Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Nakutustunnistimen vika todennäköisesti tiputtaa koneen "varakartoille" eli paksulle ja sytytysennakkoa on luokkaa 5-10 astetta liian vähän. Ei varmasti kulje mihinkään ja tuntuu tukkoiselta.

Saattaahan se olla ST:n mainitsemaa haamunakutustakin, mutta myös ihan selkeä anturivika on mahdollinen. Tuleeko koodi heti uudelleen kun ECU:n nollaa?

Jos kysymys on haamunakusta niin pikafiksaus voisi olla anturin ottaminen lohkosta irti ja pehmustaminen vaahtomuoviin jonnekin konehuoneessa niin että johto pysyy kiinni. Kuulokkeilla olisi hyvä kuunnella ettei nakuta oikeasti ja tankata V-Poweria tms. toistaiseksi. Johdon irrottaminen aiheuttaa ECU:ssa aikaisemmin kuvatun suojausreaktion.

Niko EDIT: keskustelu siis alkoi GTI Lancerin vedottomuudesta. Antoi koodin 31. Nyt jaettu omaksi keskustelukseen.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Tai hihna oikeesti on hampaan pielessä..oletko sitonut jarrulla ja kuunnellut "ääntääkö" erilailla.
Muistelin että lanceri teki oudon äänen ylämäes kun sito jarrul..syynä 1 hampaan pielessä jako. Meno oli puhditonta heti kun vastusta oli enemmän.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

ast sanoi
Nakutustunnistimen vika todennäköisesti tiputtaa koneen "varakartoille" eli paksulle ja sytytysennakkoa on luokkaa 5-10 astetta liian vähän. Ei varmasti kulje mihinkään ja tuntuu tukkoiselta.

Saattaahan se olla ST:n mainitsemaa haamunakutustakin, mutta myös ihan selkeä anturivika on mahdollinen. Tuleeko koodi heti uudelleen kun ECU:n nollaa?

Jos kysymys on haamunakusta niin pikafiksaus voisi olla anturin ottaminen lohkosta irti ja pehmustaminen vaahtomuoviin jonnekin konehuoneessa niin että johto pysyy kiinni. Kuulokkeilla olisi hyvä kuunnella ettei nakuta oikeasti ja tankata V-Poweria tms. toistaiseksi. Johdon irrottaminen aiheuttaa ECU:ssa aikaisemmin kuvatun suojausreaktion.
Nimenomaan varakartalle,mutta niin että sytkä on alle 20'.
Ja bensaa palaa..

Gallussa itsekkin epäilin ensin anturivikaa,hain sitten Vehosta uuden->sama juttu.

Sekä gallussa että Kipossa auttoi kun siirsi anturia lohkossa alemmaksi,tosin Kipossa ei auta enään sekään.
Yksi mitä olen itse miettinyt,että tulisi väljistä alustan&koneen puslista.
Männä viikolla viimeksi loggasin ajaessa,tasaista ~100km/h nopeutta,suht suoralla tiellä alkoi yhtäkkiä naputtamaan.
Tie oli sillä kohdin hyvin urainen,ja kun muutaman sadan metrin päässä ajoin sillan&tien väliseen "railoon",niin nakutus yhtäkkiä hävisikin..

Ja kuten ast mainitsi,menee heti "vikatilaan",jos anturin ottaa irti.


Harri:
Gallussa oli jako kohdillaan,samoin Kipossa.
Ja gallussa oli vielä tehty koko koneremppakin,eli ei ollut edes mahdollisuutta että olisi tullut esim kampuran tai KK:n lakruista..



Ja käytännön esmerkki:
Tänään käännyin pikkutieltä motarille (ylämäki samantein) bussin perässä,lähdin heti ohittamaan ohituskaistalle.
Vauhtia ~40km,kolmonen silmässä.
Puutui samantien,ja vasta yli puolella kaasulla lähti nihkeästi kiihtymään.
Kierrokset kun nousi yli +3t rpm,alkoi kulkemaan normaalisti.
Vaihto neloselle,ja puutui taas totaalisesti.
Reipasta kaasunkäyttöä,ja taas +3t rpm alkoi vasta vetämään.
Sitten pääsinkin ohi..

Mutta jos tuota tarkemmin ajattelee,niin onhan tuo vaarallistakin,muutaman kerran lähtenyt ohittaan->rinnalla puutunut,ja hädin tuskin kerinnyt ohi..

Nakua kuitenkin tulee myös täysin satunnaisesti,ilman sen kummempaa kuormitusta,eli ei jummärrä..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Tuleeko koodi heti uudelleen kun ECU:n nollaa?

Tämähän tässä jännää onkin: koodi säilyi, vaikka akku oli irti. Tai sitten se tuli takaisin IHAN samantien. ECU huollettu joskus.

Tai hihna oikeesti on hampaan pielessä..oletko sitonut jarrulla ja kuunnellut "ääntääkö" erilailla.

En ole. Täytyy kokeilla, jos en sitä ennen saa avattua jakopäätä ja katsottua merkkejä.

Samoin polttoainesuodatin täytyy muistaa tarkistaa. Tai siis vaihtaa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Niko Päivinen sanoi
Tämähän tässä jännää onkin: koodi säilyi, vaikka akku oli irti. Tai sitten se tuli takaisin IHAN samantien. ECU huollettu joskus.

Nakuanturin vikakoodi on sellainen että CE valo syttyy jos anturin ottaa irti ja sammuu heti jos sen laittaa takaisin. Eli nyt on vahva syy epäillä että anturisi on paskana (tai piuha irti) ja ennakko on 7 astetta myöhäisemmällä.

Koita silleen että lyöt vaikka irrallisen galantin anturin siihen liittimeen kiinni ja katsot että häviääkö valo.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Offtopic: ST ...no ei se sun kippos ole kyl lähelläkää ok jos tuollee tekee...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Tämä nakutusanturi keskustelu on jopa niin mielenkiintoinen, että sen voisi irroittaa omaksi keskustelukseen.

Tuli tuosta ST:n ja jenkkien "haamunakutus" jutusta mieleen: onko kukaan tarkistanut, että vaivaako haamunakutus jotain tiettyä anturityyppiä erityisesti? Koska jos näin olisi, ei anturin vaihtaminen uuteen (samanlaiseen) muuttaisi tilannetta mihinkään? Jostain syystä C5/C6 Lanceriin tarjottiin ainakin kolmea-neljää eri anturia MD/MB numeron mukaan. Jotain eroahan niissä antureissa silloin on.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Harri K sanoi
Offtopic: ST ...no ei se sun kippos ole kyl lähelläkää ok jos tuollee tekee...
No ei,mutta missäpä vika?
Järki jo loppunut,kuten gallunkin kanssa.
Tänään pitäisi taas sitä pöyhiä..


E33:n on tyrkyllä 7 eri vaihtoehtoa nakuanturille.
+dohc+vr4 koneet..


Ja Slider:
Logatessa normiajossa sytkä esim +40',yhtäkkiä alkaa naputus,tippuu alle 20',ja suuttimien aukiolo niin isoksi että jopa normilambda väittää että paksulla mennään..


ERIT:
Niin,ja viime vuonna olin Vemicin "tekniseen päällikköönkin" kys asian johdosta yhteyksissä,ja hänkin sanoi että vielä esim CB-lancuissa tehtiin niin,että siirrettiin anturin paikkaa alemmaksi lohkossa,kun ei vaan toiminut.
Ja vanhemmissa malleissa on kuulemma kaikissa tuota ollut,mutta ei millään loogisella "kaavalla"..
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Olen tota nakutusta katellut ja ihmetellyt.

En normaalisti tiedä mihin nakuanturi on ruuvattu lohkossa, mutta mulla se oli siinä lohkolämppärin vieressä. Nyt siirsin konerempan yhteydessä pikkasen ylemmäksi. Saa nähdä rupeeko haamuilemaan.

Yksi asia mikä rupes kiinnostamaan tossa haamussa on se taajuus jolla haamu oikeasti tulee. Mitä olen lukenut niin mitsun ecu kuuntelee kaksinkertaista taajuutta eli 12Khz vaikka nakutus on 6,7Khz:ssa. Väittävät, että näin saavat oikean nakun paremmin.

Mietin myös, jos koittaisi tehdä erillistä suodatinta tuohon nakutusanturille. Pitää katsoa mitä mulla näyttää anturi ja ihmetellä sitten asiaa lisää. Samalla pitää kyhätä kunnon naku kuulokkeet, että homman voi todentaa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Taitaa olla fiksuin ratkaisu sipaista se vaan koodilla pois se haamunaku. Niinhän mitsu itsekkin on tehnyt vm 93 eteenpäin. :) Haamunakulla tarkoitan nyt sitä mikä tulee alle 3000rpm pintakaasulla ja vetäisee sytkät eiliselle, eikä häviä ennen kun kaasun löysää.

Jotkut tuolla meren toisella puolella ovat jopa tukkineet nakutusantureiden reikiä haamunakun poistamiseksi. :D
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Slider sanoi
Taitaa olla fiksuin ratkaisu sipaista se vaan koodilla pois se haamunaku.
Onnistuuko "tavan" vehkeistä.?
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Miks tästäkin asiasta tehtiin uusi topic ?
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

tepi sanoi
Miks tästäkin asiasta tehtiin uusi topic ?

Koska kukaan ei muista sitä toista topiccia jota huomaavaisesti et maininnut :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Miks tästäkin asiasta tehtiin uusi topic ?

Koska

A) tässä on hyvää tietoa, jota ei viitsi piilotella missään päiväkirjakeskustelussa (koska ei niitä kaikki (kukaan?) lue.

B) jotta tämän voisi mahdollisesti yhdistää jo olemassaoleviin threadeihin, se on pakko ENSIN erottaa omaksi threadikseen päiväkirjathreadista (koska koko päiväkirjakeskustelua en ala yhdistämään mihinkään muuhun).

Jos tiedät paremman tavan, niin kerro ihmeessä. ;D

Kyllä tämän saa edelleen yhdistää muihin threadeihin. Linkkiä kehiin vaan.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Tänään ajettu,eli motaria ~100km vauhtia,kunnes vastaan tuli ylämäki..


ERIT:Niin,ja naku loppui ennenkuin mäki.
 

Liitetiedostot

  • naku.JPG
    naku.JPG
    153.2 KB · Lukukerrat 521

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17403.0

search "haamunakutus" ;)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

ST: onko se hihna varmaan oikeas paikas..jopa puolen hampaan heittoa ollut, joka johtaa siihen että hampaan se onkin pielessä kuitenkin....Näin oli CB-lankussani aikoinaan...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

search "haamunakutus"

Löysin kyllä, mutta jos yhdistellään, niin kumpaankos laitetaan: turboihin vai yleiseen tekniikkaan? Lancer kun ei ole turboa nähnytkään... ;)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Harri K sanoi
ST: onko se hihna varmaan oikeas paikas..jopa puolen hampaan heittoa ollut, joka johtaa siihen että hampaan se onkin pielessä kuitenkin....Näin oli CB-lankussani aikoinaan...
On,piti vielä tänään tarkistaa varmuuden vuoksi.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

ST sanoi
Onnistuuko "tavan" vehkeistä.?

No yksi vaatimus on että ecussa pitää olla eprom. Toinen vaatimus on että pitää tietää osoitteet.

http://www.lilevo.com/mirage/phantomknock.htm

Tuossahan olisi suora koodinpätkä jos sattuisi olemaan DSM 1g turbo ecu käytössä. :)
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Slider sanoi
Taitaa olla fiksuin ratkaisu sipaista se vaan koodilla pois se haamunaku. Niinhän mitsu itsekkin on tehnyt vm 93 eteenpäin. :) Haamunakulla tarkoitan nyt sitä mikä tulee alle 3000rpm pintakaasulla ja vetäisee sytkät eiliselle, eikä häviä ennen kun kaasun löysää.

Jotkut tuolla meren toisella puolella ovat jopa tukkineet nakutusantureiden reikiä haamunakun poistamiseksi. :D

Juu muuten hyvä, mutta ei ole suomivehkeissä mahdollista. :)

Kyllähän tolle joku järkevä selitys pitää löytyä. Lähteekö joku pelti rämisemään sillä 12KHz taajuudella joka aiheuttaa sen nakutuksen. Tai muuta vastaavaa.

Eli sitä nakutusanturia pitäs kuunnella ihan oskiloskoopilla.

Slider eikö sinullakin nakutus lähtenyt varsinkin jostakin etietystä tilanteesta? Eli toi ulkoinen häiriö voisi tuossa tilanteessa olla ihan kohdallaan diagnoosina.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Niko Päivinen sanoi
Löysin kyllä, mutta jos yhdistellään, niin kumpaankos laitetaan: turboihin vai yleiseen tekniikkaan? Lancer kun ei ole turboa nähnytkään... ;)

Ajat ovat muuttuneet, ennen kun se vaan häiritsi turbovehkeitä :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

ST: entäs toi puutuminen ja bensansuodatin? Ilmansuodatin myös uusittu?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Ilotalo sanoi
Juu muuten hyvä, mutta ei ole suomivehkeissä mahdollista. :)

Slider eikö sinullakin nakutus lähtenyt varsinkin jostakin etietystä tilanteesta? Eli toi ulkoinen häiriö voisi tuossa tilanteessa olla ihan kohdallaan diagnoosina.

Miksei ole? Ulkoinen häiriö se voi joo olla mutta jos se tulee vaikka laatikosta tai perästä kardaania pitkin niin heikkohan sille on mitään tehdä. :D Tosin itellähän sitä yleensä tulee kun seisoo paikallaan ja lähtee liikenteeseen. Sitten kun on vähän aikaa ajellut niin se taas pysyy pois.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Harri K sanoi
ST: entäs toi puutuminen ja bensansuodatin? Ilmansuodatin myös uusittu?
"Nakuttaa"->puutuu.

IS on K&N,suht puhdas,bsuodatin vaihdettu ~5tkm sitten.

Otinpas muuten eilen isarjasta&etutuesta kiinni,ja aika vapaasti "kellui".

En tiedä onko näissä vulkanointi ulkokehälläkin (kuten galluissa jne),mutta tässä ainakin pääsi vapaasti liikkumaan..

Suuttimetkin ovat hiljaiset,verrattuna galluun.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Tänään tarkastettu ASA:sta,SAMA nakuanturi kuin tuossa vihr gallussa (sikäli sillä jotain väliä on..).


Ja tuli sitten siirrettyä anturi "keskimmäiseen" reikään "alimmasta" reiästä,ja samalla tuuttasin vassua täyteen reiän.

Johtuiko sitten ed mainituista toimenpiteistä tai kylmistä keleistä,niin kuitenkaan ~20km testilenkillä ei "nakutusta" esiintynyt kuin kahtesti (sum alle 20),edellisillä kerroilla esiintynyt monta kymmentä kertaa..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Itellä on vielä yksi teoria tuohon phantomknockiin..

Laturi, joko sähköisesti häiriköimällä tai sitten muuten rallattamalla.. Sitä en tiedä että miksi se nyt just selittäisi sen että phantomknockia tulee monesti kun pysähtyy hetkeksi ja lähtee liikkeelle, riippumatta sammuttaako auton vai ei. Voisiko se sitten lämmetä kun ei tule ajoviimaa.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

ST sanoi
Ja tuli sitten siirrettyä anturi "keskimmäiseen" reikään "alimmasta" reiästä,ja samalla tuuttasin vassua täyteen reiän.

Meneeköhän toi anturi mennä rikki noin asentamalla ?
Meinaan että jos sulla on reikä täynnä vaseliinia ja meet ruuvaan anturin pohjaan eikä vassu pääse reijästä mihinkään niin silloin sinne muodostuu paine joka johtaa anturin sisään piezolle?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

tepi sanoi
Meneeköhän toi anturi mennä rikki noin asentamalla ?
Meinaan että jos sulla on reikä täynnä vaseliinia ja meet ruuvaan anturin pohjaan eikä vassu pääse reijästä mihinkään niin silloin sinne muodostuu paine joka johtaa anturin sisään piezolle?
Sitä itsekkin hetken mietin,mutta sisäreikä oli täynnä "kovaa töhnää",mitä lienee,niin ettei rukarin kärjellä saanut edes raaputettua..

Enkä ruuvannut täysin pohjaan,juuri kys syystä.

Ja eipä tuolla tosiaan niin väliäkään,kunhan vain saisi "nakutuksen" loppumaan,on jo niin herne nenässä..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Nythän tuota nakutusanturin toimintaa on Lancerissa testailtu. Ja todellakin, jos anturi on kokonaan irti, niin tehoa katoaa. Lancerissa tosin on nyt muutakin vikaa, mutta anturin vaikutuksen huomasi silti.

Spekuloitiin tätäkin: nyt kun anturi on irti lohkosta, mutta johdoissa, olisko ECU niin fiksu, että jos nakutusta ei näy lainkaan (vaikka anturi on maadoitettuna ja johdoissa), mennäänkö silloinkin joillekin ihme varmuuskartoille?

Koska jostain syystä Lancerissa on aika vähän ennakkoa tällä hetkellä.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Unohtunut ihan päivittää,eli Kippoon joku aika sitten vaihdoin "kausirenkaat",tässä tapauksessa 155/80/13 kitkat.

Erinäisistä syistä jouduin kuitenkin lenkin ajamaan,ja nakua ei ilmennyt lainkaan.


Eli kallistuisin alustan puslien/moottorin puslien puoleen näissä vanhemmissa vakiovessoissa,eli "kuulee nakua",joka tuleekin alustasta.


Noh,viimeistään syssyllä tuokin selviää,pitää kesän mittaan vaihtaa etuvarren puslat,ja keksiä "jotain" koneen puslille..
 

mizu91

Member
Club Member
Hallitus
Toimihenkilö
Liittynyt
30 Maaliskuu 2005
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Tuota lämmön vaikutusta tekis mieli kanssa jotenkin tutkia, kun tässä toukokuun hellepäivinä oli performance testejä Lancerilla ja ensimmäisen pujottelu vedon jälkeen koko päivänä ei koneessa tehoja.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Ettei johtuis siitä kun kerää ensin sopivasti knock summia ja sitten adaptoi oktaaniarvon todella alas jolloin menee niillä low octane kartoilla joilla ei vetoja löydy.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

jcarlson sanoi
Ettei johtuis siitä kun kerää ensin sopivasti knock summia ja sitten adaptoi oktaaniarvon todella alas jolloin menee niillä low octane kartoilla joilla ei vetoja löydy.

+1
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Aloin iltapuhteeksi tutkimaan Galantin haamunakutusta (mikäs sen mukavampaa), eli tyhjäkäynnillä kaasua painaessa ja liikkeelle lähdöissä tahtoo loggerissa vihreä käyrä nousta.

Löytyi foorumilta tieto että anturin saa lohkoon eri paikkoihin. Näitä sit tutkimaan ja löytyi yllätys: keskimmäisessä paikassa oli anturin jämä paikallaan ;D johto juuresta poikki. Tässä on käytössä oleva anturi ollut ylimmässä paikassa, ihan imusarjan alla.

Sitä alinta ei ilmeisesti voi käyttää, jos autossa on ilmastointi? Vahvistakaa joku. Noille kulmillehan ei näe mitään, enkä ole galantin konetta irrallaan vielä missään nähnyt, että tietäisi. Käsikopelolla ei löytynyt.


Editti: Lisää kopeloidessa löytyi, että edellisten asentajien jäljiltä imusarjan kannakkeen alapäästä puuttuu pultti kokonaan ;D Olisko vika löytynyt?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

korsma sanoi
Sitä alinta ei ilmeisesti voi käyttää, jos autossa on ilmastointi? Vahvistakaa joku. Noille kulmillehan ei näe mitään, enkä ole galantin konetta irrallaan vielä missään nähnyt, että tietäisi. Käsikopelolla ei löytynyt.

Todella vahva mutu että olen sen täältä/tai internetistä lukenut että ilmastoinnin kompuran jalka aihauttaa anturin muuton. Todennut tämän asian kyllä myös itse, oon joutunu nimittäin nakuanturin paikkaa vaihtamaan kun olen laittanut ilmastoinnin autoon missä sitä ei ole ollut.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Jo Helkama Auton aikaan antureita siirretty uusissa mitsuissa sinne tänne, mistä tullut vähiten nakua.

Eli uusista lähtien ollut jo tiedostettu ongelma..
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Jos nyt ei vieläkään haamunaku lopu, vaikka irralliset osat (ainakin yksi) konehuoneesta on kiinnitetty ja anturin paikka vaihdettu, niin kannattaisko laittaa anturin päästä reikä kuparitahnalla tukkoon?

Anturi on uusittu, suuttimet käyneet finjectorilla, tulpat uudet, sytytysennakko ja jako varmasti oikein, alakerran laakerit uudet, nyt isc:kin uusi, jne.

Kone käy hiljaa ja sievästi, päästömittauksessa HC:t 0 ja 5.

Moottorin tukikumit näyttää Rockautossa melkein ilmaisilta, että voisi niitäkin vielä koittaa. Vanhat kuitenkin 400tkm ajetut ja yli 26v vanhat.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Niin tai sitten pikkumodi ecun softaan niin ei tarvi edes koskea konehuoneeseen.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Aikanaan kun itse kikkailin, niin ei auttanut mikään.

Oli silikonitahnaa reikä täynnä, uusi anturi, tukikumit uudet, yms, ja silti.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

ST sanoi
Aikanaan kun itse kikkailin, niin ei auttanut mikään.

Oli silikonitahnaa reikä täynnä, uusi anturi, tukikumit uudet, yms, ja silti.

Jep. Nakutuspiirin suunnittelu tehtaalla paska.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Ei onneksi tarvitse ainakaan tähän hätään enempää miettiä, anturin paikan vaihdolla ja irtonaisten osien kiinnityksellä sai galantin kulkemaan aivan "tuli perseen alla" ;D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Keskustelua haamunakutuksesta, nakutusantureista ja niiden häiriöistä

Joo, kuten täälläkin tuhanteen otteeseen todettu niin "nakutukset" voi tulla kyllä noissa varsinkin 1g kamppeissa, ja muissakin miljoonasta eri paikasta, paitsi oikeasta detonaatiosta. Voitas joskus tehdä lista kaikista asioista mitkä (todistetusti, omakohtaisina kokemuksina) tuota voi aiheuttaa.
Varsinkin vaparien tapauksessa yleensä syytä kyllä epäillä jotain muita sivuääniä.
 
Ylös Bottom