lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

mikemachines

New Member
Liittynyt
20 Syyskuu 2006
Sellaista kyselisin näin ensimmäisenä , et mistä johtuu suuri bensan kulutus? Ilmansuodatin ja tulpat vaihdettu. Vie matka-ajossa satasella 12-13 litraa. Itse epäilisin  lambdan hajoamista. Miks ei syty mitään  varoitusvaloa mittaristoon missään vaiheessa?(oli lambdan johto irti tai paikallaan)? Tyhjäkäynnillä kierrokset "heijaavat" 700 ja 1000 välissä. Ajoin tänään ihan kokeilumielessä labdan johto irti 10 kilometriä ja mitään eroa en huomannut auton käynnissä. Oisko esim ecu voinut mennä sekaisin kun vaihoin akun n. 1kk sitten ja en "nollaillut mitään ecuja" ( en tiedä tartteeko nollata)  ??? ??? Kannattaako se lambda vaihtaa itse? Näkyy olevan kaksi johtoinen(musta ja sininen) ja paikalliselta huoltoasemalta sais uuden 49€ ja siinä on harmaa ja musta johto? Pitääkä ecu nollata lambdan vaihdon yhteydessä ja jos pitää niin miten se tapahtuu????
 
J

janialho

Guest
Vaihda se lamda anturi ja ecu nollautuu ainakun otat akun johdon irti.. tämä anturin vaihto ei edellytä ecun nollausta
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
noin suureen kulutukseen pääsee myös jos ilmamäärämittari on rikki.. sitä kun ei vaan oikein voi testata mitenkään, sitä kun ei avaamatta pysty sanoa onko vai eikö..
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
ensin.katso syttyykö "check engine"kun pistät virrat päälle.jos ei niin poltin sökö tai sit ruuvattu pois ???sen jälkeen vasta vikojen kimppuun.eli lukee vikakoodit pitäs antaa ne siitä ilmamäärämittaristakin jos seon sökö
 

mikemachines

New Member
Liittynyt
20 Syyskuu 2006
joo, palaa se check engine valo silloin kun laittaa virrat päälle ja sammuu parin sekunnin kuluttua. Pitää lähtee etsimään kyliltä jos jollain olisi vikakoodinlukijaa. Laitoin suurelle ja mahtavalla Esculle kyselyn, et oisko ledikoodareita tarjolla. Ilmamäärämittari? oliko se se saatanan kallis vekotin? Sen kunnonhan näkee ymmärtääkseni vikakoodin lukijalla?
Tulostin ton vikakoodilistan valmiiksi, mut kun ei toi lontoo meinaa millään taipua, mistä suomenkielinen lista? Kiitos näistä neuvvoista
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Itellä samanmoinen vika, starttaa huonosti (kipinä tulee) , mikään merkkivalo ei pala, kulutus 11+ ltr , tyhjäkäynti heikkoa , täristää valoissa (600-900 rpm)

Samoin tulpat, ilmanputsari ja akku vaihdettu juuri. Lambdaa itekkin epäilen mut muu tietämys jääkin sitte siihen. CE-valo toimii aina startatessa ja häviää parin sekunnin sisään..

Hakua yritin selailla mut ei natsannut.

ja sitten päivän tyhmimmät kysymykset tulossa:

1.) Voiko antaa jotain vikakoodia vaikkei kertaakaan ole edes välähdellyt?
2.) Miten lambdan arvot mitataan, (yleismittarilla, Amp/V ?) mistä navoista jne? ja mitä ne arvot tulee olla?
3.) Hankinko tarvikelambdan heti vai lähetänkö sen surullisenkuuluisan ECU:n tarkistukseen?

Lancer 1.5 '91 12v katti HB ja 320tkm

ja kiitti etukäteen jos joku viitsii vaivautua :peukku


E: Ja yhellä topicilla Niko käski koittamaan starttausta / tyhjäkäyntiä ilmamäärämittarin liitin auki --> CE-valo toimii ja paloi koko ajan,
eipä isoja eroja, hieman tasaisempi käynti liitin kiinni & CE-valoa ei taas näkynyt..
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Ilmamäärämittari voi myös olla niin rikki että se ei anna vikakoodia, itselläni oli yksi mittari saanut tärinää = ei tieto kulkenut mutta virta kyllä kulki ja vikavilkku ei syttynyt. bensaa paloi ja muutenkin oli vähän nihkeää.

toisena esimerkkinä vastikään liitin jäi löysälle, tyhjäkäynti katosi täysin ja ajo oli todella nykivää, ainoastaan dataloggaus paljasti että signaalia ei tule mittarista.

että siellä on sitte paljo muutakin hanurista kun pelkkä bensankulutus jos ilmamittari rikki. noitakin saa korjattua eskulla joten ei kannata ekana uutta alkaa etsimään.
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

eli ehdotus olis että vikakoodeja lukemaan ensin..? Siitäkin huolimatta et irtikytkettynä CE-valo paloi kuten pitikin?
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ite lukisin vikakoodit ekaksi! jos vikakoodeja tulee eripuolilta konetta useita--->ecu lahoomassa/sökö jos antaa vaan yhtä vikaa tai ei ollenkaan niin en syyttäs ecua vaan sitä mahdollista vikakohdetta :mad:
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

eli oisko sitte ECU kypsymässä.. ??

Vikakoodit 12 & 15 eli Airflow sensor fault ja ISC..

ja CE-valo ei oo kertaakaan mun aikanani (1 vuosi) palanut.

pitäiskö tohon tk-moottoriin tehdä se ruuvimeisselisäätö että sais kohilleen?

ilmansuodattimen vaihdoin ihan hetki sitten, onkohan sillä jotain tekemistä asian kanssa ;D

viisaammat, jeesiä.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Nollaappa vielä ecu ja katso mitä käyp... Vaikka olet vissiin nollannut sen jälkeen kun käytit ilmamäärämittarin piuhan irti ja käynnissä? Voi olla että jää muistiin jotain vikaa vaikkei oikeasti olisikaan.

Kaikkein helpoinhan olisi, kun lainaisi jostain kunnossa olevasta autosta noita antureita jotka sinulla antaa vikakoodin ja katsoisi mitä sitten tekee. Jos alkaa poikimaan lisää vikakoodeja niin ECU on sökö... Jotenkin on sellainen mielikuva että ensimmäisenä alkaa huutamaan just noita ilmamäärämittareita yms kun moottorinohjausyksikkö lahoaa, mut voin tietty olla väärässäkin ;D

Itsellä tuli muutama vikakoodi, kun joutui käynnistämään työntämällä kiitos starttimoottorin hiilien loppumisen. Muistaakseni 21 ja 23 tai jotain sinnepäin, mut ne hävisi kun ECUn nollasi, eli anturit oli kunnossa mutta ecu tallensi vikakoodit muistiin.
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ECU on "nollattu" viimeks kun akun ostin siihen :eek:

vieläkö uudestaan et tyhjentää noi muistissa olevat?


pitäiskö sit vielä koittaa uudestaan esim huomenna tuleeko jotain koodia ???

ihan pihalla.. ja näkyy olevan halpa varaosaki tuo ilmamassamittari prkl.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ite ostin auton jossa oli vaihdettu kaikenmaailman anturit ja muut ilmamäärämittarit ja edelleen tyhjäkäynti seilas ees taas ja vaikee startata--- halval kun sain tiesin että on viallinen mutta heti kun ecun avasin niin vika selvis! pistin ecuun uutta palikkaa ja johan pelaa vanhalla eculla taas.

niin ja se edellinen oli rukannu ruuvarilla sen tyhjäkäynnin ihan vitullleen luullen niiden ilmamittarin + antureiden olevan viallisii...

siis älä ruuvaa sieltä läpän ruuveista mitään tyhjäkäyntejä!

nii ja jos putsarin vaihdoit niin kai se TEPSELI VARMASTI hyvin kii(kerran oon korjannu ilmamittarivian kun pistin papalle sen hyvin kii kun oli pappa vaihtanu ilmanputsarin ja sen jälkeen käynti oli mitä oli)

nollaa se vaikka heti se ecu uusiksi ja jos ei auta niin sillon on vika sun ecussa ainakin jos edellisiä viestejäsi uskoo


jos sulla hirmuinen auton tarve niin aja se tänne karjaalle viikonloppuna niin ihmetellään(jos sulla aikaa) täällä löytyy antureita ja ecuja joilla koittaa ja samalla voidaan sitä ecua kattoo sisältä miltä potilas näyttää ;D
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ECU nollattu. Ensin pieni lenkki, vikakoodimuisti tyhjä, ei mitään (normi vilkkuminen). Sit isompi lenkki ~80km ei lähteny lämpimänä käyntiin ja uus kokeilu ja ilmesty vikakoodi 15, eli se tyhjäkäyntimosa kummittelee..

15 oli ainut ja mikä tuli eilen eli se IMM #12 hävis.. oisko se tullu siitä pikaisesta kokeilusta sillon ilman liitintä?

kulutus aika samoissa, jotakin n.11 ltr satasella



Huomenaamulla pikku piknikille ECU kainalossa kohti osaavampia käsiä ;D
Raportoidaan kolvaamisen jälkeen huomenna lissää miten värkki toimii.
 

Skotti

New Member
Liittynyt
31 Tammikuu 2007
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Cornicho sanoi
ja sitten päivän tyhmimmät kysymykset tulossa:

1.) Voiko antaa jotain vikakoodia vaikkei kertaakaan ole edes välähdellyt?
2.) Miten lambdan arvot mitataan, (yleismittarilla, Amp/V ?) mistä navoista jne? ja mitä ne arvot tulee olla?
3.) Hankinko tarvikelambdan heti vai lähetänkö sen surullisenkuuluisan ECU:n tarkistukseen?

Lancer 1.5 '91 12v katti HB ja 320tkm

Mikään kysymyshän ei ole tyhmä!
1) Kyllä.
2) Lambdan arvot mitataan pakokaasuanalysaattorilla, eli testeriin vaan. Lambdallahan ei ole mitään muuta virkaa siellä putkessa törröttää kuin mitata happipitoisuutta pakokaasuissa ennen katalysaattoria ja ilmoittaa eculle sen.
3) Tulikin vastaus jo eli ecu tarkistukseen.
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ECU huollettu. Koneen lämpiämisen jälkeen (~10-15km) kun sammuttaa, käy kaupassa tms ja jäähtyy hieman ni ei starttaa ja jos starttaa niin tuurilla.

Ja vikakoodi antaa vieläkin tyhjäkäyntimosa 15, ISC ???

Mistä nyt seuraavaks lähtee purkamaan..



E: Vj-kansi katottu ja putsattu, silti teki samaa pienen lenkin jälkeen ku jätti vartiks pakkaseen. Pyörijä pari vko vanha.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

tuolta kun luki ja virkisti muistiaan niin vikakoodi 15 olis, motor position sensor/ics :nykii



ite ostin juuri yhden jossa tuota samaa vikaa et ei lähe käyntii jos ajanu pätkän ja sammuttaa.
vikaa en ole ehtinyt enempää tutkia mutta mulla ei anna vikakoodeja. :seina
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

eli ojasta allikkoon.. ketään muu törmänny vastaavaan tilanteeseen, kenties muunmerkkisellä? :seina
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

virranjakaja? tai kipinän vahvistus yksikkö....

virranjakajassa on taipumusta hapettua sisältä
sisällä oleva valoanturi menee tukkoon ja sitten ei kone löydä kampiakselin asentoa...
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ainoo mikä menis jakeluun ton ylemmän viestin kans on että kipinän vahvistin sekoomas..
koitanpa mitä tekee vaihto-osan kans ;D

koska lämpö tekee tässä tepposta :'( kylmänä kun mokoma lähtee aina ekalla ja heti.

ainakin noi mun kaksi harjoittelujakajaa(jotka sököjä ollu)niin sinne valotunnistin silmään ei oo menny mitään paskoja jotka haittais niiden toimintaa.ja ainoot hapettumat ollu jakajan kannes.

niin ja muuten ihan kun ois ollu sytkä sekasin tossa mun vähän aikaa lämmenneessä koneessa,kun ei lähteny käyntii,yski ja paukutti putkessa ihan kun ois sytyttänyt väärään aikaan ja miten sattuu,hetken kun oli koittamatta(10-15 min)niin lähti kuin palmun alta. :peukku

niin ja sen verta kyllä tutkin että tulpat on näköjään edellinen ostanu väärät,mahtasko johtua tästä?

mitä eroo muuten on bpr6es tai bpr6es-11 tulpilla??(ngk) ruiskussa kun kuuluis olla nuo 11 loppuset.(eräs myyjä väitti että vaan tuo tehtaalla laitettu kärkiväli erona?) ite en oikeen usko :nykii
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

mikko412 sanoi
mitä eroo muuten on bpr6es tai bpr6es-11 tulpilla??(ngk) ruiskussa kun kuuluis olla nuo 11 loppuset.(eräs myyjä väitti että vaan tuo tehtaalla laitettu kärkiväli erona?) ite en oikeen usko :nykii
Kärkiväli nimenomaan,noissa -11 päättyisissä on 1,1mm kväli,kun yleensä alle millin.

Tämä katalysaattorin takia,mutta voi myös aiheuttaa PIENTÄ pätkimistä,nykimistä tasa-ajossa yms,mutta eipä juuri huomaa jos ei todella tarkkana ole.

Oletkos puolan tarkastanut,voisi olla myös siinä,jos hetken jäähdyttelyn jälkeen lähtee käyntiin.
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Lisäkysymyksiä:

- Sytytyksen vahvistusyksikön sijainti ja ulkonäkö tässä 12v moottorissa? imusarjassa jossain kuten gallussa(ko) ?

- Miten sen toimivuus testataan, mitä arvoja sen pitäis antaa?

- Pystyykö virranjakajaa yleisesti testaamaan et se on kunnossa?

- Ja miten puolasta mitataan toimivuus..

- Missä se surullisenkuuluisa bensansuodatin on? ettei tuu hyvällä autotuntemuksella repästyä öljysuodatin irti ::)

Kattoo sen mitä se on menny syömään.. Tai mun tuurilla jäätyny.


Tulpat tarkistin et on annettu BPRES-11 eli ihan oikeat.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

8 v koneesta tiedän mis vahvari on 12v ei oo tarvinnu ettiä.bensasuodatin sielä apparin puolella tulipellissä lähellä lasinpyyhinten moottorii.

öljysuodin laturin alla ;D

arvoja ei tiedossa/mittaustapaa noihin vikakohteisiin mitä mainitsit

oma romu menossa kyllä syyniin viikonloppuna.katellaan sit mitä löytyy vai löytyykö mitään.ecu myös kyseisessä vehkeessä ON KUNNOSSA/ HUOLLETTU. :seina
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

mikko412 sanoi
oma romu menossa kyllä syyniin viikonloppuna.katellaan sit mitä löytyy vai löytyykö mitään.ecu myös kyseisessä vehkeessä ON KUNNOSSA/ HUOLLETTU. :seina

Onko selvinny mitään uutta?




Itelle sain vihdoin sen bensasuodattimen vaihdettua, joka ei tälle tumpelolle ois kyl avautunu ilman manuskaa ja foorumin hakutoiminto ei halua olla mun kaveri. Ruisku-Lancerin toimenpito-ohjeet.

*takapenkki irti (HB-Lancerissa riittää ku kaataa apparin takapenkin)
*bensapumpun liitin irti (oven puoleisesta reunasta maton alta löytyy liitin)
*auto käyntiin, tyhjäkäyntiä niin kauan et sammuu (= paine pois)
*akun napa irti
*joku rätti tai astia alle, tulee suodattimen verran bensaa..
*suodattimen päältä kaks mutteria auki, pitää alimmaista mutteria paikallaan ettei ne kuparitiivisteet hyppää matkoihinsa
*letku irti
*sama homma alapäästä, kaks mutteria auki
*suodatinpidikkeen pultti irti
*alaletku irti
*uus tilalle ja päinvastases järjestyksessä
*ja rankkaa ajoa :driver

Moponetin varaosanro 19-1165 (14.90€)

Eipä muuttunu tai hävinny oireita vielä ainakaan, ellei sitte toi jatkuva ECU:n nollaaminen sitte rassaa noita tyhjäkäyntejä ku tuntuu opettelevan kaikennäköstä, mm. liikennevalois kierrokset tipahtaa 400-600 ja sitte nousee taas seuraavas hetkes melkeinpä normaaleiks.

Vikakoodi 15 ilmesty taas kun loikkasin kaupassa, jäähty sen jotai 15min -> starttia ni joutuu sahaamaan ja kaasua polkasemalla hiukan helpommin käyntiin.

Pakokaasu-arvot ois tarkotus mittauttaa ensitilassa et tietää mitä tulevaan katsastukseen on sitte jännäämistä...



PS. mulla teki tossa järjestelmän "paineenpoistovaiheessa" niin ettei ottanu ku kierrokset ylös 3000+ rpm ja sammu heti? onko normaalia?
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ite vaihdoin tuon lämpötila anturin joka antaa eculle tietoo.nyt on pelannut ja lähtee kun käskee avaimesta.

jatkosta en tiedä kun juuri läks pihasta 400km päähän ja ei takas tuu :nykii

oliskohan sulla sit se 15 vika koodin antaja syyllinen.
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

missä kohtaa tarkalleen tossa 4G15 koneessa se lämpotila-anturi on.. maksaa kokonaisen kympin tarvikkeena mut ei mitään hajua mistä repis irti ::)
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

siinä termari kotelon vieressä,oikeestaan samassa kotelossa.se mihin tulee 2 johtoa!
siinä toinenkin anturi vieressä ja siihen tulee vain 1 johto,se on mittaria varten. ja sen vaihto ei kyseiseen murheeseen auta.
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Bäk in pisness.

Eli: pakosarja vaihdettu hieman ehjempään (edellinen melkein alas asti halki) ::)

Lämpötila-anturi (Kai?) vaihdettu. Suuttimien keskellä viides anturi? Menikö mettää ;D

Ja vieläkin tekee samaa.. kuumana ei käyntiin ja kaasun poljenta auttaa jollain tavalla, käynnistyy ja CE-valo ilmestyy, 15, ISC..

Vielä olis: b-pumpun rele / moottori, suuttimien kunto ja sitten loppuu jo keinot.

Puristuksia / bensapaineita ei oo vielä mittautettu.


Kaipaa vinkkejä mitä tossa kotipihalla enää pystyy itte kokeilemaan, tekemään ennen ku liikkeet & korjaamot aukeaa aamukasilta? Lue: 12h päästä..

Voiko tässä olla kyseessä kaks eri vikaa? Toinen kierrosten heittely -> ISC / #15 ja toinen:
Suuttimet vuotaa ja/tai bensapumppu sökö viallinen rikki hermostunut huono epäkuntoinen ??? :seina
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA


Eli: pakosarja vaihdettu hieman ehjempään (edellinen melkein alas asti halki) ::) ;D ;D ;D

eli ehjää ei oo vieläkään ::) ::)

Lämpötila-anturi (Kai?) vaihdettu. Suuttimien keskellä viides anturi? Menikö mettää ;D



no jo meni mettään,oot ehkä nakuanturin vaihtanu.jos kerran suuttimien välistä oot ronkkinu :p
se lämpöanturi edelleen sielä termostaatin vieressä oleva 2 napainen(tulee jäähynestettä ulos jos sen poistaa) ;D ;D ;D

ja myy se mulle jo ni pääset eroon ;D ;D ;Dtarjottu on yv.nä ja vastasitkin joku aika sitten :'( :'(
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Neh, sarkasmia. Täysin ehjä pakosarja siis paikallansa uusine tiivisteineen :peukku

Tulipaha sitte naku-anturiki vaihdettua ;D

Emmä tätä taida vielä kuitenkaan kiertoon laittaa. Hyvä peli, kulkee eteenpäin työmatkat ja kaikki..

:driver



Ihan asiaakin: Saako vielä rautalankamallin mistä mä lähden tonkimaan sitä anturaa, missä on termari.. :palvo
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

tiedätkö missä on ylävesiletku? vinkki: moottorin ja jäähdyttimen välillä, melko ylhäällä konetilassa :)

sitä letkua kun seuraat siihen mistä moottori alkaa, niin siinä on se termarikotelo, niin siitä likeltä sen anturinkin pitäis sittä löytyä. :)
 
J

janialho

Guest
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Ecu kypsynyt...
pistä huoltoon jani.alho@elisanet.fi

t:ECU huolto
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

nostokurki sanoi
tiedätkö missä on ylävesiletku? vinkki: moottorin ja jäähdyttimen välillä, melko ylhäällä konetilassa :)

sitä letkua kun seuraat siihen mistä moottori alkaa, niin siinä on se termarikotelo, niin siitä likeltä sen anturinkin pitäis sittä löytyä. :)


Kiits, koitan ihmetellä kohta taas lisää jos ja kun keksii taas jostain vähän vapaa-aikaa..
Ja ne bensapaineetki tarkistuttaa et se puoli varmasti pelaa.

Jani, ECU on kunnossa jo.
 
J

janialho

Guest
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Mitäs sille eculle on tehty... nittän pelkkiä pilipali korjaajiakin on jotka tekevät vain sen konkkien vaihdon.... auttaa 70% tapauksista, mutta kyllä monessa on muutakin vikaa!!!
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

janialho sanoi
Mitäs sille eculle on tehty... nittän pelkkiä pilipali korjaajiakin on jotka tekevät vain sen konkkien vaihdon.... auttaa 70% tapauksista, mutta kyllä monessa on muutakin vikaa!!!

Tuohon voi joku muu kommentoida..?

Mulle riittää se että saan vikakoodit nollauksen jälkeen näyttämään ehjää, kahdella eri eculla oon koitellu ja molemmat antaa vihreetä :)

Nyt kävi silmään pari anturaa siinä ylävesiletkun alla, moottorin oikeassa kyljessä, toinen ilmeisesti (?) yksjohtoinen apico ja toinen kaksjohtoinen hiukan leveempi möllykkä, ollaanko kartalla ;D

ja että kumpi se sitte ois.. ja miten hitossa timanttitiskillä hinta siitä "vaan" ~70e..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Vanha juttu, mutta tuodaan nyt eräs vaihtoehto vielä kulutus/kulkupuolen vikoihin: pakoputki tukossa.
Tällainen oli joskus ollut sattumoisin tuollaisessa Lancerissa. Laitteen ongelmia puitiin täälläkin, mutta vasta omistajan vaihdoksen jälkeen vika oli selvinnyt. Aluminoitu putki saattaa lahota sisältä nopeammin kuin ulkoa. Tämän seurauksena esim. ensimmäisen pöntön villat voivat kulkeutua takimmaiseen, joka menee tukkoon.

Tuo CPS koodin ilmeneminen viittaa kyllä vahvasti juuri jakaja-puola-PTR-ECU linjoille, mutta tulipahan nyt tuo pakoputki juttukin mieleen.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA


Nyt kävi silmään pari anturaa siinä ylävesiletkun alla, moottorin oikeassa kyljessä, toinen ilmeisesti (?) yksjohtoinen apico ja toinen kaksjohtoinen hiukan leveempi möllykkä, ollaanko kartalla ;D

ja että kumpi se sitte ois.. ja miten hitossa timanttitiskillä hinta siitä "vaan" ~70e..
[/quote]


eli se on se antura jossa 2 piuhaa se 1 jossa on lämpömittarin anturi
ja se että timantti tiski osaa pyytää paljon euroja on vaan sellanen tapa,mutta valitettavasti osa harakiri osista vaan ei sovi vaan pakko hakee orkkista :seina
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Päivitellääs vähän..

-Takapönttö meni vaihtoon, ihan valmis todellakin, paloja jäi käteen ku putsaili. Saatto siis olla jopa alkuperäistä laatua

-Kaasuläppäkotelo putsattu, tuloksena tasaisempi (?) käynti tasan 1200 ja satunnaisesti vaihdetta vaihtaessa / valoissa ~ 1600 - 1800 rpm. Vaikutus oli päinvastainen kun putsas sen kotelon?

-Toimi päivän ihan normaalisti, kunnes illalla, jäähty pari tuntia, ajoin n. kilometrin päähän tankille ja sit ei kirveelläkään käyntiin? (Korkeintaan kaks minuuttia kesti matka asemalle)

Työntämällä se lähti samantien käyntiin siitä pihasta.

1) Oisko niin et joku mäkkaiveri on menny itse säätelemään sitä tk-ruuvia ja nyt heittää miten sattuu? Millä selittää niin korkean tyhjäkäynnin ajossa?

2) Mihinkä tuo viittaa et työntämällä käyntiin mut ei sahaamalla ikinä?



Menee mielenkiintosesti päivät ku askaroi sen kanssa ;D :peukku
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Edelleenkin: jakaja, puola, power transistor unit.
Työntämällä-käyntiin-starttaamalla-ei voi selittyä juuri huonosti toimivilla elektroniikkaosilla, joita löytyy puolaa lukuunottamatta kaikista listan osista. Työntäminen on starttaamiseen verrattuna siinä mielessä erilainen toimenpide, että työntäminen pyörittää kyllä konetta, mutta ei laske akun jännitettä hetkellisesti, niinkuin starttaaminen tekee. Ja alijännite saattaa stumpata jonkin heikon komponentin toiminnan.
Olisit ottanut irtotulpan taskuun, niin olisit päässyt kokeilemaan kipinän voimakkuuden/puuttumisen silloin kun vika oli "päällä". Kokeilitko puolan lämpötilaa, oliko lämmin tai kuuma?
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

puolan lämpötilaa voi olla paha testata ,kun on sisällä jakajassa tos 12v mallissa.

itelle tuli kyllä myös tuon puolan vika mieleen,että lämpöisenä antaa huonompaa kipinää kun pyörittää startilla(eli heikompi virta,kun sartti vie omansa) voipi olla myös niin että kipinä on hyvä ja vahva ilman puristuksen aiheuttamaa hävikkiä kuten mulla,kipinä oli hyvä irtonaisella tulpalla koneen kyljessä,mutta kiinni koneeseen katosi kipinä :seina

toisella puolalla hävis moinen heti,eli ei antanut vikakoodia puolasta vaikka oli jo vanha ja väsynyt.

nyt vaan tuntus siltä et kun kone lämpii,niin sillon vastus kasvaa jossakin,ja ei jaksa antaa kipinää jos startilla veivaa.ilman starttia olis vähempi vastusta/eli enempi poveria antaa kipunaa tulppaan,lähtee heti

nii ja nää vastus /volttijutut hieman hukas mutta johonkin ne voltit/ampeerit sulla tuntuu katoovan
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Nyt on ISC vaihdettu, ei vaikutusta ja samat oireet: kone kun kunnolla lämmin -> tk-kierrokset 1800~2000rpm.

Kokeiltu on nyt sitten kolmella ECU:lla.


Varaosajakaja on tossa haettuna kaverilta, mut missä se PTU piileksii? Tai vaikka puola, onko tässä mallissa ja missä?
Naurakaa mun hyvälle autotuntemukselle mut silti ;D

VAIHDETTUA:

-tulpat
-virranjakajan kansi & pyörijät
-tulpanjohdot
-pakosarja
-takapönttö
-tyhjäkäyntimoottori


Tuli sellanen viel mieleen, onko mahdollista et huono/vanha/rispaantunut kaasuvaijeri vois myös tehdä tepposia?

Käynnistyvyydestä en viel tiedä kun en ehtiny kokeilla miten lämpösenä reagoi, toistaiseksi ei yhtään vikakoodia ilmennyt!?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

miten olisi alipaine vuoto esim, imusarja - pa-paineensäädin
tai jarrutehostin vuotaa?

huomasin vain tänään että galant nostaa tyhjäkäynnin 1500rpm kun nyppää bensan paineensäätimen
alipaine letkun irti...
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Miten noi jarrut vois liittyä asiaan, liikennevaloja lähestyttäessä kierrokset ~ 1800 rpm kun kone käy kuumana/käyttölämpötilassa ja heti kun on pysähdyksissä, kierrokset laskee.. ???

Termostaatilla mitään tekemistä asian kanssa, lämpötilat?

Tässä mallissa (1.5 GLXi 12V Kat / vm '91) ei jarrutehostinta ole, vai kuinka?

1) Miten varmimmin saa todettua haitarin ja putkien kunnon?

2) Missä pa-paineensäädin majailee?

3) Mistä sen kipinänvahvistusyksikön kaivaa ja minkä näköinen..?


Ja ECU #3 vieläkin vilkuttaa iloisesti "ookoota" ...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

ecu pitää ohjelmaalisesti kierokset 1500 tienoilla rullatessa vapaalla, kun pysähtyy niin
kieroksien pitäs tippua 800-850 tienoille,

jarrutehostimen kunnon saa testattua helposti siten että ottaa sinne menevän ap-letkun (n.1cm paksu)
irti ja pää tukkoon.

kannattaa tarkistaa myös se pieniletku joka lähtee imusarjasta suutintukilla olevaan pa-paineensäätimeen.

Galantista mutta suurinpiirtein samanlainen kuin lancer http://mmc.1g.fi/kuvat/muuta+s%E4l%E4%E4/PICT0615.jpg/full
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Kiitti kuvasta.

Note 1: Suuttimet kaikki neljä jotenkin löysällä, saa pyöriteltyä sormin puolelta toiselle? Varmaan kiristys vois olla paikallaan vai onko normaalia?

Note 2: Ilmesty eilen taas #15, Idle speed control (ISC) motor position sensor fault.
Nollasin ecun, laitoin käyntiin ja kierrokset laski pikkuhiljaa normaaliksi (~1000rpm) mut täristää aika runsaasti, epätasanen käynti, eli...?

Kv-yksikköä en löytänyt siitä suutinrivistöstä, naku-anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten.
Tulpanjohdot vaihdettu toissapäivänä.

Mikä on tuo mötikkä tossa suuttimien yläpuolella naku-anturin kohdalla, vivun näköinen?? http://www.nic.fi/~gs-sys/4G15.jpg

Liittyykö vipu näihin ongelmiin jotenkin.. ::)

PPS. Kiitti Macke79, lainasin kuvaas tänne..
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Mits sanoi
Kiitti kuvasta.

Note 1: Suuttimet kaikki neljä jotenkin löysällä, saa pyöriteltyä sormin puolelta toiselle? Varmaan kiristys vois olla paikallaan vai onko normaalia?

Note 2: Ilmesty eilen taas #15, Idle speed control (ISC) motor position sensor fault.
Nollasin ecun, laitoin käyntiin ja kierrokset laski pikkuhiljaa normaaliksi (~1000rpm) mut täristää aika runsaasti, epätasanen käynti, eli...?

Kv-yksikköä en löytänyt siitä suutinrivistöstä, naku-anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten.
Tulpanjohdot vaihdettu toissapäivänä.

Mikä on tuo mötikkä tossa suuttimien yläpuolella naku-anturin kohdalla, vivun näköinen?? http://www.nic.fi/~gs-sys/4G15.jpg

Liittyykö vipu näihin ongelmiin jotenkin.. ::)

PPS. Kiitti Macke79, lainasin kuvaas tänne..

suuttimet ovat vain kumitiivisteiden varassa joten ihan ok jos nihkeesti pyörii, jos liian helposti niin kumi kovettunu ja vuotaa ilmaa sieltä.
kv yksikkö pitäs olla jossain jakajan lähettyvillä.
jakajaan viittaava vikakoodi... (jakajassa = motorposition sensor) auki ja puhdistus voisi olla ratkaisu, en tosin ole varma millainen tuon mallin
jakaja on sisältä ::) omasta coltista en ole sitä avannut...

:eek:fftopic
tahtoo kans tuollasen imuilmaputken --> http://www.nic.fi/~gs-sys/4G15.jpg
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Palataas asioille...

Vaihdettua lisää,

-virranjakaja (kokonaan hilppeineen)

-tulpat (aiemmin vissiin vahingossa kirjoitin et oon syyskuus vaihtanu, mut meni jo..)

Huollossa tarkistuttamassa säädöt, kuulemma kaikki kohillaan:

Päästöt

CO% = 0,038
CO2% = 15,92
HC ppm = 38
O2% = 0,06
Lambda = 1

-------------------------------------------

CO% = 0,012
CO2% = 15,45
HC ppm = 23
O2% = 0,95
Lambda = 1,04

Oisko ylimmäinen tyhjäkäynnillä ja alimmainen kierroksilla. Kierrosten määrää ei jostain syystä oo ilmoitettu tossa.

Onko OK?




Taas lämmettyä kuumaks --> jäähtyminen ~5min, ei käyntiin.

Heti kun anto kenkää ennen starttia, hankalasti käyntiin mut ei enää vikakoodia!! Ecu näyttää -> OK

Jääkö ongelmat enää sitten enää bensapuolelle, miten startti sitten.. ???

hjelp :seina
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Tuo vikakoodi ei sitten viittaa mihinkään moottorinpyörimiseen!

Tuon koodin kun suoraan tulkkaa selkokieliseksi, niin kyseessä on tyhjäkäyntiventtiilin asentotunnistin.
Eli: ECU ei tiedä missä asennossa venttiili on, eikä osaa sitä säätää ja siksi auto ei lähde käyntiin, kuin kaasua pumppaamalla, joka sitten taas aiheuttaa lisäongelmia. Varsinkin jos kaasu päästetään kokonaan välillä ylös ja ECU käy tyhjäkäyntiohjauksen puolella.
Normaalisti tuo venttiili on n 100% auki startatessa, ja jos se ei toimi ja tilannetta korjataan kaasua painamalla menee koko käynnistysproseduuri ECU:n näkökulmasta pieleen. Työntäessä/hinatessa tilanne onkin sitten toinen, koska ECU ei saa starttitietoa, ei se myöskään tee starttiin tarvittavia toimenpiteitä, vaan "hyppää" suoraan tyhjäkäynnille.

Itse kokeilisin seuraavaa:
Vaihda tai putsaa tyhjäkäynti venttiili. Jos putsaat, katso että kasaat sen siten, että joka osa on millilleen samassa kohdassa.
 

Cornicho

New Member
Liittynyt
1 Helmikuu 2006
Sijainti
Turku
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Jos ny puhutaan jostain osasta mikä on siinä tk-moottorissa niin koko paketti on jo vaihdettu!

Onko se venttiili jossain muualla sitten vielä ja about minkä näköinen? ::)

yks mosa ois tossa vieressä et jos se sieltä löytyy niin vois tihrata mitä se on menny syömään...
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: lancer 1.5 -92 exe - VIKAA

Samasta osasta puhutaan. Mitenkäs sitten sen johdot ja liitin? Tuovika koodi nimittäin viittaa siihen, että ECU ei tiedä missä asennossa se venttiili on.
Tarkemmin en tiedä, miten tuossa Lancerissa on, mutta jossain autoissa kyseinen venttiilli pitää kalibroida ECU:n kanssa, jotta ECU tietää rajat, missä se venttiili liikkuu.
 
Ylös Bottom