Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Moi

Näköjään saa tankata aika rankasti Lanceriin RE85 että alkaa ongelmia tulemaan, lähes täyteen oikeastaan. Joku reilu 10l bensaa aina seassa. Vähänhä tuo nykii pienillä kierroksilla kylmänä ja lähti tänäaamuna vähän pidemmällä starttauksella käyntiin.

Mulla ois yks gti galantin eprommillinen ecu tossa, mut ei viittis ehkä siit alkaa tekee uutta ohjelmaa, helpommalla pääsis tehtaan miesten karttoja säätämällä.. Onko kellekkään tullut ton koppasta 1.6 SOHC 16v värkkiä vastaan missä on ecussa eprom? Meinasin tosin kyllä ekana ihan superkötöstelyä että 193cc suutinten tilalle 240cc suuttimet, pelaa varmaan ihan jees niinkin, mutta pakkasilla vois olla kiva saada vähä reilummi viinaa kylmäkäynnistykseen.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Itsellä oli aikanaan GTI:n 240cc suuttimet ja pikku Walbro, eli 190L+oma pumppu tankissa, mutta siltikään ei lähtenyt käymään jos oli alle 0'. Ihan sama mitä teki, oli aina pakko odottaa että lämpötila nousee.

Ja tuossa nollankin tietämissä sai sahata sen 30-60s, ja sitten kun hörähti niin ehkä kolmannella tai kuudennella jäi käymään..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Joo tällästä vähän epäilinkin, eli nyt kaivattaisi kokemuksia sit siitä että löytyykö näistä ecuista eprommeja mistä vois mahdollisesti saada pohjan mitä alkaa muokkailemaan? ECU siis tässä MD307354 ja löytyy CA4 ja CB4 korimalleista. Sinäänsä sillä ei kyllä oo nii väliä kuha ois jostain 16v SOHC koneesta..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Nojoo, mekaaniset muutokset tuli tehtyy tos viikolla, eli vaihdettua ne GTI Galantin 240cc ruutat. Kaikki nykimiset pienillä kuormilla sun muut CE valon syttymiset hävis sillä. "Kylmänä" lähtee ihan samantien käyntii, eniten sahauttaa sillee puolilämpimänä, ei varmaan siellä riitä iha rikastukset.

Käänsin vaan lotolla jakajasta ennakkoa kireemmälle, ainaki tuntus että pelaa paremmin ku bensalla :) Kaks viimeistä tankkausta on tullu loroteltuu pelkää re85 tankki. :) <3
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Bensanpaineita nostin vielä 5.5 - 6bar tietämille niin nyt menee kartoillakin kapeakaistan mukaan rikkaana, ja low ja mid trimmitkin on vetänyt laihan puolelle. Eli mekaaniset hommat ois ok. ECU vielä jostain Carismasta, Spacesta tai Lancerista. :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Käykö GDI ecu?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

En tiiä, siinä taitaa olla sytkä erilainen kun tuossa. Pitäs olla jostain värkistä missä on perinteinen virranjakaja.
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Slider sanoi
En tiiä, siinä taitaa olla sytkä erilainen kun tuossa. Pitäs olla jostain värkistä missä on perinteinen virranjakaja.

