Kone/laatikko/kardaani/perä linjaus?

RabaFari

Autojen sekakäyttäjä
Liittynyt
28 Helmikuu 2006
Eli,miten saisi koneen&vaihdelaatikon linjaan kardaanin ja perän kanssa? Siis pituus-suunnassa,auton "päältä" katsottaessa? Tekemiäni moottorin kannattimia joudun toki vielä muokkaamaan,se on selvä,mutta millä tuon linjauksen saa mitattua tai tehtyä parhaiten?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Kone/laatikko/kardaani/perä linjaus?

jos saat auton ylös hyvin niin, langalla...

eli hitsailet keskelle eteen ja taakse tapit johon vedät langan
ja vatupassilla langasta (auton on oltava vaaterissa) kohdistusta...

jos jostain löydät noita jenkkilän "hot rod shop" video pätkiä niin eräässä jaksossa
oli miten langalla ja vatupassilla suuntasivat (oli oikea suuntalaite rikki)
 

RabaFari

Autojen sekakäyttäjä
Liittynyt
28 Helmikuu 2006
Vs: Kone/laatikko/kardaani/perä linjaus?

Aivan,kiitoksia. Eipä tullut itsellä tuollainen systeemi mieleen. Täytyy kokeilla tuota sitten kun on ajankohtaisempaa. Alkoi taannoin vaan mietityttämään paljonko heittoa saa olla,kun koneen&laatikon sovittamisen jälkeen huomasin laatikon pään olevan hiukan vinossa kardaanitunneliin nähden.. Eräs kaverini sanoi siitä että ei se oo niin tarkkaa,silmämääräisesti katsoo kokkareet suoraan. Itse kyllä muistin lukeneeni jostain opuksesta että heittoa ei saisi olla mielellään 1-1.5 astetta enempää.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Kone/laatikko/kardaani/perä linjaus?

Ihan absoluuttisen suoraan pakettia ei käsittääkseni saakaan linjata (vaikka pystyisikin): kardaanin nivelen laakeroinnin pitää pyöriä jousituksen "normaali" asennossakin. Mutta siihen riittää tuo 1-1.5 astetta.
 

RabaFari

Autojen sekakäyttäjä
Liittynyt
28 Helmikuu 2006
Vs: Kone/laatikko/kardaani/perä linjaus?

Juu ei sitä pakettia varmaan kotikonstein aivan viivasuoraan saakaan,joten pientä heittoa tulee väkisinkin. Tulikin mieleen tästä.. Rikoin joskus hurrrjassa nuoruudessa pari vaihdelaatikkoa takavetoisesta ihan vain sen takia että kardaanin ristikot jumittivat,toinen laatikko katkesi kuoristaan kun ajoi sen mitä auto kulki,seuraava loota sentään vain halkesi osittain. Laatikot ei maksaneet mitään mutta oppi siitäkin jumppaamisesta jotain lopulta. ;)
 

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Vs: Kone/laatikko/kardaani/perä linjaus?

Volvoissa tuo on jatkuva ongelma ;D. On hyvä muistaa että lähtevän ja tulevan akselikulman pitäisi olla suunnilleen yhtä suuri, eli akselit samansuuntaiset. Esim kuorma-autoissa käytetään erityisiä sovituskiiloja taka-akselilla. Vakionopeusniveliillä tuosta ei tarvitse välittää. "Suoraksi" rakennettu kardaani ei kestä kauan, koska sen nivelet eivät pyöri. Kannattaa tutustua asiaan autoalan oppikirjoista, joissa asiaa selvitellään laajemmasti. Esimerkkitapauksena moniosaiset kardaanit ;).
 
Ylös Bottom