Lancer GTI -93, Febiz

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Ainakin mitä ite oon noilla paikkaillut niin on kyllä toiminut hyvin. Tosin radalla en ole ajanut mutta yhden renkaan paikkasin liki uutena ja kesti ihan sakoille asti.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Bazeeba sanoi
Ainakin mitä ite oon noilla paikkaillut niin on kyllä toiminut hyvin. Tosin radalla en ole ajanut mutta yhden renkaan paikkasin liki uutena ja kesti ihan sakoille asti.
Itelläkin on yhdessä renkaassa toiminu paikkaus ihan hyvin, mutta niillä ei tullu hirveesti radalla ajeltua.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Mulla on konkalle menevä virtajohto tehoreleellä, niin ei ime akkua tyhjäksi. Ohjaamosta saa laitettua releen päälle/pois. Koitin sen laittaa soittimelta tulevaan herätevirtaan mutta siinä ei riittänyt ampeerit laittamaan relettä päälle.
Suunnilleen tällainen rele
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Kiitos vinkistä. Täytyy katsoa, jos siihen rakentelis jonkun tommosen systeemin.
Mulla on konehuoneessa konkan virtajohdossa pikasulake, eli saan sen kyllä napista painamalla tosi helposti pois päältä ja vivusta vääntämällä taas päälle.

Akkua rasittaa tietysti myös se, että vaikka konkka on pois päältä ja kun kytkee sen pidemmän ajan jälkeen taas päälle, niin sillonhan akku täyttää kondensaattorin. Vaikka akku kaipais itsekin kaiken mahdollisen potkun.
Tämä nyt ei oo ollut varsinainen ongelma, mutta niinhän siinä teoriassa käy.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Febiz sanoi
Akkua rasittaa tietysti myös se, että vaikka konkka on pois päältä ja kun kytkee sen pidemmän ajan jälkeen taas päälle, niin sillonhan akku täyttää kondensaattorin. Vaikka akku kaipais itsekin kaiken mahdollisen potkun.
Tämä nyt ei oo ollut varsinainen ongelma, mutta niinhän siinä teoriassa käy.

Kytkee sen konkan päälle vasta sitten kun on autolla jo hetken ajellut? ::) Vai eikö kestä hetkeäkään ilman musiikkia? ;D
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vs: Lancer GTI -93, Febiz

Ei kestä hetkeäkään ilman ;D
Tosiaan se pikasulake on konehuoneessa, niin ei viitti sen takia pysähtyä ja avata konepeltiä.

Auto pelaa muuten niin hyvin, että pitää melkein keksiä nämä ongelmat ;D
Kävin vähän pidemmällä iltapäiväkruisailulla ja mitään todellisiä ongelmia ei ollut.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Toivottavasti nähdään, mutta ulkopuolen fiksaus tuskin ehtii siihen. Paineita tästä en haluaisi ottaa. Kun nyt saisi tekniikan ensin kuntoon.
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
....että tilaamani Carisman metallinen kannentiiviste on sopiva.....

Muista vaan hiotuttaa ne kulmista nastat varovasti pois, muuten ei puristu pahvi oikein. (kuvat löydät tuolta colt rojektista että miten)

Hienoa et sait tän jo näin pitkälle, hyvin se menee kunhan vaan merkkailee ja laittaa pultteja järjestyksessä talteen ja ottaa paljon kuvia niin helppo palata myöhemmin jos ei muista jotain. ;)


Meinasitko mihin nyt viedä hiottavaksi nuo nokat?
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
....että tilaamani Carisman metallinen kannentiiviste on sopiva.....

