Lancer 2006 abs-valon ajoittainen palaminen

Juipe

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2021
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Lancer 2006 (1.6 bensa) sytyttää ajoittain abs-valon, ehkä kerran viikossa. Valo saattaa kesken ajon syttyä ihan suoralla tiellä vaikka 10-20km ajelun jälkeen. Sammuu kun auton käynnistää uudestaan ja taas voi olla oireeton kauan aikaa.

Ensin luulin että vika voisi olla talvirenkaissa, jotka oli erimerkkisiä ja edessä huomattavan kuluneet. Mutta uudehkoilla kesärenkailla (sama merkki/malli joka kulmassa) vika tuli tänään ensimmäisen kerran; pari viikkoa kesärenkaiden allelaiton jälkeen.

Jääkö tuosta vikakoodi muistiin vai vaatiiko skannauksen silloin kun vika on päällä? Vähän hankalaa kun ei itsellä ole lukijaa ja nuo halvimmat lukijat (elm327?) ei taida abs:n vikakoodeja edes lukea?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
oiskoha hammas kehä halki tai joku kuluttanut, ehkä tunnistimien putsaus vois auttaa jos sinne vähä putsispraytä ruiskuttas ja pyyhkis rätillä, tuolla lähtisin ainakin liikenteeseen asian suhteen, ja samallahan ne kehätkin tarkistaa, nosturilla paljon helpompi kun voi renkaita vapaasti pyöritellä taskulampun kanssa mutta onnistuu vaikka parkkipaikallakin jos saat eturenkaat sen verta ilmaan että mahut ite alle ja renkaat pyörimään vapaasti, koodit jää kyllä historiaan, paikantaa kyllä hyvin ainakin mitsun testerit että missä kulmassa se vika on, välissä jos rengas koko ihan hirveästi muuttuu niin uudemmissa autoissa saattaakin lyödä abs ym. vikakoodia mutta nuin vanhassa ei pitäs kyllä vaikuttaa mitkä rinkelit siellä on alla. aloita putsaamalla anturit ja tarkastamalla kehät, jos nuo kunnossa niin lähetään sit tutkimaan eteenpäin
 

Juipe

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2021
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Sain sen verran tehtyä asian eteen että kävin mitsun liikkeessä luetuttamassa vikakoodit. Paikallaan katsoessa vikakoodiksi tuli vasemman etu- ja oikean takarenkaan abs-anturivika. Sanoin ettei tunnu uskottavalta että kaksi on yhtä aikaa rikki. Huollosta kävivät sitten ajamassa testerin kanssa ja livedatan mukaan n.100kmh nopeudessa vasemman etuanturin arvot putoaa nollaan ja tämän myötä vikavalo syttyy.

Eli vasen etuanturi on jollain tapaa rikki. Yritin sitä ottaa pois mutta ei irtoa kolostaan mitenkään, onko ainoa keino rikkoa se väkivalloin sinne reikäänsä? Se kiinnipitävä pultti lähti kyllä hyvin irti.

Onko suosituksia uuden anturin merkiksi, japanparts, febi bilstein ym?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Sain sen verran tehtyä asian eteen että kävin mitsun liikkeessä luetuttamassa vikakoodit. Paikallaan katsoessa vikakoodiksi tuli vasemman etu- ja oikean takarenkaan abs-anturivika. Sanoin ettei tunnu uskottavalta että kaksi on yhtä aikaa rikki. Huollosta kävivät sitten ajamassa testerin kanssa ja livedatan mukaan n.100kmh nopeudessa vasemman etuanturin arvot putoaa nollaan ja tämän myötä vikavalo syttyy.

Eli vasen etuanturi on jollain tapaa rikki. Yritin sitä ottaa pois mutta ei irtoa kolostaan mitenkään, onko ainoa keino rikkoa se väkivalloin sinne reikäänsä? Se kiinnipitävä pultti lähti kyllä hyvin irti.

Onko suosituksia uuden anturin merkiksi, japanparts, febi bilstein ym?
Lämpöä tarpeeks se auttaa, putsata vaa kolon huolella, suosittelen hommaa OEM anturin, kestää paljon paremmin ku nuo aftermarket osat
 

Juipe

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2021
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Orkkis maksaa ulkomaillakin lähes 200eur + rahdit ja tullit päälle, ei ole vaihtoehto. Kyllä joku tarvike nyt pari vuotta luulis kestävän ja tuolla rahalla niitä uusii aika monta kertaa (~30 eur kpl spareto/aeromotors)
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Minulla kävi niin että uusikin anturi oli rikki. Vaihdettiin se ohjausyksikkökin ( turhaan ).
Tarvikeanturi ollenee yhtä hyvä kuin OEM ja jos itse vaihtaa niin palkoille pääsee.
 

Juipe

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2021
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Uusi anturi vaihdettu mutta vika jatkuu samanlaisena. Oli mielenkiintoinen purkaa vanha anturi pois kun piti parin millin paloina kaivertaa reiästä pois.

ABS kehä oli todella likainen, nehän on etupäässä ainakin aivan vapaana, kura ym. lentää suoraan sinne. Putsasin terävällä piikillä anturin reiästä mutta ei vaikutusta vikaan.

Seuraava steppi taitaa olla abs-polttimon poistaminen mittaristosta ja laittaa leiman ajaksi paikalleen...

Ohjausyksikkökin voi tietysti olla viallinen, missäs se sijaitsee jos koittaisi ebay:stä tai purkuautosta etsiä jollain aikavälillä uuden?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Uusi anturi vaihdettu mutta vika jatkuu samanlaisena. Oli mielenkiintoinen purkaa vanha anturi pois kun piti parin millin paloina kaivertaa reiästä pois.

ABS kehä oli todella likainen, nehän on etupäässä ainakin aivan vapaana, kura ym. lentää suoraan sinne. Putsasin terävällä piikillä anturin reiästä mutta ei vaikutusta vikaan.

Seuraava steppi taitaa olla abs-polttimon poistaminen mittaristosta ja laittaa leiman ajaksi paikalleen...

Ohjausyksikkökin voi tietysti olla viallinen, missäs se sijaitsee jos koittaisi ebay:stä tai purkuautosta etsiä jollain aikavälillä uuden?
Olisiko mahdollisesti se Johto sarja anturille viallinen?
 

Juipe

New Member
Liittynyt
13 Helmikuu 2021
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Tämäkin saatu lopulta kuntoon. Vesipumppu alkoi vuotaa jota tutkittiin korjaamon nosturilla. Tuli sitten tämä abs-vika puheeksi ja katsottiin etupään abs-kehiä. Vasen etu hammaskehä -> yksi hammas sojotti vinoon muihin hampaisiin nähden. Yritettiin suoristaa mutta ei vaikuttanut vikaan. Lopulta uusi ulompi vetonivel paikalleen ja vika loppui sen sileän tien.

Abs anturi tuli siis vaihdettua turhaan, onneksi ei ollut kallis.
 
Ylös Bottom