Lancer DI-D käyttökokemuksia.

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Toista tuhatta uudella Lancerillani (sports sedan 2.0 DI-D invite) ajeltuani, ajattelin hieman kommentoida ko: autoa, autohan on siis varustettu Volgswagenin valmistamalla 2 litraisella 16 v pumppusuutin koneella, josta hyvät kokemukset jo edellisestä autostani (Golf) puhtia riittää mainiosti, tuntuu jopa ripeämmältä kuin Golf, vaikuttaneeko avarampi pakoputkisto/imupuoli (mitsun tekemiä)vai onko jotain softamuutoksia?
Yksi selkeä ero on kuitenkin alustan toimivuudessa, Lancer poistuu lähdössä kuin hauki rannasta kun taas Golf joko suti joutilasta tai kyykkäsi luistoneston vietyä tehot koneesta, muutenkin alustan toiminta ansaitsee kiitosta erittäin vakaa urissakin ja menee kurveihin suorastaan halukkaasti, kova sivutuuli ottaa kyllä jonkin verran mutta ei lähellekään niin paljon kuin Golfissa.
Alkujaan pelätty melu ei ollutkaan niin voimakasta, moottorin eristys kohtuullinen ja olisiko japsit tehneet oman starttimoottorin ääni aivan erilainen kuin Golfissa, muutenkin sivistyneemmän oloinen ikäänkuin olisi pehmeämmät moottorin kumityynyt? Rengas melu karkealla asfaltilla kova ei kuitenkaan likikään Golfin jyrinää, kaikki kojetaulun ym sisustan kitinät ja helinät (joita Golfissa riitti uudesta saakka) loistavat poissaolollaan. Tässä autossa voi todella jo kuunnella stereoitakin. :peukku
Ulkonäkö on kerännyt myönteisiä kommentteja, myös väri (orient red).
Samantien auton kotiin saatuani parantelin hieman ruostesuojausta aineena Arpol joka on periaatteessa mil hyväksyttyä Tectyliä kuvia: http://picasaweb.google.fi/tuijamh/MitsubishiLancerRuostesuojausta?authkey=Gv1sRgCPXIj9j9jJqQmQE# ja asensin eteen kuraläpät, samalla tuli tutustuttua alustan rakenteisiin jotka vaikuttavat olevan todella järeätä tasoa esim etujarrulevyt vahvuudeltaa 26 mm, takaakselistossa vahvasta putkesta ja levystä apurunko jossa paikat nelivedolle ym.
Joten tähän asti tyytyväinen valintaani. :driver
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Tuli asennettua moottorin lämmitin ja sisäpistorasia (Defa), ja siinä samalla tuli silmäiltyä tarkemmin konehuonetta. Aiemmin kirjoitin startin äänestä ja se on tosiaan japsien tekoa niinkuin laturi, ilmastointi ym apulaitteet, jess!
Ihmettelin myös vaihteiston juoheaa toimintaa ja kytkimen normaalia liikerataa (verrattuna Golf V:hen) koskapa luulin ko auton olevan VW:n osilla myös näiltä osin. Moottorihan on VW 2.0 TDI, eikä myyjäkään osannut sanoa vaihteiston valmistajaa, no niin, vaihteiston päällä valussa komeilee teksti AISIN, jesss!!
Vielä jos kytkin ja vauhtipyörä olisivat kunnollisia eikä Vw:n susi kaksoismassavauhtipyörä niin ei muuta voisi toivoakaan.
Kilometrejä on mittarissa kohta 5000 ja meno maistuu. Sivulaseilta tulee hieman suhinaa; näyttäisi että ikkunan karmien tiivisteet eivät kohtaa kunnolla B-pilarin yläosassa.
Puhelimen ääniohjaus on myös hieman ärsyttävä, ei ymmärrä minun lausumaa englantia, kysyy mokoma välillä että puhuttaisko saksaa vai kenties ranskaa, höh.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Hienoa, että näistäkin tulee käyttökokemuksia! :peukku Hatunnosto myös ruostesuojauksen lisäämisestä. Hieman pisti hymyilyttämään puhelimen ääniohjausta koskeva kommentti, mutta selkeästi tähän mennessä havaitut miinusmerkkiset asiat ovat aika vähissä niin kuin pitääkin. 8)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Nopea testi on tullut itsekkin tällaisesta otettua ja samaten myös tuota V golffia TDi;nä ajettua vähän pidempään. Itse pidin kovasti tuosta moottorista, voimaa on läpi koko kierroslukualueen käytössä viiveettä. Jos pitäis paljon ajaa autolla niin valintani olisi toki tämmöinen :)
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

20 tkm täynnä Lancerissa eli ensimmäistä huoltoa ryhtyi pyytämään hän.
Tänä talvena on saanut pakkastestiä ihan kylliksi ja siitä muutamia huomioita.
Edellisenä autona kun oli se Golf niin tuli toppa housut tutuiksi, syytä kylmyyteen etsittiin ja termostaattia vaihdettiin, nokan kun laittoi umpeen (omalla vastuulla ) niin sitten sai koneen lämpöiseksi mutta sisätiloja ei todellakaan voinut lämpimiksi sanoa vaikka lämppäri huusi kuin vanha pölynimuri ja kuitenkin ajan työmatkaa yli 50 km sivuunsa, siispä VW liikkeen kommentit oli että 2.0 TDI on niin pihi polttoaineenkulutukseltaan ettei hukkalämpöä riitä hyttiin asti, olipa varsinaista paskapuhetta, Mitsussa sama moottori kulutus samaa luokkaa ja lämpiää noin 5 km ajolla jo mukavasti sisältäkin eikä lämppäri melua älyttömästi, kannattaisikohan volkkareihin tilata japanista lämmityslaite?
Letkulämmittimen ja moottorin ohjauselektroniikan kanssa lienee jotain yhteensopivuus ongelmaa sillä jos auto seisoo yli 20 asteen pakkasessa esim yön yli ja lämmitin on päällä yli tunnin niin ei tahdo käynnistyä, kone pyörii startilla hyvin mutta käynnistyy kuin saattaen pitkällä startilla ihan kuin ei saisi oikein ruokaa, lyhyemmällä lämmityksellä tai vallan kylmänä käynnistyy välittömästi.
Ajettavuus talvikelillä oikein mukava, liikkeelle lähtee hyvin, vakaa ajettava, jäiset urat ei paljon hetkauta ja ajon vakautus tulee melko huomaamatta mukaan, abs on kyllä vähän "ronksottava"
B pilareiden yläpäästä tuleva suhina tuntuu entistä häiritsevämmältä, ulkoa katsottuna tiiviste ei täytä ikkunakarmien ja katon reunan väliä (siis tämä ulompi huuli tiiviste) pitänee mainita huoltoa tilatessa jos sille voisi jotain tehdä, tuskin muu auttaa kuin uudet tiivisteet.
Ratti vaihdettiin takuuna kun siitä oli puolien takaa nahka irti.
Ihan kovimmilla pakkasilla pari kertaa liikkeelle lähtiessä kojetaululta kuulunut nitinää mutta loppui parin kilometrin jälkeen, ei kuitenkaan mitään golfin konserttiin verrattavaa.
Edelleen erittäin tyytyväinen valintaani, "tutkimuksien vastaisesti" seuraavakin auto voisi olla Mitsubishi, esim Lancer Ralliart Mitsun omalla noin 200 heppaisella dieselillä ja TC-STT-vaihteistolla siis kunhan ne ryhtyy tekemään moisia. :eek:
 
M

mikada

Guest
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Tuossa mainitsemasi letkulämmitin ja sen kanssa startti ongelma. Olen lukenu samoja ongelmia myös Dieseli Hondan suunalta ja ratkaisuna on ollu siirtää letkulämmitin eri paikkaan. Väärän paikkaan asennettuna pääse lämmittämään moottorin lämpöanturia ja sitä myöten moottori saa väärää informaatiota ulkona vallitsevista olosuhteista. Suomeksi sanottuna antaa liian vähän soppaa tai dieseleissä hehkuttaa liian vähän mitä ulkona oleva kylmyys vaatisi. Ongelmallisissa dieseli autoissa, mitä töissä ollu (ei kylläkään Mitsuja mm. Transporter) tehty useampi hehkutus (2-3 kpl) peräkkäin ennen starttia saatu vaikeat tapaukset käyntiin.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

JuKoS sanoi
Letkulämmittimen ja moottorin ohjauselektroniikan kanssa lienee jotain yhteensopivuus ongelmaa sillä jos auto seisoo yli 20 asteen pakkasessa esim yön yli ja lämmitin on päällä yli tunnin niin ei tahdo käynnistyä, kone pyörii startilla hyvin mutta käynnistyy kuin saattaen pitkällä startilla ihan kuin ei saisi oikein ruokaa, lyhyemmällä lämmityksellä tai vallan kylmänä käynnistyy välittömästi.
tuo sama ilmiö meillä bensa Mazda6:ssa, olen kanssa antanut ymmärtää että lämpö hämää antureita eikä se laita lainkaan "ryyppyä" päälle kun ollut lämppärissä pidempään.

Hienoa saada Lancer raporttia!
 

ralli art

honda accord tourer 2.4 executive 2003.
Liittynyt
8 Syyskuu 2004
Sijainti
jyväskylä
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

tuo ruostesuojaus on kyllä ehdottomasti hatun noston arvoinen suoritus!ja hienoa että jaksat kirjoitella käyttökokemuksista oli se sitten hyvää tai pahaa :)
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Nyt on sitten vaihdettu takaovien tiivisteet (liittyen b pilarien suhinaan), ko tiivisteissä on kumihuulet jotka tiivistävät etu ja takaovien ikkunakarmin välisen raon mutta kun ko huuli on liian kippuralla sisään päin niin rakoa jää ylhäältä auki noin 5 senttiä, ei parannusta uusillakaan tiivisteillä.
Tiivisteet tilattiin jo huoltoa tilatessa kun kävin paikan päällä huollon varaamassa, liikkeen mies tarkasteli suhinan syytä, ja tiivisteet "viallisiksi" havaitsi, ensimmäinen tiiviste saapui muutaman viikon kuluttua ja sovittiin soittettavan minulle kun toinen saapuu.
Kuluu muutama kuukausi ja konehuoneesta kuului armoton sirkutus toki vaikka nyt kevät onkin niin kyseinen ääni tuskin on suotavaa, joten tutkin mikä sen aiheuttaa, ensiepäilynä moniurahihna pikku suhaus crc:tä, ei vaikutusta, tarkempi kuuntelu ja kopelointi tuotti tulokseksi turbon downpipen lämpösuojalevy murtunut lähes irti ja kevyellä tukistuksella irtosikin, ei muuta kuin Veholle jossa olikin mallin kanssa hyvä tilata uusi lämpösuoja.
Samalla kysyin takaoven tiivisteen tilannetta, joka olikin jo pari kuukautta heillä ollut, siis asennus aika varaukseen.
Tiivisteen asennus koitti ja joutessani kävin vilkaisemassa hallin puolella miten asennus sujuu, jotain puhuakseni höpisin asentajalle että hianoo kun vallan uudet ovitiivisteet laitetaan, niin murahti vastaukseksi hän että ei näistä mitään hyötyä oo, no mikäs siinä sitten kiitos ja anteeksi, se hyöty kuitenkin oli hallin puolella käynnissä että näin minkälaiset naarmut ko "asentaja" oli suhmuroinut vääntäessään tiivisteen kiinnitysnastoja irti :seina eli kirkas pelti siellä paistoi naarmujen pohjalla.
Jonkin aikaa tuumattuani tulin siihen tulokseen että otan itse vielä tiivisteet irti korjaan maalin vauriot ja koitan saada liimalla ja tiivisteen paloilla suhinakohdan tiiviimmäksi. Työnvastaanotto tilasikin mukisematta korjausmaalin ilman veloitusta.
Vieläkin autoon tyytyväinen, huoltoon hieman pettynyt :-\
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Nyt menee hieman tylsäksi, 40tkm huollossa käytetty ( melko kallista 470 € ) eikä muuta mainittavaa, ilmeisesti kuski on oppinut auton tavoille ja päinvastoin, ei mitään vikaa ei edes polttimoita mennyt, auto toimii kuin junan vessa. Talvikelitkin taas alkoivat mutta eipä siinäkään kummenpaa vakaasti menee keli kuin keli. Eli tyytyväisenä edelleen pörötellään. :peukku
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Kivaa raporttia, minkähänlainen tuo uusi 2.2 litrainen kiisselipata on, sehän ei ole enää VW:n tekele.

Tuliko tuossa ruostesuojauksessa esille jotain ns. takuupaikkoja mistä lähtee kuplimaan? Ruotsalaisten ruostetestissä Lanceri sai melko huonot arvosanat takalokareiden ja saumauksien huonon suojan takia.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mitsubishi-lancer-20d-business-12691

Jotkut roiskeläpät olisi kyllä pop, varsinkin taakse.
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Tuo 2.2 diesel lienee ranskalaisten (PSA) yhteistyö HDI moottori, jota käyttää Peugeot Citroen Mitsu Ford ja Fordin kautta Jaggekin ym ym, ei varmastikaan hassumpi moottori.
Lanceriin ei nyt dieseliä saakaan, seuraavaksi tulee todennäköisesti 1.8 DI-D mivec jota jo käytetään ASX:ssä, jonka koeajoa mielenkiinnolla odotan, juurikin moottorin takia.
Varsin mielenkiintoisia nuo moottori yhteistyöprojektit muutenkin olen antanut itseni ymmärtää mitsun olleen mukana Mersun uusien dieselien suunnittelussa.
Ruostesuojauksesta jäi mieleen lähinnä pohjaan pistehitsatut vahvikkeet ym palkit joiden välistä suojaaine kapillaarisesti tuli näkyviin toiselle puolen, usein vanhemmissa autoissa juuri nämä saumat on turvonneet ruosteen takia aika lailla. Takalokarien kaaret on hitsauksien kohdalta mielestäni järkevän leveät ulkopelti loppuu ennen sisälokasuojan pellin reunaa jolloin sauma on saatu hyvin suojattua muovikitillä, toki myös takakaariin (sisäkautta) tunkeutuva ruostesuoja aine niin ei kosteus pääse ruostuttamaan peltien väliin.
Roiskeläpät oli todellinen ongelma taakse ei saanut ja eteenkin onnettoman pienet eikä kehdannut kumilevystä mitään lärpäkkeitä itsekkään tehdä, joten takakaarien ulkonevaan etuosaan on hieman kiveniskemiä tullut.
Muutenhan työn jälki auton allakin on moitteetonta esim peltien sovitukset ei irvistä ja saumakitit on kohdallaan eikä niin kuin vaikkapa jenkkiautoissa joissa pellit on raollaan ja kitti saattaa olla 1/2 tuumaa sauman vieressä tai puuttua täysin. Muovikittiä ei todellakaan ole käytetty saumojen täytteenä vaan suojana.
 

kapsu

Eclipse 2g, '97 4G63 NA
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Hämeenlinna
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

JuKoS sanoi
Lanceriin ei nyt dieseliä saakaan, seuraavaksi tulee todennäköisesti 1.8 DI-D mivec jota jo käytetään ASX:ssä, jonka koeajoa mielenkiinnolla odotan, juurikin moottorin takia.
..kun nyt vaan tulisi! Tuo nykyinen Lancer "mallisto" on tosi onneton, pelkkä 1.5bensa tarjolla.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

JuKoS sanoi
Tuo 2.2 diesel lienee ranskalaisten (PSA) yhteistyö HDI moottori, jota käyttää Peugeot Citroen Mitsu Ford ja Fordin kautta Jaggekin ym ym, ei varmastikaan hassumpi moottori.
Lanceriin ei nyt dieseliä saakaan, seuraavaksi tulee todennäköisesti 1.8 DI-D mivec jota jo käytetään ASX:ssä, jonka koeajoa mielenkiinnolla odotan, juurikin moottorin takia.

Lancer 1.8 DI-D mivec on jo myynnissä Saksassa, joten eiköhän se piakkoin tänne pohjolaankin tule.
Uusi 2.2 DI-D (koodiltaan 4N14) on mitsun omaa tekoa ja hyvin läheistä sukua tuolle 1.8:lle.
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Onpa hyviä uutisia, jos tämä 2.2 perustuu 1.8 dieseliin niin ehkä joskus Lanceriinkin tuo kone vähän tehokkaampana ja neliveto? heh. No ainakin isompiin tekee hyvää saada oma moottori. Pari viikkoa sitten kun veholla kyselin Lancer dieseliä niin ei osattu sanoa mitään aikataulua. ASX dieselkin koeajoon joskus tulevaisuudessa?
2.2 koneesta näköjään arvot aika tavanomaisia (ihan ok) kokoisekseen, mutta millaisia ovat sitten tuotanto versiot. varmaankin tehokkaampiakin tulee, ja ajossahan tuon sitten vasta tuntee. Toivottavasti tulevat myyntiin ennen seuraavaa auton vaihtoa.

Specifications
Engine type Inline 4 cylinder, DOHC 16v, MIVEC
Displacement 2.3 L (2268 cc)
Bore 86 mm
Stroke 97.6 mm
Turbocharger variable geometry turbocharger / variable diffuser, intercooler
Fuel system Common rail with piezo injectors
Peak power 130 kW (177 PS) at 3500 rpm [12]
Peak torque 380 N·m (280 lb·ft) at 2000 rpm
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Kaksi vuotta ja 55tkm tulee täyteen mainiolla Mitsulla, joten on aika jättää haikeat jäähyväiset uskolliselle palvelijalle sillä uusi auto on tilattu. :(
Lancer on ollut ennätysmäisen vähävikainen, pari lievää takuu korjausta mutta muuten ei huoltojen lisäksi ole muuta tarvittu, ei edes yhtään polttimoa ole tarvinnut vaihtaa.
Kulutus on ollut 5.5 - 6 L / 100 km ja ennalta hieman arveluttanut Volkkarin moottorikin on toiminut, tietysti öljyä on huollon välillä saanut litran lisätä mutta se on VW:n moottoreille ominaista.
Harmillista on ettei seuraajaksi diesel Mitsua suomesta saa, yritetty on niin Deltan kuin Tampereen AutoCenterin kautta (joka toi mm erän uusia bensa Lancereita ) jos olisi uuden Lancer 1.8 DI-D mivecin jotenkin saanut niin olisin epäröimättä sellaiseen vaihtanut.
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Katsopas kummaa, tosiaan ei ole mitään diesel-malleja enää hinnastoissa :eek:

Ilmeisesti Lancer Ralliart:kin on poistumassa, ei enää uusia tilauksia. Melko tylsää, tuo 2.2 dieseli sopisi varmaan lanccuun hienosti.

Mitä tuli tilalle, jos sopii udella?
 

JuKoS

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Mersufoorumin puolelle tuli siirryttyä, eli seuraaja on juuri esitelty "facelift" C mersu tietty CDI koneella.
Oli vähän hankalaa löytää seuraajaa kun Mitsussa oli ajettavuus ja varusteet hyvällä tasolla eikä halunnut oikein mistään luopuakaan, no takuuta uudessa ei ole kuin 2 vuotta mutta eiköhän se taas sitten vaihdu.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

JuKoS sanoi
Kaksi vuotta ja 55tkm tulee täyteen mainiolla Mitsulla, joten on aika jättää haikeat jäähyväiset uskolliselle palvelijalle sillä uusi auto on tilattu. :(

Offtopic: Miksi hyväksi havaittu ja suhteellisen vähän ajettu auto on sitten pakko pistää vaihtoon vain 2-3 vuoden ikäisenä? Ei herneitä, ihmettelin vain.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

DaJackal sanoi
Offtopic: Miksi hyväksi havaittu ja suhteellisen vähän ajettu auto on sitten pakko pistää vaihtoon vain 2-3 vuoden ikäisenä? Ei herneitä, ihmettelin vain.

No se on se kohta missä se pitää vaihtaa jos meinaa pysyä uudessa autossa kiinni. Takuukin raukeaa.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

DaJackal sanoi
Offtopic: Miksi hyväksi havaittu ja suhteellisen vähän ajettu auto on sitten pakko pistää vaihtoon vain 2-3 vuoden ikäisenä? Ei herneitä, ihmettelin vain.

itse ainakin kyllästyn kyllä helposti hyväänkin autoon parissa vuodessa. joten jos mahdollista, niin miksei sitä voisi vaihtaa, ihan "huvikseenkin". oikeastaan voisin vaihdella autoa vaikka parin kuukauden välein, jos vaan perse kestäisi. ;D puhun nyt käyttöautosta, erikois-/harrasteautot ovatkin sitten asia erikseen.

tietenkin on myös tuo uudessa autossa kiinni pysyminen. autohan on joka tapauksessa huono sijoitus.
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Vähän vanha topic mutta onkos näissä 2008-> lancereissa tuolla 2 litran DI-D koneella ollu enemmän ajettuna mitään ihmeellistä? Paljoltihan tuo on huollosta ja pidosta kiinni mutta noin yleensä onko mitään.
 

ippes

New Member
Liittynyt
7 Toukokuu 2017
Vs: Lancer DI-D käyttökokemuksia.

Bazeeba sanoi
Vähän vanha topic mutta onkos näissä 2008-> lancereissa tuolla 2 litran DI-D koneella ollu enemmän ajettuna mitään ihmeellistä? Paljoltihan tuo on huollosta ja pidosta kiinni mutta noin yleensä onko mitään.

Itse ostin tuollaisen 2009 DI-D:in ja kiinnostaisi myös tietää, eka mitsu, saas nähdä onko myös vika ;) Tähän mennessä kaikki muu positiivistä, mutta kilsoilla 190000 on jo pientä korroosion hoitoa luvassa, ei mitään vakavaa,mutta jos nyt ei puutu, niin jossain vaiheessa alkaa jo näkymään...
 
Ylös Bottom