Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Niin eli seuraavanlainen tapaus:

Venttiilinvarren kumien vaihdon jälkeen (sikäli kun kyseisellä operaatiolla on mitään tekemistä vian kanssa) Lanceri otti ja sammui muutaman kilometrin ajamisen jälkeen. Jäähdyttyään käynnistyy ja käy kuin mitään vikaa ei olisikaan. Sammumisen jälkeen ei näköjään anna kipinää ennen jäähtymistä.

Puolan vaihtamisella ei ollut vaikutusta, vaan sama meno jatkuu.

Check engine valo syttyy ja sammuu normaaliin tapaan käynnistämisen yhteydessä. Vikakoodeja lukiessa näyttää kuitenkin koodia 15 eli Idle speed control (ISC) motor position sensor fault. Onko tuolla osalla nyt sitten mahdollista vaikuttaa siten, että kipinä katoaa?

ECU? Auton ecua ei tietääkseni ole käyetty korjailtavana, kun ei lootassa ole mitään merkintöjä moisesta. Akun irti käytön jälkeen vikakoodi oli tasaista lyhyttä heilahtelua (luin siis koodit analogisella jännitemittarilla). Eli sen perusteella ei pitäisi ecun pitäisi ihan pöhkö olla. Eikä tuossa nyt ainakaan näy selkeää paljain silmin havaittavaa vikaa, kuten vuotaneet kondensaattorit.

nbnd.jpg


koeo.jpg


gfot.jpg


Mitä sanoo arvon raati? Ecu pöhkö, ISC rikki (kuten ecu väittää) vai kenties kipinänvahvistaja (PTU?)?
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Onko tulpanjohdot alkuperäiset? Niitähän remontissa varmaan revittiin?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Yleensä PTU taitaa hajota enemmänkin vain puoliksi (=kaksi pyttyä ei pelaa missään vaiheessa), mutta kyllähän sen ylikuumeneminenkin on mahdollista. Koska kyseessä on melko pieni (kulkee helposti ja halvalla postilla) ja helpohkosti vaihdettava osa, niin uutta sellaista kokeilisin. Samitsulta löytynee käytetty jostain romu varaosa-autosta? ;)
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Tulpanjohdot ovat alkuperäiset. Tosin vain sen takia, että kaksi uudempaa johdinta meni poikki remontin yhteydessä, vaikka apuna käytettiin bilteman tulpanjohtopihtejä. Jostain syystä nuo tarvikejohtimet eivät tahdo kestää irroitusta. Ja nämä nyt olleet johdot olivat kuitenkin NGK:n johdot. Ei vain oikein tahdo löytyä noita kulmahatullisia johtoja yhtä hyvinä kuin alkuperäiset.

Edit: Kenties voisin kokeilla hieman kaventaa vikapaikkojen mahdollisuutta kokeilemalla toista ecua, joka meikäläisellä on hyllyssä. Se tosin ilmeisesti on 8 venttiilisen moottorin ecu (MD149935), joten täysin kunnollahan ei tuon 12 venttiilisen version vissiin pitäisi toimia, mutta luulisihan tuon sammuvan samaan tapaan kuin nyt, mikäli vika on jossain muualla.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

juu käy se tolla 8 venakon eculla,jos on käydäkseen. ja ecussa voi olla kuitenkin piilovika konkan alla alkavasta vuodosta johtuen.se ei aina näy ennen kun konkan juottaa irti.

tuliko tulpat vaihdettua samalla?jos tuli ja vanhat talles niin koitappa huvikseen niillä
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Tulpat on vaihdettu toukokuussa ennen katsastusta. Nyt tuota kipinää kokeiltiin mukana kulkevalla varatulpalla. Samaa tulppaa kokeiltiin myös toisessa autossa ja kyllä siinä tuli kipinä.
 

J.Niemi

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Elokuu 2010
Sijainti
Vilppula
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Jos sattuu löytymään nurkista toinen virranjakaja niin koitappa sillä.
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Eipä valitettavasti löydy. Pitäisi vissiin hommata näitä vanhempia autoja aina muutama varakappale, joista voisi näissä tilanteissa testailla osia päittäin ;D

Onkos tuossa virranjakajassa oikeastaan mitä kaikkea osaa kannen, pyörijän, erinnäisten välitilpehöörien, asentotunnistimen (+ptu) ja puolan jälkeen? Pelkkä akseli vai jotain muuta hajoavaa vielä?
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Ja tilannepäivitystä:

Kokeilin Lanceria toisella eculla (väärällä eculla siis) ja tilanteessa ei tapahtunut muutosta. Moottori toimi kunnes tietyn ajan jälkeen sammui, eikä suostunut käynnistymään. Tässä vaiheessa vaihdoin tuon oikean ecun paikoilleen, eikä tuo käynnistynyt silläkään. Eli ei pitäisi olla kiinni siitä, että ecussa lämpeää jokin komponentti tietyn ajan jälkeen.

Pitänee nyt siis kokeilla, josko vika olisi nokka-akselin asennontunnistin+ptu yhdistelmässä. Vaan jollei sekään auta niin olisiko tuo ecu sitten oikeassa sen vikakoodi 15:sta suhteen? Vai onko tuolla nyt sitten jossakin johtosarjojen uumenissa jossakin johdossa halkeama tms.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Onkos mahdollista, että lämpötila-anturi tai sen liitin, johdot tms. olis saanut remontin tuiskeessa jotain osumaa ja ecu luulisi nyt koneen olevan koko ajan kylmä? Ryyppy päällä jatkuvasti, kylmänä toimii mutta lämmettyään tukehtuu bensaan ja kastelee tulpat. Tuo 2-3 kilometrin toimintasädekin sopisi tähän.
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Kaikkihan on aina mahdollista. Mittaristossa lämpötilasta kertova viisari tosin ehtii nousta normaaliin käyntilämpötilaan ja edelleen vain kone käy. Ja toisaalta ei kai sen pitäisi kipinää hävittää. Ja vähän enemmän kuin 2-3 kilometriä tuolla sillä ensimmäisellä yrityksellä pääsi, n.7 kilometriä arvioisin. Ja moottori sammui noin 80 km/h nopeudesta. Enkä oikein tuohon ryypyn päällejääntiinkään usko, sillä käynnistyksen jälkeen kuitenkin käy paikoillaan hyvän tovin tasaista vajaan 1000 kierroksen tyhjäkäyntiä.

Nyt on fixus-liikkeen kautta tulossa huomiseksi uusi asentotunnistin+ptu morkula.

Kai se on nyt sitten tässäkin parisuhteessa iskenyt 7 vuoden kriisi ;D. Tai eihän tätä yhteistä taivalta ihan vielä ole seitsemää vuotta kestänyt. Merkkipäivä on vasta 5.8.

Vähän tässä tosin mietityttää, että kuinka suuria taloudellisia satsauksia tämän ikäiseen autoon raaskii tehdä. Tosin luonto ei oikein antaisi periksi luovuttaa. Ei ainakaan ennen kuin 300 000 kilometrin rajapyykki tulee täyteen. No ne puuttuvat vajaat 700 kilometriä saa täyteen vaikka hinaamalla :nykii.
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Olisikohan tässä nyt päästy voiton puolelle. Nokka-akselin asentotunnistin+ptu vaihdettu ja kyllä tuolla nyt onnistui ainakin sedän tiluksilta ajelemaan kotiin eli tuollaiset parikymmentä kilometriä.

Tuollainen osa siis kyseessä tällä kertaa:

jtxy.jpg



lrwd.jpg


Liekö tuo sitten jossain vaiheessa jo vaihdettu, kun tuohon oli tussilla kirjoitettu tuollainen numerosarja.

Pitää nyt seurailla, josko tilanne olisi nyt tuolla korjaantunut.
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Ite muuten olen muuten myyny kanssa tuon mutikan yhteen lanceriin, jonka myin (ja sen mukana tuli vähän noita hiluja), ja se lopetti kanssa toimimasta, kipinä hävis tms, tuon vaihdolla korjaantui, joten vahva epäilys että nyt toimii! :peukku
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Ainakin näin alustavasti vaikuttaisi, että vika on nyt poistunut. Tänäänkin tuli pariin otteeseen ajettua parinkymmen kilometrin pätkät, eikä sammunut.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

PTU oli "viallinen" tai virranjakajan pyörijä karstoittunut. (jonka takia PTU joutuu tekee enemmän töitä = enemän lämpöä)
 

TomiH

Mitsubishi Lancer 1.5 GLi vm.1991
Club Member
Liittynyt
8 Elokuu 2006
Sijainti
Nurmes
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Tuolla nykyisellä pyörijällä on kyllä ajettu jo rapiat 80 000km. Pariinkin otteeseen on ollut tarkoitus vaihtaa (hyllyssä on pari likimain käyttämätöntä pyörijää), mutta olen aina laittanut tuon nykyisen takaisin paikalleen, kun jostain syystä nuo kaksi muuta aiheuttavat radiossa napsumista. Tuo nykyinen ilman napsumista pelittävä on Intermotorin laatikossa tullut pyörijä. Noista napsuvista toinen on Intermotorin ja toinen Boschin. Pitäisikö noissa sitten olla jokin häiriösuoja? Ulkonäöllisesti en kylläkään havaitse eroa noiden napsuvien ja napsumattoman tarvikeosan välillä.

Paljonkohan tuota joutuisi lompakkoaan keventämään saadakseen alkuperäisen pyörijän? Viime vuonna kysäisin mitsuliikkeestä alkuperäisen virranjakajankannen hintaa. 92 euroa olisi maksanut ja Hollannista olisi pitänyt tilata.

Tuossa kunnossa tuo nykyinen pyörijä:

jyxq.jpg


qf2u.jpg
 

Vensku_

New Member
Liittynyt
23 Helmikuu 2008
Sijainti
Kouvostoliitto
Vs: Lancer -91 sammuu vauhdista eikä käynnisty ennen jäähtymistä.

Nyt se tais iskee meidänkin Lanceriin, auto(tai siis moottori) saatii nippuun tänään, muttei käynnisty. Kokeilin toisella tulpalla sitte pitkän ja monen saahaamiskerran jälkeen (talvella teki kanssa pitkän seisonnan jälkeen sen, ettei heti käynnistynyt), nyt ei mitenkään. Niin eipä anna kipinää... Huomenna kokeilemaan sitte toista tuollaista mötikkää, kun mulla yks on varastossa vielä, josko sillä toimis... :)
 
Ylös Bottom