Onko asentotunnistin virranjakajassa ja millaiset pulssit? CK Lancer/Colt 1.3l on jakaja josta saadaan 1 pulssi per sytytystapahtuma. Synkkausta ei tarvitse koska jakaja. Tuo on vaan mappianturilla joten muutoksia/säätöä tiedossa mutta muuten soveltuu hyvin tällaiseen käyttöön ja säädettävissä OP2.0 kaapelilla. Näissä on myös se erillinen ajonestoboksi mutta sen saa disabloitua. Jos kiinnostaa turata tällainen lahjoitan projektiin mappianturin ja tuplakartta rommin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Onkos se kolme vai nelipluginen? Tossahan on se kolmepluginen peltilaatikko vielä. Tulis aika lailla lisäohjelmaa.
Toki flashattävyys ois suuri etu EPROM -kikkailuun verraten, vaikka mun nyt ei tarvis tehä oikein muuta kun saada niihin ekoihin krankkipulsseihin joku 200-300% rikastusta.
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Neljäpluginen on mutta neljäs on oikeastaan vain obd liittimen johdoille näin ulkomuistista. Joitain piuhojen paikkoja voi myös joutua muuttamaan eli askaretta tulee mutta on ihmisen tehtävissä. Se puuttuva neljäs plugikin voisi löytyä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Hyvä, pidetään tuokin vaihtoehto mielessä jossei ala löytymään peltilodjua kohtuullisella vaivalla.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Nojuu, ebaystä tuli klikattuu 15 eurolla nyt sitten samalla MD -numerolla oleva peltilodju kuin oma, mutta kirjain E siinä tarrassa, eli pitäisi olla EPROM ecu jossei ole jotain kelmeilty.

Onko jotain heittoja että paljonko pistän siihen crankkikarttaan lisää rikastusta ja pitää varmaan myös kylmästä päästä laittaa siihen moottorinlämpöanturiin perustuvaan karttaan? Kuvassa VR-4:sen vastaavat mitä oon definoinu. Nois vanhemmissa ei taida ton kummosemmin pystyy tota säätää..
 

Liitetiedostot

  • C5xaN7nXQAAwiqB.jpg
    C5xaN7nXQAAwiqB.jpg
    61.5 KB · Lukukerrat 286

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Hanki Merlins Ralliart & Evo X Tuning Guide jostain netistä. Kappaleet 10.08 ja 10.09 auttavat alkuun.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Asiaa, kuha boksi tulee ja näyttää vähän kolvia niin pääsee kokeilemaan käytännössä. :peukku
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Tuossa kyllä oudosti neuvottiin vähentämään sopan määrää siinä primerissä, ja käynnistyksen jälkeisetkin rikastukset oli vähäisempää mistä oon lukenut.
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia että riittääkö tuollainen 130% kovilla pakkasilla?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Ei sitä Merlinin tekstiä pidä tuijottaa täysin vailla kritiikkiä vaikka enimäkseen se onkin täysin oikeassa.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Nuo pakkaskäynnistykset on kyllä haastavia kun tuntuu että jossain tilanteessa tulee aivan liikaa polttoainetta. Lähtökohtaisesti on varmaan tuplattu noita arvoja kovimmilla pakkasilla.

On aika virittelyä saada tommosta pelaamaan, varsinkin ilman laajakaistaa (joka toki herää liian myöhään yleensä)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Eikai tossa nyt oo niin väliä muuten ku et kestää käynnissä, kapeakaistalla luulis pärjäävän ihan hyvin. Ja kun tosiaan se lambda pitäs saada hereille ekaks.

Nii en tiiä onko tuota kirjotettu ihan suomen oloja ajatellen. Mulla on kuitenki mahollisuus käynnistää auto tolpasta sekä töihin mennessä että töistä lähtiessä, sen suhtee ei pitäs mitää kauheeta ongelmaa tulla.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Tarkoitin sitä, että laajakaista kertoisi seoksen käynnistyttyään. Esim onko se 10 vai 12. Kapeakaista näyttää tässä vaiheessa lähellä ykköstä. Säätövaiheessa on muutenkin aina helpompaa analysoida sitä toimintaa. En siis tarkoita, että johonkin vanhaan käyttöautoon pitäisi heti hankkia laajakaista, kuvaan vaan sitä kuinka vittumaista noita pakkaskäynnistyssäätöjä on hakea. Yleensä primeria lisätään niin kauan että lähtee käyntiin. Ja todennäköistä on, että se sammuu joka tapauksessa heti ja joutuu pari kertaa käynnistää uudestaan. Akku on oltava kyllä hyvä etanolilla suomen talvessa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Eihän kellään sattus olemaan 2.4L Sapporon 275cc suuttimia, ja halua lahjottaa tai myydä halvalla niitä? INP-003 tai INP-052, mustat tai vihreät. Ilmeisesti myös INP-058 ja INP-065 kävis.

Ei ihan riitä noi GTi galantin 240cc ruutat kun low ja high trimmi vetää hintsusti plussalle vaikka mulla on bensapaine 6bar, ei tarvis ehkä ihan niin kovin rääkätä pumppuakaan niillä. Nuo turbojen matalohmiset vaatis jo sit rakentamista enemmän, voiskai sellasiakin toki muuten käyttää jos pääsis ronkkii sitä ecua..
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Slider sanoi
Eihän kellään sattus olemaan 2.4L Sapporon 275cc suuttimia, ja halua lahjottaa tai myydä halvalla niitä? INP-003 tai INP-052, mustat tai vihreät. Ilmeisesti myös INP-058 ja INP-065 kävis.
INP-058 suuttimet löytyy vapari Eclipsestä, ovat 275cc. Mutta ylimääräisiä ei harmi kyllä nyt ole :( Facebookin/nettiauton puolella näkyy olevan myynnissä Eclipsen purkuosia, sieltä voisi saada.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Jaajoo eclipsessäkin semmoiset, hyvä lisätieto, kiitos.

Tosta saa aika hyvin käsitystä että paljonko pitää suuttimia suurentaa kun vaihtaa viinalle ihan perus vaparissa, 193 -> 275cc kun se näytti jäävän vähän vajaaks tolla 240cc, tai mulla on paineet niin tapissa kun saa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Suuttimien koon pitää kasvaa 30-35% luokkaa.

Toiminta kylmänä tuntuu olevan vähän kummallista. Kaikki Mitsut on mulla nykineet kun kylmäkäynnistyksen jälkeen lähtee ajamaan. Kylmäkäynnistyksessä yleensä on lähtenyt, mutta sammunut kerran tai pari heti.

Toisenmerkkisillä leikkinyt tässä nyt niin nykimistä ei esiinny ollenkaan, tosin suuttimet on samaa sarjaa vakioiden kanssa. Oma lähtee vähän huonosti käyntiin, mutta toinen minkä tein samalla reseptillä lähtee näillä keleillä laakista ja jää käymään ilman mitään ongelmia vaikka en säätänyt ollenkaan käynnistyskarttoja siinä. Näissä olen käyttänyt 84% isompia suuttimia mitkä on skaalattu softassa noin kertoimella 0.71 => noin 30% vakiota enemmän ruiskutusaikaa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Njooh, en ole ihan varma mikä tuossa oli vikana kun se bensalla nyki kylmäkäynnistyksen jälkeen, viinaa kun aloin tankkaamaan niin tilanne vaan paheni. Luulin kokoajan että ongelma on sähköpuolella, mutta se sitten hävisi heti kun laitettiin siihen bensapaineen säädin. Liekkö ne paineet olleet jotenkin matalat vakiona tai säädin rikki tai jotain.

Eikö tohon sammumiseen pitäs just vaikuttaa se 120s rikastus starttauksen jälkeen? ainakin kaiken järjen mukaan. Primeri varmaan on suht kohillaan jos kerta käynnistyy edes hetkeksi? Huomenna pitäisi olla Liettuan poikien lähettämä peltilodju täällä, pääsee katsomaan että mitä kivaa sisältä löytyy ja että saako luettua rommin talteen. :)

Tänään aamulla oli jotain 3-5 lämmintä ja auto oli lämmityksessä suurinpiirtein 30min ennen käynnistystä, lähti varmaan sekunnin starttauksella. Huomattavasti paremmin kun 10 asteen lämpötilassa ennen esilämmitystä. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Noniin, postista kilahti ecu missä on ilokseni eprom, ei muuta ku kolvi kuumaks. 8)
 

Liitetiedostot

  • cbprom.jpg
    cbprom.jpg
    177.1 KB · Lukukerrat 164

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Nojoo ja rankan definoinnin jälkeen eka koodikin ois eeprommilastulla, ECU ei kyllä vielä ainakaan tänään kerkeä autoon. Testit siirtyy tuonnemmaksi. :)
 

Liitetiedostot

  • eb30aeka.PNG
    eb30aeka.PNG
    22.4 KB · Lukukerrat 314

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

ECU:n rautamodikset on tehty, mutta eipä käynnistyny ekalla startilla. Viina hais kyllä tallissa että jotain älyä oli mutta ei ees luvannut. Jotain menee ton eeprommin kirjoituksessa pieleen kun sitä käyttää ecussa niin ei mene sen jälkeen verify läpi. 0x4000 kohdalla ero, jotain mitä en ny tajua. Koitin tehdä tunerprolla stäkätyn eprommin missä 32kt binni venytetään 256 eprommille sopivaks, mutta sit räpsytteli vaan releet. :)

Lähtee sentään tulille kun painaa mitsun oman prommin paikoilleen, eli ecu on ehjä ja mun socketointi ei oo menny mitenkään mettään sentään.

Harrasteet jatkuu kunhan aika riittää, pitänee päräyttää huomisaamuna musta ihana tulille ja tuikkii sillä duunii ku lanceri lepää tallissa ecu levällää, onneks siinä on täys tankki viinaa sentää.. :f
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Tuli tuossa havaittua toisenmerkkisen kanssa sellainen homma että viinalla kone on aika herkkä kaasuläpän asennolle eli kannattaa varmistaa että kaikki siihen liittyvä pelaa oikein bensalla. Esim läppä avautuu normaalin määrän ja tyhjäkäyntimoottori toimii oikein.

Cranking pulssithan toimivat niin että ECU räkii polttoainetta asentoanturien tahdissa vain lämpötilasta riippuvaisesti. Tässä vaiheessa kun kone ei vielä varsinaisesti käy, ei käytetä mitään MAF tai MAP antureita kuorman mittaamiseen. Itselläni oli vakiota isompi sähköinen kaasuläppä kiinni. Kaikenlaisten tyhjäkäyntiongelmien lisäksi käynnistyminen E85:lla oli hankalaa jo 20 asteessa. ECU avaa käynnistettäessä läppää karttojen mukaan lämpötilan funktiona ja virtausta oli tietysti huomattavasti enemmän kuin vakiossa jolloin polttoainettakin tarvittaisiin enemmän. Ja vaikuttaisiko pienempi alipaine höyrystymiseenkin? Tämä yhdistettynä E85:n huonoon höyrystymiseen kylmänä aiheutti ongelmia. Vaihdoin vakioläpän takaisin niin käynnistyvyys parani huomattavasti, 10 asteesta lähtee 1 sekunnin startilla ja sammuu heti, seuraavalla lähtee normaalisti tulille. Ainoastaan cranking pulssia lisätty 100%, ei muuta. Jos keksin kartan millä saisin pari sekuntia lisättyä soppaa heti käynnistymisen jälkeen kun ECU siirtyy normaaliin käyntitilaan jäisi varmaan käyntiin jo ensimmäisellä yrityksellä.

Ja sitä crankingia saa lisätä sitten reilusti kylmässä. Jossain Hondissa olivat lisänneet kylmässä 200% mitä noita googlettelin. Tämä on aikalailla eri tapa kuin mitä Merlinin tuning guidessa esitetään, mutta kokeilemisen arvoinen. Eräässä insinöörityössä taas lueteltiin vaihtoehtoja kylmäkäynnistyksen parantamiselle että saadaan höyrystettyä tarpeeksi polttoainetta:
- koko moottorin lämmitys
- imusarjan lämmitys
- suuttimien / polttoainetukin lämmitys
- syötön lisääminen niin että E85:ssa olevia (noin 15%) helpommin höyrystyviä osia on tarpeeksi

Tuntuu tietysti hurjalta ladata hirveä määrä polttoainetta koneeseen startattaessa mutta onko se sittenkään niin paha.
Kumpi on pahempi:
a) konetta sahataan startilla sekuntikaupalla sen vähän vaan yskiessä, joka toisella kierroksella ruiskutetaan sylinteriin x määrä polttoainetta mistä suurin osa ei höyrysty
b) annetaan niin paljon tavaraa (esim 3*x) että höyrystyviä osia on tarpeeksi ja kone lähtee tulille 0-2 sekunnissa

Kummassa sitten loppujen lopuksi meneekään vähemmän raakana höyrystymätöntä tavaraa läpi mikä on juuri sitä mahdollisesti öljyn sekaan kertyvää polttoainetta.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Joo siis itse olen ollut juuri siinä uskossa että tuo b) vaihtoehto on se toimivin. Kerron toki omakohtaiset kokemukseni tänne kun niitä alkaa kertymään. :)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Nojoo, tänää sai tapella iha huolella ton koodin kanssa, en saanu sitä kyllä vieläkään luettua willemillä tosta EB30A -lastusta. Joka kerta verifyssä löytyy joku bitti vinosta eri osotteesta. Ajattelin sit kokeilla netistä löytämääni EB13 -jenkkikoodia, ja sillähän auto sit käynnistyi. Hetken käytin tallissa kunnes viinankatku pakotti koeajolle. Evoscannilla kun kattelin niin vaikutti aluks että tolla koodilla ei trimmit ole samassa osoitteessa, tai ei muuten vaan päivity, mut testilenkin jälkee tuli kyllä midiin jotain muutosta. Ehkäpä tossa sitten on ne trimmit, selviää ajamalla.

Jos nyt löysin oikean osoitteen missä tuo Primer määritellään niin ei tuota kyllä kauheasti tarvitse tuplata, 33ms on jo FF, noh kuten kuvasta huomaa niin laitoin siihen nyt niin paljon lisää kun järkevästi sai, punainen on tietysti alkuperäinen.

Samalla muutin suuttimien "kokoa" 240 -> 220cc niin o2 trimmi ainakin vähän rauhottui eikä pyrkinyt kokoaikaa niin paljoa rikastamaan. Tuo on kyllä kans aika jännä että miks siellä oli 240cc, vai onko tossa jotenkin eri kaava kun dsm:ssä, sinäänsä asialla ei ole mitään merkitystä, kun sen näkee trimmeistä ja lambdasta että onko se edes sinneppäin.

Huomenna starttaus ilman lämmitystä, galantti varalla. :D
 

Liitetiedostot

  • lanceripw.PNG
    lanceripw.PNG
    59 KB · Lukukerrat 265

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Lisäsin toisenmerkkisessä reippaasti cranking pulssia, käytännössä niin että 33 asteessa annetaan 25% enemmän ja 1.5 asteessa oikein kunnolla 200% enemmän.

Lopputulos? Kuin palmun alta käyntiin 6 asteen kelistä ilman lämmityksiä kertastartilla. Myös 13 asteesta lähti yhtä helposti.

Nuo nimeämiset saattavat olla hämääviä Mitsun ecuissa, mutta jos primer on sellainen mikä ammutaan vaan kerran ja sitten siirrytään antamaan cranking pulssia kunnes auto käynnistyy niin se cranking pulssi on paljon tärkeämpi mielestäni. Muistelen että jossain evojen xml:ssä noita oli nimetty ihan miten sattuu.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Noniin, hyvä että todistit ton mun vision oikeaksi siellä. :D toivottavasti toimii myös itsellä.

Noissa vanhoissa tuo Cranking on nimenomaan se mikä annetaan koneen pyörähtäessä ekat kerrat, sitä en tiedä että lopettaako moottorinohjaus sen kesken jos kierrokset nousee tyhjäkäyntilukemiin, vai suihkutetaanko kartan mukaisesti aina. Sen jälkeen jatketaan tolla 120s kartalla ja myös ihan sillä normilla moottorin lämpötilaan perustuvalla kartalla, mitä esim. en oo tosta lancerista edes vielä löytänyt.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Löysin pari lisää, sivistyneiden arvauksien, koodin graafisen tutkimisen ja mikä tärkeintä ostrichin address tracingin takia, noi oli kummatkin sellasia jota ecu luki moottorinlämpötilan mukaan.

Accel Enrichment päättelin siitä kun lisäsi reilusti niin meinasi tukehtua kaasuun, ja toi normi ECT IPW rikastus taas ainakin sammutti auton tyhjäkäynnillä kun laittoi tonne 80 asteeseen törkysen ison arvon.
 

Liitetiedostot

  • lancerenrich.PNG
    lancerenrich.PNG
    15.9 KB · Lukukerrat 234

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Nojoo, tänä aamuna vaati neljä starttausta että käynnisty, 1 aste oli ulkona lämmintä. Onhan se toki paremmin kun ST:n kokemukset ettei nyt tarvinnut kesää odottaa.

Mulla on joko väärä kartta tai sitten tuo Crank IPW alkaa olee aika tapissa, vakionahan se on tavun pituinen kartta, 20 20 4B 50 60 B0 C8 F0 josta kolme viimeistä bittiä osuu niille alueille kun moottorinlämpöanturi mittaa pakkasasteita, -7,7 asteesta -30 asteeseen. F0:sta ei ole kovin pitkä matka FF:ään sitten eli tonne loppupäähän ei ihan kauheita rikastuksia saa.
On toki mahdollista että mulla on väärä kartta, kun "jenkkiturbo" 931 koodissakin toi päättyy A6:seen joka on kyllä jonkun verran vähemmän, ja siinä ois rikastusvaraa jo enemmän. Tuo on pirun haastava kartta vaan selvittää testailemalla kun se on aina yksi aamu per testi. :D

Jotain sentää löyty, Idle Map ja IAT perustuva rikastuskartta, sitä en tiiä onko etanolissa ja bensassa eroa ton suhteen, pitänee tutustua, kun nyt ainakin voi peukaloida seosta imuilman mukaan. Tyhjäkäyntiä nostin heti hintsusti ylemmäs.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

No voi kurjuus, tuo jenkkikoodi on tuhma-puhma ja antaa hetken ajelun jälkeen vikakoodin EGR sensorista, en oikei ees jaksas käydä selvittää että voisko sen jotenki ohittaa tai mikä sillä on ylipäätää hätänä.

Kun sais luettua ton EB30a koodin tosta ulos niin vois alkaa touhuu mielummi sen kans muutenki, mut ku en vaa saa. :(

Tänää koitin sitä että maksimoin kaikki kartat mitä olin löytäny, ja starttailin autoa niin ettei ollu suuttimissa liittimet paikallaa, ja evoscannilla kattelin IPW:tä. Eipä muuttunu, eli en sit vissii edelleenkää tiiä sitä primeriä. :(
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

No löytyhän se cranking kartta vihdoin. Meinas usko jo loppua, pari tuntia tuli taas tänäänki istuttua tallissa ja starttailtua ilman että suuttimissa oli liittimet paikallaan. Metodini oli se että etsin silmällä kaikki tavun pituiset kartat koodista (15kpl) ja maksimoin ne kaikki pienissä erissä. Loggailin evoscannilla tietysti kokoajan IPW ja starttailin. Ilokseni huomasin että yksi kartta aiheuttaa huomattavan kasvun suihkutusajassa.

Kartta on tietysti ihan erinäköinen kun vaikka dsm koodissa, ei varmaan siksi sattunut ihan suoraa silmään.
Huomenna aamulla selviää lähteekö paremmin käyntiin, ulkona näyttäs olevan aika viileä jo nyt. Perjantaina oli -1 ja 7 starttausta otti että käynnistyi.
 

