Lancer GTI -93, Febiz

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Febiz
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään tuli tarkistettua johto kerrallaan pinniltä alkaen, että ecun johdot on jatkettu oikeaan, ennen ecun siirtoa toimivaksi todettuun johtoon, eli kytkennän pitäisi olla toimiva.
Lisäksi vaihdoin yhden jatkoksen johdon ja siirsin vielä yhden maadoituksen alkuperäisen ecun maadoituspisteeseen.
IMG_20230916_155842.jpg
Aiemmin olin jo kaivanut konehuoneen puolelta johdot esiin ja mittaillut pinni 81 antureiden 5V signaalijohtoa katkaisemalla johdon.

IMG_20230916_155037.jpg
Tämän johdon signaalissa on jotain hämärää ja liian korkeaan jännitteeseen vaikutta mafin liitin.
Mutta vaikka liitin on irti tai myös toisella mafilla kokeiltuna antureiden antamat arvot on kutakuinkin tapissaan, vaikka johdon jännite putoaa alle 5V:n.
IMG_20230916_154337.jpg
Lambda-anturi liittyy samaan hässäkkään, ja onhan senkin arvo yli asteikon, eli 1V:n.

Näillä näkymin myös ensitalven harrastuksena on ecun liittyvien sähköongelmien setviminen.
 
Viimeksi muokattu
Ei ole tullut autoon juuri koskettua, vaikka viimeisenä helpohkona vikapaikkana mielessä oli mafin virheellinen johdotus. Katselin kuitenkin, että taitaa ne nyt olla ihan oikein.
Konehuoneen antureiden liittimet on ollut irrallaan, mutta äsken piruuttani laitoin ne kiinni ja kokeilin mitä käy.

Autossa on nyt huonompi akku paikallaann, mutta kyllä sen sai sahattua käyntiin, kun aikani yritin.
CE-valo palaa ja kierroslukumittarin viisari ei hievahda, joten ei tämä itsestään ole korjaantunut.

Onhan tässä tullut mieleen, että olen saanut ecun rikki.
Space starin ecu minulta myös löytyy, mutta sen pinnit taitaa olla erijärjestyksessä, enkä ole kohtuu vaivalla saanut sitä koskaan selvitettyä, että voisi kokeilla.
 
Mietin jo ratkaisuksi hankkia jonkun toisen uudemman lancerin ecun, jonka pinnijärjestyksen saisi selville.
Mutta kokeilin tänään kuitenkin Space starin ecua ja sen kanssa on ihan samat ongelmat. Eli 5V johdossa liikaa jännitettä ja anturit näyttää mitä sattuu. Antoi myös samat vikakoodit.
Onnistuin Ecuflashilla säätämään tätäkin ecua, mutta autoa en saanut käyntiin.
20240312_173652.jpg20240312_175127.jpg
Vika taitaa siis kuitenkin olla muualla, kuin ecussa.
Mitähän vikaa johdotuksissa voi vielä olla, kun kaikkien 5V käyttävien antureiden liittimet on tullut jo käytettyä irti.
 
Sadepäivän ratoksi purin vuonna 2008 tehdyn kojelaudan kokonaan irti.
Saan samalla huollettua ilmakanavat ja fiksattua johtoja. Varmaan myös vaihdan vuonna 2004 asennettuja sinisiä taustavalojen led-polttimoita ehkä valkoisiksi.
20240316_103853.jpg20240316_150125.jpg20240316_145211.jpg
Outoon sähkövikaan liittyen oli irrotettava sisäpuhallin, koska tulipellissä johtojen läpivienti on puhaltimen takana. Sinne en ole päässyt käsiksi ja ecuun liittyvissä johdoissa on siellä ainakin jotain jyrkkiä mutkia.
En ole vielä varma, miten laajasti ja miten pitkältä konehuoneen puolelta uusiin ecun johtoja.
20240316_145938.jpg20240316_145908.jpg
En tiedä pitäiskö tälle harrastukselle itkeä vai nauraa.
 
Mietin jo ratkaisuksi hankkia jonkun toisen uudemman lancerin ecun, jonka pinnijärjestyksen saisi selville.
Mutta kokeilin tänään kuitenkin Space starin ecua ja sen kanssa on ihan samat ongelmat. Eli 5V johdossa liikaa jännitettä ja anturit näyttää mitä sattuu. Antoi myös samat vikakoodit.
Onnistuin Ecuflashilla säätämään tätäkin ecua, mutta autoa en saanut käyntiin.
Näytä liitetiedosto 24866Näytä liitetiedosto 24867
Vika taitaa siis kuitenkin olla muualla, kuin ecussa.
Mitähän vikaa johdotuksissa voi vielä olla, kun kaikkien 5V käyttävien antureiden liittimet on tullut jo käytettyä irti.

Onko sulla kuitenkaan nyt kaikki johdot oikein siihen auton johtosarjaan päin? Galantin kanssa sai ihan huolella taistella kun galantin pinoutit eivät olleetkaan ihan sitä mitä internets sanoi. Yleismittarista piipperi käteen ja setvimään..
 
Olen putsannut ja kunnostellut irrallaan olevan sisäilmapuhaltimen ja ilmakanavia.
20240323_102104.jpg20240323_095940.jpg
Johtoja olen kolvaillut silloin tällöin ja nyt on noin 10 johtoa uusittu eculta konehuoneeseen eli 1/4 ja olen varmistanut mihin liittimeen ne menee.

Mafin johdotuksesta en yhden johdon uusinnan jälkeen vielä saanut vikaa varmistettua, mutta netistä löytämässäni evon mafin testausohjeessa pinnejä on luettu väärästä suunnasta ja se on voinut sekoittaa minua. Muuten se on hyvänoloinen ohje. Useampi muukin johtolanka mafin oikeaan kytkentään on ollut ja jos sieltä löytyisi joku virhe, kun jatkan tutkimuksia.

Samassa johtojumpassa ajattelin haaroittaa alkuperäisen Power transistor unitin rinnalle Boschin PTU:n. Niin se on ollut johdotuksista päätelleen varamoottorin yhteydessä kytkettynä. Siitä vaan puuttuu rpm-signaali, niin orkkista ei voi jättää kokonaan pois.
20240327_175853.jpg
Ajattelin kokeilla jos siitä olisi jotain hyötyä paremmalle kipinälle. Saahan sen helposti irtikin, jos ei toimikaan.
 
Viimeksi muokattu
Pihan keväthommien lomassa ajattelin tehdä ostoslistan polttimoista ja katsoa miten led-nauha menisi mittariston sisään.
Samalla tuli avattua ja putsattua mittaristo.
20240413_145902.jpg
Kävikin niin, että löysin aikoja sitten hankkimiani ledejä ja kaikki tarvittava löytyi valmiiksi.
Sain siis aika nopeasti vaihdettua mittaristoon ja keskikonsoliin kylmänvalkoiset ledit. Kyllähän se kuitenkin kolvaushommiksi meni.
20240413_175935.jpg
20 vuotta sitten oli asennettu siniset irtoledit ja ne eivät valaisseet punaisia alueita ollenkaan. Nyt osa ledeistä oli valmiiksi kantoihin sopivia ja valaistus on tasaisempi.

Yksi nuorempi autoasentaja kävi kylässä ja katseli mafin liitintä. Löysi siitä 3 ja 5 pinnin numerot, joten enää ei ole epäselvyyttä mistä suunnasta pinnejä luetaan. Johtojen järjestys on nyt ennallaan ja yhdessä netin ohjeessa on siis virhe. Mafin päässä on nyt linkkuwagot, niin helppo testata muitakin johtojärjestyksiä.
 
Viimeksi muokattu
Taas uusin muutaman johdon ja saatoin löytää yhden motivaatiota lisäävän ongelman.
Pinni 35 on gtin pinnikaavion mukaan tyhjä, mutta todellisuudessa siinä on johto. Sähkökaaviota tutkimalla se on yksi neljästä lambdalle menevästä johdosta.
Evon pinnikaaviossa se on Intercooler sprayer activation Light ja jonkun tiedon mukaan taas tyhjä.
Täytyy nyt miettiä mihin tuon lambda-anturilta tulevan johdon kytkisi, mutta ei ainakaan tuohon ecun pinnin.
 
Viimeksi muokattu
Lambdaltahan ei tarvitse saada siihen evon ecuun minimissään kuin kapeakaista oikeaan pinniin joten ei siihen sen käyntikunto kaadu ellei se ole väärin. Helpoin jos on joku laajakaista ja siltä sitten vain signaalia eculle
 
Tutkiskelin Gti:n sähkökaavioita ja huomasin, että kaikki maadoitukset eivät ole toisiinsa yhteydessä, vaan ihan kuin tietoisesti erillään.
Löysin myös tällaisen ohjeistuksen maadoituksiin, eli on merkitystä mihin mitäkin maadoitetaan.
Screenshot_20240424_201606_Firefox.jpg
Mietin myös kuuluuko antureiden maadoituspinniä ecusta oikeasti maadoittaa vai tuleeko maadoitus jopa eculta päin antureille?

Maadoitukset saattaa jotenkin liittyä tähän antureiden sekavaan toimintaan.
 
Kerhon kesäpäivillä tuli käytyä täällä Lahdessa, mutta tämä auto se vaan nökötti tallissa.
20240706_092054.jpg
Tällä viikolla jatkoin useampana iltana ja nyt viikonloppuna johdotusten setvimistä. Tänään sain viimeisetkin maadoitusjohdot kytkettyä ja pääsisi kokeilemaan mitä evoscan sanoo.

Tämän verran tuli vaihdettua johtoja eculta konehuoneen puolelle saakka.
20240707_191523.jpg20240707_191532.jpg
Pinnikaavioita ja gtin sähkökaavioita tutkien vedin uudet johdot.
Maadoitukset on tosiaan yllättävän monimutkaiset ja huomioin mihin pisteeseen korissa mikäkin pitää maadoittaa.
20240707_191541.jpg20240707_191656.jpg
Olisihan se suuri ihme, jos kaikki toimisi heti, niin siksi johtoja ei ole vielä niputettu mitenkään.
 
Viimeksi muokattu
Kerhon kesäpäivillä tuli käytyä täällä Lahdessa, mutta tämä auto se vaan nökötti tallissa.
Näytä liitetiedosto 25063
Tällä viikolla jatkoin useampana iltana ja nyt viikonloppuna johdotusten setvimistä. Tänään sain viimeisetkin maadoitusjohdot kytkettyä ja pääsisi kokeilemaan mitä evoscan sanoo.

Tämän verran tuli vaihdettua johtoja eculta konehuoneen puolelle saakka.
Näytä liitetiedosto 25059Näytä liitetiedosto 25060
Pinnikaavioita ja gtin sähkökaavioita tutkien vedin uudet johdot.
Maadoitukset on tosiaan yllättävän monimutkaiset ja huomioin mihin pisteeseen korissa mikäkin pitää maadoittaa.
Näytä liitetiedosto 25061Näytä liitetiedosto 25062
Olisihan se suuri ihme, jos kaikki toimisi heti, niin siksi johtoja ei ole vielä niputettu mitenkään.
Laitamme sormet ristiin, että homma menisi maaliin sähköjen kanssa. :geek:(y)
 
Monta vuotta on ollut suunnitteilla uudet helmalevikkeet. Sopivia ei ole tullut vastaan, niin kaivoin kesäloman ratoksi 14 vuotta vanhat tarvikkeet esiin. Gelgoat oli mennyt turhan paksuksi geliksi, niin se piti kertaalleen kuoria pois ja hakea Motonetistä uusi kilon pytty. Hartsia ei enää ollut jemmassa, niin sitä hain Tokmannilta 3kg.
Hiilikuitumattoa oli vielä runsaasti, niin laitoin sitä yhden kerroksen ensiksi ja sitten lasikuitumattoa 2 kerrosta.
Irrotusainetta ei ollut saatavilla, niin vahasin muotin ensin normivahalla ja sitten keksin laittaa Chrystal Coatia. Hyvin irtosi filmivanerimuotista.
Ehkä vähän eksoottinen muottimateriaali, mutta miksei, kun halusin noin selkeälinjaiset helmat.
Homma ei mennyt ollenkaan sotkemiseksi ja nykyään tuo hengityssuojain tuntuu aika välttämättömältä varusteelta.
20240713_192651.jpg20240714_161257.jpg
Ajattelin, että pinnoitan vielä takasiiven tason hiilikuidulla, kun siihenkin on materiaalit olemassa.
 
Viimeksi muokattu
Näköjään silloin kun ei turhia yritä ja lopputuloksellakaan ei olisi niin väliä, niin omalla mittapuulla priimaa tuppaa tulemaan.
Tämä osa piti saada vaan tasaisen tummaksi hiilikuitupinnan alle, niin pohjakin on 60:llä hiottu.
Täytyy koittaa aina välillä maalailla ruiskulla jotain, jos sitä joskus rohkenisi vielä maalaamaan koko auton.
20240715_181231.jpg20240715_181157.jpg20240715_172526.jpg
Tämä Mazdan Radiant Ebony on yhden takaspoilerin ja tämän maalauksen perusteella aika helppo metalliväri maalata. Ei kuitenkaan ehkä kovin hyvä väri tähän lanceriin, joka on jo kerran ollut musta.
Lancerin sinisessä ja punaisessa metalliväreissä olen saanut jotain sävyeroja aikaiseksi, eli ne on hankalammat maalata.
 
Viimeksi muokattu
Hiilikuitupinnoitus on tehty. Onnistui ihan suht hyvin. Piti lisätä epoksia toinen kerros ensimmäiisen ollessa vielä vähän tahmea, että sai sileämmän ja riittävästi hiottavaa materiaalia.
IMG-20240717-WA0005.jpg
Kuvan jälkeen hioin tuon ja seuraavaksi lakkaus. Siinä vaiheessa näkee, minkäverran ilmakuplia on aiheuttamassa ongelmia.
Osan alapuolelle meni niin paljon epoksivalumaa, että niitä pois hioessa sai tehdä koko pohjat uusiksi. Ne on kuitenkin jo tehty.
 
Viimeksi muokattu
Nyt hiilaripinta on lakattu ja valmis, ellei ala himottamaan täydellisyys, jolloin pitäisi vielä hioa ja lakata ainakin kertaalleen.
20240718_175424.jpg
 
Nyt tuo hiilaritaso on hiottu ja lakattu kolmeen kertaan.
Hioin koko spoilerin, kittailin sitä lisää ja pohjamaalasin pariinkin kertaan. Ikävän joustava ja jokasuuntaan kaareva osa tehdä pohjat. Nyt nämä osat odottelee vaan pintamaalausta.
20240726_161830.jpg20240726_161727.jpg
Tein kesälomalla autoon mieluisampia juttuja ja pidin itseni uskossa, että sähkökytkennät on toimivat.
Nyt loman lopuksi kytkin ecun tietokoneeseen ja ongelmajohdon jännite oli 5V, kuten pitääkin ja anturit näytti järkeviä lukemia. Niinpä aloin jo niputtelemaan johtoja konehuoneen puolelta ja homma pääsee etenemään.
 
Tänään kokeilin autoa käyntiin ja kyllä se käynnistyi. Myös Evoscan näytti äkkiseltään katsottuna ihan järkeviä lukemia, niin jatkoin johtojen niputtamista auton sisällä ja kasailin jo sisäilmapuhaltimen paikalleen.
20240804_163816.jpg
Nyt voisi jatkaa kojelaudan takaisinasennusta.

Konehuoneessa on nyt kytkettynä alkuperäisen rinnalla Boschin Power transistor unit. Kyllä auto noin ainakin käy ja rpm-mittarin signaali toimii. Se signaali puuttuu Boschista, eli tulee alkuperäisen Ptu:n kautta.
En sitten tiedä tehostaako tämä yhtään kipinää.
20240804_195325.jpg
 
Viimeksi muokattu
Ajattelin sulkea yhden mahdollisen ongelmakohdan pois ja huollatin suuttimet.
Lähetin molemmat keltaiset suutinsarjat Finjectorille. Tänään sain ne takaisin ja laitoin heti paikoilleen.

Marketplacesta randomina ostetut suuttimet oli viimekesän ajossa autossa ja ne testattiin nyt.
Olivat täysin kunnossa, niin niihin vaihdettiin vain tiivisteet ja suodattimet.
Kahdessa max. virtaus on 540 cc ja kahdessa 546 cc.
20240809_153352.jpg
Oli ennakoitua edullisempi juttu. Kun puhdistustarvetta ei ollut ja osista sain Mitsuclubin jäsenenä -30%, kun älysin pyytää.
Ecun mukana tulleet suuttimet olivat vain varalta mukana, jos tässä sarjassa olisi ollut viallisia.

Kabiinin johdotuksetkin on jo siistiytynyt ja kojelaudan ilmakanavahommat edennyt..
20240808_174741.jpg20240808_175605.jpg20240808_183058.jpg
 
Viimeksi muokattu
Kunnostin tässä välissä varakoneen venttiilikopan, kun alkuperäinen on haljennut jonkun kiinnityspultin ympäriltä ja tiivistysmassasta huolimatta öljyä ilmestyy puolanjohtojen alle ja pääsee valumaan sieltä pidemmällekin. Harmittaahan se öljyvuoto nyt tällaisen koneremontin jälkeen.

Koitin putsata vanhaa, tuntematonta, punaista maalia asetonilla ja ksyleenillä. Maali oli sen verran tiukassa, etten lähtenyt suurempaan putsaushommaan, vaan päädyin spray-maalaukseen pesun ja hionnan jälkeen.
Hain Fixukselta samaa Motipin hyväksi havaittua, kiiltävän mustaa moottorimaalia, kuin vanhassakin venttiilikopassa on.
20240813_162718.jpg
20240813_185410.jpg
Jännä, kun uudessa venttilikopassa kohokirjaimet on vähän pienemmällä fontilla, kuin alkuperäisessä.

Kojelaudan sähköt on nyt siistitty ja testattu, niin seuraavaksi voisi laittaa kojelaudan takaisin paikalleen.

20240813_184315.jpg
 
Onpas hämmentäviä eroja noissa venttiilikopissa. Uudemmassa öljykorkki on matalammalla ja vanha sytytystulppien muovisuoja ei sovi öljykorkin ja yhden eripaikassa olevan kiinnityspultin vuoksi. Myös tulpanjohdot ryhdissään pitävien muovikiinnikkeiden kiinnityskohdat on eri puolella. Muuten tuo kyllä sopi paikalleen.
Mitä lie tällä uudistuksella on saavutettu?
20240814_191602.jpg
Tässä kuvassa halkeama jakopään puoleisen sytytystulpan vieressä, josta vuoti yllättävän paljon öljyä.
20240814_190254.jpg
Venttiilikopan uusi tiivistesarja mulla oli hankittuna.
 
Kiinnitin kojelaudan paikalleen ja testasin laitteiden toimivuuden, niin voin kasata tuon valmiiksi asti.
20240817_171424.jpg
 
Viikonloppuna tuli kasattua kojelauta lähes valmiiksi asti ja säädin stereot, niin voi ainakin niitä käydä välillä kuuntelemassa ja ihastelemassa.
20240825_171003.jpg
Tänään ajoin auton pihaan pesulle ja käytin sen lämpimäksi. Flektikin lähti pyörimään, eli sähkölaitteet tuntuu toimivan.
20240825_155931.jpg
Evoscanilla katsottuna auton toiminta näytti ihan järkevältä ja myös kävi ihan hyvin. Koitin vähän kuminpolttoa tallin lattialla ja ei siitä ainakaan kaikki voima ole kateissa, toisin kun viimekesänä oli.

AEM:n laajakaista kipittää taas heti yli asteikon, eli ei näytä mitään seoksia. Pakoputken tuotoksista päätellen ei seokset ihan niin pielessä ole, mutta ei huvittaisi taas ostaa uutta kallista anturia. Jarrupoljin on aika pehmeä.

Konehuoneessa on vielä kasattavaa mm. MAFin johtojen tinaaminen, kun ne on nyt vaan liittimillä ja pissapojan säiliö ei ole paikallaan tästä syystä.
 
Tänään hain 18 litran kanisterilla lisää re85:sta, kun pumppu alkoi jo hörimään ja bensapaine hiipumaan. Samalla varmistui, että nyt bensavalo ja -mittari toimii tulipalokorjauksen jäljiltä.

Tiivistelin vähän öljyvuotoa, kun aiempi massa ei näköjään toiminut ja käytin autoa aika kauan tänään pihassa.
Nyt kaikki paitsi seosmittari tuntuu toimivan. Tein laajakaistalle ja toiselle lisämittarille uuden maadoituksen ja testasin myös konehuoneen maadoituspistettä, mutta sillä ei ollut vaikutusta mittareiden toimintaan. Pakoputken kuumenemisongelmaa ei enää ole.

Tarkistin sytytystulppien värin ja ne näytti ihan hyvältä.
20240901_173154.jpg

Varasin ensiviikonlopulle korjaamolle päästömittausajan, niin pääsee kokeilemaan, millaiset päästöt oikeasti on ja samalla tarvittaessa vähän säätelemään.
Pakoputkesta tulee nyt tosi paljon ruosteista vettä ja ne saa varmaan vaan tienpäällä ajamalla pois.

Kojelaudan kasasin tänään täysin valmiiksi. Musiikkiakin on kiva kuunnella autossa.
20240901_155204.jpg

Ostin hitsauskoneeseen rst-lankaa sillä ajatuksella, että koitan korjata Jani T:n vanhan pakosarjan ja vaihdan sen ehkä paikalleen, jos saan sen vielä kuntoon.
 
Viimeksi muokattu
Hyvä kun tuli useamman vuoden etsinnän jälkeen vihdoin tänäkesänä puuhasteltua uudet helmalevikkeet.
Ja nyt eilen illalla bongasin MarketPlacelta edulliset, sopivanpituiset muovihelmat.

Kävin heti tänään hakemassa ne Vantaalta mukavalta, sopivan amistuning-henkiseltä hepulta 65 €:lla.
Kehui kovasti lancerin takapuskuria, kun oli nähnyt kuvia autosta fb:n tuninkiryhmässä.

Jos nuo helmat asentaisi ylösalaisin, niin niillä voisi toteuttaa saman idean kuin itsetekemissäni, eli saisi tehtyä yläreunaan vaakatasoon levityksen.
20240903_185608.jpg20240903_204342.jpg
Katsotaan nyt miten päin nuo lopulta tulee asennettua ja minkäverran modailtua.
Päistä nämä on lähes samankorkuiset kuin itsetekemäni, mutta keskeltä lähempänä maata, niin aika herkästi saattaa hajota jossain hidastetöyssyssä.
 
Viimeksi muokattu
Tänään lancer pääsi tienpäälle ja ajoa tuli yhteensä 80 km.
Ajoin siirtokilvillä korjaamolle, niin pakoputkesta se suurin vedentulo loppui. Tankkasin myös tankin täyteen re85:sta.
Kulkupuoli tuntui heti aika hyvältä kaupungissa sekä motarilla ja lukko toimii niin, että eturenkaat piirtää kahta viivaa.

Mystinengalantilta saatiin puhelimessa säätöapua ja aika paljon piti hienosäätää suutinskaalausta. Lopputuloksena saatiin kuitenkin päästömittauksesta hyväksytty ja 3kk ajan voin käydä sen avulla määräaikaiskatsastuksessa.

Testasin aiemmin myös käsijarrun toimivuuden ja kaikki on nyt mielestäni kunnossa leimalle.
20240907_122014.jpg20240907_121954.jpg20240907_100603.jpg20240907_083759.jpg20240907_120554.jpg
Tuossa kiinalaisessa monitoimimittarissa on öljyn lämpötilan hälytysrajana 95 astetta ja se alkoi piipittämään ärsyttävästi ensimmäisen kerran, kun ajelin motarilla 120 alueella kattia kuumaksi. Toisen kerran alkoi piipittämään kotimatkalla motarin loppuvaiheessa. Piipitys lakkaa, kun öljyn lämpötila laskee kevyemmässä ajossa.
Ratkaisuna olisi koittaa saada mittarista piipitys kokonaan pois tai asentaa kunnollinen öljynjäähdytin.

Laajakaistalambdalle pitäisi tilata uusi anturi. Jospa se nyt pysyisi ehjänä.
 
Viimeksi muokattu
Tänään tuli 45 km ajoa lisää ilman ongelmia. Oltiin koko perheen voimin ajelulla. Pakoputken melu ei ole nyt enää ihan mahdottoman paha.
20240908_162618.jpg
Öljynlämmöt nousi motarilla herkästi hälytysrajaan asti. Sain avattua mittarin varovasti ja katkaisin piipittimen johdot. Nyt hälyttää vain vilkuttamalla valoa.

20240908_175304.jpg
Mittariston taustavalojen kontaktit on vanhojen led-viritelmien takia sen verran huonossa kunnossa, että olisi varmaan viisainta vaihtaa koko mittaristo ropailemattomaan.

Tilasin tänään uuden laajakaista-anturin.
 
Viimeksi muokattu
Tänään vaihdoin ehjän laajakaista-anturin ja mittari alkoi jälleen näyttämään lukemia.
20240911_173851.jpg
Auton alla könytessä huomasin, että viikonlopun shakedownissa vaihteiston kiinnityspultit oli löystynyt ja koneen alla olevan tuen yksi pultti oli tippunut johonkin tielle.
Pääsin pultteihin käsiksi ja sain jälkikiristettyä ne.
En tiedä olisko ruuvilukitetta hyvä laittaa, kun se voisi hankaloittaa joskus mahdollista vaihteiston irrotusta.

Aloin rakentelemaan vaihteiston alle alumiinista pohjapanssaria.
 
Tänään sain tehtyä pohjapanssarin valmiiksi ja paikalleen. Se on 3mm aluriisilevyä.20240914_183006.jpg20240914_175623.jpg20240914_175615.jpg
Moottorin puolellekin voisi tehdä, mutta pakoputki on sen verran matalalla, että se on hankalampi toteuttaa. Ja lisäksi se varmaan huonontaisi öljyn ja pakoputken jäähtymistä.

Pitäisi muistaa säätää raidetangoista vähän ennen kuin lasken keulan takaisin maahan, kun ajellessa huomasin ratin olevan aavistuksen oikealle vinossa.
 
Viimeksi muokattu
Kyllähän mä muistin säätää raidetangoista ja auto on taas maassa. Saas nähdä, onko ratti nyt suorassa.

Sopivia mittaristokandidaatteja alkoi löytymään, joten rohkenin purkaa omastani piirilevyn pois. Se on helppo vaihtaa.

20240915_184200.jpg
Näköjään samaa 139-koodilla olevaa piirilevyä on useammissakin mittareissa, vaikka muuta eroa mittaristoissa olisikin.
 
Kävin hakemassa Maurichian 4-veto lancerin raadosta mittariston, josta nappasin samalla 139-numerolla olevan piirilevyn ja polttimon kantoja. Nyt ei tarvinnut kolvailla mitään polttimoita ja mittaristo alkoi toimimaan.

Auto on nyt nipussa ja varasin perjantaille ajan katsastukseen.
 
Tälle autolle tuli nyt, pian 32 vuoden iässä ensimmäinen hylätty katsastuksessa. Vika on onneksi sellainen, jonka osaan korjata, eli takajarrujen teho liian alhainen.20240920_174153.jpg
Ne on ollut ajatuskin laittaa kuntoon, eli oikeastaan motivaatiota nostattava juttu.
Herkistelin jarrut toissakesänä ja nyt testasin tallissa, että käsijarru lukitsee pyörät. Muuta en oikein itse pystynyt testaamaan.

Silloin kun tämä oli ympärivuotisessa käytössä 2007-2008 asti, niin ennen joka leimaa piti purkaa ja rassata takasatulat. Nykyään vaihtosatuloita saa jo 75€:lla, eli ehdottomasti ne nyt vaihtoon.
Taka-akseliston fiksaus ja siihen liittyen jarrujen kunnostus on ollut tehtävälistalla koritöiden lisäksi.
Väljää ei löytynyt, niin taka-akseliston fiksaus olisikin vain huvin vuoksi.

Nuorehko katsuri sanoi heti, että yhden kollegan olisi pitänyt ottaa tämä auto, eikä hänen. No jossain vaiheessa sitä tutkittiin ja vähän naureskeltiin yhdessä kolmen katsurin kanssa.
Muuta moitetta ei tullut ja jarrujuttukin oli vähän siinä kinthaalla, mutta tuleepahan nyt tehtyä ne.

Noin 15 vuoden takainen asia nousi esiin, kun silloin rekisteriotteille tuli näkyviin lisää teknisiätietoja autoista.
Silloin mietin pitäisikö tieto korjata, kun autossa on sen mukaan kuorman tunteva ALB-venttili, joka säätää jarruvoimaa.
Se voisi heikentää nyt taka-akselin jarrutehoa, mutta kun tätä osaa ei ole ikinä löytynyt, eikä sitä ole poistettu, eikä sitä löytynyt nytkään, kun etsittiin.

Nyt pääsin tarkkailemaan seoksia ajossa ja näytti erikuormituksilla ihan hyvältä ja muutenkin auto toimi hyvin.
 
Kaivelin vanhat katsastuslaput esiin ja tuohan on ennen mennyt huonommillakin jarruvoimilla leimasta läpi.

20240921_090511.jpg
Katsuri sanoi, ettei siihen mitään tarkkaa rajaa ole.
 
Minulle tyypillisesti, tämä aiemminkin mietinnässä ollut jarruremomtti laajenee ja päätin, etten ala lähitulevaisuudessa sovittelemaan eteen 2- mäntäisiä satuloita siihen liittyvine pulttijako-ongelmineen.
20240922_172951.jpg
Tilasin siis uudet takasatulat sekä Mamasanilta joka nurkkaan EBC Greenstuff palat alkuperäisiin jarruihin. Lisäksi laitoin tarjouspyynnön HEL-teräspunos jarruletkuista ja vanhat letkut onkin jo irrotettu.
Tilasin myös Motul RBF-600 jarrunestettä ja vaihteistoon Motul Gear 300LS öljyä, kun ne oli halvempaa tilata Aeromotorsilta.

Selasin korjausopasta sekä vanhoja kuvia tyhjästä konehuoneesta ja löysin tulipellistä jarrupaineen säädinhässäkän kuvan vasemmasta reunasta.
IMG_20220709_124746.jpg
Uudet etusatulat olisi halvat, mutta, kun niitä löytyy jo 4 kpl, niin purin ja kunnostan niistä 2 kpl. omaan käyttööni. 1-mäntäiset etusatulat on mukavan yksinkertaiset huoltaa.
Laitoin ne happokylpyyn, pesin ja maalasin tummanharmaalla Hammerilla. Jarrut on pienet, niin en korosta niitä kirkkaan värisillä satuloilla.
20240922_051944.jpg20240922_172925.jpg20240922_172931.jpg
Toinen T.Kiililtä osakasan mukana ostetuista etusatuloista oli melkein uusi, niin se oli helppo putsata. Toisesta etusatulasta ja kaikista kiinnitysraudoista oli oman hommansa rapsutella puukolla vanhat maalikerrokset pois.
20240922_120506.jpg
Tämän auton jarruremontit on aina ollut vähän hätäisiä, mutta nyt kaikki osat on kunnolla irrotettu ja putsattu.

Tässähän on nyt vähän aikataulupainettakin, kun 21.10.2024 mennessä on vietävä jälkitarkastukseen ja on sitten hyvin leimaa ensikesäksi.
Nythän sitten näkee, minkä verran näistä jarruista on mahdollista saada jarruvoimaa. Luultavasti se ei paljon nouse, mutta vetoan noihin vanhoihin mittaustuloksiin. Aion kertoa, että hylkäys oli aiheeton, mutta en meinaa tehdä oikaisuvaatimusta. Jos saisi uusintakatsastuksen vaikka ilmaiseksi.
Harrastusmieltähän tämä nyt kovasti vaatii ja en viitsi tästä kauheasti pahoittaa mieltäni.
 
Viimeksi muokattu
Maxxin kommentista innostuneena laskin nuo jarruvoimat ja nehän on ihan heittämällä riittävät.
Löytämäni vaatimuus on 30% auton kokonaismassasta ja nyt katsastuksessa oli 42%.
Vuonna 2011 katsastuksessa oli tullut huono mittaustulos jarrutestissä ja silloinkin oli mennyt läpi 32% tuloksella.
Jarruvoimien laskenta.JPG
Jarrut on tainnut olla parhaimmillaan 17.7.2009. Silloin etujarrut on ollut 2,4 ja 2,5kN ja takajarrut huikeat 1,3 ja 1,3 kN.
Uritetut reikälevyt ja sporttipalat olin vaihtanut elokuussa 2007 laajemman jarruremontin yhteydessä.

Melkeinpä aina muulloin takajarrut on ollut alle 1 kN.
 
Viimeksi muokattu
Osilla näyttää olevan nyt jonkinverran toimitusaikaa, mutta tänään saapui HELin customoidut jarruletkut Porvoon Mittaletkulta. Asentelin ne tänään paikalleen.

20240926_155619.jpg20240926_190237.jpg
 
Osia odotelleasa puunasin, kiillottelin ja pinnoitin vanteet Crystal coatilla nyt kun ne on kaikki 4 irrallaan.
20240928_160256.jpg
Olin tainnut aika äskettäin liuotella pahimmat likakereostumat pois, kun nämä oli aika puhtaat. Nyt on kuitenkin astetta kestävämpää pinnoitetta pinnassa.

Ensiviikon aikana on odotettavissa Aeromotorsin paketissa takajarrusatulat sekä asennusosia. Toimitusta viivästytti ilmeisesti toinen satula.
Jarrupalat ehtii tai sitten ei ihan ehdi ensiviikonlopuksi, kun EBC:n tehdastoimitusten toimitusaika on noin 2 viikkoa.
 
Viimeksi muokattu
Kahteen autoon on tullut parin vuoden sisään laitettua jarrusatuloihin tarrat. Omasta mielestä on hienot ja on pysynyt hyvin kiinni.
Tilasin tänään myös lancerin satuloihin tarrat, vaikka ne onkin aika pienet. Tulee samoilla väreillä, kun Volvon satulat.

20240929_100610.jpg20240929_104426.jpg
 
Että toi spoileri joskus todella pääsisi paikalleen, niin porasin reijät kontin kanteen.
Tämä lasikuitusiipi ei ole ihan symmetrinen, niin piti mittailla ja linjailla vatupassin avulla, että se näyttäisi olevan mahdollisimman suorassa. Jarruvalokaan ei ole ihan keskellä.
20240929_174653.jpg20240929_174702.jpg
Olin jo pelännyt ja miettinyt millaisen tukirakenteen joudun tekemään kontin sisäpuolelle, mutta saankin kiinnityspultit osumaan aika tukeviin paikkoihin ja jarruvalon johto osuu kivasti kotelorakenteen sisään.
20240929_175342.jpg20240929_181610.jpg
Olen aiemmin laminoinut jalkojen sisään lattaraudat ja nyt teen vaan uudet etummaiset reijät parempiin paikkoihin. En enää muista kuinka tarkasti silloin joskus mietin noita kiinnityspulttien paikkoja.

20240929_181905.jpg20240929_192954.jpg20240929_193022.jpg
 
Viimeksi muokattu
Nyt toi spoileri on ollut ensimmäisen kerran ihan oikeasti kiinnitettynä.
Laitoin lopulta kolmella pultilla/puoli.
20240930_175438.jpg20240930_175424.jpg
 
Vasemmassa Trw-merkkisessä jarrusatulassa oli jännä juttu. Ihmettelin mitä patteja siinä on, niin jarrukliinerillä irtoavan hopeisen maalin alla olikin jonkun edellisen tuunaajaan punaiset maalijäämät kolmessa kohdassa.
20241002_175057.jpg20241002_174815.jpg
Maalasin satulat nyt harmaiksi.
Aeromotorsin paketissa tuli vääränlaiset etupalojen asennussarjat, niin laitoin vanhat osat sekä Kiilin jarruosien mukana tulleet asennussarjat happokylpyyn.
Ne joita en itse ollut töhrinyt maalilla, sai puhdistettua helposti melkein uudenveroisiksi.
 
Viimeksi muokattu
Ebc:n jarrupalojen tulolla on kestänyt tilauksesta jo 3 viikkoa. Mamasan on vakuutellut, että parin viikon tehdastoimitusaikaan ei ole tullut muutosta.
Ensiviikon aikana minun on kuitenkin jo katsastettava tämä, niin kasasin eilen jarrut vanhoilla paloilla ja vaihdoin uudet Motul RBF-600 jarrunesteet.
Vanhoissa sporttipaloissa on vielä ihan hyvin pintaa, mutta mielelläänhän ne olisi vaihtanut nyt samalla.
Etujarruihin tuli tällaiset tarrat.
20241012_110620.jpg20241012_192441.jpg
Ja myös pieniin takasatuloihin sain mahtumaan tällä tavalla tarrat.

20241012_180927.jpg20241012_192420.jpg
Oikeanpuoleisessa, halvemmassa Elstockin satulassa huomasin heti sellaisen ongelman, että männän liike on tosi pieni, kun kääntää käsijarrulinkusta. Tämä aiheuttaa nyt sen, että oikealla käsijarruteho on pienempi. Lisäksi palautusjouseksi vaihdoin varasatulasta jäykemmän jousen ja silti linkku ei palaudu täysin. Vaijerit liikkuu ihan hyvin. Eli vanhat satulat oli siinä mielessä paremmat, mutta ne on jo palautettu.

Taitaa nämä Gti:n satulat ollakin edelleen harvinaisia, kun tällä hetkellä oikeanpuolen takasatulaa ei ole saatavilla Autodocilta, Nimarkilta eikä Aeromotorsilta.
 
Viimeksi muokattu
Vaatimukseni meni läpi ja sain ilmaisen uusintakatsastuksen, joka meni lopulta ihan hyvässä hengessä läpi kokeneemman inssin toimesta.
Takajarrut testattiin dynossa ja niiden tulokset parani vähän.
Mutta kuten arvelin, niin oikeanpuoleinen käsijarru on nyt selvästi vasenta heikompi.
20241015_165533.jpg
Täytyy sitten katsoa kun Ebc:n palat joskus saapuu, että milloin ne tulee vaihdettua.
Nyt voi ja täytyy vaan ajella sen minkä ennen lumentuloa ehtii. Reilut 50 km taisi tänään tulla ongelmatonta ajoa.

Koko ensikesän tällä saisi nyt ajella, mutta talven varalle on kyllä puuhaa mietittynä.
 
Tuli taas käytyä ajelulla ja hyvin toimii.
Ennen seuraavaa ajoa täytyy koittaa tiivistää uudelleen öljynpaineanturin haaroituskappaletta, kun sieltä vähän tihkuu öljyä.
20241017_183902.jpg20241017_183843.jpg20241017_171721.jpg
Gti:n jarruosille ilmeni kysyntää, niin myin ylimääräiset käytetyt etu- ja takasalulat sekä etuolka-akselit ja takasatuloiden kiinnikeraudat eteenpäin. Ajattelin, etten varmaan ihan pian tule tarvimaan niitä itse.
 
Viimeksi muokattu
Öljynpaineantureiden haaran liitokset on nyt tiivistetty kuparirenkailla ja tuntuu pitävän. Haaraosat oli vähän epäsopivia keskenään, eikä kiristynyt tarkoituksenmukaisesti ja siitä pieni vuoto taisi johtua.

Tasavauhtisessa ajossa seokset pyörii 14,7 tuntumassa ja kevyemmässä kiihdytyksessä noin 13 ja se on kuulemma ok.
Täyskaasukiihdyyyksessa motarivauhtiin seokset on 10, eli tosi rikkaalla.
Tuossa on monenlaista säätömahdollisuutta ja siihen saa menemään aikaan, mutta koneen kannalta on kai turvallista ajella, kun välttelee täyskaasukiihdyttelyä.

Myös kylmän koneen käynnistyksen jälkeen seokset on hetken reilussa 10:ssä, mutta muuttuu oikeaksi aika pian.

Ajoittaisista rikkaista seoksista johtuen myös polttoaineen kulutus on aika kova.

On tuo aikamoinen kierroskone, kun kulkua alkaa olemaan vasta 4000 rpm jälkeen. Mietin pitäisikö rajoitinta nostaa 7500 ->8000, kun se tulee aika pian vastaan. Muistaakseni sen pystyisi Ecuflashilla säätämään.

Suurempia säätöjä ei ole tarkoitus enää tänävuonna tehdä.
 
Hain tänään etujarrupalat postista.
Mamasanilta tuli viesti, että takapalat oli Ebc:n tehtaalta loppunut, niin poistivat ne tilaukselta ja palauttivat niistä rahat.
Nyt on sitten vaan nämä, mutta onneksi vanhoissakin paloissa on vielä pintaa.
20241024_180107.jpg
Siirsin painemittarin johdon polttoaineanturista öljynpaineanturiin, eli näen mittarista nyt öljynpaineen.
Pienen testilenkin perusteella näytti vaihtelevan tyhjäkäynnin noin 1,3 ja kiihdytyksen noin 5 välillä. Ainakin mittarin asteikon perusteella ihan ok.
Muistan ehkä kuulleeni joskus, että lancerin öljynpainevalo syttyisi 0,5:n alapuolella.

Remontin jälkeen koneella on ajettu ihan kohta 550km.
 
Kävin tänään kyydittämässä toistakin kaveria. Kilometrejä on kertynyt yhteensä 637.
Käytiin tankkaamassa piripintaan, niin etanolia alkoikin valumaan maahan.
Kurkkasin takapenkin alta luukusta, niin bensapumpun kannen välistä vuoti.
Kuivasin sen ja ajettiin tankkia vähän tyhjemmäksi, niin enää ei vuotanut.
Kiristelin kantta vielä kotona.

Pitäisi löytää jotain paremmin etanolia kestävää tiivistysmassaa pumpun kanteen bensaletkun läpivientiin. Kuvassa näkyy, että ruskea massa on jonkun verran sulanut. Läpivienti on ilman massaakin melko tiivis.
20241026_133938.jpg
 
Viimeksi muokattu
Ajoa on tullut nyt jo melkein 850 km.

Löysin googlailun tuloksena Lahdesta Työkalumakasiini-firman, joka myy Cromax- merkkisiä maaleja ja muuta automaalaustarviketta. Sieltä sain ostettua muutetulla reseptillä lancerin mustaa maalia, joka on siis alkuperäinen harmaa isommalla kiteellä. Tätä väriä tulee joihinkin osiin.

Aiemmin olen tilannut tarvikkeita automaalit.netistä, mutta tuolta kysellessä sainkin ihan hyviä hintoja tuotteille.
Mukaan tarttui siis lisäksi hiontapohjamaalia ehkä koko autoon, pieni satsi lakkaa, rasvanpoistoainetta ja muovitartunta-ainetta.
Näillä eväillä pääsee jo vähän alkuun maalaushommissa. Ja tosta läheltä on hyvä hakea lisää tarvikkeita sitten, kun sen aika koittaa. Myös palvelu oli tosi hyvää.
20241030_183556.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom