Kujeron vaivoja !

  • Viestiketjun aloittaja jaskajokunen
  • Aloituspäivämäärä
J

jaskajokunen

Guest
Pajeron -88 ( 2.5td )Vikalistaa:

- Turbo ei nosta painetta (equusin halpa-mittari) ei paikallaan eikä kuormitettaessa !
edellinen turbo sentään nosti 3000rpm n.0.3bar :) eli vaihto meni käsille, no ei toi kalliskaan ollut käytetty kun oli.
- Mittaristossa hehkuu 3 valoa eli vedenerotttimen, latauksen ja automaatin ylilämmön valot ! siis heti kun laittaa virrat päälle niin alkaa hehkuminen, kokeilin sitä vedenerottimen liitintä irroittaa, mutta valo ei sammunut. Maadoitusvikaa epäilisin, mutta mistä etsisin vian ?
- Tuulilasin pyyhkijän mekanismi jumittaa siis siitä sulan varren juuresta, kuskin puoleisessa pyörii se keskiakseli sen ulomman mutterilla korissa kiinni olevan runko-osan kanssa, mitenkähän saisi helposti kyseisen hässäkän likoamaan ja toimimaan ?
 
1. Turbossa lienee siis jotain vikaa. Pyöriikö akseli herkästi käsin pyöritettäessä? Ottaako johonkin kiinni? Paljonko on klappia sivuttain ja päittäissuunnassa? Minkä näköisessä kunnossa siivet ovat?

2. Vikaa voisi olla mittariston takana, jos useampi valo hehkuu samalla. Useissa autoissa lliitin johtosarjasta mittaristoon on aika heppoista tekoa tai lähinnä se mittariston puoli on.

3. Yön yli uittaminen CRC:ssä tai vastaavassa voisi auttaa. Tuollainen voi olla todella tiukasti hapettunut, jos on pitkään jumissa. Irti sen varmaan joutuu ottamaan, jos CRC:n ruiskuttelu ja muutaman päivän odottelu ei auta.
 
Turbon akselissa ei nakkisormillani kokeillessani tuntunut klappia, siivekkeet ei tosin pyörineet kovinkaan herkästi ( siis tässä käytettynä hankkimassani ) Plasebo-tehoja tuli kai hieman kun nyt edes kuuluu se vihellys, mutta paineet on kadoksissa.
Niin ja sinne imupuolelle kertyy öljyä kohtuullisesti, ei sitä kai sinne kuuluisi tulla ?

Taustatietona mainittakoon, että ostin tuon konevammaisena eli 1 pytty pimeänä. Sieltä oli keinuvipuakseli mennyt poikki, ilmeisesti hammashihna oli katkennut !
Joku kylähullu oli sen sit hitsaamalla korjannut ja edellisellä omistajalla oli hitsaus pettänyt. Tuloksena oli nokka-akselin pukkien korkkaus ja itse akselin vääntyminen. Vaihtokannen "rullakeinuilla" sain mielestäni kohtuullisella hinnalla ja sen oikeistiin varmuudenvuoksi sekä koeponnistettiin. Hansikaslokerossa oli muuten tammerdieselin vaihtokoneen takuukuitti vuodelta 2000 eli kohtuullisen pian sen jälkeen oli pitänyt keinuvipu akselia hitsailla, vai olisikohan joku vaihtanut sen vaihtokoneen pois ja laittanut tuon nykyisen tilalle ? Tää nimittäin huohottaa venttiilikopastaan mielestäni kohtuullista enemmän, sillä tyhjäkäynnillä putsarinkotelon välistä puhaltaa painetta pihalle !
 
Taustatietona mainittakoon, että ostin tuon konevammaisena eli 1 pytty pimeänä.

Eli sulla on vähän sama tilanne kuin mulla oli edellisen pajeron kanssa, en tosin ostanut sitä konevikaisena, mutta sellainen se kuitenkin oli ja koneena ei ollut pajeron moottori vaan L300:n turboton moottori :eek:. Sinulla on kuitenkin ilmeisesti Pajeron originaalikone siinä?
 
Joo on turbokone, mutta en tiedä oliskos tuo se tammerdieselin vaihtokone, kaipas siellä jossain lohkossa numerokin olis, mutta jos tulee vain pahamieli totuuden paljastuessa :-/
 
Omassa edesmennessä ELMerissä (L300 -89, 2,5D) syttyivät vedenerottimen ja latauksen valot aina, kun laturi kämähti. Ja sitähän sattui.... :(

Ahto-ongelmasta: ehkä ensimmäisenä kandeis hakea vikaa ahtimen kompressoripuolen ja koneen välistä. Löystyneitä letkunkiristimiä, haljennut välijäähy tms? Hukkaportin säätö voi olla myös väärin asetettu tai koko hukkis jumissa.

Onnea askartelulle!
 
no niin poijjaat!!

onko ilmanputsari koska vaihdettu??

liikkuuko hukkaportin tanko ja läppä oikein ?? jos läppä on hiukan auki koko ajan niin eihän se ahda mitään..

itellä kävi niin että pääsi hukkaportin tanko pyörimään tärinästä löysemmälle ja ihmetys oli suuri kun alko tehot ja ahdot putoamaan pikkuhiljaa...
ja ennen ku meni vahtaamaan pellin alle niin tuli kieltämättä hiukan sadateltua että josko oli turbo hajonnu.....

ja se valojen kiiluminen... kannattaa ottaa ihan alkuunsa mittaristo käteen ja oikoa kaikki sen takana olevat liittimet... ja jos ei auta niin sitte katsoa ns. maadoitus piste kojelaudan alta....

ja jos esim auto ei ole automaatti ja siinä kohdassa on lamppu niin se pois koska ei sitä tarvita siellä

ja se räpäskäviisarin varren holkki ei muutaku irti se ja irroitus aineeseen likoamaan yön yli... yks hyvä on ihan regular tupaöljy eli polttoöljy
 
Tää kuulis kai tuolle sähköpuolelle, mutta tuo valojen kiiluminen oli kai laturiviasta johtuvaa. Laturin huoltaja soitti, että säätäjä oli rikki ja yksi diodeista myös !

Turbon imuletku on hiukka kämäsen näköinen, josko sit sinne hukkaa tehoa, mutta enemmän ihmetyttää se vahva huohottaminen yläkertaan, se kun pukkaa tyhjäkäynnillä jopa putsarin saumoista painetta pihalle :(

Onko 2.5 koneessa jonkunlaista kampikammion huohotusventtiiliä tai vast. joka saattais olla tukossa. Pentuna yks esco painoi kaikki öljykorkista pihalle kun oli kampikammion huohotin tukostettu edellisen omistajan toimesta.

Kyllä tää ihan alkuperäinen automaattilaatikko vehje on !

Ja vielä sit viimeinen tälläkertaa:

Jos ja kun saan tuon alkuperäisen turbon huollatettua, niin kuinka se kannattais vaihtaa ? pakosarja kiinni turbossa vai turbo erikseen. Tilaa on tosi niukasti niinkuin kaikki tiedämme :) Avasin tänään amazonin konepellin tarkastaakseni öljyt ja luulin, varkaiden vieneen puolet konehuoneesta ! Tilaa oli ruhtinaallisesti 8)
 
Jos pääset kaasupilleihin käsiksi, niin vois hiukka laittaa lämmintä siihen pyyhkiän systeemiin. Mutta varovasti, alumiini sulaa plörähtää aika äkkiä.

Taitaa olla mitsussa yhtä kestävä laturi ku nissanissa, 1,5 vuotta max. ja diodisilta uusiksi. Tälläkään hetkellä ei omassa pajerossa laturi toimi täysin, on + diodi kärähtäny. Oli semmonen vika ostaissa,ettei sammunu virta-avaimesta laisinkaan, oli viritetty lisäkatkaisia pumpulle menevään sähköjohtoon. Vähä aikaa piti ihmetellä, että mikä on ku kosla ei sammu, vaan sähkökaaviostahan seki selvisi. Virtalukolta menee laturille ja pumpulle (ja kaasupolkimen katkasialle, muttei meikän mallissa) sama johto. Laturin johtoon vaan dodi väliin ja taas mentiin. Pittää kait laturi korjata joskus sitte ku ehtii.
 
no jos se tomaatti on niin sitte se ON tarpeellinen valo ::) :)

ja se turbon vaihto (jos sitä tarkoitit) kannattaa tehdä niin että ostaa imu/pakosrj:n tiivisteen ja ruuvaa kummankin pois tai siis ensin lähtee imusrj ja sitte pakosrj ja siinä mukana ahdin kunhan muistat ruuvata pakoputken irti se voi vähä ahistaa.... ;D ;D

sitte vaan ku saat ahtimen laitosta niin uus tiiviste paikoilleen ja sarjat paikoilleen....

ja ei siinä oli muuta huohotinta kuin se mikä on venttiilikopas

ite otin sen alkajaisiksi pois imuputkesta kun öljys aina ahtimen ja kokastelin siihen "säiliön"mihin se huohotuksen mukana kulkeutuva öljy jää ja siitä putki alas konehuoneesta(eko teko)..... :)
 
Takaisin
Ylös Bottom