Muista vaan hiotuttaa ne kulmista nastat varovasti pois, muuten ei puristu pahvi oikein. (kuvat löydät tuolta colt rojektista että miten)

Hienoa et sait tän jo näin pitkälle, hyvin se menee kunhan vaan merkkailee ja laittaa pultteja järjestyksessä talteen ja ottaa paljon kuvia niin helppo palata myöhemmin jos ei muista jotain. ;)


Meinasitko mihin nyt viedä hiottavaksi nuo nokat?
Täytyis soitella nokkien hionnasta Mauri Virtaselle. Se vaan, että millaset teettäisi. Toimiskohan samanlaiset kun sun vanhassa coltin koneessa? Kävisköhän sillon jotkut valmiit aluslevyt korokkeiksi tasureiden alle? Pari muutakin asiaa tullu mieleen, joista pitäs sulta kysyä. Eiköhän kannentiivisteen nastat saa hiottua itsekin.
 
Viimeksi muokattu

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Tämä projektihan on lähtenyt rakettimaiseen nousukiitoon, nyt ei muuta kun ankaraa puurtamista vaan :cool:
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tämä projektihan on lähtenyt rakettimaiseen nousukiitoon, nyt ei muuta kun ankaraa puurtamista vaan :cool:
Joo:) Käytännössä on vaan käynyt niin, että menen yksin illalla talliin touhuamaan kun lapset on nukkumassa ja pari tuntia kerrallaan teen jotain.
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Camshaft worksilta löytyvään 4g92 nokka akseli oli soch mikä me käytettiin siellä. JS83 colttoseen se tuli ( ja kyllä on raju nokkajos oikein muistan niin melkein 11mm nousulla)
Tuskin kukaan on käyttänyt siellä 4g92 doch(mivec kannen nokkia) =kuin yksisarvinen

Mutta edelleen itse olisin sillä kantimilla et camshaftwork +1
ja katuma päälle saatat tulla jollet teetätä kerralla kovempia ;)
 
Viimeksi muokattu

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Millaiset nokkakulmat noissa uusissa nokissa on vai pitääkö se itse jaksaa laskea noista arvoista?

Mulla myös yhdessä moottorissa hiotut nokat eikä venttiilikoneiston kanssa ole mitään ongelmaa, kyse on tosin 4G63 moottorista. Ei ole tarvinut lisätä mitään, lisäksi siinä vaiheessa kun moottori käy ja kannessa on öljynpainetta, ne tasurit on kuitenkin kohtuu jäykät VS penkissä ilman paineita pyörittely. Toki kirjaan tähän vielä disclaimerin että en ota vastuuta jos jotain menee rikki. :D

Mä taidan myös hiottaa maurilla nuo omat nokat, meinaan moni paikka ei tarjoa tuota fosfatointia mikä sulla näkyi olevan ruksattuna tuonne.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Millaiset nokkakulmat noissa uusissa nokissa on vai pitääkö se itse jaksaa laskea noista arvoista?

Mulla myös yhdessä moottorissa hiotut nokat eikä venttiilikoneiston kanssa ole mitään ongelmaa, kyse on tosin 4G63 moottorista. Ei ole tarvinut lisätä mitään, lisäksi siinä vaiheessa kun moottori käy ja kannessa on öljynpainetta, ne tasurit on kuitenkin kohtuu jäykät VS penkissä ilman paineita pyörittely. Toki kirjaan tähän vielä disclaimerin että en ota vastuuta jos jotain menee rikki. :D

Mä taidan myös hiottaa maurilla nuo omat nokat, meinaan moni paikka ei tarjoa tuota fosfatointia mikä sulla näkyi olevan ruksattuna tuonne.
Arvot pitäisi itse laskea ja siihen en ole pystynyt.
Mietin ihan samaa öljynpaineasiaa tasureihin liittyen, mutta korokkeet tasureiden alla voisi ainakin tuoda lisävarmuutta. Täytyy varmaan vielä pyöritellä ja miettiä.
Fosfatoinnin pyysin erikseen, mutta se kuitenkin sisältyi alkuperäiseen hintaan.
Kyllähän vastuu vinkkien noudattamisella tai noudattamatta jättämisellä ja tuhot jää itselleni. Kiitos kommentista.
 

Maxx

Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
12 Maaliskuu 2006
Sijainti
Kangasala
Tuohon nakutus-anturiin liittyen, kannattaa todellakin kiristää se momenttiin, kokeile löytyiskö lambda-hylsysarjasta 24mm:stä?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Tuohon nakutus-anturiin liittyen, kannattaa todellakin kiristää se momenttiin, kokeile löytyiskö lambda-hylsysarjasta 24mm:stä?
T
Täytyy sitäkin asiaa vielä miettiä. Muistin väärin, koko onkin 27mm.

Nakutusanturi toimii oikein vain kun on oikeassa momentissa. Eli sen asennuksessa ei ole vaihtoehtoa kuin laittaa se tarkasti oikeaan momenttiin.:)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Nakutusanturi toimii oikein vain kun on oikeassa momentissa. Eli sen asennuksessa ei ole vaihtoehtoa kuin laittaa se tarkasti oikeaan momenttiin.:)
Kiitos painostuksesta sinulle ja Maxxille. :)
Ehdinkin jo miettimään, että hitsauskoneen avulla saan kyllä tehtyä sopivan työkalun, johon momenttiavain käy.
 

LancerGTI-93

Lancer GTi "evo3"
Liittynyt
28 Maaliskuu 2003
Sijainti
Liperi
Mulle Virtasen Mauri hioi nokat n. 14 vuotta sitten, niiden arvot oli 272 astetta ja 10.2mm. Nokkakortissa luki muistaakseni, et vakio ajoitukset. Sit kelle myin ne nokat silloin, niin ne tais ottaa venan päästä tavaraa pois sen mitä perusympyrä pieneni, en muista oliko 0,5 vai 0,6mm. Itellä ei ollu muutoksia nokkakoneistossa ja hyvin toimi. Niillä nokillahan on mitattu 183hp 223Nm, mut ei vakio alakerralla. Multa mitattiin vakio alakerralla ja unichipillä 166hp 191Nm
 

LancerGTI-93

Lancer GTi "evo3"
Liittynyt
28 Maaliskuu 2003
Sijainti
Liperi
1549816104725.png

Jos oikein laskin ,nii sulla on 270asteita imu sekä pako.
 

LancerGTI-93

Lancer GTi "evo3"
Liittynyt
28 Maaliskuu 2003
Sijainti
Liperi
Kiitos tiedoista. Sinunkin viritysjuttuja olen lueskellut :)
Liittämääsi kuvaa en saa tarkasti näkymään ainakaan nyt puhelimella.

Kansi on jo paikallaan ja kasailu muutenkin edennyt.


Tuo kuva on sinun nokkakortista :) On ollu tuo lancerin rakentelu vähän vaiheessa viime vuosina, mut jospa joskus sais moottorin valmiiks ja sen +200hp.
Jonka pitäis noilla muutoksilla mitä tulee, nii tulla helposti :rolleyes:
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tuo kuva on sinun nokkakortista :) On ollu tuo lancerin rakentelu vähän vaiheessa viime vuosina, mut jospa joskus sais moottorin valmiiks ja sen +200hp.
Jonka pitäis noilla muutoksilla mitä tulee, nii tulla helposti :rolleyes:
Ai sulla on edelleen lancer ja vieläpä työnalla. :) Vanhoista virityksistäsi olen lueskellut täällä foorumilla.
 

LancerGTI-93

Lancer GTi "evo3"
Liittynyt
28 Maaliskuu 2003
Sijainti
Liperi
Ai sulla on edelleen lancer ja vieläpä työnalla. :) Vanhoista virityksistäsi olen lueskellut täällä foorumilla.

Juu on, mut kori missä tekniikka oli melkein maatuu tuossa pihalla :) No on mulla toinenkin gti mihin meinasin sit joskus koneen laitella. näkkyy tuossa vasemmalla :)
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Miltäs käynti muuten kuullostaa? kuuluuko et on nokat vaihdettu
Hyvä et sait kasaan asti, ja tällä kertaa paremmin kuin se sun eka kansi poka =) Sit ei muuta ku dyno pvlle ilmoittautumaan ja rata pvlle ???;)
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Miltäs käynti muuten kuullostaa? kuuluuko et on nokat vaihdettu
Hyvä et sait kasaan asti, ja tällä kertaa paremmin kuin se sun eka kansi poka =) Sit ei muuta ku dyno pvlle ilmoittautumaan ja rata pvlle ???;)
Lisäsin moottorin käyntivideon eiliseen päivitykseen, niin nyt voi käydä kuuntelemassa.
Kuulostaa videolla aika erilaiselta kuin livenä, mutta mielestäni käynti on aika tasainen nytkin.

19 vuotta sitten ensimmäisen auton kansihommassa ei ollut käytettävissä samaa netin apua, kokemusta ja työkaluja kuin nyt, mutta pelasihan sekin kun lisäili jäähdytysnestettä :D
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Vesiletkusarjaa en löytänyt tähän mistään ja muutenkin ne on aika kalliita. Letkut on teipattu wurthin tuotenimellä olevalla vulkanoivalla silikoniteipillä. En tiedä missä kaikkialla sitä myydään.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Ei tule öljyt pihalle kun tuon vaihdat. Sokka irti ja käpälä nousee, sitten tuossa on vain perus stefa.

Mutta katso tarkkaan kummalta puolen alat löymään sokkaa, koska on kartio! Ja saattaa olla pirun jumissa.

Vaihda samalla nuo kumiholkit laakereihin, ja ota se nailoninen holkki myös uusi.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Kiitos. Täytyy tilata osia. Helpompaa olisi ollut kun oli enemmän tilaa.
Vaihteistoöljyn vaihto olisi muutenkin ajankohtaista ja kauan jatkuneen vuodon vuoksi sen määrästäkään ei ole tietoa.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Ei tule öljyt pihalle kun tuon vaihdat. Sokka irti ja käpälä nousee, sitten tuossa on vain perus stefa.

Mutta katso tarkkaan kummalta puolen alat löymään sokkaa, koska on kartio! Ja saattaa olla pirun jumissa.

Vaihda samalla nuo kumiholkit laakereihin, ja ota se nailoninen holkki myös uusi.
Löytyisikö näille tarvittaville osille varaosanumeroita? En löytänyt niitä korjausoppaasta.
 
Viimeksi muokattu

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Minun silmään nuo 4 kiekuraa näyttäs vähän poraus lastuilta, siis sitä silppua mitä tulee kun poraa reikää porakoneella. Onko auton vieressä tai lähellä tehty jotain sellasta kansiremontin aikana ja silppu olisi lentänyt koneeseen?
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Minun silmään nuo 4 kiekuraa näyttäs vähän poraus lastuilta, siis sitä silppua mitä tulee kun poraa reikää porakoneella. Onko auton vieressä tai lähellä tehty jotain sellasta kansiremontin aikana ja silppu olisi lentänyt koneeseen?
Hyvä ajatus. Olen kyllä koittanu suojella moottoria ylimääräiseltä tavaralta, mutta kaikkihan on mahdollista.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tuo huoltoluukku toho polttoainepumpun kohdalle on kyllä aika hyvä idea. Itelläki lancerissa jotai polttoaineongelmaa ja vähä nihkee kyllä jos pitää aina tankki pudottaa alas kun pumppua rovehtii. :(
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tuo huoltoluukku toho polttoainepumpun kohdalle on kyllä aika hyvä idea. Itelläki lancerissa jotai polttoaineongelmaa ja vähä nihkee kyllä jos pitää aina tankki pudottaa alas kun pumppua rovehtii. :(
Joo siitä oli paljon apua liitoksia tehdessä ja jos niitä joutuu vielä myöhemminkin ropailemaan.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Onpas kerrassaan harmillista tuon nelospytyn kanssa. No äkkiäkös tuon moottorin purkaa ja tutkii loppuun kun se on kätevästi irrallaan. Tiiät sitten kannattaako hankkia uutta lohkoa vai saako tuosta vielä hyvän. Veikkaan että viimeistään ylikokoon poraamalla siitä saa hyvän mutta se vaatii sitten tietenkin uudet männät.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Onpas kerrassaan harmillista tuon nelospytyn kanssa. No äkkiäkös tuon moottorin purkaa ja tutkii loppuun kun se on kätevästi irrallaan. Tiiät sitten kannattaako hankkia uutta lohkoa vai saako tuosta vielä hyvän. Veikkaan että viimeistään ylikokoon poraamalla siitä saa hyvän mutta se vaatii sitten tietenkin uudet männät.
Joo nyt se on helppo purkaa ja tutkia. Kiirehän tässä ei ole mihinkään.
 

