Keskustelua ilmastoinnin huollosta

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Edit: Siirretty tähän omaksi keskustelukseen "mikä mieltänne painaa" -ketjusta

Sáu sanoi
Kylmäaine loppu ilmastoinnista. Kaiken kruunaa se että molemmat ikkunanostimet kaput :D
Kannattaa täyttää ennen kun kompura ottaa liikaa kipeetä... Ja yritä välttää ilmastoinnin käyttöä kunnes saat täytettyä.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Jouni_K sanoi
Kannattaa täyttää ennen kun kompura ottaa liikaa kipeetä... Ja yritä välttää ilmastoinnin käyttöä kunnes saat täytettyä.

Ei nää nyt mitään 50luvun cadillac ilmastointeja ole :)

Jos aine karkaa, kompura ei pyöri ;)
Ja jos on liian vähän kompura ei pyöri...
Mut omaa mieltä painaa lancerin ajovalot...
Ihme kyllä vastasivat ja pyysivät anteeksi sekaannusta, ilmoittaa koska oikeat lähtevät ja miten palauttaa noi väärät
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Mr mmc sanoi
Ei nää nyt mitään 50luvun cadillac ilmastointeja ole :)

Jos aine karkaa, kompura ei pyöri ;)
Ja jos on liian vähän kompura ei pyöri...
No niin, mutta kun jos päässyt tyhjäksi, kuinkakohan kauna sitten on viimeksi täytetty? Ja sitä myötä kuinka kauan mahtaa olla edellisestä öljylisäyksestä? On hieman tullut vierestä oppia ihan asiantuntevan ilmastointihuollon toiminnasta. Ei tykkää nykyjärjestelmätkään hirveän hyvää, jos tyhjänä käy tai ei lisätä kompressoriöljyä kylmäainetäytön yhteydessä.
 

Sau

GTO TT -96
Liittynyt
29 Elokuu 2013
Jouni_K sanoi
Kannattaa täyttää ennen kun kompura ottaa liikaa kipeetä... Ja yritä välttää ilmastoinnin käyttöä kunnes saat täytettyä.

Jos se nyt viikon jaksais vielä ;D
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Jouni_K sanoi
No niin, mutta kun jos päässyt tyhjäksi, kuinkakohan kauna sitten on viimeksi täytetty? Ja sitä myötä kuinka kauan mahtaa olla edellisestä öljylisäyksestä? On hieman tullut vierestä oppia ihan asiantuntevan ilmastointihuollon toiminnasta. Ei tykkää nykyjärjestelmätkään hirveän hyvää, jos tyhjänä käy tai ei lisätä kompressoriöljyä kylmäainetäytön yhteydessä.

Tässä se monesti menee vikaan että aina vaan lisätään. Oikeesti sinne ei tarvii laitaa juuri ollenkaan sitä öljyä.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
lancer evo-r sanoi
Tässä se monesti menee vikaan että aina vaan lisätään. Oikeesti sinne ei tarvii laitaa juuri ollenkaan sitä öljyä.

No, en minä henk. koht. näistä niin tiedä. Tuli vain seurattua puolisen vuotta n. 20 vuotta työkseen autojen ilmastointijärjestelmien huoltoja, korjauksia ja asennuksia täyspäiväisesti tehneen tyypin työskentelyä, sekä kuunneltua kokemuksia noiden ongelmista. Ja joo, ei sitä öljyä nyt sinne kannusta kaadeta, mutta silti on kuulemma yleistä, että (varsinkin halvalla myydyissä/tehdyissä) täytöissä ei tarkisteta/lisätä öljyä ollenkaan. Aika paljon noita kompuroita (ja kuivain toki siinä samalla) vaihtui tuon reilun puolen vuoden aikanakin, joissa rikkoutumisen todennäköisenä syynä oli öljyn puute. Tiedä sitten kuinka yleistä, mutten henk. koht. ottaisi sitä riskiä, kun ei tuo ilmastoinnin asianmukainen täyttö kovin paljoa maksa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Mulle ei viimeksi laitettu öljyä ollenkaan niin tällä kertaa voisi tehdä homman kunnolla sitten. Näin arviolta. Kyllä siinä pitäisi mielestäni olla sitten joku analysaattori, että paljonko tulee öljyä mukana ulos....
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Kyllä nuo automaattiset ilmastoinnin huoltolaitteet tyhjentää koko järjestelmän ja lisää öljyt ihan automaattisesti..
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Miksi ihmeessä näitä ilmastointilaitteita pitää täyttää/huoltaa nykyään?? onko ne niin paskoja, että aine ei pysy sisällä paria vuotta kauempaa?

eihän jääkaappejakaan huolleta/täytetä parin kolmen vuoden välein?
omassa mitsussa puhaltaa niin perkeleen kylmää ja tuskin on koskaan huollettu mitenkään?
lisäksi tiedän monia 60 luvun jenkkejä ja muitaki vanhempia euro vehkeitä joihin ei oo koskaan tehty mitään ja toimii!
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
tommyz sanoi
Kyllä nuo automaattiset ilmastoinnin huoltolaitteet tyhjentää koko järjestelmän ja lisää öljyt ihan automaattisesti..

Näin tekevät. Jos siis ei yrittäjä/tekijä säästä aineissa ja jätä asetuksista pois, kun kauppaa ilmastoinnin täyttöjä halvalla hinnalla. Ikävä kyllä näitäkin esiintyy, huijareita on joka alalla... Ainahan pitäisi myös UV-väriainetta lisätä, jotta vuotoja on helpompi paikallistaa. Kuitenkin n. ½ vuotavista järjestelmistä ilman UV-ainetta, noilla em. kokemuksilla arvioiden.
 

Petterii

New Member
Liittynyt
21 Huhtikuu 2014
Sijainti
Järvenpää
Aina kun olen ilmastoinnin huollon teettänyt niin työstä olen laitteen "kuitin" saanut, jossa näkyy pois otettu määrä, laitettu määrä ym muita tietoja. Tämä lappu sitten huoltokuittiin kiinni ja talteen.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
mitsumikko sanoi
Miksi ihmeessä näitä ilmastointilaitteita pitää täyttää/huoltaa nykyään?? onko ne niin paskoja, että aine ei pysy sisällä paria vuotta kauempaa?

eihän jääkaappejakaan huolleta/täytetä parin kolmen vuoden välein?
omassa mitsussa puhaltaa niin perkeleen kylmää ja tuskin on koskaan huollettu mitenkään?
lisäksi tiedän monia 60 luvun jenkkejä ja muitaki vanhempia euro vehkeitä joihin ei oo koskaan tehty mitään ja toimii!
Lyhyesti vastattuna: saattavat olla, vaihtelua yksilöissä ja laadussa hyvin paljon.
Vanhemmissa (n. ennen 90-luvun alkua, hieman vaihtelee tarkka vuosi maasta riippuen) oli käytössä eri aineet, jotka pysyivät systeemissä paremmin sisällä. Jos tällaiseen järjestelmään laittaa uudet aineet, tulevat luultavimmin letkuista ja tiivisteistä läpi. Sen takia vanhoissa hyväkuntoisissa järjestelmissä voi hyvinkin olla vielä alkuperäiset aineet sisällä.

Samoin omassa tulee kyllä niin kylmää, ettei kehtaa edes usein suoraan syliin suunnata. Enkä tiedä milloin on huollettu, jos on. Ajattelin kyllä tässä joku päivä käydä tuon huollon teettämässä, kun suhteilla sen kovin edullisesti saan.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Petterii sanoi
Aina kun olen ilmastoinnin huollon teettänyt niin työstä olen laitteen "kuitin" saanut, jossa näkyy pois otettu määrä, laitettu määrä ym muita tietoja. Tämä lappu sitten huoltokuittiin kiinni ja talteen.
Näinhän se toimii, kun hommat tehdään niin kuin pitää. Tuo kuitti tulee huoltolaitteelta automaattisesti, eikä siihen pääse väliin syöttämään tietoja, joten pitäisin sitä luotettavana.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Jouni_K sanoi
Lyhyesti vastattuna: saattavat olla, vaihtelua yksilöissä ja laadussa hyvin paljon.
Vanhemmissa (n. ennen 90-luvun alkua, hieman vaihtelee tarkka vuosi maasta riippuen) oli käytössä eri aineet, jotka pysyivät systeemissä paremmin sisällä. Jos tällaiseen järjestelmään laittaa uudet aineet, tulevat luultavimmin letkuista ja tiivisteistä läpi.

Ite olen käynyt eräässä jenkkiautoihin erikoistuneessa pajassa täyttämässä ilmastoinnit ja ko. paikan pitäjä sanoo melko pitkällä kokemuksella tuon lainatun väitteen olevan legendaa, joku vika kuulemma on oltava jos järjestelmä vuotaa.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

korsma sanoi
Ite olen käynyt eräässä jenkkiautoihin erikoistuneessa pajassa täyttämässä ilmastoinnit ja ko. paikan pitäjä sanoo melko pitkällä kokemuksella tuon lainatun väitteen olevan legendaa, joku vika kuulemma on oltava jos järjestelmä vuotaa.

Jatketaan tällä huhu- ja kuulopuhelinjalla, kun en parempaankaan pysty. :D

En tiedä, miten jenkeissä on, mutta ainakin vanhemmilla aineilla olevissa järjestelmissä eurooppalaisten valmistajien autoissa on tuohon ongelmaan törmätty. Toki on edelleenkin myynnissä vanhempiin järjestelmiin sopivia uusia aineita, joita viittaamassani korjaamossa käytetäänkin.

Mutta R-134A:n kanssa on noita vuotoja ilmennyt, kun sitä on laitettu vanhojen aineiden järjestelmiin. Tällaiseen kun sitten vaihdettu oikeantyyppiset aineet, ovat vuodot loppuneet. Näitäkin huoltoja muutama mahtui tuohon jaksooni korjaamolla, tiedä sitten kuinka legendaa tuo on...

Toki vikahan voi olla "vääränlaiset" letkut ja tiivisteet, jotka on valittu silloin käytetyn aineen perusteella. Ehkä jenkeissä on käytetty parempia osia?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

korsma sanoi
Ite olen käynyt eräässä jenkkiautoihin erikoistuneessa pajassa täyttämässä ilmastoinnit ja ko. paikan pitäjä sanoo melko pitkällä kokemuksella tuon lainatun väitteen olevan legendaa, joku vika kuulemma on oltava jos järjestelmä vuotaa.

Ja väärässä on. :D r134 kylmäaine vaan puskee läpi kumista ajan myöten (huoltoventtiilit ja o-renkaat) Siksi suositeltu huoltoväli on 2vuotta.

Noita huoltolaitteita on erilaisia. Jotkut tulostaa kuitin ja toiset ei.
Mutta kaikki näyttää paljonko järjestelmästä tulee kylmäainetta ja öljyä pois. Kompura on ainut mikä tuota oljyä tarvitsee järjestelmässä. Eikä se tarvitse sitä paljoa. Kuullut että jotkut liikkeet tekee sitä että aina laittavat tietyn määrän öljyä. Sit ollaan ihmeissään kun kompurat hajoaa. ::) Kompuran mäntä ei vaan jaksa puristaa öljyä niin kuin kylmäainetta.
Mutta oikeasti sinne pitäisi laittaa korkeintaan sen verran mitä sieltä tulee pois. Jos ei tule yhtään öljyä niin se ei tarkoita etteikö sitä sielä olisi.

Ja tuo ilmastoinnin huolto on jo sinänsä väärä käsite kun useasti se tarkoittaa vain kylmäaineen vaihtoa. Huoltoon mielestäni pitäisi kuulia eri komponenttien tarkistus/putsaus. Tärkeimpänä ehkä höyrystimen pesu homeesta. Mutta kun liikkeet tarjoavat ilmastoininhuoltoa n.100€ hintaan niin se ei kestä sit noita pesuja.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Totuus lienee jossain tuolla välillä. Tuo 2 vuotta VOI olla myös hieman huoltoliikkeiden propagandaa (= helppo varma huolto jonka apinakin voi tehdä ja siitä tulee se 90e laaki). Se kompressorin ohjaus osaa syntyvän paineen perusteella päätellä kun kylmäaine on tarpeeksi vähissä -> ei koeta käyttää kompuraa?

Höyrystimen ulkopintojen putsausta varmaan tarkoittaa edeltävä? Sehän on tietty aikamoinen operaatio kun ne höyrystimet on yleensä aika suljetusti siellä järjestelmässä ja tuskin pääset millään molemmille puolille kennoa. Itseä kiinnostaa onko jotain ainetta jolla järjestelmä "puhdistetaan sisäisesti"?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Höyrystimeen on olemassa pesuvaahtoja jotka tuhoaa sienet ym. pöpöt. Käytänössä raitisilmasuodatin tai jokin kanava auki mistä pääsee letkun työntämään kennon lähelle ja vaahtopallo kennon kylkeen ja puhallin päälle niin ilmavirta painaa vaahdon kennon läpi.

Järjestelmän sisäiseen pesuun on olemassa laiteita mutta silloin on purettava jokainen osa irti ja pestävä erikseen. Pitäisi tehdä aina kompuran hajoamisen jälkeen kun on pelko että metallia on pääsyt järjestelmään. Tosin suurin silppuhan jää paisuntaventtiiliin.

Huoltohan on helppo sinänsä kun kone sen homman tekee siinä mutta juju on siinä että laiteet ei ole ilmaisia ja toiminta on luvan varaista.

Ja kyllä kahdessa vuodessa ehjästäkin järjestelmästä on voinut yli puolet aineista hävitä. ;)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

lancer evo-r sanoi
Höyrystimeen on olemassa pesuvaahtoja jotka tuhoaa sienet ym. pöpöt. Käytänössä raitisilmasuodatin tai jokin kanava auki mistä pääsee letkun työntämään kennon lähelle ja vaahtopallo kennon kylkeen ja puhallin päälle niin ilmavirta painaa vaahdon kennon läpi.

Järjestelmän sisäiseen pesuun on olemassa laiteita mutta silloin on purettava jokainen osa irti ja pestävä erikseen. Pitäisi tehdä aina kompuran hajoamisen jälkeen kun on pelko että metallia on pääsyt järjestelmään. Tosin suurin silppuhan jää paisuntaventtiiliin.

Huoltohan on helppo sinänsä kun kone sen homman tekee siinä mutta juju on siinä että laiteet ei ole ilmaisia ja toiminta on luvan varaista.

Ja kyllä kahdessa vuodessa ehjästäkin järjestelmästä on voinut yli puolet aineista hävitä. ;)

CRC:n uusi tuote oli sellainen eli vaahto jota syötettäisiin suoraan ilmanottoon sisäkiertopäällä. Vanhahan oli aerosoli, sellaista käytin tässä yksi päivä. Tein raitisilmasuodattimesta ns avoversion ennen tätä ja ajoin sitten sen ohjeen mukaan sisäkierto täysillä. Voi olla että lähinnä kosmeettista. Vähän on ehkä heikompi kylmäteho mielestäni kun voisi kuvitella joten huollatan tuon järjestelmän kyllä eli otetaan aineet pihalle ja laitetaan sinne uudet (480-520g).
EA-Galanteissa ainakin pysyi mulla aineet ihan hyvin useammankin vuoden. Tuo lanceri on hieman enemmän ajettu.
 

tontsa78

ex Evo ix
Liittynyt
18 Lokakuu 2012
Sijainti
Helsinki
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Moro, oisko kellään tiedossa hyvää ilmastoinnin huolto paikkaa Hki alueella?
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Kaveri autoliikkeesta kanssa sanoi, että se 2v on sopiva huoltoväli noille värkeille. Sen enempää propagandaa levittämättä.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Tontsa78 sanoi
Moro, oisko kellään tiedossa hyvää ilmastoinnin huolto paikkaa Hki alueella?
Pellen Paja = nykyisin osa Roihupellon autokorjaamoa.

