Keskustelua merkkihuolloista

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Karkasi alkuperäisestä, niin jaon omaksi aiheekseen. -Jouni_K

DaJackal sanoi
^Ei kannata merkkihuoltoon viedä, tuskin tulee parempaa jälkeä kun a) on kiire ja pitää tehdä tulosta b) noita autoja tuskin siellä paljon pyörii, joten hommat ei mene "rutiinilla" oikein. Maalaisjärkeä ja service manuaali mukaan + turha hoppu pois niin hyvä tulee ihan harrastajavoimin. :)

No ei se nyt ihan nuinkaan mene.
 
Basbarduu sanoi
No ei se nyt ihan nuinkaan mene.

Eriäviä mielipiteitä saa esittää. Faktoja ovat kuitenkin seuraavat:

1) Paikallisessa merkkiliikkeessä huoltoukot eivät edes tunnistaneet 3000GT:tä Mitsun malliksi. Huollossa niitä on käynyt ikinäkoskaanmilloinkaan ko. liikkeessä ehkä yhden käden sormilla laskettava määrä. (voi vaihdella paikkakunnittain.)

2) Jos automalliin x ei ole koulutusta, niitä ei käy huollossa harva se kuukausi* ja jopa valmistajan oman service manuaalin saatavuus merkkiliikkeessä voi olla kyseenalainen, niin "merkkiliikkeen" asentaja ei varmaan maagisesti osaa hoitaa hommia kovin merkittävästi paremmin kuin jonkin verran autoja aiemmin rassannut harrastaja jolla on service manuaali näpeissä.

3) Merkkiliikkeessä ei ongelman iskiessä ole aikaa googlata ja kysellä foorumeilta, koska homma on vain yksi työmääräys muiden joukossa ja se pitää saada tehtyä tavalla tai toisella. Sitten joko a) arvataan oikea tapa ja toivotaan ettei perästä kuulu, b) soitetaan omistajalle että olisi tällainen ongelma ja pyydetään omistajaa kertomaan miten edetään tai c) varoitetaan omistajaa että tämä tulee sitten maksamaan jonkin verran enemmän ja jos saadaan vihreä valo jatkaa, niin selvitetään ongelma jotain kautta ja omistaja kaivaa taskusta syvemmältä.

Mikäli logiikkani petti jossain kohdalla, niin saa toki kommentoida? 3000GT ei sisällä niin vaikeaa tekniikkaa, että sen remppaaminen vaatisi kummemmin erikoisvälineitä. Merkkiliikkeessä tehdylle työlle saa toki takuun, mutta halvalla se ei tule.


*Tiedän ainakin pari Audiharrastajaa, jotka käyttävät ripeämpiä mallejaan (S4 ja S6) Tallinnassa huollettavana - ei pelkästään hinnan, vaan myös laadun takia: Tallinnan merkkiliikkeessä kun käy 3-4 kertaa useammin ko. malleja huollossa (kiitos Suomi ja autoverotus) niin mekaanikoilla pysyy niihin tehtävät hommat tuoreemmassa muistissa ja osaavat myös paremmin kertoa mitä osia niistä tyypillisesti hajoaa. Mainos on oikeassa - "kokemus tuo varmuutta". :)
 
Hieman OT: Mutta omien kokemuksieni mukaan se on juurikin näin. Ainakin Vaasassa.

15vuoden aikana olen 5kertaa käyttänyt autoani huollossa teettämässä milloin mitäkin ja joka kerta jotain on mennyt joko persiilleen, vituiksi tai sitten avullani he ovat saaneet asian korjattua. 3kertaa näistä on ollut pyöränsuuntausta, joka autopuolen käyneelle amikselle tuntuu olevan vaikea ymmärtää(Olen itsekin amis). Varsinkin jos jotain spesiaalisäätöä haluaa tehdä, niin ei se vaan onnistu. Jotain menee aina väärin. Uskomatonta ääliösakkia tuntuu noihin korjaamoihin peseytyvän.

Joten hanki se servicemanual ja teet ilman kavereiden "äkkiä nyt ajoon se" huutoja, niin varmasti tulee yhtähyvä tai parempi kuin näissä "huolloissa"

Edit: Nämä eivät tapahtuneet merkkihuolloissa.

Basbarduu sanoi
No ei se nyt ihan nuinkaan mene.
 
Menee OT:n puolelle mut menköön.

Merkkiliike huoltaa tietynmerkkisiä autoja ja esim. Mitsun kokoisen valmistajan tapauksessa monet asiat on toteutettu melko samoin menetelmin. Tämän ansiosta Mitsuja päivittäin huoltavalla mekaanikolla on jo lähtökohtaisesti hyvä käsitys aiheesta.

Merkkikorjaamolla on huomattavasti harrastajaa paremmat resurssit ja välineet.

DaJackal sanoi
Eriäviä mielipiteitä saa esittää. Faktoja ovat kuitenkin seuraavat:
1) Paikallisessa merkkiliikkeessä huoltoukot eivät edes tunnistaneet 3000GT:tä Mitsun malliksi. Huollossa niitä on käynyt ikinäkoskaanmilloinkaan ko. liikkeessä ehkä yhden käden sormilla laskettava määrä. (voi vaihdella paikkakunnittain.)
Se että SINUN kohdalle on sattunut huonompi tapaus ei tarkoita että kaikki merkkiliikkeet olisivat huonoja.

DaJackal sanoi
2) Jos automalliin x ei ole koulutusta, niitä ei käy huollossa harva se kuukausi* ja jopa valmistajan oman service manuaalin saatavuus merkkiliikkeessä voi olla kyseenalainen, niin "merkkiliikkeen" asentaja ei varmaan maagisesti osaa hoitaa hommia kovin merkittävästi paremmin kuin jonkin verran autoja aiemmin rassannut harrastaja jolla on service manuaali näpeissä.
Melkoista spekulaatiota ja vähättelyä, kts. kohdan 1. vastaus.
Väittäisin että merkkiliikkeen asentaja omaa lähtökohtaisesti jonkin verran autoja aiemmin rassannutta harrastajaa paremmat taidot vaikka jonkin verran autoja aiemmin rassanneella harrastajalla olisi service manuaali.

DaJackal sanoi
3) Merkkiliikkeessä ei ongelman iskiessä ole aikaa googlata ja kysellä foorumeilta, koska homma on vain yksi työmääräys muiden joukossa ja se pitää saada tehtyä tavalla tai toisella. Sitten joko a) arvataan oikea tapa ja toivotaan ettei perästä kuulu, b) soitetaan omistajalle että olisi tällainen ongelma ja pyydetään omistajaa kertomaan miten edetään tai c) varoitetaan omistajaa että tämä tulee sitten maksamaan jonkin verran enemmän ja jos saadaan vihreä valo jatkaa, niin selvitetään ongelma jotain kautta ja omistaja kaivaa taskusta syvemmältä.
Varmastikin ihan tilannekohtaista paljonko aikaa on käytettävissä kyseiseen autoon. Merkkiliikkeissä on useimmiten myös useita eri osa-alueiden asiantuntijoita joilta saa apua ja neuvoja, kuten vaikkapa joku autosähköön liittyvässä ongelmassa.
a,b ja c on mielestäni pelkkää pirujen maalailua.