Liitetiedostot

  • ipw.jpeg
    ipw.jpeg
    200.8 KB · Lukukerrat 154

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Nojuu -1 asteen lämpötilassa lähti käyntiin niin että vähän pidempi startti ekaks ja toinen perään ja heti käyntiin. Tänään kun oli jotain 10 lämmintä kun lähdin töistä niin teki sen että käynnisty mutta sammui heti, tokalla kyllä samantien käyntiin.

Nyt tuntuu olevan yhteistä sekä +10 että -1 asteen kylmäkäynnistysten jälkeen että meinaa aluksi sammua kun painaa kaasua / kytkimen pohjaan. Pitäs varmaan seuraavaks löytää varmaksi se 120s rikastuskartta, tai ihan vaan yleinen rikastuskartta tai harkita accel enrichmenttiin puuttumista.

Kartta on nyt ton näköinen mitä kuvassa, vähän tökeröstihän se nousee mutta kokeilemalla tuntus että tossa 7.7 ja -7.7 asteen hujakoilla tarvittiin enemmän rikastusta niin nousee siksi ihan eri muodossa kun tehtaan poikien mappi.

Lancerin alkuperäisen eprommin (tai sen latviasta ostetun samalla mdnumerolla olevan) jouduin antamaan radioamatöörituttavalleni kun omilla vehkeillä en saa sitä syystä tai toista luettua.
 

Liitetiedostot

  • crankki.PNG
    crankki.PNG
    8.2 KB · Lukukerrat 128

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Lancer CB 93-97 EPROM ECU ja viinahommat

Epätietoisuus on suurta, sain vihdoin vähän miehekkäämmän rommikoneen hommattua. Tuo ainakin lukee ton lastun toistettavasti, ongelmia tietysti tuli sitten kun sarjaporttia pitkin uppaili pc:lle. Noh tarpeeks pienellä baudiratella sain kaksi bitilleen identtistä tiedostoa ladattua, ja ei muuta ku koodi emulaattoriin ja autoa käynnistämään. Ei käynnisty. ;f

Muokattu jenkkikoodi sisään ja käyntiin, sitten tuli villi idea että vaihdan koodin lennossa tohon epromista lukemaani kun auto käy. (uploadissa ei kestä kun joku alle sekunti) Noh auto meinas tietysti sammua kun mikrokontrollerilla vaihtui suoritettava koodi lennossa, mutta ei ihan kerennyt sammua ja jäi sit käyntiin. Kaasua ei oikein aluksi kestäny mut lämmettyään alko kestää. Eli koodi saattaa olla nyt sitten vihdoin OK, nopeasti kerkesin kattoa että mitkään kartat ei ole samoissa osoitteissa kun jenkkikoodissa, eli vissii sit viikonlopuks taas vähä hommaa. :D Viinaa pittää juua, ku ei kerta voi ajaa. Pitänee varmaan taas viritellä evoscanni ja ottaa suuttimet ja alkaa starttailuhommat. Hassua sinäänsä kun silmällä katsottuna löyty hyvin samanlainen kartta hyvin samanlaisesta paikasta kun siinä jenkkikoodissa, mutta eipä vaan ecu lukenut sitä käynnistäessä. Tässä on ny monta muuttujaa vielä, laittelen taas viestiä kun viisastun lisää. :)
 

Liitetiedostot

  • rommeri.jpg
    rommeri.jpg
    159.6 KB · Lukukerrat 96

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Joo-o aika hassua kyllä että kolmeen kertaan lukemastani ja kolmeen kertaan erikseen koneelle siirtämästäni alkuperäisestä EB30A prommista oli sit vissiin kolme bittiä vinossa. (aina samat)

Pääsin hommasta jäljille kun tuo ei käyny mitenkään järkeen ettei se lue niinkun ollenkaan mitään noita karttoja, vaikka kaikki maksimoi niin suihkutusaika oli sen saman noin 8ms. Tästä samasta syystä se ei suostunu käynnistymäänkään 10 asteen lämpötilassa.

Mun piti sitten yhdistellä kolmesta eri dumpista se koodi, siitä jenkkikoodista, toisella prommerilla luetusta EB30A koodista ja sitten tolla isolla luetusta. Ei kyllä käy edelleenkään järkeen että miten toi on ees mahdollista.

Noh jokatapauksessa siellä on nyt ajossa vissiin kohtuu hyvä eurokoodi, mistä peukaloitsin jo tyhjäkäyntiä isommalle ja kylmäkäynnistyksen suihkutusajan "tappiin". Pitää koittaa definoida lisää noita karttoja, on aika kohtuu synkkä tuo mun XML tällähetkellä. :(
eb30defi.PNG
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Lancerin etanolistatus on nyt virallistettu ja se lukee ihan rekisteriotteessakin. :cool:

Kuvittelin löytäneeni viime karttatalkoissa sellaisen kartan mikä tuntuisi lisääävän suihkutusaikaa hetkeksi kun starttaus lopetetaan. Jos tällänen on oikeesti olemassa niin sillä vois ehkä päästä tuosta käynnistymisen jälkeisestä sammumisesta eroon.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Enkä pelkästään kuvitellu, vaan löysinki ihan.

Laitoin tohon ny eilen sillee söpösti lisää, tänää ku kävin testaamassa -1 c lämpötilassa niin neljännellä jäi käyntii. Laitoin nyt sit reilummi siihe lisää karttaan lisää.

Ihmetystä aiheuttaa myös se että Accel enrich -kartta minkä löytysin jenkkikoodista puuttuu kokonaan tosta eurokoodista. :confused: Sitä ois kiva kans vähän lisätä kun hetken aikaa käynnistyksen jälkeen kesti vähän huonosti kaasua.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Ilmeisesti saat jotenkin seurattua että mitä karttaa luetaan missäkin tilanteessa?

Kuulostaa kyllä ihan järkevältä noi touhut. Siellä on uudemmissa joku semmonen "käynnistyksen jälkeinen rikastus" ilmeisesti myös. Tietenkään täyttä varmuutta ei ole siitä onko aina nuo kohditustiedostot oikeita kun ei pääse testaamaan mitä karttaa luetaan missäkin vaiheessa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Joo noissa vanhoissa onnistuu kattoo realiajassa että mitä kohtaa koodista mikrokontrolleri lukee, jos käyttää jotain eprom emulaattoria välissä.

Aikamoista arvailuahan tuo on joo, mutta kyllä se tänä aamuna lähti -5 lämpötilassa ekalla starttauksella käyntiin, tosin hörähti ekalla kertaa ja kun jatkoin vaan starttaamista niin käynnisty.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Latasin huvikseni Evo3 binnin Tunerprohon toho mun itse definoimani lancerin xdf:n kaveriks. Huomasin "ilokseni" että toinen bensakartta, rev limiter ja injector size on ainakin samoissa osotteissa. :rolleyes: Nooh kestääpähän mieli virkeänä kun sitä vähän käyttää, jos ois käyttäny vähä enemmän niin ei ois tarvinnu ihan näin paljoa kantapään kautta definoida ehkä. :confused:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Paitsi että ei kyllä tunnu löytyvän evo3 definitiotakaan kovin helpolla, ei kellään sattus olemaan?
 

jonsu91

Member
Liittynyt
2 Toukokuu 2011
Sijainti
Lappeenranta
itellä käynyt mielessä että muuttaisin tuon oman 1.8 gti käymää re85 joten mitä vaatii pitääkö tuohon suuttimet vaihtaa ja ecu vaihtaa vai onko suuttimet ihan riittävät? auto vuosmallia 1993 ja sit pitääkö bensalinjastolle tehdä mitään?
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
Itellä 1.6 650cc dekoilla, ruuvattava pa säädin ja gtin bensapumppu, aem:n pumppu päivitys tosin tulos ja pulstarin tulpat, mut 2vuotta goiminu hyvin
 
Ylös Bottom