korkea puristus suhde turbossa? hyöty? haitat?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
tässä miettinyt että kootakko korkea vai normaali puristeinen
4g63 turbo...
saavutanko alakieros vääntöä 9,0:1 puristuksella?
onko nakutus herkempi?
teho ja ahtopaineen käyttäytyminen?
taloudellisuus korkeilla puristuksilla?

VS
normaali 8,5:1 puristeiset ????
 
Vs: korkea puristus suhde turbossa? hyöty? haitat?

Mr mmc sanoi
tässä miettinyt että kootakko korkea vai normaali puristeinen
4g63 turbo...
saavutanko alakieros vääntöä 9,0:1 puristuksella?
onko nakutus herkempi?
teho ja ahtopaineen käyttäytyminen?
taloudellisuus korkeilla puristuksilla?

VS
normaali 8,5:1 puristeiset ????

6bolt turbo normi 7,8:1
 
Vs: korkea puristus suhde turbossa? hyöty? haitat?

ainiin 16v koneessa on alemat ku 8valve turbossa siinä on 8,5:1...
mut mut... onko hyötyä nostaa puristuksia?
kun kumminkaan teho tavotteet on vain tuossa 200-250hv tietämissä...
 
Vs: korkea puristus suhde turbossa? hyöty? haitat?

Riippuu paljonko aiot ahtaa konetta, mitä nokkia aiot käyttää ja ennen kaikkea kuinka älykäs/herkkä moottorinohjaus tulee käyttöön.

Teoriassa alakierrosväännön pitäisi olla parempi samoin kuin kaasun vastaavuus yleensäkin, koska korkeampi puristussuhde parantaa hyötysuhdetta koko alueella. Teoriassa myös taloudellisuus paranee, kun hyötysuhde kasvaa. Käytännössä tilanne ei ole näin yksiselitteinen, koska niin monet muutkin tekijät vaikuttavat kokonaisuuteen (palotilan muoto, imuilman lämpö jne jne). Kääntöpuolena korkeissa puristuksissa tietenkin nakutusrajan tuleminen lähemmäs kun siirrytään ahdoille.

Nykypäivänä suuntaus on kuitenkin ollut korkeampiin puristuksiin juuri noiden hyvien puolien takia (vertaile esim. Lancer evojen puristussuhdetta evo I:stä evo IX:iin.) Ja kun nykyään moottorinohjaustekniikkaa mahdollistaa lähempänä nakutusrajaa pyörimisen.

Itse miettisin vakavasti noita 9.0 puristeisia mäntiä. Varsinkin jos/kun kyseessä on katukäyttöön tuleva moottori.
 
Vs: korkea puristus suhde turbossa? hyöty? haitat?

niin vakio evo3sen ahdin tulee vakio kellolla (onko se nyt 0.9bar)
ja 88-90 gti nokat...ja gti galantin vakio kansi, noissa nokissa kun ei ollu sitä merkkiä asteista :nykii
tarkotus käyttää gti galantin ecua johon sorvataan prommi...
joutuu varmaan ajeleen monesti dynossa eepromemun kanssa :seina
 
Takaisin
Ylös Bottom