Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta
lancer evo-r sanoi
Typpi on oikea tapa etsiä vuotoa. Säännösten mukaan tyhjään järjestelmään ei saisi edes laittaa kylmäainetta ellei ole varmuutta että se pitää. Eli jos jos järjestelmässä ei ole kylmäainetta niin huoltoliikkeen pitäisi laittaa sinne typellä painetta n.15-20baria. Vartin verran odotella niin alkaa vuotoa löytymään. Jos ei vieläkään niin sitten se väriaine. Muutaman viikon päästä uusi tarkastus uv-valolla.
Miksi sitä pitää vartti odotella? Ja 20 bar:lla alkaa LP puoli olemaan aika kovilla.
Muutenkin pelkällä typellä vuodon etsiminen on varsin työlästä. Tätä päivää on käyttää Formier 5:sta (95% typpeä, 5% vetyä), 12 bar ja "haistelija". Sitten kun ollaan "haisteltu" itsemme oikealle alueelle, niin vuodonhakuaineella tai ihan saippuavedellä löytyy oikea kohta, eikä mene kauaa. Vety tulee vielä pienemmästä reijästä ulos, kuin typpi tai kylmäaine.
Tuo UV-aine ihan höpöä, se kaiken lisäksi häviää järjestelmästä parissa vuodessa. Paitsi jos sitä laittaa sinne kymmeniä grammoja, missä ei ole mitään järkeä. Sähkösiin kompuroihin sitä ei saa laittaa koskaan.
Kosteutta ei järjestelmästä tarvitse erikseen poistaa, sitä varten siellä on kuivain. Jos se kuivan ei poista kosteutta, on se "täynnä" ja se on vaihdettava. Tällaisessa tilanteessa riittävän pitkällä alipaineistuksella saadaan se kosteus suurimmaksi osaksi pois.
Jos sitä järjestelmää huuhtelee sisäisesti, niin kuten joku jo totesikin, komponetti kerrallaan. Paisuntaventtiiliä ja kompressoria ei saa huudella. Huuhtelun yhteydessä kuivain vaihdetaan aina.
Huuhtelun jälkeen typellä voi "pöhäyttää" komponentit vielä läpi, niin varmasti on puhdasta.