Kiitti vaa! :D

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Kalliiks kävi ku googlettelin hyvää hybridiä. Tänne foorumiin tulin hakujen perässä ja useitten viestien lukemisten jälkeen tossa pihassa latautuu parhaillaan 2019 PHEV

Karvalakkimallihan se on, mutta jos sillä nyt muutaman vuoden pärjäis.

Syyt minkä takia auto tuntuu oikealta valinnalta ovat nämä:

Päivittäiset ajot n. 15km/suuntaansa,jotka pitäisi hoitua sähköllä.
Nelivedon tarve veneen vetoa varten.
Työpaikalla latausmahdollisuus.

Käytännössä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin PHEV. Mielenkiinnolla odotan, miten kuukausittainen polttoaineen kulutus asettuu. Aiemmin oli 2.0 diesel sportage ja kuukaudessa meni 300-400€ diisseliin
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Kalliiks kävi ku googlettelin hyvää hybridiä. Tänne foorumiin tulin hakujen perässä ja useitten viestien lukemisten jälkeen tossa pihassa latautuu parhaillaan 2019 PHEV

Karvalakkimallihan se on, mutta jos sillä nyt muutaman vuoden pärjäis.

Syyt minkä takia auto tuntuu oikealta valinnalta ovat nämä:

Päivittäiset ajot n. 15km/suuntaansa,jotka pitäisi hoitua sähköllä.
Nelivedon tarve veneen vetoa varten.
Työpaikalla latausmahdollisuus.

Käytännössä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin PHEV. Mielenkiinnolla odotan, miten kuukausittainen polttoaineen kulutus asettuu. Aiemmin oli 2.0 diesel sportage ja kuukaudessa meni 300-400€ diisseliin
Omakohysista kokemusts ei ole muutakuin mekaanikkona mutta tervetulis joukkoon!

Kyllä noi phevit varmaan Paras valinta nothin sun tarpeisiin

Merkkihuoltoa suosittelen käyttämään
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Kalliiks kävi ku googlettelin hyvää hybridiä. Tänne foorumiin tulin hakujen perässä ja useitten viestien lukemisten jälkeen tossa pihassa latautuu parhaillaan 2019 PHEV

Karvalakkimallihan se on, mutta jos sillä nyt muutaman vuoden pärjäis.

Syyt minkä takia auto tuntuu oikealta valinnalta ovat nämä:

Päivittäiset ajot n. 15km/suuntaansa,jotka pitäisi hoitua sähköllä.
Nelivedon tarve veneen vetoa varten.
Työpaikalla latausmahdollisuus.

Käytännössä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin PHEV. Mielenkiinnolla odotan, miten kuukausittainen polttoaineen kulutus asettuu. Aiemmin oli 2.0 diesel sportage ja kuukaudessa meni 300-400€ diisseliin
Eli työmatkaajot 22 x 30 km = 660 km menee jatkossa sähköllä.
Siihen on mennyt rahaa kuukaudessa noin 100 €.
PHEV tulee säästöä noin 200-300 / kk.
 

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Eli työmatkaajot 22 x 30 km = 660 km menee jatkossa sähköllä.
Siihen on mennyt rahaa kuukaudessa noin 100 €.
PHEV tulee säästöä noin 200-300 / kk.
Juu, tai oikeastaan työmatka onkin suuntaansa n.25km. Töissä saa ladattua työnantajan piikkiin. Lisäksi lapsen tarhaan kuskaamiset n.15km/suuntaansa. Aina vähä riippuu et onko phev mulla vai eukolla käytössä. Edelleen kakkosautona on bensarellu vuodelta 2002.

Kysymys. Kotona olis mahdollisuus ladata voimavirta laturilla. Eli se lataisi ilmeisesti n. 3-4kertaa nopeammin kuin suko laturi. Onko fiksu hankinta? Tuhoaako pikalataus nopeammin akkua? Ohjekirjasessa luki että latautuu tietyssä ajassa 80% vai 85%:iin. Mutta kai se sitte lataa sen lopulta ihan täyteen?

Autossa ei ole lohkolämppäriä. Olisko syytä laittaa? Eiks se kuitenki tee vähän huonoa vetää kovilla pakkasilla käyntiin ilman lämmitystä? Jonkinnäköinen lämmitys siinä on,koska saan sen puhelimen apilla sisätilasta lämpimäksi,mutta ilmeisesti ei lämmitä moottoria? Ajoakun lämmitystä ei ainakaan ole.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
https://www.mitsubishiclubfinland.c...simpiä-kysymyksiä-ja-vastauksia-niihin.62087/ Kannattaa tutustua.

Auton sisäinen laturi on 3,6kW tehoinen(1x16A) ja et siis hyödy kovin paljoa voimavirrasta. Paras vaihtoehto olisi caravan pistokkeella oleva laturi, koska se kestää jatkuvan 3,6kW tehon toisin kuin suko. Itselläni on ChargeAmpsin 6-16A säädettävä sukolaturi jossa on termostaatti joka laskee latausvirtaa mikäli suko kuumenee. Auton mukana tulevalla laturillakin pärjää melko hyvin kun tökkää auton lataukseen aina kun tulee kotiin/töihin.

Pikalataus tapahtuu DC:llä ja siinä ohitetaan auton oma laturi. Siinä maksimi teho on 20kW. Pikalaturit on sen verran tyyriitä että sellaisen hankkiminen kotiin ei ole mitenkään taloudellisesti järkevää. Pikalatureissa on itsessään CHAdeMO-pistokkeet kiinteästi asennettuina et siis tarvitse sitä varten mitään erillistä kaapelia. CHAdeMO latausportti on se isompi luukku siinä latausluukun alla.

Lohkolämppäristä ei ole ainakaan haittaa. Kannattaa ainakin hankkia maskinsuojat.
 

Hanusmitsu

New Member
Liittynyt
16 Kesäkuu 2021
Irtomagneetteja kaupasta ja vanhaan sadetakkiin kiinni. Ei kastu paikat.
Suosittelen hihaa. :)
 

Liitetiedostot

  • image.jpg
    image.jpg
    345.2 KB · Lukukerrat 131

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
https://www.mitsubishiclubfinland.com/bbs/index.php?threads/outlander-phev-yleisimpiä-kysymyksiä-ja-vastauksia-niihin.62087/ Kannattaa tutustua.

Auton sisäinen laturi on 3,6kW tehoinen(1x16A) ja et siis hyödy kovin paljoa voimavirrasta. Paras vaihtoehto olisi caravan pistokkeella oleva laturi, koska se kestää jatkuvan 3,6kW tehon toisin kuin suko. Itselläni on ChargeAmpsin 6-16A säädettävä sukolaturi jossa on termostaatti joka laskee latausvirtaa mikäli suko kuumenee. Auton mukana tulevalla laturillakin pärjää melko hyvin kun tökkää auton lataukseen aina kun tulee kotiin/töihin.

Pikalataus tapahtuu DC:llä ja siinä ohitetaan auton oma laturi. Siinä maksimi teho on 20kW. Pikalaturit on sen verran tyyriitä että sellaisen hankkiminen kotiin ei ole mitenkään taloudellisesti järkevää. Pikalatureissa on itsessään CHAdeMO-pistokkeet kiinteästi asennettuina et siis tarvitse sitä varten mitään erillistä kaapelia. CHAdeMO latausportti on se isompi luukku siinä latausluukun alla.

Lohkolämppäristä ei ole ainakaan haittaa. Kannattaa ainakin hankkia maskinsuojat.
Kiitos tästä! Onneksi en ehtinyt ostaa sitä n.500e voimavirtalaturia. Toi sun laturi on vissiin aika tyyris myös. Olikohan n. 400e powerilla myynnissä. Joku 199e hintainenkin löytyi, tekeeköhän semmosella mitään? Välillä kun tulee varmasti tilanteita, että tulee ajettua akku tyhjäksi ja sitten n. Tunnin-parin päästä pitäis päästä ajamaan n. 20-25km sähköllä mieluiten,niin siinä ajassa tolla normilaturilla ei ehdi saada tarpeeks virtaa akkuihin.

On toi huikeeta, äsken käytiin hakemassa poika tarhasta n. 14km päästä. Range näytti lähtiessä täydellä akulla 25km (onko normaalia,että näyttää noin vähän?). Mutta kun ajettiin edes takas, eli n. 28km niin palatessa oli rangea vielä 7km jäljellä. Hitto ku ois tajunnut jo aiemmin hommata pehvin
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Ne halvat kiinalaiset laturit eivät ole varustettu termostaatilla, joten erityisesti niillä yli 8A virralla lataaminen on aina riski. Ehkä lataaminen yleensäkin. Suosittelen korkeintaan todella satunnaiseen käyttöön. Mulla on ollut ns. "mummolaturi" kiinteästi asennettuna ja nyt noin kolmen vuoden latausten jälkeen oli aika vaihtaa 11 vuoden ikäinen sukopistorasia, jossa se oli kiinni.
IMG_20221008_101000.jpg


IMG_20221009_135349.jpg
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tai jos ostat halvemman säädettävän niin pidä se normaalisti max 8A asetuksella.
 

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Mul on se auton oma suko laturi jo. Eikös se lataa 10a teholla? Siks haluisin nopeemman laturin.
 

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Ne halvat kiinalaiset laturit eivät ole varustettu termostaatilla, joten erityisesti niillä yli 8A virralla lataaminen on aina riski. Ehkä lataaminen yleensäkin. Suosittelen korkeintaan todella satunnaiseen käyttöön. Mulla on ollut ns. "mummolaturi" kiinteästi asennettuna ja nyt noin kolmen vuoden latausten jälkeen oli aika vaihtaa 11 vuoden ikäinen sukopistorasia, jossa se oli kiinni.
Näytä liitetiedosto 24075

Näytä liitetiedosto 24076
Huih!
 

tahdenyhden

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Kalliiks kävi ku googlettelin hyvää hybridiä. Tänne foorumiin tulin hakujen perässä ja useitten viestien lukemisten jälkeen tossa pihassa latautuu parhaillaan 2019 PHEV

Karvalakkimallihan se on, mutta jos sillä nyt muutaman vuoden pärjäis.

