L-200 rintapelti murtunut

J

Juuba

Guest
Moe.

En ole tällaista ennen tavannut mutta ; mulla on tollanen L200 -91 2.5i bensa, kytkin on vaijeritoiminen. Kohta josta vaijeri menee rintapellin läpi on ajan mittaan hiukan väsynyt ja vaijerin läpivientikappale on murtunut kokonaan irti pellistä  :seina ei kiva. Koko rintapelti on suurelta alalta tosi "löysä", aina kun kytkintä painaa niin joustaa sisäänpäin koko pelti. Tuppaa vaihteet rutisemaan kun ei polkimen matka riitä irrottamaan  :seina

eikiva.eikiva.  :seina
 
-74 passatissa ampu koko vaijerin läpi siitä rintapellistä ei kytkintä ollenkaan.siihen kantsii varmaan panna lisää peltiä sen reiän ympärille niin eiköhän se siitä
 
Juuh. On jokapäiväsessä työkäytössä toi kosla, muutama paikka josta olen kyselly pientä hitsaustyötä niin "tuo se tossa ylihuomenna aamulla niin katellaan...". Ei ehdi. Tilaa kohdan ympärillä  on riittävästi, laitteet ja riittävä taito puuttuu, tekisin itte  :)
Tällä hetkellä siinä on sellanen MacGyver viritys ettei tarvi ihan heittää seisomaan, välillä vain antaa periksi - ja taas  :seina
 
Juuba sanoi
Juuh. On jokapäiväsessä työkäytössä toi kosla, muutama paikka josta olen kyselly pientä hitsaustyötä niin "tuo se tossa ylihuomenna aamulla niin katellaan...". Ei ehdi. Tilaa kohdan ympärillä on riittävästi, laitteet ja riittävä taito puuttuu, tekisin itte :)
Tällä hetkellä siinä on sellanen MacGyver viritys ettei tarvi ihan heittää seisomaan, välillä vain antaa periksi - ja taas :seina

Vehkeitä saa kaupasta, eikä toi hitsaaminenkaan oo sen vaikeempaa ku otat pistoolista kiinni ja painat liipasimesta :)
 
Nii, sit kantsii hankkia oikeet lisäaineet, oikeet suojakaasut, kunnon hanskat ja maskin ja tehdä huolelliset varotoimet, ettei pala koko kosla ja mökki siinä mukana. Teet kunnon pohjatyöt, purat läheltä kaiken palavan matskun pois, mm. sisustukset, sähköjohdot ja polttoainelinjat. Hankit lähelle jauhesammuttimen, mielellään vielä vesiämpärin/letkun ja/tai hiekkaämpärin. Jos hitsaat koria ulkopuolelta, niin sisäpuolta kannattaa vuorata litimärillä räteillä. Jos sulla on vaimo vieressä "liekkivahtina" niin aina parempi, mutta vaimolle kans maski päähän, ettei näkö mene. Ja olishan tuo tulityölupakin ihan kiva. Massat ja maalit syttyy sitten yllättävän helposti. Tähän tietty moni tee-se-itse-mies mölisee, että turhaa kikkailua, mutta kaikki tuo vaiva parantaa vakuutuskorvaussummaa ja lieventää vahingontekotuomiota jos vahinko sitten kuitenkin tapahtuu. Kolme euron suutari tekee tuhansien eurojen vahingon helposti säästääkseen satasen... Että tämmöstä pelottelua!
 
Tämäkin juttu ratkesi kyllä jossain vaiheessa.

Vaijeri on melko mutkikas ratkaisu. Itse vaijeri kulkee sellasessa pienessä muoviputkessa. Sen ympärillä on sitten sellainen kierretty metallikuori, "vaippa"(?). Kuorrutuksena on vielä muovikuori. Mun vaijerissa oli se sisempi kuori tullut ulos sieltä metallivaipasta, ja kun kytkintä painoi niin laatikon kyljessä oleva vipu tökkäsi tuohon ulos tulleeseen kuoreen siten että kytkin ei täysin vapauttanut. Tästä seurasi että poljinta tuli painettua kovempaa. Ja kun vaijeri ei antanut periksi niin murtui sitten tulipelti.

Kovaa kamaa noi vaijerit  :peukku

Kun vaihdoin uuden vaijerin ja kokeilin niin ensin tuli fiilis että tulikohan vaijeri kunnolla kiinni, oli todella kevyt painaa ja irrotti todella nätisti.
 
Takaisin
Ylös Bottom