Kypäräkamerat

berghy

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2010
Täällä on nähtävästi aika vähän keskustelua aiheesta, niin ajattelin kysellä talvisia kokemuksia ihmisiltä. Itse olen viimeksi käyttänyt "kypäräkameraa" siihen aikaan kun normaaleja nauhalle tallennettavia videokameroita kiinnitettiin kotikonstein kypärään. Se siitä historian tunnista.

Itse innostuin taas ideasta oikeastaan MikroPC:n arvostelun jälkeen, jossa käsiteltiin kypäräkameroita. GoPro -kamera voitti arvostelun ja siitä haluaisin nyt vähän keskustella. Lehtiartikkelit ovat hyviä antamaan osviittaa ja vertailemaan teknisiä ominaisuuksia keskenään, mutta itseä lähinnä kiinnostaa pidempi aikainen "oikean elämän" kokemus. Millainen tuo on ollut pidempiaikaisessa käytössä? Itseä kiinnostaa eritoten tuo HD-malli ja siihen saatavat kiinnikkeet. Mitä yleisesti suosittelette hankintalistalle GoPron kanssa?

Miten muut tuotteet ja ostopaikat? Ulkomailta en haluaisi tilata mielellään, sillä haluaisin pitää takuun Suomessa. Mistä te olette kypäräkameroita ostaneet ja millaisia ne on olleet? Mielellään tietoa kaipaan vettä ja pakkasta kestävistä kameroista. Itselle varmaankin riittäisi hyvin tuo GoPro 960 HD HERO, ainoastaan imukuppi pitäisi tilata vielä lisäksi?
 

maurichia

Märkämake
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2009
Sijainti
Lahti
Vs: Kypäräkamerat

kyllähän täällä jossain oli yhteen väliin ainakin keskustelua noista kameroista ja juurikin mm. tuosta mainitsemastasi gopro kamerasta, tais tosin olla ne jutut jäsenten puolella joten yksi hyvä syy liittyä klubiin :peukku
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Kypäräkamerat

Tuolla jotain yleistä löpinää goprosta
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28611.0
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

Kamerakalustoa olisi aika päivittää. Aiemmin oli GoPro Hero SD resoluutiolla ja 170(?) asteen kuvakulmalla. Kehnon kuvanlaadun ja äänen vuoksi sitä ei ole enää käytetty pariin vuoteen.

Onko noista kopioista mihinkään mitä eBay on täynnä? 170 asteen kuvakulma on aivan liikaa, olisiko 120 astetta sopivampi autokäyttöön? Jotenkin tuntuu että sekin voi olla turhan iso, pääasiassa olen käyttänyt 35 mm kinokameran polttoväliä vastaavalla kuvakulmalla olevaa videokameraa ja se on ollut suht ok sisäkamerana radalla.

Mitään suositeltavia tai vältettäviä malleja? Hintaluokka alle satasen. Jos vanhoja GoPro kiinnikkeitä pystyy käyttämään niin se olisi plussaa. Suuntauksen varmistaminen jotenkin paikan päällä olisi myös mukava ominaisuus, olkoon sitten wifi tuki tai näyttö.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

SJ4000 nimellä kulkeva laite vaikuttaa suht asialliselta ja vanhat GoPro kiinnikkeet voi hyödyntää.

Olisikohan jotain vastaavan laatuista wifillä varustettuna saatavilla?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

Tilasin sittenkin SJ1000 nimellä kulkevan kameran (61 euroa) ja adapterin jolla sen saa kiinni GoPro kiinnikkeisiin (2 euroa). Tämä valinta lähinnä siksi että uusimmassa SJ1000 versiossa pitäisi olla 90 asteen linssi mikä antaa paljon luontevamman kuvakulman autossa kuin 170 asteen SJ4000.

Mielenkiintoista sinänsä että SJ4000 kuvanlaatu olisi ollut yhtä hyvä tai jopa aavistuksen parempi kuin GoPro HDHero3 black editionissa... Murto-osalla hinnasta.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Kypäräkamerat

Mä hommasin ton GoPro Hero3 Silverin tässä viikko takaperin, oon siitä lähtien ku vesijetin hommasin niin miettinyt noita ja nyt sitten siirtyykin jetin myynti ihan tuon takia että sain kameran vihdoinkin :D

Blackia en viitsinyt vielä ostaa kun en oo ihan varma kuinka kovaan käyttöön tuo tulee=en viitsinyt liikaa satsata ekan kokeiluun :)

Ennenku etsin niin kysyn sulta Ast, onko noi SJt vedenkestävällä kotelolla vai?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

Jani T sanoi
Ennenku etsin niin kysyn sulta Ast, onko noi SJt vedenkestävällä kotelolla vai?

Kyllä

http://www.techmoan.com/blog/2013/6/9/sj1000-at-lasta-good-cheap-action-camera.html
http://www.techmoan.com/blog/2014/2/3/the-sj4000-action-camera-review.html
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Kypäräkamerat

No joko oot saanu Antti kameran kotiin? Vähän harmillisen edukkaita noi ku ois varmaan mulle riittäny ihan vallan. Noh täytyy katsoa kunhan saat kokeiltua et miten hyviä kameroita noi on niin voihan tommosia hommata ton GPn kaveriksi :)
 

LLEMPPA

New Member
Liittynyt
11 Helmikuu 2014
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Kypäräkamerat

Kumpaa porukka suosittelee enemmän jos on kokemusta tosta SJ1000 ja SJ4000 ku pitäs itekki tilaa tuommoinen mutta ei osaa päättää kumpi ???
 

valto

Member
Liittynyt
3 Syyskuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Kypäräkamerat

Onkos kellään kokemuksia tollasesta: http://isaw.com.ua/en/Isaw-A3-extreme.htm

Kärkkäisen sikapäivillä 169€...
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Kypäräkamerat

Ei kokemuksia, mutta kävin silti hakemassa sellaisen. Hinta oli jo sen verran hyvä.

Sen mitä olen noita vertailuja lukenut, niin kyllä GoPro kuvan laadussa vielä vie muita -mutta onko esim. 3 Blackin kuva tuplasti parempi kuin Isaw:n? Tuskin on, mutta hinta on tuplat tuohon tarjoushintaan verrattuna. Katotaan.

Vertailuissa Isaw:n kuva näyttää monesti GoProhon verrattuna vähän vaalealta -onko se oikeasti sitä, vai onko GoPron kuva liian värikylläinen? En tiedä, tuumasin, että ei taida häiritä autokäytössä.
 

valto

Member
Liittynyt
3 Syyskuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Kypäräkamerat

Niko Päivinen sanoi
Ei kokemuksia, mutta kävin silti hakemassa sellaisen. Hinta oli jo sen verran hyvä.

Sen mitä olen noita lukenut, niin kyllä GoPro kuvan laadussa vielä vie muita -mutta onko esim. 3 Blackin kuva tuplasti parempi kuin Isaw:n? Tuskin on, mutta hinta on tuplat tuohon tarjoushintaan verrattuna. Katotaan.
Pitää varmaan huomenna hakee.. :)
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: Kypäräkamerat

SJ1000 saapui eilen, taitaa vaan ikävä kyllä olla vanhempi malli? Ainakin manuaalissa luki kuvakulmaksi 140astetta. Muistikortti ei vielä tullut, joten kokeilemaan ei pääse vielä..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

Mikäs on tällä hetkellä paras budjettimalli kameroista rata-ajon kuvaamiseen? SJA1000 löytyy, mutta sen kiinnikkeiden tukevuus on vähän mitä sattuu vaikka käytän GoPron imukuppia. Ilman koteloa ainakin laite heiluu niin että kaikki viivat aaltoilevat pahasti. Lisäksi kännykkäni ei osaa toistaa sen videoformaatin ääniä suoraan mikä tekee Racechrono Prolla videoiden linkittämisen hankalaksi kun video pitää ensin konvertoida esim. MP4 muotoon että sen saa synkattua datan kanssa.

Mieluiten suhteellisen kapealla kuvakulmalla että vauhti näyttäisi joltain.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

Onko esim. Denver ACT-5001/5002 malleista mitään kokemuksia? 100 asteen kuvakulma voisi olla aika sopiva.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Kypäräkamerat

Minä oon ollu suht. tyytyväinen Contour ROAM2 kameraan. Valotuksen suhteen isoimmat ongelmat ja aika laaja kuvakulma et ei välttämättä sovi sulle.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

Basbarduu sanoi
Minä oon ollu suht. tyytyväinen Contour ROAM2 kameraan. Valotuksen suhteen isoimmat ongelmat ja aika laaja kuvakulma et ei välttämättä sovi sulle.

125 astetta näyttää olevan 1080p tilassa eli varmaan suht OK, mutta kauhean kallis kamera tuo. Hintaluokka mitä haetaan on kympeissä, vertailun vuoksi SJ4000 kopioita (eli kopion kopio ;D) saa noin 25 eurolla.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Kypäräkamerat

Esim. GoProlla taitaa olla joka mallissa nykyään eri kuvakulmilla olevat videomoodit. Sen verran pikseleitä kuitenkin kennossa, ettei taida olla kuvanlaatuun juuri merkitystä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

MakeM sanoi
Esim. GoProlla taitaa olla joka mallissa nykyään eri kuvakulmilla olevat videomoodit.

Ei ole, on maksettava yli 300 euroa että kuvakulman valinta löytyy. Halvimmassa 140 euron mallissa ei ole. Toisin sanoen GoPro on täysin budjettini ulkopuolella.

Käyttöä muutama kerta vuodessa niin sulaa hullutta sijoittaa puoli kiloeuroa.
 

SanttuBoi

Evolution V
Liittynyt
17 Toukokuu 2010
Sijainti
Rovaniemi
Vs:

Mites Mobius? Ei ole kallis ja vaikuttaa ainakin pätevältä laitteelta. https://www.joovuu.com/gb/action-cameras/14-mobius-action-camera.html
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kypäräkamerat

Mulla käytössä SJCAMin SJ5000.

Ei valittamista ja paketissa tulee kattava kasa kiinnikkkeitä ja lisälaitteita, ainoa miinus että imukupin joutuu ostamaan erikseen.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

En jaksanut ostaa mitään, virittelin nippusiteillä SJ1000 telineen tukevammaksi ja laitoin sen kiinni tuulilasiin. Kelpaa todisteeksi ja ajolinjojen tsekkaamiseen.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Kypäräkamerat

Onko kellään kokemuksia Xiaomi Yi kamerasta. Hintaa ei ole kuin reilu 60 euroa posteineen + ALV. Ilmeisesti kuvanlaadultaan hintaluokan paras. Accessoreja ei tule mukana eli erikseen hankittava mitä tarvitsee tai käytettävä vanhojen kameroiden mukana tulleita. Vahvasti Android / iOS applikaatioon nojaava, mm kaikki asetukset vain sitä kautta.

Ei äkkiä selvinnyt mikä FOV tässä on ja onko se säädettävissä. Sen verran selvisi että FOV pienenee jonkun verran kun linssin kalansilmä-vääristymät korjaava lens rectification toiminto on päällä. En ole myöskään varma, mikä FOV SJ1000 kamerassani on. Mielestäni se on kutenkin aika sopiva radalle auton pääkameraksi. Enkö joku osaa sanoa tästä SJ1000 videosta: https://vimeo.com/139150155
 
Ylös Bottom