ihavaajuuso

Evo 4, 530d
Liittynyt
2 Marraskuu 2015
Sijainti
Vantaa
Tuo 0,2mm männän ja kannen välissä kyllä kuulostaa tosi pieneltä. Laittaisin paksumman tiivisteen jos mahdollista. Itsekkään en ole mikään moottori velho, mutta jostain olen lukenut että 0,1mm per 1krpm on hyvä nyrkkisääntö.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tuo 0,2mm männän ja kannen välissä kyllä kuulostaa tosi pieneltä. Laittaisin paksumman tiivisteen jos mahdollista. Itsekkään en ole mikään moottori velho, mutta jostain olen lukenut että 0,1mm per 1krpm on hyvä nyrkkisääntö.
Kiitos. Täytyy siis googlailla asiaa lisää. En ollut törmännyt tuollaiseen asiaan, mutta aika pieneltä raolta kieltämättä tuntuu.
Tuo 0,2mm tuli ihan luonnostaan siitä, kun lohkon pinta oikaistiin, eikä kannen laskemisella ole vaikutusta siihen asiaan.
Alkuperäisen massatiivisteen vaihto jo kansiremontin yhteydessä ohuempaan metalliseen tiivisteeseen aiheutti sen, että rako pieneni reilusti.
Kannestakin voi ottaa näiltä alueilta tavaraa pois, jolloin rakoa saisi kasvatettua.
 
Viimeksi muokattu

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Tuohon paljerakoon vielä, isot pojat on kertonu että se pitäs olla alle 1,5mm tai yli 3mm. Sillä välillä moottorista tulee nakutus herkkä.
Eli toi mun 0,8-1mm toteuttais sitten sen.
Törmäsin itsekin googlailussa tuohon vähintään 0.1mm/1krpm ja se toteutuu myös.
Punaraja on 7500 rpm.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Nimimerkki mystinengalant ohjeisti, että jätetään vakiolambda sellaisenaan käyttöön ja laajakaistalambdan anturi on vaan seosten tarkkailuun. Anturit on tilapuutteen vuoksi vähän huonosti rinnakkain. Muuta paikkaa ei oikein ole ja nämäkin menee tarkasti vetarin ja öljypohjan välistä.


Nyt kyllä vähän kiinnostaisi jotta miksi näin, en oikein äkkiä itse keksi mitään hyötyjä vakiolambdan paikalleen jätöstä ecua ohjaamaan. Vai oliko ajatus antaa sen siellä olla kunnes moottorinohjaus vaihtuu vai mikä ecu siellä nyt on kiinni?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Jos sen vakiolambdan jättää sinne niin silloin:
a) Molempien lambdojen mahdollisia vikoja on helpompi havaita vertaamalla anturien tietoja.
b) Moottoria ohjataan kuten alunperinkin on suunniteltu ja se toimii erittäin suurella todennäköisyydellä.
c) Vältytään suodattamasta ja muuntamasta laajakaistasignaalia jolloin vältetään yksi mahdollinen vikakohde.

Tossa ainakin mulle ekana mieleen tulevat syyt.
 
Ylös Bottom