DaJackal sanoi
Mikäli logiikkani petti jossain kohdalla, niin saa toki kommentoida? 3000GT ei sisällä niin vaikeaa tekniikkaa, että sen remppaaminen vaatisi kummemmin erikoisvälineitä. Merkkiliikkeessä tehdylle työlle saa toki takuun, mutta halvalla se ei tule.

*Tiedän ainakin pari Audiharrastajaa, jotka käyttävät ripeämpiä mallejaan (S4 ja S6) Tallinnassa huollettavana - ei pelkästään hinnan, vaan myös laadun takia: Tallinnan merkkiliikkeessä kun käy 3-4 kertaa useammin ko. malleja huollossa (kiitos Suomi ja autoverotus) niin mekaanikoilla pysyy niihin tehtävät hommat tuoreemmassa muistissa ja osaavat myös paremmin kertoa mitä osia niistä tyypillisesti hajoaa. Mainos on oikeassa - "kokemus tuo varmuutta". :)
3000GT ei _vaadi_ juurikaan erikoisvälineitä mutta niiden avulla homma hoituu yleensä kerralla oikein. Tuo "kokemus tuo varmuutta" pätee mielestäni juurikin tuolla merkkikorjaamolla.

Nuiden em. Audiharrastajien ansiosta tilanne kotimaan merkkihuolloissa ei ainakaan parane. Takuu asioita on varmaan mukava lähteä hoitamaan Tallinnaan. Mut eipä siitä sen enempää.
 
Basbarduu sanoi
Menee OT:n puolelle mut menköön.

Merkkiliike huoltaa tietynmerkkisiä autoja ja esim. Mitsun kokoisen valmistajan tapauksessa monet asiat on toteutettu melko samoin menetelmin. Tämän ansiosta Mitsuja päivittäin huoltavalla mekaanikolla on jo lähtökohtaisesti hyvä käsitys aiheesta.

Merkkikorjaamolla on huomattavasti harrastajaa paremmat resurssit ja välineet.
Se että SINUN kohdalle on sattunut huonompi tapaus ei tarkoita että kaikki merkkiliikkeet olisivat huonoja.
Melkoista spekulaatiota ja vähättelyä, kts. kohdan 1. vastaus.
Väittäisin että merkkiliikkeen asentaja omaa lähtökohtaisesti jonkin verran autoja aiemmin rassannutta harrastajaa paremmat taidot vaikka jonkin verran autoja aiemmin rassanneella harrastajalla olisi service manuaali.
Varmastikin ihan tilannekohtaista paljonko aikaa on käytettävissä kyseiseen autoon. Merkkiliikkeissä on useimmiten myös useita eri osa-alueiden asiantuntijoita joilta saa apua ja neuvoja, kuten vaikkapa joku autosähköön liittyvässä ongelmassa.
a,b ja c on mielestäni pelkkää pirujen maalailua.
3000GT ei _vaadi_ juurikaan erikoisvälineitä mutta niiden avulla homma hoituu yleensä kerralla oikein.

Nuiden em. Audiharrastajien ansiosta tilanne kotimaan merkkihuolloissa ei ainakaan parane. Takuu asioita on varmaan mukava lähteä hoitamaan Tallinnaan. Mut eipä siitä sen enempää.

Tästä voitaneen saada ihan hyväkin keskustelu, mutta melko hyvin komppaan DaJackalia aiheesta, mutta huomioiden muutamia huomautuksia Basbarduulta.

Ikävä tosiasia on se, että merkkiliikkeessä ei ajan kanssa tehdä niitä hommia ja ennen kaikkea vian etsintä taikka asiaan ennalta tutustuminen, kun puhutaan muusta kuin perus öljynvaihdosta jää pois. Tälle on toki luonnollinen selitys rahan muodossa.

Autoja harrastava ehtii vaikka viikon taikka kaksi pikku hiljaa "analysoimaan" vaikka jonkun jurinan tai muun lähdettä, sekä kysymään "kaikki voipaiselta" forumilta ja hakemaan tietoa. Jos lähdekritiikkiä ja ongelman ratkomiskykyä löytyy, niin melko varmasti tulee homma korjattua.

Jos merkkiliikkeessä käytetään vaikka yksi työpäivä sen vian hakemiseen, seuraava päivä sen analysointiin, niin lasku on jo työnosalta melko miehekäs :peukku Äkkiä on halvempi kokeilla niitä uusia osia á250€, kuin etsiä vikaa kolme tuntia.

Luonnollisesti jos on vain se yksi auto, jolla ajetaan kaikki ajot, niin hieman sinne päin korjaus merkkiliikkeessä on houkutteleva verrattuna kävelyyn taikka työreissujen perumiseen.

Uudemmissa autoissa ihan suositeltavaakin käydä merkkiliikkeessä huolloissa, joku ohjelmisto päivitys monesti tullut ja tiedotteita mahdollisista huomion kohteista (tosin voisihan ne autot jollain muullakin kuin loppukäyttäjällä testata..) Ja kyllä, yksi VAG-laite DSG:llä on lähipiiriin hommattu, joten tuota käytetään varmuuden vuoksi siinä välissäkin merkkiliikkeessä ;D

Mutta monesti nämä tälläiset tiedot eivät välttämättä välity perimätietona eteenpäin, vaan ne ketkä nyt päivittäin niitä rassaa ja ovat tekemisissä, niin 25-vuoden päästä ovatkin jossain muussa liikkeessä töissä taikka vaihtaneet alaa.


Niin tai näin, mutta 3000GT:n jakohihnan tai minkään muunkaan huollon taikka korjauksen en näe mitenkään olevan sellainen, että merkkiliike toisi hieman kovemmalla tuntihinnalla siihen jonkun lisäarvon.

Kun tosiaan kiireen laittaa nurkkaan (kuten projektien etenemisessä minun ja DaJackalin kohdalta voi ottaa mallia ;D )niin eipä tuossa ihmeitä ole. Konehuone on tungettu täyteen ja tilaa ei ole, mutta huollettavissa ne on.


Kuten yksi tuttu totesi, niin ennen teki hyvää ja kun meni merkkiliikkeeseen tekemään samoja hommia, niin nopeasti oppi oikomaan.
 
pt. sanoi
Ikävä tosiasia on se, että merkkiliikkeessä ei ajan kanssa tehdä niitä hommia ja ennen kaikkea vian etsintä taikka asiaan ennalta tutustuminen, kun puhutaan muusta kuin perus öljynvaihdosta jää pois. Tälle on toki luonnollinen selitys rahan muodossa.

Autoja harrastava ehtii vaikka viikon taikka kaksi pikku hiljaa "analysoimaan" vaikka jonkun jurinan tai muun lähdettä, sekä kysymään "kaikki voipaiselta" forumilta ja hakemaan tietoa. Jos lähdekritiikkiä ja ongelman ratkomiskykyä löytyy, niin melko varmasti tulee homma korjattua.

Jos merkkiliikkeessä käytetään vaikka yksi työpäivä sen vian hakemiseen, seuraava päivä sen analysointiin, niin lasku on jo työnosalta melko miehekäs :peukku Äkkiä on halvempi kokeilla niitä uusia osia á250€, kuin etsiä vikaa kolme tuntia.
En ymmärrä että miksi harrastaja ei voisi suorittaa vian etsintää itse jos epäilee että merkkikorjaamolla rahat menee sen osalta hukkaan. Eli vie auton huoltoon ja kertoo: "korjatkaa vika x joka sijaitsee paikassa y soittakaa jos havaitsette muita vikoja tms. niin kerron mitä niiden suhteen tehdään"?

pt. sanoi
Luonnollisesti jos on vain se yksi auto, jolla ajetaan kaikki ajot, niin hieman sinne päin korjaus merkkiliikkeessä on houkutteleva verrattuna kävelyyn taikka työreissujen perumiseen.
Aika usein 3000GT ikäisten autojen harrastajilla ei ole varaa kahteen autoon. Ja rohkenen väittää että se korjaus merkkiliikkeessä on parempi kuin pimeässä kerrostalon parkkipaikalla pakkasessa tehty kun auto pitää saada huomiseksi ajoon/nippuun.

Ja älkääs pojat nyt olettako että kaikilla muilla olisi samat olosuhteet kuin teillä tehdä näitä huoltoja. Kuten jo sanottua perusremontit kyseiseen autoon eivät ole mitään ihmeitä, joten miksi merkkihuolto ei siis osaisi tehdä niitä(joku muu kuin DaJackalin paikallinen siis)? Maksaa varmasti enemmän mutta jos sillä saa kerralla kuntoon tai ainakin jonkinlaisen takuun niin ehkä se kannattaa. Sen sijaan että pyrkii säästämään muutamia lantteja tekemällä itse jotain mikä ei ole aivan hallussa.

Toki haluan kannustaa harrastamaan mutta en halua yllyttää ketään särkemään autoaan jos omat kyvyt epäilyttävät.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Basbarduu sanoi
En ymmärrä että miksi harrastaja ei voisi suorittaa vian etsintää itse jos epäilee että merkkikorjaamolla rahat menee sen osalta hukkaan. Eli vie auton huoltoon ja kertoo: "korjatkaa vika x joka sijaitsee paikassa y soittakaa jos havaitsette muita vikoja tms. niin kerron mitä niiden suhteen tehdään"?
Näitä näkyy korjaamoilla jonkusen verran, joista karkeasti arvioiden 30-40% vikadiagnoosi metsässä. Netistä on luettu, mutta todellisuus oman auton kohdalla on jotain muuta. Tulee kustannusta, jos yritetään korjata vikaa, joka onkin muualla ja yritetään sitten selvittää sitä virheellisillä alkutiedoilla. Toki kannattaa mahdollisimman tarkat tiedot viasta antaa, mutta suhtautua omiin arvioihin vain arvioina. Painottaa vaikka, että "minusta tuntuu" tai "omasta mielestäni". Toki riippuu omasta tietotaidosta miten osaa vikoja arvioida, mutta erehtymättömäksi ei kannata kenenkään itseään luulla. Ylipäätään missään asiassa.
Palvelevassa korjaamossa joku henkilökunnasta lähtee kyllä koeajolle tai muuten katsomaan autoa yhdessä asiakkaan kanssa ja sitten sovitaan miten lähetään ongelmaa lähestymään.

Aika usein 3000GT ikäisten autojen harrastajilla ei ole varaa kahteen autoon. Ja rohkenen väittää että se korjaus merkkiliikkeessä on parempi kuin pimeässä kerrostalon parkkipaikalla pakkasessa tehty kun auto pitää saada huomiseksi ajoon/nippuun.

Ja älkääs pojat nyt olettako että kaikilla muilla olisi samat olosuhteet kuin teillä tehdä näitä huoltoja. Kuten jo sanottua perusremontit kyseiseen autoon eivät ole mitään ihmeitä, joten miksi merkkihuolto ei siis osaisi tehdä niitä(joku muu kuin DaJackalin paikallinen siis)? Maksaa varmasti enemmän mutta jos sillä saa kerralla kuntoon tai ainakin jonkinlaisen takuun niin ehkä se kannattaa. Sen sijaan että pyrkii säästämään muutamia lantteja tekemällä itse jotain mikä ei ole aivan hallussa.

Toki haluan kannustaa harrastamaan mutta en halua yllyttää ketään särkemään autoaan jos omat kyvyt epäilyttävät.
Eikös nämä rupea jo olemaan sen hintaisia, että näiden omistajilla nimenomaan on varaa toiseenkin autoon?

Tuskin jakopäitä, tai muita vaativampia huoltoja/korjauksia, kovin herkästi lähdetään kerrostalon parkkipaikalla tekemään. Alkuperäisessä viestissäkin oli puhe "talliporukasta", joten todennäköisesti jonkin verran on välineitä ja osaamistakin käytettävissä. Jos nyt on jokunen jakopää tehtynä, ei tuossa mitään mullistavaa ole. Kiire tosiaan sivuun ja tekee ajatuksella ja huolella, voi jopa jäädä oppia päähän.

Toki omien/porukan kykyjen mukaan kannattaa hommiin ryhtyä. Jakopää varsinkin on semmoinen juttu joka olisi kiva saada oikein kasattua.

Helposti uppoaa tonni tuohon, jos ulkoistaa homman. Puolella pääsee jos itse tekee. Näin nyt karkeasti arvioiden.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Btw. merkkiliikkeissä voi olla myös harrastajia töissä jotka jaksaa vääntää mutteria niin vapaa-ajalla kuin töissäkin ja vieläpä perehtyä aiheeseen.
Kaikki mekaanikot ei myöskään pyri oikomaan... ihme yleistyksiä sanon minä.

Jouni_K sanoi
Tuskin jakopäitä, tai muita vaativampia huoltoja/korjauksia, kovin herkästi lähdetään kerrostalon parkkipaikalla tekemään. Alkuperäisessä viestissäkin oli puhe "talliporukasta", joten todennäköisesti jonkin verran on välineitä ja osaamistakin käytettävissä. Jos nyt on jokunen jakopää tehtynä, ei tuossa mitään mullistavaa ole. Kiire tosiaan sivuun ja tekee ajatuksella ja huolella, voi jopa jäädä oppia päähän.

Totta. Nyt minä ehkä karrikoin hieman liikaa.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Basbarduu sanoi
Btw. merkkiliikkeissä voi olla myös harrastajia töissä jotka jaksaa vääntää mutteria niin vapaa-ajalla kuin töissäkin ja vieläpä perehtyä aiheeseen.
Kaikki ei myöskään pyri oikomaan... ihme yleistyksiä sanon minä.
Korjaamoilla yleensäkin, tuskin on mikään merkkiliikkeiden erityisominaisuus. Tiedän ainakin yhden korjaamon, missä kaikki asentajat ovat jonkin merkin harrastajia.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

^Kyllä kyllä. Kyse nyt kuitenkin on nimenomaan merkkihuolloista ja epäilen että juuri merkkihuollossa työskentelisi hieman suuremmalla todennäköisyydellä kyseisin merkin harrastajia.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=50367.msg443608#new
Eipä ne asiantuntijat/harrastajat saa välttämättä vikaa edes selville vaikka tutkitaan ja rassataan 10 000 € edestä. Joku kommentoi, että näiden harvinaisenpien mallien vianetsintä on vaikeaa. Onhanse varmaan, mutta odottaisin, että virallinen maahantuonti -/ huolto-organisaatio saisi takuunalaisen auton kuntoon puolen vuoden aikana. Tai edes vian selville.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Ei näitä kannata huoltaa ;D
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Itse käytin tossa Galantin merkkihuollossa aiemmin kun hihnapyörä laukesi. Kun hinurilla pitää johonkin kotipihasta viedä, herää kysymys viekö merkkihuoltoon josta hakee 2-4pv sisään ajokuntosena pois, vai tallille jossa odottelee osaa, joku kaveri ehkä ehtii auttaa asentamaan jne..

Näin karrikoiden siis, eli itsellä painaa aikataulu paljon vaakakupissa kun reissuhommia tekee ja kalenteri on vähän saakelin täynnä viikolla. Tonnarin kohdalla ei ole kiire, kakkosauto kun on ja kevättä vielä jäljellä, joten mieluusti säästääkin niissä huoltokuluissa.

Palvelu on ollut esim. deltassa kyllä hyvää, vaikka hintalappu saa harkitsemaan jatkossa kahdesti. Läheiseltä pienkorjaamolta sattui löytymään japsiharrastaja myöhemmin, ja lyhyelläkin matikalla kuitissa vähän eri numerot. Tässä kohtaa huoltopalvelun käyttäminen onkin jo aivan eri asia kuin se kasvoton merkkihuolto. Perunia perunoita sano.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Merkkihuollon näkemys oikeasta moottoriöljyn tasosta:
 

Liitetiedostot

  • Merkkihuollon näkemys oikeasta öljyn tasosta.jpg
    Merkkihuollon näkemys oikeasta öljyn tasosta.jpg
    297.3 KB · Lukukerrat 578
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

-JPA- sanoi
Merkkihuollon näkemys oikeasta moottoriöljyn tasosta:

Eräällä aikoinaan hyvämaineisella rallipajalla oli hyvin samankaltainen näkemys, vaikka varmasti löytyy harrastuneisuutta ja erikoisosaamista asentajilta. ::)
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Basbarduu sanoi
En ymmärrä että miksi harrastaja ei voisi suorittaa vian etsintää itse jos epäilee että merkkikorjaamolla rahat menee sen osalta hukkaan. Eli vie auton huoltoon ja kertoo: "korjatkaa vika x joka sijaitsee paikassa y soittakaa jos havaitsette muita vikoja tms. niin kerron mitä niiden suhteen tehdään"?

Merkkikorjaamon ratkaisu: vaihdellaan osia randomilla/sen mukaan mitä testeri näyttää ja toivotaan että vika poistuu. Näin on homma mennyt ainakin appiukon Mersun kanssa, ja mitä olen muunmerkkisten omistajilta kuullut, niin hyvin vastaavanlaista on toiminta ja kokemukset sielläkin. Miksi Mitsun merkkihuolto (joka nykyään on useimmissa kaupungeissa Deltalla = eivät ole kovin monet työntekijät yli 5v Mitsujen kanssa touhunneet) olisi erilainen?

Basbarduu sanoi
Aika usein 3000GT ikäisten autojen harrastajilla ei ole varaa kahteen autoon.

Naurukohtauksen loppumista odotellessa jätän kommentoimatta.

Basbarduu sanoi
Ja älkääs pojat nyt olettako että kaikilla muilla olisi samat olosuhteet kuin teillä tehdä näitä huoltoja.

Ai niin kuin minulla talon pihalla avotaivaan alla? Ja puhe oli tuossa aiemmin kuitenkin "talliporukasta".

Basbarduu sanoi
Kuten jo sanottua perusremontit kyseiseen autoon eivät ole mitään ihmeitä, joten miksi merkkihuolto ei siis osaisi tehdä niitä(joku muu kuin DaJackalin paikallinen siis)? Maksaa varmasti enemmän mutta jos sillä saa kerralla kuntoon tai ainakin jonkinlaisen takuun niin ehkä se kannattaa. Sen sijaan että pyrkii säästämään muutamia lantteja tekemällä itse jotain mikä ei ole aivan hallussa.

En minä väittänytkään etteikö merkkihuolto niitä osaisi tehdä (joskin tästäkin voitaisiin keskustella, kts. esim. timpan ja JPA:n kokemukset). Kysymys onkin siitä, että miksi maksaa mutterinvääntäjälle x kultaa ja mirhamia vain siksi, että hänen huoltotilojensa oviaukon päällä on oikean merkkinen valomainos? Säästö on nimittäin jotain aivan muuta kuin "muutama lantti". Takuuasiaan en jaksa edes puuttua. Kaiken lisäksi ei se merkkihuolto näissä erikoisemmissa ole edes kovin nopea - etenkään jos tulee äkillisiä osatarpeita: jos tietää mistä tilaa niin jenkeistä saa miltei osan kuin osan 1-2 viikossa tassuun. Merkkihuolto taas jos on jotain osaa vailla, niin sehän tilataan sitten omaa väylää pitkin vaikka Japanista ja kesto voi olla useita viikkoja. Ja hintakin jotain aivan muuta.

Basbarduu sanoi
Toki haluan kannustaa harrastamaan mutta en halua yllyttää ketään särkemään autoaan jos omat kyvyt epäilyttävät.

Sama täällä. Silti ikinä en suosittelisi suurin piirtein kenellekään erikoisemman auton viemistä ko. merkin omaan merkkikorjaamoon. Etsii vaikka jonkin paikallisen hyvämaineisen korjaamon. Säästää äkkiä työkustannuksissa 30% ja väitän että laatu ei kärsi.

Basbarduu sanoi
Btw. merkkiliikkeissä voi olla myös harrastajia töissä jotka jaksaa vääntää mutteria niin vapaa-ajalla kuin töissäkin ja vieläpä perehtyä aiheeseen.
Kaikki mekaanikot ei myöskään pyri oikomaan... ihme yleistyksiä sanon minä.

Voi olla. Ja arpajaisissakin voi voittaa. En silti pitäisi todennäköisyyksiä niin korkeina että lähtisin tähän asiaan luottamaan*. Enkä väitä että kaikki mekaanikot pyrkivät oikomaan, vaan yksinkertaisesti jos firma on katsonut koneelta että toimenpiteeseen y menee työaikaa vaikkapa 5 tuntia niin ei siihen juuri enempää saa tuhrautua tai asiakas saa hepulin (yliaika laskutetaan)/firma tekee persnettoa (ei laskuteta). Näiden erikoisempien kiesejen kanssa kun sitä pelivaraa pitäisi olla AINA, merkistä riippumatta.

*Yksinkertainen testi: kuinka moni klubilainen on töissä Mitsun merkkihuollossa? Minä tiedän vain yhden. Löytyykö toinenkin? :)
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

En jaksa edes lukea kaikkea mutta annan yhden kokemuksen eräästä mitsun merkki huollosta, jota ei kyllä enään ole. Ayc:hen vaihtoi myrkyt, 1000km ajoa -> valo syttyi, menin kysymään että mites olette oikeen tämän tehnyt ja miten ilmasitte. Vastaukseksi tuli "ai olisiko se pitänyt ilmata?". No. En voinut asiaa millään todistaa, että nyt on sitten pumppu rikki :(

Toiseksi korkkasivat kannesta parin pinnapultin kierteet ja tilalle oli vedetty jotain 0,5x paksumpi pultti vaan väkisin (kahteen kohtaan). Jonka seurauksena alan epäillä, että kansi on haljennut kun öljyä tulee pultin reiästä. Semmosta.

En siis suosi mitään huoltoja ja jos tulisi tilanne, että pitää viedä jonnekin (niinkuin varmaan tän hetkisten puitteiden takia täytyy), olen päättänyt, että vaikka se miten sitä mekaanikkoa vituttaa, niin minä katson silmä kovana vieressä. Toki voi olla poikkeuksia, että uskaltaa luottaa.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Jokainen harrastaa itseään varten ja valitsee menetelmät autonsa kunnostamiseksi itse.

Uskallan väittää että nuista "tein itse ja säästin" korjauksista löytyisi enemmän esimerkkejä piloille menneistä remonteista jos joku vaan uskaltaisi myöntää että kaikki ei mennytkään putkeen. Tekemällä toki oppii parhaiten ja etenkin virheistä jos ne ei tapa.

Basbarduu sanoi
Aika usein 3000GT ikäisten autojen harrastajilla ei ole varaa kahteen autoon.
DaJackal sanoi
Naurukohtauksen loppumista odotellessa jätän kommentoimatta.
Tuo nyt on vaan omien kokemusten perusteella tehty johtopäätös. Hyvä jos kelpasi.

Mut tosiaan jos tuo auton rassailu ei kiinnosta autoharrastuksessa vaan pelkästään ajaminen niin monille se voi tulla halvemmaksi että vie auton liikkeeseen huollettavaksi ja keskittyy tienaamaan rahat huoltoihin valitsemassaan ammatissa.

Niitä hyviä korjaamoita nyt kuitenkin on olemassa(huom. merkkikorjaamoista -> kaikki korjaamot) ja esim. täältä foorumilta kannattaa kysyä muiden mielipiteitä mihin se auto kannattaa viedä.

Kirppu1990 olet käsittääkseni opiskelemassa automekaanikoksi. Meinaatko että kun AYC:tä ei ilmattu ja pinnapultit pilattu voidaan vetää johtopäätös että kaikki korjaamot ovat aivan paskoja? Miten sinun tuleva työpaikkasi eroaa siis nuista ja miksi?

Mun auton AYC:n osasivat ilmata Kuopion Hartikaisella. Varmaan kävi tuuri. Myös osien suhteen siellä on palvelu pelannut. Ainoa mitä en saanut sieltä oli Citroen BX mk2 sumuvalon nappia mutta neuvoivat mistä sen sain samana päivänä. Nuiden osien kans voitas aloittaa toinen keskustelu mut jätetään se toiseen kertaan. Kommentoin kuitenkin sen verran että entä jos olet tilannut tai saanut väärät osat sieltä ameriikasta? Ja en ole vielä ainakaan toistaiseksi kuullut että korjaamo kieltäytyisi korjaamasta autoa asiakkaan itse hankkimilla osilla. Takuun kanssa voi olla sit eri asia kuin heidän omien osien suhteen.

DaJackal sanoi
Voi olla. Ja arpajaisissakin voi voittaa. En silti pitäisi todennäköisyyksiä niin korkeina että lähtisin tähän asiaan luottamaan*. Enkä väitä että kaikki mekaanikot pyrkivät oikomaan, vaan yksinkertaisesti jos firma on katsonut koneelta että toimenpiteeseen y menee työaikaa vaikkapa 5 tuntia niin ei siihen juuri enempää saa tuhrautua tai asiakas saa hepulin (yliaika laskutetaan)/firma tekee persnettoa (ei laskuteta). Näiden erikoisempien kiesejen kanssa kun sitä pelivaraa pitäisi olla AINA, merkistä riippumatta.

Tietääkseni korjaamoilla on vielä töissä ihmisiä ja niiden kanssa voi neuvotella asiat jo ennalta. Jos ei miellytä voi etsiä seuraavan paikan.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Minä kerroin vain kokemuksen, jonka jälkeen olen pyrkinyt tekemään kaiken itse. En opiskele enää mekaanikoksi.

Olen ollut myös merkkihuollossa töissä, josta voinen sanoa, että ei sielläkään tehdä kaikkea aina ihan niinkuin pitäisi. Tästäkin voisin kirjoittaa esimerkin eräästä johdon korjauksesta mitä ei jaksettu tehdä kunnolla ja auto kävi tämän takia kolmesti "huollossa". Mutta ei tämäkään oikeuta arvioimaan mitään.

Mutta kuten kirjoitin " en suosi MITÄÄN huoltoja", on oma mielipide. Toki ei evo ole niin erikoinen auto etteikö sitä kuka tahansa mekaanikko osaisi korjata. Mutta juttu piileekin siinä, että tehdään niinkuin aina eikä välttämättä kurkata korjausopasta, sillä kaikissa automalleissa on olemassa varmasti määritelty joillekin asioille juuri tietty huoltotapa ja jossei sitä noudata vaan tekee esim. Ayc-perään öljyhuollon samaan tyyliin kun johonkin lukkoperään niin pieleensän se menee.

Jokaisella meistä on varmasti hyvät ja huonot kokemukset ja kuulopuheet kaikenlaisista korjaamoista, joiden perusteella päättelee itse vielä autonsa sinne vai ei. Monesta korjaamista löytyy ne tähdet ja sitten on ne "ei sitä tarvii tehä"-tyypit.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Se hyvä puoli merkkikorjaamoissa on vs. "nyrkkipajoihin", että korjaukset tehdään yleensä käyttäen oikeita osia ja korjaus menetelmiä. Siellä kun joudutaan antamaan takuu työlle/osille, niin ei ole varaa tehdä epämääräisiä patentti ratkaisuja. Nimimerkillä erillaisia ja erikoisia hyvällä mielikuvituksella tehtyjä ratkaisuja nähneenä. ::)
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

MitsuMi sanoi
Se hyvä puoli merkkikorjaamoissa on vs. "nyrkkipajoihin", että korjaukset tehdään yleensä käyttäen oikeita osia ja korjaus menetelmiä. Siellä kun joudutaan antamaan takuu työlle/osille, niin ei ole varaa tehdä epämääräisiä patentti ratkaisuja. Nimimerkillä erillaisia ja erikoisia hyvällä mielikuvituksella tehtyjä ratkaisuja nähneenä. ::)
Eikös nyt jokainen korjaamoyritys lähtökohtaisesti anna takuun työlleen ja käyttämilleen varaosille? Poislukien asiakkaan tuomat osat.

Pitäisin kovin erikoisena, jos ei tuollaista takuuta anneta. Ja varmastikin viimeistään siinä kohtaa vaihtaisin korjaamoa.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Tämähän se on kupletin juoni. Ellei työkaluja ennestään ole ja haluaa hetken ajaa "erikoisella" autolla, niin helpoin viedä merkkihuoltoon ja ajella tyytyväisenä.
Tuollaiseen 300hv autoon kyllästyy jo kesässä, jonka jälkeen voi siirtyä siihen peruspassattiin ja jatkaa normaali elämää merkkihuoltojen kanssa ilman ikipaskaisia käsiä ja konkurssia.

Minä kuitenkin, niinkuin varmaan 90% tämän foorumin lukioista valitsivat toisin.

Basbarduu sanoi
Mut tosiaan jos tuo auton rassailu ei kiinnosta autoharrastuksessa vaan pelkästään ajaminen niin monille se voi tulla halvemmaksi että vie auton liikkeeseen huollettavaksi ja keskittyy tienaamaan rahat huoltoihin valitsemassaan ammatissa.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Basbarduu sanoi
Mut tosiaan jos tuo auton rassailu ei kiinnosta autoharrastuksessa vaan pelkästään ajaminen niin monille se voi tulla halvemmaksi että vie auton liikkeeseen huollettavaksi ja keskittyy tienaamaan rahat huoltoihin valitsemassaan ammatissa.

Tämä ei oikein ole linjassa sen kanssa mistä alun perin oli puhe - tonnarin huoltamisesta "talliporukalla".

Basbarduu sanoi
Niitä hyviä korjaamoita nyt kuitenkin on olemassa(huom. merkkikorjaamoista -> kaikki korjaamot) ja esim. täältä foorumilta kannattaa kysyä muiden mielipiteitä mihin se auto kannattaa viedä.

Kyllä. Kysymykseen vastauksena aika harvoin on tainnut olla "merkkikorjaamo".

Basbarduu sanoi
Mun auton AYC:n osasivat ilmata Kuopion Hartikaisella. Varmaan kävi tuuri. Myös osien suhteen siellä on palvelu pelannut. Ainoa mitä en saanut sieltä oli Citroen BX mk2 sumuvalon nappia mutta neuvoivat mistä sen sain samana päivänä.

Kyllä minäkin tiedän useamman korjaamon mistä saa asiantuntevaa palvelua. Mitään korrelaatiota merkkikorjaamostatuksen kanssa en ole kuitenkaan huomannut.

Basbarduu sanoi
Kommentoin kuitenkin sen verran että entä jos olet tilannut tai saanut väärät osat sieltä ameriikasta? Ja en ole vielä ainakaan toistaiseksi kuullut että korjaamo kieltäytyisi korjaamasta autoa asiakkaan itse hankkimilla osilla. Takuun kanssa voi olla sit eri asia kuin heidän omien osien suhteen.

Tähän asti useammin on mennyt v**uiksi merkkiliikkeen toimesta. Kerran jopa silloin kun vein OEM osanumerot ja pyysin tilaamaan niin yksi osa tuli väärin. (Oikaisivat virheensä ja tilasivat toki oikean, mutta vähän aikaa hukkaantui siihenkin.) Ja jos itse tilaa väärät, niin tietää ketä syyttää. (Merkki)korjaamon näkemys osatarpeesta on myös usein eroava omasta - esim. jarruremontti tulossa -> satulat suoraan vaihtoon "kun ovat kuitenkin niin vanhat" ::)
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

DaJackal sanoi
Tämä ei oikein ole linjassa sen kanssa mistä alun perin oli puhe - tonnarin huoltamisesta "talliporukalla".

Tämä keskustelu varmaan irrotettiin jo alkuperäisestä aiheesta, mutta hyvin voidaan tähän jatkaa sen osalta, että jos merkkikorjaamon/korjaamon vaihtoehtona on tiettävästi osaava henkilö, olkoon naapurin Japi tai tallikaveri, niin kustannukset edelleen huomattavasti alemmat ja työn laatu helposti sama tai parempi kuin liikkeessä. Tässä kuitenkin tulee tietää luotettava tekijä tai apukäsi hommaan, ilman varmaa tietoa alkaa kukkaro aueta sinne timanttitiskin suuntaan helpommin.

Edit: Ja varmaan viittasitkin juuri tuohon, että kun tarkoituskin on oppia ja tehdä itse parhaan mukaan.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

DaJackal sanoi
Tämä ei oikein ole linjassa sen kanssa mistä alun perin oli puhe - tonnarin huoltamisesta "talliporukalla".

Mun mielestä on.

DaJackal sanoi
^Ei kannata merkkihuoltoon viedä, tuskin tulee parempaa jälkeä kun a) on kiire ja pitää tehdä tulosta b) noita autoja tuskin siellä paljon pyörii, joten hommat ei mene "rutiinilla" oikein. Maalaisjärkeä ja service manuaali mukaan + turha hoppu pois niin hyvä tulee ihan harrastajavoimin. :)

Kysymys oli mielestäni siitä kannattaako viedä autoa merkkihuoltoon vai ei.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Muutama vuosi sitten, kun Veholla oli vielä mitsun edustus niin kävin pari öljynsuodatinta hakemassa (varaosanumerolla). Kysyin samalla varaosatiskillä ollessani, että paljonkos evo9:n ACD pumppu maksaa tänä päivänä. Varaosamyyjä katsoi mua silmät pyöreänä, joten kerroin, että kyseessä on lukkojen hydraulipumppu. "Ai ovenlukkojen?" tuli vastaus... Jäi jotenkin vajaa kuva ko. lafkan tietämyksestä edustamaansa automallia kohtaan :nykii
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

En siis missään nimessä sano että se auto pitää viedä mihinkään huoltoon merkilliseen tai merkittömään. Mutta kyllä se mun mielestä on aina yksi vaihtoehto. Toki teen itsekin enimmät huollot sun muut itse tai kavereita hyväksikäyttäen.

Yleensä olen luottanut myös siihen että kokki osaa tehdä ruokaa, maalari maalata talon ja lääkäri parantaa. Tokihan edellä mainitutkin voi hoitaa itse ja säästää mutta pointtina on että aina ei kaikkea kannata tehdä itse.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Täytyy tähän sen verran kommentoida että noissa merkkihuolloissa on useammin eri koulutuslaitosten työharjoittelijoita suorittamassa niitä huoltotöitä vrt tiettyyn merkkiin erikoistuneet huoltamot. Tampereella esim about kaikki Taksi volvot käy ennemmin VMS-Racing:llä huollossa, koska siellä ei ole työharjoittelijoita tekemässä niitä huoltoja, vaan pari kymmentä vuotta volvoja huoltaneita ukkoja jotka tasan tietävät miten ne toimivat.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Basbarduu sanoi
Mun mielestä on.

Kysymys oli mielestäni siitä kannattaako viedä autoa merkkihuoltoon vai ei.

Petzki sanoi
Ei näillä taidoilla ite tehä kaikkea, mutta talliporukassa osaavaa jengiä. Merkkihuollossa varmaan suolanen setti.. Vaikka työllä toki takuu sitten onkin. Vai millasta kokemusta?

Omassa alkuperäisessä postauksessani vastasin siis tasan tähän. Minun mielestäni parkkipaikalla arpominen poikaporukan voimin on aika kaukana tästä vaihtoehdosta. Eikä kyseessä ollut myöskään yleinen kannanotto merkkihuoltoja vastaan kaikissa tapauksissa, vaan nimenomaan näiden vanhojen ja erikoisempien mallien kanssa. Toki jotain 2-3v vanhaa perus-ASX:ää kannattaakin vielä käyttää merkkihuollossa jo jälleenmyyntiarvonkin vuoksi, mutta 20v ikäisissä merkkihuolto ei tarjoa enää rahalle vastinetta siinä määrin. Jos työkalut pysyy kädessä ja järki päässä + tilat on, niin tekee itse, tai jos em. ehdot eivät täyty, niin huollattaa sitten jossain asiallisella normikorjaamolla. Niihinkin löytyy suosituksia mm. tältä foorumilta.

Basbarduu sanoi
En siis missään nimessä sano että se auto pitää viedä mihinkään huoltoon merkilliseen tai merkittömään. Mutta kyllä se mun mielestä on aina yksi vaihtoehto. Toki teen itsekin enimmät huollot sun muut itse tai kavereita hyväksikäyttäen.

Yleensä olen luottanut myös siihen että kokki osaa tehdä ruokaa, maalari maalata talon ja lääkäri parantaa. Tokihan edellä mainitutkin voi hoitaa itse ja säästää mutta pointtina on että aina ei kaikkea kannata tehdä itse.

Samaa mieltä. (Valitettavasti todellisuus on aina välillä toista, mutta siksi järkevä kuluttaja kuuntelee muiden näkemyksiä. En minä mene kalliiseen ravintolaankaan ellei minulla ole jotain osviittaa (esim. kaverin kertoma kokemus tai netistä luetut useammat positiiviset arviot) siitä, että rahalleen saa myös vastinetta.)

Aselepo? ::) :)
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Konepellin alla kuuluu sellaista sahaava ääntä. Ääni paikallistettu, joka tulee sieltä ajovalon umpiosta. Tarkemmin niin säätömoottori p*skana. Myöskin korkeuden säätöä kokeiltu joka vahvistaa, että säätömoottori ei toimi niinkuin pitäisi.
Otin yhteyttä Deltaan, joka oli valmis ottamaan auton katsottavaksi. Kysyin, että eikö umpion(moottoria ei saa erillisenä) voisi tilata valmiiksi sinne? Ei, ensin katsotaan ja vasta sitten tilataan varaosa. Ja se tarkoittaa sitä, että joudun maksaa siitä "katsomisesta" plus sijaisautosta, ja kun osa tulee niin se rahastus alkaa taas alusta. Työpäivien menetystä en edes laske.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

^Outoa palvelua kyllä. ???

Mitäs jos menet suoraan sinne varaosatiskille ja kylmästi tilaat kyseisen umpion? Ei ole paha vaihtaa itse, ja jos näyttää siltä ettei omat taidot riitä niin vie sitten auton johonkin huoltoliikkeeseen että "vaihtakaa tämä, kiitos".
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Juu, itse asiassa odottelen autopurkkaamoilta vastauksia josko heiltä löytyisi sopiva osa. Ja myöskin yksi foorumilainen on valmis tarjoamaan apua.
Jos tilanne vaatii tilamaan uuden osan niin hovikorjaamoni ottaa asian hoidettavaksi.
Sitä vaan en ymmärrä mikseivät voisi tilata se umpio valmiiksi? Olen kyllä kertonut ja se huollon työnjohtajakin viesteissä totesi, että selvä vika siellä on. Vai meinasivatko, että purkkaisvat koko höskän ja katsoa jos sen saisi kuntoon? Sellaista riskiä en kyllä ota...
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Jos soitat huollon numeroon = tilaat huoltoa.
Jos soitat varaosamyyntiin= tilaat osia
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

masterboy sanoi
Sitä vaan en ymmärrä mikseivät voisi tilata se umpio valmiiksi?

Syynä tässäkin varmaan se, että näitäkin välillä diagnosoidaan väärin. Riitahan siitä sitten syntyy ja osat tuppaa jäämään korjaamon käsiin ylimääräiseksi.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

MakeM sanoi
Syynä tässäkin varmaan se, että näitäkin välillä diagnosoidaan väärin. Riitahan siitä sitten syntyy ja osat tuppaa jäämään korjaamon käsiin ylimääräiseksi.

Itse oon muutamaan tapaukseen törmännyt kun autosta on "lambdavalo" syttynyt palamaan ja se pitäisi vaihtaa, että ei se ihme jos eivät luota asiakkaitten omiin tutkimisiin..
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Niin, diagnosointi onkin vaikeinta nykypäivänä, varsinkin sähköissä.

Mutta on sitä välillä ongelmaa mekaanisellakin puolella, tässä keississä asiakkaan oma diagnoosi oli että perä halki ja sen vuoksi jumittaa toinen takapyörä.

Todellisuus oli että jarrukengät mennyt limittäin-> rikkonut perän.
 

Liitetiedostot

  • tmp_25994-2015-02-22 14.39.21-802337073.jpg
    tmp_25994-2015-02-22 14.39.21-802337073.jpg
    243.5 KB · Lukukerrat 829
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Jos aina tilattaisiin osat valmiiksi asiakkaan diagnoosin mukaan, olisi suurin osa Suomalaisista autokorjaamoista konkurssissa vaihto-omaisuuden epäkurantoitumisen takia.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

pexi sanoi
Jos aina tilattaisiin osat valmiiksi asiakkaan diagnoosin mukaan, olisi suurin osa Suomalaisista autokorjaamoista konkurssissa vaihto-omaisuuden epäkurantoitumisen takia.

Harmi kun forumilla ei ole "Like"-nappia.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Mitä hyviä huoltopaikkoja löytyy Tampereen suunnalta?
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Juu, ei merkkihuolto tarvi olla.
Ehkä Pajeron ostan jossain vaiheessa, niin vähän tuli mieleen tutkia huoltopaikkoja.
Delta-autosta ei niin kovin hyvää ole kuulunut. Veho ei taida enää Mitsuja huoltaa.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Basbarduu sanoi
Ei liity merkkihuoltoihin mut mm. ST-Services on siellä.

Suosittelen myös.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=53367.0
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Kuulostaa hyvältä! Kiitoksia vinkistä. Niin vähän vasta tällä foorumilla seuraillut, ettei ole tullut vastaan.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Wlooffy sanoi
Tampereella esim about kaikki Taksi volvot käy ennemmin VMS-Racing:llä huollossa, koska siellä ei ole työharjoittelijoita tekemässä niitä huoltoja, vaan pari kymmentä vuotta volvoja huoltaneita ukkoja jotka tasan tietävät miten ne toimivat.

Tiedän kolme ihmistä jotka ovat kyseisessä firmassa olleet työharjoittelussa, yksi harjoittelija siellä parhaillaan. ;)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=53367.0

ST-Serviceltä tuossa muutama viikko sitten kysyin pelkkää AYC/ACD puolen öljyn vaihtoa (perään ja pumpun nesteet), antoivat hinnaksi 150€. Kova hinta ainakin jos ylemmän linkin hintatiedot pitävät paikkansa. ??? AKR-Sportsilla oli öljyineen 80€ kun viimeksi siellä käytätin samaisen homman tekemässä, sinne on vain melkoinen matka ajella.
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Zer0 sanoi
ST-Serviceltä tuossa muutama viikko sitten kysyin pelkkää AYC/ACD puolen öljyn vaihtoa (perään ja pumpun nesteet), antoivat hinnaksi 150€. Kova hinta ainakin jos ylemmän linkin hintatiedot pitävät paikkansa. ??? AKR-Sportsilla oli öljyineen 80€ kun viimeksi siellä käytätin samaisen homman tekemässä, sinne on vain melkoinen matka ajella.

ST sanoi
Öljynvaihtopaketti evoihin AYC:llä&ACD:llä 120€ (sis vaihtotyön moottoriöljylle, kulmavaihteelle ja takaperälle, öljyt veloitamme erikseen).
AYC-öljy 23,50€/L, menekki +2L KUNNOLLA tehtynä, ja käytän vain mitsun omaa, en "korvaavia" öljyjä mitä moni muu liike.

Tiedän tapauksen missä vaihdettiin vain takakontin säiliön öljy, ja asiakkaalta veloitettiin 100€. Kyseessä merkkiliike.

Ja kertaakaan ei ole yksikään AYC:llinen mitsu tullut takaisin öljynvaihdon ongelmien vuoksi.

Tontsa78 sanoi
Tänään kävin hakemassa mitsun st-motorssista. jossa evo oli viikko sitten voimansiirto öljyjen vaihdossa jonka jälkeen acd valot syttyi melkein saman tien. Aikaisemmin ei mitään oireita ollut. No Tänään piti evon olla kunnossa kun kävin hakemassa st-motorsista, mut eipä ollut.

Kaikista mukavinta täs, kun evossa ei mitään pumppu oireta aikaisemmin ole ollut ja sit viet auton huoltoon, niin ei toimi enään..

Asiat voi tehdä monella tapaa, mutta yleensä kun ne tekee KUNNOLLA niin ei tarvitse tehdä kahteen kertaan. Tai neljään..
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Zer0 sanoi
Tiedän kolme ihmistä jotka ovat kyseisessä firmassa olleet työharjoittelussa, yksi harjoittelija siellä parhaillaan. ;)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=53367.0

ST-Serviceltä tuossa muutama viikko sitten kysyin pelkkää AYC/ACD puolen öljyn vaihtoa (perään ja pumpun nesteet), antoivat hinnaksi 150€. Kova hinta ainakin jos ylemmän linkin hintatiedot pitävät paikkansa. ??? AKR-Sportsilla oli öljyineen 80€ kun viimeksi siellä käytätin samaisen homman tekemässä, sinne on vain melkoinen matka ajella.

Vie auto suosiolla vaan st:lle, tulee varmasti tehtyä kunnolla
 
Vs: Keskustelua merkkihuolloista

Vähän aikaa sitten tuli Deltalta tarjouskuponki. Yksi tarjous oli "sijaisauto veloituksetta määräaikaishuollon ajaksi".
Varasin huolto aikaa (ns. öljynvaihtohuolto) nettipalvelun kautta ja laitoin rastin ruutuun ilmaisen sijaisauton kohdalle. Holtovarauksen
vahvistuksessa sijaisauton hinnaksi kerrottiin 60 € (ei täytä tarjousehtoja).

Kotiin tulleessa kupongissa ei mainitttu mitään ehtoja. Nettisivuilla oli maininta "väh. 150 € hintaiseen määräaikaishuoltoon".
Vastasin sähköpostitse, että tajouskupongissa ei ole kerrottu mitään rajoittavia ehtoja, ainoastaan voimassaolo aika.
Sitten ruvettiin kyselemään, että minkäslainen kuponki se oikein on. Laitoin kupongin valokuvan sähköpostin liitteeksi.

Lisäksi alettiin mussuttamaan, että tuollainen "välihuolto" ei ole määräaikaishuolto. Tiedustelin, että mikäs se sitten on, kun se kuuluu viralliseen huolto-ohjelmaan ja täytyy suorittaa määrajoin mm. takuun säilymiseksi. Siinä vaiheessa ajanvarauksen "helsingin herra" siirsi vastuun paikallisen Delta Auton huoltopäällikölle, jonka nimissä tuo tarjouskuponki oli tullut. Hetken päästä huoltopäällikkö kuittasi, että sijaisauton saa veloituksetta.

Aina on jotakin ihmeen säätöä noiden huoltojen / korjausten kanssa. :nykii

Isompaa huoltoa näköjään laskun mukaan kutsutaan vuosihuolloksi. Eihän sekään ole määräaikaishuolto. ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom