Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
tuossa pisti silmään Eaton M45 ja M62
sekä joku Vortex turbon näköinen remmi.

onkos kellään kokemuksia näistä?

millainen on esim. mersun compresor malli käytökseltä?
ahdot alakieroksilta millaiset?

millainen ahdin minkäkin kokoiseen koneeseen?

miten määritellään välitykset ahtimelle?

millaiset paineet on kieros alueella?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Jos on tili kunnossa, niin itse kävisin Whipple- tai Lysholm-kaupassa. Yleisempiä ja halvempia ovat "vanhanmalliset" Eatonit. Ruuviahtimet ovat hyötysuhteeltaan parempia, ja sopivat paremmin hieman suuremmille painesuhteille, kuin ns. roots-ahtimet, kuten Eatonit. Eatonin-sivut

Eatoneista (2.0 koneelle) M45-M62 on aika sopivia, riippuen toki tehotavoitteesta. Nuo isommat (esim. M90) on jo vaikea saada fyysisestikin sopimaan konehuoneeseen.

Tuollaisen Eaton-tyyppisen remmiahtimen* mitoitus on periaatteessa helppoa: X kokoinen kone ottaa Y litraa ilmaa /kierros, ottaa hyötysuhteeksi vielä 85%, ei 100% (eli laskee teoreettinen ilmamäärä x 0,85).
Nelitahtikone ottaa käsittääkseni/muistaakseni tilavuutensa ilmaa kahdessa kierroksessa -eli puolet tilavuudestaan/kierros.

Jos ahdin tuottaa sen saman lukeman /kierros, niin ahtopainetta ei synny. Jos ahtimen kierrosaluetta saa säädettyä niin, että se ei mene ylikierroksille koneen kiertäessä punaiselle + niin että ahdin tuottaa isomman litramäärän/kierros kuin kone imee, saadaan litramäärien suhteessa ahtopainetta. Jos ahtimen tuotto ei riitä (sallitulla kierrosalueella), pitää valita (halutulle ilmamäärälle) sopivampi = isompi ahdin. Kriittisiä juttuja ovat siis tuotto/kierros ja ahtimen kierroslukualue. Ahtopaine taas on tärkeä tieto samaan tapaan kuin turboissakin: remmiahdinkin toimii parhaimmillaan tietyllä painealueella, jota ei kannata ylittää. Monet lähteet sanovat, että liian isoa ahdinta ei pidä laittaa, vaan nimenomaan sellainen, joka pystyy tuottamaan tarvittavan ilmamäärän toiminta-alueellaan. Eli kannattaa ottaa sopiva, ei liian iso. ;D

Jos on laiska laskeskelemaan, niin melko sopivan ahtimen löytää kun katsoo vaan vastaavan moottorin (about saman kokoinen ja saman tehoinen) ja etsii siinä käytetyn ahtimen. Noita M45, M62 ja M90 Eatoneja saa välillä e-baysta puoli-ilmaiseksi. Isompia on käytetty monissa jenkkiautoissa, pienempiä taas meseissä ja minissä. Meseissä on vaan se sähköinen vapaakytkin lisänä. Lisäksi haluamastaan ahtimesta kannattaa katsoa, minkälaisilla liitospaloilla ahtimeen tulevat putket liitetään, ja mihin suuntaan putkilähdöt (JOS edes on) lähtevät. Kaikissa ei putkilähtöjä ole molempiin suuntiin, ja se tarkoittaa sitten askartelua niitten kanssa**. Samoin sisäinen ohivirtausventtiili (internal by-pass) voi olla hyvä olla, ainakin se helpottaa asennusta joissain tapauksissa. Lisäksi joihinkin ahtimiin saa eripituisia etuosia/hihnapyöräpidikkeitä, "snoutteja", jotka vaikuttavat hihnapyörän/ahtimen sijaintiin.

Lisää kivoja linkkejä:
http://www.magnusonproducts.com/blowercomparo.htm
http://www.capa.com.au/eaton.htm

*keskipakoahtimien mitoitus on sitten oma tarinansa

** koska harva halunnee ahdinta suoraan imusarjan päälle/kylkeen, ilman välijäähdytintä?

Hakua helpottamaan: remmiahdin, remmiahtaminen
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Guuglellahan näitä kaavoja löytyy kivasti:

1)Moottorin tarvitsema ilmamäärä
Iskutilavuus x Max kierrosluku ÷ 2 = Moottorin ilmamäärä L/min
2.0 x 6000 ÷ 2 = 6000 L/min

<- esimerkissä 2.0 litrainen kone, joka on näköjään laskettu oletuksella hyötysuhde 100% -ja tähän on monta koulukuntaa, jotkut käyttäävät lisäksi x 0,85-0,9 kerrointa moniventtiilikannelle, jotkut taas uskoo "ylitäyttöön" vaparissakin, ja käyttävät yli sadan lukuja (eli 1.x kertoimia). Tiedä sitten mikä on oikein.

(2)"Ahtokerroin" / painesuhde
Haluttu ahtopaine (bar) + ilmakehän paine (bar) ÷ ilmakehän paine = "Ahtokerroin" / painesuhde
0,5bar + 1bar ÷ 1bar = 1.5 (ahtokerroin)

(Ahtokerroin/painesuhde vaikuttaa turhalta välitulokselta, mutta siinä tulee käsiteltyä ahtopaine, joka täytyy olla suunnitellulle ahtimelle sopivalla tasolla, lisäksi ahtokerrointa käytetään, kun tutkitaan ahdinkarttoja)

(3)Tarvittava ilmamäärä halutulle ahtopaineelle
Ahtokerroin x Moottorin ilmamäärä L/min = Tarvittava ilmamäärä halutulle ahtopaineelle
1.5 x 6000 = 9000 L/min @ 0,5bar ahtopaineella

(4)Ahtimen kierrosnopeus, rpm (Yhdellä kierroksella M62:n tuotto on 1 litra)-
Tarvittava ilmamäärä ÷ Yhden kierroksen tuotto = Ahtimen kierrosnopeus
9000 ÷ 1 litre = 9000 rpm

<- ja tuon M62:n arvojen tilalle kokeilee muitten ahtimien arvoja, litroiksi muutettuna tietenkin

(5)Hihnapyörän välityssuhde
Ahtimen kierrosnopeus ÷ Max moottorin kierrosluku = Hihnapyörän välityssuhde
9000 ÷ 6000 = 1.50
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

http://www.custom-car.us/superchargers/roots-supercharger.aspx

http://www.superchargersonline.com/index.php?main_page=page&id=35

Lisää linkkejä liittyen remmiahtimiin.
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Mulla on M45 1.8-litraisessa koneessa. Ei tosin vielä säädöissä eli tehoista ei tietoa, mutta odotan n. 50% tehonlisäystä vakioon nähden (välijäähdytin, pienempi ahtimen hihnapyörä, pakosarja ja loppuputki ahtimen lisäksi). Ahtopaine riippuu hihnapyörien välityssuhteesta ja välijäähdyttimen paikallaolosta, omaa setuppia vastaavalla tuli 0.8 bar huippupaineiksi. Alavääntöä tuli ihan hirveän paljon lisää ja alunperin nuhaisen koneen luonne muuttui todella paljon miellyttävämmäksi.

Asennuksessa isoin ongelma on se, että välijäähdyttimen kanssa tollasen "hot side" ahtimen ilmavolyymi on niin suuri, että sen kanssa joutuu käyttämään kahta kaasuläppää - tyhjäkäynti ja kaasuun vastaavuus olisi huonoa, jos ainoa kaasuläppä olisi ahtimen takana. Noiden kahden läpän synkkaamisessa on jonkun verran duunia, ja tuo sit aiheuttaa sen, että kun imusarjan kaasuläppä menee kiinni niin ahtimen oma kierrätysventtiili ilmeisesti ei jaksa puhaltaa kaikkea loukkuun jäänyttä ilmaa ulos ja hihna luistaa vaihteenvaihdoissa herkästi. Koitan talven aikana selvitellä, auttaisi ulospuhaltava dump-venttiili tuohon ongelmaan vai pitääkö vaan kokeilla kiristää hihnaa lisää.

jdFWiBA.jpg


Omassa autossa tietty säästyi siltä kaikkein kurjimmalta hommalta eli ahtimen sovittamiselta hihnalinjalle ja kiristimen rakentamiselta, kun sellaset löytyi tohon Mazdaan valmiina. Pioneerityönä jos lähtee sovittamaan niin hommaa kyllä tulee riittämään.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

madu sanoi
Noiden kahden läpän synkkaamisessa on jonkun verran duunia

Tätä juuri.

Missähän se kaasuläppä sijaitsee esim. Mineissä ja SC T-Birdeissä? Tai Mersuissa? Niissä on ainakin coolerit kaikissa, ts. ahdin ei ole old school-tyyliin sentin päässä kannesta ilman cooleria. T-Birdeissä tuskin ainakaan on kahta läppää. Nyt kun asiaa muistelen, niin sellaisella ajaneena, se oli kyllä hieman hidas reagoimaan, ja hieman "kulmikas" tyhjäkäynnin liepeille -ehkä yhdellä ennen ahdinta olevalla läpällä? Täytyypä tutkia.
 

Timpsa

Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Jostain joskus asiasta lueskelin ja asiaa mietittyäni hetken eikös tuollanen kahdenkaasuläpändilemma olisi helpoin toteuttaa solenoideilla. Pitääpi kaivaa yksi video tuossa kun pääsen kotiin, siinä oli juttua tuosta.
Tai sitten ammun parhaillani itseäni singolla otstaa.
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Niko Päivinen sanoi
Missähän se kaasuläppä sijaitsee esim. Mineissä ja SC T-Birdeissä? Tai Mersuissa?

Minissä ainakin näyttäs olevan pikkunen top-mount tosi lyhkäsillä putkilla, joten ongelma ei varmaan pääse korostumaan samalla tavalla kuin tollasessa tee-se-itse -ratkaisussa missä on metreittäin imu- ja ahtoputkea ja valtava kiinakuureli keulalla ;D

Mersuissa sen sijaan kyllä näyttäs ahtoputkea riittävän. Noissa Mazdoissa mitä oon ite näpränny menee tosiaan niin, että jos ahtimelta menee suora putki imusarjalle niin pärjää sillä, että ainoa kaasuläppä siirretään ahtimen taakse. Sit taas jos lisää reseptiin välijäähyn niin joutuu virittelemään kaasuläpät sekä imusarjalle että ennen ahdinta. Koneen koolla on varmasti jotain tekemistä tämän kanssa - ehkä ton T-Birdin isompi kone + isompi ahdin -kombo ei ota itteensä niin herkästi kuin Mazdan pikkumoottorissa M45:n kanssa?

Toki jos tollasta lähtee nollasta rakentelemaan ilman että on valmiita toteutuksia mistä katsoa mallia niin tietenkin kannattaa ensin koittaa vaan siirtää se olemassaoleva kaasuläppä ja jos ei toimi kunnolla niin sit evoluutioversiota perään. Sairas homma kyllä tulee olemaan, en lähtis ikinä moiseen kun puoliks valmiilla leegopalikoillakin riitti askarteltavaa.. ;)
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

madu sanoi
Mersuissa sen sijaan kyllä näyttäs ahtoputkea riittävän.

En noista perus kompuroista tiedä, mutta ainakin omassa AMG:ssä on vesi/ilma cooleri ja ahdin koneen päällä. Matka ahtimelta coolerin toisen kennon läpi imusarjoille siis hyvin lyhyt.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Mä en kyllä ymmärrä miksi kaksi kaasuläppää pitäisi olla. Pitäisi olla vaan tarpeeksi suuri kevennysventtiili(t) rootsille ja ilma kierrätettäisiin vasta välijäähdyttimen takaa,eikä suoraan rootsin lähdöstä ettei "lämmennyt" ilma menisi rootsiin takaisin.

Locostissa ei ole ilmennyt kirskahteluja vaihdoissa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

SoLostissa ei tainnut esiintyä sitä hidasta kierrosten laskuakaan (vedosta tyhjäkäynnille tiputtaessa), jolla tuota kaksoisläppää myös jossain perusteltiin?

Kyllä se kaksoisläppäsysteemi vaan jotenkin kuulostaa tarpeettoman monimutkaiselta. Jos se olisi "must", niin tehdastekoisissa olisi sellaisia esiintynyt usein.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

4g92 lanceri ja m62 (ääntää kokoajan)

https://www.youtube.com/user/puntspusy

4g63 twincharged: (ääntää tämäkin semisti)
https://www.youtube.com/watch?v=9F10SCVYQJs
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Eihän noi ollu vielä edes pahoja.

6G72 Pajero. Ja muuten tosiaan ääntää. Koko ajan.

https://www.youtube.com/watch?v=LcsfTF8-GVw

Guugle-hakuun "Cobalt SS" ja/tai "Ecotec LSJ". Ja sieltä mallia imusarja-cooleriin? Lyhyt imusarja, vesi-ilma cooleri imusarjassa, kaasuläppä (käsittääkseni) ennen ehdinta?
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Jep jep... Muuten onko ehdotuksia minkälaista vesi/ilma kennoo hitsais suoraan imusarjaan kiinni ? ebäyssä on aina välillä ihan kaupallisia garret kennoja myynnissä joihinkin v8 moottoreihin...

Locost tyyliin hitsaa öljyjäähdyttimen imusarjaan ::) ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Ei itseasiassa olisi huono lo-cost ratkaisu, ö-jäähyn kennossa on varmuuskerrointa ja paineenkestoa ihan kohtuullisesti. Ja molempia pitääkin olla, koska jos vedet lurahtaa koneeseen, niin se on morjens sille koneelle. Mutta kannattaisko sitä hitsata, tekis samanlaisen (jonkinlainen puristus/pulttikiinnitys) kuin siinä ameriikan ooppelissa?

EDIT: sieltä Laminovaa kehiin:

http://www.ebay.com/itm/Laminova-Liquid-Intercooler-Core-Set-/111116563747?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item19df103523&vxp=mtr
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Kyllähän noilla ahtimilla saadaan ihan kunnon lukemia kun vaan hieman jaksaa panostaa.

Melkein 500hp 2.4 koneesta modifioidulla m90 ahtimella...
Ahtopaineiden säätö on tehty 60mm hukkaportilla.
http://honda-tech.com/showthread.php?t=1997913

http://s115271005.onlinehome.us/Dart2/MVI_0720.AVI
Videolla näkyy kaasuläpästä tehty kevennysventtiili ?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

tepi sanoi
http://s115271005.onlinehome.us/Dart2/MVI_0720.AVI
Videolla näkyy kaasuläpästä tehty kevennysventtiili ?

Eiks toi ole vähän hassu systeemi? Ahdin pumppaa sen saman ilmamäärän kuitenkin, mutta nyt se päästetään vaan suurimman osan ajasta harakoille?

+tuohan ei toimi muun kuin MAPin kanssa.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Ahtaaseen tilaan pakattu asennus, Laminova-vesi-ilma kennolla. Hyviä kuvia coolerista:

http://www.lotustalk.com/forums/f160/supercharged-laminova-a2w-intercooler-73222/

Toinen Laminova-ketju:

http://www.patrol4x4.com/forum/nissan-patrol-gu-gr-10/laminova-water-air-intercooler-24057/
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Niko Päivinen sanoi
Eiks toi ole vähän hassu systeemi? Ahdin pumppaa sen saman ilmamäärän kuitenkin, mutta nyt se päästetään vaan suurimman osan ajasta harakoille?
No haittaako se tuommoisessa systeemissä? tuskin on DD vehje. Ja ei kai tuo ilman pumppaaminen ilman vastapainetta paljoa vie.
 

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Tuli tuossa mieleen, että eihän sitä remmivetoista ahdinta kannata pyörittää yhtään sen kovemmilla kierroksilla, kuin on tarvetta. Esim. just suht korkeilla kierroksilla ajettaessa tasakaasulla ahdin pyörii liian kovilla kierroksilla. Hehheh, miten olisi variaattori toisin päin ja sitä ohjaamaan imusarjan alipaine.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Variaattoreissa on vaan häviöt ja kulumisjutut sitä luokkaa, että pieni ylimääräinen ilman pumppailu taitaa olla aika pientä niiden rinnalla.... muutenhan niitä olisi varmasti jo esiintynyt runsaasti tuotantoautoissa.
 

Venttiseiska

New Member
Liittynyt
17 Maaliskuu 2013
Sijainti
Palokka
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Niko Päivinen sanoi
Jos on tili kunnossa, niin itse kävisin Rotrex tai Lysholm-kaupassa. Yleisempiä ja halvempia ovat "vanhanmalliset" Eatonit. Ruuviahtimet ovat hyötysuhteeltaan parempia, ja sopivat paremmin hieman suuremmille painesuhteille, kuin ns. roots-ahtimet, kuten Eatonit. Eatonin-sivut

Eatoneista (2.0 koneelle) M45-M62 on aika sopivia, riippuen toki tehotavoitteesta. Nuo isommat (esim. M90) on jo vaikea saada fyysisestikin sopimaan konehuoneeseen.

Tuollaisen Eaton-tyyppisen remmiahtimen* mitoitus on periaatteessa helppoa: X kokoinen kone ottaa Y litraa ilmaa /kierros, ottaa hyötysuhteeksi vielä 85%, ei 100% (eli laskee teoreettinen ilmamäärä x 0,85).
Nelitahtikone ottaa käsittääkseni/muistaakseni tilavuutensa ilmaa kahdessa kierroksessa -eli puolet tilavuudestaan/kierros.

*keskipakoahtimien mitoitus on sitten oma tarinansa

Tarkoitatko Comprex-ahdinta, jota mm Valumötti käytti 1203:ssa, tuntomerkkinä jumalattoman kauas kuuluva ulina?

Yksi isäntä keväisin äesteli sellaisella muutaman kilsan päässä ja kyllä sen äänen kuuli... :driver :nykii

Toi Comprex on metka keksintö, jokainen voi kuuklettaa sen jos siltä tuntuu... :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Venttiseiska sanoi
Tarkoitatko Comprex-ahdinta, jota mm Valumötti käytti 1203:ssa, tuntomerkkinä jumalattoman kauas kuuluva ulina?

Yksi isäntä keväisin äesteli sellaisella muutaman kilsan päässä ja kyllä sen äänen kuuli... :driver :nykii

Toi Comprex on metka keksintö, jokainen voi kuuklettaa sen jos siltä tuntuu... :peukku

En. Comprexhan on se todella pervo paineaaltohärveli. Tarkoitin mekaanista keskipakoahdinta (useita valmistajia), joka on periaatteessa ikäänkuin turbon kompurapuolen näköinen pyörä, jota pakokaasun/turbiinin sijaan pyöritetään hihnalla tms. välityksellä, kampiakselilta.

Kuukkelin kuvahakuun vaikka "centrifugal supercharger". Ominaisuuksiltaan varsin erilainen kuin "fixed displacement" ahtimet. Parempi hyötysuhde, mutta aivan kuten turbossakin, kompurapuolen toiminta alkaa vähän ylempänä kierrosalueella.
 

Venttiseiska

New Member
Liittynyt
17 Maaliskuu 2013
Sijainti
Palokka
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Niko Päivinen sanoi
En. Comprexhan on se todella pervo paineaaltohärveli.

Ja ihmeen vähän tossa pakokaasut ja imuilma sekoaa, vaikka onkin keskenään tekemisissä... ;D

Mahtoiko olla joku Valumötin historiikki tms, VTT:n tutkimuksen mukaan 1-2%:a pakokaasuista "ajautuu" takas pesään imuilmaan sekoittuneena! Mitä %:t mahtaa olla nyky EGR-koneissa? :peukku
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Niko Päivinen sanoi
En. Comprexhan on se todella pervo paineaaltohärveli. Tarkoitin mekaanista keskipakoahdinta (useita valmistajia), joka on periaatteessa ikäänkuin turbon kompurapuolen näköinen pyörä, jota pakokaasun/turbiinin sijaan pyöritetään hihnalla tms. välityksellä, kampiakselilta.

Kuukkelin kuvahakuun vaikka "centrifugal supercharger". Ominaisuuksiltaan varsin erilainen kuin "fixed displacement" ahtimet. Parempi hyötysuhde, mutta aivan kuten turbossakin, kompurapuolen toiminta alkaa vähän ylempänä kierrosalueella.

Eli vortech esim :) http://www.vortechsuperchargers.com
 

Team 1000

Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2004
Sijainti
Äänekoski
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Niko Päivinen sanoi
En. Comprexhan on se todella pervo paineaaltohärveli. Tarkoitin mekaanista keskipakoahdinta (useita valmistajia), joka on periaatteessa ikäänkuin turbon kompurapuolen näköinen pyörä, jota pakokaasun/turbiinin sijaan pyöritetään hihnalla tms. välityksellä, kampiakselilta.

Kuukkelin kuvahakuun vaikka "centrifugal supercharger". Ominaisuuksiltaan varsin erilainen kuin "fixed displacement" ahtimet. Parempi hyötysuhde, mutta aivan kuten turbossakin, kompurapuolen toiminta alkaa vähän ylempänä kierrosalueella.

Minuakin alkoi kiinnostaa tälläisen toiminta sillä velipoika on ostamassa C5 Corvettea missä paxtonin keskipakoahdin. Kattelin valmistajan sivuilta niin näkyi olevan montaa kokoa tarjoalla niitä. Teholuokat oli 275-1300 heppaa. Tuossa mitä veli ostamassa oli 970hp/26psi malli. Jos se sen ostaa niin tässä pääsee turbojen jälkeen ekaa kertaa tutustumaan remmien maailmaan :driver Sanoinkin sille että sehän on ihan ekaksi välitettävä uudelleen sillä nyt ahtoja ei ollut kuin 0,3bar. Mitä ahtamista se semmoinen muka on :p

Tuossa linkki paxtonin ahtimiin http://www.paxtonauto.com/product.php?id=157
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Näköjään ne on remmitellyt tuollaisia 600-1000cc kei autojakin japanissa..
Ja tuossa on näköjään juttua tuosta mitsun debonairistakin...


http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=110294
http://www.ebay.com/itm/Aisin-AMR500-Supercharger-AMR-500-cc-roots-for-VW-motorcycle-classic-/201045931988
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

tepi sanoi
Näköjään ne on remmitellyt tuollaisia 600-1000cc kei autojakin japanissa..
Ja tuossa on näköjään juttua tuosta mitsun debonairistakin...


http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=110294
http://www.ebay.com/itm/Aisin-AMR500-Supercharger-AMR-500-cc-roots-for-VW-motorcycle-classic-/201045931988

Mitäköhän tosta Mini Pajeron koneesta irtois remmillä. :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Kirjallisuutta aiheesta kiinnostuneille:

Greg Gordon: SUPERCHARGING! A guide to superchargers, water injection and a lot more. (Kindle Edition)

*viimeisin versio saatavissa vain Kindlenä, ja Kindlen PC-versio on kuvien ja kaavioiden lukemiseen surkea (ei pysty zoomaamaan).
*paljon tarinaa ahtimista, vesiruiskuista ja muusta, mutta valitettavasti sisältää myös paljon turhaa jäkätystä Alfoista ja L-jetronicista

Richard Holdener: Building 4.6/5.4l Ford Horsepower on the Dyno (Paperback)

Kyllä, tämä kannattaa lukea, vaikka se onkin Ford POS-kirja!

*kaikki artikkelit perustuvat dynovertailuihin!
*tästä kirjasta löytyy paljon sellaisia aiheita, joita ei Gordonin kirjassa käsitellä, ja tosiaankin kaikki on todennettu dynossa. Mm. puristussuhteesta ja pakosarjoista löytyy teorian lisäksi ihan vertailevaa dynodataa, ja osa tästä datasta eroaa varsin jyrkästi Gordonin kirjan teorioista.
Kyllä ne samat fysiikan lait kummittelevat taustalla, koneen merkistä riippumatta. Varsinkin nykyaikaiset neliventtiilikoneet rupeavat muistuttamaan aika pitkälle toisiaan, eli yleisellä tasolla uskaltaisin soveltaa tuon Ford-kirjan juttuja melko pitkälti.

Suosittelen lukemaan molemmat, aina se on hyvä lukea useampi kuin yksi samaa aihepiiriä käsittelevä näkökulma.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Prochargerilta tullut muuttuva välityksellinen remmiahdin.

http://www.procharger.com/i-1supercharger.shtml
 

Team 1000

Member
Liittynyt
4 Toukokuu 2004
Sijainti
Äänekoski
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Joskus kans ihmettelin noita prochargerin sivuja. On kyllä pätevän oloinen laite. Saattaa vaan olla aikas hintava jos tavallisetkin keskipakoahtimet maksaa +2500€.

Veli osti sen remmiahdetun C5 corveten josta yllä kirjoitin. Nyt on itsekkin sillä tullut muutaman kerran ajeltua ja täytyy sanoa että on kyllä mukava peli tuollainen remmiahdettu. Tehoa tulee mukavan tasaisesti ilman mitään viiveitä ja teho sekä ahtokäyrät ovat lähes viivasuoraan nousevat. Edellisen omistajan jäljiltä autossa on vielä muutamia ahdistavia tekijöitä kuten esim. raakasti liian ahdas putkisto ilmanputsarin ja ahtimen välillä ja putsari on muutenkin liian pieni. Myös ahtimen 6-rivinen hihna on liian kapea, sekä pakoputkiston loppuosa vielä vakio. Nämä asiat on tarkoitus parannella ensi talvena ja samalla muuttaa ahtimen välitystä.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Keskustelua remmiahtimista /mekaanisista ahtimista ja ahtamisesta

Uus löytö:
"mazda millenia 2.3L" autosta löytyy "lysholm" tyyppinen ruuviahdin. Tilavuutta 1.2l ja painetta tuolla saadaan yli kilon hyvillä hyötysuhteilla verrattuna roots tyyppiseen. Lisäksi noi on halpoja ebayssä. 300e saa posteineen.


http://www.ebay.com/itm/supercharger-mazda-millennia-2-3L-1995-2002-/321493250538?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4ada7db1ea&vxp=mtr
 
Ylös Bottom