Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Niin ja ihan vaan pointtina tästäkin autosta, että kyllä se on nimenomaan tässäkin tapauksessa tuo VAG-dieseli, joka on p@skonut, eli jos menee ostamaan jonkun saman konsernin koneella olevan, ihan minkä vaan merkkisen kulkineen, niin kyllähän ne ominaisuudet (turbot, kannet, lohkot, suuttimet, suuttimen johtosarjat, hihnapyörät, näppärät öljynsuodattimet, ilmamäärämittarit, kaksoismassavauhtipyörät, jäätyvät huohottimet, jne jne) seuraavat mukana. Sanoo tämän palstan VW-fanit mitä hyvänsä.

PS: jännästi ne VAG-pojat on osanneet (mukamas) myydä kaikki ne vialliset koneet näihin Mitsuihin, ja ilmeisesti säästäneet ne hyvät itselleen? Siihen tulokseen tulee aika äkkiä, kun tätäkin palstaa tuosta lukee etiäpäin.... ::)

PPS: miksi mm. Moponetissä myydään VAG ilmamäärämittareita melkeinpä suodatinhyllyn vierestä? A) siksi koska ne on tosi hyviä ja niitä ei koskaan mene vai B) siksi koska niitä menee melkein samaa tahtia kuin putsareita..?
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Eikö tämä Harrin tuolla toisessa ketjussa jakama linkki sovi tännekin? Tää on aika hyvä.

www.nettiauto.com/6867393
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Ai niin mähän ihan unohdin, että tällä palstalla mitsu on jumala jossa ei koskaan ole vikaa, ja muista merkeistä ei saa mainita mitään, mikä voisi olla mitsua vastaan.... :-X Pahoittelut!

Ja ei, en fanita VAG:ta, koitan vain... äh antaa olla, ei tätä mitsulasien läpi katsova ymmärrä kuitenkaan.....
Lupaan myös koittaa sopeutua palstan "nimimiesten" tahtoon ja unohtaa kaikki kansivikaiset pajerot, outlanderin puslat, kävelevät kampiakselit, suutin-, DPF-, SST-, GDi-, yms. ongelmat. Koska eihän niitä oikeasti virheettömissä mitsuissa ole, vaan niillä ajaa aina ja ikuisesti onnellisena auringonlaskuun, hymy huulissa, vaikka ne EA:n takakaaret onkin puoliksi pois ruostuneet.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Niko Päivinen sanoi
PS. jos Outtiksen tai EA:n puslat tuntuu huonoilta, niin suosittelen hommaaman esim. Passatin. Rupeaa noi huonoimmatkin Mitsun puslat tuntumaan kestäviltä...

:peukku
Ja ne tukivarret.... Aaaaah mitä shittiä....
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Niko Päivinen sanoi
Kyllä tällä palstalla jos missään tiedetään mitä Mitsun olisi pitänyt tehdä toisin. Niitä juttuja on paljon. Valitettavasti yksi niistä (ei ainoa) juttu olisi ollut tuon VAG-koneen jättäminen ostamatta.

Tosin, eipä niissä mitsun omissa (henkilöauto)dieseleissäkään liiaksi kehumista ole, joten tämä on saattanut vaikuttaa asiaan ostopäätöstä tehdessä.

Mitä volkkarin koneisiin tulee, niin kyllä sen omallakin työpaikalla huomaa että VAG-konsernin tuotteiden omistajilla on kummallisen usein parkkiruudussa sijaisauto kun oma on "huollossa". Mitään sen kummempaa vikaa niissä ei kuulemma ole (tai ainakaan sellaista mikä saataisiin huollossa selville). ::) Ovat varmaankin niin hyviä autoja ajaa että omistajat käyttävät kaiken vapaa-aikansa rälläämiseen kun huoltoväli tulee täyteen 2-3 kuukaudessa ja uuteen pitää vaihtaa parin vuoden välein? :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Joo se on jännä juttu kyllä, että miten kysyessä niissä ei ole mitään vikaa. Kuten kollegan perheenkin kahdessa vaggineessa ei kuulemma ollut. Kysyin sitten, että ai jaa, eikö edes ilmamäärämittareita ole koskaan vaihdettu. Joo on ne joo, MOLEMPIIN. No mites ovenkahvat toimii talvella? No eihän ne oikein toimi. Ja lämmintä riittää kabiiniin? Ei kuulemma oikein riitä. Niin. En sitten viitsinyt enää jatkaa. Ymmärsin jo mentaliteetin. Se mikä muissa mielletään viaksi, on joissain toisissa kulkineissa täysin normaalia. Pisteet markkinamiehille siitä. Se on varmaankiin peruja jostain kupla-ajoilta. Kone hajos -ei väliä, SE ON VAAN NELJÄLLÄ PULTILLA KIINNI! Toisen kollegan 2.0 olympia-skoda leipoi kiertokangen laakerit (~150tkm). Guuglettamalla näkee aika nopeasti, että ei ole ihan Toyota-miesten keksimä yksittäistapaus sekään. (Minulta voi tulla koska vaan kysymään mitä kaikkea Carismassa on pielessä. Paljonkin, voidaan vaikka avata oma topic siitä, jos epäilyttää.)

Toisista merkeistä on aika helppo löytää kohtia, jotka olisi pitänyt tehdä paremmin. Toisista merkeistä taas on vaikea löytää kohtia, jotka olisi tehty oikein. Kumpikaan ei ole virheettömiä. Toisen viat eivät taianomaisesti poista (tai lisää) sen toisen vikoja, eikä toisin päin. Toisista saa tehtyä vikalistan kun käyttää montaa mallia ja montaa moottoria kahdenkymmenen vuoden ajanjaksolta. Toisista saman, tai pidemmän, saa tehtyä yhdestä konemallista. (Olisit nyt pexi edes käyttänyt esimerkkinä DI-D Pajeroa, siinä olisi päästy edes huudeille vikalistoissa ja vikojen vakavuudessa...) Yhtä kaikki, kannattaa se nyt ainakin yrittää hahmottaa, että jos vaihtaa VAG-koneisen Mitsun VAG-koneiseen (mihin vaan), niin ei ne ongelmat sillä AINAKAAN vähene.

Mitä GDI-koneeseen tulee, niin olen omistanut sellaisen, eikä toista ole näillä näkymin tulossa. Toisaalta, Mitsu toi sen markkinoille liki vuosikymmenen ennen näitä "edistyneitä" merkkejä. Arvaako/tietääkö joku miten hyvin VAG (tai mikä vaan muu suorasuihkutuksen käyttöönottanut merkki) on pärjännyt EGR-noen (joka on suurin ongelmien aiheuttaja) kanssa, siitä huolimatta, että ovat tulleet kymmenen vuotta perässä JA ottaneet moottorit käyttöön aikana, jolloin polttoaineet ovat merkittävästi parempia kuin 90-luvulla? Guuglen kuvahakuun vaikkapa "FSI + EGR", sieltä se vastaus löytyy. Eipä se ole silti estänyt lehdistöä valitsemasta kaiken maailman vokkeloita vuosituhannen autoksi, vartin koeajon ja baarikierroksen jälkeen. Ostaisinko silti FSI:n, eli samat GDI:n ongelmat, mutta höystettynä vielä näillä muilla vag-oho-jäi-kuplia-valuun-ominaisuuksilla? Enpä ostaisi.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Tu moottorissa kannenttiviste ongelmat. Ja dw moottorissa imusarja,suutin +anturi ongelmat. +
Ew ja dw lukuisat ahdin ja kannentiiviste ongelmat.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Täällä voidaan jakaa kokemuksia muissa merkeissä esiintyvistä vioista. Pidetään keskustelu kuitenkin asiallisena tai sitten jätä keskustelematta. Varmastikin kaikilla merkeillä on omat heikkoutensa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

MitsuT sanoi
Unohtu vielä dw:n kansi viat. Eli näin ollen tän ketjun perusteella myös psa on p*skaa
DW:n ongelmat johtuu EGR:stä ja ne on helppo eliminoida. Muuten kone on varsin pätevä. Ranskalaiset on puuhastellu diesel moottorien kanssa jo pitkään ja varmaan sen vuoksi osaavat semmoisia tehdäkin.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ei nyt mitenkään merkkiin sidonnainen tää juttu, mutta onhan tää nykypäivän meno aika koomista.
14-osainen tukivarsisarja
http://kimsu.nettix.vilkas.fi/VAG-tukivarsisarja
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Laitetaas tänne hieno esimerkki tojotamallistosta: Toyota verso vm 2000 jotain:

toinen jarruvalon polttimo paloi ja auto lätkäisi ajonvakautukset, sutimisenestot ja muut laitteet pois päältä.

huipputason aivopieru, mitä jos tuo polttimo olis palanut esim rankassa lumimyrskyssä mustalla jäällä? saatais taas lukea otsikoita.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

T. Kiili sanoi
Laitetaas tänne hieno esimerkki tojotamallistosta: Toyota verso vm 2000 jotain:

toinen jarruvalon polttimo paloi ja auto lätkäisi ajonvakautukset, sutimisenestot ja muut laitteet pois päältä.

huipputason aivopieru, mitä jos tuo polttimo olis palanut esim rankassa lumimyrskyssä mustalla jäällä? saatais taas lukea otsikoita.

Uudemmilla Mersuilla tilanne on taas esimerkillinen. Takavalon polttimon palaessa auto ilmoittaa mikä polttimo on kärähtäny ja sen lisäksi sytyttää jarruvalon pienellä jännitteellä kompensoimaan palanutta polttimoa.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Basbarduu sanoi
Uudemmilla Mersuilla tilanne on taas esimerkillinen. Takavalon polttimon palaessa auto ilmoittaa mikä polttimo on kärähtäny ja sen lisäksi sytyttää jarruvalon pienellä jännitteellä kompensoimaan palanutta polttimoa.
Hyvä ja esimerkillinen silloin ja niin kauan kun sattuu toimimaan niin kuin pitäisi. Vähän ikävämpi siinä vaiheessa, kun hälyttää tuosta turhaan (kaikki polttimot kunnossa ja toimii) ja pitäisi katsastukseen suunnata. Lukuisia tapauksia tuli eteen lyhyellä korjaamourallani. Eikä järjestelmän ainut vika edes, mutta yleisin.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

meidän -01 golf 4-motion 2.8v6… kytkimen anturi paskaksi -> alko vauhdista jarrutelee takapyörillä alta 80kmh niin loppui… meni ajonvakautus sekaisin...
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Tätä olikin hauska lukea ;D
Twinspark (varsinkin Alfa) koitan viime kerran jälkeen välttää kaikin keinoin. Niin pervo ja laite vikoineen et huhhu. Mikäs siinä jos huoltaa tykkää eikä oo muuta tekemistä.

Luetellaan nyt esim flektin ohjauspiiri, nokka anturi, alapallo/tukivarsi.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Itse olen vuosien varrella seurannut/korjannut monenkin merkin autoja, ja monesti vielä useampaa yksilöä, joten otantaa alkaa näkymään.

Tuostakin listauksesta puuttuu vielä se, KUINKA vaikea jokin on korjata/vaihtaa.

Saksalaiset insinöörit vetävät tässä ehdottoman voiton, miksi suunnitella jokin helpoksi kun sen voi suunnitella vaikeaksi.

Tarvitseeko edes mainita tietyn koristen vag-polttimon vaihtoa, mondeojen tukivarsien "väärinpäin" olevia pultteja, bmw/mb jakoketjun sijaitsemista tulipellin puolella, puhumattakaan ranskalaisista..

Mutta yleisesti, kyllä tällä hetkellä surkein suunnittelu/yleinen laatu/kestävyys on surkeinta BMW:llä, ja sen on huomannut Merkelikin kun alkaa kohta pumpata euroja/lobata ettei laiva uppoa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Ihan näin pienellä tutkimisella vagarenalta:

TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset - keskusteluketjun pituus 127 sivua
DSG-vaihteistojen viat - keskusteluketjun pituus 44 sivua

Jotenkin ei minulle mene ihan läpi "suurista valmistusmääristä" johtuvana hajontana? ::)

Jotain olennaista kertoo myös se, että kun puhutaan esim. EA-Galantin vioista, niin tapetille nousee 10+ käyttövuoden jälkeen ruostuvat takakaaret. Tai Carisman vioista puhuttaessa rellun (niinpäniin) lootan vivusto-ongelmat. Kun puhutaan VAG-tuotteiden vioista, keskustellaan koneen ja/tai vaihdelaatikon vaihtamisesta muutaman vuoden ikäiseen autoon. Ihan oikeasti, näyttäkää minulle japanilainen (oikeasti japanissa suunnitellulla moottorilla varustettu) perusauto mihin pitää vaihtaa kone tai laatikko alta 100tkm? :nykii Toyotalla on myyntimäärätkin sitä luokkaa, että luulisi esimerkkejä loytyvän pilvin pimein.

Korjaamoilla tunnutaan tykkäävän eurooppalaisten autojen huoltamisesta siinä missä japanilaisia usein kirotaan. Ennen luulin tämän johtuvan siitä, että japanilaiset eivät vain ole niin hyvä bisnes korjaamolle, mutta nykyään olen tajunnut että todellinen syy on ihan oikeasti siinä huoltamisen (suhteellisessa) helppoudessa: kun japsiauto tuodaan korjaamolle vaikkapa tukivarren tai puslan vaihtoon, niin vaihtotoimenpiteen suorittamiseksi avattavia pultteja ei ole auottu yleensä kertaakaan aiemmin, vaan pultit ja mutterit ovat saaneet marinoitua tiesuolassa 10+ vuotta. Varmasti suututtaa availla moisia, kun asiakas ei mielellään maksakaan toimenpiteestä paljoa kun "eihän siinä tarvitse avata kuin muutama pulttiliitos". Eurooppalaisen tuotteen tapauksessa asiakas taas maksaa paljon mieluummin, kun ei tarvitse kuin koneelta näyttää miten osan vaihtaakseen pitää purkaa puoli autoa. Lisäksi kaikki pultit ja mutterit toimivat vaivatta, koska niitä samoja palikoita vaihdellaan 2-3 vuoden välein. Pysyvätpähän kierteet rasvassa. ;D
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
Ihan oikeasti, näyttäkää minulle japanilainen (oikeasti japanissa suunnitellulla moottorilla varustettu) perusauto mihin pitää vaihtaa kone tai laatikko alta 100tkm? :nykii Toyotalla on myyntimäärätkin sitä luokkaa, että luulisi esimerkkejä loytyvän pilvin pimein.

Used_Toyota_Avensis_2008_Black_Saloon_Diesel_Manual_for_Sale_in_London_UK.jpg


2.2 D-4D pannuja leviää tiuhaan, mutta maahantuoja/merkkihuolto hoitaa tonttinsa niin mallikkaasti ettei asiasta ilmeisesti sen takia huudella samassa mittakaavassa kuin näistä vaikka DSG-ongelmista.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mikä DSG ongelma ?

Siis se sama joka kymmenen vuotta sitten harmitti muutamaa taksikuskia ja jonka jälkeen kaikki kehitysversiot DSG laatikoista ja ohjelmista ovat olleet täyttä kuraa ?


DSG sanana on helppo muistaa tietämättä ,että niitä vaihteistoja ja ohjain yksiköitä ja ohjelmistoja on ehkä joku saksalais insinööri saattanut kehittää viimeisten kymmenen vuoden aikana.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Täällä Oulussahan oli sitä tappajamursketta niin varmaan 90% autoista oli erilaisia Vaggilaisia (VW, Skoda), lähipiirissä meni 3, varmaan myyneet ouluun kaikki tappajamurskeelle alttiit autot. Koska mitään vikaahan ei voi olla vagin moottoreiden suunnittelussa, semmosta täsmäpölyä joka ottaa kiinni vain tietynmerkkisiin autoihin..

Tosin eikö se jo todistettu että mitään tappajamursketta ei ole ??? Kateelliset Mitsumiehet keksineet tämänkin salajuonen ;D :popcorn
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
Mikä DSG ongelma ?

Siis se sama joka kymmenen vuotta sitten harmitti muutamaa taksikuskia ja jonka jälkeen kaikki kehitysversiot DSG laatikoista ja ohjelmista ovat olleet täyttä kuraa ?


DSG sanana on helppo muistaa tietämättä ,että niitä vaihteistoja ja ohjain yksiköitä ja ohjelmistoja on ehkä joku saksalais insinööri saattanut kehittää viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Jos olet yhtään perehtynyt aiheeseen niin voit huomata, että DSG on harmittanut muutamaa muutakin ja ihan suht lähiaikoinakin. Takseja jos ajatellaan niin huomiota herättävän vähän on VAG-konsernin tuotosta liikenteessä, vaikka hinnan ja koon puolesta mallistossa olisi paljonkin hommaan sopivia laitteita.

miikka sanoi
2.2 D-4D pannuja leviää tiuhaan, mutta maahantuoja/merkkihuolto hoitaa tonttinsa niin mallikkaasti ettei asiasta ilmeisesti sen takia huudella samassa mittakaavassa kuin näistä vaikka DSG-ongelmista.

Noissa ilmeisesti on ihan epidemiaa. Tässä kuitenkin samalla huomataan se, että on yksi asia jos vehkeet paukkuu ja toinen se miten asia sen jälkeen hoidetaan. Hyvin hoidettu ongelmatapaushan voi parhaassa tapauksessa jopa vahvistaa tyytyväisyyttä tuotteeseen. Volkkarin tapauksessa on käsittääkseni suhtautuminen maahantuojan puolelta aika paljon nihkeämpää.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

-JP- sanoi
Mikä DSG ongelma ?

Siis se sama joka kymmenen vuotta sitten harmitti muutamaa taksikuskia ja jonka jälkeen kaikki kehitysversiot DSG laatikoista ja ohjelmista ovat olleet täyttä kuraa ?


DSG sanana on helppo muistaa tietämättä ,että niitä vaihteistoja ja ohjain yksiköitä ja ohjelmistoja on ehkä joku saksalais insinööri saattanut kehittää viimeisten kymmenen vuoden aikana.

Asiakkaiden juttuja kuunnelleena ja jokusen DSG:n kokeilleena niiden viat ovat ihan maineensa arvoisia. Tosi usein osuu kohdalle vaihteisto, joka rykii liikkeelle lähtiessä tai meno on muuten epänormaalin tuntuista. En ole kerännyt mitään tilastoja autojen vuosimalleista mutta tuntuu niitä paskoja olevan sekä vanhoissa että uusissa vag-tuotteissa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

miikka sanoi
2.2 D-4D pannuja leviää tiuhaan, mutta maahantuoja/merkkihuolto hoitaa tonttinsa niin mallikkaasti ettei asiasta ilmeisesti sen takia huudella samassa mittakaavassa kuin näistä vaikka DSG-ongelmista.

Juuri näin, perhepiiristäkin löytyi yksi kannentiivistevikainen 2.2 D-4D joka tuossa moottorissa on yhtä kuin täystuho ilmeisesti koska koneistusvaraa ei ole. Ajettu oli tosin jo 170 tkm maantieajoa. Hoitivat vaikka oli jo vähän yli takuuajan.

Subarun boxer-diesel oli myös karmeaa kuraa ainakin aluksi.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

nokonzok sanoi
Noissa ilmeisesti on ihan epidemiaa. Tässä kuitenkin samalla huomataan se, että on yksi asia jos vehkeet paukkuu ja toinen se miten asia sen jälkeen hoidetaan. Hyvin hoidettu ongelmatapaushan voi parhaassa tapauksessa jopa vahvistaa tyytyväisyyttä tuotteeseen. Volkkarin tapauksessa on käsittääkseni suhtautuminen maahantuojan puolelta aika paljon nihkeämpää.

Japsien takainkutsujen määrä on yksi osa tätä. Tuli just kuukaus sitten takaisinkutsu meidän yli 10v vanhaan Rolloon liittyen matkustajan airbagiin, eihän kukaan edes oleta että tän ikäsiin autoihin enää mitään korjataan takuuna vaan laitetaan kättä taskuun jos vaikka leimalla tulee ongelmia. Jatkuva raportointi kentältä ja asioihin puuttuminen ennenkun maine menee on oikea suunta toisin kuin Saksalaisten tyyli -> takuu meni, kättä taskuun.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Kyllä noita DSG-lootia on mennyt tuttavapiiristä monilta, ja lasku on aina ollut sitä tasoa, että pankinjohtajan juttusille lakki kourassa on täytynyt mennä.
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Täytyy vähän puolustaa noita DSG:tä vaikken niistä henkilökohtaisesti pidäkkään.. Työn puolesta tulee noita käteltyä lähes joka päivä ( postin autoja ja pari taksia), nämä on kaikki ollu diesel+dsg yhdistelmiä.. Noissa takseissa ne laatikot on kyllä pelannu aivan hyvin, ja pariin postin autoon on laatikkoon tehty remonttia, mikä on vähän kun ajattelee millä käytöllä ne on ja kuinka monta eri kuljettajaa per auto..

Ja täytyy muistaa että noihin vaihteistoihin tulee ongelmia mikäli joku osa moottorissa ei toimi oikein, esim. noi dieselin egr-systeemit jumittaa -> vaihteisto takkuaa, nykii, seilaa vaihteita.. Oon tota miettiny ett moniko noista vaihteisto-ongelmista on oikeesti peräisin moottorin viasta..
 

Jr-

Member
Liittynyt
21 Joulukuu 2006
Sijainti
Saviseutu
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

ast sanoi
Subarun boxer-diesel oli myös karmeaa kuraa ainakin aluksi.

Nettiautosta kun näitä diesel Subaruita katselee, niin aika usein on myynti-ilmoituksessa maininta "kone vaihdettu".
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Jos Pexi voisit editoida ton : Mobil yks , kohdan tosta kommentistas pois.

58000 Km ajettu Evon kone oli kuin uusi sisältä kun se avattiin.

No ehkä perus Pertti vaihtelee öljynsä harvemmin , eikä tiedä mitään miksi öljyt pitää edes vaihtaa ?

Eniten mikä "kyrsinyt" merkkihuoltojen suhteen on se ,että heillä on vakaa uskomus teoriaan , ettei automaattivaihteisto öljyjä tarvitse vaihtaa.

Jokainen joka vähääkään on teknisen tutkinon suorittanut asteesta riippuen tietää , että öljyt vanhenee vaikka ei autolla edes ajaisi. ( ei tarvitse esimerkkinä edes autoa , öljyt vanhenee , vaikka olisi partakone tai ompelukone kyseessä)

Ihmiskunnan yksi suurimmista kusetuksista on ns. Longlife tuotteet.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Toinen klassikko esimerkki tuttavapiiristä:

Omisti aiemmin kaksi vanhaa japanilaista. Kumpikin toimi virheettömästi. Osti omakotitalon periferiasta, myi japanilaiset pois ja osti talouteen kaksi saksalaista "laatuautoa" (halpoja ja vanhoja, mutta silti hinnaltaan 5x noiden japsien, ja iältään uudempia kuin japsit.

Tulos: toista viety hinurilla kerran, toista kaksi. Tällä hetkellä perheellä käytössä ainostaan toinen auto, koska toinen makaa viallisena talon pihassa.

Toisella tutulla uudehko (alle 5v) automaatti-diesel pug. Oli. Tehtiin kaksi kertaa peräkkäin koneremontti, koska ilmavuodon ja siirtopumpun jumittamisen takia pätki nokan lukituksen ja venttiilit solmuun. Toisen rempan jälkeen riitti. Sitä ennen muistan hauskan matkan, jolla sähköinen ohjaustehostin päätti sylkeä öljyt kankaalle. Yritettiin ottaa pumpun sulake pois, mutta sen irroittaminen lukitsi vaihdelaatikon ja sytytti tuhat varoitusvaloa. Pistettiin sulake takaisin ja lisäiltään sitten moottoriöljyä sinne tehostimeen bussipysäkeillä (koska kuivaksi ajettu pumppu olisi voinut aiheuttaa vaikka mitä uutta kivaa). Rentoa matkantekoa.

Loppuun pikku kuva-arvoitus: toisessa kuvan pysäköintiruuduista seisoo saksalainen "premium"-luokan auto. Arvaa kummassa. Vinkki: vaikka Carismankin RENAULT-laatikko vuotaa öljyä, niin silti sen parkkipaikan alarinteessä ei ole sateella öljytuotteiden Niagaraa.
 

Liitetiedostot

  • Img_3797 copy.jpg
    Img_3797 copy.jpg
    243.8 KB · Lukukerrat 564

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Tuo ranskalaisten sähkövika on aika klassikko nykyään. ::) Joo, onhan niissä vikoja mutta en nyt sanoisi että "sähkö" niissä on mitenkään huonompaa kuin muissa. Helposti vaan kaikki puhuu että viat johtuu siitä kun on ranskalaisten tekemät sähköt.

Ja kerros Päivinen mikä on viimeinen PSAn automalli missä on ollut jäätyviä huohottimia?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

lancer evo-r sanoi
Tuo ranskalaisten sähkövika on aika klassikko nykyään. ::) Joo, onhan niissä vikoja mutta en nyt sanoisi että "sähkö" niissä on mitenkään huonompaa kuin muissa. Helposti vaan kaikki puhuu että viat johtuu siitä kun on ranskalaisten tekemät sähköt.

Ja kerros Päivinen mikä on viimeinen PSAn automalli missä on ollut jäätyviä huohottimia?

Mistäs minä tiedän mikä on VIIMEINEN, mutta 80-luvulta reilusti 2000-luvulle = kymmeniä vuosia, aivan kuten sanoin. En minä viimeisestä mitään puhunut.

Jännästi se Meganekin vaan rypee kaikkien vikatilostojen häpeäsijoille vuodesta toiseen, italialaisten seassa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Bmw:
Katkeavat ketjut, imusarjojen läpät, AT-laatikot jotka hajoaa pienillä kilometreillä, uudemmissa tukivarsia menee kuin vw-tuotteissa, piezo-suuttimet (sekä bensa että diesel), syöttöpumppuongelmat, sähköviat (lähinnä suunnittelukukkasia, hankautuu johtosarjat puhki/sulaa) yms, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Mutta nämähän ovat vain yksittäisiä ongelmia..

MB:
Rallattavat ketjut, hampaat menevät poikki kampuralta, sähköviat (lähinnä hajonneet ohjainlaitteet, hinnat aina alkaen 1k€), ruosteongelmat, suutinviat, tukivarret ja nivelet, uusissa ohjelmisto-ongelmat, ja tätäkin listaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta MB:hän on myös premium-auto jossa vikaa ei ole, valitettavis yksittäistapauksia nämäkin..

Englannin ihmeistä en sano mitään, ja vw:stä turha puhuakkaan..


Edellisessä työpaikassa oli tehtaan puolesta huolto-edustus Jaguar/LandRover, MB, BMW, VW.

Naurettua tuli monet kerrat kun huoltoneuvonnan tiski oli tuossa järjestyksessä, ja yleensä hintaluokat korjauksissa meni seuraavasti:
JLR: 5-10K€

MB: 3-5K€

BMW: 3-5K€

VW: 1-2K€

Ja ihan oikeasti, kyllä nykyään ihmisillä ihan liikaa rahaa jos hymyssä suin maksetaan +1K€ muutaman suodattimen ja öljyjen vaihdosta höystettynä ~30min tarkastuksella.

Taustalla tuossa nyt tietenkin muutkin asiat, mutta pointti varmaan tuli kaikille selväksi.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Tuo saksalaisten takuupolitiikka on aika hupaisaa. Naapuri, jolta pomppasi jakoketju 1.4 TFSI audista (3-4v vanha A3, ajettu jotain 80tkm), kävi melko kriittisen sävyn keskusteluita maahantuojaliikkeen kanssa tuosta KAHDEN VUODEN takuusta. Ihmetteli että "on se perkele kumma kun hänen kahvinkeittimelläänkin on 5v takuu, mutta autoihin ei uskalleta antaa kuin 2v". ;D (Melkoisen tappelun jälkeen omasta pussista meni kuulemma jotain ~500e, loput liikkeen piikkiin.)

Toiselta lähipiiriin kuuluvalta hepulta kyselin jo muutama vuosi sitten että onko hänen Audinsa (A6 allroad quattro) joutunut olemaan paljon huollossa. Olihan se, 2v omistusajan aikana jo 3-4ke edestä remonttia. "Jaa, oletkos ollut tyytyväinen autoon?" "Kyllä noin muuten joo. Hirmu vähän se kuluttaa." ;D
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Heitetään tähän muuten mukaan vielä Nissan. Jakoketjuongelmia on luvassa kun malli on N16 Almera, P11 tai P12 Primera. En muista koneiden tyyppejä tarkemmin. Katsastuksessa tulee tasaisin väliajoin bongattua koodi nokka-akselin asentotunnistimesta. Ja kun autona joku edellä mainituista, voi olla melko varma että ketju on venynyt ja parin tonnin remontti on luvassa.

Ja Mersusta vielä sivuten ST:n listaa. Uudemmat CDI-koneet (Blue efficiency) hajoilevat oikeastaan kilometreistä riippumatta. Raja menee siinä 2009 kun C-sarjaan tuli facelift. Viimeisin, jonka asiakkaalta kuulin, oli tapaus jossa 110 tkm ajetusta E-mersusta kilahti moottoritieajossa kone. Ykköspytystä oli levinnyt kaikki romppeet alakertaan. Ja näitä on siis kuullut varmaan lähemmäs kymmenen tapausta, joissa kiertokanki on tullut lohkon kyljestä läpi. Ne vanhemmat kahdella jakoketjulla varustetut koneethan olivat oikeastaan pomminvarmoja.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Tuollaisen muovisen "termospullokorkin-" tai huohotuksen pettämistä seuraava öljyjen oksentaminen ja koneen täystuho on kyllä aika karua luettavaa. Sanoo korjaustilastot mitä tahansa.

Tilastojen kanssa kannattaa myös olla tarkkana. Väärin käytettynä tilasto on sokea. Kärjistettynä Esim. moottorin vaihto vs. asiakkaan kuuleman sivuäänen etsiminen. Molemmilla 1 korjaamokäynti.


Ja voihan se olla, että suomessa nykyautoja vaan käytetään pidempään mitä valmistajat on tarkoittanut. Valmistajat varmaan toivoisivat, että autot kiertäisi parin vuoden välein. Ja uskon myös, että kaikki valmistajat osaisi tehdä "ikuisiakin" autoja, mutta mitäs suotta. Näyttää nämä kauniiksi kuorutetut kertakäyttöesineetkin kelpaavan yhtä hyvin. Ainakin "sivistysvaltioissa".

Luotettavat automallit selvinnee tarkastelemalla köyhien maiden kalustoa ;D. Ei taideta esim. Transporttereita juuri Afrikkaan laivata, mutta Hiacet viedään käsistä. Hiace rules ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

pexi sanoi
Ihan tietona, siellä oulussa meni mitsuistakin (ja oli niitä aitoja kestäviä japanin moottoreita) jakopäitä useita, ihan samaan aikaan.

Ja silti ei ole yhtään tapausta tullut merkkikerholle tai kenenkään tuttavapiiriin tiedoksi, varsinkin kun useita. Kuitenkin jos määrällisesti autoja on vähän niin negatiivinen tieto kulkee kyllä varsin hyvin.
Paremmin ainakin kuin ne "yksittäistapaukset jotka hukkuvat massaan", voisi kuvitella että tänne joku ois käynyt aiheesta sanomassa, kysymässä tai varoittamassa.

Soitin tuossa neljään korjaamoon jossa minulla on tuttuja töissä ja kukaan ei ole jakohihnoja mitsuihin "tappajapölyn" takia vaihtanut.
Käsittääksenihän siinä ongelmana oli se että ainakin näissä VW moottoreissa ilmeisesti jotenkin pääsee p*skaa sinne jakopään hihnoille ja tämä aiheuttaa ongelmat, yhtään mitsua en tiedä jossa on "avoin jakopää"

Mihin tietoon tämä tieto perustuu?, ja mitkä autot tässä on ollut kyseessä? (Jotkut nykymitsut jotka on jotain relluja/citroeneita, vai kenen kanssa se nykyään niitä autoja tekeekään? Liekkö edes on enää aitoja Japanin mitsuja? Eikö ne euroopassa tehdä kaikki?)

En tiedä tosiaankaan omasta lähipiiristä kuin kaksi joilla on jakohihna katkennut ennenaikaisesti ja toinen oli skoda ja toinen vw. Olkoon sitten näitä yksittäistapauksia. Tutun sciroccokin on semmonen yksittäistapaus ettei oo varmaan yhtään viikkoa ettei se pajalla seisos. :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Tulipa noista ranskiksista mieleen vähän tuoreempikin esimerkki: kollegan ihan brand spanking new Sitruuna, 1.6 turbo ja automaatti. Se muuten ON käynyt sähkövikahuollossa jo muutamaan otteeseen. Jotain laatikkoon liittyvää. Nyt mittarissa 60 tkm, kone kertaalleen avattu. Ketjunkiristäjä päätti murentua öljypohjaan. Meni ainakin jakopäätä ja öljypumppua uusiksi, mutta koko konetta tietenkään ei uusittu -eli onnea uudelle omistajalle, kun se liisari lähtee kiertoon. Pakko tosin samaan hengenvetoon sanoa, että kaverin edellinen liisari (Megane tilavaunu bensaturbolla) toimi kuulemma hienosti koko liisausajan.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DaJackal sanoi
Toiselta lähipiiriin kuuluvalta hepulta kyselin jo muutama vuosi sitten että onko hänen Audinsa (A6 allroad quattro) joutunut olemaan paljon huollossa. Olihan se, 2v omistusajan aikana jo 3-4ke edestä remonttia. "Jaa, oletkos ollut tyytyväinen autoon?" "Kyllä noin muuten joo. Hirmu vähän se kuluttaa." ;D

Tää on kyllä hyvä, pääasia et kuluttaa vähän ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Maxx sanoi
Tää on kyllä hyvä, pääasia et kuluttaa vähän ;D

Mm. tästä (kuluttaa vähän, tonneja remppoihin, hyvä vehje) näemme markkinamiesten voiman. Jännästi mm. se longlife-huoltovälikin on pikku hiljaa lyhentynyt ja lyhentynyt. Olen samaa mieltä JP:n kanssa, että siinä se vasta pissitys olikin/onkin. Samaan aikaan ö-suodattimien koko on vähintään puolittunut, mutta öljynvaihtoväli (vähintään) viisinkertaistunut? Jep jep. Tietysti jos öljynkulutus on luokkaa sen litra tuhannelle, niin sehän vaihtuu silloin ns. lennosta. Ehkä se longlife siihen perustuukin? Anyways, tuo huoltovälin vaivihkainen tiputtaminen kertoo, että ei siellä öljyalalla sittenkään nyt ihan NIIN isoja läpimurtoja oltu tehty.
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Yksi asia minkä ite olen dsg:n osalta huomannu,on se ettei juurikaan merkkikorjaamoista löydy ammattitaitoista väkeä niiden korjaamiseen saatika huoltamiseen. Samoin myös öljyn vaihdot näköjään halutaan nykysin tehdä itse. Nekin lopulta päätyvät huoltoon ja propusta on väänetty kierteet ja öljyn suodattimen kansi on väännetty halki.
Dsg laatikoita olen henkilökohtaisesti laittanut hyvinkin paljon. Mm. 7kpl autoja joissa on merkkikorjaamo käskenyt vaihtaa laatikon,mekatroniikan tai kytkin paketit.
Kuitenki loppujen lopuks homma on alkanu toimia uudella softalla ja pitemmällä perussäädöllä/sopetus ajolla.
Suurin osa dsg vehkeistä pilataan omalla tyhmyydellä. Miten käy normikytkimelle jos se luistaa??
Palaa paskaksi. No ihan sama periaate myös dsg kytkimissä. Jos ei sen vertaa autoista tiedä että koska kytkin luistaa niin melkohuonolla pedillä on asiat. Sit itketään että ei vaihda oikein tai nykii tai mitä nyt ikinä tekeekin. Sit hemmot kirjottelee tyylii vag areenalle ja tänne että kyllä on p*ska systeemi. No varmasti tuolla menolla onkin. Ihme jos maahantuojakin on hiukan nihkee asioihin minkä asiakas omasta tahdosta aiheuttaa,eli menttaliteetilla ajetaan niin pitkään ku liikkuu.
Mut näinhän niistä hyvistäkin vehkeistä saadaan silkkaa p*skaa :D

Ps. Merkkiliikkeistä ei muuta voi mainita mut 2 on pohjosen suunnalta ja loput eteläsuomesta.
diaknoosit tehdään ihan miten sattuu ja asiakkaalta rahat pois tyylillä.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

MitsuT sanoi
Suurin osa dsg vehkeistä pilataan omalla tyhmyydellä. Miten käy normikytkimelle jos se luistaa??
Palaa paskaksi. No ihan sama periaate myös dsg kytkimissä.
;D

Kun käsivaihteisessa ja jalkakytkimellä varustetussa autossa palaa kytkin takuuajan (esim. 2vuotta) puitteissa, on vika autossa tai kytkimen käyttäjässä. Ehjä kytkin ei luista palaakseen.

Kun automaattivaihteisessa ja automaattisella kytkimellä varustetussa autossa palaa kytkin takuuajan puitteissa, on vika kytkimen käyttäjässä. Eikun ootas nyt vähän??? Öö, eikun vika on siinä joka käyttää kytkintä väärin ??? Eikun siis, vika on siinä joka ei käytä kytkintä?

;D
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

DSG:tä lienee hankala mekaanisesti korjata koska siihen ei kai saa muita osia kuin mekatronikin ja kytkinpaketin. Mulla ei ole DSG-kokemusta kuin vasta kymmenen vuotta ja sinä aikana on yksi laatikko vaihdettu, kymmenkunta mekatronikkia ja puolenkymmentä kytkintä. Autokanta alueella lienee muutama sata joissa kyseinen laatikko. Sen verran kokemusta sopeutuksista ja päivityksistä että jos kytkin loppu niin se on loppu, enkä ole sitä saanut kuntoon ilman uutta osaa. Mutta MitsuT:llä kokemusta kyseisistä vehkeistä minua enemmän, itse olen vielä oppipoika DSG kanssa.
Yksi asia ainakin Skodassa on paremmin kuin japseissa, ei nimittäin tarvi joka välissä herkistellä jumittuneita jarruja. Monissa japanilaisissahan tämä on vuosittaista normihommaa. Oman kokemuksen pohjalta vaihto Mitsusta Skodaan ei ole ainakaan vielä lisännyt korjauskustannuksia, päinvastoin, osat on paljon halvempia. Ja nyt tarkoitan alkuperäisiä osia, muita kun en juuri ole käyttänyt. Nämä nyt on vain omia kokemuksia, muilla on varmaan omat kokemuksensa.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

J. Puhakka sanoi
Ja silti ei ole yhtään tapausta tullut merkkikerholle tai kenenkään tuttavapiiriin tiedoksi, varsinkin kun useita. Kuitenkin jos määrällisesti autoja on vähän niin negatiivinen tieto kulkee kyllä varsin hyvin.
Paremmin ainakin kuin ne "yksittäistapaukset jotka hukkuvat massaan", voisi kuvitella että tänne joku ois käynyt aiheesta sanomassa, kysymässä tai varoittamassa.
Jos lukee offtopikista viestin numero 1704 21.10.2013, on tälläkin palstalla asiasta puhuttu...
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Uge sanoi
Yksi asia ainakin Skodassa on paremmin kuin japseissa, ei nimittäin tarvi joka välissä herkistellä jumittuneita jarruja. Monissa japanilaisissahan tämä on vuosittaista normihommaa.

:peukku Toi on niin totta. Varsinkin takajarrujen satulat.


Itse tulee paikattua tätä suunnitteluvirhettä jarruttamalla silloin tällöin tilaisuuden tullen irtosoralla kunnon ABS jarrutuksia. Saa sinne taakajarruihinkin kunnolla liikettä. Mutta ongelma on kyllä ihan todellinen ja ihan vielä takuun alaisissa autoissakin.


Sitä tosin en tiedä, onko tämä tosiaan vain japsi autojen ongelma. Nimittäin esim. viimeisin kosketukseni Skodaan on tapahtunut silloin, kun Skodat on näyttänyt vielä tältä ;D
i213797.jpg
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Tuosta mallista minun ja Skodan yhteinen taival on alkanut, tosin ei omistuksen kautta :)
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Vs: Keskustelua muiden merkkien teknisistä vioista

Mizushima sanoi
;D

Kun käsivaihteisessa ja jalkakytkimellä varustetussa autossa palaa kytkin takuuajan (esim. 2vuotta) puitteissa, on vika autossa tai kytkimen käyttäjässä. Ehjä kytkin ei luista palaakseen.

Kun automaattivaihteisessa ja automaattisella kytkimellä varustetussa autossa palaa kytkin takuuajan puitteissa, on vika kytkimen käyttäjässä. Eikun ootas nyt vähän??? Öö, eikun vika on siinä joka käyttää kytkintä väärin ??? Eikun siis, vika on siinä joka ei käytä kytkintä?

;D

Käyttäjässä siinämäärin että jos laatikonkanssa ongelmia,niin sillä ajetaan ihan viimesen tapintaakse. Miksi ei voisi jo sen ensimmäisen oireen oltua käydä näyttämässä autoa ammattitaitosella pajalla..
Jos omassa autossasi on vaihteitossa jotain ongelmaa niin ilmeisesti ajat niin kauan kuin liikkuu?? :D
Hienoa noinhan se juuri kannattee tehä.

Juu jos kytkin on rikki niin silloin se on rikki. Mutta on tapauksia missä on virheellisiä diaknooseja tehty merkkiliikkeen toimesta.

Pahoittelut jos kirjotan hiukan epäselvästi.
 
Ylös Bottom