Lancer 1,5 12 v

ohmi

New Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Sijainti
Etelä-Karjala
Vikkoodit 14 ja jonkin käynnistyksen jälkeen myös 15 - check engine sammu käynnistyksen jälkeen normaalisti, mutta syttyy jokin ajan kulluttua. Boxi on takistettu-finnware - kaasuläpän ohmit näyttää muuttuvan ok - tyhjäkäynti moottori ok - liitokset ok - mitä seuraavaksi?? Onko niin, että vika voipi olla missä vaan, mutta kyseisten komponettien arvot eivät "sovi joukkoon".?? Kun check engine syttyy - kaasu pohjaan - valo sammuu - mitä vaihdan/mittaan seuraavaksi?? apuva!javascript:replaceText(' :seina', document.postmodify.message);
Damn
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
mulla on pieni aavistus.. olisiko jopa niin että kun käynnistät auton, annat hetken käydä tyhjäkäyntiä, sen jälkeen syttyy tuo vikavalo? heti kun antaa vähän kaasua, valo sammuu mutta taas hetken kuluttua kun ollaan tyhjäkäynnillä niin valo syttyy?

jos näin, tyhjäkäynnin säätö ei ole kohdallaan..

ex autossa oli samaa vikaa, (tosin 8v motti) oli säädetty EI OHJEIDEN mukaan tuo tyhjäkäynti niin tuuppasi aina vikavaloa tyhjäkäynnillä --> kaasua niin sammui ja sama toistui aina tyhjäkäynnillä..
 

ohmi

New Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Sijainti
Etelä-Karjala
Check engine syttyy kuvaamassasi tapauksessa, mutta myös reippaalla kaasulla ajettaessa kesken ajon - sen jälkeen valo "jää päälle". - tyhjäkäynnin säätö pitäisi olla kunnossa - kun sen esku sääteli kohdalleen
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
entäs oletkos koittanut mitata ohmien sijasta voltteja esim tosta läpän asentotunnistimesta? siitä pitäs tyhjäkäynnillä irrota se 0.50 v ja kun kaasuläppä täysin auki niin 5.0 volttia.. mutta tosin senhän pystyi myös ohmeilla mittaamaan toimiiko.

Kuitenkin kun koodien perusteella on kyseessä kaasuläpän asentotunnistin sekä moottorin asentotunnistin.

mutta tässä vaihtoehtoja mitä manuska tarjoaa noiden korjaukseen:

*TPS misadjusted

*Throttle position sensor or related
circuit malfunction

* If the voltage is low, check whether
after warm-up condition or not there is air intake.


* If the voltage is high, the probable
cause is:
must be ON.) 1) Deposits adhered to the throttle
valve

2) Increased engine resistance

* If the voltage or idling speed is
abnormal even though each part of
the engine is normal, the probable
cause is:

1) Improper adjustment of the idle
speed control and/or the throttle
position sensor

2) Malfunction of the motor position
sensor or the related circuit.
 

Esku

Subaru Legacy
Liittynyt
26 Maaliskuu 2003
Sijainti
Karhula (Kotka)
No jokos tähän mysteeriin löytyi selitys? :nykii

Yksi vaihtoehto on vielä jumittunut tyhjäkäyntimoottori. Kokeile, liikkuuko se kunnolla, vai pitääkö pahaa ääntä.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
se on muuten kumma. meikäläisen pirssin fast idle toimii kun toimiikin taas vaikkei säätöä oo tehty.. se varmaan vaatii vaan ajoa jonkun verran että rupee toimimaan?
 

Esku

Subaru Legacy
Liittynyt
26 Maaliskuu 2003
Sijainti
Karhula (Kotka)
Kyllä vaan vaatiikin. Siksipä sitä ecua ei pitäisi "resetoida" vähän väliä. Tulipa mieleeni jopa virittää omaan ecuuni muistinvarmistus, ettei olisi edes akusta kiinni... tai no, voin tuon tehdä muillekin halukkaille :)
 

Esku

Subaru Legacy
Liittynyt
26 Maaliskuu 2003
Sijainti
Karhula (Kotka)
Eipä sillä kovinkaan paljoa pitäisi tarvita ajaa. Ja ei sen huonosti pitäisi toimia, tyhjäkäynti vaan hummailee vähän eksoottisesti.

Jos sulla resetoinnin jälkeen on -91 poni alkanut käyttäytymään vammaisesti, syy löytynee ecusta. Sen pitäisikin olla jo hajonnut, ikävä kyllä.
 

ohmi

New Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2006
Sijainti
Etelä-Karjala
Ongelmaan on vihdoin löytynyt ratkaisu:
- ECU:n ilmoittamaan vikakoodiin olisi pitänyt luottaa heti alunpitäen - 14 ja 15
- TPS-toimi ohmi/jännitemittauksissa "aina" niinkuin pitääkin - jopa Esku henkilökohtaisesti mittasi ao palikan ja "kunnossa" oli ja oikein säädetty.
- mutta live tilanteessa TSP liuku ilmeisesti poukkoili hiilikalvolta ja pätki ECU:lle menevää jännitetietoa.
- TSP liuku oli yksinkertaisesti loppuunkulunut.
- Opetus on: LUOTA ECUN ILMOITUKSEEN VIALLISESTA KOMPONENTISTA.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
ohmi sanoi
- Opetus on: LUOTA ECUN ILMOITUKSEEN VIALLISESTA KOMPONENTISTA.

ei välttämättä aina, ecu kun on jo tarpeeksi "kypsä" niin sieltä tulee ihan mitä sattuu.. huolletut erikseen.. :peukku
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
joo edelliseen. eli jos viat tulee mielivaltaisesti eripuolilta konetta miten sattuu.mutta jos esim yhtä vikaa herjaa huoltamatonkin ecu niin sit luotan ecuun ;Dnm.15 ecua ja yks vaan omassa vehkeessä tullu pöhköksi,muuten on ollu ecuun luottaminen .tosin hyvin vähän on ollu ruisku mitsuissa vikaa vaikka pääsääntöisesti ovat yli 300tkm ajettuja olleet/ovat :'(
 

jarrik

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2006
Itselläni TÄSMÄLLEEN samat oireet ollu. koodit 14 ja 15. pitkään tyjäkäynnillä -> CE -> polkasee kaasua -> CE sammuu -> jonkin aikaa ajellessa CE syttyy -> polkasee kaasua pohjaan -> CE Sammuu.
Nyt viimeistään homma siis selvä. :) Kiitos kaikille :peukku
 
Ylös Bottom