Lancer GTI -93, Febiz

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Sain tehtyä huollon eilen illalla. Tätä on mukava huoltaa, kun ei tarvi purkaa ensin kaikenmaailman suojamuoveja. Lisäksi melkein kaikkiin pultteiihin pääsee edes teoriassa käsiksi jollain työkalulla. :peukku

Tänään meinasin käydä katsastamassa auton, mutta akku oli lopullisesti rikki.
Olin hommannu Optima yellow topin vuonna 2008. Nyt ostin Motonetista tilalle tavallisen huoltovapaan nesteakun. Se sopii paremmin konehuoneen väreihinkin, kun se on punamusta. KUVA Akku meni muuten vanhoihin kiinnikkeisiin, mutta toiseen maadoistusjohtoon piti lisätä väliin kaapelikenkä, niin sille tuli puuttuvat pari senttiä pituutta lisää.

Nyt jälkiviisaana, olisin aikoinaan jättäny rokkikoneista konkan kokonaan pois.
Se on huono tälläisessa autossa, joka yleensä on pois käytöstä ja ajossa vain silloin tällöin. Konkka imee aina akun tyhjäksi, jos sen jättää yhtään pidemmäksia aikaa päälle.
Nyt auto on lisäksi seissy välillä ulkona hälyt päällä pidemmän aikaa ja vaikka konkka on ollut poiskytkettynäkin, niin akku on tyhjentynyt moneen kertaan. Optimaa on siis tosiaan retuutettu, joten eiköhän se aikansa palvellut.

Konkan poisto on kuitenkin niin hankalaa ahtaan asennuspaikan vuoksi, että olkoon nyt edelleen siellä.

Tässä on vielä kuva soittimesta.
Liimasin huvikseni helmoihin clubin tarrat, kun sellaiset sattu löytymään.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=15745.100
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kävin katsastamassa auton ja se meni moitteetta läpi. :peukku

Tällä kertaa pakokaasupäästöjen kanssa ei ollut ongelmia.
Ajoin matkan konttorille kylläkin korkeilla kierroksilla.
Jarrutkin on lopulta ok, vaikka alkumatkasta ne tuntui vähän vaisuilta.

Nyt laitan taas paraatiosat koriin paikoilleen ja stereot on säädettävä uudelleen, kun sieltä nollaantui kaikki säädöt akun vaihdon yhteydessä.

Sitten pääsen jatkamaan taas terassin tekoa, kun nämä epävakaiset lomapäivät on kulunut kätevästi lancerin kimpussa. :)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Viimekesänä ajoin tällä melko paljon ja ihan loppukesästä venttiilikopan tiiviste alkoi vuotamaan.

Otin eilen auton taas talviseisonnan jälkeen liikenteeseen ja kävin sillä tänään töissä. Ajoa tuli noin 100 km.
Kaikki toimii muuten hyvin ja aion käydä tällä nyt jatkossakin töissä, mutta öljyä tihkuu myös kannentiivisteestä ulos.

Kone onkin oikeastaan ainut, jota en ole tästä autosta vielä purkanut venttiilikoppaa pidemmälle.
Ei olisi oikeastaan motivaatiota availla konetta pelkän kannentiivisteen vaihdon takia, kun tehonpuutehan tuossa on ollut aina läsnä. Ja varsinkin teho suhteessa nykyiseen ulkonäköön.

Mietiskelin jo syksyllä vähän 4g93 mivec moottorin hankkimista ja nyt kun koneelle on kuitenkin tehtävä jotain, niin se voisi olla hyvä vaihtoehto. Yksinkertaisuudessaanhan se olisi ilmeisesti kannen ja ecun vaihto tuohon vanhaan alakertaan, mutta sitä pitää vielä selvitellä.
Asiasta enemmän ymmärtävät saa antaa vinkkejä.

Elämäntilanteesta johtuen on vähän paha sanoa, milloin tuolle moottoriasialle voisi tehdä jotain ja samasta syystä budjetti on rajallinen.

Olenhan rakentanut tämän auton vasta kolme kertaa, niin onhan korissakin vielä ehostusmahdollisuuksia. :D
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Hankin evo3 konepellin ja se on tarkoitus saada pikapuoliin paikalleen.
Olen pitänyt vanhaa reijitettyä, hiilikuituskuupeilla varustettua peltiä melko kevyenä, mutta tuo alumiininen painaa vielä paljon vähemmän.
Täytyy mielenkiinnosta punnita osat.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Tallin vaa`assa ei riittänyt asteikko, joten osat jäi sittenkin punnitsematta.
Pelti on nyt paikoillaan ja siitä löytyy myös kuvia.

Tässä valkoinen evon pelti, jota en viitstinyt laittaa sellaisenaan paikoilleen.
Maalasin sen tähän hätään nopeana budjettiratkaisuna kilikalilla, kun ei ole nyt aikaa väsäillä kunnon maalaustiloja talliin.
Uusi pelti oli kuitenkin kiva saada samantien käyttöön. Mietin teippaustakin, mutta tämä oli halvempi ja nopeampi.
Nyt ostetut neljä purkkia spraymaalia ja epoksiliima maksoi yhteensä noin 30€.
Jossain vaiheessa tulee varmaan enemmänkin maalattavaa, niin tämäkin saa sitten paremman pinnan. Tässä yhteydessä oli kuitenkin jo fiksua tukkia pesurin reijät.

Purin pellin osiin ja liimasin pesurin reikiin alapuolelle alumiinilätkät epoksiliimalla. Nämä kohdat ja pari muuta pahinta koloa kittasin sileiksi ja vesihioin koko pellin. Pari loivaa lommoa siitä löytyy, mutta niihin en nyt puuttunut.

Alapuolen maalasin lopullisesti kiiltävällä mustalla.

Ritilät ja yläpuolen maalasin puolihimmeällä mustalla. Kilikalilla ei kuitenkaan saanut noin isoa tasasävyistä pintaa, niin keksin siihen hienon ratkaisun.
BLING BLING
Tallin kätköistä löytyi vielä ihan hengissä oleva spraypurkki glitterilakkaa. Siinä on hopeista, vihreää ja sinistä hilettä. Ruiskutin sen pintaan, niin pellistä tulikin jo paljon parempi.

Lakkakerroksenhan tuo kaipaisi pintaan, mutta sitä en nyt tehnyt. Haittapuolena nimittäin on , että glitteriä irtoaa aina, kun peltiä pyyhkii ja en tiedä miten tuon voi edes pestä. Täytyy tarvittaessa suihkutella tämän kesän ajan lisää hilettä pintaan.

Tässä vielä kuva "valmiista" pellistä paikoillaan.
Vanhan pellin ripustin seinälle turvaan, jos sille tuleekin vielä joskus käyttöä.

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kuvalinkit ei näköjään enää toimi, mutta kaikki kuvat löytyy täältä
2005-2009
2010-2011
2012-2018

Ihmettelin autoa tänään vähän tarkemmin, mutta tuolla tallissahan se aina seisoo.

Harmillisesti etulokareissa kupruilee vähän maalit molemmilla puolilla puskurin kiinnityspisteiden lähellä. Putsailin näköjään liiankin hyvin kiinnityspulttien ympäristöt, kun puskurijumpassa kädet oli aina ihan ruostesuojamönjässsä. Viimeisessä kuvassa näkyy pahempi puoli.

Akku oli tänään ihan tyhjä, enkä ehtinyt ladata sitä riittävästi, että olisin saanut auton käyntiin ja huuhdottua pölyt pois.

Muistelen myös muut miinuspuolet tähän.
Repsikan ikkunamekanismi jumissa tai johtonippu oven sisällä estää lasia laskeutumasta.
Kannentiiviste vuotaa öljyä ulos ja ilmeisesti vaihdevivuston juuresta vuotaa öljyä.
Tulpanjohdot mahdollisesti vaihtokunnossa. Pätki viimeksi kaatosateessa ajettaessa, mutta bensaakin taisi olla aika vähän.

Mietiin taas tämän kohtaloa, kun lähitulevaisuudessa tälle ei varmaan tule tehtyä mitään. Toisaalta osiakaan ei viitsi haalia, kun ei tiedä mitä tälle tekee.
Ei se tuolla säilytyksessä ainakaan itsestään korjaannu.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Auto ei enää startannut neljä vuotta vanhalla akulla vaikka miten latasi, joten ostin uuden akun. Sillä lancer hörähti tulille.
Edellisestä käyntikerrasta oli noin 1,5 vuotta ja edellisen kerran tämä on ollut liikenteessä kolme vuotta sitten.

Käytin autoa tunnin verran ja yllättäen mitään nestevuotoja ei tällä kertaa näkynyt.
Huomasin, että käsijarrukahva nousee tosi ylös, mutta käsijarru tuntui silti pitävän. Muita ongelmia ei ilmennyt, mutta en juuri mitään kokeillutkaan.
Vekslailin vähän pihassa ja huuhdoin pölyt pois. Sitten lancer pääsi takaisin talliin.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Lancer näköjään korjaa itse itseään.
Käytin autoa taas tänään ja molemmat etusähkölasit toimikin ihan normaalisti. Repsikan puoli oli aikaisemmin jumissa.

Olen hankkinut uuden kartioilmansuodattinen ja silikoniletkun pätkän ilmamassamittarin adapterille vanhan haalistuneen tilalle. Silikoniletkun vaihdoin ja fiksailin ilmanottoputkea ja itsetehtyä adapteria. Vieläkään en löytänyt mistään kaupasta valmista adapteria, enkä ulkomailta lähde sitä tilaamaan. Suodatinta en vielä vaihtanut, koska se vaatii etupuskurin irrotuksen.

Testailin käsijarrua vähän paremmmin ja hyvin tuntui pitävän, vaikka kahva nouseekin ylös.
Vielä kun vähän aikaa odottelee, niin tämähän on katsastuskunnossa ::)

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vanhempi poika malttaa välillä jo vähän aikaa pyöriä mukana tallissa, niin ollaan saatu purkuhommat käyntiin ja osia olen haalinut. Tallissa vietetty aika on aina jostain muusta pois, mutta on se silti ihan mukavaa. Ja painostus on kova, että pitäisi saada lancer ajoon.:)
IMG_20181027_221003.jpg
Hablulta ostin joku aika sitten muovisen kartiosuodattimen adapterin.
Uusi ratti on etsinnässä vanhan haalistuneen polyuretaaniratin tilalle. Evo3:n alkuperäinen olisi kiva tai joku muu hyvä.
Uusi jäähdytin on ostoslistalla vanhan nuhjuisen tilalle.

Olen aina halunnut peltipakosarjan ja T.Kiilillä tuli sellainen kiinamallinen myyntiin. Samassa köntässä Kiili kuljetti kotiin asti etu- ja takapyörän navat sekä kaikki jarrusatulat ja levyt. Oli kiva tavata toinen pitkän linjan mitsuharrastaja, kun ei aikaisemmin oltu nähty.
IMG_20181103_135754.jpg
Oli tiedossakin, että pakosarja vaatii fiksailua, koska se ei ole juuri tähän malliin tarkoitettu ja se on nyt työn alla. Aihio ei kuitenkaan ollut pahanhintainen. Sellaisenaan downpipe otti kiinni öljypohjaan ja loppupään laippa puuttui. Hain Motonetistä laippoja, tiivisteitä ja pakoputken kannatinkumeja. Ei Kiilin, vaan jonkun aikaisemman omistajan modaama pakosarja oli vähän arveluttavan näköinen. Rälläkällä siistimisen jälkeen se näytti kuitenkin jo niin hyvältä, että minun hitsauskyvyillä se ei ainakaan paranisi. Yhdessä saumassa on pieni reikä, jonka korjaan laipan hitsauksen yhteydessä.
IMG_20181101_220530.jpg
Pakosarjan ja downpipen väliin piti löytää tiiviste ja sainkin ajatuksen. Leikkautan kuparitiivisteet ja laippoja, joilla saan tuotua downpipeä 12-15mm alemmas ja tarvittaessa tehtyä hienosäätöä. Silloin öljypohjan väliin jää noin 4mm rakoa.
IMG_20181104_130932.jpg
Alemmas ei voi tulla, koska se kaikki on maavarasta pois. Etupuskuri on maasta 11-12cm korkeudella putki tulee olemaan varmaan 8-9cm. Lakipykälät siis täyttyy. Jos maavara muodostuu isoksi ongelmaksi, niin uusi downpipe on kuitenkin pakosarjaa helpompi tehdä ja laipat tulee jo valmiiksi hankittua.
IMG_20181104_125521.jpg
Kun saan putkiston istumaan, niin homma jatkuu kannen irrottamisella. Kannentiivisteen lisäksi uusin jakopään ja samalla ajattelin muutakin pikkuviriä. Kannen ajattelin tarkastuttaa ja vähän viilailla. Jyrkemmät nokat ja säädettävät nokkapyörät kiinnostaisi myös, mutta en itse ole ebaytä koskaan käyttänyt. Tarjotkaa jos löytyy osia. Bensapaineen säätimen asennus on myös mielessä, vaikka en ole varma sen hyödystä.

KESKUSTELUALUE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tilasin race.fi:stä uuden Magnaflown kisakatin, niin pakoputkistoon ei jää enää mitään 25 vuotta vanhaa.
Vanha painoi 4,5kg ja uusi kilon. Lähdöt on 2,5".
IMG_20181113_160041.jpg
Ykkösvaihtoehto on nyt tehdä itse uusi downpipe, niin maavaraongelmaa ei tulisi. Oman hitsauskoneen hankintakin on alkanut himottamaan, niin ei tarvisi aina lainailla.
Katselin ohimennessäni Motonetissä downpipen tarvikkeita, mutta ne jäi vielä ostamatta kun mittailin tarkemmin putken halkaisijoita.
Kuvassa olevien putkien sisähalkaisija on vain 40mm, eli ei juuri alkuperäistä isompi.
IMG_20181116_164753.jpg
Seuraava kokovaihtoehto on 2", joka taas on mahdollisesti liian iso. Toki se osuisi paremmin uuteen 2,5" kattiin, jolloin koko alkupätkä olisi sen kokoinen ja nykyinen loppuputkisto 2". Pakosarjan mukana tullut downpipe on näiden väliltä ja se olisi perstuntumalta sopivin. Täytyy vähän laskeskella eikä arvailla, ettei lopputulos olisi alkuperäistä huonompi.

Kävin Webtrapin tiluksilla katselemassa coltin virikonetta ja kyselemässä muutenkin teknistä tukea moottorihommin.
Moottoriasia on vielä auki ja olen laskenut hintoja kolmelle eri vaihtoehdolle, jotka kulkee työnimillä 150, 170 ja 200 hv.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Laskeskelin tänään pakosarjan mitoitusta netistä löytyneillä ohjeilla. Ei 4-2-1 kiinapakosarjan mitoitukset välttämättä ole ihan tuulesta temmattu, vaikka laskelmani mukaan toisioputket pitäisi olla järkyttävän isot. Sarja vaikuttaa olevan mitoitettu huippuväännölle 5500rpm.

Yksi neljästä ensiöputkesta on 15mm muita pidempi, kun pitäisi olla samanpituiset. Muut oikeaoppisesti 395mm. Halkaisija on 38 mm, joka täsmää laskelmaan. Tämän alkuosan ajattelin hyödyntää.

Toisioputken halkaisija on 46mm, mutta laskelma antaa 64mmo_O
Ensiöputken pituudeksi laskelma antaa 864mm ja nyt se on 740mm

Kartion ja ensimmäisen vaimenninta yhdistävän putken halkaisija on nyt vajaa 2" kun laskelma antaa 2,5"

Taidan hankkia uuteen downpipeen 2" toisioputket ja loppupätkä 2,5" katille.

Laskelman oli tarkoitus hahmottaa itselle tätä asiaa ja osat mitä Motonetissä hypistelin, on liian pientä putkikokoa.
4000rpm kierrosalueelle mitoittaessa ensiöputket olisi ollut oleellisesti pienemmät ja pidemmät, joten hankkimastani pakosarjasta ei olisi jäänyt mitään jäljelle.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tässä on teettämäni laipat ja kuparitiivisteet.
IMG_20181120_161051.jpg
Ja tässä keskellä uuden downpipen osat. Koot 2" ja 2,5". Mallailin millainen osa vielä tarvitaan ja 2,5" suora pätkä on hankittava sekä lambdan mutterit. Toinen alkuperäiselle ja toinen ainakin varauksena laajakaistalambdalle.
IMG_20181122_212308.jpg
Tilasin black fridayna hitsauskoneen, niin ehkä ensiviikolla pääsen hitsaushommiin.
Samalla tilasin myös muuta tarpeellista. Jakopään osat sekä metallisen kannentiivisteen.

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pakoputki tuli valmiiksi. Ostamani Esab toimi hyvin kun sain säädöt kohdilleen.
IMG_20181202_175649.jpg IMG_20181129_202208.jpg
Uskaltauduin myös parantelemaan Y-haaraa, joka oli tehty putkia litistämällä. Leikkasin auki ja hitsasin avarammaksi.
IMG_20181201_125505.jpg IMG_20181201_130450.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Löysin suomalaisesta nettikaupasta VP Motorsportilta säädettävät nokkapyörät 4G93 koneeseen ihan sopuhintaan. Palvelu pelasi sähköpostilla tosi hyvin ja tavara on saapunut. Ajoitusmerkit niihin on mielestäni tehtävä oikeisiin kohtiin.
IMG_20181219_154839.jpg
Moottorin purkua hidasti jumissa ollut kampiakselin hihnapyörän pultti, jonka kanssa tuskailin pidemmän aikaa. Sitten sain töistä lainaksi tosi järeän akkupulttipyssyn, jolla pultti aukesi. Ennen kannen irrotusta vaihdoin jo tilaamani vesipumpun ja jakopään osia, että sain välillä jotain jo kasaan päin.

Kannentiiviste on vuotanut odotetusti etukulmasta. Muuten näkymä on mielestäni suht siisti tai ainakaan vaurioita ei näkynyt.
Sain myös tarkistettua, että tilaamani Carisman metallinen kannentiiviste on sopiva.
IMG_20181223_215304.jpgIMG_20181223_221131.jpg
Purin kannesta nokka-akselit ja ne pitäisi seuraavaksi hiotuttaa. Venttiilit ajattelin irrottaa ja siistiä vähän kantta ennen oikaisua.
IMG_20181226_220423.jpg
Kannen irrotuksen yhteydessä hiipi mieleen jo ajatus, että saankohan tästä enää ikinä toimivaa. Nyt liikutaan sellaisella alueella, ettei minulla oikein asiantuntemusta ole, mutta katsotaan mitä saan aikaiseksi ja pitää kysellä viisaammilta.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tässä välissä oli googlailtava ja katseltava youtube-videoita, että tiesin mitä seuraavaksi kuuluu tehdä. :)
Ostin siis biltemasta venttiilijousipuristimen parilla kympillä. Näistä halpistyökaluista löytyi monenlaista kirjoittelua mutta hyvä, että uskalsin ostaa. Hitsauskone sai taas hommia kun jouduin hitsaamaan leukaan vähän jatkoa, koska venttiivarsien päät on niin syvällä. Askartelin osille myös pahvista lokerikon.
IMG_20190101_212841.jpg IMG_20190101_220824.jpg
Työkalut toimi ja kansi on nyt purettuna. Kanavista löytyi jotain pieniä purseita.
IMG_20190101_222643.jpg

Nokkien hionnasta soittelin tänään kahteen netissä kehuja saaneeseen paikkaan Camshaft Worksin Juha Saksmanille, joka on tuossa aika lähellä ja Kylmäkosken Erikoismoottorille Mauri Virtaselle. Molemmat vaikutti puhelimessa ammattimiehiltä, kuten arvata saattoikin.
Lähtökohtana on, että venttiilikoneistoa ei tarvitse muuttaa.

Juha Saksmanilta löytyi tiedot tekemistään 4G92:n nokista ja tarjosi sen pohjalta tähän. Ne olisi ollut käsittääkseni rajumpi vaihtoehto, kun aukioloaikaa olisi tullut 30 astetta ja venttiilin nousua 1,5mm lisää. Hinta olisi 446,40 €. En ole tutkinut onko 4G92:n nokat edes yhtään samanlaiset.

Mauri Virtanen tarjosi miedompaa hiontaa ja sai vakuutettua, että nämä vielä toimii alkuperäisellä venttiilikoneistolla. Siksi epäilenkin tuota toista vaihtoehtoa. Venttiilinnousua tulee 0,5-1mm ja aukioloaikaa 10-15 astetta lisää. Hinta 280 €. Mauri Virtanen on täältä foorumilta löytyneiden juttujen mukaan kai paritkin Gti Lancerin nokat hionut, vaikka ei itse muistanutkaan.
Nokat on paketoitu ja tänne ajattelin ne lähettää. Sanoin, ettei ole kiire ja niiden reissu kestääkin ehkä kuukauden.

Tässä välissä voin hieroa kantta ja hankkia osia.
Nakutustunnistimen johto meni jossain vaiheessa juuresta poikki, joten se on uusittava. Samoin tiivistesarja, jäähdytin ja vaikka mitä muuta on ostoslistalla. Täytyy ajatella, että auton hankintahinta oli jo 0€, niin shoppailu ei tunnu niin pahalta.

Kyllä tässä on taas paljon oppinut ja uusia termejä, joita ei ole ennen tajunnut ollenkaan.
Kiitos myös Webtrap_86:lle, joka on antanut teknistä tukea. Sitä tulen varmasti vieläkin tarvitsemaan. :)

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Putsasin venttiilit akkuporan sekä patapadan avulla ja patapadalla pesin kantta muutenkin. Tässä puhdistettuja ja puhdistamattomia vertailun vuoksi.
IMG_20190104_125902.jpgIMG_20190104_204916.jpg
Ostin myös venttiilinhiomapuikot sekä hiomatahtaa ja hinkkasin ankkuporakoneen avulla venttiilien sovitukset siistiksi. Sahasin hiomapuikot keskeltä poikki, että sain ne porakoneseen kiinni. Oikeassa reunassa on jo nuohotut venttiilinsovitukset ja kuvassa vasemmanpuoleinen venttiili on valmis.
IMG_20190105_151227.jpgIMG_20190105_145554.jpg
Lähtötilanteessa taskulampun valo paistoi yleensä jonkin verran suljetun venttiilin välistä ja lopputulos on tiivis. Tavaraa ei kuitenkaan kovin paljon lähtenyt pois.

Kannen viilauksessa käytin vähän paineilmahiomakonetta ja enimmäkseen akkuporakonetta. Pahimpia röpöjä hioin kovametalliterällä ja suurimmaksi osin lamellihiomapäällä. Pesussa käytin pulloharjaa, tiskiharjaa ja patapataa.
Kansi on nyt valmis lähtemään oikaistavaksi. Vien sen Lahden Kansityöhön.
IMG_20190105_214101.jpgIMG_20190105_214023.jpg
Nokat on lähetetty Mauri Virtaselle, mutta vielä on pientä epäilystä millaisiksi ne kannattaisi hioa.
Ihan hyvinhän tämä projekti eteni jouloman aikana. Nyt taas arki alkaa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Venttiilien hydraulitasurit uusin aika tarkalleen 10 vuotta ja 20 tkm. sitten, enkä haluaisi nyt uusia niitä taas. Tasureista yli puolet oli kuitenkin jo aikalailla jumissa ja ulos tuli tummaa öljyä. Siitä varmaan johtuikin satunnainen epämääräinen naksutus moottorista.
Laitoin ne dieselkylpyyn, jonka jälkeen sain kaikki tasurit taas toimiviksi.
Ne on nyt öljykylvyssä odottamasta asennusta ja koitin ilmaillakin niitä pumppaamalla öljyyn upotettuna.
IMG_20190108_203959.jpg
Kansi on tullut oikaisusta ja se pestiin samalla. Kysyin Lahden Kansityöstä mielipidettä kannen viilailusta ja palotiloja oli vielä mahdollista parannella. Oikaisun jäljeen siis hioin palotiloista vielä patteja pois ja pyöristelin venttiilin ympäristöjä. Sen jälkeen viimeistelin vielä uudelleen venttiilien sovitukset. Tulppasin EGR:n kanavan myös kannesta tuollaisella virtakiskosta otetulla tulpalla. Venttiilin laitan takaisin paikoilleen ja umpilaippahan siellä on ollut jo ennestään väilissä.
IMG_20190112_133005.jpgIMG_20190112_153239.jpg
Olen miettinyt konehuoneen värimaailmaa ja kymmenen vuotta vanhat maalit on säilynyt ihmeen hyvässä kunnossa. Ei kuitenkaan täydellisessä.
Mustaa ja alumiinia konehuoneessa on joka tapauksessa, mutta tehosteväri mietityttää. En haluaisi liian levotonta konehuonetta, mutta saisihan siellä jotain väriä olla.
Kansi olisi nyt houkuttelevaa maalata, mutta se nyt puhdas ja alumiinisena sopii hyvin tyyliin noinkin. Samoin imusarja ja 10 vuotta sitten lasikuulapuhallettu kaasuläppäkotelo on riittävän puhtaita.
IMG_20190113_140436.jpg
Maalasin tallista löytyneillä maaleilla jotain osia mustaksi. Kiiltävän mustat on ihan ok, mutta kuumakestomaali osoittautuikin mattamustaksi, joten ne on maalattava uudelleen. Maalaan niitä osia, joita en saa puhdistettua riittävän siisteiksi. En viitsi tällä kertaa hankkia lasikuulapuhallusvehkeitä.
IMG_20190113_140411.jpgIMG_20190113_140424.jpg
Seuraava ongelma on moottorin alakerran, vaihdelaatikon, kytkinkopan ja muun autossa paikoillaan olevan puhdistus sekä vuotojen etsiminen. Alakerta on niin öljyssä, etten ole varma onko vuotoja muuallakin kuin kannentiivisteessä. Olisi kiva saada kerralla kaikki kuntoon.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Yläpään tiivistesarja saapui, joten sain uusittua venttiilivarren kumit ja asennettua venttiilit takaisin paikoilleen.
IMG_20190119_132832.jpgIMG_20190119_132910.jpg
Kannen kasausta ei pääse jatkamaan enempää ennen nokka-akseleiden saapumista. Jotain pientä putsailua, kasausta ja maalausta voi kuitenkin tehdä jos huvittaa. Uusi bensansuodatinkin odottaa vaihtoa.

Sain mietittyä konehuoneen värityksen ja ostin maaleja. Tehostevärinä saa jatkaa metallihohtopunainen. Sävy ei ole ihan sama kun vanha, mutta riittävän lähelle. Joitain jo ennestäänkin punaisia osia maalasin uudelleen.
IMG_20190119_164205.jpgIMG_20190119_191021.jpg
Venttiilikoppa on taas kiiltävän musta. Viikko sitten maalattu kuumakesto mattamusta oli ihan surkeaa ja lähti melkein pyyhkimällä pois.
Muutamia osia maalasin kuumakesto hopealla.
IMG_20190119_140900.jpgIMG_20190119_191037.jpg
Tutkin ja putsasin konehuonetta. Varsinaisia vuotoja en löytänyt, mutta kytkimen työsylinteri herätti vähän epäilystä, koska moottorin alla kulkeva palkki oli yläpuolelta mönjässä. Aloin myös muistelemaan, olisikohan kytkinnestettä joskus kerran kadonnut mystisesti ja kytkimen toiminnassa ollut vähän häikkää. Se olisi sitten kuitenkin korjaantunut nesteen lisäyksellä. Uusi kytkimen työsylinteri on aika halpa, joten taidan uusia sen samalla ja vaihtaa nesteet. Lohkosta sain putsattua varmaan riittävän hyvin kannentiivisteen jäämät pois.
IMG_20190117_213731.jpgIMG_20190117_205957.jpg

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Otin riskin ja tilasin Autodocilta 40€:lla Carisman nakutustunnistimen. Mitat, kuva ja osa varaosanumeroistakin näyttää täsmäävään. Saa nähdä kannattiko, mutta tarviketta ei lanceriin löytynyt ja timanttitiskin hinta olisi 190€.
Tilasin myös jäähdyttimen, termostaatin ja kytkimen työsylinterin.

Eilen aloin vaihtamaan bensansuodatinta ja siinä yhteydessä irtosikin näppärästi lisää osia putsattavaksi ja maalattavaksi. Maalasin suutintukin ja parantelin myös konehuoneen maalausta.

Tänään tuli postista ilmoitus, että nokka-akselit on noudettavissa. Mauri Virtanen hoitikin homman nopeasti. Ne oli näköjään lähetetty jo 14. päivä, mutta postin kuljetus kesti 10 päivää. Menomatkassa niillä taisi mennä vain 3 päivää.
IMG_20190124_151742.jpg
Tässä tiedot millaiset nokista tuli.
Hiottujen nokkien tiedot.jpg
En oikein pääse asteista kärryille, onko muutokset radikaaleja vai ei. Ainakin oikean suuntaisia ja venttiilin nousua tuli lisää.
Perusympyrän säde pieneni sen verran vähän, ettei sitä uskoakseni tarvi kompensoida mitenkään vaan tasurit hoitaa homman.
Aika näyttää toimiiko laitteet ja miten kaikki muutokset vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Hommat on edennyt hyvässä ja pahassa.
Työkaluarsenaalia laajensin hyvällä momenttiavaimella, mutta niitäkin saisi näköjään olla vaikka useampikin erikokoinen.
Asensin muutamia uusia pikkuosia paikoilleen.
Carisman nakutustunnistin näytti hyvinkin samanlaiselta kuin vanha ja se myös sujahti paikoilleen. Toivottavasti se myös toimii.
IMG_20190201_220638.jpg
Nakutustunnistin on lukemani mukaan tarkka kiristysmomentista, mutta tämä oli asennettava ihan näppituntumalla, kun just ei sattunut olemaan 27mm momenttilenkkiavainta. Vanha lähti pois hylsyllä kun johto oli poikki, mutta tähän hylsy ei käynyt.

Kytkimen työsylinteri meni aika kivuttomasti paikoilleen. Nesteet on vielä vaihtamatta ja ilmaamatta.
IMG_20190201_224657.jpg
Termostaatti tuli vaihdettua. Sen mukana piti tulla tiiviste, mutta ei tullutkaan, enkä viitsinyt ottaa siitä suurempaa murhetta. Asensin sen vanhalla tiivisteellä ja lisäksi tiivistemassan avulla. Vanhan termarin keskiosan kumi oli aika hapero, joten termari oli hyvä nyt uusia.

Varaosapakkausta avatessa paljastui rikkoutunut jäähdytin ja siitä on nyt reklamaation käsittely kesken.
IMG_20190201_160722.jpg
Timanttitiskiltä tilasin pari O-rengasta, jotka jo vaihdoinkin. Yksi niistä oli nokka-akselin asentotunnistimeen.
Kansi on kasattu ja olen pyörittänyt sitä. Matkin muita ja käytin kasauksessa Redline assembly lubea.
IMG_20190130_215502.jpgIMG_20190130_215536.jpg
Kasattua kantta ihmetellessä heräsi epäilys, pitäisikö tasureiden alle kuitenkin laittaa koroketta.
Vaikka nokkien perusympyrä pieneni vain reilut 0,5 mm, niin rullakeinuvivussa tasurin kohdalla se tarkoittaa jo noin paria milliä.
Pelkona siis on, että rullakeinuvinut pääse muljahtamaan pois paikaltaan. Yhden keinuvivun sain jo aika helposti putoamaan ja sehän aiheuttaisi moottorin käydessä tuhoa. Onhan ne toki alunperinkin irrotettavissa, koska olen vaihtanut tasuritkin irrottamatta nokkia.

Todennäköisin toimintasuunnitelma on liimata tiivistysmassalla tasureiden pohjiin noin 1mm paksut sopivalla halkaisijalla olevat aluslevyt. Pitää kuitenkin huolehtia siitä, että öljynkiertoa ei vaikeudu. Tämä olisi aika helppo ja halpa toteuttaa ja pitäisi onnistua nokkia irrottamatta, kuten alkuperäisten tasureiden vaihtokin.
Tähän saa kyllä viisaammat ottaa kantaa KESKUSTELUALUEELLA
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Keskustelupuolelle tulleesta ohjeistuksesta viisastuneena tein työkalun, jolla sain nakutustunnistimen oikeaan 23 Nm momenttiin. Se oli aavistuksen löysällä. Työkalu ei ole kaunis, mutta ajoi asiansa. :)
IMG_20190204_205946.jpg
Kopioin oikeat ajoitusmerkit nokkapyöriin. Oli yllättävän tarkkaa hommaa. Rälläkällä pieni jälki ja maalia perään.
IMG_20190204_212300.jpgIMG_20190204_214034.jpg
Ostin myös aluslevyjä, jotka mahdollisesti tulee tasureiden alle.
2019-02-04 21.06.55.jpg
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Jäähdytin on palautettu ja odottelen rahoja Autodocilta. Tähän mennessä reklamaation käsittely on mennyt kohtuu hyvin, vaikka aiheuttaa ihan turhaa vaivaa. Täytyy ostaa sitten uusi jäähdytin.

Kokeilin laittaa tasurin pohjaan aluslevyn, mutta rullakeinuvipu ei mennyt enää nokkia irrottamatta paikoilleen.
IMG_20190207_202714.jpg
Päättelin siitä ja lisäpyörittelystä, ettei ne kovin helposti itsestään irtoa, joten jätät aluslevyt asentamatta.

Kiinnitin jo imusarjan kanteen ja kohta voikin jo siirtyä konehuoneen puolelle kasaushommiin.
IMG_20190207_213204.jpg
Alkuperäiset ehjät vesiletkut olen teipannut silikoniteipillä skydiveria matkien.
2019-02-07 21.49.32.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Nimim. LancerGTI-93 laski nokkien arvot. Imu ja pako on molemmat 270 astetta.

Kansi on paikallaan ja konehuoneen kasaus muutenkin pitkällä.
Töpeksin yhden pultin poikki ja siksi piti ostaa porakoneeseen kulmavaihde. Toivottavasti hommat jatkuu hyvin.
IMG_20190210_202046.jpg
Uusi punainen väri poikkeaakin niin paljon vanhasta, että on maalattava loputkin punaiset osat uudelleen.
IMG_20190212_221350.jpg
Uusi jäähdytin on tilattu ja tilasin nyt 23€ kalliimman Nissens heavy dutyn. Edellisen kuljetusvaurioituneen AKS DASISin muovi saattoi olla turhan kovaa.
Biltemasta ostin mustaa pakosarjakäärettä. Se näyttää hienolta verrattuna valkoiseen, jota yleensä näkee. En ole nähnyt muita värejä muualla myynnissä.
IMG_20190212_223649.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Päivitin huoltokirjaa ja sinne tuli nyt aika paljon asiaa.

212500 km määräaikaishuolto. Mittarilukema 209138 km.
Akku Hopea-kalsium 54Ah/500A
Kansiremontti ja viilaus, Nokkien hionta Mauri Virtanen, Venttiilitasureiden pesu. Peltipakosarja ja Magnaflow katalysaattori.
Jakohihna, kiristinrullat, kiristinpanos, säädettävät nokkapyörät Blox. Vesipumppu, jäähdytinneste, jäähdytin ja termostaatti.
Moottoriöljy Castrol Magnatec 5w40 + suodatin Mann. Ohjaustehostimen ja laturin hihnat. Sytytystulpat Denso iridium.
Bensansuodatin, nakutustunnistin, kytkimen työsylinteri, kytkinneste ja kartioilmansuodatin.

Sain eilen taisteltua katkenneen pultin pois ja hommat voi jatkua seuraavaksi jakohihnan asennuksella.
Nokkapyörät on paikallaan ja maalasin ruosteen väristä lohkoa kuumakestomustalla.
IMG_20190216_175257.jpg

Nykyiset Yokohaman renkaat on hienot ja niissä on jonkin verran pintaakin, mutta paisto on 2008 ja renkaat on kovat ja halkeilleet.
215/35/18 koon ratarenkaat on vähän kivenalla ja käyttöautosta poiketen Linglongeja en viitsi tähän ostaa.
Jotain välimalliratkaisua on siis hakusessa.

100-130€/kpl. hintaluokasta olen katsellut vaihtoehtoja, joita on lukemani mukaan tehokkaissakin autoissa ensiasennusrenkaina.
Dunlop SP Sport Maxx. Kuvioinnin vuoksi tuskin kestaa radalla.
Toyo Proxes T1-R. Näitä on kai kahta eri seosta. Kuvioinnin vuoksi tuskin kestaa radalla.
Kumho Ecsta Le Sport KU39. Kuvioinnin suhteen rata-ajonkesto voisi olla kohtuullinen.
Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Kuvioinnin suhteen rata-ajonkesto voisi olla kohtuullinen. Näistä en ole vielä paljon lueskellut.

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain tänään jäähdyttimen ja se aiheutti sydämentykytyksiä. Paketti oli taas samanlailla rikki, mutta tuote onneksi ehjä.
Hämmästyin kuitenkin kun vanha painekorkki ei käynytkään. No samantien Motonettiin vertailemaan eri lancereiden korkkeja. Uuteen syyläriin sopiva on juuri gti lanceriin tarkoitettu, mutta alkuperäiseen se ei olisi käynyt. Flektin alakiinnikkeeseen on lisättävä kulmarauta. Sama olisi ollut toisen tarvikesyylärin kanssa.
IMG_20190219_184020.jpgIMG_20190219_214622.jpg
Uudet öljyt, sytytystulpat ja apulaitehihnat on paikoillaan ja tähän hätään tarvittavat osat olemassa.

Rikkinäisestä jäähdyttimestä sain Autodocilta jostain syystä muutaman euron vähemmän takaisin mitä maksoin, mutta kuitenkin. Parempi olisi, kun osat tulisi ehjänä ja oikeanlaisina.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pakosarjakääreen kiinnitin rst-nippusiteillä ja niitä en säästellyt.
IMG_20190221_222200.jpg
Flektille tein alumiinikulmasta alakiinnikkeen.
IMG_20190223_205835.jpg
Paljon osia on löytänyt taas paikoilleen, mutta jotain irrottelinkin maalausta varten.
IMG_20190223_225540.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain tänään sunnuntaina auton tulille. :) Eilen kasailin sitä lähelle puoltayötä.
Ilmasuodattimen asensin konehuoneeseen kun en saanut vanhaa viemäristä tehtyä imuputkea mahtumaan enää kunnolla paikoilleen. Todennäköisesti ilmansuodatin saa tuohon jäädäkin, vaikka punainen sen tietysti nyt pitäisi olla. Vanhan imuputken varmaan asennan takaisin ohjaamaan ilmaa suodattimen lähelle. Tulee ihan hyvä läpiveto, kun konepellissäkin on reikä. Joku väliseinä olisi tietysti hyvä vähentämään moottorista tulevaa lämpöä. Hablulta ostetussa suodatinadapterissa oli ylimääräinen korvake, jolle tein alumiinista vastakappaleen ja asennuksesta tuli tukeva.
IMG_20190302_224422.jpgIMG_20190302_222939.jpg
Kaikki ei kuitenkaan mene ihan kuin elokuvissa.:oops:
Viimeviikon aikana huomasin pari nestevuotoa, jotka olisivat voineet tulla ihan normihuoltojenkin yhteydessä. En muista, että koskaan aikaisemmin olisi huoltojen yhteydessä jäänyt vuotoja ja huolellinen olen nytkin pyrkinyt olemaan, mutta silti näköjään kävi näin.
Öljyvuoto oli aika amatöörimäinen ja korjaantui öljyproppua kiristämällä. Kupatiivisteen olin uusinut, kuten aina muulloinkin.
Jäähdytinnestevuoto oli jäähdyttimen alareunassa lämpötila-anturin juuressa. Mietinkin millaisen tiivisteen siihen asentaisin ja päädyin jäähdyttimen mukana tulleeseen kumitiivisteeseen. Kova muovinen tai kuparitiiviste olisi ollut parempi valinta. Sain vuodon kuitenkin loppumaan kiristämällä ja ulkopuolelle hölväsin lisäksi tiivistysmassaa. Muuten olisi pitänyt laskea jäähdytysnesteet pihalle. Jos ei ala pitämään, niin sitten on vaihdettava toisenlainen tiiviste.

Starttasin autoa bensapumpun liitin irti, että sain nostettua öljynpaineita. Silti se meinasi jo käynnistyä ensimmäisellä starttauksella.
Liitin kiinni ja hörähti palmun alta käyntiin. Tasureista kuului ensin tietysti kova kilkatus, mutta ei muita outoja ääniä.
Pari minuuttia käytin ja vilkaisin auton alle. Iso "öljyläikkä" moottorin takapuolella vasemmalla. Ihmettelin, että miten öljy voi sieltä vuotaa.
Totuus kuitenkin paljastui ja oli jälkikäteen ajateltuna jopa ennalta arvattavissa. Bensansuodattimen tulopuolen liitin vuoti ja valuessaan vei ruostesuojamassaa mukana värjäytyen ruskeaksi. Ei siis ainakaan toistaiseksi öljy tai jäähdytinnestevuotoja.
Koitin kiristää bensaputken liitosta, mutta ei korjaantunut. Homma on siis tältä osin vielä kesken.
Ihmettelinkin suodatinta asentaessa, että sen mukana tuli pieni kuparitiiviste. Jätin tiivisteen asentamatta, koska mielestäni se olisi ollut mahdotonta saadaan paikoilleen alakautta suodattimen pohjaan, joka on lisäksi kallellaan. Vanhassakaan ei mitään tiivistettä ollut. Olisiko tässä suodattimessa kuitenkin mitoitus niin, että jarruputkityyppinen liitos ei yletä pohjaamaan kunnolla, vaan vaatisi kuparitiivisteen. Se on sitten pakko liimata heftiin vaikka tiivistysmassalla.

Vanha pakoputken pää oli ruostunut ja putkessa oli sen verran uusia jännityksiä, että ulostulo otti kiinni timmiin takapuskurin reikään. Leikkasin sen puukkosahalla pois ja teen uuden ulostulon samankokoisesta rst-putkesta. Sen saa keskitettyä paremmin.
IMG_20190228_175156.jpgIMG_20190228_175216.jpg
Viikko sitten ostin Tori.fin kautta Lahdesta Momon ratin. Kotona tarkemmin katsellessa se olikin aika kulahtanut, joten maksamani 40€ oli kyllä liikaa. Tiesin, ettei tämä keinonahkaratti uutenakaan ole kallis ollut. Samanlaisen saa Simoni Racingin keskimerkillä nyt Completosilta 72€:lla. En silti niin halpaa keinonahkarattia olisi uskaltanut näkemättä tilata.
Uskomattoman hapettuneeksi ja likaiseksi tuo oli saatu. Putsasin ratin ja maalasin kovat irtoavat osat tallista löytyneillä maaleilla.
Samalla tuli korjattua vilkun huonoon palautumiseen liittyvä ongelma. Asensin vanhan keskiön uudelleen niin, että palautusmekenismin tapit ovat nyt paikoillaan. Sen vuoksi oli käytettävä irti ohjauspylvään muovit ja vilkunpalautus molempiin suuntiin tuntuu nyt toimivan.
Halusin uuden ratin, koska vanha polyuretaaniratti oli jo haalistunut ja siinä oli turhaksi jääneet nappulat. Evo 3:n rattihan minulla on hakusessa, mutta aika vähissä tuntuu olevan. Vanha Luisi on kyllä käteen parempi kuin tämä, mutta hyvinhän tämä tyyliin sopii.
IMG_20190226_153127.jpgIMG_20190227_202815.jpg

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Pesunestesäiliö ei ollutkaan vielä tämän remontin yhteydessä irti, joten irrotin sen, että pääsin bensansuodattimeen yläkautta käsiksi. Käänsin suodattimen pohjan ylöspäin ja liimasin tiivistysmassalla suodattimeen kuparitiivisteen. Kolmannella yrittämällä se jo pysyi paikoillaan, että sain putken nipan kiinnitettyä. Kuvassa näkyy molemmat liitososat, mutta kuparitiivistettä ei vielä ole.
IMG_20190304_203012.jpg
Kiinnitin myös ilmanottoputken.
IMG_20190304_215011.jpg
Käytin autoa taas pari minuuttia ja vuotoja ei näkynyt. Tasurit pitää vielä ääntä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ajoin tänään auton ulos ja pesin pölyt pois.
IMG_20190308_170511.jpg
Tasurit naputtelee vielä, mutta kaikki kuitenkin vaikuttaa olevan kunnossa. Videota en saanutkaan tähän lisättyä, joten laitan kuvan.
IMG_20190308_171703.jpg
EDIT. Video löytyy nyt TÄÄLTÄ

Testasin kaikki sähkölaitteet stereoita lukuunottamatta ja kaikki näyttää toimivan.
Kone lämpeni niin paljon, että termari aukesi ja jäähdytinneste kiersi, mutta flektiä en vielä saanut pyörimään. Lämpömittari nousi jo aika lähelle normaalia. Haluaisin vielä nähdä flektinkin käynnistyvän.

4v. poika totesi, että laitetaan keula paikoilleen, niin se on valmis.:) Päästiin yhteisymmärrykseen, että sen lisäksi on asennettava uusi pakoputken pää ja siistittävä helmoja.
Itse tiedän muutaman muunkin homman To Do listalla, mutta hyvällä mallilla tämä nyt on.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Joku aika sitten tunkkasin perän ilman ja huomasin, että pakoputkeen ilmestyy vesipisara väliputken loppuosalle. Putki näytti hyväkuntoiselta, mutta kunnon putsaus paljasti jotain röpelöä. Yritin varovasti hitsata, mutta sehän teki reijän ja vettä lirisi lattialle.
IMG_20190310_220225.jpg
En halunnut pakoputkesta nyt isoa remonttia, joten ideoinnin jälkeen päädyin kiinnittämään klemmareilla riittävän kokoisen paikan putken ympärille. Välissä on pakoputken paikkausainetta. Korjaus ei ole ikuinen, kuten ei näköjään itsetehty pakoputkikaan.

Uuden ulostulon heppasin ensin kiinni ja hitsasin kunnolla sekä maalasin takapuskurin irrotuksen jälkeen.
Takaluukun lipasta on lähtenyt lakka kävelemään ja se oli jossain vaiheessa teipattu mustaksi, mutta rapsuttelin ja hioin siitä lakat pois. Korin ehostelu on aika loputon homma, kun onhan tälläkin maalipinnalla ikää jo melkein 10 vuotta.
IMG_20190320_201446.jpg
Auton takaosan alle kurkkiessa huomasin ruostesuojamassan halkeilua ja muutaman ruostekohdan. Putsauksen jälkeen vauriot osoittautui kuitenkin pieniksi, eikä missään tapauksessa hitsaustarvetta. Alustan läpikäyntiä ei ollut tarkoitus tässä vaiheessa laajemmin tehdä. Pahimmat kohdat on repsikan takajalkatilassa ja varapyöräkotelossa. Epoksimaalia minulla ei enää ollut, joten käsittelyksi tuli
Rust stop - sinkkimaali - Miranol - alustamassa.
IMG_20190317_210526.jpgIMG_20190319_201348.jpgIMG_20190320_202953.jpg IMG_20190317_210548.jpgIMG_20190320_201922.jpgIMG_20190320_202709.jpg
Repsikan etujalkatilassa on väärästä tunkkauskohdasta johtuva ärsyttävä vaurio. Palkki on mennyt kasaan, mutta ei ole alkanut ruostumaan. Näin totesi kerran yksi katsastusmieskin. Putsailin kohtaa ja yritin oikoa, mutta sitä hommaa on vielä jatkettava, kun auton saa tukevammin. Nyt se on pukkien päällä ilman renkaita.
IMG_20190320_201947.jpg
Tilasin Autodocilta ensin Kumho Ecsta Le Sport KU39 renkaat, mutta sieltä tuli viesti, ettei niitä ole saatavilla. Verkkokaupan mukaan kuitenkin kokoajan ollut saatavilla, mutta nykyään vaan hinta pompsahtanut.
No valitsin sitten renkaiksi Toyo Proxes T1-R, jotka saapui tänään. Nämä on ainakin teknisistä tiedoista päätellen pehmeämpi seosvaihtoehto.
Tämä on aika vanhaa mallia, joten kyselin etukäteen ja silti jännitti miten vanhaa paistosta tulee. Ne on kuitenkin 5217 ja 5317, eli ihan ok.
Kävin vaihdattamassa renkaat tänään Lahden Euromasterilla vanteille. Siellä oli tosi hyvää palvelua ja vanhempi rengasmies asensi niitä oikein antaumuksella. Samalla puhuttiin rata- ja kiihdytysajoista. Vanhat renkaat oli kivikovat ja ne oli hankala saada vanteilta pois.
IMG_20190320_155743.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Töissä tuli puhetta Redlinen Water Wetter jäähdytysnesteen lisäaineesta, joka parantaa jäähdytysnesteen lämmönsiirtokykyä, eli jäähdyttää paremmin. Päätin siis vielä tyhjentää jäähdyttimen ja vaihdoin syylärin alareunan lämpotila-anturiin kuparitiivisteen. Nyt sekin vuoto on kunnolla korjattu.
Sitten alkoi jäähdytysnestesähläys, kun jäähdytysnestettä laimentaessa ja Water Wetteriä lisättäessä tuli kai joku kirjapitovirhe, koska en saanut nestettä enää yhtä paljon sisälle vaikka kuinka yritin ilmata. Tyhjensin sitten nesteet uudelleen ja taas meni vain sama määrä noin 4 litraa. Kaikki tuntuu toimivan normaalisti, niin ei siellä voi isoa nestevajausta olla. Ja kaksi kertaa meni kuitenkin sama nestemäärä. Kansiremontin jälkeen sain menemään nestettä 5,3 litraa ja kokonaistilavuus taitaa olla 6 litraa.

Pohjassa olleen rutun sain oikaistua.
IMG_20190404_081825.jpg
Yritän saada auton nyt nopeasti siedettävään kuntoon ja ruiskumaalaustiloja en ala tähän hätään järjestelemään, joten teippasin takalipan uudelleen jemmasta löytyneellä kalvolla.
IMG_20190410_211951.jpg
Etupuskurin ilmanottoputken päähän hankin suurentavan viemäriosan, jonka maalasin mustaksi.
IMG_20190410_215758.jpg
Helmalevikkeiden hiilikuituosat kupruili varsinkin toiselta puolelta kun väliin oli päässyt vettä. Osat lähti onneksi irti ilman suurempaa väkivaltaa. Olin jo syksyllä leikannut niiden tilalle pellit. Maalasin ne jemmasta löytyneellä metallimustalla kilikalilla ja lakkasin. Kilikalimaalaus- ja lakkaus onnistui hyvin. Lopputulos ei omaa silmää oikein miellytä, mutta kaikki näyttää nyt ainakin suurinpiirtein ehjältä.
IMG_20190410_211919.jpgIMG_20190411_205756.jpgIMG_20190411_211026.jpg
Ulkoasussa on muutenkin sen verran itseä häiritseviä asioita, että on taas isompi homma, jos sen joskus laittaa kuntoon. Sekin tietysti vaikuttaa, miten auto alkaa tämän remontin jälkeen toimimaan.

KESKUSTELUALUE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Perjantaina tarkastelin jarrujen toimivuutta ja huomasin, että käsijarru lukitsee vasemmalla, mutta oikeaa rengasta sai pyöräytettyä käsin vaikka sekin jonkin verran piti. Laajaa jarruremonttia en halunnut vielä tässä vaiheessa tehdä.
Tänään voitelin oikean takasatulan liukutapit ja herkistelin sitä. Lisäksi vaihdoin uudet Motul RBF 600 jarrunesteet, jotka olin jo valmiiksi hankkinut. Vanhat nesteet oli jo ihan ruskeat, joten satulat varmaan huuhtoutuivat samalla jonkin verran. Tämän pienen jarruremontin jälkeen käsijarru pitää molemmilla puolilla niin, ettei renkaita käsineen pyöritä. Käsijarrun sain säädettyä niin, ettei kahvakaan nouse kovin ylös. Käyttöjarrut testasin samalla tavalla renkaita ilmassa pyöritellen.
Otin auton liikennekäyttöön, jospa kokeilisin ensiviikolla katsastusta. Nyt olen kaikki löytämäni puutteet korjannut.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tänään kävin katsastamassa auton ja se meni moitteetta läpi. :)
Kilometrejä tuli tänään melkein 100 ja kaikki tuntuu toimivan ihan ok.
Joku mies luuli tätä katsastuskonttorin pihalla bemariksi ja 4 vuotias poikani totesi ajelulla, ettei halua muilla autoilla enää kulkeakaan.:)
IMG_20190416_161629.jpgIMG_20190416_161640.jpgIMG_20190416_094012.jpg
Huomasin jo eilen, että öljypohjan tiiviste vuotaa vähän, joten öljypohja on käytettävä auki seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. Kiristin sen pultteja vähän. Ajattelin vaihtaa öljyt muutenkin aika pian sisäänajon jälkeen.
Ennen remonttia öljyä oli ympäri konetta, joten oli hankala sanoa mistä kaikkialta sitä oli vuotanut. Jäähdytysnesteellä ei ole ollut lisäystarvetta.
Tässä vielä katsastusraportti.
IMG_20190416_204520.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Olen ajellut lisää vikoja esille ja toinen öljyvuoto löytyi vaihdevivuston juuren kumitiivisteestä. Paikallistin tämän vuodon jo alunperinkin, mutta sain tiedon, ettei tuon kumitiivisteen takana olisi öljyä. Tuohan on varmaankin vaihteistoöljyä. Tai sitten tiivisteen poimujen välissä on oljyä, joka nyt poistuu, mutta siihen en jaksa uskoa.
IMG_20190417_200306.jpg
Korjausopasta en ole vielä tähän asiaan liittyen tutkinut. Toivottavasti kumitiivisteen saa vaihdettua niin helposti miltä näyttää. Tästä vuodosta saa antaa vinkkejä.
Luontevalta tuntuu vaihtaa samalla vaihteistoöljyt. Sitä hommaa ajattelin säästää kytkimen vaihtoon, mutta ainakin nyt alkuperäinen kytkin tuntuu vielä toimivan.

Autosta kuuluu joillain kierrosalueilla resonointeja, jotka täytyy paikallistaa. Yksi johtuu varmaan pakoputkesta, joka taka-akselin ylityksessä oli jo aikaisemmin lähellä takavakaajaa ja nyt se taitaa välillä osua.
Positiivisena asiana luultavasti pakosarjamuutos aiheutti sen, että nyt auton äänet tuntuu tienpäällä jonkin verran hiljaisemmalta.:)
Uusilla renkaillakin voi olla vaikutusta.
Ajattelin irrottaa pakoputken ja modailla sitä, ellei putki osoittaudu liian huonokuntoiseksi. Etupään laippaa on käännettävä, että jännityksiä saa pois. Jos tekisin uuden putkeen, niin tekisin kuitenkin isomman ja taas melu kasvaisi.

Etuvilkkujen kumitiivisteet oli hapertunut, joten vaihdoin niihin paremmat tiivisteet vakiovilkuista, jotka on myöskin jossain vaiheessa uusittu.
Etulokareiden ruostekukat on itse aiheutettu, kun lasikuitupuskuri on ollut pultattuna lokarin peltikaariin. Nyt lisäsin väliin vähän pehmustetta. Lasikuitupuskuri istuu sen verran hyvin, että se on kiinni vain kolmesta paikasta. Keskeltä yläreunasta sekä lokarin kaarista. Sisällähän on alkuperäisen muovipuskurin yläosa.

Asiat etenee suunnitelmien mukaan, koska oli tarkoituskin saada tämä katsastettua, että pääsee ajamalla selvittämään korjaustarpeita, eikä tule turhaan korjailtua.

KESKUSTELUALUE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Remontin jälkeen ajoa on tullut reilut 250km ja joka reissulla ei tarvisi löytyä lisää vikoja.

Toissapäivänä esim. risteyksiin hidastaessa ja melkein pysähtyessä auto ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä vaan sammuili. Muuten toimi normaalisti ja yhden ajelukerran jälkeen tämäkin ongelma on pysynyt poissa.

Eilen moottoritieajelun ja rauhallisemman köröttelyn jälkeen moottoritielle kiihdytettäessä alkoi pätkimään. Kiihdytin 3-vaihteella aika hiljaisesta vauhdista. Bensaa oli puolitankkia ja menin heti tankkaamaan, jos siinä olisi jotain syytä. Olen käyttänyt tässä jo vuosikaudet 98 bensaa.
Tankkaus ei auttanut, vaan pätkäisee edelleen heti kovemmassa kiihdytyksessä.
Äsken kävin uudelleen koeajolla ja testasin tekeekö vähän viileämmällä koneella saman ja kyllä tekee. Kovemmassa kiihdytyksessä 4000 kierroksen jälkeen pätkäisee. Rauhallista ajoa tällä voi ajaa ihan normaalisti. Remontin jälkeen tämä toimi aikaisemmin muutamassa kovemmassa kiihdytyksessä ihan hyvin.

Mieleen tuli vaihtoehtoja:
-Nakutus, josta varotoimenpiteenä katkeaisi vaikka bensansyöttö.
-Käy laihalla tai sitten rikkaalla ja siitä johtuva varotoimenpide. Laajakaistalambdaa eikä mittaria ole.
-Vikaa bensapumpussa tai muuten bensansyötössä. Vikavalo ei ole syttynyt.
-Huonot tulpanjohdot ja kipinä ei riitä.

Ajattelin aloittaa tulpanjohdoista, koska sain keväällä 2015 nilkutettua tämän märässä kelissä juuri ja juuri kotitalliin pätkimisen vuoksi. Silloin pätki muistaakseni myös tasakaasulla ja bensaakin saattoi olla aika vähän, mutta ei kuitenkaan lopussa. Toisena epäilyksenä oli ilmansuodatin, joka oli sateen armoilla etupuskurissa ja siitä olisi päässyt kosteutta imuilmaan.
Minulla oli jo tulpanjohdot ostoslistalla, mutta pyyhin ne eilen listalta pois kun vanhat tuntui toimivan ja sitten alkoikin pätkiminen.
Tietääkseni alkuperäiset tulpanjohdot on ainoat järkevät, koska tarvikejohdot toimii lukemani mukaan huonosti tai ei ollenkaan. Alkuperäiset on vaan törkeän kalliit.

Olen myös koittanut päättää missä järjestyksessä vikoja ryhtyisi korjaamaan.
Kaupunkipyörittelyssä öljyvuodot pysyy aika hyvin aisoissa, mutta moottorieajossa vaihteistoöljyvuoto villiintyy.

KESKUSTELUALUE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kilometrejä on remontin jälkeen tullut noin 400.
Kävin ostamassa Webtrapilta käytetyt tulpanjohdot parilla kympillä ja käytiin myös kuulostelemassa vikaa. Reissusta oli muutenkin apua. Pääsin näkemään irrallaan olevan vaihdelaatikon, niin auttaa ehkä tiivisteen vaihdossa. Lisäksi sain hyviä vinkkejä vikaan liittyen.

Tulpanjohtojen uusiminen ei vaikuttanut toimintaan ja sain kokeiltavaksi sytytysboksin, jolla ei myöskään ollut vaikutusta. Hyvä, että mahdollisia vikapaikkoja sai suljettua pois. En viimeksi uskaltanut hirveästi näpelöidä sytytyshässäkkää, mutta kun se taas oli irti, niin putsasin paikat ja maalasin. Vaikuttaa siltä, että komponenttien alapuolet on tarkoituksella metallikosketuksella, joten putsasin pinnat kunnolla ja väliin laitoin myös kuparitahnaa.
IMG_20190422_123509.jpg
Lisäksi asensin kasausvaiheessa poisjättämäni 50mm2 maadoitusjohdon. Se meni aikaisemmin eripaikkaan koneeseen, mutta nyt yhdistin sen sytytyshässäkkään.
IMG_20190422_130140.jpg
Webtrapin vinkin perusteella säädin tänään sytytyksen ajoitusta. Kasausvaiheessa laitoin sen mahdollisimman tarkasti vanhaan asentoon.
IMG_20190422_151617.jpg
Ensin säädin vähän myötäpäivään ja sillä ei ollut juuri vaikutusta, paitsi tyhjäkäynti taisi jo tällöin heikentyä.
Sitten säädiin vastapäivään ja tilanne parani. Säädinköhän vielä vähän lisää vastapäivään ja nyt sai tehtyä jonkun kunnon kiihdytyksenkin ilman pätkimistä. Pätkimistä edelleen ilmenee, mutta vasta 5500-6000 rpm.
Näillä säädöillä taisi hidastaessa sammua kerran, mutta loppumatkasta oli jo tasaisempaa.
Kaiken tämän testailun lopuksi huomasin ,että pakoputken pää oli sisäpuolelta aika musta.

Täytynee säätää vielä lisää vastapäivään, jos pätkiminen loppuisi kokonaan ja ajamalla vaan kokeilla miten ailahtelevasti auto toimii. Voihan olla, että kyse onkin säädöistä eikä mitään ole rikki. Webtrap tosin arveli, että nokka-akselin asentotunnistin CPS (vai oliko CAS) minun on ehkä uusittava.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kokeilin säätää sytytystä lisää vastapäivään, eli aikaistaa, mutta sitten alakierroksilla ei ollut ketään kotona. Säädin hieman takaisinpäin ja toimi lyhyellä koeajolla samoin kun aikaisemminkin. Tänään ajelin samoilla säädöillä parikymmentä kilometriä ja auto sammui hidastaessa monta kertaa. Ennen tämän päivän koeajoa tarkistin, että jakopäässä on kaikki kunnossa. Siellä näytti ihan hyvältä. Maalasin merkit paremmin näkyviin.
IMG_20190426_085646.jpg
Olen googlaillut ja miettinyt mitä seuraavaksi tekisi. En tiedä minkäverran tuota uskaltaa kokeillen enää ruuvailla.
Ohuempi kannentiiviste, eli kannen lasku aiheuttaa sen, että nokkien ajoitus voi olla pielessä. Ainakin ehkä imunokkaa voisi kokeilla vähän aikaistaa. Sytytyksen säätöohjeen löysin kaivelun jälkeen foorumilta, mutta sen kuvia en saanut näkyviin.
Onkohan kuvissa oleva liitin se, joka pitää maadoittaa?
IMG_20190426_092914.jpgIMG_20190426_092812.jpg
Moottorin säätö on minulle ihan vierasta ja kyllä tässä sen verran muutoksia tuli, ettei se ehkä säätämättä toimi. Sytytyksen ajoituslamppua minulla ei ole. Eikä myöskään astelevyä tai heittokelloa.

Timanttitiskiltä kyselin osia vaihteiston öljyvuodon korjaamiseen.
Seuraavaksi taidan ottaa pakoputken irti ja hoitaa sen kuntoon. Antaa säätöasioiden hautua.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Otin alkukuusta auton pois liikenteestä kun aloitin pakoputkihomman. Se on edennyt aika verkkaisesti vähän kerrallaan touhutessa.

Päädyin tekemään uuden 2,5" putken ja tavoitteena on saada siitä hiljainen. Siksi perässä on vaimentimena Dynomax Super Turbo.
Eteen halusin mahdollisimman ison läpivirtausvaimentimen, mutta Simonsin 2,5" oli liian pullea. Ostin eteen Biltemasta läpivirtausvaimentimen, joka on Simonsia matalampi. Pintakäsittelyä lukuunottamatta ne vaikuttaa muuten aika samanlaisilta.
Kuvassa vanha putki ja uusi kokoon harsittuna.
IMG_20190519_145743.jpg
Tänään viimeistelin putkea lisää. Seuraavaksi on tehtävä katin ja etupöntön välinen pätkä sekä ulostulo.
IMG_20190526_154054.jpg
Takavaimennin mahtui paikoilleen helposti, mutta muuten on tosi ahdasta. Osia on pitänyt sovitella moneen kertaan.
Ostin yhden 90 asteen jyrkän mutkan, josta olen leikannut sopivia siivuja pieniin sivuheittoihin. Niitä on putkessa tähän mennessä 5 kpl. ja etuosaan menee varmaan vielä pari lisää. Nyt putki on sellainen, että joka paikassa on sentin verran tilaa.
IMG_20190503_135603.jpg
Nokka-akselin asentotunnistimelle sain timanttitiskiltä hinnan, mutta sitä en ole vielä tilannut. Ajattelin ensin kokeilla säätää sytytysennakon ajoituslampulla.
Vaihteiston kumitiivisteitä ei ole enää saatavilla, joten se on nyt pieni ongelma. Pitääkö sitten vanhaa tiivistettä koittaa fiksata.

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kesäkuun loma meni ja autolle ei tapahtunut mitään, paitsi viimeisinä päivinä jatkoin pakoputkihommaa.
Vähän kerrassaan olen sitä tehnyt ja tänään sain putken valmiiksi. Sen voi seuraavaksi asentaa.
Putken teko oli hankalaa ilman nosturia, kun välillä oli perä ja joskus keula tunkattuna. Nosturilla siitä olisi varmaan saanut vähän fiksumman.
IMG_20190706_211036.jpgIMG_20190707_180825.jpg
Huomasin, että hammastangon suojakumi vaihteiston puolella on rikki, joten raidetangon pää on irrotettava. Taidan uusia samalla päät molemmille puolille. Osat ei ole kalliita, mutta onhan siinä oma hommansa.
IMG_20190629_130552.jpg
Vaihteistoöljyä näyttää vuotavan vähän joka saumasta ja siinä onkin isompi savotta. Samalla kannattaa varmaan uusia alkuperäinen kytkin.
IMG_20190629_130626.jpg
Toimintasuunnitelma on asentaa pakoputki paikalleen nyt kun perä on ylhäällä.
Sitten downpipe irti ja kokeilen saisiko öljypohjan irti koskematta vielä vaihteistoon. Sitten öljypohjan tiivistys sekä uudet moottoriöljyt ja downpipe paikoilleen. Vaihteistoöljyä on varmaan lisättävä varmuuden vuoksi, ennen koeajelua.
Sytytyksen säätö lampulla, niin sitten tietää vähän lisää.

Vaihteisto, kytkin ja ohjaushommat sitten myöhemmin.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tuntuu, että tämän korjausyritys on rahan ja ajan haaskausta.
Irrotin öljypohjan, niin moottori näytti alapuolelta äkkiseltään ihan hyvältä ja öljysiivilä oli suht puhdas.
IMG_20190718_184104.jpgIMG_20190718_184325.jpg
Öljypohjaa putsaillessa sieltä löytyi kuitenkin metallisilppua.
Edit. Yksi kiekura näyttää tarttuvan magneettiin ja muut ei.
IMG_20190718_184052.jpgIMG_20190718_190042.jpg
Nyt tarvisin vinkkejä, mistä tuollaista silppua voi lähteä?
Epäilen jotain laakeria, mutta onko alakerrassa sellaista, mistä tuo voi olla?
Kansiremontin jälkeen silppu voisi olla lähtenyt rullakeinuvivusta. Pitäisi siis avata taas venttiilikoppa, että näkisi sen.
Öljypohjaa ei ole aikaisemmin irrotettu, joten en tiedä onko silppu tullut jossain vaiheessa 210000 km. aikana vai kansiremontin jälkeen 400 km. aikana. Satunnaista naksahtelua kuului moottorista ennen kansiremonttia, mutta sen jälkeen en muista kuulleeni sitä.

Olin tuumaillut, että ensitalvena voisi fiksailla jo ulkoasuakin, mutta nyt ei paljon siltä vaikuta.
KESKUSTELUALUE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sen verran asia häiritsee, että tein pikaisen tarkastuksen venttiilikopan sisälle. Aikaa ei ollut nyt paljon, mutta siellä kaikki näytti olevan paikallaan.
IMG_20190720_122910.jpg
Pyöritin vähän konetta ja vilkaisin alakertaa, eikä sielläkään näkynyt kun pari asiaan kuulumatonta jälkeä, mutta nekin voi olla ihan alkuperäisiä.
Kuvassa nro.10:n lähistöllä on pientä jälkeä.
IMG_20190720_123659.jpg
Täytyy paremmalla ajalla pyörittää konetta lisää ja tutkia vaurioita.
Edelleen saa heittää ajatuksia, mistä metallisilppu voi olla lähtöisin.
Ja kysymys. Saako kiertokangen laakereita vaihdettua alakautta irrottamatta kantta? Mitä muita laakereita siellä on?
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Keskustelupuolella tuli ajatus, että näyttää porauslastulta ja niin ehkä minustakin näyttää.
Pesin öljypohjan kunnolla ja sieltä löytyi vielä kaksi metallikiekuraa. Metallin magneettisuudesta en osaa enää sanoa, koska välillä silppu tuntuu tarttuvan magneettiin ja välillä ei.
Tutkin öljynsuodatinta ja se näyttikin arveluttavalta. Sisällä oleva reikäpelti repsotti pahasti. Suodattimen sisältä ei löytynyt kuitenkaan mitään sinne kuulumatonta, eikä sisähylsystä puuttunut paloja. Suodatin on merkiltään Mann ja uusi samanlainen näyttää ihan hyvältä.
IMG_20190721_121358.jpgIMG_20190721_121622.jpgIMG_20190721_121746.jpg
Moottoria kasattaessa katkaisin yhden pultin, jota jouduin silloin poraamaan, mutta ei siitäkään hommasta voinut vahingossa joutua tuollaista lastua öljykanavaan, kun kyse oli enemmänkin korvakkeesta ja sain kierteen vielä pelastettua.
Maalasin öljypohjan nyt kun se oli irrallaan ja vaihdoin jemmasta löytyneen, luultavasti legnumin vanhan öljypropun, kun vanhasta kierre oli vioittunut.
IMG_20190721_185040.jpg
Pyörittelin moottoria ja tutkin ylä- ja alapuolelta, mutta mitään ihmeellistä en havainnut. Puhaltelin myös paineilmalla alakautta, mutta mistään ei tippunut lisää silppua. Ehkä nuo kolme ihmeellistä asiaa saa nyt yhdessä selittää tuon silpun tai sitten se on ollut siellä jo kauan.
Laitoin jo venttiilikopan ym. yläpuolen osat paikalleen ja seuraavaksi ajattelin kiinnittää öljypohjan.
IMG_20190721_173737.jpg
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Sain auton jälleen käyntiin ja käyttelin tallissa pari minuuttia. Ensisavut uudella pakoputkella.
Ennen starttausta aikaistin imunokkaa 2 astetta.
IMG_20190810_095525.jpg
Vaihteistoöljyä on tosiaan vuotanut ulos, kun lisäsin sitä 4dl. Uusia jo hankittuja Redlinen vaihteistoöljyjä en nyt laittanut, vaan halvempaa tavaraa.
Ennen öljypohjan kiinnitystä käytin vielä kiertokankien alapäät irti ja tarkistin laakerit. Kaikki näytti ihan terveeltä, eli öljypohjasta löytyneen metallisilpun aiheuttamia vaurioita ei löytynyt mistään. Korjausoppaasta löytyi hyvät ohjeet kiertokankien uudelleen asennukseen. Mittasin myös kiertokangen välykset ja ne oli kirkkaasti ohjearvoissa.
IMG_20190728_122350.jpgIMG-20190728-WA0001.jpgIMG_20190729_153038.jpg
Kiertokangen laakerit näköjään onnistuisi vaihtamaan alakautta, mutta nyt ei ollut tarvetta.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Nyt pitää ottaa rauhallisesti selkäongelmien vuoksi, mutta tänään koekäytin autoa pihassa. Paikallaollessa kesti näköjään kierrättää vaikka yli 7000 rpm. ja siitä innostuneena otin auton liikenteeseen.
Kävin lyhyellä koeajolla, mutta pätkii edelleen veto päällä. Voisko tästä päätellä jotain?

Pitänee hommata seuraavaksi ajoituslamppu ja pyytää notkeaselkäistä kaveria, jos saisi sytkän säädettyä.
Tilasin jo timanttitiskiltä CPS:n, mutta ei sitä sitten ollutkaan irto-osana saatavilla.
IMG_20190828_160927.jpg
Kiiltäähän se auringossa ja koulupojilta kuului ylistäviä kommentteja, mutta ei se paljon auta.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ostin ajoituslampun ja sain veljen avuksi, niin säädettiin sytytys.
Lisäksi lorautin tankkauksen yhteydessä oktaaniboosterin ja suuttimien putsauslitkun bensan joukkoon.
Screenshot_20190828_210015_com.android.chrome.jpgScreenshot_20190828_210204_com.android.chrome.jpg
Näillä asioilla ei ollut vaikutusta pätkimiseen, mutta vasta parikymmentä kilsaa on tullut ajettuakin. Oktaaniboosterilla yritän poissulkea nakutusongelmaa.
Voi olla, että viileä kone kestää vähän paremmin pätkimättä tai sitten ei.
Ajattelin koeajella nyt lisää, kun sytkä on ainakin kohdallaan ja rauhallista ajoa voi ajaa.
Vikakoodeja en ole lukenut, eikä vikavalo ole syttynytkään. Tyhjäkäyntiä käytellessä moottori sammuu aina jossain vaiheessa, vaikka käykin nätisti.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tein sellaisen, toivottavasti viimeisen, havainnon metallilastuista, että ne ei tartu magneettikuppiin. Öljyisyyden vuoksi ne varmaan välillä tarttui magneettiin.
IMG_20190830_144009.jpg
Tuli mieleen katsoa youtubesta kannenoikaisuvideo ja siinä näytti irtoavan samanlaista alumiinilastua.
En varmaan putsannut kantta tarpeeksi hyvin enää oikaisun jälkeen ja sinne jäi alumiinilastuja, jotka kulkeutui öljypohjaan.
Nythän olen aika hyvin tutkinut ylä- ja alakautta, ettei lastuja ole ja öljysiivilän läpi ne ei enää uudelleenkiertoon pääsisi.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Noin 100 km tullut ajeltua ja ei mitään uutta. Moottoritienopeuttakin näköjään voi körötellä. Vaihteistoöljystä jää ajon jälkeen läikkä tallin lattialle.

VP Motorsportilla oli alennuslaarissa 25€:lla samannäköinen bensapaineensäädin, jota Race.fi myy 59€:lla. Samalla oli hakusessa myös hieno hinaussilmukka, koska alkuperäinen on etuhelman alla käyttökelvottomana piilosssa. Se maksoi kympin.

Postin lakko ei paljon vaikuttanut, koska viikonloppuna tilattu VP Motorsportin paketti saapui tänään. Värivaihtoehdoista väännettiin pojan kanssa ja lopulta minun ehdotus kelpasi. Sinisenäkin nuo olisi saanut.
IMG_20190903_151600.jpgIMG_20190903_150238.jpg
Silmukka täytyy rakennella jotenkin tukevasti keulaan. Hinausköysi on nyt jo ollut ajeluilla mukana, vaikkei sille hyvää kiinnityskohtaa olekaan.

Bensapaineen säätimen mukana ei tullut ohjetta eikä ole merkkejä virtaussuunnasta, joten onkohan sillä edes mitään väliä. Ajattelin ottaa mittarin ainakin väliaikaisesti letkun päähän, että näkee sen ajon aikana. Täytyy vaan hommata siihen liitososia.

Walbron bensapumppuja jo katselin, mutta testataan nyt tämä ensin. Tankkia kannatttaa kuitenkin ajaa tyhjemmäksi.

KESKUSTELUALUE
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ei harrastus helpolla päästä. Viimeajelulla takaoven ikkuna putosi kuoppaisella asfaltilla alas ja pojalla oli takapenkillä jännää. Onneksi oli kuiva keli ja koti lähellä, eikä ihan ehditty kääntymään moottoritielle. Onneksi ei myöskään ollut tarve jättää autoa mihinkään parkkiin.
Tänään korjasin vian lukitsemalla ikkunan ylös ruuveilla. Ei takalaseja muutenkaan juuri koskaan avata.
IMG_20190910_141658.jpg
Ihan perinteinen vaijerivika ei ollut kyseessä, vaan vaijerin muovinen ohjauskappale oli murtunut.
IMG_20190910_130909.jpg
Saatan jättää tuon varaosiksi ja ehkä jopa poistaa ikkunahissin toisestakin takaovesta. Molemmissa ollut jo pitkään niin, että viimeiset puolisenttiä on pitänyt auttaa kädellä yläasentoon.

Bensapaineensäädin löysi paikkansa, mutta letkut vielä kytkemättä.
IMG_20190910_145014.jpg
Purin sen aikaisemmin ja on kyllä ihmeellisen yksinkertainen sisältä. Odotin youtuben perusteella vähän erinäköistä.
Mittarin siirron vuoksi tarvin 1/8 tuuman liitososia ja niitä ei sunnuntaina löytynyt mistään kaupasta. Maanantaina löytyi ikh:n hydrauliikkaosastolta.
IMG_20190906_135235.jpg
Talvenvaralle tilasin jo valmiiksi Sachsin kytkinpaketin, raidetangon päät ja -paljekumit.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Bensapaineensäädin on paikallaan ja oli hankaluuksia saada yleismallinen laippa tiivistymään kunnolla bensakiskon päähän. Nyt vaikuttaa, ettei se vuoda ja huomaa, että bensapaineissa on ongelmaa. Mittari on nyt väliaikaisesti letkun perässä tuulilasilla, että sen näkee ajon aikana.
Ennestään sinisen maadoitusjohdon ja keltaisen alipaineletkun naamioin mustaksi kutistesukalla.
IMG_20190914_124956.jpgIMG_20190914_125233.jpg
Säädintä kiristämällä pätkimisen sai loppumaan, eli pystyy hyvin kiihdyttelemään ja ajelemaan. Paine tyhjäkäynnillä on vähän alakanttiin 2,6-2,8 baria. Nyt kun bensaliitokset pitää, paine tippuu kiihdyttäessä silti 2:een tai välillä 1,5:sta bariin. Ei kai paine kovin paljon saisi laskea, joten bensapumpun tuotto ei nyt taida riittää. Aika hengettömältä tuo myös tuntuu, vaikka märällä asfaltilla sentään sutii.
Ajattelin nyt vaan ajella ja jossain vaiheessa irrottaa tankin ja vaihtaa bensapumpun. Pumpun sähköt on katsottava sitten samalla.
Kytkin ym. muut tavarat on saapunut ja odottelevat talvea.

KESKUSTELUALUE
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kesän aikana tuli näköjään ajettua 845 km. Viimeiset ajelut oli tänään, kun vielä kesärenkailla pärjäsi ja otan tämän nyt pois liikennekäytöstä. Bensatankkia olen ajellut tyhjäksi ja aikaistin myös pakonokkaa 2 astetta. Kerran piti jo tankatakin kanisterista muutama litra ja nyt on vajaa 1/4 tankillista bensaa.
IMG_20191102_151938.jpg
Jossain vaiheessa aloitan ensin vaihteisto- ja kytkinhomman. Lisäksi talven aikana on tarkoitus vaihtaa bensapumppu. Sitten voi kokeilla lisää nokkien pyörittelyä, kun bensapaineet pysyy.
 
Ylös Bottom