Lancer nykii, missä vika?

L

Lancerot

Guest
Tervehdys!
Minulla on -91 vuoden farkkulanceri, 1.5 gli.
Siinä on pari kummallista satunnaisesti esiintyvää vikaa. Kiihdytettäessä se joskus nykii, ei rytkäämällä, vaan "säännöllisesti" :-\
Toinen vika ilmenee siten, että 80 - 100 km/h ajettaessa
se toisinaan hyytyy ylämäkiin, ja kaasua saa painaa reippaasti. Sadekelillä autoni tuntuu toimivan paremmin. :eek:
Auto oli Mitsun korjaamolla laitettavana, ja korjaamolla epäilivät "nakutuksentunnistinta" ??? risaksi, jonka vaihtoivat. Ei auttanut.
Em. viat kiusaavat kasvaneen bensan kulutuksen vuoksi, hörppää reilut kahdeksan litraa satasella, joskus enemmänkin.
Kuulemani mukaan joissain Galanteissa on samanlaista vikaa, jotain tekemistä ruiskun ohjauksen kanssa? Olisiko tämmöisessä Lancerissa joku mahdollisuus käyttää omatekoista vikakoodien tunnistinta ;)
280 000 on nyt mittarissa, muita vikoja kuin nuo edelämainitut ei oikeestaan ole.
Tein viime viikolla reilun 4000 km lomareissun eikä öljyn pinta hievahtanutkaan :)
 
kokeileppa huvikseen ETSI toimintoa ja vaikkapa "nykii" hakusanaa, tarinoita ja ratkaisuja löytyy erilaisia.

vaihtoehtoja ovat ne vakiot:
-tulpat, tulpanjohdot, jakaja / CPS, jakajan kansi
-p-aine suodatin
-bensapumppu ja sen johdotukset
-likaiset suuttimet, vuotavat suuttimet
-ECU, power transistor unit
-alipainevuoto
-likainen kaasuläppä
-lambda tai pakosarjan vuoto ennen lambdaa
-tukkiutunut katalysaattori
-kaasuläpän asennontunnistin

tietenkin moottorin pitää olla mekaanisesti kunnossa (esim. venttiilit)

koodien lukeminen pitäisi onnistua Lanceristakin.

kun keksit ratkaisun niin postaa se tänne....
 
tulpanjohtoja katselisin kanssa ekaks melkee...

tarkista TARKKAAN SUURENNUSLASIN kera onko niissä läpilyönnin merkkejä.
 
Mulla tekee tasan samanlailla :-\
Joku päivä pitää käydä ostaa noi johdot, v.kansi ja pyörijä jos poistuis
 
Jeespoks. Rakensin Niko Päivisen ohjeiden mukaisen testerin vikakoodien tulkitsemiseksi. Kaasuläpän asennon tunnistimesta herjasi, se tosin on kolme tuntia tuore Check Engine- väläytys... :( Mene ja tiedä sitten liittyykö se suoraan tuohon nykimiseen?

Se diagnostiikkaliitin on sivuunmennen sanoen Lancerissani (ja kai muidenkin :) ) ampujan paikan jalkatilassa vasemmalla alhaalla, lattiamaton alla mustan muovilevyn takana. Siellä näkyi olevan myös jokin laatikko, johon meni julmettu nippu johtoja. Olisko ollu ohjausboxi?
 
Kiitos vinkistä Tepi! :)

Kolminapainen potikka oli kyseessä.
Mittasin, ja tässä tulokset:
0 / + = 4,24 - 0,18 kOhm
0 / - = 0,77 - 4,57 kOhm

Lienee kunnossa, jos maksimi oli 5 kOhm?

Puhdistin liittimen ja nollasin vikamuistin, testeri kehiin, ilmoitti kaiken olevan ok. "Nykii" aina vaan. Täytyy jatkaa tutkimuksia... ;D
 
joo se 5kohm on maks arvo. kannattaa kattoo ettei se lukema katkee kun sitä "pyörittelee", mutta harvoimpa noi on menny rikki. Jos ei löydy vikaa pätkimiseen niin ecu vaan huoltoon, noissahan sitä vikaa on ollu paljon.

Kun sitä laittaa paikalleen niin sen pitää olla tietty jännitearvo tms. en tiedä si kuinka tarkkaa se on.
 
Yks asia kannattaa katsoa, nimittäin onko venttiilit säädetty oikeisiin arvoihin lämpimänä imu 0,15, pako 0,25. Jos välykset on isot, nakutuksentunnistin "kuulee" naputuksen ja säätää sytkää myöhäisemmälle.
 
Mun ex-lancussa jakajan kansi ja yksi tulpanjohto aiheutti tollasen piruilun. Kylmänä kävi hyvin. Ei edes huolto keksinyt miksi nykii.. :mad:
Johdon vaihto ja virranjakajan kannen puhdistus poisti vian 380tkm ajetusta autosta.

edit: nykyisen Coltin "aaltoilun" poisti EGR- venttiilin letkujen tukkiminen. Sähköpistoke kannattaa jättää pömpeliin paikalleen, koska anta tod.näk. vikakoodin, mikäli nyhtää piuhat irti.
 
Do dih... Jakajan kansi, pyörijä sekä tulpanjohdot on ny vaihdettu. Ei nytkää enää :D .

Jakajan kansi olikin todella heikossa hapessa, liekö koskaan vaihdettu.
Vaan mitenkä on, jos sytkä on säädetty rikkinäisellä jakajan kannella, niin pitäiskö sytty tsekata nyt?
Pienoista "booausta" huomasin siinä 70 - 90 km/h paikkeilla paitsi pintakaasulla ajaessa.
Paikaltaan lähtee kuitenkin ripeesti hyvillä väännöillä.
 
Mullakin loppu nykiminen ! ;D
Vaihoin pelkästään tulpanjohdot ja tyhjäkäynnin aaltoilukin pieneni, vielä pientä mutta se voi johtuu väärin säädetyst tyhjäkäynnist.
Jos joku tietää mistä löytyis se johto mikä pitää maadottaa tyhjäkäyntii säädettäessä ni vois vaikkapa kertoo :)
 
mulla on ihan sama vika -93 lancerissa. pitääpä kokeilla noita vihjeitä ja kiitokset jo valmiiksi kaikille ;)
 
voi !"#¤%&%#¤ joensuun merkkiliikkeessä tulpanjohdot jotain yli 140 euroa. Katselin motonetistä noita johtoja, mutta en ole varma käyvätkö ne autoon.
SYTYTYSJOHTOSARJA MITSUBISHI LANCER CB/CD/CK 92--01, 1,6/1,8-16V HotWires.
Autona oli Lancer -93 1.6 16v. eli jos joltain viisaammalta sais apua ??? Kiitoksia jälleen kerran
 
Kävin kattomassa niitä motonetin hotwiressei. Ne oli sellaiset "normaalityyppiset" missä ei oo tulppakaivon tiivistehässäköitä, eli vesi ja hiekka pääsee vapaasti tulppakaivoon ja tulppia vaihdettaessa voi tulla itku simmuun.
 
Joo, taitaa jäädä ne sitten tilaamatta. Paikallisen varaosaliikkeen myyjä otti suoraan yhteyttä maahantuojaan ja sitä kautta ois parin viikon sisällä tulossa alkuperäiset johdot. Hintaakaan ei tainnut jäädä kuin jotain 40-60e. Saa nyt nähdä kunhan ne tulee, että miten alkuperäiset ne sitten on.
 
Sytkäpuolella on ecuun liittyen semmoinen kiva ilmiö, että siinä vaiheessa, kun ecu ei ole vielä heittänyt pyyhettä kehään, mutta on jo hyytymässä, alkaa sytkäkin hyytyä. Korjaantuu sillä, että vaihtaa kannen, pyörijän ja johdot siksi, että tällöin puolalta tuleva heikompi tälli riittää. Vanhoilla romppeilla ei enää riittänyt.

Mutta vika voi kuitenkin olla siinä, että ecu ohjaa puolaa ohjaavaa vahvistinyksikköä (elikkäs trankkua) nihkeämmin kuin ennen, jolloin puola varautuu huonommin -> heikompi kipinä.

Mutta älkää mua uskoko, tämä on propagandaa....
 
multa toi ongelma korjaantui, kun tulpat vaan vaihdoin. mutta sekin ilo kesti taas vain pari kuukautta, nyt on alkanut taas samalla tavalla nykimään ja tehoja hävittämään. pitää varmaan käydä ostamassa ne uudet tulpan johdot ja tulpat. voiko tuosta ecusta saada mitenkään varmuutta ilman merkkiliikkeessä käyntiä ja miten paljon muuten maksaa sen testaus? koko ajan ei kuiteskaan sen merkkivalo pala.
 
No itseasiassa... ei siitä ecusta saa mitenkään varmuutta merkkiliikkeessä käymällä. Ei siellä tehdä muuta, kuin tökätään testeri kiinni ja katsotaan, mitä ecu sanoo. Ja viallinen ecuhan sanoo mitä sanoo.. ei sen sielunelämää siellä tunneta.

Testaus.. ecua ei sinänsä missään testata, eikä sitä edes kannata testata. Se kun on alkanut lahoamaan, tulokset riippuvat siitä, mitataanko ne nyt vai sekunnin päästä.

Ja jos tosiaan VARMUUTTA kaipaat siitä ecusta, niin kehtaisinpa väittää, että täällä käynnin jälkeen se on varmasti kunnossa ja jopa pysyy. Ei tarvitse enää odotella, milloin se hajoaa.

Huolto täällä tällä hetkellä 61,- + osat (voipi nousta niinkin korkealle, kuin viitoseen... ) + paluurahti tekee suorastaan melkein 7 kymppiä.. Jotkut onnelliset jopa saavat jäsenalennusta. ::)
 
Pitää ensin kokeilla vaihtaa tulpanjohdot ja muut vermeet, kun niitä ei todennäköisesti ole vielä ollenkaan vaihdettu. Jos ongelmia ilmenee sen jälkeen niin minäpä otan teihin sitten yhteyttä. Taitaa olla aiheellista sitä ennen harkita sitä clubiin liittymistä :)
 
Klubiin toki kannattaa liittyä hetipaikalla! :)

Mutta muuten (en siksi, että olisin köyhä ja tarvitsisin rahaa (..mikä tietysti pitää aina paikkansa..)) kehottaisin kyllä hoitamaan tuon ecuhomman ihan ensimmäisenä. Ei muuten, mutta kun se tulee kuitenkin jossain vaiheessa eteen, eikä ole mitään takeita siitä, etteikö se paukahtaisi viimeistä paukahdustaan jo huomenna. Sitä kun ei aina pysty korjaamaan... Huolto ajoissa saattaapi säästää muutamia turhaan maksettuja satasia. Kyllä niitä tulpanjohtoja kerkeää vaihtaa vielä sittenkin, kun ei ole enää mitään vaaraa, että kalliita osia olisi hajoamassa.



Surettaa, kun eivät ihmiset usko tuota... :'( Tietysti suomalainen on suomalainen, eikä usko ennen kuin itse näkee. Varsinkin kun on kyse elektroniikasta, eli laitteista, joiden toimintaa ei oikeastaan näe eikä kovin moni ymmärräkään. Mutta vaihdattehan te jäkopään hihnankin ennen kuin näette sen katkenneen? Tässä kun puhutaan melkein saman hintaluokan erosta huollon ja korjauksen välillä.
 
Jepulis. Pitää kaivella jostain toinen auto ja ottaa se ecu irti. Otan yhteyttä kun pystyn sen lähettämään
 
f**king greit mun lanceri ei nyi enää yhtää vaihdoin tulpan johdot ja tulpat, rakastuin siihen uudestaan ;D

suosittelen muidenkin laittavan ensin tulpat ja tulpan johdot kondiksee ennen kun alkaa muuta isompaa rojektii hommailee :p jossain vaiheessahan ne pitää joka tapauksessa uusia ja ne ei o kovin kalliit

mulle tuli motonetist hotwiresit ja niissä ei ole samanlainen suojaus tulppa kaivossa kun vakiois mutta hyvät suojat oli silti semmonen kumi kartio hässäkkä ei varmasti me p***aa jos oikein laittaa, eikä sitä hiekka puhalla ;D
 
b1tch sanoi
suosittelen muidenkin laittavan ensin tulpat ja tulpan johdot kondiksee ennen kun alkaa muuta isompaa rojektii hommailee :p jossain vaiheessahan ne pitää joka tapauksessa uusia ja ne ei o kovin kalliit

Mää en suosittelis. Ecunkin voi tietenkin vaihtaa, kuten ne tulpat ja johdotkin, mutta mutta... hintatasossa on vähän vielä eroa. Siinä vaiheessa kun oireita alkaa ilmetä, ne saattavatkin ilmetä suoraan sillä pahimmalla mahdollisella tavalla. Nimittäin savun hajuna kabiinissa ja siinä vaiheessa useimmiten ei ole enää mitään tehtävissä.

Mutta tämä koskee vain -89 -> -94 malleja. Uudemmilla ei PITÄISI olla hätää.

Sitä paitti näppien rasvaamisen arkkivihollisenakaan en sanoisi tuota ecun huollattamista isommaksi rojektiksi, ellei sitten satu olemaan semmoinen tilanne, että autoa ei yksinkertaisesti voi jättää vähäksi aikaa pois ajosta.

Olenko muuten muistanut sanoa, että noi huollettavat menee mulla ehjättävien jonon ohi? No näin kuitenkin on. Syystä siitä, että ehjättävien kanssa menee vähän toiseen malliin aikaa, eikä ajokuntoisesta autosta revittyä osaa viitsi pitää odottelemassa...
 
mää suosittelisin, hotwiresit joku 40e ja tulpat jotain, jotan niin paljon ku haluaa laittaa niihin ;D

menee noin 15min kun ne vaihtaa :p
 
Njoo... siis. Pitäisköhän opetella selittämään niin, että muutkin kuin selittäjä itse tajuaa :p

Elikkä. Varsin suositeltavaa joo. Mutta tuon ecun huoltaminen on vielä sitäkin suositeltavampaa. Ettei sitten jopa vallan etusijalla ja ykkösenä tärkeysjärjestyksessä heti nokkahihnan jälkeen...
 
Hm. No siinä tapauksessa joko olen antanut itseni ymmärtää väärin, ettei -95 enää ole hajoavaa tavaraa tai sitten olen oikeassa ja tuon tuoreemman vuosimallin ecun sisuskalut ovat uudempaa sarjaa, vaikkei se mitenkään päälle päin näykään. Pitäisi tarkistaa.

Otas vaikka digikameralla kuva sieltä sisuksista (jos meinaan jaksat...) ja lähetä se mulle sähköpostissa. Voin sitten kertoa, josko on aihetta huoleen vaiko eikö.
 
ja sairaskertomus jatkuu :mad: autosta levis tänään vesipummpu ja kaikki nesteet oli pudottanu pihalle.. Onneks ei maksanu kuin 35 e ja tulpan johdot nappasin samalla, jotka makso vain 30e (aika hyvä ero merkkiliikkeen 140 euroon) ja on täysin samanlaiset ku alkuperäiset. Saa nähä onko jotain muutakin korjattavaa ja sen verran meni taas rahaa, että ecun korjaus saa hieman siirtyä, johtuen opiskelijoiden huimasta opintotuesta.
 
eikun paranee, jakohihnan +kiristimet meni myös vaihtoon.. alkaa pikkuhiljaa #¤¤#&%¤&##/&#%%¤¤%/¤%:maan kun autokauppias niin kehu että on täysin huollettu(merkkiliikkeessä tasaisin väliajoin) ja hyvin pidetty auto, kun oli siskollaan koko ajan ajossa. Ei varmaan löydy enää yhtään kulutusosaa mitä en oo joutunu tuohon vaihtamaan :mad: taitaa joulukuusta tulla hernekeitto kuukausi ;)
 
ootko kattonu johdot pimeessä huomaa aika hyvin jos lyö läpi!tai pakokaasu tsterillä pitäis kans näkyy et johtuuko sytkästä!
 
eipä tuossa loppupelissä tainnu muuta vikaa ollakkaan, kun jakopää oli kasattu väärin, muutaman hampaan heitto. Auto tuntuu heti paljon pirteemmältä :) Pitää nyt seurata vielä tilannetta ja tarkistaa sytytyksen ajoitus, kun ei tiedä säätikö ne vielä sen sen jälkeen kun väärin kasasivat. Käytin silti misukkan luxus pesussa kun rupes niin mukavasti pelaamaan ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom