Lancer 80 kilpa-autoksi!

Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Projekti jatkuu, sillä Päivisen sanoin kilpa-auto ei ole koskaan valmis... autossa on nyt paikalla 1.8 vakio kone...ei sillä kilpaa ajeta joten sinne on nyt tekeillä sapporo -88 2.4 kone johonka tulee weberin 50 tuplat ja joku pelti-sarja...

(aihe jatkuu)
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

2kuukautta sitten tuli haettua joensuun läheltä Rääkkylästä -88 sapporo josta puuttui taka-jarru levyt lamppuja, lokasuojat ym. pientä

kuvia sapporosta:
http://autodb.fi/uploads/upload/spro1.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/spro0.jpg

koneen luovutuksen jälkeen auto lähti mökille säilöön. Osia kaupan! ;D

tuli otettua pari kuvaa siitäkin:
http://autodb.fi/uploads/upload/spro2.jpg

..kuvassa näkyvä kilpi ei ole sen oma vaan joku jota on yks kappale jäänyt jostain hondasta...

http://autodb.fi/uploads/upload/spro3.jpg
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

otin tekniikan kokonaisena talteen laatikkoineen ruiskuineen jne.

kuva koneesta:

http://autodb.fi/uploads/upload/spro4.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/spro5.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/spro6.jpg
...ei oo talli yhtään sekaisin ::)

tässä tapauksesssa viritys kelvottonta tavaraa jäi yli tuon verran:
http://autodb.fi/uploads/upload/spro8.jpg
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Mitsubishi on siitä hyvä auto merkki viritys/kilpa-käytössä, koska lähes kaikki käy kaikkialle!

G64 lohkossa on valmiiksi takavetosen koneen korvakkeiden kiinnitys kohdat ja vaihde -laatikko on samoilla kiinnitys reijillä.

että koneen saa takavetoosen kuitenkin vaihdettava vauti-pyörä, koska alkuperäsessä ei ole neula-laakeria. Takavetosen vauhti-pyörä käy suoraan paikalle, mutta 2.4 vauhti pyörä painaa vakiona 8.5 kiloa ja takavetosen vauhti-pyörä painaa 9,5 kiloa. Minä lähetin sen vauhti-pyörän laihduttamolle (moottorikoneistamolle). sitä kevennettin 7,5 kiloon ja se kävi vielä aivan helposti siitä saisi enemmänkin pois, mutta otin tästä versiosta tuon verran.
toiinen mikä pitää vaihtaa on vesi-pumppu, koska putki lähtee väärään suuntaa..mutta se ei ole mikkän ongelma sillä 2litran galantin vesi-pumppu käy suoraan paikalle, mutta sen akseli on piteempi joten siitä syystä pitää vaihtaa takavetosen 2litrasen kampiakselin päähän rulla, jossa laturi ja vesi-pumppu ym. "pyörii"

sitten kun on vaihtanut vauhti-pyörän takavetosesta niin pitää laittaa taka-vetosen kytkin sit ei
muutakun laatikko kiinni!


TÄÄ on tosi nopeasti kirjoitettu virheitä on varmasti parannellaan ja jatketaan aihetta kun keritään!
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Laitoin koneenkin kiinni jo 2-viikoa sitten kuvia toimen piteestä

http://autodb.fi/uploads/upload/VAihto.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/vaihtoon.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/vaih.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/vaihtt.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/vpijd.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/f.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/g.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/e.jpg

Tämän jälkeen konetilaan tehtiin pieniä muutoksia kuten siirsin jarru-pääsylinterin toiselle puolelle, koska koneeseen on tarkoitus laittaa tupla-kaasarit Weber-50 niille pitää jäädä tarpeeksi hengitys tilaa ;) Ja tietenkin parantelin kone tilaa, maalausta johtojen piilottelua ym.

http://autodb.fi/uploads/upload/k.jpg
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

JK.Galant sanoi
Mitsubishi on siitä hyvä auto merkki viritys/kilpa-käytössä, koska lähes kaikki käy kaikkialle!

G64 lohkossa on valmiiksi takavetosen koneen korvakkeiden kiinnitys kohdat ja vaihde -laatikko on samoilla kiinnitys reijillä.

että koneen saa takavetoosen kuitenkin vaihdettava vauti-pyörä, koska alkuperäsessä ei ole neula-laakeria. Takavetosen vauhti-pyörä käy suoraan paikalle, mutta 2.4 vauhti pyörä painaa vakiona 8.5 kiloa ja takavetosen vauhti-pyörä painaa 9,5 kiloa. Minä lähetin sen vauhti-pyörän laihduttamolle (moottorikoneistamolle). sitä kevennettin 7,5 kiloon ja se kävi vielä aivan helposti siitä saisi enemmänkin pois, mutta otin tästä versiosta tuon verran.
toiinen mikä pitää vaihtaa on vesi-pumppu, koska putki lähtee väärään suuntaa..mutta se ei ole mikkän ongelma sillä 2litran galantin vesi-pumppu käy suoraan paikalle, mutta sen akseli on piteempi joten siitä syystä pitää vaihtaa takavetosen 2litrasen kampiakselin päähän rulla, jossa laturi ja vesi-pumppu ym. "pyörii"

sitten kun on vaihtanut vauhti-pyörän takavetosesta niin pitää laittaa taka-vetosen kytkin sit ei
muutakun laatikko kiinni!


TÄÄ on tosi nopeasti kirjoitettu virheitä on varmasti parannellaan ja jatketaan aihetta kun keritään!

Onkosta noin että toi 4g64 käy suoraan, siinähän sitten olisi jo potentiaalista vaihtoehtoa tuonne celenkin keulille, pitänee miettiä että mikä tässä nyt olisi fiksuin vaihtoehto ennen kuin mitään alkaa tekemään.
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

50 runkoiset Webrut? ziisus, toivottavasti toimii 4G64 generaattorimoottorin kanssa... ;D
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Niko Päivinen sanoi
50 runkoiset Webrut? ziisus, toivottavasti toimii 4G64 generaattorimoottorin kanssa... ;D

Tätä samaa mietin... Tuleeko noin isoilla jo säätämisen kanssa ongelmia? Yritän vain suhteuttaa tätä aikoinaan tekemääni projektiin, jossa ahdetun 2,6 litraisen padan päältä jouduttiin vaihtamaan 45 tuplakaasari nelikymppiseen vastaavaan, sillä isommalla säätäminen oli aivan mahdotonta. Mutta en minä kyllä näistä mitään ymmärräkään... ;D
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Wlooffy sanoi
Onkosta noin että toi 4g64 käy suoraan, siinähän sitten olisi jo potentiaalista vaihtoehtoa tuonne celenkin keulille, pitänee miettiä että mikä tässä nyt olisi fiksuin vaihtoehto ennen kuin mitään alkaa tekemään.

No tuonne lancerin keulille se meni ihan humps vaan! :peukku
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

meillä on toyotan 3T koneessa (1.8 ) 45-tellervot ja se käy aika ajoin laihalla, niin aattelin laittaa 2.4 koneelle 50 weberit katotaan kuin käy! ;D
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Jos joku kone käy "aika ajoin" laihalla, niin silloin siinä on yleensä jotain muuta vikaa kuin rungon koko. Aika railakas 1.8 saa olla, ettei 2 kappaletta nelivitosia riitä. Yleisesti ottaen nelivitoset riittävät aika pitkälle jopa kaksilitraiseen miedosti ahdettuun koneeseen. Jos vika on rungon, eli toisin sanoen kohokammion riittämättömyys, niin se ilmenee lähinnä pitkissä vedätyksissä, jossa soppaa menee enemmän kuin neulaventtiilistä tulee (silloin kun bensapumppu ja linjat ovat tehtäviensä tasalla, eli vika ei ole bensanpaineessa, eikä neulaventtiilin koossa).
Esimerkki: YKSI nelivitonen Webru riittää ruokkimaan esim. M10 koneisen (eli 2.0) Baijerin, josta mitattiin lähes 200hv koneesta, vapaastihengittävänä.

No, toivottavasti saat toimimaan ne. Onhan ne ainakin näyttävän näköiset. Ja kyllähän tuo FreeTechnicsin kaasutinlaskinkin ehdottaa aika huimia kokoja, jos laittaa esim. 6500rpm huipputehon kierrosluvuksi. ;D
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Se 1.8 kone josta aiemmin puhuin on porattu 1.9 ja kansi portattu ja laitettu volvon 44-venttiilit ja siinä on HiF-low vai mikä lie toyotan pidempi ja parempi imu-sarja joka on höystetty saman kokoseks kuin tuplien kurkut ja imu-kanavat ja nokka on tietysti vaihdettu asteita en muista mutta on se aika rankka ;D ja siihen koneeseén passaa ne 45 oikeen hyvin se miksi se käy laihalla johtuu sitä että sitä ei oo koskaan säädätetty kunnolla. kone ei ole mikään "vinku" eli semmonen kone joka vetää kieros alueella 7000-1100rpm! kone vetää hyvin jo 3500-ja yli 6500 ei oo mitään järkeä huudattaa.

Se on kyllä kummallinen juttu, kun välillä se pukkaa mustaa tuutin täydeltä ja välillä se röpöttää. no ei se mun ongelma ole..
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Lancerin laitto on jäänyt vähän vähäsemmälle kun veli hommas vanhan 77- 929 hardtop:in toiselta nimeltään mazda RX-4. ja kun sillä ei ole sitä perheellisenä aikaa laittaa niin se toi sen mulle laitettavaks ja se syö koko talli-tilan ja sen vähäisen ajan mitä minullakaan on mahdollisus koulu aikana harrastella.

Lancerin tilanne on sen verran kehittynyt että kone ja laatikko on paikalla ja perä vaihdettu ladan-perä jossa torzon kitka-lukko! jarrut mä vaihdoin siihen etu-veto sapporon etu jarrut, ovat ihan hyvän kokoiset taka päähään... ongelma on miten saada yhdistettyä hydraali käsi-jarru ja normaali jalka-jarru piiri kun satuloissa ei ole kuin yksi letku paikka?

Apuva"!!....Päivinen..? ;D
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Yleensä se hydraulikässäri laitetaan yksinkertaisesti taakse menevän putken/putkien väliin. Jos putkia on kaksi, on myös kässärin sylintereitä oltava kaksi tässä rakenteessa. Putket vedetään yksinkertaisesti poljinsylinteriltä kässärisylinterin "sisään" nippaan (jossa normaalisti olisi säiliöltä tuleva letku kiinni), ja ulostuleva lähtö normaalisti kässärisylkyn perästä takajarruille.
Henkilökohtaisesti pidän tätä huonona systeeminä, koska siitä seuraa mm:
-ilmausongelmia, kun putket mutkittelevat ja neste joutuu kulkemaan sylinterin läpi matkalla takajarruille.
-normaalijarrun käyttö rasittaa jatkuvasti kässärin pääsylkkyä.
-normaalijarrun ja kässärin yhteiskäyttö on hankalaa.

Jos itse tekisin hydraulisen kässärin, kytkisin sen herkkätoimisen 3-tie venttiiliin kautta taakse menevään linjaan, kuten tässä liitteenä olevassa threadissa joku suositteleekin:

http://www.ralli.net/rnet/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2254&highlight=hydraulinen

Tuota paluuvirtausta joskus mietin, että jos/kun tässä systeemissä on kaksi erillistä säiliötä, täyttääkö kolmitieventtiili ainoastaan toista... mutta tuon linkin threadin luettuani huomasin, että näköjään ratkaisuna on käyttää ainoastaan yhtä säiliötä (pääsylinterin), josta haaroitetaan letku kässärin sylinterille.

Yksi ääni meni tuolla ralli.netissä myös "mekaaniselle" kässärille, joka vaikuttaa pedal-boxin kautta takapiiriin. Mahtaa olla rakennelma.
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Kiitoksia siitä oli paljon apua! eli 3-tie venttiili siis paras ratkaisu, toimivuuden ja luotettavuuden suhteen?

Sitten kun on nyt kerran selvinnyt miten tehdä tuo takapään jarru-järjestelmä, siirrytään etu päähään.

Tuli tuossa yks ilta mieleen, että parantasikohan semmonen kääntyvyyttä jos sisäreunan renkalle nostetaisiin jarru tehoa ja ulomman pyörän jarru teho olisi pienempi, kun äkkiä ajattelee niin jos olis asfaltti kenttä alla ja toinen etu pyörä menisi lukkoon ni sehän perjaatteesssa pyörisi paikallaan..
Mutta eihän siinä olisi mitään järkeä! kun rupesi tarkemmin ajattelemaan sitä vartenhan ABS jarrut on kehitetty ettei jarrut menisi lukkoon ja auton ohjattavuus säilyisi! ja eihän kovassa kaarre nopeudessa ole se sisempi rengas välttämättä edes maassa! :seina
Ei ei ei mitään järkeä(taaskaan) :seina :seina :seina

joten nyt tuli semmonen ajatus, että mä laitan lanceriin vain keulaan ABS jarrut! koska taka päässä niistä ei ole niin paljon hyötyä että niitä kannattaisi sinne asentaa. Silloin autoa voi ohjata vaikka jarrutus jäisi myöhäseks ja jarrutus teho kasvais! Miltäs kuulostais oisko ABS:sistä hyötyä kilpa-autossa?

nopeasti kirjoitettu toivottavasti ymmärrätte?
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

ABS vain edessä kuulostaa todella hazardilta. Sitten kun runttaa kunnolla jarrua etupää ei mene lukkoon mutta takapää menee. Hauskaa varsinkin mutkissa mutta veikkaan että suorallakin saisi aikaan ohjelmaa suuremmissa vauhdeissa. ::)

Jos jarrujen tuntuma on hyvä niin esim. radalla ei ABS jarruista ole suurempaa iloa. Tehostimen poistaminen saattaa olla hyvä ajatus ja silloin vahingossa lukkoon polkaisu on paljon vaikeampaa ja jarruvoiman annostelu helpompaa. Tehostetuilla jarruilla tulee väkisin lukitsemisia varsinkin jos tuntuma ei ole ihan paras mahdollinen.

ABS:t ovat kivat siitä että jos tulee yllättäviä tilanteita niin ohjattavuus säilyy ja hidastuvuus on hyvä vaikka poljinta runttaisi miten. Jos autossa on ABS niin en lähtisi poistamaan sitä mutta vanhaan autoon ABS:n asentaminen ja hyvin toimivaksi saaminen voi olla niin iso homma ettei se välttämättä ole järkevää.

Omassa lelussa on ABS:t joiden ei pitäisi olla erityisen hyvät koska niissä ei ole vielä hidastuvuustunnistinta toisin kuin uudemmissa vuosimalleissa mutta olen silti ollut tyytyväinen jarruihin radallakin.
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

samaa mieltä "ast"in kanssa.
Jos autossa on ABSit, ja varsinkin jos ne ovat toimivaksi todetut, niin antaa olla. Vanhaan autoon niiden asentaminen on todella työlästä, ja kilpurissa ne tuovat taas yhden hajoavan elementin lisää, sekä tietenkin painoa.

Lähtökohtaisesti jarrut pitäisi rakentaa siten, että tuntuma on hyvä ilman ABSejakin. Ilman ABSeja olevan järjestelmän muokkaaminen ja huoltaminen on aina helpompaa. Ja jos aikoo ajaa muillakin pinnoilla kuin asvaltilla, tehokas jarrutus ja ennen kaikkea auton ohjaaminen vaatii jarruilta lukkiutumiskykyä. Auton kääntyvyys taas asvalttipinnallla on paras hakea alustansäädöillä, renkailla, pyöränkulmilla, ei millään jarrukikkailuilla. En edes usko että siitä kääntyvyydestä tulee mikään ongelma takavetoisen auton tapauksessa...
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Okei! Tarkemmin ajattelee niin jarrurtushan pitää tapahtua aina ennen kaarretta ja kaarteessa lisää tallaa! Eli ABS:tä olisivat vain hätä tapauksessa hyödyksi...

no mitä etu-jarruja ehdottaisitte? xsaran(citroen) levyt ja volvon satulat vai sigman etu-jarrut vai..vai?
 
Vs: Re: Lancer 80 kilpa-autoksi!

JK.Galant sanoi
Kaaret luuppalalta maksavat noin 170€
Mä oon kuvitellu jotenki, et noi kaaret maksais paljon enemmän. Jos kerran "hyväksytyt" kaaret maksaa ton verran, ni ei kai tommosia ees kannata tehä ite mistää vesijohtoputkesta, vaikka miten ois katuauto kyseessä.
Mitenkäs noi on saatu tonne auton sisää, onks ne kasattu paikoillee ja hitsattu tuol sisällä? Ei tainnu olla ainakaa pulttikaaret.
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Ei ne kaaret oo sitä kalliimpia, mutta joillekin sekin on suri summa?..

Kaarethan tulee osissa pää-kaari joka on auton keskella sisällä kiertävä putki ja etu kaari joka kehystää tuuli-lasia ja loput on "suoria putkia". Kaaret hitsataan auton sisälle ei se kauan kestä...
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Nii en tarkottanu, et olisin itekää mikää rahamies...valitettavasti. :'( Kuvittelin vaa, et kaaret maksais vähä useempia satasia.
Jos olisin hankkimas kaaria, ni tommoset valmiit olis aika hyvä vaihtoehto, ku mulla ainakaa ei oo taitoa, eikä vehkeitä tehä ite.

Ja ettei mee ihan aiheen ohi, oot kyl rakentanu aika komeen auton. Mun mielest hieno homma, et jaksoit rakentaa ton valmiiks(?) asti. :peukku Ku mulla kävi ekan rojektin kanssa sillee, et hommaa oliki sen verta paljon, ettei se tullu oikee ikinä valmiiks. :-\
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

No koitetaan taas päivittää tätäkin aluetta kun autokin on muuttunut viimesimmistä kirjoituksista kohtuu paljon.

hydraali kässäri on tietysti jo paikalla ja toiminnassa, koneessa kaasarit kiinni! imusarjaa odoteltu viime viikkoon saakka siitä kun viimeksi olen tätä aihetta jatkanut, joten sen takia testaamaan ei ole ihan vielä päästy, mutta pako-sarja on paikalla pako-putki tehty uudestaa..paremmin korin suojassa kulkeva..ym. no kuvia ja jatkoa pian.. ;D
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Tässä taas pari kuvaa kesältä, että jatkuisi siitä mihinkä aihe jäikin.

http://autodb.fi/uploads/upload/l.jpg

http://autodb.fi/uploads/upload/paikalla.jpg

Tässä tämän hetkinen tilanne kun ei ole näköjään hyviä välivaihe kuvia:

http://autodb.fi/uploads/upload/KH015.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/KH051.JPG

pako-putki hommia..

http://autodb.fi/uploads/upload/KH074.JPG

http://autodb.fi/uploads/upload/Kuva066.jpg

eilen oli pieni säätö päivä kaasareiden osalta, mutta ei vielä ole ihan parhaimmillaan. 2viikon päästä varmaankin jatkuu säätäminen.. tietenkin jaudun hommaamaan lisää römpettä mm. uuden tehokkaaman bensa-pumpun , bensa paineen säätimen, jouset kaasareiden ja imusarjan väliin.

Muuten auto alkaa olemaan taas kasassa, mutta ei se nyt kovin mukavaa ole kun on tämä keli semmonen ettei jäälle pääse kun kokoajan on + keliä..ja vesi sadetta..

kyselkää ihmeessä kun ei tässä tiedä, että mitä kertoisi kun on tehnyt niin paljon autolle..!
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

hitto vie, olet kyllä aika äijä rakentamaan. Komee peli! :peukku
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Tänään pääsin jäälle en tosin lancerilla, mutta toulla mun pikku coltilla kävin kiertelemässä ja jäät kestää eli ens viikon-loppuna on sitten jää-kauden avajaiset lancerinkin osalta vielä on ongelmaa kun etu-jarrut on niin onnettomat(vaiot), että eihän se pysähdy mitenkään ei edes jäällä lukkoon(piikit alla).

ohjaus tehostimen pumppu on väljä se pitää vielä viikolla vaihtaa ja maalata konepelti kun siihen tuli asennettua 2 kpl.TURBO cordian (uutta)skooppia. ohjaamaan ilmaa pako-sarjalle..

ja kesäksi tuli laitettua jotain mitä muissa tämän tason kilpureissa ei ole!..No ei kerrota...Arvakkaapas!! ;) liittyy olennaisesti kuskin lämpöön kuumana kesäpäivänä esim. alastarolla! ;D
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Konehuoneen ilmankulkua, varsinkin sen suuntaa kannattaa miettiä tarkkaan: ylimääräisen ilman ahtaminen skuupilla konehuoneeseen ei aina tuo autuutta, joskus ilman poistumisen järjestäminen (kuten esim. evoissa) voi tuoda paremmin helpotusta lämpöihin. Ja yleensä vielä pienemmällä ilmanvastuksella kuin skuuppiratkaisuissa.
 
Vs: Lancer 80 kilpa-autoksi!

Rintapelti on otettu alhaalta poikki ja muutettu kulmaa loivemmaksi nostettu noin 30cm ja kone huoneesta tehty reikiä tuuli kanavaan joka on tuulilasin alla ilma pääsee tätä kautta poistumaan oikeen hyvin ja nyt imaa tulee myös ylhäältä ja jäähdyttää pako-sarjaa ja pakenee auton alle ja homma toimii! :peukku

ja vaikuttivat muuten aika paljon koneen lämpötilaan kun ennen se kone-pelti veteli aina ajon jälkeen ihan mutkakalle ja pako-sarja oli ensimmäiset puolimetriä viininpunasena..ongelma korjaantu..
 
Takaisin
Ylös Bottom