läppärungot!?

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Mulla on tekeillä kilpa lanceriin 2.4 etuveto Sapporon kone johon olisi tarkoitus laittaa alkuperäsen ruiskun tilalle läppärunko ruisku. Tarviiko muuttaa sytys Hestekiks? ja mitä kaikkea boxseja tarvii hommata vielä jotain muuta?? -Valmistaja: Mikuni
4x45mm~
Säädettävä imusarjan pituus (kahdet läpät)
Toiset vaijerilla ja toiset potikalla
Denson suuttimet (n 300ml)
Bensakisko ja paineensäädin
Mappianturi
Balanceri
Ilmanputsari ja kotelo
....nämä siis kopsattu suoraan myynti ilmoituksesta
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

mulla (tai itseasiassa isällä)on joku lancerin 1,5 kansi jossa samantapaset lisävenat.sekin jostain tuotimosasta peräsin eli vissiin joku pakokaasun takasin kierrätys systeemi.tai mikä lie saastemallin kansi. ???

ilmeisesti pitäs kyllä toimia ilmankin noita jos nuo tukkii .varma en ole kuitenkaan. saako esim keinut niiltä lisävenoilta pois ja koitettua sillai toimintaa. :-\
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

Jos nyt oikein ymmärsin niin venttiili on nimeltään jetvalve, voin toki olla väärässä. ¨'
Haulla löytyy ko venttiileiden hitsauksesta.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

Keinuvivut ovat yhdessä imuventiilien keinuvivissa tyyliin -Y ;D

mä en ole varma onko se jet-valve... koska niitä on eritapoja kierrättää tuota paskaa.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

http://lancerturbo.tripod.com/sejarah.htm


Tuolla puhutaan jotain sirius 80 järjestelmästä, mutta en osaa sanoa ono tuostakaan apua ongelmaan!
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

ainakin sen verran pakko sanoa että taitaa olla kohtuullisen kiukkuinen rassi tulossa, 2x46mm kaasuläpät riittää n. 160hv asti, joten ainakaan ei pitäs jäädä ilmasta kiinni ;D

Helpointahan ois hankkia just säädettävä moottorinohjaus, sais trimmattua kohdalleen noi kaikki.

eikös tossa vois esim imusarjasta "hävittää" noi reiät niin ei tarvis kanteen koskea, se tosin ei poista niitä lisävenoja sieltä.. :(

OT Mistä oot noin elegantin ton jäähytysputken saanu mikä menee tosta pakosarjan alta.. :eek: OT
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

Mä maalasin sen putken kyllä pihalla vesisateessa, että siinä se eleganttisuus"!

mitä se käytännössä tarkoittaa "moottorin ohjaus"
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

Eli moottorinohjaus, mallia säädettävä, muuttujia voidaan muutta esim kannettavalla, soppaa sen verran tällä ilmamäärällä/ kaasuläpän avautumalla, sytytystä siihen suhteessa ton verran etc..

eli tehdään semmoset "kartat" sinne kun itse halutaan, jätetään tehtaan kompromissit pois..

Helpompaa esim saada vastetta johonkin pieneen viritykseen, esmes imupuolen virtauksen päivitys, virtaa lisätään esim 20% niin sitten laitetaan suhteessa soppaa lisää, ja wot, taas toimii..
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

halvimmasta kalliimpaan, megasquirt, n. 250e (lisäosineen + herkuilla) VEMS, n. 300-350e, nämä kaksi siis kustannustehokkaita tee-se-itse rakennussarjoja, hinta vaihtelee varustelun mukaan..

Tatech, haltec, hestec, alkaen 1000e..

Tatech nettisivut: http://www.sohva.org/~tikkis/index.php?id=4

Haltech : http://www.fmi.vtoy.fi/tuotteet/haltech.html

Hestec verkkokauppa : http://www.hestec.fi/
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

Pärjäänkö minä ilman moottorin ohjausta,eli pärjäänkö noilla värkeillä mitä läppärunkojen mukana tulee?? ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

elikkäs ne venttiilit on JetValveja ja oikeesti niillä ei tee mitään... rälläkällä keinut poikki
ja hitsaten umpeen ne päät kannesta.

sun tapauksessa jos hommaat kunnon esim. 4x45mm läppärungot ja asennenat siihen megasquirtin ohjaamaan suuttimia,
niin se on halvin ja varmasti toimivin vaihtoehto!
esim. tbo galantin jakajaa voi käyttää hyvin syttytyksen, samasta saa anturin megasquirtille

omat sapporon/galantin tukeena olevat imuputket/ilmämäärä mittarit kaivon pohjalle...

ohjaus vain map ja kaasuläppien asennon mukaan... hieno säätö jos haluaa tavalliselle ajolle niin lamda vielä putkeen.
näillä pärjäät!

ja ruiskuläppärungoilla tarvit jonkun moottorin ohjauksen en usko että mitsun oma ruisku toimii...

ps. jos tarvit 4g63 jetvalve kannen... mulla o yks takapotkun kansi täydellinen...
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

Kiitos Korpelallekkin! Jostakin olin lukevinani, että sä ostiti Vems:sin? eikös se ole jo vanha ja ylimääräinen ;D ?

Selvä kauan ei enään jet-valvet kierrätä mitään paskaa, meinaan, että mä pyöräytän migin päälle! ;D

Onko tuommosen Megasquitin asennus vaikeeta tai vems:sin tai vastaavan?

Kannatiko mun ostaa nuita 4x45 läppärunkoja 270€? jäin vaan miettimään olisiko ollut sittenkin parempi pysyä kaasareissa?

Käykö mikään DOCH-kansi eli Twincam kansi G6- lohkon päälle?
Onko sulla Korpela tai jollakin muula mahdollisesti mitään pelti-sarjaa joka ois ylimääräsenä?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

JK.Galant sanoi
Kiitos Korpelallekkin! Jostakin olin lukevinani, että sä ostiti Vems:sin? eikös se ole jo vanha ja ylimääräinen ;D ?

Selvä kauan ei enään jet-valvet kierrätä mitään paskaa, meinaan, että mä pyöräytän migin päälle! ;D

Onko tuommosen Megasquitin asennus vaikeeta tai vems:sin tai vastaavan?

Kannatiko mun ostaa nuita 4x45 läppärunkoja 270€? jäin vaan miettimään olisiko ollut sittenkin parempi pysyä kaasareissa?

Käykö mikään DOCH-kansi eli Twincam kansi G6- lohkon päälle?
Onko sulla Korpela tai jollakin muula mahdollisesti mitään pelti-sarjaa joka ois ylimääräsenä?

on mulla vemssi... ja kyl se ihan "uutta" on LCD näyttö , laajakaista lamda, sekventiaali ruiskutus, autotune yms... ;) ja 3bar mappi ;D

megasquirtin asennus on aika helppo, ja siihen saa hyvin ohjeita. helppo ja yksin kertainen... jossain on kyllä ihan suomenkieliset sivustot mistä saa ohjeet!

kyllähän DOHC kansi menee 4g63 lohkon päälle... vanhempaakin "Mitsu" tietää siitä paremin se on sovitanu ;)

eipä taida olla 4g6x koneeseen peltisarjaa... itse joudut vääntämään ja kokeilemaan... tehokkain on 4-1 ja siihen on jossain foorumilla linkki, excel taulukko antaa suuntaa antavat putkien pituudet.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4366.msg32613#msg32613
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Kysymyksiä! ventiileitä ja läppärungot!?

JK.Galant sanoi
Kannatiko mun ostaa nuita 4x45 läppärunkoja 270€? jäin vaan miettimään olisiko ollut sittenkin parempi pysyä kaasareissa?

Osta, noi on ilmaset tohon hintaan.. helpompaa se on ruiskulla saada hyvin toimimaan kun isolla nipulla kaasareita.

jos tohon vemssiin rupeat niin laitas eskulle viestiä, se ottaa meikäläisen omaa just kohta työn alle niin sais samalla vaivalla tilattua kaikki palikat ja muuta pientä..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

Budjettipeliin sanoisin että Megasquirt on varsin passeli suuttimia (ja sytytystäkin) ohjaamaan. Suuttimien kanssa ei ole mitään ihmeellistä, melkein mikä tahansa Megasquirt kelpaa siihen, mutta sytytyksen kanssa suosittelisin jotain uudempaa piirilevyversiota jossa on tarvittavat kytkennät mukana kampiakselitunnistinta ja puolan ohjausta varten. Ulkoisten lisäboksien kanssa pelaaminen on jo vähän eilispäivää.

Kannattaa katsoa www.finsquirt.net ja sisäistää ainakin tärkein osa suomennetusta manuaalista (ellei halua lukea englanninkielistä). Foorumilla useampikin heppu on vääntänyt omia Megasquirt versioitaan joissa on sytytystukea mukana ja niistä on ollut yhteistilauksia jne.

Ruiskulla saat paremman käynnin kuin kaasareilla. Opettelemistahan siinä toki on, mutta kun tunnut olevan innostunut autojen rakentelusta niin kyllä se opiskelu kannattaa. Luultavasti tulevissa projekteissakaan ei ole enää kaasareita ellet sitten ihan museokaluston laittoon hurahda :)

Jos oletetaan että Megasquirtissa on kampiakselitunnistimelle tulo valmiina ja suoraan puolaa ohjaava lähtö niin lisäksi tarvitaan:
- kaasuläpän asentotunnistin (saattaa olla jo noissa ruiskurungoissa)
- imuilman lämpötunnistin (melkein mikä vaan käy, voin kaivaa sopivia osanumeroita joskus)
- jäähdytysnesteen lämpötunnistin, alkuperäinen käy
- VR-anturi kampiakselille, esimerkiksi Fordista
- triggeripyörä kampiakselilla, esim. alkuperäinen, Ford tai itse tehty (hammaspyörä josta puuttuu hammas tai kaksi, VR-anturi lukee)
- sytytyspuola, mikä tahansa kärjettömän puola käy
- virranjakaja kipinän jakoon, jos hukkakipinäpuolat niin ei tarvita ollenkaan.
- jonkunlainen lambda-anturi, suosittelen laajakaistaista mutta vaparissa saattaa pärjätä perusmallillakin

VEMS on teknisesti hieno mutta miten mahtaa olla tukipuolen laita?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: läppärungot!?

Mites suuttimien kanssa, osaako megasquirt ohjata esim. mitsun alkuperäisiä suuttimia?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: läppärungot!?

Osaa mitä tahansa.

Matalaohmisissa tosin tarvitsee vastuksen rinnalle.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: läppärungot!?

Kiitos kaikille, Ostin läppä rungot! :p Ja niiden kanssa taistelu alkaa kunhan tulevat tänne! Mitä jakajaa ehdotatte, kun multa löytyy hyllystä sapporon kärjetön sekä uudemman että vanhemman ja jotain 1.5 lancerin kärjettömiä jakajia.

Mistä MegaSquitin voi ostaa?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: läppärungot!?

http://www.finsquirt.net/

tuolla ainakin ohjeet suomeksi :peukku

ja tuolta voi tilata http://www.partco.fi/
ja valmiinakin varmasti löytyy koottuna ja testattuna erilaisilta foorumeilta
 

b1tch

lancer 1.8gti -95
Liittynyt
24 Syyskuu 2004
Vs: läppärungot!?

prosreetiltä saa hyviä ja edullisisa ruisku/läppärunko paketteja

tuo kms on kuulemma hyvä ruisku, säätää itte itteään!!

http://www.prostreet.fi/viritysosat/moottorinohjaus/kms_paketit.html
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

KMS on varmaan ihan hyvä mutta taitaa hintakin olla aika hyvä verrattuna Megasquirttiin? :)

Se on sitten itsestä kiinni mitä haluaa, varmasti joku viripaja pistää ruiskun kiinni ja säätöihin vaikka avaimet käteen periatteella kun latoo vaan euroja tiskiin...

Sinällään tuo KMS oli kohtuuhintaisen oloinen muttei silti kovin halpa.

Itse hommaisin jostain Megasquirt piirilevyn v3 ja laittaisin sen ensin vaikka ohjaamaan ruiskua jos sytytyksen saa toimimaan muulla tavoin. Sitten laajentaisin systeemin myös sytytykselle. Virheiden etsintä on aika paljon helpompaa jos edes toinen osa systeemiä toimii :)

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

V3:een saa suoraan VR-anturin ja puolan kiinni. Partco myy valitettavasti vain V2.2 sarjaa.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: läppärungot!?

Luin tuon palstan MegaSquitia harkitsevalle tai miten nyt sitten olikaan... Ja tuntuu aika hurjalta, että mun pitäis tajuta miten säätä tietokoneella konetta, kun on tottunut pyöriitämään seos-ruuvia tasapää meiselillä joka on yhtä yksinkertanen kun minä! ;D
Ja, että mun pitäs nakki sormillani rueta kasaamaan jotain piiriä, joka vielä pitäs toimiakkin ???

Pääni on aivan sekaisin, en tahdo saada mitään kaavaa päähäni... :seina

Nyt on tilattu siis läppärungot ja pitää hommata joku moottorin ohjaus järjestelmä, toden näköisesti tuo MegaSquirtti (miten nyt sitten kirjoitetaankaan)...Muuta?
 

Hmaki

Lancer 1.6
Liittynyt
6 Heinäkuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: läppärungot!?

Sytkä puoleks ehdottaisin Fordin (ihan totta!!!) hukkakipinää. Siihen asennukseen löytyy paljon ohjeita netistä ja pystyy säätään megalla. Itekin käyny mieles, et ostais jonkun Ladan raadon ja siihen megasquirtti ahdin ja muuta sellasta. Se olis hyvää harjotusta autojen rassailuun, ku panokset ei nousis niin koviks.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: läppärungot!?

Hmaki sanoi
Sytkä puoleks ehdottaisin Fordin (ihan totta!!!) hukkakipinää. Siihen asennukseen löytyy paljon ohjeita netistä ja pystyy säätään megalla. Itekin käyny mieles, et ostais jonkun Ladan raadon ja siihen megasquirtti ahdin ja muuta sellasta. Se olis hyvää harjotusta autojen rassailuun, ku panokset ei nousis niin koviks.


tuolla megan sivuilla on ihan valmista pakettia missä kaikki mukana ja oli hintakin jtn 260e tms...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

Minusta EDIS jäi vanhanaikaiseksi missing tooth decoderin ja VB921:n myötä. Toki EDIS osia voi käyttää, mm. anturi, triggeripyörä ja puola kelpaavat, itse EDIS moduuli vaan kannattaa heittää pois ;D. Tai toimiihan auto silläkin, mutta EDIS tilassa ei voi käyttää sytytyksen katkomiseen perustuvaa kierrosrajoitinta tai luistonestojärjestelmää.

Suosittelen aloittelijoille että laittaa ensin vain polttoaineensyötön toimimaan Megasquirtilla. Syyt tähän on selvät: asetusten teko on suhteellisen yksinkertaista ja auto yleensä käynnistyy laakista kun asetukset ovat edes oikealla hehtaarilla. Sytytyksen kanssa on paljon tarkempaa ja on todella ikävä etsiä vikaa jos ei ole vielä mitään kokemusta koko boksista. Esim. itselläni harmaita hiuksia aiheutti bensankatkussa tehty yhden triggeripyörän hampaan päässälaskuvirhe jonka johdosta sytytyspulssit eivät tulleet tasavälein. Tämä taas sekoitti mm. Megatunen kierroslukunäytön täydellisesti, mutta auto kävi kuitenkin yllättävän hyvin. Bensaa vaan tuli aivan liikaa koska bensaa annosteleva softanpätkä näki noin 20% liian suuren ja heittelehtivän kierrosluvun... Silloin kun laitoin aluksi vain bensansyötön megalle niin auto lähti laakista käyntiin ja heti pääsi säätämään karttoja.

Ensimmäiseksi kannattaa sisäistää anturikaavio eli mitä antureita tarvitaan ja miksi. Kyllä sen säätämisen sitten oppii kun boksi on autossa kiinni. Jonkunlainen kannettava tietokone tarvitaan, mutta siihen riittää joku käytetty alle satasen pentium-raato.
 

Hmaki

Lancer 1.6
Liittynyt
6 Heinäkuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: läppärungot!?

Tää ny taitaa mennä vähän ulos aiheesta, mutta oon kuullu kans siitä paremmasta sytystä. En vaan oo löytäny tietoo asiasta. Voisitko selventää. Joo kyllä se olis varmaan viisainta pysytellä ensin ihan vaan ruisku puolella.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

Paras tapa sytytyksen toteuttamiseen on kertoa suoraan Megasquirt boksille moottorin kierrosluku ja sytytyksen ajoitustieto. Tämän voi tehdä esimerkiksi käyttämällä triggeripyörää pyörää ja VR-anturia. Megasquirtissa tarvitsee olla LM1815 piirilla tai jotenkin muuten tehty VR-anturin tulo. Anturi kytketään suoraan tähän tuloon. Extra-softassa oleva missing tooth wheel decoder on tavallaan pre-processor tai front-end softa jolle kerrotaan millaista triggeripyörää (36-1, 60-2 tms) käytetään ja millä hampailla halutaan antaa tieto itse extra-koodille sytytystapahtumasta. Extra saa tästä pyörimisnopeuden polttoaineen ruiskutusta varten ja tarkan tiedon moottorin asennosta sytytystä varten.

Jos boksissa on sisäänrakennettuna VB921-puola-ohjain voidaan siihen kytkeä suoraan sytytyspuola ilman mitään vahvistinbokseja välissä. Jos VB921 ohjaimia on kaksi voidaan käyttää nelisylinterisessä hukkakipinäpuolaa (esim. EDIS) jolloin kipinä irtoaa samalle sylinterille kerran kierroksessa. Maksimi tuettu määrä on muistaakseni neljä eli 8-sylinterinen hukkakipinäpuolilla tai 4-sylinterinen erillisillä yksittäisillä puolilla.

Koska megasqurtilla on täysi kontrolli sytytystapahtumaan se voi esimerkiksi rajoittaa kierroslukua jättämällä kipinöitä välistä. EDIS ratkaisussa EDIS moduuli hoitaa sytytyksen ajoituksen ja Megasquirt antaa moduulille tietoa halutusta sytytysennakosta mutta ei voi jättää kipinää antamatta.

Jos olemassaolevassa Megasquirtissa ei ole kumpaakaan, VR-tuloa ja VB921 ohjaimia, niin EDIS voi olla ihan hyvä vaihtoehto. En vain pidä sellaisen Megasquirt version hankkimista nykypäivänä järkevänä kun voi hankkia paremmankin.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: läppärungot!?

heitetääs vielä tähän väliin; jos asentaa ruutan (megasquirt) ohjaamaan PELKÄSTÄÄN ruiskua, niin mitä antureita siihen tarvitaan? Tarkoitus ei ole tehdä virivirikonetta, vaan kaasaripeliä luotettavampi versio. Kärjetön sytkä saa kelvata sellaisenaan, kun kerran toimii niinkuin pitääkin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

- kaasuläpän asentoanturi
- imuilman lämpöanturi
- moottorin lämpötila-anturi
- imusarjan paine (MAP, sisäänrakennettuna Megasquirtissa)

Säätämistä varten lambda on paikallaan

http://www.finsquirt.biz/manual/kuvat/image007.jpg
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: läppärungot!?

...Joo se on selvä asia, että ensiks megasquirtti pistetään vain toimimaan polttoaineen ruiskutuksessa ja sitten myöhemmin sytyn kans...

Toimiiko mitsun oma lämpötila-anturi, vai mikä sitten pitää olla? ja entä toimiikohan noiden läppärunkojen oma kaasuläppä tunnistin megasquirtin kanssa yhteen?

mistä lambda?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: läppärungot!?

JK.Galant sanoi
...Joo se on selvä asia, että ensiks megasquirtti pistetään vain toimimaan polttoaineen ruiskutuksessa ja sitten myöhemmin sytyn kans...

Toimiiko mitsun oma lämpötila-anturi, vai mikä sitten pitää olla? ja entä toimiikohan noiden läppärunkojen oma kaasuläppä tunnistin megasquirtin kanssa yhteen?

mistä lambda?

mitsun oma lämpöanturi 1napanen toimii hyvin (ainakin vemsin kanssa suoraan) ja mitsun kaasuläppä anturi toimii myös
(eiköhän siis muidenkin valmistajien),
se pitää vain sillä mega tunella kaliproida. (sen mäkin jopa osaan) ::)
lamdan saa vaikka tarvikeliikeestä, tai varastat naapurin autosta ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

Lämpöanturi toimii, luultavasti joudut kalibroimaan sen pakastimessa ja kiehuvassa vedessä mutta se ei ole kovin hankalaa.

Kaasuläppäanturi toimii lähes 100% varmasti eikä se edellytä muuta kuin softasta kalibrointi päälle ja kerran kaasu pohjaan.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: läppärungot!?

Ok! No, mutta sitä kaasuläppä-tunnistinta ei tarvitse kalibroida pakastimessa tai kiehuvassa vedessä! ;D ;D

nuissa läppärungoissa on map-anturi otanko mä sen pois, jos kerran megasquirtissa on sen vakiona?

EDIS??? ???
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

Kannattaa käyttää Megasquirtin omaa MAP-anturia koska se on helppoa. Ulkoistakin voisi käyttää virittelemällä mutta siihen ei yleensä ole tarvetta. Letku vaan imusarjasta boksille.

EDIS on 80- ja 90 luvun taitteessa Fordeissa käytetty ilman virranjakajaa toimiva sytytysjärjestelmä. Sattuneesta syystä ennakon säätö tapahtuu siinä yhdellä EDIS moduulin kytkettävällä signaalilla jonka tuottaminen Megasquirtilla on varsin helppoa. Siksi EDIS oli aika suosittu Megasquirtin kanssa sytytysjärjestelmänä ennen kehittyneempiä ratkaisuja kuten tuota missing tooth wheel decoderia.
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: läppärungot!?

Uusi ja testattu v2.2 Extra koodilla.
Viisi boxia vapaana viimeisimmästä erästä.

Erot originaaliin:
Pienempi koko 120*78*27mm, alumiiniprofiilikotelossa.
D-liittimet korvattu autoliittimillä.
Alkuperäiset ohjeet pätevät, osasijoittelu on eri. Kuvat ja manuaalit tulevat boksin mukana.

Laitan kuvan myöhemmin esille.

Nouto Porista tai postitus.
h.169e




Mitäs ootte mieltä tuommoisesta ilmoituksesta kallis vai halpa? kannattaako ostaa?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: läppärungot!?

Tuo on muuten varmasti ihan hyvä, mutta siinä ei ole VR-anturin tuloa eikä sytytyspuolan ohjainta. Eli ruiskutukseen ihan hyvä, mutta sytytyksen joutuu sitten toteuttamaan esim. EDIS systeemillä joka vaatii vain pienen muutoksen boksiin. Ei sekään välttämättä ole huono vaihtoehto jos löytää sopivat Fordin osat romikselta tms. Mutta tosiaan noilla rajoituksilla eli sytytystä ei pysty pätkimään siinä järjestelyssä. Mielestäni tuo on halpa Partcon rakennussarja maksaa 142 euroa kotelon kanssa.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/edis-hardware.html
 

jmk-galant.82

Galant sigma -77 6G72TT
Liittynyt
1 Tammikuu 2005
Sijainti
Pirkanmaa, Tampere
Vs: läppärungot!?

Läppärungot ovat nyt kotona ja ne olivat Moottori pyörän läppärungot joten ne onpienennökset kunnon läppärungoista, olettaisin! :seina

Nyt mä en tiedä mitä tehdä niiden kanssa, mutta kun nyt läppärungot haluan niin mitä te sanoisitte näistä, http://www.hestec.fi/muut/lapparungot.htm (TBS45i)
mutta nuo on pelkät rungot! mitähän niihin tulisi maksamaan kaikki muut römppeet?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: läppärungot!?

Tämmösiäkin vaihtoehtoja on nähty..

http://autodb.fi/uploads/upload/HPIM1056.JPG

;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: läppärungot!?

ast sanoi
Auts. Ettei vaan menisi virtaukset enemmän sekaisin tuossa tuplavirityksessä :)

Ei ainakaan vielä vaikuta siltä, nyt tarvitsee vaan saada säätöjä ja koestettua, kyllä mitä tossa eilen tuli ajeltua niin toimii ihan hyvin jopa täyskaasulla ja kevyesti kiihdyttäen. hiukan se vaatii että saa tasakaasuajon pelaamaan luontevasti mutta onhan se täysin selvää ettei se täysin hyvin voikkaan vielä toimia kun ollaan asteen verran turhan laihalla...
 

Hmaki

Lancer 1.6
Liittynyt
6 Heinäkuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: läppärungot!?

ast sanoi
Paras tapa sytytyksen toteuttamiseen on kertoa suoraan Megasquirt boksille moottorin kierrosluku ja sytytyksen ajoitustieto. Tämän voi tehdä esimerkiksi käyttämällä triggeripyörää pyörää ja VR-anturia. Megasquirtissa tarvitsee olla LM1815 piirilla tai jotenkin muuten tehty VR-anturin tulo. Anturi kytketään suoraan tähän tuloon. Extra-softassa oleva missing tooth wheel decoder on tavallaan pre-processor tai front-end softa jolle kerrotaan millaista triggeripyörää (36-1, 60-2 tms) käytetään ja millä hampailla halutaan antaa tieto itse extra-koodille sytytystapahtumasta. Extra saa tästä pyörimisnopeuden polttoaineen ruiskutusta varten ja tarkan tiedon moottorin asennosta sytytystä varten.

En löytänyt tai sit en osannut etsiä ohjeita tälle kytkennälle.
Onnistuuko tän muutoksen teko Partcon sarjalle?
Jostain ku sais valmiin piirilevyn tälle kytkennälle. Joku Turtana tuolta finsquirtin foorumilta oli kuulemma kehitelly sellasen levyn jossa olis paikat valmiina tälle kytkikselle. Kuvia ei vaan löytyny enää.
 
Ylös Bottom