Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Kumman koneen haluaisit nähdä Sinisessä Sapporossa...?

  • 2.0 ECI turbo

    Äänet 22 45.8%
  • 3.0 V6 24V

    Äänet 26 54.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    48

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Saparo näyttää johtavan projektiäänestystä,ja sen kohdalla tulikin nyt aihetta laittaa pystyyn uusi äänestys kun sain ostettua pari kutoskoneen raatoa,jollainen olis aina houkuttanut laittaa johonkin takavetoiseen... ::)

Tämä saattaa vaikuttaa siihen alanko tähän hätään edes tutkimaan mahdollisuuksia,mutta ei nyt ajatella teknistä vaikeutta tai vaikutusta auton valmistumiseen,vaan ihan tuota vaihtoehtokoneen kiinnostavuutta sinänsä...!? :)
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Laita toi kutonen ja siihen vielä pienet föönit pakosarjoihin. :peukku
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Painava kuutonen keulilla tekee kyllä minkäänllaisen ajettavuuden hakemisen hankalaksi.
 

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Lisää hiekkasäkkejä takakonttiin vaan, kyllä tuo kutonen olis ehottomasti erikoisempi näky sapporon keulalla, ja saahan sen sieltä sitten poiskin jos ei miellytä ;D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

ast sanoi
Painava kuutonen keulilla tekee kyllä minkäänllaisen ajettavuuden hakemisen hankalaksi.

Uskon että se kutonen keulalla just parantaa sen tyylistä ajettavuutta mitä tässä projetkissa haetaan. ;D

edit; typo
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Kyllä tämä kuutoskoneen laitto kiinnostaa jo omankin auton tiimoilta että mitä noista saa irti jos tarkoitus oli sulla siis myös konetta vähän piristää..
 

Mixo

Outlander 2,2DID, Colt RalliArt
Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Sijainti
Klaukkala
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Piti nyt kommentoida ton 2.0l turbo-koneen puolesta. Mua kiinnostais se nimenomaan siks, ku tuohon mun ja t11ker1n projektiin ois tarkotus saada kans 2l turbo.. :)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Vastaanpa nyt sitten järjestyksessä noihin kommentteihin ilman lainauksia... :)

Eli jos kuutosen laittaisi,eikä vieläkään tunnu riittävän,niin mielessä jo kävi että jos sitten mahtuis vielä ne puhaltimet... ;) ;D

Arvelin että ajettavuudesta tulee palautetta,mutta tosiaan sen näkee sitten,tässä autossa se ei ole nyt ihan ykkösasia... :)

Kutoskone sinänsä olis jo niin hyvä että sen sisäinen viritys vaikeaa,mutta varmasti tekisin kaiken mitä ulkopuolelle voisi... ;)

Ja ei kannata huolestua 2.0 turbojen puolesta,niitä on jo niin monta tulossa työn alle että varmasti riittää seurattavaa... :)

Kuutoisia on jo parina iltana purettu ja samalla nyt sillä silmällä kateltu,eikä vielä todettu mahdottomaksi projektiksi,niinkin voi vielä käydä eli kaikki on mahdollista... Eli ääniä kannattaa antaa ihan muiden mielipiteistä välittämättä... :)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Perhana sentään,äänestyksen tarkoitus oli helpottaa ratkaisuani ja nyt näyttää olevan niin tasaista että vaikeutuu vielä entisestään päätöksen tekeminen... ;D Nyt kaikki ketkä suinkin rohkenevat niin perustelemaan valintaansa puolesta tai vastaan,jospa sitten selviäisi kumman mukaan alan viemään hommaa eteenpäin... Tai sitten tehtävä molempia koneita... ::)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Minä sanoisin että V6 ihan vain siksi (että voin viedä sulta yhden eci turbo mosan), ei vaan:

1) äänet (kun oon tässä 4 viikkoa 4 litraista v6 polkenut..)
2) vapari (ainakin aluksi), kestävyys, "yksinkertaisuus" tietyllä tavalla, ja joka tapauksessa vapari jossa n heppaa, kevyessä korissa, joka takavetoinen.. pienillä modeilla kamppeesta saanee riittävän tasapainoisen, ei se nyt niin paljoa enemmän paina kuin nelisylinterinen (akku konttiin etc..)
3) jotain uutta ja erikoista, tosin luulen että V6 askia ei saa sovitettua kovin mehevästi mitsun RWD askille joten siinä mielessä luultavasti joutuu tyytyy G63.
4) vähemmän vikaantuvia osia ;) = halvempi rakentaa, ei välttämättä halvempi ajaa. :driver
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Kummassakin on kyllä puolensa. Kyllähän se kutonen varmasti on painavampi, mutta toisaalta se saattaa (?) olla hieman lyhyempi. Sitten kun tulipeltiin vielä kaivertaa kunnon kraaterin, niin painonjakaumasta voisi saada ihan kohtuullisen sillä painavammalla kutosellakin.

"Mixo": nyt puhutaan 8-valve turbosta, eli jonkin verran erilainen konstruktio kuin 16-valve...

Kyllähän tuossa kutosessa puhuttelee tuo projektin erikoisuus. Askerraltavaa siinä kyllä riittää, kaasuläpän siirto, laatikon sovitus yms yms...

Tuollainen mietona pidetty vaparikone on ihan mukava ratamoottori (kun siinä nyt kuitenkin on kolme litraa ja tehoa jo vakiona), varsinkin jos sillä on tarkoitus ajaa enemmän radalla: jos turbokoneen tekee, niin siinä on tietty tehoa ja potentiaalia enemmän, mutta sen rakentamiseen pitäisi kyllä investoida enemmän. Muuten tuloksena voi helposti olla kone, joka on kuralla kolmen kierroksen välein.. Tuollainen mietona pidetty vapaastihengittävä kestää jo vakio-osillakin, vaikka niillä olisi jo vähän ajettukin.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

No kyllähän se kuutonen pitää tällaisessa retro ureheiluautossa olla :)
 
V

veikka81

Guest
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

turbo + 400 heppanen ;D


Kerralla rakentaa semmosen kulkuneuvon että oksat pois runkoa myöten.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Edelleen äänet menevät niin tasan ettei niiden perusteella ratkaisuja tehdä,selvästi enemmän on kommentoitu kutosen puolesta ja jollain tavalla se on alkanut kiehtoa itseänikin "hankaluudestaan" huolimatta,eli enköhän sitten ala panostamaan sen koneen sovittamiseen keulalle... ;) :) Voihan se olla sitäkin että kun noita samoja neloskoneita on jo sen verran tullut puuhattua niin nyt intoa tuntuisi riittävän enemmän tuollaiseen projektiin missä olis vähän enemmän haastettakin... Ja se on varmaa että melkein kaikkiin muihin autoihin tulee kuitenkin 2.0 turbo muodossa tai toisessa,eli saa niitä silti laitella ihan tarpeekseen... :)

Koneen sovittaminen Sapporoon ei tietysti käy ihan heittämällä,kuten Niko jo jotain sanoikin niin hommia teettää esim. koneen ja laatikon sovitus keskenään,koneen kannakkeiden tekeminen,imusarjan/kaasuläppäkotelon muutokset,pakosarjojen teko ja kaikkea pientä mitä nyt ei jaksa mainitakaan... Itse asiassa suunnittelu lähti liikkeelle jo nyt illalla kun tein kuutosen osalta sellaisen "keskityskaavion" minkä avulla pääsee sovittelemaan kiuasta lootaan,seuraavaksi sama homma 2.0 tekniikasta minkä jälkeen pääsee yhdistelemään niitä keskenään jos näyttää mahdolliselta kaikin puolin... :) ;)

Vaikkei sinänsä asiaan liity niin hankituista koneista se "hajonnut" on nyt avattu kansia myöten,eikä löytynyt mitään vikaa siitä huolimatta että yksi nokkapyörä oli hajonnut ihan kappaleiksi jonkun kolarin takia... Eli onko tietoa onko 6G72 niin vapaasti pyörivä että selviää aina noin vai onkohan vain käynyt tuuria ja ollut vähän kierroksia...!? :) Aattelin vaan kun neloskone 16V DOHC tuntuu kilahtavan pienestäkin häikästä jakopäässä ja tekniikka on sinänsä samantapainen... Mutta hyvä näin,nyt on tavallaan sitten varamoottorikin olemassa ja esim. pyttyjen ja nokkien kunto ei näyttänyt juurikaan uutta häpeävän... :) Sen jälkeen kun kirjoitan jotain Sinisen Sapporon projektipäiväkirjaan niin keskustelut aiheesta siirtyvät sitten sinne... :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

En tiiä liittyykö mut pasteen:

http://www.imprezalancer.com/forum/lancer-guides/45-how-swap-6a13tt-7th-gen-lancer-mirage.html
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Kumpi kone Siniseen Sapporoon...?

Noo liittyy se ainakin sen verran että muuallakin siis puuhaillaan kaikenlaista vastaavaa... :) Harmi ettei tuolla näyttäny olevan mitään juttua noista mekaanisista sovituksista,olis vain mielenkiinnon vuoksi nähnyt muidenkin toteutuksia,jos saisi vaikka jotain helpottavia ideoita... Tosin minulla on jo oma näkemys asiasta minkä mukaan etenen,mutta vielä ehtisi muuttaa suunnitelmia jos jostain löytyisi jotenkin "parempi" ja helpompi toteutus... Mutta luulen ettei takaveto/6G72 hirveesti sellaisia löydy... :)
 
Ylös Bottom