Lancer -90 1.5 Nykii, missä vika?

  • Viestiketjun aloittaja Raaseri
  • Aloituspäivämäärä
R

Raaseri

Guest
päivää! kaipaisin neuvoa seuraavaan ongelmaan. kyseinen auto on lancer 1990 1.5glxi. ajossa ilmenee 'VÄLILLÄ nykimistä ja kun nostaa jalan kaasulta ja painaa taas niin auto ei reagoi kaasuun vaan puutuu täysin. hetken päästä taas nappaa ja sitten liikkuu... voiko tämmönen johtua siitä että kone saa kosteutta?!? välillä auto kuitenkin toimii... ilman ongelmia.
vastauksia odotellen.....

EDIT:Otsikko
 
Re: Mikähän vikana?

nokun olen ecun jo kerran eskulla korjauttanu ja virranjakajan myös... voikohan niinkin yksinkertainen asia kun ilmanputsarin likaisuus tehdä tuollaista? kun en oo yhtään asiaa ehtiny tutkimaan kun pitää töitä tehdä.. (tälläkin hetkellä) =)
 
Re: Mikähän vikana?

voiskohan tällä edellisellä aiheellanni olla asian kanssa jotain tekemistä? http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8143.0

mutta sillon kun itkin tätä aihetta niin kaasu ei temppuillut!!
 
Re: Mikähän vikana?

Polttoainesuodatin vaihdettu milloinka ? ..tai bensalinjastossa likaa?
 
Re: Mikähän vikana?

no eipä ole oikeastaan tietoa millon on vaihdettu.. eilen hieman tutkin niin onkos se polttoaine suodatin se simppelin näkönen musta mötikkä, mihin tulee kaks putkee toinen menee ruiskulle ja toinen tulee ruiskulta?! vai onko se pumppu....?
 
Re: Mikähän vikana?

mikähän se loota sielä jarrusysteemin alla on kun sielltä tulee letkuja sille pienelle mötikällä.. siinä on semmonen klipsi elikkä sen sais siítä auki... siinä alhaalla olevassa isossa lootassa on päällä kolme paikkaa josta joista vaan kahdesta lähtee letkut... ???
 
Re: Mikähän vikana?

No nyt on bensansuodatin vaihdettu mutta taistelu jatkuu.. toisin sanoen suodattimen vaihto ei auttanut. mitsu liikkeestä kuulin että se iso "loota" on aktiivihiili suodatin, voisikohan vika löytyä sieltä? kai silläkin on joku vaihtoväli.

löytyisikö keltään neuvoja/apua?!?

edit: Nyt olen kaksi ja puoli tuntia selannut tuota "haku" toimintoa ja löytänytkin muutaman kohtalotoverin. Onko nyt niin että bensapumppu sijaitsee tankin kupeessa vai missä? sen totesin että kun virrat kääntää päälle niin tyhjäkäyntimoottori pitää ääntä( niinkun pitääkin) mutta siinä vieressä on toinen liitin (joka myös pitää äänen mahd. sähköinenpumppu) josta yksi letku menee koneelle ja toinen tuolle aktiivihiilisuodattimelle. puhaltelin paineilmalla letkuja konehuoneessa. Huomena ajattelin mennä auton alle ja tutkia tankin päästä asiaa... Mutta jossakin vaiheessa sormi TULEE MENEMÄÄN suuhun, jos siis jollakin on jotakin ideoita tuohon autooni jonka nimeen voisi jo hyvällä omatunnolla lisätä nimen "POMMI" niin olisin erittäin kiitollinen jos jeesaisit "tyhmempää".....
 
Voisiko joku perustella tuota lambda anturia?!
miksi vika olisi siinä?
 
ihmettelisin jos kyseessä olisi lambda vika: oireiden pitäisi silloin poistua kylmällä autolla ja/tai täyskaasulla ajettaessa. Ennemminkin kyseessä voisi olla tuo polttoaineensuodatin, eikös joku juuri sanonut korjanneensa vastaavan vian putsaamalla tankin sisältä löytyvä oravasuodatin = eri suodatin kuin se jonka vaihdoit?
 
Mullon sähköinen bensapumppu... asennettuna konehuoneen puolelle... ::)

Se on musta, ja toinen letku tulee tankista pumpulle, ja toinen lähtee pumpulta koneeseen...

Ja tosiaan... sieltä tankin päästä kannattaisi lähteä etsimään jos sinne on roskia päässyt joskus... ja sielläkin on suodatin, joka voi olla kaikkea muuta kuin puhdas... ::)
 
Onkos tulppien johdot miten vanhat? käsittääkseni monet nykimiset on johtunu niistä... toiseksi tulee nykimisestä mieleen alipainevuoto, mut ne taitaa olla enemmän kaasarikoneisiin liittyviä. Silmäile nyt niitä letkujakin vähän ja koita ovatko kunnolla kiinni. (henk.koht en tiedä miten paljon ruiskussa on mitään alipainetoimintoja)
 
letkut on suht koht uudet.. tammikuussa taisin uudet vaihtaa. kiitos neuvoista. täytyykin melkein hyökätä sinne tankin puolelle.. palataan asiaan illemmalla.
 
mistähän muuten semmonen voi johtua että check engine valo palaa välillä mutta sammuu kun painaa kaasua.. tyhjäkäynillä valo palaa vain hetken tai sitten vaihtoehtosesti se välkkyy. aina valo ei kuitenkaan pala ollenkaan...???
 
Lue mitä koodia se välkyttää, eiköhän se vika siitä lähe selviämään.
 
päivää. nyt on ainakin varmaa että sieltä tankinpäästä se vika ei löydy "hoonasin" koko tankin ja sen sihtipussin laskin paineilmaa letkuihin mutta ei auttanu... samanlailla puutuu. Täytyykin varmaan huomena käydä jossakin kattomassa ne koodit.

Ostin muuten semmosta ruiskunpuhditusainetta mitä laitetaan bensan sekaan onkohan se ihan sutta se litku. Onko kellään kokemusta?
 
Päeviä!

Mulla oli tuon tuntuista ongelmaa Legacyssä ja korjaantui sillä, kun vaihtoi bensapumpun. Vanha oli niin lopussa, ettei paineet riittäneet mihinkään.

Mutta tosiaan noi koodit kannattanee kurkkia ensimmäiseksi. Tee oma lukija, niin ei tarvitse joka välissä käydä jossain!
 
juu ajattelin tänään semmosen väsätä.. mietin vaan mistä kaupasta löytyy semmoset värkit?... hauen leuat sun muut.... no kaippa ne jostain löytyy. ei oo mikään halpa se pumppu. =(
 
ja jossain Gallussahan oli vikaa ollut myös pumpulle menevissä johdoissa, eli kannattaa tarkistaa nekin samalla. Jos timanttitiski on hinnoitellut pumpun ihan överiksi, niin varmaan sinne tankin ulkopuolelle saa asennettua jonkun vastaavilla arvoilla olevan pumpun?
 
no päivää! rakensin tommosen vikakoodinlukijan mutta en saanut sitä toimimaan.. akulta kun sitten kokeilin lediä saada syttymään niin vastuksen läpi ei valo syttynyt mutta ilman vastusta vehje toimi(tietenkin)
Palstalta löytyvään malli "lukijaan" verrattuna ulkoinen ero on se että ledin ja vastuksen välissä on pätkä johtoa. Voiko tämä olla syynä siihen että värkki ei toimi?!?

Terveisin: varmaankin ainoa henkilö joka ei saa lukijaa toimimaan  =)

Edit: Tuossa hetken asiaa tutkiskelin ja tulin siihen tulokseen että "sähkösetä" antoi vääränlaisen vastuksen?

Vastuksen värit: Kulta, Musta, Vihreä, punainen, keltainen
Löysin tuoltä internetistä tälläisen sivun josta yritin tutkia tuota ohmi arvoa mielestäni tuo minun vastus ei ole 470ohm... Siitä vaan laskemaan, kyllä on kivaa :)
http://koti.mbnet.fi/~stinger/resistor.php
 
Ei olekkaan tuota 470ohm,vaan 425ohm,jolla ei toisaalta ole merkitystä,toleranssit/käyttötarkoituksen huomioonottaen..
Hieman helpompi sivusto jossa voi myös arvoja tarkistella:
http://www.kouluelektroniikka.fi/vastus.html

Johdonpätkällä ei merkitystä (jossei ole poikki).
Oletkos tarkastanut kolvaukset?
 
Kolvauksissa ei kyllä pitäis olla mitään vikaa koska akulta hauenleukojen läpi kyllö virta tulee mutta kun tuo vastus on välissä niin lamppu ei syty.. näin ollen jos kolvauksessa olis vikaa niin se vika olisi vastuksen kolvauksissa muttakun sitä vastusta on siinä jo käännelty ja väännelty niin ilmeisesti joku muu tässä pissii...

Tuskinpa siinä "vikakoodi" liittimessäkään vika on?
 
Tervehdys arvon Mitsubishikuskit.
Elikkä mulla Lancerissa 1.5 12v -92 samanlaisia ongelmia ja katsastus painaa päälle. Josko joku tietävä voisi vähän tiedonjyviä jakaa.
Eli, kone nykii ja ei tahdo ottaa kierroksia kiihdytettäessa. Tuntuu kuin pakoputki olisi tukossa tai kone ei saisi bensaa. Polttoaineen suodatin, tulpat, ilmanputsari vaihdettu. ECU vilkuttaa tasaisesti "viattomana". Lambda arvo oli mitattaessa ok, mutta ilmeisesti tyhjäkäynnillä seos ei pala puhtaasti kun arvot oli 160-180. Niin ja onko normaalia kun pakoputkesta näyttää tulevan vettä? ::)
 
rubber sanoi
Niin ja onko normaalia kun pakoputkesta näyttää tulevan vettä? ::)

veden tuleminen on ihan normaalia, kun autosi on vm.92 jolloin siinä on kolmitoimikatalysaattori ( eli hajottaa haitalliset yhdisteet ja sitten jostain niistä tulee vettä, en muista mistä)

Late sanoi
mistähän muuten semmonen voi johtua että check engine valo palaa välillä mutta sammuu kun painaa kaasua.. tyhjäkäynillä valo palaa vain hetken tai sitten vaihtoehtosesti se välkkyy. aina valo ei kuitenkaan pala ollenkaan...???

mulla tekee ihan samaa kun mulla on omassa vielä sekin riesa kun tuo tyhjäkäynti kierrättelee itsekseen sitä autoa, kävi aivan samaa että aina kun laski tyhjäkäynnille niin syttyi check engine valo.. en tosin muista miten se sitten loppui, ei se enää ole sitä vilkuttanut..
 
kiukutteleva auto on pahempi kuin kiukutteleva nainen.. olen nyt aivan varma siitä asiasta.. Ja kyllä kyrpii kun en saanu sitä koodinlukijaa toimimaan.. mun puolesta joku esim. "esku" voi jos haluaa niin kyhätä mulle semmosen voisin sen sitten ostaa.. esim. 5€ tai jotakin.. =) kyllä kummastuttaa miks se ei toimi.. vastus mulla on sitä pienempää mallia kun siinä esimerkki lukijassa joka löytyy palstalta.. voi itku itku ja itku.... :seina
 
onko ledi oikeenpäin?tai onko vastuksen luennassa käyny esim töppi ja onkin 425kilo ohmii?? nää tuli vaa mielee
omassa lukijassakin on monta vastusta peräkkäin jotta sain jotain 465ohmin paikkeelle kun en saanu sunnuntaina ostettua sopivaa mutta toimii loistavasti ps mikä on" laten" auton väri nro kun oma konepelti peurakolaris hukattu ja nyt eri sävyy on korvaava osa
 
Rubber: Vettä pakoputkesta on ihan normaalia, jos sitä tulee vähemmän kuin savua... ja vika luultavasti ecussa, lähetä tänne.

Tuo vastusjuttu nyt kyllä kuulostaa ihan sairaalta. Jos se ledi toimii ihan kiltisti, kun sen tökkää akkuun suoraan ja ei pala, kun laittaa vastuksen, niin siitä ei voi olla kuin yksi johtopäätös: ledissä itsessään on integroitu sarjavastus ja se on tarkoitettu 12 voltille. Onko ledi ostettu elektroniikkakaupasta vai esim Biltemasta? Oliko siinä johdot valmiina? Jos jompikumpi jälkimmäisistä vaihtoehdoista kuulostaa oikealta, niin sen vastuksen voi heittää lepikkoon ja tunkea sen ledin suoraan sinne diagnoosiporttiin. Tokikin oikein päin.

Tämä päätelmä perustuu siihen, että tavallinen ledi ilman sarjavastusta akkuun kytkettynä kyllä palaa... mutta aika lyhyen aikaa, jotain millisekuntien luokkaa ja sen jälkeen se pysyy varsin pimeänä.

Että ylimääräiset osat pois vain ja lukemaan koodeja!
 
Mites muuten tuo Lambda-anturi? Se ilmeisesti rupeaa iän myötä hidastumaan, mitä nyt foorumilta lueskelin. Auto nykii ja ei ota kierroksia ajaessa. 3000 kiekan jälkeen kone vaan huutaa. Tehot ja väännöt tyystin hukassa. Vois siis olla se Lambdakin? Ainut vaan että ECU ei ilmoita mitään vikaa missään. Pystyykö anturin toiminnan/hitauden jotenkin yleismittarilla mittaamaan? Ilmeisesti lambda on jämähtänyt pakosarjaan kiinni, lähteekö kotikonstein irti jos siinä on vika?
 
lambda viasta oli puhetta tuolla toisaalla: jos kyseessä on lambda vika, nykimisen pitäisi silloin poistua kylmällä koneellä ja/tai täyskaasulla kiihdyttäessä.
 
No nyt sain ton vikakoodi härvelin toimimaan... oli tosiaan vääränlainen ledi siinä oli nääs semmonen ledi missä ei oo väliä kumpi on plussa ja kumpi miinus.. laitoin ton perus ledin niin toimi. Antoi vikakoodin 14 kaasuläpän asennon tunnistin! Viittaako se mielestänne autossani oleviin oireisiin?!? Mitäs nyt voin tehdä?.... tarkoitetaanko tuolla muuten sitä anturia mikä on siinä kaauseläpän "kyljessä"?
 
mulla antaa saman vian tuo ecu eli kaasuläpän asento tunnistin MUTTA auto toimii aivan moitteetta ja ce valo palaa aina sillon tällön ja sammuu joskus kun polkasee kaasua enemmän,toisessa autossa tuo ecu ei anna mitään koodeja ja toimii ihan kun tehtaalta lähtiessä takasin "omaan autoon "ecu ja sama vikakoodi?on nollattu toi ecu joka välissä eli ecu olis järjissään ja kaasuläpän asentotunnistin sökö mutta kun on kuulemma palaillu toi ce valo jo seitsemisen vuotta??
 
Pistin kylmästi Lambdan johdon poikki ja nykiminen loppui heti. Korkeammilla kierroksilla ei ollut enää samanlaista vetoa kuin auton vielä toimiessa mutta nyt kuitenkin otti kierroksia nykimättä. Ilmeisesti siis Lambdassa vika. Mistäpä siis edullisin tarvike Lambda? ::)
 
niin siis meinaat että vika ei olisi siinä kaasuläpän tunnistimessa? Mutta kyllähän sen ecun pitäis antaa vikakoodi lambdastakin jos se olisi "särki"!?  nro11 lambda anturi?

Mulla kylä olis yksi uusi lambda varastossa. Lambdaa irrottaessa kannattaa antaa vähän pillillä kuuma ennekun lähtee kiertään auki. Nimimerkillä kokemusta löytyy, koitin kerran kylmänä vääntää auki ja Kierre halkes sillä pakossarjalla ei tehnyt enää mitään!! ehjää käytettyä pakosarjaa ei löydy varmaankaan mistään. Ostin sitten purkaamolta vähän haljenneen ja hitsautin sen!
 
Kumi: jos lambdan johto on poikki, ei eculle mene mitään jännitettä -> toimii kuten kylmällä koneella. Ja kylmällä lambdalla. Eli tuuppaa liian rikasta seosta eikä yritäkään säätää seosta kohdalleen. Eipä nyi. Mutta ei tarkoita sitä, ettäkö korjautuisi uudella lambdalla, jos ecu ei enää jaksa aukoa suuttimia kunnolla. Ja sitä jaksaako se vai eikö ei testatakaan enää ihan kotikonsteilla.

Kokeilepa ottaa ilmamäärämittarin johto irti ja laittaa lambdan johto takaisin! Taaskaan ei nyi, ecu on toisella tavalla tiltissä ja antaa liikaa bensaa. Tuntuu siis siltä, että ilmamäärämittari on rikki. Tai revi joku muu osa irti, niin vaikutus on taas sama. Aina se irrotettu osa on syypää..?

Late: jos kaasuläppäpotikassa on katkos, antaa se sekä vikakoodin että nykii.
 
No mitäs sille kaasuläpälle näin niinkun kotikonstein pystyis tekemään?!... kerran olen siihen kajonnut ja se oli juurikin se kerta kun kokeilin virtakynällä mistä sieltä tulee virtanen!! ???

Saako niitä jostakin uusia? Tarkotan muualta kun Mitsubishiltä?
 
Niko Päivinen sanoi
lambda viasta oli puhetta tuolla toisaalla: jos kyseessä on lambda vika, nykimisen pitäisi silloin poistua kylmällä koneellä ja/tai täyskaasulla kiihdyttäessä.

Siis jos lambdassa vikaa niin kylmänä pitäisi toimia koneen ok?

En viitsi tästä asiasta uutta ketjua alkaa..

Itsellä sellainen vika, että auto ei meinaa aamulla lähteä käyntiin, lopulta kuitenkin lähtee mutta käynti on tosi huono, vasta kun saa kierrokset yli 2500rpm autolla pystyy ajamaan. Huvittavinta tässä on se, että kun vien juniorin hoitoon noin 300 metrin päähän ja sieltä lähden duuniin ei ongelmaa enää ole. Se siis häviää kun kone vähänkin lämpenee..

Kaveri puhui jotta rikkinäinenlambda saattaa tehdä tuotakin..

Toisaalta kun auto on lämmin ja seisonut vartin autoa saa startata tosi kauan, mutta jos tekee niin, että starttaa hetken - pysäyttää ja koittaa uudelleen niin lähtee heti, ja toimii normaalisti.

Kyseessä on -94 1.6 glxi

edit: katsastuksessa oli arvot melko korkealla, pitkän sahaamisen jälkeen meni nipin napin läpi..
 
Esku: Olet siis sitä mieltä että on ECUssa olisi vikaa? Vieläkö huolto on about 100 eeroa?
 
Tervehrys vaan kaikille taasen..

Elikkäs joo, ecussa on niin usein vikaa, että sitä tulee pahan kerran epäilleeksi ensimmäiseksi. Varsinkin siksi, että jos epäilee sitä turhan myöhään, niin se voi olla myöhäistä. Eli tulee siinä pähkiessään ja ronkkiessaan odottaneeksi liian kauan ja ecu päättää palaa lopullisesti karrelle, korjaamiskelvottomaan kuntoon.

Huolto on alle 100 eeroa, ehjäys ylle. Kummasta on kyse, kerron sitten jälkikäteen ;D

Mutta että kun kerran tuo ecunrassausoperaatio kuitenkin on väistämätön, niin miksikä sitä ei tekisi silloin, kun vähänkin epäilee? Vaikuttaa kuitenkin kulutukseenkin...
 
En searchilla löytänyt joten Esku tai muut.. onko myös "uudemmassa" eli -94 mallissa tämä rikkoutuvaa mallia oleva ecu..?
 
Mahtaako kukaan tietää voiko autoni toimia jos siihen vaihtaa sellasen kaasuläpän asennontunnistimen jossa on neljä piikkiä liittimessä kun alkuperäisessä on kolme?!?
Purkaamon mies yritti kaupata sellasta!___
 
Minullakin nykimistä esiintyy, mutta ongelmani voi olla vieläkin monimutkaisempi ku muilla. Moottori on nimittäin 1,5 glxi coltista. Konetta vaihtaessamme teimme siitä kaasari mallin. :D Kun kone oli saatu paikoilleen lähdin ajelemaan ja nyki niin perkuleesti.

Syyksi ilmeni se, että imusarjan tiiviisteen välistä fuskasi ilmaa. Tämä korjattiin ja meni 3 viikkoa nykimättä, sitten katkesi laturin hihna ja tämän jälkeen auto on nykinyt pintakaasulla rankasti. Ennen pystyi kakkosen tyhjäkäynnillä kiertämään toria mainiosti :) Nykyään tämä ei onnistu, kun romu nykii.

Voisiko olla mahdollista, että virranjakaja otti itseensä laturinhihnan katkeamisesta? Kertokaa viisaammat. Vai olisiko syynä se, että ruiskukone ei saa kaasarin kautta tarpeeksi bensaa?

Tosin olisi varmaan nykinyt koko ajan jos ei olisi bensaa saanut. Pumppukin on uusi.
 
Raxu: -95 mallisista on vielä löytynyt hajoavia ecuja. Ja -93:sta semmoisia, jotka eivät hajoa. Eli pitää tarkistaa.

Late: jos vaan vastusarvo on sama ja käy paikalleen ja pystyy säätämään... heh :) Elikkä onko se muuten ihan samanlainen? Osanumeroita, kiitos sekä auton valmistenumero, niin katsotaan.

Voi sen varmaan korjatakin...alkuperäisen. Tai tarkistaa, josko siinä mitään vikaa on. Lähetä se kylään.
 
sain purkaamolta uuden tunnistimen. ei enää anna vikakoodia siitä tunnistimesta. Mutta auto ei silti toimi.. jonkun aikaa kun pitää kierroksia alta 3000 niin alkaa heitteleen kierroksia noi +-500rpm... voi itku. Ens viikolla mahdollisesti korjaamolle. pelottaa vaan se ecu, vaikkakin se on jo kerran korjattu/huolettu!
 
onko samanlaisesta koneesta toi asennon tunnistin,kokeilin tänään omassa 12v koneessa 8v tunnistinta(päällepäin samanlainen)eipä toimi tais olla samaa huojuntaa kierroksissa ja ce valo killutti koko ajan (ei oo kiekkamittaria)rikkinäisellä tunnarilla valo vilkkuu tai palaa tai ei pala?muita vikakoodeja ecu ei anna ja toisessa autossa toimii loistavasti!siis ecu.onko toi asennon tunnistin joku säätövastus vai mitä pitää sisällään?ja muuten lämpimällä koneella kun polkasee kaasua nopeesti valo sammuu hetkeksi jos sattuu palamaan,kylmällä koneella ei tee sitä (lambda hapan?)ecuun en jaksais uskoa kun räplätessäni sitä rikkinäistä tunnistinta valo ei palanut hetkeen pyysivätkö muuten maltaita tunnistimesta?
 
sain sen ekan mikä oli väärä niin felkeltä 25€ mutta sitten kun löysin sen oikeen riihimäen purkaamolta niin mummo yritti saada siitä 50€ se sano että ovat felkellä hölmöjä kun eivät tajua uuden osan hintaa, Kysyin että paljon se uusi osa sitten maksaa niin ei mumolla tuntunut olevan hajuakaan vaihtoi nopeasti puheenaihetta =) En kyllä pitänyt tuon "vanhemman rouvashenkilön" tavasta käydä kauppaa.

Ps. Mahtaako tämä nettiautossa myynissä oleva galantti olla jonkun clubilaisen?!?!?  http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=408481

EDIT:ei sitä koko rimpsua tarvii pasteta
 
tuota tuota tilanne on seuraava. sain jälleen hommattua uuden kaasuläppä anturin auto toimi taas hetken aikaa mutta jälleen nykii ja hyytyilee?!?!

sain auton katsastettua ja tarkotus oli että saisin sen kuntoon ja sitten myisin pois. Näin ollen jos joku täältä clubilta on innokas selvittämään missä vika on niin auto on myynnissä jo nyt.
lancerillani on ajettu 298tuhatta talvirenkaisiin on 13" alut ja kesärenkaisiin 14" (185/75 R14) ecu huollettu ja virranjakaja pitäis olla varmassa kunnossa! tosiaan perjantaina katsastettu... kyselkää jos kiinnostaa!
 
Takaisin
Ylös Bottom