L200 perämurikan irroitus/korjaus

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Kuinka saisi perämurikan helposti irtoamaan? Vedin vetareita noin 10cm ulospäin ja yrittänyt irroittaa perämurikkaa, mutta ei pirullakaan irtoa.
On siis pinionin laakerit sökönä ja tarttis saada äkkiä kuntoon. Murikka on aika hyvin tiivistemassalla kiinni, mikä voisi auttaa? Ei auton alla ole hirveästi tilaa naputtaakaan.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: L200 perämurikan irroitus

Eipä siihen tiivistemassaan oikein muu auta, kuin puukkoa vasaralla väliin ja toivoo, että massa joltain kulmalta alkaa antamaan periksi. Jos saat sen puukon tai meisselin vähän sitä raottamaan, niin pieni odottelu voi alkaa sitä avaamaan. Voihan sitä kuumailmapuhaltimellakin yrittää avittaa, mutta riippuen mitä liimaa on käytetty voi vaatia lämpöä aika pirusti.

Oletko varma,että 10cm riittää?
 

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Vs: L200 perämurikan irroitus

Lähtihän se murikka irti. Puukko oli kyllä paras väline raottaa. Oli muutama lastu jo päässyt tulemaan kun kardaanin puoleinen stefa alkanut vuotaa ja siitä varmaan laakerit sökönä. Vähän raskaasti pyörii. Mitenkä sen mutterin saa pois? Vartta oli jo jonkin verran ja ei liiku? Ja mistä krympin oikein saa hankittua?
 

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Tässä autossa -04 oli laatikkoremontin jäljiltä aikaisemmin kantaanin tukilaakeri ollut sökönä ja vaihdoin sen, mutta se on voinut aiheuttaa tuon pinion laakerin kulumisen.
Pyörästön isolle rattaalle oli siis pari lastua tullut, ettei sen enempää. Kuinkahan kevyt tuon kartaani(pinion)akselin pitäisi pyöriä? Ei ole kyllä kevyt pyörimään.
Rattaat muuten ehjät.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: L200 perämurikan irroitus

viijari sanoi
Lähtihän se murikka irti. Puukko oli kyllä paras väline raottaa. Oli muutama lastu jo päässyt tulemaan kun kardaanin puoleinen stefa alkanut vuotaa ja siitä varmaan laakerit sökönä. Vähän raskaasti pyörii. Mitenkä sen mutterin saa pois? Vartta oli jo jonkin verran ja ei liiku? Ja mistä krympin oikein saa hankittua?

Se perän mutteri on lukitteella kiinni. Lämpöjä sille kannattaa antaa, jos ei muuten tunnu aukeavan.
 

micco1

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2005
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

viijari sanoi
Tässä autossa -04 oli laatikkoremontin jäljiltä aikaisemmin kantaanin tukilaakeri ollut sökönä ja vaihdoin sen, mutta se on voinut aiheuttaa tuon pinion laakerin kulumisen.
Pyörästön isolle rattaalle oli siis pari lastua tullut, ettei sen enempää. Kuinkahan kevyt tuon kartaani(pinion)akselin pitäisi pyöriä? Ei ole kyllä kevyt pyörimään.
Rattaat muuten ehjät.

Pulttipyssyllä aukeaa mutteri, mikäli pyssy on käytettävissä. Tamgears.ilta kannattaa katella/kysellä krymppiä ym. tarvittavia.
 

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Sain sen mutterin isolla mutterimopolla irti. Nyt olen tutkinut laakereita, enkä löydä murikan ongelmaa. Eli piti kovaa ääntä ajossa.
Pieniä lastuja on muutama ison rattaan kehällä.
Pinionin laakereissa ei tunnu klappia ja pyörii ok, kun kardaanin pään laippa ja stefa on pois. Stefan vaihdan Tamgearsilta löytyy.
Muuten olen tutkinut tuota rattaiden kosketuspintaa, mutta en tiedä mikä siellä voisi purra kiinni.
Voiko tuolla visko möykyssä olla jotain vikaa?
https://aijaa.com/a/74tGGc
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

viijari sanoi
Sain sen mutterin isolla mutterimopolla irti. Nyt olen tutkinut laakereita, enkä löydä murikan ongelmaa. Eli piti kovaa ääntä ajossa.
Pieniä lastuja on muutama ison rattaan kehällä.
Pinionin laakereissa ei tunnu klappia ja pyörii ok, kun kardaanin pään laippa ja stefa on pois. Stefan vaihdan Tamgearsilta löytyy.
Muuten olen tutkinut tuota rattaiden kosketuspintaa, mutta en tiedä mikä siellä voisi purra kiinni.
Voiko tuolla visko möykyssä olla jotain vikaa?
https://aijaa.com/a/74tGGc

Hupsista! Albumi ei ole julkinen

Minulla L300:n perä piti pientä jollotusta jo usean vuoden ajan, eikä perää purkaessa mitään vikaa laakereissa tuntunut olevan, mutta uusilla laakereilla äänet kuitenkin hävisi.

RVS käsittelyä kannattaa myös kokeilla.
 

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Nyt vaihdettu perän poskilaakerit ja säädetty rattaat. Perä meni hienosti paikalleen. Mutta yksi ongelma vetareiden laitossa tuli.
Eli oikea vetoakseli paikoilleen meni ihan ok. Pientä klappia akselin suunnassa. Ei liikaa, mutta vasemman kun laitoin, niin meni todella piukkaan
ja tuli vissiin lukkoperä samalla, eli kun käsin pyörittämällä toista akselia, niin molemmat pyörivat samaan suuntaa. Menikö vasen akseli liian syvällä ja olisi tarvinnut
shimmilevyn väliin? Ennen pyörivät eri suuntiin, eli on kitkalukko perässä.

Mitä kannattaa tehdä?
-> otanko oikean puolen akselista (kun on klappia) shimmilevyn ja siirrän sen vasemmalla vai mitä?
Ja itse veinaan tehdä, ei viedä mihinkään korjaamolla. Ensin tein juuri tänään prässin, jolla sain laakerit prässättyä paikoilleen. Ja samalla tein työkalut laakerien säätöön.
Tällä on hyvä harjoitella , kun on pihassa toinen auto kans joka tarttis uudet poskilaakerit.

Laitan kuvia hommasta jossain vaiheessa, mikäli joku tarttee tietoa.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Kyllähän LSD perän pyörien pitääkin pyöriä samaan suuntaan, jos molemmat pyörät on ilmassa. Liekö sinulla sitten kitkat lopussa tai väärää öljyä sisässä, jos eri suuntiin on pyörinyt?

Sääditkö siis perän rattaita lähemmäs? silloin joutunee shimmeillä pelaamaan ne saman verran toiseen laitaan. Joku kyseisen perään perehtynyt voinee oikean toimintatavan kertoa. Itse jätin rattaiden välyksen ennalleen.
 

khn1

Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Ainakin vanhemmassa Pajerossa vasen puoli pitää laittaa ensin ja sitten shimmata oikea sopivaan välykseen. Liittyneekö poskilaakereiden säätöön sitten.
Meni omassa tönköksi myös kun laitoin ensin oikean paikolleen.
 

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Eli kuuluukin pyöriä samaan suuntaan. Kiitos tiedosta, tais olla harrasteajoneuvo, mitä aikasemmin nostin ylös ja muistin että pyöri eri suuntiin.

Poskilaakereiden vaihdolla säädin rattaat kohdilleen mielestäni, mutta voi olla vielä liian kaukanakin. Kun on klappia akselista pyörittäessä.
Mistä noita mitsun shimmejä oikein saa?
Jos avaan tuon LSD murikan (tätä en siis ole tehnyt) niin huomaako sen kitkapintojen kuluneisuuden heti? Ja mistä niitä saa uusia?
Öljyt on ollut koko ajan (mulla 2 vuotta) HypoiD LS öljyä. Mutta mielestäni on pitänyt koko ajan vähän ääntä. Nyt alkoi runsas kuukausi sitten alkoi älytön krohina kuulumaan perästä.
Vian paikallistaminen tuntuu olevan ongelma.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

viijari sanoi
Eli kuuluukin pyöriä samaan suuntaan. Kiitos tiedosta, tais olla harrasteajoneuvo, mitä aikasemmin nostin ylös ja muistin että pyöri eri suuntiin.

Poskilaakereiden vaihdolla säädin rattaat kohdilleen mielestäni, mutta voi olla vielä liian kaukanakin. Kun on klappia akselista pyörittäessä.
Mistä noita mitsun shimmejä oikein saa?
Jos avaan tuon LSD murikan (tätä en siis ole tehnyt) niin huomaako sen kitkapintojen kuluneisuuden heti? Ja mistä niitä saa uusia?
Öljyt on ollut koko ajan (mulla 2 vuotta) HypoiD LS öljyä. Mutta mielestäni on pitänyt koko ajan vähän ääntä. Nyt alkoi runsas kuukausi sitten alkoi älytön krohina kuulumaan perästä.
Vian paikallistaminen tuntuu olevan ongelma.

Kyllä niitä marmoriltakin saa.

Tai vaikka täältä, ehkä jopa halvemmalla vaikka kokonaan uuden perän (Huomioi tullit ja ALV):

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-avtomobilej/mitsubishi/l200-triton-sportero-strada-4374

https://partsouq.com/catalog/genuine/locate?c=Mitsubishi

Kannattaa osien OEM koodilla haeskella, niin voi jostain löytyä uutta osaa edukkaastikin.

En sitä kitkapakkaa uskaltanut avata, kun en ollut varma saako sitä miten helpolla takaisin läjään.

Se rattaiden välysten säätö ei välttämättä ole hyvä asia, jos on uralle kulunut ja nyt säädöllä kosketuspinta muuttuu kapealle kulumattomalle kohdalle.

Suosittelen remontin lopuksi kokeilemaan RVS käsittelyä.

https://www.rvs.fi
 

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Paljon kiitos noista linkeistä, niistä saa numerot ja räjäytyskuvat hyvin tulostettua.

Eli tässä voi kuulua se ääni siitäkin, että jos kosketus on eri kohdassa kuin aikaisemmin ja vanhan kohdan kuluma kohdassa on aina reunat vähän ylempänä.
Mutta en ole vaihtanut pinionin laakereita, kun ne pyörii hyvin, eikä ole klappia-> pitäisikö ne vaihtaa?
Eli pinionin ratas on samassa kohtaa kuin ennen, mutta poskilaakereiden vaihdon johdosta iso ratas kai pitäisi olla samassa paikassa syvyys suunnassa.
Toiseen suuntaan on varmasti jäänyt liikaa välystä. Aukaisen sen perän taas viikonloppuna. Tunti irroitukseen menee.
 

viijari

Member
Liittynyt
27 Helmikuu 2016
Vs: L200 perämurikan irroitus/korjaus

Lisäinfoa, mikäli joku tekee itse perärempan joskus.
Vaihda aina kaikki laakerit kerralla. Nyt tilasin vielä pinionin laakerit laakerinetistä, josta tilasin aikaisemin poskilaakerit.
2004 L200 ne on seuraavat:
- pinion pienempi M88043, D out= 68,3mm, Din= 30,2mm 22,32€
- pinion suurempi HM89249, D out= 79,375mm, Din= 36,512mm 59,52€

Eli pinionin laakereista oli isommassa, joka on sisällä pinionin ratasta lähin, koolin kova pinta kulunut rikki. Tämä oli syy krohinaan.
Aikaisemmin laitoin jo poskilaakerit ja ne on seuraavat:
- 2 x 17887-17831 kartiorullalaakeri (mulla vanhat laakerit olivat R45Z6 merkinnällä, nämä vastaavat niitä) 49,10€/ kpl

Ja prässillä kaikki laakerit irti. Ja uudet kasaan ja taas pelaa.
Käsin pyörittämällä ei näe pinionin koolien tilannetta, vasta kun ne on purettu, niin näkee.
 
Ylös Bottom