Vähän olen jäävi tähän sanomaan, mutta vilkaise vaikka googlella, suurimmaksi osaksi pitäisi tulla ihan positiivista juttua esiin.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Dynamicin ilmastoinnin täytöstä on jo ylikin 2 vuotta ja ainakin kylmää tulee edelleen. R134 laitettiin, ilman mitään muita toimenpiteitä. Ennen täyttöä oli systeemi sen verran vajaa, että kompura vielä käynnistyi vaan kylmää ei tullut.

Sigman ilmastointi oli 2011 täytetty kylmälaitefirmassa (ei autoliike) R437 -aineella ja viime vuonna ainakin oli jo typötyhjä. Autoa ostaessa sain tiedon, että ilmastointi rikki, ei toimi vaikka korjattiinkin. Täytettiin R134:llä, toimintakunto on nyt ainakin jo vuoden pysynyt. Saattoi olla kylmiönkorjaajille käynyt joku kämmi ja vuotanut aineet heti ulos? Mitään muutoksia ei tähänkään tehty aineen vaihdossa.
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Jouni_K sanoi
Ainahan pitäisi myös UV-väriainetta lisätä, jotta vuotoja on helpompi paikallistaa. Kuitenkin n. ½ vuotavista järjestelmistä ilman UV-ainetta, noilla em. kokemuksilla arvioiden.
Ei ihan näinkään. Ammattilainen kun tekee huollon ja on ammattitason laite, tekee laite ensin vuototestin, jossa järjestelmä alipaineistetaan ja paineistetaan. Jos järjestelmä vuotaa pitää uv-ainetta lisätä ja voi lampulla ja laseilla sitten tutkia mistä vuotaa.

Tuosta ilmastoinnin jokavuotisessa tai kahden vuoden välein huollattamisessa en näe mitään järkeä. Kylmä-ainetta haihtuu ehjästä järjestelmästä noin <10% per vuosi. Ainoa järkevä syy huoltoon on kosteuden (veden) poistaminen järjestelmästä. (Ei varmaan tarvine kirjoittaa mitä "vesi" tekee voiteluöljyn seassa kompuralle ja tiivisteille.) Siihenkin riittänee 3-4vuoden välein huolto, jolloin kylmäainettakin on sopivasti haihtunut.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

tommyz sanoi
Ei ihan näinkään. Ammattilainen kun tekee huollon ja on ammattitason laite, tekee laite ensin vuototestin, jossa järjestelmä alipaineistetaan ja paineistetaan. Jos järjestelmä vuotaa pitää uv-ainetta lisätä ja voi lampulla ja laseilla sitten tutkia mistä vuotaa.
Joo, kyllä. Mutta entäs kun huollon aikana pitävään järjestelmään alkaa tulla vuotoa joskus x ajan kuluttua? Eikös siinä vaiheessa olisi kovin näppärää, jos seassa olisi valmiiksi UV-ainetta, niin pääsisi heti tutkimaan ja mahdollisesti paikallistamaankin vuotoja.
Vähemmän työtä = vähemmän laskutettavaa = tyytyväisempi asiakas. Jossain tämmöisiäkin asioita mietitään, ei varmastikaan kaikkialla.

Taas kerran, en nyt itse näistä toimenpiteistä niin paljoa tiedä, mitä nyt vierestä kuullut kokemuksia joiden pohjalta kirjoittelen.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Laitteiden tekemä vuototarkastus on yhtä tyhjän kanssa. Järjestelmä alipainestetaan ja sit kone seuraa tietyn ajan että pysyykö alipaine. Jos kumiletkussa on pienenpieni reikä niin mitä sille tapahtuu? Alipaine vetää sen kiinni. :p Sitten kun laitetaan aineet sisään ja painetta letkuihin niin eiköhän se taas vuoda. ::)

Typpi on oikea tapa etsiä vuotoa. Säännösten mukaan tyhjään järjestelmään ei saisi edes laittaa kylmäainetta ellei ole varmuutta että se pitää. Eli jos jos järjestelmässä ei ole kylmäainetta niin huoltoliikkeen pitäisi laittaa sinne typellä painetta n.15-20baria. Vartin verran odotella niin alkaa vuotoa löytymään. Jos ei vieläkään niin sitten se väriaine. Muutaman viikon päästä uusi tarkastus uv-valolla.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Kyllä mää nyt kummiski väittäsin että jos sitä systeemiä pitää 2-5 kään vuoden välein täyttää niin VUOTOhan siellä on pakko olla jossain tai sitte se "uusi" kylmäaine on semmosta että tulee läpi väkisin.. Eihän nyt perkele pakastimia,jääkaappeja Ilpoja huolleta ja täytellä????

Jos se ei vuoda niin ei se voi haihtua itekseen sieltä mihinkään..
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

mitsumikko sanoi
Kyllä mää nyt kummiski väittäsin että jos sitä systeemiä pitää 2-5 kään vuoden välein täyttää niin VUOTOhan siellä on pakko olla jossain tai sitte se "uusi" kylmäaine on semmosta että tulee läpi väkisin.. Eihän nyt p**k**e pakastimia,jääkaappeja Ilpoja huolleta ja täytellä????

Jos se ei vuoda niin ei se voi haihtua itekseen sieltä mihinkään..
Vuotaahan se, letkuistakin läpi. Pistäppä pakastin pariksi vuodeksi pihalle -30 ja +30 asteen lämmönvaihteluun, niin eipä sekään kauaa kylmetä. ::)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

lancer evo-r sanoi
Typpi on oikea tapa etsiä vuotoa. Säännösten mukaan tyhjään järjestelmään ei saisi edes laittaa kylmäainetta ellei ole varmuutta että se pitää. Eli jos jos järjestelmässä ei ole kylmäainetta niin huoltoliikkeen pitäisi laittaa sinne typellä painetta n.15-20baria. Vartin verran odotella niin alkaa vuotoa löytymään. Jos ei vieläkään niin sitten se väriaine. Muutaman viikon päästä uusi tarkastus uv-valolla.
Miksi sitä pitää vartti odotella? Ja 20 bar:lla alkaa LP puoli olemaan aika kovilla.
Muutenkin pelkällä typellä vuodon etsiminen on varsin työlästä. Tätä päivää on käyttää Formier 5:sta (95% typpeä, 5% vetyä), 12 bar ja "haistelija". Sitten kun ollaan "haisteltu" itsemme oikealle alueelle, niin vuodonhakuaineella tai ihan saippuavedellä löytyy oikea kohta, eikä mene kauaa. Vety tulee vielä pienemmästä reijästä ulos, kuin typpi tai kylmäaine.

Tuo UV-aine ihan höpöä, se kaiken lisäksi häviää järjestelmästä parissa vuodessa. Paitsi jos sitä laittaa sinne kymmeniä grammoja, missä ei ole mitään järkeä. Sähkösiin kompuroihin sitä ei saa laittaa koskaan.

Kosteutta ei järjestelmästä tarvitse erikseen poistaa, sitä varten siellä on kuivain. Jos se kuivan ei poista kosteutta, on se "täynnä" ja se on vaihdettava. Tällaisessa tilanteessa riittävän pitkällä alipaineistuksella saadaan se kosteus suurimmaksi osaksi pois.

Jos sitä järjestelmää huuhtelee sisäisesti, niin kuten joku jo totesikin, komponetti kerrallaan. Paisuntaventtiiliä ja kompressoria ei saa huudella. Huuhtelun yhteydessä kuivain vaihdetaan aina.
Huuhtelun jälkeen typellä voi "pöhäyttää" komponentit vielä läpi, niin varmasti on puhdasta.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Eli 60-90 luvulla tehtiin vielä laatua = kestää 50-60v ilman huoltoa :peukku

Jounik, älä vaan mee toimivaa systeemiä huollattaan oot kohta samassa 2v huolto kierteessä ku kaikki muutki.....
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Eikä paljoa auta desinfiointisprayt, jos höyrystin kotelossaan on kuten kuvassa. Kuva on huono, mutta taustoiksi kerrottakoon, että kotelo oli puolillaan neulasia, lehtiä, puiden siemeniä yms. pönttää.

E3 galantissahan ei raitisilmasuodatinta ole, ainakaan ilmastoinnillisessa
 

Liitetiedostot

  • Kuva0113.jpg
    Kuva0113.jpg
    90.2 KB · Lukukerrat 291

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

pexi sanoi
Miksi sitä pitää vartti odotella? Ja 20 bar:lla alkaa LP puoli olemaan aika kovilla.
Muutenkin pelkällä typellä vuodon etsiminen on varsin työlästä. Tätä päivää on käyttää Formier 5:sta (95% typpeä, 5% vetyä), 12 bar ja "haistelija". Sitten kun ollaan "haisteltu" itsemme oikealle alueelle, niin vuodonhakuaineella tai ihan saippuavedellä löytyy oikea kohta, eikä mene kauaa. Vety tulee vielä pienemmästä reijästä ulos, kuin typpi tai kylmäaine.

Vartti sen takia että typpi "poraa" pienen reijän isoksi jolloin vuoto on helpompi löytää. Varoventtiilihän on yleensä jossain 30barin nurkilla niin ei kyllä se sen 20bar pitäisi kestää. Itse kyllä ponnistan n.15 barilla. :D
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

lancer evo-r sanoi
Vartti sen takia että typpi "poraa" pienen reijän isoksi jolloin vuoto on helpompi löytää. Varoventtiilihän on yleensä jossain 30barin nurkilla niin ei kyllä se sen 20bar pitäisi kestää. Itse kyllä ponnistan n.15 barilla. :D

Fysiikka ei ole vahvimpia alueitani, vaikka sitäkin on tullut luettua, mutta en ymmärrä miten se typpi sitä reikää suurentaa. Toki voi tuossa jotain ideaa ollakin.
Se venttiili on korkeapaine puolella.....
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

mitsumikko sanoi
eihän jääkaappejakaan huolleta/täytetä parin kolmen vuoden välein?

Montako kilometriä ajat vuodessa jääkaapillasi? Aiheuttaisikohan tuo tärinä kuitenkin nuita vuotoja?

pexi sanoi
Kosteutta ei järjestelmästä tarvitse erikseen poistaa, sitä varten siellä on kuivain. Jos se kuivan ei poista kosteutta, on se "täynnä" ja se on vaihdettava. Tällaisessa tilanteessa riittävän pitkällä alipaineistuksella saadaan se kosteus suurimmaksi osaksi pois.

Kyllä se kosteus vaan kannattaa poistaa sieltä järjestelmästä vaikka siellä se kuivain onkin. Valitettavan moni ilmastoinnin huollon ammattilainen tekee kosteuden poiston alle 20C lämpötilassa ja silloin vesi ei höyrysty eikä kosteus ei poistu.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Basbarduu sanoi
Kyllä se kosteus vaan kannattaa poistaa sieltä järjestelmästä vaikka siellä se kuivain onkin. Valitettavan moni ilmastoinnin huollon ammattilainen tekee kosteuden poiston alle 20C lämpötilassa ja silloin vesi ei höyrysty eikä kosteus ei poistu.

Siis toki alipaineistus tehdään aina (vähintään 20 minuuttia), mutta jos kuivain on toimintakunnossa, ei siellä järjestelmässä sitä kosteutta juurikaan ole.
Isompi ongelma on se, että sitä kuivainta ei vaihdeta.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua ilmastoinnin huollosta

Kurssilla hienosti näytti miten vesi höyrystyy kylmänä. Kossupullo oli jääkaapissa muutaman tunnin niin vesi oli alle 10 asteista. Pulloon oli modattu liitiin ja laitettiin se sitten alipaineistumaan. Meni yli puoli tuntia kun vesi alkoi vasta höyrystymään. Ihanne tilanne on se että järjestelmä oli mahdollisimman lämmin mut suomen säät tuntien niin 40 minuuttia on minimi alipaineistus aika.

Kuivain olisi kyllä syytä vaihtaa useimmin mutta asiakkaat ei sitä ymmärrä ja silloin tulee huollolle hintaa.
 
Ylös Bottom