Lancer -91 GLXi vollottaa

K

Kapt_Salama

Guest
Terve Mitsuilijat !

Mikähän mahtaisi olla tuollasessa 1.5 GLXi Lancerissa harmina kun oli käynyt näin:

Nainen huomaa hihnan kiljuvan ja kiristää sen ikivanhan isäukkonsa kanssa. Sen kiilahihnan jolla on mm ohjaustehostin ja laturi. Hihna lakkasi luistamasta ja kiljunta loppui.

Joitakin päiviä myöhemmin alkoi erilainen epätoivottava ääni, itse pitäisin ääntä laakerista kuuluvalta. Ääntä ei moottorin kylmänä ollessa kuulu vaan se ilmaantuu vasta koneen lämmettyä.

Yritin paikallistaa metakkaa ja vaikutti tulevan vesipumpun suunnalta. Hihna ei ainakaan enää ollut liian tiukalla. Mahtaisiko olla herkkä liialle kiristämiselle tuo pumppu eli sen laakerit?

Onko paha vaihtaa ja tarvitseeko normaaleja pulttityökaluja kummempia vehkeitä?

Kiitosta josko joku tietäjä tähän vastaisi. :peukku


Hyvät joulut myös ja muut sellaset
 
mahdollisia syypäitä :

-vesipumppu
-laturin laakeri
-jakopään remmin kiristin rulla/laakeri

tarkempi paikannus vois onnistua letkulla... mut saa olla todella varoivainen ettei jää sormet väliin... eli ohut letku korvaan ja toisella päällä kuten stetoskoopilla kohdistamaan mistä tulee ääni...
 
Kiitosta !

Laturi se ei ollut, se on ääneen nähden kauempana edessä.

Jakohihnan kiristin se voisi tietysti olla, mutta silloin olisi joku perkele jättänyt sen hihnanvaihdon yhteydessä ilmeisesti vaihtamatta. Hyi hyi.

Taidan hakea vesipumpun ja sen kiristimen molemmat, ei kai ne ihmeelliset ole vaihtaa... Joissakin merkeissä (esim VAG-tuotteet) kiristimeen tarvitaan erikoistyökalu. Mites tässä pelissä kiristin säädetään?

Mistähän lainaisi lämmintä tallia...hrrr...
 
kiristin on jousikuomituksella säätyvä ja
tarvit tavallisen kuuskoloavaimen & muistaakseni 12mm & 14mm hylsyn/kiintoavaimen... eli ihan tavallisia avaimia ;D

kannattaa vaihtaa samalla jakohihna+tp-akselin hihna ellei ole tietoa koska ne on vaihdettu...

lämmin talli taas... tarvis itekin :seina
 
en kyl ite tota kuuskoloavainta edes tarvinnu,kun ähelsin entisen omistajan tekosia.oli hihna hampaan verran sekasin :seina
 
Kamala vika

Kiitos vaan neuvoja antaneille !

"Vika" oli seuraava:

Vesipumpun 2-herroksinen hihnapyörä oli hivenen löysällä, kun termostaatti aukesi moottorin lämmettyä alkoi hihnapyörä kirskua navassaan. Ei siis tarvinnut vaihtaa pumppua, mutta sen viimeksi purkaneen ja hihnat vaihtaneen liikkeen voi hyvin vaihtaa.

Tipan Locktite 248 laitoin pulttien nokkaan josko nyt pysyisi.


Rauhallista joulua Mitsuilijoille. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom