Keskustelua autoverotuksesta

HeroinesHero

New Member
Liittynyt
8 Joulukuu 2010
Ite kans lukenu monet artikkelit niin nuorisotyöttömyydestä kuin yksityisautoilun kiroista.

Onhan se idea julkisilla kulkevasta kansasta varmasti todella hieno päättäjien vinkkelistä, mutta en voi ymmärtää jatkuvaa painostamista asian tiimoilta. Pk-seudullakin on tullut vastaan monta työpaikkaa johon ei julkisilla vain yksinkertaisesti pääse, bussikuskit ovat asiakaspalvelijoina lähinnä todella huonoja vitsejä, eikä tuo todellakaan ole mitään ilmasta (110€/kk jos enemmän joutuu kulkemaan).
Kaukoliikenne on toki juttu erikseen: remppakeikat voi unohtaa ilman omaa autoa, kummallekaan vanhemmista ei pääse lähellekkään osoitetta julkisilla jne.
Suomessa vaan on niin järkyttävät välimatkat pk-seudusta lähtien, joten mikseivät esim. tekisi kannattavammaksi vaihtaa sitä vanhaa rassia johonkin uuteen ekohärpäkkeeseen? Monet perusautoiliat varmasti lämpeisivät ajatukselle.

Nuorisotyöttömyys onkin sitten jännä juttu.. Itsekin työkkärissä yms asioineena voin suoraan sanoa, ettei siellä töissä olevilla ohjaajilla, ammatinvalintapsykologeilla yms ole MITÄÄN käryä todellisuudesta tai siittä miten ihmisiä voisi auttaa. Esimerkiksi työkkäri voisi tarjota matkakortteja millä pääsee sen kuukauden kulkemaan ilmatteeksi paikallisliikenteellä. Porukka pysyis virkeenä kun pääsisivät vähän liikkumaan, eikä tarvitsisi kuun lopun työhaastatteluita perua kun ei yksinkertaisesti ole rahaa kulkea sinne. Oma-aloitteisuutta ei tueta sitten millään tapaa, mutta keppiä ja pakotteita tarjoillaan senkin edestä.
Nuoria sais työelämään TODELLA yksinkertaisilla asioilla, mutta sen sijaan vaan pitkitetään eläkkeelle siirtymistä.

Sitten onkin vielä yhteiskuntamme kasvava "luokkaistuminen". Normaaleiden kansalaisten oikeuksista yritetään leikellä jatkuvasti, veroja korotetaan jne, mutta esim. upporikkaisiin kohdistuvan varallisuusveroa ei nähdä tarpeelliseksi, koska lapsilisiä laskemalla saadaan pari miljoonaa enemmän?

Sanotaan nyt vaikka näin: Menen heti äänestämään ilomielin kun tähän maahan saadaan jostain puolue joka palvelee kansaansa. Päättäjien palkkoihin noin ensinnäkin pitäisi saada joku puhelinmyynnin tapainen bonusjärjestelmä: Mitä enemmän positiivista tulosta teet (tässä tapauksessa ei tietenkään taloutta voida käyttää ainoana mittarina), sitä enemmän rahaa ja hyödykkeitä saat ;D
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
HeroinesHero sanoi
Suomessa vaan on niin järkyttävät välimatkat pk-seudusta lähtien, joten mikseivät esim. tekisi kannattavammaksi vaihtaa sitä vanhaa rassia johonkin uuteen ekohärpäkkeeseen? Monet perusautoiliat varmasti lämpeisivät ajatukselle.

Ihan mielenkiinnosta, miten tämä pitäisi toteuttaa?
 

HeroinesHero

New Member
Liittynyt
8 Joulukuu 2010
pexi sanoi
Ihan mielenkiinnosta, miten tämä pitäisi toteuttaa?

Ensimäisenä tulee mieleen verokevennykset ostohinnasta ja esim. käyttövoimaverosta. Täytyyhän nekin rahat toisaalta jostain muualta repiä, mutta päästäisiimpä ainakin lähemmäs sitä ekologisuutta. Toisaalta tästäkin tulis ennenpitkää jonkunsortin tasa-arvokysymys koska sen rivakammin kulkevan harrastepelin ja käyttis dieselin/hybridin tms verotus poikkeaisivat toisistaan jne.
Suomen liikenteen/teollisuuden saastutus maailman mittakaavassa toisaalta on niin järjettömän pieni, että noita nykyisiä käyttövoimaveroja voitas ruuvata hevisti muutenkin alaspäin. Syrjäytyneille halpoja diisseleitä ilman verokikkailuja niin pääsevät töihin ja kouluun sieltä syrjäseudultakin ;D

Hmm tai miten olis jos kaupunkifillari ideaa jatkettaisiin ja järjestettäis tommonen koko valtion kattava sähköauto/hybridiverkosto? Maksat kiinteesti kuussa ja tietyistä parkeista voit lähteä ja tiettyihin voit tulla takasin (päätarkoituksena kaupunkejen välillä liikkuminen).

Kaikista paras idea olisi ehdottomasti juottaa päättäjille muutama napollinen viskiä, jos se saa meikäläisessäkin aikaan tämmösien innovaatioiden keksimistä, niin kuvitelkaa mihin ammattimies kykenisi ;D
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/12/13/yle-perussuomalaiset-poistaisi-autoveron/201417194/304

Tuollaisen "vaalilupauksen" ovat tehneet, nyt vaan pitää toivoa että saavat tarpeeksi ääniä, ja pitävät lupauksen. Ja toisekseen pitää toivoa, että eivät korvaa tuota millään satelliitti kyttäyksellä, mutta sitä en oikein usko.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Wlooffy sanoi
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/12/13/yle-perussuomalaiset-poistaisi-autoveron/201417194/304

Tuollaisen "vaalilupauksen" ovat tehneet, nyt vaan pitää toivoa että saavat tarpeeksi ääniä, ja pitävät lupauksen. Ja toisekseen pitää toivoa, että eivät korvaa tuota millään satelliitti kyttäyksellä, mutta sitä en oikein usko.

Riittänee meikäläiselle äänestys perusteeksi. Ihan sama mitä kukakin lupaa harvoin mikään pitää paikkaansa.

Taisivat ,jokainen puolue lupailla työllisyyden parantumista ennen viime vaaleja... Hyvin ovat lupaukset pitäneet ?!
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
^Vahva veikkaus, että tuo tulee EU:n myötä joka tapauksessa poistumaan lähivuosina ja PS on tajunnut homman sen verran ajoissa, että asialla on hyvä kalastella ääniä vaaleissa.

Jaa miksi näin negatiivinen suhtautuminen? No siksi, että autovero on mielestäni varsin perusteltu verotyyppi ja tuottaa valtiolle tällä hetkellä hyvän määrän rahaa. Poistaminen kokonaan (vaikkakin portaittain) aiheuttaa miljardiluokan tulonmenetykset, eikä siihen yksinkertaisesti ole tällä hetkellä varaa. (Toki julkisen sektorin korkeampipalkkaisia suojatyövirkoja ja byrokratiaa karsimalla voitaisiin säästää melkoinen kasa kahisevaa, mutta en usko tällaisen muutoksen tapahtumiseen siinä mittakaavassa ja sillä aikataululla että se tekisi tästä lähellekään nollasummapeliä.)

Minun nähdäkseni autoveroa pitäisi kyllä laskea (portaittain ja vaikkapa siten, että tulevaisuudessa korkein veroluokka olisi nykyisen ~44% sijasta lopulta jossain 25% paikkeilla), mutta ei missään tapauksessa poistaa. Nimittäin seuraus on se, että sitten siirrytään verottamaan käyttöä entistä raskaammalla kädellä. Todennäköisimmin tarkoitukseen kehitellään vielä mahdollisimman monimutkainen erillisjärjestelmä, minkä viulut maksaa myöskin kuluttaja (joko ensisijaisesti jonkin laitteen pakkohankintakäskyllä tai toissijaisesti verojen kautta). Tässä maassa on sen verran pitkät etäisyydet, että liikkumisen pitäisi olla halpaa. Tällä hetkellä kuitenkin perusautot ovat sen verran halpoja, että miltei jokaisella on varaa ostaa itselleen edes jonkinlainen katiska missä on ABS-jarrut ja usein turvatyynyjäkin. Kuitenkin se ostettu auto ei liiku mihinkään (ainakaan laillisesti) jossei veroja, vakuutuksia ja polttoaineita makseta. Ei köyhää lämmitä se että voi vaihtaa tonnin corollansa 8ke välirahan sijasta 5ke välirahalla uudempaan, jos taskunpohjalle ei jää pitkänkään uurastamisen jälkeen edes sitä viittä tonnia kun auton käyttö nielee entistä enemmän rahaa. :mad:
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Wlooffy sanoi
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/12/13/yle-perussuomalaiset-poistaisi-autoveron/201417194/304

Tuollaisen "vaalilupauksen" ovat tehneet, nyt vaan pitää toivoa että saavat tarpeeksi ääniä, ja pitävät lupauksen. Ja toisekseen pitää toivoa, että eivät korvaa tuota millään satelliitti kyttäyksellä, mutta sitä en oikein usko.

Tuo on kyllä nyt ihan silkkaa populismia PS:lta. Olisivat edes luvanneet jäädyttää liikenteen veronkorotukset, sekin olisi ollut jo kova lupaus (johon sosialistit eivät ole tähän mennessä kyenneet). Jos tuo autovero poistuu, niin PS:lla tuskin on siihen mitään osuutta JA polttoaineen verotus, käyttömaksu, tiemaksu, jollain tavalla se sama summa tullaan sen autoveron poistonkin jälkeen keräämään. Edelleenkään Suomen ongelma ei ole se rahan kerääminen, vaan se rahan käyttäminen. Mikään veropotti ei ikinä tule riittämään, kun menojen kaava on aina "tulot x 1.Y". Ja siihen käyttämiseen nimenomaan pitäisi puuttua, eikä ainoastaan muutella veronkeräystapoja (summan säilyessä samana tai kasvaessa).
 

HeroinesHero

New Member
Liittynyt
8 Joulukuu 2010
Kyllähän ne rahat noihin veroihin polttoaineesta vakuutuksiin yms aina jostain raapii. Sanotaan nyt vaikka näin, että maksaisin ihan mielelläni näitä nykyisiäkin valtion extroja, jos tuosta meidän tieverkostosta pidettäisiin edes jonkinlaista huolta.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Autovero ei nykyäänkään juuri estä autokannan uusiutumista, varsinkin jos ajatellaan näitä mainittuja "ekohärpäkkeitä".
Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Ford Focus.
1.0 ecoboost, 5V ja trend varustelu, CO:t 105. Perus kikkare, jolla normaali nelihenkinen perhe pärjää oikein hyvin. Ei varmasti kaikille se mieluisin peli, mutta "suurelle yleisölle" uutena varmasti ihan maittava laitos kuitenkin. Mielestäni siis osuu ihan hyvin kohderyhmään, eli näille joilta halutaan vanhat "pommit" pois ja uutta ekologista tilalle.
Hinta n 21770€, autoveroa n.3570€, eli autoveroton hinta 18200€, sis alv24%. Vaikka tuo 3570€ poistettaisiin, niin tuskin tulisi suurta kansanryntäystä autokauppoihin.
Ja kun se homma ei edes ole noin yksinkertainen.
Sama peli Saksassa 19560€, ei autoveroa, mutta alvia 19%
Alvit pois, niin tuo peli on siis Suomessa palttiarallaa 1770€ halvempi, tämä taas johtuu tehtaan hintakompensoinnista, verojen takia.
Jos autovero poistuu tai se pienenee merkittävästi tai autojen alvia kevennetään, lienee selvää että hintakompensointi ainakin pienenee, ellei sitten poistu kokonaan.
Seurauksena auto maksaa melkein saman verran, mutta käyttökulut kasvavat, kun menetetty verotulo kerätään jostain muualta.

Kalliimmissa ja enemmän päästöjä tuottavissa autoissa tilanne on jossain määrin eri, mutta miksi niiden hankintaa yhteiskunnan edes pitäisi tukea?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
pexi sanoi
Autovero ei nykyäänkään juuri estä autokannan uusiutumista, varsinkin jos ajatellaan näitä mainittuja "ekohärpäkkeitä".
Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Ford Focus.
1.0 ecoboost, 5V ja trend varustelu, CO:t 105. Perus kikkare, jolla normaali nelihenkinen perhe pärjää oikein hyvin. Ei varmasti kaikille se mieluisin peli, mutta "suurelle yleisölle" uutena varmasti ihan maittava laitos kuitenkin. Mielestäni siis osuu ihan hyvin kohderyhmään, eli näille joilta halutaan vanhat "pommit" pois ja uutta ekologista tilalle.
Hinta n 21770€, autoveroa n.3570€, eli autoveroton hinta 18200€, sis alv24%. Vaikka tuo 3570€ poistettaisiin, niin tuskin tulisi suurta kansanryntäystä autokauppoihin.
Ja kun se homma ei edes ole noin yksinkertainen.
Sama peli Saksassa 19560€, ei autoveroa, mutta alvia 19%
Alvit pois, niin tuo peli on siis Suomessa palttiarallaa 1770€ halvempi, tämä taas johtuu tehtaan hintakompensoinnista, verojen takia.
Jos autovero poistuu tai se pienenee merkittävästi tai autojen alvia kevennetään, lienee selvää että hintakompensointi ainakin pienenee, ellei sitten poistu kokonaan.
Seurauksena auto maksaa melkein saman verran, mutta käyttökulut kasvavat, kun menetetty verotulo kerätään jostain muualta.

Kalliimmissa ja enemmän päästöjä tuottavissa autoissa tilanne on jossain määrin eri, mutta miksi niiden hankintaa yhteiskunnan edes pitäisi tukea?

Agreed. Tosin, enemmän tuo meinaa käytettyjen tuonnissa. Jos vilkaisee mitä Saksasta saa 5ke vs. mitä Suomesta saa samalla rahalla niin ero on huomattava.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
OT:

Se mitä minulla oli ajatuksena , on se sama vanha itkeminen ,että miksi joudun maksamaan käytetystä autosta "Veroa" kun olen tuomassa sellaista suomeen ?

En tiedä ,mutta epäilen ,että Suomi on ainoa EU maa ,jossa on tälläinen menettely. Muissa maissa selviää auton rekisteri kuluilla tai lähes mitättömän nimellisellä "tuontimaksulla".

Eli emme ole tasavertaisessa asemassa muihin EU-maiden asukkaisiin nähden.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
-JP- sanoi
OT:

Se mitä minulla oli ajatuksena , on se sama vanha itkeminen ,että miksi joudun maksamaan käytetystä autosta "Veroa" kun olen tuomassa sellaista suomeen ?

En tiedä ,mutta epäilen ,että Suomi on ainoa EU maa ,jossa on tälläinen menettely. Muissa maissa selviää auton rekisteri kuluilla tai lähes mitättömän nimellisellä "tuontimaksulla".

Eli emme ole tasavertaisessa asemassa muihin EU-maiden asukkaisiin nähden.

Ainakin Tanskassa on vielä suolaisemmat autoverot kuin Suomessa. Uusi Mondeo hinnat alkaen 53ke. :eek:
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
DaJackal sanoi
Ainakin Tanskassa on vielä suolaisemmat autoverot kuin Suomessa. Uusi Mondeo hinnat alkaen 53ke. :eek:

Kirjoitin käytetyn auton tuonnista. Älä sekoita kahta eri asiaa keskenään vaikkakin molemmissa on kyse veroista.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
-JP- sanoi
Kirjoitin käytetyn auton tuonnista. Älä sekoita kahta eri asiaa keskenään vaikkakin molemmissa on kyse veroista.

Kyllä Tanskassa joudut maksamaan hävyttömät verot myös käytetystä. Sehän on ihan loogista, eihän koko maassa myytäisi muuten yhtäkään autoa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
nokonzok sanoi
Kyllä Tanskassa joudut maksamaan hävyttömät verot myös käytetystä. Sehän on ihan loogista, eihän koko maassa myytäisi muuten yhtäkään autoa.

Sama syy kuin Suomella. Siellä toki muitakin asiaan liittyviä ongelmia ,kuten pieni pinta-ala verrattuna autokantaan ,joka myös saattaa ohjailla hallituksen linjoja ?

Välimatkatkaan kaupungeista toiseen ei ole mitään järjettömän suuria. Toki eihän kukaan pakota Suomessakaan ajamaan omalla autolla Oulusta Helsinkiin.
 

HeroinesHero

New Member
Liittynyt
8 Joulukuu 2010
Empä mää nyt kyllä usko että se mitään suunnatonta ryntäystä/uusien oston kaataisi jos käytetyistä tuontipeleistä verot pistettäis pienemmäks/poistetaan.
Omassakin tuttavapiirissä on aika montakin ihmistä jotka kuolaa sen uuden koskemattoman auton perään, ja pitävät yli 200tkm ajettuja autoja loppuun ajettuina ruoskina ;D
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
pexi sanoi
Autovero ei nykyäänkään juuri estä autokannan uusiutumista, varsinkin jos ajatellaan näitä mainittuja "ekohärpäkkeitä".

Aka bold statement. Henkilökohtaisesti on vaikea niellä väitettä, että veroilla "keinotekoisesti" kasvatetut hinnat eivät vaikuttaisi kysyntään. Totta on, että ekohärpäkkeissä se vero on pienimmillään, eikä sitä hinnassa ole ihan niin paljon kuin moni äkkiä kuvittelisi. On sitä kuitenkin nelinumeroinen summa ihan jokaisessa uudessa autossa.

pexi sanoi
Hinta n 21770€, autoveroa n.3570€, eli autoveroton hinta 18200€, sis alv24%. Vaikka tuo 3570€ poistettaisiin, niin tuskin tulisi suurta kansanryntäystä autokauppoihin

Uskallan väittää, että -16 % uudesta Focuksesta saisi aikaan liikettä Ford-kauppiaan ovipumpussa. Laskelma näyttää myös aika erilaiselta kun siirrytään edes hieman ylöspäin hintahaitarissa. Lonkalta muistelen, että Suomen suosituimmat autot ovat Skoda Octavia, VW Golf Nissan Qashqai yms. osastoa. Kaikissa näissä hinta taitaa olla lähempänä 30k kuin 20k euroa. Esim. Octaviassa verot on pienimmilläänkin 4000 euroa, eikä tarvitse mennä kuin 1.4 TSI DSG versioon niin ne on jo 5 000 euroa. Varusteet sitten vielä päälle. Octaviasta -5000 euroa niin väittäisin kaupan vilkastuvan melko lailla.

pexi sanoi
Ja kun se homma ei edes ole noin yksinkertainen.

Sama peli Saksassa 19560€, ei autoveroa, mutta alvia 19%
Alvit pois, niin tuo peli on siis Suomessa palttiarallaa 1770€ halvempi, tämä taas johtuu tehtaan hintakompensoinnista, verojen takia.
Jos autovero poistuu tai se pienenee merkittävästi tai autojen alvia kevennetään, lienee selvää että hintakompensointi ainakin pienenee, ellei sitten poistu kokonaan.

Saksassa on monestakin autosta listahinta korkeampi kuin Suomessa. Erona Suomeen on se, että listahinnoista annetaan hyvin tavanomaisesti 20 % alennuksia. Suomessa listahinnat puserretaan verotussyistä alas, mutta vastaavasti alennuksia ei saa samalla tavalla. Tosiasiallinen kauppahinta on kuitenkin se mikä lopulta merkitsee. Ja toisaalta mikään ei EU:ssa estä kansalaista hakemasta uuttaa autoa rajan takaa jos sen saa sieltä halvemmalla. Verotuksen poistuminen yksinkertaistaa tässäkin toimintaa melko lailla.

Väitän siis, että korkean autoveron maat pieninä markkinoina ei saa mitään erityistä hintakompensointia vaan alennusvarat siirretään osin listahintaan, jotta auton arvon perusteella laskettavat verot saadaan pienemmäksi. Hintaan tietysti osittain vaikuttaa se, että Saksassa ei ole saksalaisille autoille maahantuojaa, toisin kuin täällä. Jää yksi porras välistä.

pexi sanoi
Seurauksena auto maksaa melkein saman verran, mutta käyttökulut kasvavat, kun menetetty verotulo kerätään jostain muualta.

Vaikka veron määrä ei kokonaisuudessaan lähtisikään hinnoista, on ero ihan normaalissa perheautossa kuitenkin helposti tuhansia euroja ja prosenteissakin parin kymmenen luokkaa. Auto ei siis todellakaan maksa "saman verran" vaan huomattavasti vähemmän. Jos koko autovero siirettäisiin vuotuiseen käyttömaksuun tulisi keskimääräinen autovero maksettua osissa karkeasti kymmenessä vuodessa. Autojen elinkaari todennäköisesti lyhentyisi vuosikausilla veron poiston seurauksena, mutta pitkällä tähtäimellä valtion verotulota kasvaisivat.

Eikä tässä vielä kaikki, päälle tulee dynaamiset vaikutukset. Koska autoverottomista autoista maksettaisiin joka tapauksessa alvit ihan normaaliin tapaan, piristynyt autokauppa toisi kohtuullisen helposti pari sataa miljoonaa kasvaneina alv-tuloina. Tämä summa ei edellyttäisi kuin palaamista siihen normaaliin 140 -150 000 vuotuisiin myyntimääriin nykyisestä 100k tasosta. 80-luvun lopulla on myyty 180 000 autoa vuosittain. Tähän päälle vielä autokaupan kasvaneista tuloista saatavat verot, lisähenkilöstön palkkaamisesta aiheutuvat hyödyt jne. Jotain arvoa kai voi laskea sillekin, että kansa ajaa ympäristöystävällisemmillä ja turvallisemmilla autoilla.

Se, ettei autoveroa olisi varaa poistaa on ihan höpöjuttuja. Lisäksi sen tuotto ei ole julkisuudessa huudeltua miljardia euroa, vaan näiden huonojen vuosien seurauksena lähes neljänneksen vähemmänä. Valtion budjetin toiveet ei valitettavasti paljon saa kansaa autokaupoille.

pexi sanoi
Kalliimmissa ja enemmän päästöjä tuottavissa autoissa tilanne on jossain määrin eri, mutta miksi niiden hankintaa yhteiskunnan edes pitäisi tukea?

Anteeksi vain, mutta tämä kuulostaa kovasti demareiden verotukiajattelulta. Sen mukaanhan kaikki mitä valtio ei verota on verotukea kansalaisille. Isosti päästäviä autoja muistetaan jo vuosittaisessa käyttömaksussa ja jos vero poistuisi, muistettaisiin todennäköisesti vielä aikalailla enemmän. Jos kukaan ei joutuisi maksamaan autoveroa lainkaan niin miten ihmeessä se olisi verotukea jollekin?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
nokonzok sanoi
Aka bold statement. Henkilökohtaisesti on vaikea niellä väitettä, että veroilla "keinotekoisesti" kasvatetut hinnat eivät vaikuttaisi kysyntään. Totta on, että ekohärpäkkeissä se vero on pienimmillään, eikä sitä hinnassa ole ihan niin paljon kuin moni äkkiä kuvittelisi. On sitä kuitenkin nelinumeroinen summa ihan jokaisessa uudessa autossa.

Uskallan väittää, että -16 % uudesta Focuksesta saisi aikaan liikettä Ford-kauppiaan ovipumpussa. Laskelma näyttää myös aika erilaiselta kun siirrytään edes hieman ylöspäin hintahaitarissa. Lonkalta muistelen, että Suomen suosituimmat autot ovat Skoda Octavia, VW Golf Nissan Qashqai yms. osastoa. Kaikissa näissä hinta taitaa olla lähempänä 30k kuin 20k euroa. Esim. Octaviassa verot on pienimmilläänkin 4000 euroa, eikä tarvitse mennä kuin 1.4 TSI DSG versioon niin ne on jo 5 000 euroa. Varusteet sitten vielä päälle. Octaviasta -5000 euroa niin väittäisin kaupan vilkastuvan melko lailla.

Saksassa on monestakin autosta listahinta korkeampi kuin Suomessa. Erona Suomeen on se, että listahinnoista annetaan hyvin tavanomaisesti 20 % alennuksia. Suomessa listahinnat puserretaan verotussyistä alas, mutta vastaavasti alennuksia ei saa samalla tavalla. Tosiasiallinen kauppahinta on kuitenkin se mikä lopulta merkitsee. Ja toisaalta mikään ei EU:ssa estä kansalaista hakemasta uuttaa autoa rajan takaa jos sen saa sieltä halvemmalla. Verotuksen poistuminen yksinkertaistaa tässäkin toimintaa melko lailla.

Väitän siis, että korkean autoveron maat pieninä markkinoina ei saa mitään erityistä hintakompensointia vaan alennusvarat siirretään osin listahintaan, jotta auton arvon perusteella laskettavat verot saadaan pienemmäksi. Hintaan tietysti osittain vaikuttaa se, että Saksassa ei ole saksalaisille autoille maahantuojaa, toisin kuin täällä. Jää yksi porras välistä.

Vaikka veron määrä ei kokonaisuudessaan lähtisikään hinnoista, on ero ihan normaalissa perheautossa kuitenkin helposti tuhansia euroja ja prosenteissakin parin kymmenen luokkaa. Auto ei siis todellakaan maksa "saman verran" vaan huomattavasti vähemmän. Jos koko autovero siirettäisiin vuotuiseen käyttömaksuun tulisi keskimääräinen autovero maksettua osissa karkeasti kymmenessä vuodessa. Autojen elinkaari todennäköisesti lyhentyisi vuosikausilla veron poiston seurauksena, mutta pitkällä tähtäimellä valtion verotulota kasvaisivat.

Eikä tässä vielä kaikki, päälle tulee dynaamiset vaikutukset. Koska autoverottomista autoista maksettaisiin joka tapauksessa alvit ihan normaaliin tapaan, piristynyt autokauppa toisi kohtuullisen helposti pari sataa miljoonaa kasvaneina alv-tuloina. Tämä summa ei edellyttäisi kuin palaamista siihen normaaliin 140 -150 000 vuotuisiin myyntimääriin nykyisestä 100k tasosta. 80-luvun lopulla on myyty 180 000 autoa vuosittain. Tähän päälle vielä autokaupan kasvaneista tuloista saatavat verot, lisähenkilöstön palkkaamisesta aiheutuvat hyödyt jne. Jotain arvoa kai voi laskea sillekin, että kansa ajaa ympäristöystävällisemmillä ja turvallisemmilla autoilla.

Se, ettei autoveroa olisi varaa poistaa on ihan höpöjuttuja. Lisäksi sen tuotto ei ole julkisuudessa huudeltua miljardia euroa, vaan näiden huonojen vuosien seurauksena lähes neljänneksen vähemmänä. Valtion budjetin toiveet ei valitettavasti paljon saa kansaa autokaupoille.

Anteeksi vain, mutta tämä kuulostaa kovasti demareiden verotukiajattelulta. Sen mukaanhan kaikki mitä valtio ei verota on verotukea kansalaisille. Isosti päästäviä autoja muistetaan jo vuosittaisessa käyttömaksussa ja jos vero poistuisi, muistettaisiin todennäköisesti vielä aikalailla enemmän. Jos kukaan ei joutuisi maksamaan autoveroa lainkaan niin miten ihmeessä se olisi verotukea jollekin?

+1 , :'( (ilo) Mä äänestän sua. :peukku
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Lisätään vielä, että mitähän se autoverosta säästynyt 750 miljoonaa euroa tekisi kansantaloudessa? Tuskin kaikki uuden auton ostajat laittaisivat sitä patjan alle vaan se siirtyisi hyvin suurelta osin kulutukseen. Eikö tässä juuri kulutuksen kasvua hädän hetkellä ole huudettu? Ei kaikki tosiaan ole ihan niin yksinkertaista.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
nokonzok sanoi
Lisätään vielä, että mitähän se autoverosta säästynyt 750 miljoonaa euroa tekisi kansantaloudessa? Tuskin kaikki uuden auton ostajat laittaisivat sitä patjan alle vaan se siirtyisi hyvin suurelta osin kulutukseen. Eikö tässä juuri kulutuksen kasvua hädän hetkellä ole huudettu? Ei kaikki tosiaan ole ihan niin yksinkertaista.

Tuohon kulutuksen kasvuun liittyen vielä ajokortti ikärajan muutos 16 tai 17 vuotiaille käyttörajoituksin (kellonajat tms.). Alkaa ALV:tä kilisemään verokirstuun vielä lisää.

Lisää myös autoalan työpaikkojen määrä jonkin verran , polttoaineden kulutusta yms.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Mutta jos sinulla on se 2v vanha vaihtoauto niin eipä tuo autoveron poisto sen kummemmin innosta uutta ostamaan kun nytkään,koska samallahan se vaihdokin hinta tippuisi,väliraha pysyisi about samana?
Meikäläinen joka näillä vanhoilla paskoilla ajelee,ei ole kykenevä uuden auton ostoon,maksois se sitten 25ke ilman veroja tai 30ke nykyisellä verotuksella.
Samalla se vanhan auton pito tulisi entistä kalliimmaksi,kohonneiden käyttömaksujen myötä,eikä näissä muutaman tonnin käytetyissä enään hinnatkaan suhteessa tippuisi niin paljoa,että pääsisi "pärjäämään".
Mikon pointin veron poistoon ymmärrän kyllä,piristäisi varmasti bisneksiä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Tunari-82 sanoi
Mutta jos sinulla on se 2v vanha vaihtoauto niin eipä tuo autoveron poisto sen kummemmin innosta uutta ostamaan kun nytkään,koska samallahan se vaihdokin hinta tippuisi,väliraha pysyisi about samana?
Meikäläinen joka näillä vanhoilla paskoilla ajelee,ei ole kykenevä uuden auton ostoon,maksois se sitten 25ke ilman veroja tai 30ke nykyisellä verotuksella.
Samalla se vanhan auton pito tulisi entistä kalliimmaksi,kohonneiden käyttömaksujen myötä,eikä näissä muutaman tonnin käytetyissä enään hinnatkaan suhteessa tippuisi niin paljoa,että pääsisi "pärjäämään".
Mikon pointin veron poistoon ymmärrän kyllä,piristäisi varmasti bisneksiä.

^- Saattaahan se olla ,että myös käytettyjen autojen hinnat laskisivat , eli oli ihmisen taloudellinen tilanne mikä tahansa niin "uudemmalla"autolla ajelun mahdollisuus kasvaa ,joka tapauksessa.

Ne ihmiset ,jotka autonsa kahden vuoden välein uusivat , heillä varmaankin aivan muut syyt auton vaihtoon kuin väliraha ?
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Tunari-82 sanoi
Mutta jos sinulla on se 2v vanha vaihtoauto niin eipä tuo autoveron poisto sen kummemmin innosta uutta ostamaan kun nytkään,koska samallahan se vaihdokin hinta tippuisi,väliraha pysyisi about samana?

Silloin kun hinnat laskee, kannattaa siirtyä kalliimpaan. Näinhän se menee asuntokaupassakin. Väki itkee kun hinnat laskee vaikka valtaosalla on suunta kuitenkin ylöspäin jolloin välirahaa pitää maksaa vähemmän koska kalliit halpenee eniten.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Ale sanoi
Silloin kun hinnat laskee, kannattaa siirtyä kalliimpaan. Näinhän se menee asuntokaupassakin. Väki itkee kun hinnat laskee vaikka valtaosalla on suunta kuitenkin ylöspäin jolloin välirahaa pitää maksaa vähemmän koska kalliit halpenee eniten.

Juurikin näin. Veron poistossa on häviäjiä ainoastaan ne, jotka myyvät autonsa pois, eikä hanki uutta tilalle. Vaihtoautojen hyvitykset on muutenkin sillä tasolla, että niihin on jo leivottu ainakin pääosin sisään riksi autoveron pikaisesta häviämisestä.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Tästä tulikin nyt näämmä verokeskustelu, toivottavasti modet ei nyt suutu ;D
Suomen autokanta ei juuri nuorene, vaikka vero poistettaisiin.
Ei se Saksan autokantakaan niin nuorta ole, vaikka ei ole taantumaa, ei autoveroa ja kaupoissakin on hullut päivät kokoajan. Miksi taantumassa oleva Suomi käyttäytyisi eri tavalla?
Kannattaa muistaa, että suurin osa kansalaisista joutuisi kärsimään käytön verotuksen koventumisesta.
Täällä on liikennekäytössä yli 2,5 miljoonaa henkilöautoa, joiden keski-ikä on rapiat 11 vuotta.
Jos veronkevennyksillä tai poistolla saadaan 10-15000 uutta autoa vuosittain lisää, niin hyvä suoritus. Vaikka määrä olisi arviooni nähden triplat, ei tuo 2,5 M auton kanta ihan hetkessä siitä uudemmaksi pyörähdä, mutta kaikkien käyttö kallistuu heti.

Jos joidenkin hankintaa halutaan helpottaa, niin nimenomaan näitä edullisia ekohärpäkkeitä. Ei ne vanhojen autojen omistajat niitä premiumeja pysty/halua ostaa kuitenkaan.

Olen edelleen sitä mieltä, että ne kenellä on varaa ostaa kallis auto, voivat sen tehdä nykyiselläkin verotuksella, mutta miksi niiden joilla ei siihen halpaankaan uuteen ole varaa, pitäisi maksaa sen vanhemman auton käytöstä vielä nykyistä enemmän?

Jos autovero nyt kerralla poistetaan, niin suurin osa autonkäyttäjistä siinä tällä hetkellä häviää. Poiston pitäisi tapahtua paljon pidemmällä välillä kuin nyt julkisuudessa puhuttu 4 vuotta ja sen tulisi tapahtua tasaisena vuosittaisena laskuna ja korvaavien käyttömaksujen tulisi nousta tasaisesti samalla ajanjaksolla. Silloin tuo olisi oikeudenmukainen suurimmalle osalle autoilijoita. Hyvä ajanjakso olisi autokannan keski-ikä, mutta joustetaan nyt vaikka 10 vuoteen.
Tähän käytön verotuksen pikaisen kasvattamisen oikeudenmukaisuuteen voisi vielä ottaa mukaan työmatkakulujen vähennysoikeuden leikkaussuunnitelmat, mutta antaa niiden nyt olla.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
pexi sanoi
Täällä on liikennekäytössä yli 2,5 miljoonaa henkilöautoa, joiden keski-ikä on rapiat 11 vuotta.
Jos veronkevennyksillä tai poistolla saadaan 10-15000 uutta autoa vuosittain lisää, niin hyvä suoritus. Vaikka määrä olisi arviooni nähden triplat, ei tuo 2,5 M auton kanta ihan hetkessä siitä uudemmaksi pyörähdä, mutta kaikkien käyttö kallistuu heti.

Taidat unohtaa sen että myös käytettyjen hinnat laskevat. Mitä tuossa vertailin suomen ja viron käytettyjen hintoja niin samalla hintaa sai virosta ~2 vuotta uudemman auton. Enkä nyt tällä tarkoita sitä että kaikki kävisivät hakemassa rajan takaa uudemman auton vaan ihmisillä on yleensä se x määrä euroja mitä ne on ajatellut laittaa käytetyn auton ostoon ja ostavat sitten sellaisen mitä saavat. Ja kun käytettyjen hinnat laskevat, niin silloin samalla rahalla saa uudemman auton. Ja niiden kaikista vanhimpien autojen kynnys laittaa paaliin pienenee, koska niiden rahallinen arvo tippuu olemattomiin.

Mitä tuohon autoveroon tulee, niin itse olen ajatellut sellaista, että autovero poistuisi kerralla ja näillä olisi vuotuinen autovero esim 2 kertainen nykyiseen nähden. Vanhoilla autoilla autovero pysyisi samana mitä se on nyt esim 10v siirtymä ajan, niin siinä sitten jokainen voisi laskea kannattaako ostaa uusi/ulkomailta tuotu käytetty ja maksaa siitä vuosittain enemmän vai ostaa suomessa jo verotettu auto jolla on pienemmät vuosittaiset kulut hetken aikaa.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Verokeskustelusta vielä vähän. Mulla on vaan yks mielipide, joka pätee aika moneen muuhunkin vaikeaan asiaan, kompromissilla ja viivyttelyllä ei lähes koskaan saada kunnollista hyötyä. Ei tarvita mitään siirtymiä tai helpotuksia tms vaan kerrasta poikki. Kerran se kirpasee ja joitain ihmisiä vituttaa hetken mutta vuoden päästä kukaan ei enää muista muuta kun että olipas kerrankin munaa arkadianmäen jätkillä toteuttaa jotain kunnolla ja tulokset puhuu puolestaan.

Ja edelleenkään sitä "menetettyä" autoveroa ei tarvitse saada takaisin suoraan autoverotuksella vaan kun jengille jää massia käteen ei ne rahat tilille jää vaan tulee käyttöön -> verottajalle.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Edellä olevista kommenteista puuttuu se tosiasia ettei Suomessa ole merkittävää autoteollisuutta. Toisin sanoen uusien tai uudehkojen autojen tuonnin lisääntyminen tarkoittaa rahavirran kasvua ulkomaille ja vaihtotaseen heikkenemistä joka muutenkaan ei ole kehuttava vientiteolliauuden heikon vireen vuoksi.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
dani sanoi
Verokeskustelusta vielä vähän. Mulla on vaan yks mielipide, joka pätee aika moneen muuhunkin vaikeaan asiaan, kompromissilla ja viivyttelyllä ei lähes koskaan saada kunnollista hyötyä. Ei tarvita mitään siirtymiä tai helpotuksia tms vaan kerrasta poikki. Kerran se kirpasee ja joitain ihmisiä vituttaa hetken mutta vuoden päästä kukaan ei enää muista muuta kun että olipas kerrankin munaa arkadianmäen jätkillä toteuttaa jotain kunnolla ja tulokset puhuu puolestaan.

Ja edelleenkään sitä "menetettyä" autoveroa ei tarvitse saada takaisin suoraan autoverotuksella vaan kun jengille jää massia käteen ei ne rahat tilille jää vaan tulee käyttöön -> verottajalle.

Näin se homma menee , tavallinen ihminen käyttää kaiken rahan ,johonkin ? , eli auton ostosta jääneet rahat saattaa siirtyä esim. huonekalu valmistajan/myyjän kukkaroon tai kirvesmiehen taskuun.

Eli se asia mitä eivät meidän päättäjät saa millään muotoa aikaiseksi on tuo rahan kierto ,joka kartuttaa valtiokukkaroa enemmissä määrin. Eletään vieläkin jotain vanhaa neuvostoliitton kaltaista aikaa , kukaan ei saa tai voi ostaa mitään kun kenelläkään ,ei ole rahaa käytössä. -> (no ihan noin huonosti asiat eivät vielä ole ,mutta pointtina tuonnepäin)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
ast sanoi
Edellä olevista kommenteista puuttuu se tosiasia ettei Suomessa ole merkittävää autoteollisuutta. Toisin sanoen uusien tai uudehkojen autojen tuonnin lisääntyminen tarkoittaa rahavirran kasvua ulkomaille ja vaihtotaseen heikkenemistä joka muutenkaan ei ole kehuttava vientiteolliauuden heikon vireen vuoksi.

Arvaatko mikä oli yksi autoveron (ja sitä edeltäneen viennintasausmaksun) alkuperäisistä perusteluista? Meidän vaihtotase ei ole kuitenkaan millään muotoa hälyyttävissä lukemissa. Toisekseen tuonnin rajoittaminen ei millään lailla auta kotimaista teollisuutta, koska sitä ei käytännössä ole. On se tuontikauppakin liiketoimintaa ja aina se tyhjän voittaa.

dani sanoi
Verokeskustelusta vielä vähän. Mulla on vaan yks mielipide, joka pätee aika moneen muuhunkin vaikeaan asiaan, kompromissilla ja viivyttelyllä ei lähes koskaan saada kunnollista hyötyä. Ei tarvita mitään siirtymiä tai helpotuksia tms vaan kerrasta poikki. Kerran se kirpasee ja joitain ihmisiä vituttaa hetken mutta vuoden päästä kukaan ei enää muista muuta kun että olipas kerrankin munaa arkadianmäen jätkillä toteuttaa jotain kunnolla ja tulokset puhuu puolestaan.

Ja edelleenkään sitä "menetettyä" autoveroa ei tarvitse saada takaisin suoraan autoverotuksella vaan kun jengille jää massia käteen ei ne rahat tilille jää vaan tulee käyttöön -> verottajalle.

Olen tästä ihan samaa mieltä. Poliittisten syiden vuoksi muutaman vuoden siirtymäaika korotetulle käyttömaksulle voi olla tarpeen. Sen sijaan itse veroa ei voi mitenkään totetuttaa pikkuhiljaa laskevana, koska se tappaa autokaupan aivan täysin. Kuka ostaa uuden auton jos etukäteen tietää, että sen saman uuden auton hinta tippuu joka vuosi seuraavat neljä vuotta?
 
M

mikada

Guest
nokonzok sanoi
Sen sijaan itse veroa ei voi mitenkään totetuttaa pikkuhiljaa laskevana, koska se tappaa autokaupan aivan täysin. Kuka ostaa uuden auton jos etukäteen tietää, että sen saman uuden auton hinta tippuu joka vuosi seuraavat neljä vuotta?
No ensinäkin kyllä nykyään uuden auton arvo romahtaa muutenkin aivan eritahtia kuin 90-luvulla. Kutakuinkin kaikki uudet autot puolittavat arvonsa 3-4:ssä vuodessa.
Toiseksi on ihan sama romautetaanko autovero kerralla tai 4 vuoden aikana pikkuhiljaa. Vaikka romautetaan heti, niin hetkellisesti romautuksen jälkeen uudet autot ovat edullisempia, mutta veroale ei varmasti siirry kokonaisuudessaan kuluttajahintaan. Alle vuodessa kuluttajahinta on palannut veron poistoa edeltävälle tasolle. Näinhän kävi Suomessa arvonlisävero ale kokeilussa esim. partureiden ja elintarvikkeiden kanssa. Jos veroale tehdään pikkuhiljaa, niin kuluttajahinnoissa ei näy edes sitä hetkellistä veroalea, kun "autokauppiailla oli muutenkin hinnoissa korotuspaineita". Ja puhumattakaan autotehtaiden hintakompensaation poistumisesta pikkuhiljaa. Eli olen sitä mieltä, että ihan sama pidetäänkö tämä sama autoverotus vai poistetaan, niin uusien autojen kuluttajahinnoissa sitä ei näy.
 
M

mikada

Guest
No eiköhän täällä sitten kehitellä joku yleinen maahantuontivero jos käyt ostamassa uuden auton jostain muusta maasta.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
ast sanoi
Käy hakemassa uuden auton vaikka Virosta jos se on täällä verottomana kalliimpi? Niin minä ainakin tekisin.

Juuri tästä syystä veroale menee väkisin ainakin suurimmalta osin kuluttajahintaan.

MitsuMi sanoi
Toiseksi on ihan sama romautetaanko autovero kerralla tai 4 vuoden aikana pikkuhiljaa. Vaikka romautetaan heti, niin hetkellisesti romautuksen jälkeen uudet autot ovat edullisempia, mutta veroale ei varmasti siirry kokonaisuudessaan kuluttajahintaan. Alle vuodessa kuluttajahinta on palannut veron poistoa edeltävälle tasolle

Kuten aikaisemmin jo kirjoittelin, ihan perusperheautoissa veron määrä on helposti 5000 euroa. Jos verottomat hinnat kohoavat Suomessa kovin korkealla, autot yksinkertaisesti haetaan muualta. Kun autoveroa ei ole, on sitä vaihdokkiakin helpompi tarjota tallinnalaiselle autokauppiaalle.

Autonvalmistajien hintakompensaatiot ovat urbaania legendaa, ne ovat yksinkertaisesti hinnastokikkailuja.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Tunari-82 sanoi
Autoveron poisto ohjaa ihmisiä ostamaan uudempia,vähäpäästöisiä autoja ;D

Joo ,mut kaikilla ei ole varaa ostaa sitä uutta ekohärpäkettä , pitää tyytyä käytettyyn autoon ja tuoda se ulkomailta. :)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Wlooffy sanoi
Taidat unohtaa sen että myös käytettyjen hinnat laskevat. Mitä tuossa vertailin suomen ja viron käytettyjen hintoja niin samalla hintaa sai virosta ~2 vuotta uudemman auton. Enkä nyt tällä tarkoita sitä että kaikki kävisivät hakemassa rajan takaa uudemman auton vaan ihmisillä on yleensä se x määrä euroja mitä ne on ajatellut laittaa käytetyn auton ostoon ja ostavat sitten sellaisen mitä saavat. Ja kun käytettyjen hinnat laskevat, niin silloin samalla rahalla saa uudemman auton. Ja niiden kaikista vanhimpien autojen kynnys laittaa paaliin pienenee, koska niiden rahallinen arvo tippuu olemattomiin.

Mitä tuohon autoveroon tulee, niin itse olen ajatellut sellaista, että autovero poistuisi kerralla ja näillä olisi vuotuinen autovero esim 2 kertainen nykyiseen nähden. Vanhoilla autoilla autovero pysyisi samana mitä se on nyt esim 10v siirtymä ajan, niin siinä sitten jokainen voisi laskea kannattaako ostaa uusi/ulkomailta tuotu käytetty ja maksaa siitä vuosittain enemmän vai ostaa suomessa jo verotettu auto jolla on pienemmät vuosittaiset kulut hetken aikaa.

En unohda, pointti on siinä, että jos ihmisellä ei ole nyt varaa käyttää esim. 5k€ uudempaan autoon, niin miten sitä rahaa olisi autoveron poistumisen jälkeen? Palttiaralaa sama raha siihen päivittämiseen menee nytkin ja skenaariossa siihen tulee päälle kasvaneet käyttökulut. Muistakaa nyt, että suurin osa ihmisistä ei "päivitä" autoa sen takia että rahaa tai halua käyttää sitä ei ole, siinä ei veroalet auta. Poikkeuksena tähän ovat ne joilla sitä rahaa tai halua on, voivat käyttää sitä rahaa muuhunkin ja ne joilla ei juuri nyt ole autoa, mutta ovat sellaista ostamassa, mutta kun tämä jengi on vähemmistö.

Vuosittainen korkea käyttömaksu uusille autoille on ihan yhtä epäoikeudenmukainen kuin autovero. Eihän siinä veroteta käytön määrän mukaan, vaan auton iän mukaan. Uudesta ns. rankaistaan. Jos tuota nostetaan, niin uuden auton ostaja häviää, koska käytetyn arvo tippui, mutta käyttömaksu kasvaa merkittävästi ajomäärästä riippumatta. Ja 100% varmasti se polttoaineen verotus myös kasvaa jos autovero poistuu, koska sehän sitä käytöstä verottamista on helpoimmillaan. Km-pohjaista veroa kun kukaan ei halua, kun "isoveli valvoo" pelko iskee.

nokonzok sanoi
Autonvalmistajien hintakompensaatiot ovat urbaania legendaa, ne ovat yksinkertaisesti hinnastokikkailuja.

On kyse sitten hinnastokikkailusta tai hintakompensaatiosta, lopputulos on tässä yhteydessä sama. Se loppuu tai vähenee, jolloin kuluttajahinnat nousevat. Miksi sitä kikkailua pitäisi jatkaa, kun ei ole sitä autoveroakaan?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kovin monimutkaiseksi teette asiat. Kyllä se vaan niin on että jos uudet autot maksaa vähemmän niin autokanta uudistuu.
Mulle riittäis et autoista maksettais sama 24% alv. ku muistaki rojuista ja asia ois sillä selvä.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
pexi sanoi
On kyse sitten hinnastokikkailusta tai hintakompensaatiosta, lopputulos on tässä yhteydessä sama. Se loppuu tai vähenee, jolloin kuluttajahinnat nousevat. Miksi sitä kikkailua pitäisi jatkaa, kun ei ole sitä autoveroakaan?

Siksi ettei näillä kappalemäärillä autokauppa kannata vaan tarvitaan massaa. Jos hinnat nostetaan takaisin hintaan ennen autoveron poistoa nakertavat sitten omaa nilkkaansa. Kyllä se yksinkertaisesti vaan niin menee että halvempi lähtöhinta -> kauppa käy. Kyllä tämänkaltainen ostokäyttäytyminen vaan pätee suurimpaan osaan kansaa. Se mitä maksuja tulee sitten oston jälkeen on toissijaista, ostaa porukka nytkin käytettyjäkin autoja joilla ei ole varaa ajaa ja sitten ne laitetaan joko vaihtoon tai sitten ollaan ajamatta.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
pexi sanoi
On kyse sitten hinnastokikkailusta tai hintakompensaatiosta, lopputulos on tässä yhteydessä sama. Se loppuu tai vähenee, jolloin kuluttajahinnat nousevat. Miksi sitä kikkailua pitäisi jatkaa, kun ei ole sitä autoveroakaan?

Suurin ongelma koko autoverotuksessa onkin juuri se, että vero perustuu auton hintaan. Ja toki kikkailu vähenisi, mutta en näe sitäkään mitenkään huonona. Jos suomalainen autokauppias koittaa saada kovinkin paljon kovempaa hintaa kuin vaikkapa virolainen niin onhan se ihan selvää, että autot haetaan tuosta Etelä-Helsingistä. Ja jos kanalaiset ei suurina joukkoina tätä tee niin kyllä yrittäjiä löytyy, jotka paikkaavat tämänkin puutteen. Käytettyjä tuodaan kymmeniä tuhansia ulkomailta joka vuosi, ei se uuden hankkiminen hirveän paljon monimutkaisempi prosessi ole.

Veron poistaminen integroisi suomalaiset automarkkinat eurooppalaisen markkinan kanssa. En keksi yhtään syytä, miksi se olisi huono asia.
 
M

mikada

Guest
nokonzok sanoi
Veron poistaminen integroisi suomalaiset automarkkinat eurooppalaisen markkinan kanssa. En keksi yhtään syytä, miksi se olisi huono asia.
En minäkään, jos homma toimisi niin kuin se pitäisi teoriassa toimia. Lopputulos on vain aina Suomessa ollut se, että kun jotain verotusta rukataan tai kilpailua lisätään, niin tavallinen kuluttaja maksaa tuotteesta/palvelusta vähintään yhtä paljon tai kalliimman hinnan kuin ennen rukkausta. Sitten lisätään verotusta muualla, kun verosaatavat tippuivat tämän uudistuksen myötä ja tästä löytyy lukuisia esimerkkejä. Siksi olen hieman skeptinen kaikelle, mikä kuulostaa hienolta :)
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
MitsuMi sanoi
En minäkään, jos homma toimisi niin kuin se pitäisi teoriassa toimia. Lopputulos on vain aina Suomessa ollut se, että kun jotain verotusta rukataan tai kilpailua lisätään, niin tavallinen kuluttaja maksaa tuotteesta/palvelusta vähintään yhtä paljon tai kalliimman hinnan kuin ennen rukkausta. Sitten lisätään verotusta muualla, kun verosaatavat tippuivat tämän uudistuksen myötä ja tästä löytyy lukuisia esimerkkejä. Siksi olen hieman skeptinen kaikelle, mikä kuulostaa hienolta :)

Niin, se perisuomalainen "Näin on aina tehty", ei missään tapauksessa kannata yrittää mitään uutta ;D. Ettei ketään vaan mieltänsä pahottais.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Aika selvältähän se vaikuttaa että jossain toisessa muodossa se ~miljardi otetaan autoilijoilta siihen on syytä kaikkien varautua jos autovero poistuu. Tämän hetken taloustilanne on sellainen että budjetti on miljarditolkulla alijäämäinen muutenkin niin vaikea kuvitella että keksittäisiin jostain äkkiä se viisastenkivi miten budjetti saadaan tasapainoon tai oikeastaan miljardin ylijäämäiseksi niin että voidaan tuo autoverokin poistaa ilman kompensaatiota jossain muualla.

Tärkeintä olisi ettei sitä miljardia oteta sellaisella keinolla jonka kustannukset ovat esimerkiksi 200 miljoonan kerta-investointi ja 100 miljoonan ylläpitokulut vuodessa. Silloin onkin tarpeen kerätä vaikkapa 1.15 miljardia autoilijoilta ja mitään tuottamattomaan kaivoon heitetään siitä 150 miljoonaa. GPS pohjainen seurantajärjestelmä olisi juuri tällainen kustannuksia aiheuttava keräystapa. Niitä kaivoja tuppaa olemaan liikaa muutenkin ja niistä pitäisi päästä eroon eikä lisätä.

Ja mitä aiheeseen tulee niin en ole päättänyt, seuraan tilannetta. Nykyisen hallituksen toimintaan olen syvästi pettynyt, toisaalta vaihtoehdotkin vaikuttavat täysin kelvottomilta.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Hyvä se nykyinen autoverojärjestelmä on, ei mitään parantamisen tarvetta :)

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418960052104.html?pos=ok-nln

Modet jakakoon aiheen, tässä on kehkeytynyt ihan hyvä autoverodebatti.
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Onko niin tosiaan ettei käytettyinä tuoduista autoista voi valittaa?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418964064187.html

Päätöksellä ei ole vaikutusta käytettyjen tuontiautojen arvonmääritykseen eikä siten niiden verotusarvoihin.

Meinaa tbo Outlanderihan 06vm verotettiin päästöjen mukaa,n vaikka uutena se on Suomessa verotettu eri tavalla.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Jr- sanoi
Onko niin tosiaan ettei käytettyinä tuoduista autoista voi valittaa?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1418964064187.html

Meinaa tbo Outlanderihan 06vm verotettiin päästöjen mukaa,n vaikka uutena se on Suomessa verotettu eri tavalla.

Päätöksellä ei ole vaikutusta verotusarvoihin, vaan veroprosenttiin. Prosentti muuttuu, lähtöarvo ei.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Toiselta foorumilta kopioitua:

Tännekin tiedoksi valituksia varten...

a) ennen 2008 käyttöönotetut: bensa autot 29%, diiselit 30%.

b) 1.1.2008-31.3.2009 käyttöönotetut: käytössä oli verotus, jossa oli CO2-perusteinen autovero ja siihen päälle "ei-alv", joka ei kuitenkaan (kuten sitten tuli todistetuksi) ollut autoveroa. Näin ollen kyseisellä aikavälillä käyttööontetuissa autoissa on huomattavan alhainen autoveroprosentti. Taulukko löytyy

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5480.pdf

c) 1.4.2009-31.3.2012 käyttöönotetut: edellisestä verotuksesta korjattiin tuo "ei-alv" kummajainen pois ja korotettiin autovero vastaavalla määrällä. Taulukko löytyy

http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5638.pdf

d) 1.4.2012 jälkeen käyttöönotetut: noudattaa nykyistä verotusta, taulukko

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/oikopolut/04401012.pdf

Siinä mielessä ei ole syrjivää. Autoverotus kuitenkin yhä syrjii tavaran vapaata liikkumista EU:n alueella joten pysykää ajan hermolla ja muistakaa tehdä valitus viimeistään sen vuoden lopussa, jolloin tulee kuluneeksi 3 vuotta käytetyn auton maahantuonnista.

Yllä mainituiden taulukoiden avulla saat selville, mikä olisi ollut oikea autoveroprosentti. Tullin päätöksestä näet sinulta kannetun autoveroprosentin. Erotus on virhe ja se tulee oikaista tänään annetun tiedotteen mukaan.
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

nokonzok sanoi
Yllä mainituiden taulukoiden avulla saat selville, mikä olisi ollut oikea autoveroprosentti. Tullin päätöksestä näet sinulta kannetun autoveroprosentin. Erotus on virhe ja se tulee oikaista tänään annetun tiedotteen mukaan.[/i]

On se hyvä, että palstalla on oma autoverojuristi ;D Saa tämäkin yliverotettu kansalainen 700€ valtion yliverottamaa rahaa takaisin :peukku

Vielä tyhmä kysymys käytännöstä. Tullitoimipaikan pitäisi lähettää valituskirjelmä KHO:lle joka käsittelee valituskirjelmät?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua autoverotuksesta

Jr- sanoi
On se hyvä, että palstalla on oma autoverojuristi ;D Saa tämäkin yliverotettu kansalainen 700€ valtion yliverottamaa rahaa takaisin :peukku

Vielä tyhmä kysymys käytännöstä. Tullitoimipaikan pitäisi lähettää valituskirjelmä KHO:lle joka käsittelee valituskirjelmät?

Tulli käsittelee itse oikaisuvaatimukset KHO:n ennakkopäätöksen mukaisesti. Edellytyksenä on, että valitusaikaa on vielä jäljellä. Sehän on 3 vuotta verotusvuoden lopusta laskettuna. 2011 verotetuilla autoilla alkaa siis olemaan jo hieman kiire.
 
Ylös Bottom