Syyt minkä takia auto tuntuu oikealta valinnalta ovat nämä:

Päivittäiset ajot n. 15km/suuntaansa,jotka pitäisi hoitua sähköllä.
Nelivedon tarve veneen vetoa varten.
Työpaikalla latausmahdollisuus.

Käytännössä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin PHEV. Mielenkiinnolla odotan, miten kuukausittainen polttoaineen kulutus asettuu. Aiemmin oli 2.0 diesel sportage ja kuukaudessa meni 300-400€ diisseliin
Meillä vaihtui farmari mallinen Kia Ceed 2019 bensiini vuoden 2016 PHEV Outlanderin. Ajot ovat pysyneet samana mutta polttoainetta kului syyskuussa 50€ ja elokuussa noin 50€. Sama ajanjakso oli Kia aikana 289-300€. Eli selvää säästöä. Lataus mahdollisuus kotona eikä töissä. Matka Espoonlahti - Malmi Espoonlahti
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Kalliiks kävi ku googlettelin hyvää hybridiä. Tänne foorumiin tulin hakujen perässä ja useitten viestien lukemisten jälkeen tossa pihassa latautuu parhaillaan 2019 PHEV

Karvalakkimallihan se on, mutta jos sillä nyt muutaman vuoden pärjäis.

Syyt minkä takia auto tuntuu oikealta valinnalta ovat nämä:

Päivittäiset ajot n. 15km/suuntaansa,jotka pitäisi hoitua sähköllä.
Nelivedon tarve veneen vetoa varten.
Työpaikalla latausmahdollisuus.

Käytännössä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin PHEV. Mielenkiinnolla odotan, miten kuukausittainen polttoaineen kulutus asettuu. Aiemmin oli 2.0 diesel sportage ja kuukaudessa meni 300-400€ diisseliin
Tervetuloa mukaan. Jäsenhakemusta vaan vielä vetämään, niin pääset nauttimaan kaikista kerhon eduista. (y)
 

White

New Member
Liittynyt
28 Lokakuu 2022
Ei hitto, tässä menee pata ihan jumiin kun vaihtoehtoja on niin paljon.

- Voimavirta "matkalaturi". Esim. CTEK, hinnat halvimmillaan n.450e. Toi CTEK n. 700-800€.

- Voimavirta latausasema hinnat n. 550-800€

- Charge amps RAY suko laturi jostain tilattuna jos löytyy, hinnat n.600-800€

- Kiinteästi asennettava 3 -vaihe latausasema, hinnat myöskin alkaen n.550e. Samalla kun sähkäri tämän asentaisi,niin voisi vaihtaa pari sukopistoketta kestävempiin,niin olisi mahdollisuus latailla samaan aikaan turvallisesti sukollakin mahdollisesti tulevaa autoa.


Mitä vaihtoehtoa suosittelisitte? Ja onko jotain muuta vaihtoehtoa mitä en osaa ottaa huomioon?

Eikös latausasema / laturi voi olla vaikka kuinka tehokas ja kuinka moneen vaiheeseen kytketty,niin auto "ilmoittaa" sille, että ei ota vastaan kuin sen 16a/3,6kw?

Nyt tämän parin viikon aikana olen huomannut, että välillä tarttis parissa tunnissa saada akku täyteen. Työmatkat menee nyt kyllä hienosti,kun sielläkin voi vuoron aikana ladata akun.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Eikös latausasema / laturi voi olla vaikka kuinka tehokas ja kuinka moneen vaiheeseen kytketty,niin auto "ilmoittaa" sille, että ei ota vastaan kuin sen 16a/3,6kw?

Olet oikeassa. Käytännössä normaaleilla 3x25A pääsulakkeilla varustettuun taloon ei ole hyötyä hankkia yli 11kW(3x16A) laturia.
Meillä on työpaikalla Webaston latausasemat joissa on kiinteä Type2 johto sellaisen kanssa olen käyttänyt tälläistä adapteria.
Mites tämä? Miks on parisataa halvempi? Olis vähä tehokkaampi laturi, vaikka auto ei sitä pysty hyödyntämään. Mutta jos hankitaan kakkosautoksi täyssähkö, niin tehokkaampi laturi olisi vain plussaa.

Edellä mainitun adapterin kanssa toi toimisi hyvin. Täyssähkön kanssa tämmöinen 1-vaihelaturi ei ole välttämättä kaikkein paras mutta ainakin siitä saa ladattua turvallisesti.
 
Ylös Bottom