscoa vakavammin otettavia pulttikaaria. Niissä hitsataan kiinnitystornit autoon ja kaaret pulteilla kiinni ja kasaan.

http://www.safetydevices.com/motorsport/products/roll-cage/Mitsubishi+Lancer+EVO+9-2005-2007-4-door/531/1357/

Mulla oli viitosessa Safety Devices kaaret kaikkien verhoiluiden ja lattiamaton kanssa paikallaan. Melutaso nousee silti huomattavasti sillä kaaret johtavat ääntä sisälle. Verhoiluista luopuminen ei ole ainakaan minulle optio, autosta tulee lähes käyttökelvoton tiellä ja aina saa ajaa korvatulpat päässä.

Safety Devicesin oviputket ovat mukavan matalat eivätkä häiritse kohtuuttomasti kulkemista.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

Vähän samaa mieltä Pexin kanssa.
Itekkin mietin tovin että hommaanko pulttikaaret vai kunnolliset.
Tulin siihe lopputulokseen, et jos hommaan pulttikaaret niin nälän kasvaessa pulttikaaret joutais pois ja kunnon kaaret tilalle... tietäähän sen.
Vaikeeta tuo tosiaan on jos haluaa pitää auton "käytännöllisenä"
Summa summarum, kompromissit on persiistä ;D
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

Muistakaa myös se että vääränlaiset kaaret katuautossa on potentiaalisesti hengenvaaralliset. Eli sellaiset joihin voi lyödä päänsä ilman kypärää ajettaessa. Tällaisia kovia rakenteitahan ei autoissa muuten ole.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

Itselleni oli myös tärkeää ettei pään yläpuolella ollut ristikkoa ja asialliset pehmusteet sivukaarissa. Juuri tuon Alen mainitseman vaaran vuoksi.

Eli käyttötarkoitus kannattaa miettiä tarkkaan. Henkilökohtaisesti en olisi ollut lainkaan huolissani kaarien kestosta jos auton olisi radalla kipannut. Soraränni puiden välissä on vähän eri juttu.

Pulttikaarilla on jostain syystä huono kaiku nimenä, mutta kannattaa tutustua vaikkapa liite J:n sallimiin liitostyyppeihin ja saattaa yllättyä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

Ajatuksia :

- Katuautoon pulttikaaret , asiaa puoltaa lukematon lista eri asioita.

- Rataleluun/kilpa-autoon tehojen mukaan joko pultti tai jotain muuta , myös käytön mukaan voi harkita mikä on paras ratkaisu.


Saksassa suosivat myös pultattavia puolikaaria katuautoissa , parempi sekin kuin ei mitään.

Ja sitten sellainen asia joka kannattaa pitää mielessä , auton paino nousee kaarien asennuksen jälkeen. Paljonko haluat ,että paino nousee ? Paino nousee -> Paljonko pitää laitaa rahaa lisää ,että saadaan teho häviö kompensoitua ?

Harrastetaanko Katu-autolla ratapäiviä ja ollaan onnellisia ? Vai Rakennetaan Ratakäyttöön kokonaan uusi "laite" ?

Se mistä ei pääse mihinkään on turvallisuuden tunne jos istut kaarien sisällä. -> Lisääkö yli-yrittämistä ja onnettomuus riskiä ?
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

Kiitoksia kaikille ajatuksista, mielipiteistä ja vinkeistä!

Tämä "hanke" on vasta suunnitteluvaiheessa että ei ole mitään vielä valittu eikä poissuljettu.

"Järkevin" olisi varmasti hitsatut kaaret. Mutta siinä tapauksessa kilvet jää hyllylle... Mutta taas, onko järkevä kun ei ole tarkoitus rakenna kilpuri vaan pitää se harraste-autona..

Yksi vaihtoehto olisi kyllä hankkia joku vanhempi laite ja tehdä siitä ratalelu... Mutta sitten ysi jää tallissa käyttämättä. Huono vaihtoehto. (Myyntiin se ei mene. Ei vaan mene)

voi voi. ei ole helppoa ei.
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

oli ajatuksena tohon dynyyn (kunhan sen joskus tulevaisuudessa saa siihen asti) tehä pääkaareen asti hitsatut ja takaristikko pulttikiinnityksellä...sais tarvittaessa takapenkin paikalleen
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Kaari evoon, onko tästä mitään hyötyä?

[elle] sanoi
Kiitoksia kaikille ajatuksista, mielipiteistä ja vinkeistä!

Tämä "hanke" on vasta suunnitteluvaiheessa että ei ole mitään vielä valittu eikä poissuljettu.

"Järkevin" olisi varmasti hitsatut kaaret. Mutta siinä tapauksessa kilvet jää hyllylle... Mutta taas, onko järkevä kun ei ole tarkoitus rakenna kilpuri vaan pitää se harraste-autona..

Yksi vaihtoehto olisi kyllä hankkia joku vanhempi laite ja tehdä siitä ratalelu... Mutta sitten ysi jää tallissa käyttämättä. Huono vaihtoehto. (Myyntiin se ei mene. Ei vaan mene)

voi voi. ei ole helppoa ei.

http://lancerregister.com/showthread.php?t=349064

Siittä. Näät kuvasta miten etuosa kaarista saa pultattua pois. Niin mä teen.
 
Ylös Bottom