Lancer GTI -93, Febiz

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Olis pitäny kirjotella tänää opinnäytetyötä, mut keksinki itelleni kivemman homman. :p
Naputtelin mun auton huoltokirjan excelii. Siitä näkeeki nyt aika selkeesti kaikki huollot ja muut hommat mitä ja millon tohon on tehty. Sitäpaitsi se vihkonen alko olee jo täynnä. :)
Mul on siihen uudesta saakka melkee kaikki kuitit tallessa, ni niist oli hyvä katella päivämääriä ja muuta.

Laittelin siihen tosissaa vaa huoltoihin liittyvät jutut, ku noi muut räpeltelythän näkee täältä. ;D
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Nyt on pari kuvaa lisää pakoputkesta
Kuva1
Kuva2

Tein takajarruletkuille uudet kiinnikkeet, ku vanhat ei ollu oikee hyvät. Niissä on kaks tollast lattaa, mitkä on pultattu yhtee. Jarruletkun huullos on niitten välissä puristuksissa. Toi vasemman puoleinen latikka on hitsattu tukivartee kiinni ja oikeen puoleinen lähtee irti, ku avaa noi 2 mutteria.

Sain lopultaki tehtyä uuden ilmanoton. Tein sen 75mm viemäriputkista. Siihen meni 2 kpl 90° mutkia ja pari lyhyttä suoraa pätkää. Kiinnitin sen alapäästä noihin viemäriputkii tarkotetulla kiinnikkeellä. Maalasit mutkat mustaks ja tohon suoraa pätkää laitoin harjattualumiini-kuvioista teippiä. Laitoin samaa teippiä ilmamäärämittarin kantee, mut se ei oikee näy tos kuvassa. Silikoniliitokset ja noi hienot klemmarit löyty biltemasta. Ton putken tieltä joutu leikkelemää jonku verran peltiä ja muovia, mut ei se mitää. Turha paino pois. ;D Tossa on nyt vielä paikallaa vanha ilmansuodatin, mut pitää ostaa kesäks uus. Piti (halusin) ottaa puskurista verkko pois ton suodattimen takia ja siirsin samalla rekkarikilven puskurin keskeltä toisen puolen pikkuaukon etee. Aikasemmin en viittiny pitää kilpeä siinä, ku siel oli sumuvalot, mut nyt revin neki hitoille.

Mul on muutenki meneillää vähän konehuoneen siistimistä. Maalasin akun kiinnitysraudan ja muita pikkuosia bling bling punasella ja tota samaa väriä tulee viel lisää konehuoneesee.
Venttiilien tasurit on tilattu ja venttiilikopan avauksee tarvittavat tiivisteet on jo hankittu. Siistin venttiilikoppaaki jotenki sit, ku se on irrallaa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Mul oli lasikuulapuhallusvehkeet käytössä, ni puhalsin venttiilikopan ja muita konehuoneen osia.
Purin kaasuläpän irti ja puhalsin senki samalla. Toivottavasti sen sisää ei jääny hirveesti lasikuulia. Olinhan mä tietysti tukkinu kaikki reijät teipillä, mut kyl siel sisälläki kuulia oli. Tulppasin nyt lopultaki EGR:n (vai mikä se nyt olikaa). Se oli aika nokisen näkönen, samaten ku imusarja. Tollee kaasuläpän saa näköjää parhaiten puhtaaks, ku irrottaa sen kokonaa. Sinne ei pääsekää muuten ees hammasharjalla käsiks kovin pitkälle.

Nyt oottelen, että venttiilien tasurit saapuis, ni pääsis kasaamaa koneen ja näkis mitä mä oon saanu rikki. Ajattelin tässä joutessani viel maalata konehuoneen mustaks, ku se on nyt aika tyhjillää.

En ollu näköjää kirjottanu viel tänne, että uus rattikaukosäädin on nyt paikoillaa. En viittii laittaa pelkästää siitä kuvaa, ku eiköhän se jossain tuu näkymää vaikka vahingossa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Nyt konehuone on maalattu. Vetäsin samalla värin konepellin alapintaaki. Konehuone on nyt muuten kasattu ja kunnossa, mutta tasureita ei oo vieläkää näkyny, eli venttiilikoppa on irrallaa. :-\
Ostin eilen uuden ilmansuodattimen Hemppikseltä, mut sitä mä en oo viel nähny itekää livenä.

Nappasin eilen etupenkit kainaloo ja aloin verhoilemaa niitten keskiosia tolla samalla kankaalla, mitä on ovissaki.
Se on aika hidastaa hommaa. Ja ku lanka loppu toisen istuinosan puolessavälissä, ni homma onki tän päivän osalta taputeltu. Jatkuu ehkä huomenna. :)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Etupenkit on nyt verhoiltu ja kasattu. Oon ihan tyytyväinen lopputuloksee. :)
Tasuritki saan varmaa ensviikon aikana.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kas tässäpä kuva etupenkeistä. :)
Ja näkyy siin nyt toi rattikaukosäädinki.
Nappasin tänää takapenkin mukaa, ku verhoilen sitäki ja putsailin sisustan, ni on sitte siisti ku otan auton ajoo. Tein kaikkii muitaki pikkuhommia, mitkä on jääny aikasemmin tekemättä. :)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Takapenkki on nyt kans verhoiltu. Laitan sen tänää paikoillee. Joudun siirtämää kaikki kuvat toisee paikkaa, enkä oo onnistunu vielä linkittämää kuvia semmosenaa suoraa tähän stoorii. mutta kaikki kuvat löytyy TÄÄLTÄ
Kaikkien pitäs vissii päästä näkemää noi. Ilmotelkaa, jos ei pääse.

TÄSSÄ vielä suora linkki takapenkin kuvaan.

Toivottavasti kaikki ompeluhommat on nyt hetkeks tehty, alko jo vähän puuduttamaa. Toi oli aika hidasta hommaa. Etupenkkien kanssa meni kokonaisuudessaa kolme työpäivää ja takapenkin kanssa ehkä kaks. Palo siihenki tietysti aikaa, ku jouduin sillontällön "vähä" purkamaaki. ;D Takapenkin verhoilu oli semmosilla v-mäisillä metallilenkeillä kiinni ja kiinnitin sen nyt uudellee nippusiteillä. Tehtaalla on ollu varmaa jotku pihdit, millä ne metallilenkit on kiinnitetty. Lankaa tohon hommaa meni 200 metriä ja se loppu multa kesken kaks kertaa. Mul oli lainassa äipän ompelukone, joka on varmaa jostain 70-luvulta. Sen kans liikuttii jo aika äärirajoilla. Sai putsailla ja rasvata muutaman kerran ton proggiksen aikana.

Tein tossa samalla vähän Hessu Hopot. ( Jos joku muistaa sen, ku Hessu osti kalliit istuinsuojat ja sen lisäks halvimmat suojat, ettei sen uudet hienot istuinsuojat likaannu.) ;D Eli tein takapenkille keinonahasta suojuksen. No se johtu tietysti siitä, et kuskailen koiraa siellä.

Ehin hankkia takapenkkiä varten jo tekstiiliväriä, ku meinasin värjätä noi mustat osat, ku etenki selkänojan yläreuna on haalistunu. Ku olin purkanu verhoilut, ni pesin ne pesukoneessa. Niistä tuli sit sen verran siistit, etten alkanukaa värjäilemää. En tiiä olisko se väri käyny tollasee kankaasee ja muutenki lopputulos ois voinu olla vaa huonompi, ni aattelin ettei maksa vaivaa.

Signeerasin muuten tohon kuskin selkänojaa Febiz, ni osaan istua oikeelle paikalle. ;)
KUVA
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Sain eilen tasurit vaihdettua aika näppärästi. Ohjeista kiitos MOTIKALLE. Muuten olisin varmaa ollu sormi suussa, mitä venttiilikopan avauksen jälkee ois kuulunu tehä. En päässy ajelemaa autolla sen pitempää, mutta käyttelin sitä pihalla jonku aikaa. Rallatukset hiljeni pikkuhiljaa, mutta eiköhän ja toivottavasti ne hiljene vielä lisää ku lähtee ajalemaa.

Konehuone on nyt siis kans kasattu, eikä lasikuulapuhalluksessa näyttäny hajonneen mitää. Säädötki tuntu ainaki äkkiseltää olevan kohillaa ja EGR:n tulppauski ilmeisesti onnistu.
Tässä KUVA konehuoneesta.
Jos kelit on kohillaa, ni otan auton ensviikolla liikenteesee. :driver
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Eilen hain auton liikenteesee. Tuntupas se taas hetken aikaa tehokkaalta talviauton jälkee. Alusta on, ku mikroautossa ja ratista kannattaa pidellä kii ainaki toisella kädellä, ainaki kiihdyttäessä. ;D

Tuli vielä mielee ku vaihdoin noi tasurit, ni noissa Powerdosen tasureissahan pitäs olla vissii 3mm ja alkuperäsissä 1,5mm öljyreikä. En oo löytäny huoltokirjasta, että niitä ois koskaa vaihdettu, mut kyllä noissa mitkä oli paikoillaa, oli yhtä iso öljyreikä ku uusissaki, eli vissii se 3mm. Nyt ku oon ajellu jonku aikaa, ni on toi motti hiljentyny. Aamulla ku lähin kylmänä liikenteesee, ni ei kilkattanu yhtää. :)

Yks ongelma mikä talven aikana on tullu ihan itestää on, että akku tyhjenee. Olin paikallistavinaa sen vian jo jotenki hälyttimeen, koska se ei tyhjentyny sillon, ku hälyn sulake oli testin vuoks irti. Mutta voi olla, et se liittyy jotenki rokkikoneitten konkkaa. Eilen ku hain auton pois, ni viikon aikana jännitteet oli tippunu reiluu kymmenee volttii, ni ei jaksanu startata. Nyt yön jäljiltä HÄN jakso startata mainiosti tost pihalta. ;D Katotaa nyt miten se alkaa pelaamaa, ku konkka ja akku on saanu latautua kunnolla...

Pakoputki onnistu hyvin, muttei täydellisesti. Se ei kolise mihinkää ja on huomattavasti hiljasempi, ku vanha. Tyhjäkäynnillä ulospäin kuuluu semmost matalaa murinaa, sisällä aika hiljasta. Tienpäällä matala ääni kuuluu vähän liikaa sisälle, muttei kuitenkaa ihan mahoton ja siis paljon hiljasempi ku ennen. Tuonnehan vois lykätä etee yhen turbovaimentimen syömää matalat äänet, mutta olkoo ainaki alkuun noin. Tavotteenahan mulla oli virtaavaa putki, eikä sisälle ääntä ollenkaa. :p

Tänäkesänä vois käydä taas testaamassa varttimailia, ku aikasemmat 2 tai 3 kertaa on ollu vähän pettymyksiä. Ja olishan se kiva tietää sainko kaivettua noilla toimenpiteillä alkuperäset 140 hp takasin.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Latasin krapuloissani lisää KUVIA
En onnistu vieläkää liittämää tuolta kuvia tekstin sekaa. :-\
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Tänne ei muistakaa kirjotella kokemuksia sillon, ku kaikki toimii.
Febiz sanoi
Yks ongelma mikä talven aikana on tullu ihan itestää on, että akku tyhjenee. Olin paikallistavinaa sen vian jo jotenki hälyttimeen, koska se ei tyhjentyny sillon, ku hälyn sulake oli testin vuoks irti. Mutta voi olla, et se liittyy jotenki rokkikoneitten konkkaa. Eilen ku hain auton pois, ni viikon aikana jännitteet oli tippunu reiluu kymmenee volttii, ni ei jaksanu startata. Nyt yön jäljiltä HÄN jakso startata mainiosti tost pihalta. ;D Katotaa nyt miten se alkaa pelaamaa, ku konkka ja akku on saanu latautua kunnolla...
Nyt kuitenki akku tuntuu pitävän virtaa ihan hyvin, ku se on päässy latautumaa kunnolla. Eli sen tyhjeneminen liitty varmaa siihen, jos konkka oli päässy seisonnan aikana tyhjäks. Mä en ihan täysin tunne kondensaattorin sielunelämää, mut luulen että näin kävi.
Puuta koputellen ja parasta toivoen... :driver
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Jotku on huomannuki, että täst oli esittely GTI-magazinessa. Siinähän toi oli kylläki viel viime syksyn kuosissa, eli penkkejä ei ollu verhoiltu ja soitin oli vanha + jotain muuta pientä.

Uus ilmansuodatin on ollu paikallaa jo pitemmän aikaa ja eilen vaihdoin koneesee oljyt. Öljynvaihto tuli nyt 1000 km etukätee, mutta vaihdoin ne ku pääsin tekemää homman vielä vanhan pajan montulla. Samalla tutkailin, että auton alla oli kaikki kunnossa. Oon vaihtanu yleensä öljypropun tiivisteen joka kerta öljynvaihdon yhteydessä, mut nyt en näköjää muistanu ostaa sitä. Ei toi vanhakaa onneks näyttäny vuotavan, vaikkei se ihan priima enää ollukaa.

Noitten vanteiden mukana tulleet venttiilinhatut oli aikas huonot. Parista hatusta repsotti se ite hattuosa ja nyt yks on hävinny kokonaa. Täytyy varmaa tehä hirmu sijotus ja ostaa sarja uusia venttiilinhattuja. ;D

Muutan nyt Lahtee, ni en tiiä missä tota pääsee sit taas ropailemaa.

prum prum :driver
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Projekti on edenny valtavasti, eli oon pessy auton sillon tällön ja uudet alumiiniset venttiilinhatutki on paikoillaa. :eek:

Laitoin tän taas myyntii, koska tässä on aika huono kuljetella rakennustarvikkeita. Sen takia katsastus ois kiva saada hoidettua, kun vaa kerkeis. Harmi vaan ku toi on nyt ikään ku valmis ja sil on ihan kiva ajella. Penkin verhoilujakaan en oo ehtiny käydä näyttelemäs ees missää vielä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Katsastin auton tänää, eikä ollu mitää huomautettavaa. :peukku
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kesällä mulla ei ollu mitään ropailupaikkaa, mutta nyt löysin uuden pajan ja vein auton sinne seisoskelemaan. Ensin täytyy vähän kalustaa tyhjää hallia ja sen jälkee voi touhuta taas auton kimpussa. Jotain suunnitelmia on taas olemassa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Paja alkaa olla nyt sen verran kunnossa (parvea tehty ym.) että oon päässy tekemää jo autoilleki jotain. Ensimmäiseks tein öljynvaihdot tähän ja talvikulkineeseen. Lanceriin vaihdettiin Tonden kanssa laatikkoöljytkin. Laatikkoon meni taas RedLinen öljyt, koska mulla ne on toiminu ihan hyvin. Lueskelin jostain topicista, että talvella ne ei toimi kovin hyvin, mutta tällähän ei talvella ajellakaan.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Viimeset viikot on menny talvikikotinta (opel :)) korjatessa, mutta nyt pääsin taas tän kimppuu.
Helmat ja takapuskuri on taas irti ja hiekkapuhalsin niitteen alla olleet kohdat. Mitään vakavaa ruostevammaa ei ollu ja sen takia homma oliki mukava tehdä nyt. Päälle vedin epoksimaalin.
Takakaari oli ruostunu vähän enemmän ja siitä piti rälläköidä pala pois. Sisäpeltiin on hitsattu jo paikka ja se on maalattu, mutta ulkopelti odottelee vielä hitsausta. Tässä yhteydessä levitän vähän molempia takakaaria.
Lisäsin TÄNNE pari uutta kuvaa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Rojekti on edistyny ja TÄÄLLÄ on taas lisää kuvia.

Takakaaret on levitetty ja kitattu. Kuskin puolelle hitsasin peltipaikan sisä ja ulkopeltiin. Sisäpellin tinasin ja ulkopeltiin kokeilin Mipan metallikittiä.
Tein levityksen niin, että leikkasin pokkaukset kokonaan pois. Sitten taivutin ulkopeltiä tarpeeks ulospäin. Sitten vänkäsin sisäpellin ulkopeltiin taas kiinni ja hitsasin kauttaaltaan kiinni. Meinasin ensin hitsata pisteitä 5 sentin välein, mutta lopulta se oli helpompi tehä noin ja varmaan on myöski parempi. Oon keskittyny nyt siihen, että joka väli on kunnolla ruostesuojattu. Joko happomaalilla tai epoksilla ja lopuks laitan vielä kotelosuojat ja massat.

Katossa oli pari pientä kuprua ja nyt valkeni totuus, et mitä siellä on. :-\
Hiekkapuhalsin katosta 10 kpl. epäilyttävää kohtaa 9:ssä niistä oli ruostetta. Parissa oli jopa läpireikä. Ensin vedin ruosteesta putsattuihin kohtiin ulkopuolelle happomaalin ja päälle metallikitin. Ajattelin ensin, että sillä hyvä.
Jouduin kuitenki irrottamaa sisäkaton, kun porasin reijät kattospoilerille ja alapuoleltahan löyty aika tavalla ruostetta. KUVA Samaa ongelmaa on ilmeisesti jossain tuonti evoissaki. Mul on jo ajatus miten hoidan homman, mutta en kerro sitä vielä.

Sisusta on nyt siis purettu kojelautaa lukuunottamatta. Myöskin kaikki ovet ja etulokarit on irrallaan, koska maalaan oven välit. Huomasin nyt, että aikasemmin umpeen hitsatut vilkun reijät on pysyny sisäpuoleltakin hyvässä kunnossa, eikä ruostetta näkyny.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Lisäsin TÄNNE taas kuvia.

Kävin joku aika sitte purkamolla haalimassa osia ja oli aika onnistunu reissu. Ostin 20 €:n satsin johon sisälty kaikkien ovilasien ikkunoiden alareunan tiivisteet, takaovien jalkalistat ja takalasin alareunan lista sekä kattolistat. Noi vanhat oli jo aika haalistunu ja jotkut listat oli ottanu vähän kipeetä niitä irrotellessa. Satsiin kuulu myös B ja C-pilareiden sisäpuolen muoviverhoilut.

Kattospoilerin pinnotin hiilikuidulla KUVA

Takaluukku tuli matkahuollon kautta joltain purkamolta. Ihmettelin vähän, ku sitä ei ollu ollenkaan ruostesuojattu, mutta huomasinki sit, että se on tarvikeluukku. Muuten ihan hyvässä kunnossa, mutta sen maalaus on tehty ihan perseelleen, ni sen kaikki reunat on vähän ruosteessa. Eli siihen on vetästy vaa väri pintaan. Istuvuus on kuitenki suht hyvä. Nyt mun täytyy siis hiekkapuhaltaa siitä kaikki reunat ja suhautella happomaali. Kannessa on pieni lommo mikä pitää kitata, mutta ei mitää sen vakavampaa. Liimasin jo pellin paremmin kiinni runkorakenteeseen ja suihkuttelin kotelosuojat sisää.

Kattohomma on nyt kans edistyny. Mulla oli ajatuksena tehdä kokonaan uus katto hiilikuidusta ja toinen ajatus oli, että kattoon olis kiva saada samalla vaikka jonkulainen ikkuna. Eli siis vaikka joku lasikattoluukku kiinteesti asennettuna. Sen takia näin, koska kokonaiset sähkökattoluukut maksaa monta sataa. Mutta sittenpä osasin avata suuni oikeessa paikassa ja naapuritallin sälli sano, että sillä on maasturi purettavana, jossa on jälkikäteen asennettu sähkökattoluukku. Lähettii sit mittailemaa sitä ja eipä sitte muuta ku luukun irrotushommiin. Tarjosin 100 € ja kaupat tuli. Yleimallisessa kattoluukussa on se hyvä puoli, että se on helpompi asentaa, kun jonku toisen auton alkuperänen luukku. Sitten tossa on mukana alapuolelle valmis muovinen verhoilukaulus, ni asennuksen saa alapuolelta siistiks. Napitki on kiinni kauluksessa, eli ei muuta ku vetää siihen virran ja maan.

Nyt mulle tulee siis aika iso sähköllä toimiva lasikattoluukku. KUVA Se ratkasee myös tota katto-ongelmaa niin, että pahimmat ruostekohdat jää luukun alle ja ne loput ruostekohdat oon saanu aika hyvin fiksattua.

Irrotin katon kaikki 3 tukirautaa KUVA Ja ruostetta löyty. Rälläköin ruosteet pois ja maalasin ne happomaalilla. KUVA

Katto peltinäytti tältä. KUVA Hioin sen paljaalle pellille KUVA ja kokeilin siihen ruosteen syöjää/ruosteen pysäytysainetta. Tätä kokeilin siks, koska en viittiny hiekkapuhaltaa auton sisällä, vaikka kojelauta onkin ihan hyvin suojattu. KUVA Sitten hioin sen taas pellille ja maalasin happomaalilla. KUVA
Katto ja noi rimat on maalattu nyt jo epoksilla ja seuraavaks laitan ne paikoilleen. Takimmainen rima tulee vanhalle paikalleen, etummainen jää kokonaan pois ja keskimmäisen riman siirrän kattoluukun etupuolelle, kun sen mukana siirtyy myös sisävalo.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Päivitellääs tata taas vähän, ku jotain edistystä on tapahtunu.

Laitoin TÄNNE taas lisää kuvia ja kirjottelin vähän kuvatekstejäkin, niin pysytte paremmin kärryillä ;) ;D

Hiekkapuhalsin sitä uutta takaluukkua ja ei se ookaan mikää kovin helmi. Alareunasta löyty sen verran ruostetta ja pintaruostetta sieltä täältä, etten tiedä oikee mitä sen kans tekis.

Korin pohjatyöt on nyt aika pitkälti tehty ja kattoluukku asennettu. Kori on nyt hiontavärissä, mutta tarvittavat sähkötyöt on vielä tekemättä. Sisäkattoon laitan luultavasti vähän jotain tähtitaivasta ja kattoluukun nappuloitten taustavalaistus pitää muuttaa siniseks.

Ovien reunoissa on sisäpuolella pari pientä ruostepistettä tiivisteitten alla, joten oon korjannu ne jo takaovista ja maalannu happomaalilla. Etuovet pitää vielä käsitellä. Tuli hankittua uus maaliruiskukin ja silleki on jo kohta käyttöä.

Eli ihan pienellä työllä en näköjään tälläkään kertaa selviä. Olis kiva päästä jo ratapäiville, mutta tämähän on harrastelua, harrastelua ;D
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kokeilin uutta maaliruiskua lakkaushommissa. Vaikutti ihan hyvältä. KUVA
Ruisku on muuten TÄMMÖNEN

Aloin nyt kuitenki tekemää tosta uudesta takaluukun kannesta kalua. Hioin lamellilaikalla kaikki reunat puhtaaks, kun niissä oli pintaruostetta. KUVA
Alareunan ruostevaurio oli kuitenki sen verran pieni, että sen sai korjattua ilman hitsauskonetta.
Luukun kansi on nyt sisäpuolelta hiontavärissä, mutta ulkopuoli onkin sit oikee murheenkryyni.

En tiedä olisko kannattanu hioa suosiolla kansi ihan kauttaaltaan pellille. Happopohjamaali käyttäyty paikoittain vähän kummallisesti ja hiontaväriä ruiskuttaessa ruisku meni ihan tukkoon ja alko armoton vitutus. Onneks mullaki on tommonen huonompi ruisku pohjamaalia varten. Kaiken lisäks läikytin hiontaväriä luukun päälle, ku maalasin ruiskun kansi auki, että sieltä sai ees jotenki maalia ulos. Ja kun pyyhin maalilätäkön pois, niin siihenhän jäi sitte oikee kittiä vaativia jälkiä. No läksin kotii ja homma jatkuu ens kerralla toivottavasti paremmalla onnella. On käyny mielessä, että tekisin koko takaluukun pintapellin hiilarista ja liittäis sen alkuperäsen peltiluukun runkoon....En tiiä :-\

EDIT.
Unohtu vielä mainita, että TÄMÄ helmalevikkeiden reijitysidea lähti siitä, ku etenki toinen niistä oli lihonnu vuosien saatossa aika painavaks, ku niitä on korjattu ja kittailtu. Nyt leikkasin paloja pois ja ajattelin laittaa reikien päälle hiilikuitua. Jos ei muuta, niin painoa lähtee vähän pois.

Ja sitte ehkä vähän kaukaa haettu ajatus: Takapäihin porasin sen takia reijät, että ilma pääsis helmojen sisältä ulos --> Ilmanvastus pienenee ja vauhti kasvaa. ::) ;D
Samasta syystä olis tarkotus modailla vähän takapuskuria.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

En jaksa tähän hätään lisäillä kuvia, mutta päivittelen kuitenkin vähän.

Tällä hetkellä kattoluukku on paikoillaan, mutta kytkemättä ja katto on maalattu 2-väriseksi.
Ovenvälit on maalattu korin mustalla värillä ja ovet on paikoillaan.
Kyljissä on mustan pohjan lisäksi 2-väriset kuviot.
Konepellissä on neljä hiilikuituista ilmanpoistoaukkoa ja konepelti on maalattu 2-väriseksi. Pelti on jo paikoillaan.
Takakyljet ja konepelti on lakattava vielä kertaalleen, muualla valmis maalipinta.
Sisusta on kojelautaa ja hattuhyllyä lukuunottamatta pihalla autosta.
Kattospoileri on valmis.
Takakontin hiilikuitulippa ja takaosan hiilaripaneli on liimattava vielä paikoilleen ja lakattava. Niiden lakassa on vielä pieniä ilmakuplista johtuvia reikiä.

Laitan kuvia joskus lisää ja korjaan nähtävästi vanhat toimimattomat kuvat.

Ostin käyttöautoksi Legnumin ja se on nyt saatava äkkiä liikenteeseen, joten lancer on hetken aikaa pajan perällä. Toivottavasti ei kauan. :D
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Alottelin eilen maalipinnan myllytystä ja lähen kohta jatkamaan hommaa. Takakyljet on nyt siis lakattu vielä kertaalleen. Tän talven ku kiillottelee autoa, ni eiköhän siitä ihan välttävä tule. Konepelti odottelee vielä yhtä lakkakerrosta. Alottelin takapuskurin kilvenpaikan tekoa ja pitäis vissii lopuks vielä maalata se siniseks. Harmi ku siinä on nyt hyvä maalipinta, mutta väri on vaan väärä.

Laittelin vakiovalot eteen ja taakse, ku toihan on ajettava samantien keväällä katsastuksee, ku otan sen käyttöön. Leimahan meni umpee loppukesästä.

EDIT.

TÄMÄ PALAUTEOSIO oli näköjään karannu jo aika kauas, joten sinne vaan kirjottamaan, jos tulee jotain mielee.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kiillotus ja kasaus on jatkunu. Tulin joskus hankkineeks purkamolta parempikuntosia ikkuna- ja kattolistoja ja pääsin lopultaki laittamaan ne jo paikoilleen. Ihan mukava tehä vaihteeks jotain näkyvääki hommaa. Kattospoileriki on jo paikoillaan. :)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Vetelin tänää piuhaa konepellin valoille, ku jokaisen skuupin alla on sininen ledi. KUVA
Laitoin myös diskantit takas paikoilleen oviin ja tinailin aika monta johtoa kiinni. KUVA

Piti laajentaa vähän konehuoneen "sähköpääkeskusta" kun kaikki vanha laajennusvara on jo käytetty. KUVA1 KUVA2 KUVA3
Tästä menee yksi sulake konepellin valoille, yksi kattoluukulle ja yksi luultavasti katon tähtitaivaaseen. Oon tinaillu jo valmiiksi 7 väriä vaihtavaa lediä nauhaks, jonka laitan sisäkattoon. Yksi sulake jää joutilaaks.

Seuraavaks oliskin jo vuorossa kattoverhoilun maalaus ja asennus. Vielä on kuitenki sen verran hommaa, että koiraa vähän huolestuttaa. KUVA
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Febiz sanoi
Laitan kuvia joskus lisää ja korjaan nähtävästi vanhat toimimattomat kuvat.
Jipii, sain korjailtua vanhat kuvalinkit. ;D

Sain myöski asennettua konehuoneen "sähkökeskuksen" ja vedettyä tarvittavat uudet piuhat kabiinin puolelle. Mun kannattaa näköjään hankkia jossain vaiheessa uudet akunkengät, vaikkapa samanlaiset halvat ja hyvät ku legnumiinki.
Ne on mallia Motonet ja mun mielestä ihan oikeesti hyvät. En muista hintaa, mutta ei ollu montaa euroa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Noniin. Tänään maalailin sisustan osia kilikalilla mustaks.
Kattoverhoilu on sen verran imukykystä tavaraa, että 3 isoa maalipurkkia ei riittäny. Antaa sen kuivua ja suihkuttelen myöhemmin lisää väriä.
Tässä on kuva konehuoneen sähköjutuista.
Löysin hyvää teippiä, jolla sain kiinnitettyä johdot kattopeltiin ja A-pilareihin. KUVA
Laitoin tänne taas lisää kuvia ja siellä on nyt jotain huonoja yleiskuviakin. KUVA1 KUVA2 KUVA3 Konepeltiin tulee vielä kerros lakkaa, niin siitä häviää noi vaaleat kohdat ilma-aukkojen ympäriltä.

Sain lancerin eilen reilun vuoden seisonnan jälkee käyntiinki. :D Käytin koneen lämpöseks ja kyllä se lämpö selvästi noista konepellin reijistä osas ulos. Ei sen puolee, että tossa olis ikinä mitään lämpöongelmia ollu.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Taas oon saanu jotain aikaseks.
Muutin kattoluukun kytkentää vähän monimutkasemmaks, että sain sen toimimaa enemmän tehdastekosella tavalla. Ongelmana oli se kun sen piirilevylle tulee ainoastaan + ja-.
Ja kun samassa paketissa on myös sisävalo, ei valoa saa toimimaan mitenkään järkevästi. Nappuloitten taustavalo palais aina, jos ottais virran suoraan akulta. Mitään ylimääräsiä kytkimiä en viittiny laittaa.

Kytkin sen siis näin:
- on aina kytkettynä
+:lle laitoin releen, joka on kytketty auton valoihin. Eli aina kun laittaa virrat päälle (= ajovalot syttyy), myös kattoluukun nappuloitten taustavalot syttyy ja luukku alkaa toimia. Jos ei halua laittaa virtoja päälle, niin riittää kun laittaa parkit. KUVA
Kun luukulle tulee virta, siinä olevan sisävalon saa vain sillon napista päälle ja pois.
Tästä syystä laitoinkin alkuperäsen sisävalon takaisin kattoon, vaikka meinasin ensin jättää sen kokonaan pois. Upotin sen luukun etupuolelle ja se toimii nyt ihan samalla tavalla, kun alunperinkin.

Tähtitaivaalle vedin sähkön suoraan akulta ja sille on kattoluukun kehyksessä nappula. Laitoin kehykseen myös toisen nappulan, josta vedin johdot kiepille kojelaudan sisään, jos ylimääräselle nappulalle tulee vaikka joskus jotain tarvetta.

Maalasin kattoa ensin puolikiiltävällä maalilla, mutta suihkin siihen lopuks vielä 1 1/2 purkkia mattamustaa, niin kyllähän se alko lopultakin mustalta näyttää. Kuvissa se ei näytä lähellekään niin mustalta kun livenä ja muutenkin noi sisustan sävyerot näkyy kuvissa tosi armottomasti. Oikeesti ei siis ole noin paha. :D
Katto maalattuna
Katon ledit
Katto asennusvalmiina
Maalattuja sisustan osia

Sain laitettua jo katon ja pilareiden muovit paikoilleen. Popittelin myös rokkikoneita ja hyvin tuntu toimivan, myös kaikki ledit toimi vieläkin.
Kattoverhoilu paikoillaan
Kattoluukun käyttökytkimet
Tässä on kuvia myös tähtitaivaasta. Ne on siis väriävaihtavia ledejä.
KUVA1 KUVA2 KUVA3 Omasta mielestä siitä tuli ihan hieno, mutta oli aika työläskin homma.
TAUSTAVALOT

Laitoin katsastusetupuskurin paikoilleen, niin nyt näkee jo vähän millanen siitä on tulossa. KUVA Vanha etupuskuri tulee kyllä kesällä taas sellaisenaan, eli mustana takas paikoilleen. Tummat valot tulee myös takasin. Helmalevikkeethän kuvasta vielä puuttuu ja ne maalaan siniseks.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

HEP!!!
Sisusta on valmis.
Tein keskikonsoliin hiilikuidusta paneleita ja laitoin konsoliin myös pari 12 voltin pistorasiaa. Kuvassa näkyvä on navigaattorille ja konsolin perässä oleva autojääkaappia varten.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Tein peräkonttiin 4 mm:n vanerista uuden pohjan, kun alkuperäsestä puuttu etureunasta 15 cm vanhan vahvistintelineen jäljiltä. Laitan kontin pohjalle jossain vaiheessa vielä kumimaton.

Halvat akunkengät ei ollutkaan enää tässä tapauksessa kovin hyvät, vaan molemmat antautu kiristäessä. Niinpä ostin + napaan vähän hifimmän akunkengän ja - napaan muuten vaan tukevan kengän. Asensin samalla puolikiinteesti Ctek:n laturin. Liitin on siis konehuoneessa kiinteesti kytkettynä akkuun ja tarvittaessa heittää vaan laturin konehuoneeseen ja tökkää töpselin kiinni. Laturi on suojattu oikosulun varalta sulakkeella.

Oon väsäilly myös takapuskuria (Viimesillä motivaatioilla, niin ku aina ennenki.) ja se on maalausta ja lakkausta vaille valmis. Siihen tulee nyt lopultaki rekisterikilvelle kunnon paikka ja jopa valo. Tommonen tilkkutäkkihän se taas on, mutta kun ei jaksa tehä kokonaan uutta.

Ensin leikkasin puskuriin tietysi ammottavan reijän. KUVA
Ja tein hiilikuidusta panelin, joka peittää reijän ja samalla synty upotus kilpeä ja valoa varten. KUVA
Myös peräkontissa on hiilikuitupaneli ja pieni spoileri, joka parantaa suorituskykyä niin paljon, että alkaa pelottaa. ;D Hiilari osat näyttää harmailta hionnan jäljiltä, mutta niihin tulee lakkauksen jälkeen taas kuvio näkyviin ja kiiltävä pinta.

Fiilistellään vielä sen verran, että ropailujen jälkeen on ollu ihan kiva viihdyttää itteään lancerin rokkikoneita kuunnellen. ;)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Konepelti ja hiilariosat on nyt lopullisesti lakattu. Hyvät tuli
Konepelti näyttää siis tältä ja koko auto tältä
Takapuskuri on vielä maalamatta, mutta kylki tulee näyttämään tämän tyyliseltä
Spoileri ja kontin paneeli on nyt jo paikallaan, mutta kuvaa niistä ei vielä ole.

Takapuskuri pitää siis vielä maalata ja hain sen pohjamaalausta varten tänää uuden parin kympin maaliruiskun. Vanha samanlainen lens jo kesällä roskiin, ku oli jo niin tukossa.
Lakkaakin tilailin lisää ja toimitus oli nopeeta. Tein tilauksen eilen klo. 9.15 ja puolentoista tunnin päästä paketti oli jo lähdössä matkahuollossa. Vuorokaus tilauksen jälkee tuli viesti, että paketin saa hakea.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15745.75
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Lancer on ollu nyt pari yötä ulkoruokinnassa kun legnum on saanu huomiota osakseen. Tänään se kylläkin pääsee taas sisälle. ;D

Auringonvalossa ja suurinpiirtein puhtaana tosta saakin parempia kuvia, joten lisäilin niitä tänne. Väritkin näyttää nyt paremmin siltä, mitä ne on oikeesti.

Ajattelin kuitenkin myllyttää vielä kaikki pinnat läpi, koska maalausjälki on sitä mitä omin käsin saan aikaseks. :)

Pystyn näköjään lataamaan nykyään myös videoita, joten tässä on yks pätkä konepellin hiilikuituskuupin teosta.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Loputkin maalaushommat on nyt tehty ja koko auto on kiillotettu vielä kertaalleen.
Takapuskurin ja helmojen maalaus onnistu hyvin vaikka en uskaltanu odottaa kovin hyvää pintaa. Vaihtoehtoina aplari tai valumat. Sain kuitenkin suht sileän pinnan ja valumiakaan ei tullu, kun ohensin lakkaa aika paljon enemmän mitä ohjeissa luki. Olis kannattanu alusta asti ohentaa lakkaa enemmän, mutta mistäpä sen olisin sillon voinu tietää.

Puskuri on nyt paikoillaan ja helmatkin liimasin eilen. Otin pari päivää sitten puskurin asennuksen yhteydessä muutaman kuvan.

Nyt olis luvassa vielä pikkusen kasaushommia ja sitten ajattelin rassata vielä jarrut ennen leimalle vientiä. Takajarrusatuloihin vaihdan tiivisteet ja maalaan eriväriseksi. Ajattelin vaihtaa myös levyt puolelta toiselle, että jäähdytysurat olisikin eripäin. Näiden levyjen ohjeiden mukaan, miten ne on asennettu, urat on mun mielestä siinä mielessä väärinpäin, että toisinpäin jäähdytys vois toimia paremmin. KUVA
Käsijarrua pitää myös herkistellä kun tossa pihassa ajellessa tuntu, ettei ainakaan toinen puoli oikein pidä.

Jarrunesteiden vaihto olis muutenkin ajankohtanen seuraavan huollon yhteydessä, niin voisin vaihtaa ne jo nyt. Täytyy katsoa, jos löytäisin jostain "kisanesteet", ettei jarrut katoais niin helposti. Oon pohtinu ja etsiny myös isompia etujarruja, mutta niitä en vielä ihan tähän hätään saa. Pitää siis ottaa näistä jarruista nyt kaikki mahdollinen irti. Etulevyt ajattelin myös vaihtaa puolelta toiselle.

Toissakesänä kun tämä viimeks oli liikenteessä, Ahvenistolla ei voinu ajaa montaa kierrosta, kun jarrut hävis. Nyt tällä olis tarkotus päästä ajamaan radalle enemmänkin, niin jotain parannusta tohon jarruhommaan on saatava jo nyt.

Takarenkaat tuli tasapainotettua jo aikasemmin ja vein tänään eturenkaat naapuriverstaalle tasapainotettavaks kun ne alko toissakesänä rata-ajelun jälkeen täristämään.
Kohta lumet saa mun puolesta lähteä. :driver

Vinkkejä jarruhommaan ja muutkin löpinät voi laittaa TÄNNE


Olen katsastellut Wilwoodin jarrusatuloita täältä ja jarrunesteeksi ajattelin ehkä tätä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Takajarrusatulat on nyt rassattu ja jarrunesteet vaihdettu. Laitoin nesteeksi juurikin tota Motulin RBF600:sta, mutta sitä löytykin ihan Motonetistä ja vieläpä kanta-asiakasalennuksella. Ostin sitä 1,5 litraa ja melkein kaikki meni, joten eiköhän jarruneste vaihtunu ihan kokonaan. Aika pehmeäks noi jarrut edelleenkin jäi, mutta en oo ikinä saanu niitä kovin hyväks. Käsijarru lukitsee pyörät nyt ainakin jäällä. Jarrusatulat maalasin hopeiseksi ja levyt tuli vaihdettua puolelta toiselle edessä ja takana.

Mietin vielä tota jarrujen häviämistä. Voikohan olla niin, että jos jarruissa on ilmaa, niin kuumetessaan ne häviäis vielä helpommin. Nyt otin kaikki ilmat pois mitä sieltä suinkin tuli, mutta taidan ilmata jarrut jossain vaiheessa vielä uudelleen sitten kun olen ajellut jonkun aikaa.

Renkaat on nyt tasapainotettu ja näissä kahdessa renkaassa tosiaankin oli epätasapainoa. Vois siis olettaa, että tärinä on nyt lakannu.

Kasasin auton katsastuskuntoon ja ajelinkin muutaman kilometrin. Otin pihamaalla myös vähän kuvia.

Tein rekisterikilven valolle hiilikuidusta pienen varjostimen, kun siitä näky pikkusen valoa suoraan taaksepäin. Helmojen yläpuolen liimasauma täytyy maalata pensselillä siniseks ja lakata, että oven kuvio jatkuis paremmin helmaan. Nyt ovien alapuolelle jäi vähän isompi musta raita kun ajattelin.

Taidan varata katsastusajan keskiviikolle tai torstaille, kun sillon lämpötila näyttäis olevan täälläpäin iltapäivällä plussan puolella. Väri pitää ainakin muutoskatsastaa, mutta tosta kattoluukusta en tiedä. Lumet sais tosiaankin lähteä, ettei olis niin kusiset paikat ajella Tampereelle.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Tänään kävin katsastuskonttorilla, eikä löytyny mitään valittamista. :peukku
Pakokaasupäästot oli ensin aika korkeat, mutta kun katti kuumeni kunnolla, niin hyvät lukemat tuli.

Jarrut oli hyvät. Edessä molemmilla puolilla 2,2 kN ja takana molemmilla puolilla 0,8 kN. Käsijarrussa oli heittoa 1,4 ja 1,0 kN. Jarrupoljin on kyllä tosi pehmeä ja käsijarrukahva nousee tosi ylös niin kun näissä nyt on tapana. Voisin kuitenkin vähän koittaa kiristää sitä.
Kyselin samalla jarrujen vaihtohommasta ja niiden katsastamisesta. Ei ole mikään ongelma jos vaihtaa jarrut sellaisesta autosta, jonka jarrut voi päätellä tehon ja painon suhteella paremmaksi. Ainakin Wilwoodin yleismallin satuloissa on jonkunlainen tieto, minkäpainoiseen autoon ne käy.

Tämä inssi haeskeli hetken aikaa takasumuvalon nappia, mutta huomaskin sitten ihan itse, että tämä onkin rekisteröity jo -92.
Väritieto muutettiin harmaasta mustaksi ja lisäväriksi korjattiin sininen. Niitä tietoja ei näy otteessa.
Väljyyksiä ei löytynyt alustasta, mutta täytyy korjailla ruostesuojausta vähän niistä kohdista, mistä tätä on tullut tunkkailtua.

Varmistin vielä eilen vakuutusyhtiöstä, että saanko ajaa katsastuskonttorille ihan näin vaan kun aika on varattu ja vastaus oli kyllä. Eli ei tarvinut mitään vakuutuskikkailuja.
Tämä on katsastettava kesällä uudelleen ja jos teen sen kolmen kuukauden sisään, niin ei tarvi tehdä uutta pakokaasumittausta.

Odottelin mielenkiinnolla, että kuinka kovasti toi kattoluukku suhisee tiivisteistä, mutta ihan tiivis se oli moottoritielläkin. Kattospoilerikin on vielä paikallaan.

:driver :driver :driver
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Vaihdoin eilen edustusvalot ja puskurin.

Takavaloja asentaessa huomasin, että kiinan poika tai kuka lie on tehny johtoliitokset pikkusen huolimattomasti. En ainakaan tiedä, että noi valot ois palanu tai vilkkunu aikasemmin jotenkin ihmeellisesti, mutta ihme on jos ne on toiminu. Johdot on siis vaan kietastu hyvin kevyesti yhteen ja olihan siinä sentään vähän sähköteippiä päällä. ;D
Tinasin nyt kaikki liitokset ja teippasin uudelleen.

Etuvalojen ja puskurin asennuksen jälkeen keula näyttää tältä.

Naapuritallin jätkät kävi kans vilkasemassa lanceria. Luulin jo hetken kuulleeni väärin, ku yks kehu, että onpa siistit skuupit.
Omaan silmään toi konepelti on aika härski, mutta toivottavasti tää auto miellyttää sentään jotain. Onneks konepelti istuu vähän paremmin tän varsinaisen puskurin kanssa, kun sen toisen.

Että, semmonen se nyt sitte on. :)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Tampereen reissu on heitetty ja auto pelas niinku piti.
Tässä yks kuva. Ei kai siin sit muuta, ku kovaa ajoa vaan (aina ku sille päälle sattuu).
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kävin hakemassa lanceriin ns. pitkän leiman, eli siis katsastamassa.
Edellinen katsastus oli 31.3.2011, mutta se ei ihan olisi riittänyt tälle kesälle, vaan 17.5.2011 alko uus katsastusjakso.

Kävin nyt sen takia, kun sattu olemaan sopivasti aikaa ja ei tarvinu maksaa uutta pakokaasumittausta. Auto ei myöskään ollu ehtiny väljistyä tai hajota. ;D
No katsurihan kyllä katto päästöt uudelleen, eikä ne taaskaan meinannu heti mennä läpi. Mutta sitten ku saatiin paikat kuumaks, niin päästöt oli ok.
Mitään muita ongelmia ei ollu.
Nyt katsastus on siis voimassa syksyyn 2012. :peukku

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15745.75
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Lancerilla oli tärkee tehtävä, kun se toimi meidän hääautona heinäkuun alkupuolella.
TÄÄLLÄ on muutama kuva miltä se sillon näytti.

Hovikuski järjesti näköjään myös yhden auton tuninkinäyttelyn ja siitä todistusaineistona on TÄMMÖNEN videopätkä. ;D ;D

Mainittakoon vielä semmonen seikka, että valittiin sattumalta mystinengalant:n bändi esiintymään noihin kemuihin. Ja kovasti tuntu porukka Floss-bändistä tykkäävän. Voin kyllä suositella bändiä muillekin. :peukku
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Lancer vaan seisoskeli kesällä 2,5 kuukautta tallissa kun ei sillä ollu oikee käyttöä, mutta sitte päätiin ottaa sen taas ajoon ja antaa toisen auton huilata.
Hyvin se on käyttiksenä toiminu ja tänään kerkesin ensimmäisen kerran tänäkesänä radalle.

Hienosti auto toimi sielläkin ja jarrutkaan ei olis paremmin voinu toimia. :peukku
Rata-ajoa tuli 55 km. ja jarrut kesti kierros toisensa perään. Homma siis tuli kuntoon, kun vaihdoin "kisanesteet".
Kotiin ajellessa jarrupoljin tuntu jopa kovemmalta kun ikinä aikasemmin ja sehän on aina ollu vähän pehmeä.
Mulla oli katolla pieni kamera, jolla sain otettua vähän videopätkääkin.

Ei kai tässä muuta, ku ajellaan vielä jonku aikaa ja talveks sitte seisontaan. Matkamittarilukema alkaa hipoa 200 tkm. mutta seuraavaan huoltoon on vielä matkaa, kun se on tehtävä 205 000 km:ssä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Lancer suoriutu tän kesän tehtävistä hienosti ja se pääs eilen talviunille. Tänään kävin katsastuskonttorilla poistamassa sen liikennekäytöstä.
Ajattelin talven aikana katella, että se on kunnossa, mutta mitään suurempaa ei oo tarkotus tehdä. Tai no ehkä ihan vähän jotain. ::)
Jokatapauksessa auto on pidettävä suht nipussa, kun se ei oikee mahdu olemaan tallissa, jos/kun siellä puuhailee jotain muuta.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Tälle autolle ei oo tapahtunu oikeestaan mitään muuta, kun pieni vahinko.
Kattelin kerran kun takarengas näytti tyhjältä ja todentotta siitä löyty ruuvi.
Jouduin laittamaa ensimmäisen kerran elämässäni vararenkaan alle, kun tätä autoa joutuu kuitenki siirtelemään talliin ja ulos. Ja siinä tohinassa jonku naapurin tiputtama ruuvi tietysti renkaaseen on joutunutkin.
KIIMANEN VARARENGAS
Ajattelin viedä renkaan paikattavaks, mutta sitten keksinkin käydä kattomassa, löytyiskö Motonetistä renkaanpaikkausmatoa. (tai mitälie onkaan)
Löytyhän sieltä, niinpä paikkasin renkaan itse ja tietysti säästin. :) Vähän toki epäilyttää ton paikkauksen toimivuus, kun renkaat kuumenee radalla aika paljon.
Olin aikasemmin seurannu paikkausoperaatiota sivusta, eikä se kovin vaikeeta ollu itse tehtynäkään.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15745.75
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Sain aloteltua ne pienet hommat, mitä tähän piti talven aikana tehdä ja vähän muutakin.

Takaluukun kanssa on ollu keveyden vuoksi sellanen ongelma, että kun vetää kabiinissa olevasta avausvivusta, pitää ehtiä hidastamaan luukun nousemista kädellä tai muuten se nousee aika ikävän vauhdikkaasti.
Keksin yks ilta napata kontista toisen avausjousen pois, niin sekin ongelma poistu.

Purin myös etupuskurin pois, että pääsin putsaamaan ja fiksaamaan ilmanottoputken. Purin ilmanottoputken kokonaan osiin ja laitoin takas paikoilleen.
Vielä pitäis pestä ja öljytä ilmansuodatin, niin sitten voi laittaa keulan taas kasaan.

Tein myös vähän peltitöitä, kun rata-ajon tiimellyksessä eturenkaat on päässy ottamaan kiinni lokarin reunoihin ja pokkaukset oli taittunu molemmilta puolilta vähän auki.
Homma hoitu kumivasaralla ja sitten laitoin vielä vähän paikkamaalia pellin reunoihin.

Olin jo melkein luovuttanu sen asian suhteen, että renkaista kylkiin roiskuneet kumin palat ei lähde ikinä irti, mutta sitten kokeilin silikonin puhdistusainetta ja sillä lähti kumin rippeet kyljistä ja vanteiden reunoista.

Mulla on ollu mielessä, että hankkis rata-ajoa varten erikseen pienemmät vanteet, kun noi vaan yksinkertasesti ottaa kovassa ajossa aina johonkin kiinni, vaikka normaaliajossa mitään ongelmaa ei olekaan. 15" tai 16" vois olla hyvä koko.
Se ei oo kuitenkaan ihan tän hetken ongelma, kun nyt taitaa jäädä sekä auton ropailu, että rata-ajelu vähemmälle, kun talorojekti alkaa viedä aikaa nyt aina vaan enemmän. Oikeestaan kaikesta ylimääräsestä tavarastakin olis hyvä päästä eroon.

Mutta ehkä sitten taas joskus, kun nyt tulee tehtyä samalla kunnollinen harrastustila. :D
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Teinkin tässä viikonloppuna vielä yhden homman, kun siihen oli tarvikkeet haalittuna. Eli väsäilin taakse poikkituen.
Tein päihin laipat alumiinista ja asensin ne iskarin yläpäiden kiinnityspulttien alle. KUVA
Varsinainen tukitanko on galvanoitua putkea ja se on pultattu rst-pulteilla laippoihin kiinni.
TÄSSÄ kuva valmiista asennuksesta.
Maalaushommiin en ruvennut, vaan vahasin putken ja laipat. Eipä ne siitä miksikään mene.

Toimintaperiaatehan tossa on sama kun monissa tehdasvalmisteisissa poikkituissa ja kai se jonkun verran tukeakin tuo.
Minä oon nänhy kyllä sellasiakin tahdasvalmisteisia poikkitukia, että hyvä jos ne on noinkaan hyödyllisiä. Ja jos tästä ei hirveesti ainakaan haittaa olis...

Ilmansuodatin on öljytty ja auto on taas kasassa. Ajattelin ottaa tämän ensviikolla liikenteeseen, mutta sitä ennen olis hyvä ehtiä vahaamaan auto.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Tää on taas ollu reilun viikon verran käyttöpelinä ja on edelleen, kun toinen auto on huollettavana. :driver :driver :driver
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Lancer on taas otettu liikenteeseen ja ihan käyttöautona, kun legnum meni kaupaksi.
Soitin täytyy uusia lähiaikoina, kun vanha DVD-grammari ei enää toimi kunnolla. Ja onhan soitin jo vanhakin.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Soitin tuli tosiaan vaihdettua viimekesänä Pioneeriin, joka sisältää viivesäädöt ym. tarpeelliset ominaisuudet.

Käyttöautona oleva BMW 325xi on alkanut oireilemaan sen verran ,että se on syytä nostaa pukeille.
Niinpä ajattelin ottaa lancerin taas kehosiirtovälineeksi, että bemarin sais suurinpiirtein yhdellä purkamisella ja kasaamisella kuntoon.

Lancerin huolto ei olisi kilometrien suhteen vielä ajankohteinen, mutta ostin kuitenkin öljyt, öljynsuodattimen, sytytystulpat, laturinhihnan, ilmansuodattimen pesuaineen, lasinpuhdistusainetta ja vahaa.
Jemmassa näytti olevan jo valmiiksi ohjaustehostimen hihna tai ainakin hyvin samannäköinen. Toivottavasti se on sopiva.

Näillä eväillä ajattelin saada auton katasastuskuntoon ja sitten ajoon.

Loppukesästä tämä kikotin on ollut minun omistuksessa jo 10 vuotta. :)
 
Ylös Bottom